Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:16

daisies schreef:
Onze paarden worden nooit met 2,5 jaar ingereden. Ze worden ingereden tussen hun 3e en 4e jaar en dat is sterk afhankelijk van het paard! Met 2,5 jaar zijn paarden 9 van de 10 keer nog baby's en hun lichaam er totaal niet aan toe om bereden te worden :n

En mijn 3 jarige (Vanaf 1 januari officieel 4 maar ze is van augustus) is nu drachtig en staat op knappen. Was sowieso niet van plan om haar te gaan beleren maar nu heb ik weinig keus en begin ik komende zomer. Dan is ze dus +-4

Een paard van 3 vindt je te jong om in te rijden maar niet om te dekken ????
Ze mag dus maanden met het extra gewicht rondlopen, een bevalling meemaken en dan een veulen opvoeden terwijl ze zelf maar een puber is ?????
Volgens mij is een dracht veel meer belastend voor een paard van deze leeftijd dan ingereden worden op een paardvriendelijke wijze.

Onze paint merrie is op haar 2,5 jaar western ingereden zonder negatieve gevolgen, ze is nu 4,5 jaar en ze maakt het prima, is rustig en goed te rijden maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om haar de verantwoordelijkheid te geven van een veulen, daarvoor is ze soms nog teveel puber en met zichtzelf bezig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:19

MarcR schreef:
Onze paint merrie is op haar 2,5 jaar western ingereden zonder negatieve gevolgen, ze is nu 4,5 jaar en ze maakt het prima, is rustig en goed te rijden maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om haar de verantwoordelijkheid te geven van een veulen, daarvoor is ze soms nog teveel puber en met zichtzelf bezig.

Hoe weet je dat? Je kunt immers niet IN het paard kijken? Rijden beschadigd onze paarden sowieso, maar op 2,5 jarige leeftijd is de rug nog zo week... die schade zit van binnen, en uit zich straks... niet nu.
Paarden kunnen beter een veulen krijgen rond hun 3e dan ingereden worden op die leeftijd... (ps: al wacht ik daar persoonlijk liever mee)
Laatst bijgewerkt door Ninx op 21-12-09 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:20

We hebben haar nooit doelbewust drachtig gemaakt. Het is een ongeluk geweest. Een harde leer maar het was al in een te ver stadium om het te onderbreken. Ik ben geen voorstander van dracht op jonge leeftijd. Maar we kunnen er niks meer aan doen. We kunnen het alleen maar voorkomen zodat het niet weer gebeurd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:46

Ninx schreef:
MarcR schreef:

Hoe weet je dat? Je kunt immers niet IN het paard kijken? Rijden beschadigd onze paarden sowieso, maar op 2,5 jarige leeftijd is de rug nog zo week... die schade zit van binnen, en uit zich straks... niet nu.
Paarden kunnen beter een veulen krijgen rond hun 3e dan ingereden worden op die leeftijd... (ps: al wacht ik daar persoonlijk liever mee)

Ik kan ook aan jou vragen "hoe weet je dat"? Want je stelling dat rijden onze paarden sowieso beschadigd is eentje die ik nog nergens bewezen heb gezien. Wat beschadigd volgens jou sowieso door rijden?

Als een paard een veulen krijgt rond zijn derde is het paard al op twee jaar gedekt en dat vind je beter???
Bovenstaand is een paard wat pas met vier jaar een veulen krijgt, dat vind ik een groot verschil op zo'n jonge leeftijd.

Daisies

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:48

Iedereen kan wel suggeren wat goed voor een paard is.. Maar niemand weet het werkelijk. Of heeft iemand in dit topic zich er werkelijk in verdiept(En dan bedoel ik voor gestudeerd) ipv wat teksten op internet gelezen. Uiteindelijk weet bijna niemand wat echt goed is voor een paard. En de dracht van mijn merrie was niet met opzet, iemand anders beleerd wel bewust zijn paard op jonge leeftijd. Ik probeer altijd te handelen vanuit mijn paard, en helaas. Het lukt niet altijd :n

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:50

Inrijden ben ik tegen.

Ik wil mijn fries januarie al wel zadelmak maken en daarna gaat die weer lekker op vakantie tot die 3 is en dan er verder mee gaan waarom dan niet op deze manier?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:51

Waarom dan wel zadelmak maken en dan op het land gooien?? Wat moet je paard wel niet denken, eerst moet hij aan het werk. Je bouwt iets op en vervolgens gooi je m maar in het land.. Nee das diervriendelijk

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:35

dat doe ik ook hoor.... ik doe dat omdat ze dan nog even rust hebben na het zadelmak maken.. dat vind ik nl vriendelijker als meteen heel de leven door rijden :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:39

horseyfries schreef:
Ik kan ook aan jou vragen "hoe weet je dat"? Want je stelling dat rijden onze paarden sowieso beschadigd is eentje die ik nog nergens bewezen heb gezien. Wat beschadigd volgens jou sowieso door rijden?

Als een paard een veulen krijgt rond zijn derde is het paard al op twee jaar gedekt en dat vind je beter???
Bovenstaand is een paard wat pas met vier jaar een veulen krijgt, dat vind ik een groot verschil op zo'n jonge leeftijd.

Omdat men dat aan de hand van skeletten heeft onderzocht.... Met name de rug krijgt het flink te verduren.

Ik heb daarom ook aangevuld dat ik het zeker niet wenselijk vind, maar het dan nog prefereer boven met 2,5 jaar inrijden... eigenlijk een non-keuze gezien ik beide opties niet koosjer vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:26

Aha, en was dat een grootschalig onderzoek waarbij een grote hoeveelheid skeletten van diverse herkomst werd onderzocht en er zodoende een signifant verschil werd gevonden bij de skeletten van paarden die jong waren ingereden? Oftewel: welk onderzoek en hoe is het uitgevoerd?

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:30

Mijn zusje ging met een meisje om die uiteindelijk mijn pony wel wilde verzorgen .
Mijn pony was toen 2 jaar , die van mijn zusje 10 .
Voor hun was het leuk om samen te wandelen etc .

Meisje had altijd de grootste verhalen :
Nooit op een pony zitten die jonger dan 3 jaar is .

Inmiddels heeft ze 1 jaar geleden een toen bijna 2 jaar oude pony gekocht .
Al snel zat ze af en toe op zijn rug etc .
Inmiddels rijd ze erop MET zadel EN hoofdstel met mexicaanse neusriem !

Beestje moet nog 3 jaar worden ..

Whatever , denk ik dan :D

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:47

Ik heb dus ook een disciussie hierover met de boer. Ik heb een paard wat 16 april 3 wordt en 1tje die 26 juli 3 wordt. Hij wil dat ik ze nu beleer, de boerenzoon die zegt niet doen, de rug is nog niet klar (Heeft 0,0 verstand van paarden!!!) Maar die boer die zegt dat ze vroeger paarden van 1,5 2 jaar kochten en aan het werk gezet werden, en vroeger was het echt werken, voor de ploeg de hele dag. Volgens hem hielden de paarden er niks aan over en deden ze het werk een hele leven. Dat werk van toen is natuurlijk niks van wat de paarden bij mij nu doen. Zit wat in, dit verhaal toch???

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:57

Chefke schreef:
Ik heb dus ook een disciussie hierover met de boer. Ik heb een paard wat 16 april 3 wordt en 1tje die 26 juli 3 wordt. Hij wil dat ik ze nu beleer, de boerenzoon die zegt niet doen, de rug is nog niet klar (Heeft 0,0 verstand van paarden!!!) Maar die boer die zegt dat ze vroeger paarden van 1,5 2 jaar kochten en aan het werk gezet werden, en vroeger was het echt werken, voor de ploeg de hele dag. Volgens hem hielden de paarden er niks aan over en deden ze het werk een hele leven. Dat werk van toen is natuurlijk niks van wat de paarden bij mij nu doen. Zit wat in, dit verhaal toch???

Ploegen op het land , dit zijn obstakels "slepen" .
Dit kunnen ze beter hebben dan er met 1,5 jaar op gaan rijden .

Hetzelfde als een shetlander .
Deze kan met gemak zijn eigen gewicht slepen .
Maar als je erop gaat zitten met het gewicht van de shet denk ik dat hij daar niet zo vrolijk word :)

Het zijn jou paarden ?
Gewoon wachten hoor .

En als ze van hem zijn zeggen dat hij een andere gek zoekt die ze op TE jonge leeftijd wilt beleren .

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:41

daisies schreef:
Waarom dan wel zadelmak maken en dan op het land gooien?? Wat moet je paard wel niet denken, eerst moet hij aan het werk. Je bouwt iets op en vervolgens gooi je m maar in het land.. Nee das diervriendelijk

Dat is zeker dier vriendelijk.
Ze hebben de tijd om er over na te denken.
Dat is juist goed.

Zo gun je ze de tijd.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:48

Je kan het toch ook rustig opbouwen? Wat heeft een paard er nou aan om daarna maanden op het land te staan? Een maand oke. maar een half jaar/jaar kan ik niet bij :n

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:53

daisies schreef:
Je kan het toch ook rustig opbouwen? Wat heeft een paard er nou aan om daarna maanden op het land te staan? Een maand oke. maar een half jaar/jaar kan ik niet bij :n

Maargoed dat kan dat je er zo over denk. ;)
Ik kan er alleen niet bij wat er dier onvriendelijk aan is.

Voor alle duidelijkheid .
Ik bedoel dit zeker niet aanvallend. :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:53

Nou, ik kan me er wel wat bij voorstellen als paard zijnde...
Heerlijk met vriendjes/vriendinnetjes op het land spelen..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:55

Ik voel me ook totaal niet aangevallen hoor.

Maar ik zie niet in waarom je een paard na het beleren op het land klapt en je hem na een half jaar weer moet beleren. Kan je toch beter even doorzetten en hem na een paar weken een maand vrij geven

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:59

Over het algemeen hoef je ze niet opnieuw te beleren.
Ik heb hem ook een paar maanden op het land gezet.
Wel dat ik hem eruit kon halen en andere dingen met hem kon doen.

Maar de dag dat ik het zadel erop had gelegd en erop stapte.
Wist hij heel goed wat ik ging doen.
Het is naar mijn idee goed voor hun hoofd.
Zoals ik al zei ze kunnen erover nadenken.
Maar vooral even een kleine vakantie inlassen.
En dan weer fris verder gaan daarna. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:10

Lovely schreef:
Aha, en was dat een grootschalig onderzoek waarbij een grote hoeveelheid skeletten van diverse herkomst werd onderzocht en er zodoende een signifant verschil werd gevonden bij de skeletten van paarden die jong waren ingereden? Oftewel: welk onderzoek en hoe is het uitgevoerd?

Op deze vraag zou ik ook graag antwoord willen, maar net zoals dezelfde zgn. onderzoeken op schedels die "bewijzen" dat een bit altijd schade veroorzaakt, wordt ook met deze onderzoeken graag geschermd maar kun je ze alleen nergens terugvinden als wetenschappelijk onderzoek.
Ik heb hier een schedel van een paard ouder dan dertig die zijn hele leven met bit is gereden, in de verste verte geen beschadiging te vinden op die schedel daarvan, heb ik nu hiermee dan wetenschappelijk bewezen dat rijden met bit niet schadelijk is? :D

Ook heb ik nog geen antwoord gehad op de vraag WAT er dan beschadigd was, want dat lijkt me dan toch een heel aparte beschadiiging, die in een levend paard nooit te zien is en op een skelet plots bewijst dat op driejarige leeftijd inrijden zo slecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:03

nikkielvis schreef:
daisies schreef:

Dat is zeker dier vriendelijk.
Ze hebben de tijd om er over na te denken.
Dat is juist goed.

Zo gun je ze de tijd.

En dan tegen de tijd dat hij aan zijn vakantie gewend is, wordt hij weer uit dat land getrokken en krijgt een zadel opgegooid. Dat over dat nadenken is trouwens niet waar hoor, dat doen paarden namelijk niet.

HF, inderdaad.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:12

Je neemt dat nadenken wel erg letterlijk. :D
Ik snap dat ook wel het gaat meer om de rust...
Maar neem aan dat je dat ook wel snapte...
Laatst bijgewerkt door nikkielvis op 22-12-09 11:15, in het totaal 4 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:12

daisies schreef:
Ik voel me ook totaal niet aangevallen hoor.

Maar ik zie niet in waarom je een paard na het beleren op het land klapt en je hem na een half jaar weer moet beleren. Kan je toch beter even doorzetten en hem na een paar weken een maand vrij geven

das niet waar, ze weten het nog donders goed hoor, als je bijv. 1 hebt die iets lastiger is die rij je eerst iets langer door en zet je daarna op de wei.. vergeten ze nooit hoor , stapt daarna zo weer op

en ik zet ze op de wei om hun lichaam en geest even rust te gunnen... iedereen heeft toch wel een vakantie nodig?!

pas geleden hoorde ik iemand zeggen dat ze haar paard al een jaar 7 dagen!!! in de week rijdt, dat vind ik pas belachelijk, en dan zeuren dat hij niet wil mee werken.. ja duuuhhhh
ook mensen met jonge paarden die er in principe weinig verstand van hebben, rijden hun paarden te vaak , te lang door.. voor een jong paard is een kwartiertje genoeg, hou het leuk! om nou een paard zadelmak te maken met 4 jaar bijv. en dan lekker elke dag een half uur , 3 kwartier gaan rijden.. nee sorry! ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:16

Een beetje afhankelijk van het paard rijd ik 2 of 3 dagen achter elkaar en dan zo kort mogelijk.
Als je een paard wilt weg zetten, dan kan dat pas op het moment dat hij alles goed begrepen heeft, dan is oppakken ook geen punt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:17

dat bedoel ik ook ;) rij ze eerst een paar maandjes zoals jij, 2 / 3 dagen heel kort.. zorg dat er een stuur op zit, ze netjes nageeflijk kunnen lopen ( kunnen ze meestal de 1e keer al doordat ik met bijzetjes longeer) en dat er een rem opzit en ze stap draf galop netjes kunnen.. dan zet ik ze weg