daisies schreef:Onze paarden worden nooit met 2,5 jaar ingereden. Ze worden ingereden tussen hun 3e en 4e jaar en dat is sterk afhankelijk van het paard! Met 2,5 jaar zijn paarden 9 van de 10 keer nog baby's en hun lichaam er totaal niet aan toe om bereden te worden
En mijn 3 jarige (Vanaf 1 januari officieel 4 maar ze is van augustus) is nu drachtig en staat op knappen. Was sowieso niet van plan om haar te gaan beleren maar nu heb ik weinig keus en begin ik komende zomer. Dan is ze dus +-4
Een paard van 3 vindt je te jong om in te rijden maar niet om te dekken ????
Ze mag dus maanden met het extra gewicht rondlopen, een bevalling meemaken en dan een veulen opvoeden terwijl ze zelf maar een puber is ?????
Volgens mij is een dracht veel meer belastend voor een paard van deze leeftijd dan ingereden worden op een paardvriendelijke wijze.
Onze paint merrie is op haar 2,5 jaar western ingereden zonder negatieve gevolgen, ze is nu 4,5 jaar en ze maakt het prima, is rustig en goed te rijden maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om haar de verantwoordelijkheid te geven van een veulen, daarvoor is ze soms nog teveel puber en met zichtzelf bezig.