Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:11

webster543 schreef:

persoonlijk vind ik dat je al goed kan zien dat totilas hier op het filmpje 7 jr, dat de beweging er in zit. als je goed kijkt, en ook wat edward in het filmpje zegt, hij mist nog de kracht, met een paar jaar komt het er beter uit, edward heeft helemaal gelijk gehad.
TOTILAS beweegt uit zich zelf zo gemakkelijk, daar zijn echt geen hulpmiddelen bij gebruikt, ( als ik het topic zo lees dan zijn er bokkers die denken van wel)
maar uiteraard mag je het niet mooi vinden, maar ik vind het persoonlijk SCHITTEREND, en het bezorgt mij echt kippevel!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:31

webster543 schreef:
Zoals Totilas loopt is zeer uitzonderlijk. De werkmethode daar naartoe zou ik graag willen weten. Ze zullen nooit toegeven dat hij ooit elastieken of gewichten aan zijn benen heeft gehad, dus hoe hebben ze dat paard zo kunnen conditioneren dat hij op bevel zo loopt? Want het is duidelijk dat hij dat nooit heeft laten zien in zijn vroegere jaren, anders was hij toen al beroemd geworden.
Zie maar op you tube naar de clinic-filmjes van toen hij 7 was. Daar zag ik het niet aan dat hij 2 jaar later bijna zijn eigen tanden zou uitslaan.

Even daarvan af, ik vind het een super paard en zie hem heel graag werken!!!!

een paard train je daar naar toe door hem sterker te maken in de achterhand en hem te leren meer te verzamelen en meer uit te strekken, dus heel veel tempocontroleoefeningen. Als je dan het paard, gedurende de jaren van training, steeds sterker maakt en meer leert aan elkaar te lopen, zal het steeds sterker en groter kunnen gaan lopen.
Wil je teveel in 1 keer en rijd je teveel op de hand, zal het paard bijvoorbeeld uit elkaar gaan lopen, of afbreken in de rug, of impulsverlies krijgen.

De reden dat Totilas op 7 jarige leeftijd dus nog niet kon lopen zoals hij nu kan lopen is dus dat hij toen nog niet sterk genoeg was om dat lang vol te houden. Het zullen toen misschien een enkele pas zijn geweest, of een klein stukje. Zoals Edward ook vertelt over dat uitstrekken in die clinic. Je moet eerst tevreden zijn met de reactie, met een paar passen, met meerdere kleine stukjes op een diagonaal, want in 1keer die 60 meter uitstrekken dat gaat het paard eerst echt niet redden zonder uit elkaar te vallen.
Zo gaat het ook met het trainen van de 2e draf, die draf met meer impuls, swung en uitstraling. Het begint dus met een paar passen, dan een langer stukje, tot je het een paar minuten achter elkaar vol kunt houden en vast kunt houden tijdens oefeningen en overgangen, en op elk moment weer op kunt roepen na een stukje ontspanning. En het is de bedoeling dat het paard zo sterk wordt, en zo goed aan de hulpen, dat hij het een hele proef vol kan houden.

Als ruiter moet je daar ook gevoel voor hebben. Weten hoe je een paard met je hulpen, en vooral ook je zit bij elkaar kan rijden en houden en die energie die je opwekt, onder je bundelen zodat het paard niet gewoon harder gaat, maar meer van de grond gaat draven en van achter meer gaat zitten en van voor omhoog komt. Als dat je lukt, dan voelt dat super!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 30-09-09 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:34

WinBinChes schreef:
PHara: Heeft hij die niet meer dan? Of dartelt hij ook zo bij het losrijden rond :+

Ik heb geen paard gezien met meer lossigheid in de normale gang dan deze. Dus waar die wijsheid wegkomt :?

Iedereen denkt het altijd zo goed te weten. Hoge bomen vangen veel wind....

Gelukkig zullen de hoge bomen zich er niks van aantrekken :D

Een paard dat op training en bij het losrijden nooit zo gereden word, zal dit op wedstrijd ook niet doen. Punt. Inderdaad, iedereen denkt het altijd zo goed te weten maar toch hier beweren dat het peerd op wedstrijd ineens denkt "goh laat ik nou eens effe met mijn benen gaan zwaaien want er kijken mensen naar me". De laatste keer dat ik me verdiepte in het wezen paard werkte dat zo nog niet maar ik sta altijd open om te leren hoor :j

Misschien dat ik met mijn merrie dan ook niet meer echt hoef te trainen voor degelijke proeven te laten zien. :+

joyce B

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:38

nee, het moet inderdaad getraind worden, maar die training is een opbouw, zowel per training, als over langere termijn gezien.

Dus zo'n paard hoeft ook nu in de training echt niet een uur lang zo te lopen. Daar overvraag je een paard mee, en er wordt vaak genoeg herhaald dat ze zuinig op hem zijn en hem sparen. Dat geloof ik wel, want ik neem aan dat zij ook hopen dat hij nog 8 jaar mee kan op dit niveau (a la Bonfire en Salinero)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:54

pharagirlke schreef:
WinBinChes schreef:
PHara: Heeft hij die niet meer dan? Of dartelt hij ook zo bij het losrijden rond :+

Ik heb geen paard gezien met meer lossigheid in de normale gang dan deze. Dus waar die wijsheid wegkomt :?

Iedereen denkt het altijd zo goed te weten. Hoge bomen vangen veel wind....

Gelukkig zullen de hoge bomen zich er niks van aantrekken :D

Een paard dat op training en bij het losrijden nooit zo gereden word, zal dit op wedstrijd ook niet doen. Punt. Inderdaad, iedereen denkt het altijd zo goed te weten maar toch hier beweren dat het peerd op wedstrijd ineens denkt "goh laat ik nou eens effe met mijn benen gaan zwaaien want er kijken mensen naar me". De laatste keer dat ik me verdiepte in het wezen paard werkte dat zo nog niet maar ik sta altijd open om te leren hoor :j

Misschien dat ik met mijn merrie dan ook niet meer echt hoef te trainen voor degelijke proeven te laten zien. :+

Jij neemt zo'n opmerking te letterlijk. Er wordt gewoon bedoelt dat er in training niet een uur lang gevraagd wordt om met zijn voorbenen om zijn oren te maaien, maar dat evenzogoed een stuk in de training is het paard heel klein te laten draven, in plaats van maximale overgangen te rijden miniscuul kleine overgangen te rijden, enz.enz.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:06

horseyfries schreef:
Bomba schreef:
Die drie foto's van Totilas zijn niet in passage, maar gewoon in draf genomen hoor.

Je begrijpt mijn hup één-twee-drie verkeerd. Ik ken zeker de geschiedenis van dit paard. Wat ik bedoel is, Edward heeft Totilas heel, heel weinig gestart in de Grand Prix, terwijl andere paarden in de Grand Prix tijd krijgen om zich te ontwikkelen, om te groeien in de oefeningen.

Ik vergeet berichten niet expres zoals je schrijft, maar ik ga niet op alles reageren.

En die foto die jij plaatste, is één van de twee foto's die qua beenzetting goed zijn. En als starter van dit topic, moet ik toch foto's plaatsen waarop te zien is wat ik bedoel.

@ Peelie, bedankt!

Een aantal foto's zijn in passage genomen, een aantal in uitgestrekte draf, dat zie je hopelijk? Bij al die foto's is de fase van het achterbeen niet dezelfde als op de foto's van de andere paarden. Alle foto's van Totilas zitten nog in de fase waarin hij het achterbeen intrekt. Dat is niet te vergelijken, dat begrijp je hoop ik toch?
Als jij een "samenvatting" denkt te moeten maken van de mensen die de bewegingsvorm niet te extreem vinden, dan horen mijn bijdragen ook in die samenvatting en die zijn niet gebaseerd op alleen maar "hij is zo gaaf".
Het komt over alsof jij mensen die Totilas zijn bewegingsvorm wel kunnen waarderen wilt afschilderen als domme Penny meisjes die kwijlen over witte sokjes. Als je dat niet zo bedoelt zou je die bijdrage iets objectiever kunnen maken en er ook dressuurmatig onderbouwde reacties in opnemen, die er ook genoeg te vinden zijn.

Edward heeft Totilas op Grand Prix niveau gestart op negenjarige leeftijd gelijk veel anderen, alleen haalt hij veel hogere scores. Wat is daar mis mee?

En nog even een reminder dat ik graag het interview wil zien met die uitspraak van Edward.

Dit is echt de laatste keer dat ik op jou reageer.

Ik heb geen idee meer waar ik dat interview heb gezien, maar dat ik het juist heb gezien en gehoord moge duidelijk zijn gezien ik niet doof ben.

En die drie Totilas foto's die ik als laatste heb geplaatst zijn zeker alle drie van de draf, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Uiteraard begrijp ik je. Ik moge blond zijn, maar die foto's die ik heb gekozen, laten heel mooi zien wat ik bedoel. Dat jij er niet mee kan leven dat ik juist die foto's heb gekozen... Nouja, dat is jou probleem. ;(

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:47

webster543 schreef:
Even toevoegen dat alle bewegingen die een paard toont, op elk niveau dan ook, niet "nieuw" zijn voor een paard. Hij leert een beweging dat hij kent van zijn instinkten (piafferen, halve pirouettes, zijn onderdeel van een imponeringsritueel of zelfs verdedigingsritueel)
Alleen vragen wij dat paard daarbij zijn hoofd en lichaam zo en zo te houden.

Zoals Totilas loopt is zeer uitzonderlijk. De werkmethode daar naartoe zou ik graag willen weten. Ze zullen nooit toegeven dat hij ooit elastieken of gewichten aan zijn benen heeft gehad, dus hoe hebben ze dat paard zo kunnen conditioneren dat hij op bevel zo loopt? Want het is duidelijk dat hij dat nooit heeft laten zien in zijn vroegere jaren, anders was hij toen al beroemd geworden.
Zie maar op you tube naar de clinic-filmjes van toen hij 7 was. Daar zag ik het niet aan dat hij 2 jaar later bijna zijn eigen tanden zou uitslaan.

Ik vind dat je duidelijk in het filmpje van totilas op 7-jarige leeftijd ziet, dat er uitzonderlijke bewegingen inzit en dat Edward hem erg bij zich houdt. Ik heb Totilas toen Ed hem net had op Jumping Amsterdam gezien en was toen al flabbergasted van zijn bewegingen. Denk dat de hengst gewoon sterker is geworden in de 2 jaar. Blijf bij mijn eerdere opmerking dat als het er niet in zit je het er niet uit kan rijden.
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 30-09-09 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

loverasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:53

Het is ook nooit goed bij somige mensen
Mensen hebben altijd wel wat te zeuren. :Z :Z

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:19

joyce B schreef:
webster543 schreef:

een paard train je daar naar toe door hem sterker te maken in de achterhand en hem te leren meer te verzamelen en meer uit te strekken, dus heel veel tempocontroleoefeningen. Als je dan het paard, gedurende de jaren van training, steeds sterker maakt en meer leert aan elkaar te lopen, zal het steeds sterker en groter kunnen gaan lopen.
Wil je teveel in 1 keer en rijd je teveel op de hand, zal het paard bijvoorbeeld uit elkaar gaan lopen, of afbreken in de rug, of impulsverlies krijgen.

De reden dat Totilas op 7 jarige leeftijd dus nog niet kon lopen zoals hij nu kan lopen is dus dat hij toen nog niet sterk genoeg was om dat lang vol te houden. Het zullen toen misschien een enkele pas zijn geweest, of een klein stukje. Zoals Edward ook vertelt over dat uitstrekken in die clinic. Je moet eerst tevreden zijn met de reactie, met een paar passen, met meerdere kleine stukjes op een diagonaal, want in 1keer die 60 meter uitstrekken dat gaat het paard eerst echt niet redden zonder uit elkaar te vallen.
Zo gaat het ook met het trainen van de 2e draf, die draf met meer impuls, swung en uitstraling. Het begint dus met een paar passen, dan een langer stukje, tot je het een paar minuten achter elkaar vol kunt houden en vast kunt houden tijdens oefeningen en overgangen, en op elk moment weer op kunt roepen na een stukje ontspanning. En het is de bedoeling dat het paard zo sterk wordt, en zo goed aan de hulpen, dat hij het een hele proef vol kan houden.

Als ruiter moet je daar ook gevoel voor hebben. Weten hoe je een paard met je hulpen, en vooral ook je zit bij elkaar kan rijden en houden en die energie die je opwekt, onder je bundelen zodat het paard niet gewoon harder gaat, maar meer van de grond gaat draven en van achter meer gaat zitten en van voor omhoog komt. Als dat je lukt, dan voelt dat super!

WOOH. hier sta ik echt helemaal achter! +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:32

Helemaal gelijk, Joyce B :D

Dan vraag ik me nu alleen af, waarom Totilas in de uitgestrekte draf alleen omhoog gaat en niet met langere passen voorwaarts.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:33

Bomba schreef:

Ik heb geen idee meer waar ik dat interview heb gezien, maar dat ik het juist heb gezien en gehoord moge duidelijk zijn gezien ik niet doof ben.

En die drie Totilas foto's die ik als laatste heb geplaatst zijn zeker alle drie van de draf, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Uiteraard begrijp ik je. Ik moge blond zijn, maar die foto's die ik heb gekozen, laten heel mooi zien wat ik bedoel. Dat jij er niet mee kan leven dat ik juist die foto's heb gekozen... Nouja, dat is jou probleem. ;(

Als jij denkt dat je Edward dat in een interview hebt horen zeggen, dan kun je toch op zijn minst zeggen wanneer dat was?
Iedereen die Edward de afgelopen tijd gevolgd heeft, weet dat hij telkens weer heeft geprobeerd het enthousiasme wat te temperen, hij zei niets anders dan "het moet nog wel gebeuren" "hij is nog jong" "we moeten ons eerst nog plaatsen voor de Olympische Spelen", enz.enz.
De uitspraak die hij volgens jou gedaan heeft, heb ik nog nooit gehoord. En ik zat constant aan de beeldbuis, internet, lees alle tijdschriften, noem maar op. Dus nee, ik geloof er geen snars van als jij vervolgens nog niet weet te vertellen waar en wanneer hij dat gezegd heeft, misschien ben je niet doof maar heb je gewoon een slecht geheugen??

Dat jij de verkeerde bewegingsfasen neemt om foto's op deze manier met lijntjes te beoordelen is niet mijn probleem, maar jouw probleem. Het zegt namelijk dat je niets begrijpt van de bewegingsafloop van een paard en de functie van die lijntjes. Kijk eens op http://www.arnd.nl onder Totilas, daar zie je nog een heleboel foto's die precies hetzelfde beeld geven als de foto die ik geplaatst heb.
Foto's die wél het juiste moment weergeven. Dan zie je ook mooi hoe de beweging afloopt omdat de momenten ervoor de knie wel zo hoog opgeheven is als op de foto's die jij geplaatst hebt. Kijk en leer!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:36

_San87_ schreef:

Dan vraag ik me nu alleen af, waarom Totilas in de uitgestrekte draf alleen omhoog gaat en niet met langere passen voorwaarts.

Dat hoef je je niet af te vragen want dat doet hij niet, hij gaat wel met langere passen voorwaarts. Wederom: www.arnd.nl, zoeken op Totilas en vooral pagina 2 ook bekijken.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:53

en de discussies gaan door!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 09:37

horseyfries schreef:
Bomba schreef:

Als jij denkt dat je Edward dat in een interview hebt horen zeggen, dan kun je toch op zijn minst zeggen wanneer dat was?
Iedereen die Edward de afgelopen tijd gevolgd heeft, weet dat hij telkens weer heeft geprobeerd het enthousiasme wat te temperen, hij zei niets anders dan "het moet nog wel gebeuren" "hij is nog jong" "we moeten ons eerst nog plaatsen voor de Olympische Spelen", enz.enz.
De uitspraak die hij volgens jou gedaan heeft, heb ik nog nooit gehoord. En ik zat constant aan de beeldbuis, internet, lees alle tijdschriften, noem maar op. Dus nee, ik geloof er geen snars van als jij vervolgens nog niet weet te vertellen waar en wanneer hij dat gezegd heeft, misschien ben je niet doof maar heb je gewoon een slecht geheugen??

Dat jij de verkeerde bewegingsfasen neemt om foto's op deze manier met lijntjes te beoordelen is niet mijn probleem, maar jouw probleem. Het zegt namelijk dat je niets begrijpt van de bewegingsafloop van een paard en de functie van die lijntjes. Kijk eens op http://www.arnd.nl onder Totilas, daar zie je nog een heleboel foto's die precies hetzelfde beeld geven als de foto die ik geplaatst heb.
Foto's die wél het juiste moment weergeven. Dan zie je ook mooi hoe de beweging afloopt omdat de momenten ervoor de knie wel zo hoog opgeheven is als op de foto's die jij geplaatst hebt. Kijk en leer!

Ik bedankt je voor deze informatie, je hebt compleet gelijk. Ik heb een heel slecht geheugen en heb absoluut geen verstand van de paardensport. Daarnaast weet ik ook helemaal niets van de bewegingsafloop van een paard. Draf, dat is toch drietakt? En een paard hoort toch weinig zweefmoment te tonen in de draf?

:r

Gegroet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:48

Je leert lekker bij met dit soort reacties..... your loss!

Dat je alle termen door elkaar haalt zegt genoeg, dat je verkeerde momenten van een beweging gebruikt voor je lijntjes te trekken ook. Dat is inderdaad net zo verkeerd als een foto van de galop gebruiken of roepen dat een draf een drietakt is.
Hebben ze je in Deurne niet geleerd dat er een stuwfase en een draagfase is in de beweging van het achterbeen en dat je die lijntjes alleen kunt trekken in het laatste moment van de draagfase?

Hopelijk wil je dat in de toekomst nog eens van iemand anders wel aannemen, maar je kunt natuurlijk ook volharden in de boosheid en lekker blijven kotsen.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:55

Wat een interessante stelling dit topic.

Ik heb me hetzelfde afgevraagd. Toen ik hem in de kur in Ermelo zag lopen dacht ik: Het lijkt wel een Hackney!

Maar met het EK vond ik het wel weer indrukwekkend.

Maar Dressuur draait eigenlijk om een rustig sereen en beheerst beeld (in mijn optiek) en ik vind Totilas erg hectisch tonen.

Zo zie je maar weer, dressuur draait toch om smaak....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:01

horseyfries schreef:
Je leert lekker bij met dit soort reacties..... your loss!

De pot verwijt de ketel :wow:

Jij misbruikt zelfs jouw avatar. Dat is toch knap extreem niet inhoudelijk afplassen.

Inderdaad... een hokjesgeest mist niemand anders niets door :)*

Het in mijn ogen met kop en schouders beste hippische boek ooit gaat hier heel diep en inhoudelijk modern en correct op in:
Bem Cavalgar - Dom Duarte ISBN-13: 978-1891448348
Is de investering voor élke ruiter meer dan waard omdat het de ruiter zelf adresseert.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:05

Ik zie mezelf nergens kotstekentjes plaatsen hoor HC, maar als jij dat vind, dan mag je dat natuurlijk.

En een grapje moet kunnen hoor, juist in de Muppetshow die Bokt heet!

Beetje sneu dat je nu totaal off topic meent te moeten reageren op deze discussie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:45

horseyfries schreef:
Beetje sneu dat je nu totaal off topic meent te moeten reageren op deze discussie.

Dezelfde pot, andere ketel :P

Het boek is verder héél toepasselijk 8-)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 10:48

Er is één offtopic bezig, en dat ben jij. Deze discussie is gestart om Totilas, maar jij bent aan het discussiëren over mijn kennis en zelfs m'n geheugen.

Ik ben absoluut op de hoogte van hoe het ideale dressuurbeeld er uitziet. Ik ben geslaagd met achten voor analyse ruiter/paard, didactiek en jureren. Je hoeft me dus niet te wijzen op het verloop van de draf.

En trouwens, ik heb geen foto van de galop gebruikt. ;) Beetje beter opletten.

Voor nu bemoei ik mij niet meer met dit topic. Het ging erom of Totilas niet te extreem was. Je mag van mij alles over mij vinden, maar hou je liever even gedeisd over mij.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:52

Ik heb de moderator al aangeschreven.... graag on topic blijven... het is een leuk discussie-topic-onderwerp.. verpest het niet zo!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:14

Bomba schreef:
Er is één offtopic bezig, en dat ben jij. Deze discussie is gestart om Totilas, maar jij bent aan het discussiëren over mijn kennis en zelfs m'n geheugen.

Ik ben absoluut op de hoogte van hoe het ideale dressuurbeeld er uitziet. Ik ben geslaagd met achten voor analyse ruiter/paard, didactiek en jureren. Je hoeft me dus niet te wijzen op het verloop van de draf.

En trouwens, ik heb geen foto van de galop gebruikt. ;) Beetje beter opletten.

Voor nu bemoei ik mij niet meer met dit topic. Het ging erom of Totilas niet te extreem was. Je mag van mij alles over mij vinden, maar hou je liever even gedeisd over mij.

Ik heb je gewezen op je foute gebruik van zgn. "bewijzen" over de bewegingsafloop van Totilas. Heel ontopic. Dat jij daar vervolgens kotstekens voor meent te moeten gebruiken is minder on topic.
Ik heb nergens gezegd dat je een foto van de galop gebruikt hebt, ik zei dat "als je dat gedaan zou hebben, het net zo fout zou zijn als het moment in draf wat je nu gebruikt hebt". Misschien moet je even rustig worden in plaats van boos te reageren en nog eens objectief gaan lezen wat ik schrijf en daadwerkelijk de geadviseerde foto's op arnd.nl te bekijken?

Nogmaals, als je werkelijk zoveel weet van de bewegingsafloop, en het verschil weet tussen de stuw en de draagfase, waarom plaats je dan foto's van Totilas in stuwfase en vergelijk je die met andere foto's in de draagfase?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:26

horseyfries schreef:
_San87_ schreef:

Dat hoef je je niet af te vragen want dat doet hij niet, hij gaat wel met langere passen voorwaarts. Wederom: http://www.arnd.nl, zoeken op Totilas en vooral pagina 2 ook bekijken.

Ik basseer mijn uitspraak op de video's die ik op youtube heb bekeken. Wat ik zie is een paard dat in de uitgestrekte draf zijn benen nog verder omhoog en weggooit, de lucht in gaat, maar verder weinig meer grond overbrugt dan wanneer een Parzival een uitgestrekte draf laat zien :)

Edit: Ik ben het met je eens wat betreft de fases van de de draf, die kan je niet vergelijken en het geeft ook geen eerlijk beeld.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:35

San87, ik heb nog eens gekeken en ik zie hem in de wending voor hij de diagonaal op gaat een hoef achter zijn voorhoeven landen om dan vervolgens op de diagonaal te gaan naar een hoefafdruk voorbij zijn voorhoeven. Volgens mij is dat hét teken van verruimen?

Edit: ik heb nu ook nog Parzival bekeken en alhoewel ik verwachtte dat hij nog meer zou overtreden met zijn achterhoeven, bleek hij dat juist niet te doen! Hij gaat van een hoef achter zijn voorhoeven naar iets over de indruk, maar niet zover als Totilas. Ik had het eerlijk gezegd ook andersom verwacht, Totilas doet dus nog meer met zijn achterbenen dan ik dacht, alleen wordt dat blijkbaar door het immens spectaculaire voorbeen verdoezeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:44

Hmmm. je hebt inderdaad gelijk over Parzival. Maar vooralsnog neemt Totilas weinig meer ruimte in de uitgestrekte draf dan dat Parzival doet. Bij Parzival zie je dat het paard duidelijk meer ruimte neemt en dit zie ik bij Totilas niet. Dit kan komen door dat voorbeen, of doordat hij gewoon de lucht in gaat, ik weet het niet.

Maar daarin zullen we dan in mening verschillen.