Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:35

Elisa2 schreef:
Even afgaande op de foto's kan het dier niet in balans lopen omdat de ruiter te ver naar achteren zit.Schouder,heup en hak zijn niet 1 lijn.Ook is er inderdaad geen verbinding en is de neus er niet uit,dus drukt ie z'n rugspieren weg.Mischien dat dat al een heel stuk zou verbeteren als de ruiter goed gaat zitten.

Helaas ontkom je er niet aan een stoelzit houding als je zonder zadel rijdt. Onze benen staan nu eenmaal niet naast ons lijf.

HannahFrouk schreef:
Dat zou idd een stuk uitmaken als ik dat voor mekaar kreeg in draf. Maar dan heb je het over het eeuwige probleem van: paard zet zijn achterhand er niet goed onder (kan dat ook niet), ruiter kan daardoor ook weer minder goed zitten. Zodra hij meer en beter gaat dragen gaat het zitten ook steeds beter.

Dat blijft idd heel lastig en meestal krijg ik dat dus ook niet voor elkaar.

Om te voorkomen dat als je zonder zadel rijdt je benen te ver naar voren steekt zou je je kunnen inbeelden dat je op je knieen aan het tuineren bent :? dat ziet er dan zo uit
Afbeelding

klinkt gek maar het werkt echt. probeer het maar eens voor de gein. ;)

na je filmpje te hebben gezien valt mij het volgende op. Ik vind je teugels nogal klapperen. Ik zou in jouw geval met iets meer contact rijden, dit geeft net wat meer verbinding met de achterhand. Arabieren krullen zich van nature makkelijk op van voren, het is daarom van belang dat hij van achteren uit naar voren wordt gereden zodat hij zich aan de voorkant langer kan maken. Dat is best moeilijk zeker zonder zadel. Maar als je dat lukt dan ontwikkel je net dat beetje meer ruggebruik maar daar moet aan de voorkant in mijn ogen ook nog iets verbeterd worden. Ik zie dat je paardje bij het inzetten van een wending zijn hoofd kantelt en daardoor zijn binnenachterbeen uitschakelt. Zo te zien rijd je de wending alleen met je binnenteugel. Als je een beter contact hebt op je buitenteugel en je een wending rijdt dmv binnenbeen en binnenteugel (gelijktijdig te gebruiken als het binnenachterbeen naar voren komt) en je buitenbeen achter de singel houdt, voorkom je dat je paardje zijn hoofd kantelt, buigt bij beter in de lengte en het binnenachterbeen krijgt ruimte om naar het zwaartepunt toe te stappen.

Ik denk dat dat uiteindelijk ook zal bijdragen bij een soepeler rug en het beter ontreden van de achterbenen, waardoor jij weer makkelijk kan zitten ;)

tisby

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:20

Ik wil ook graag dit topic gaan volgen, krijg nu zelf ook al een tijdje les volgens deze methode en als ik hier ingelezen ben zal ik mijn ervaringen met foto's plaatsen!
Reuze interessant topic trouwens!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:34

Leuk tisby! Ik ben benieuwd.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:41

Tja zadels... begin me er niet over... Die van mij buigt ook fijner zonder zadel, maar hij gooit zo verrekte hoog op dat het best lastig is om erboven te blijven :+ Het is ook wel logisch, je zadel zit precies boven het stuk van de ribbenkast dat het meeste kan buigen, lekker handig }:0 Ik steek altijd de tenen van mijn voet omlaag en een beetje naar achteren. Op die manier strek je de spieren aan de binnenkant van je bovenbeen, waardoor je wat meer als een vork op je paard komt te zitten, dus verticaler ipv stoelzit. Ik weet, het is lastig zonder zadel, maar daardoor heb je meer contact met je zit, en kun je gaan werken aan de buiging. Probeer de bewegingen van de rug op te vangen in je onderrug in de takt van de gang, dus navel naar voren en zachtjes meewiebelen met je bekken. Probeer met minder stelling te rijden, en meer buiging vanuit je zit te vragen!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:52

Ik kan met bontje beter doorzitten dan met zadel. Die beugels vind ik zo lastig met doorzitten ik kan mij dan niet ontspannen.

Ik ga vanmiddag weer rijden. :-)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:37

Toevallig heb ik net zonder zadel gereden, ik vind vooral zonder zadel dat je veel beter voelt wanneer jijzelf uit balans zit, het zadel geeft mij net dat beetje extra steun waardoor ik een beetje onbalans minder goed voel.
Nu voelde ik alles, en was het weer even duideijk. Dit moet ik vooral vaker doen! om gewoon te voelen hoe ze loopt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:28

Lusitano schreef:
Hallo mede-rechtrichters!
Ik rijd volgens de academische rijkunst en ben nu bezig met mijn andalusier om hem iets meer op te gaan richten. Het probleem waar ik steeds tegenaan loop is dat hij bij het oprichten geen lengtebuiging meer aan wil nemen, hij houdt zijn rug dan erg vast. Ik maak veel overgangen, rijd hem tussen iedere oefening door weer lang en laag maar hij vindt het erg lastig. Het opbouwen van de spanning heb ik wel nodig want hij is wat flegmatiek van nature. Iemand tips om de losheid ook bij de oprichting beter vast te kunnen houden?

als de rechtrichting correct verloopt is de lengte buiging JUIST geen probleem, als de lengtebuiging niet tot stand wil komen betekent dit dat er in de hand van de ruiter een stagnatie optreed en het dier de schouder niet kan laten vallen waardoor de schoft blokkeert en de spieren in de rug dus blokkeren.
de hals moet vrij kunnen bewegen tussen schoft en de hand van de ruiter, als je volgens de academische rijkunst rijdt en deze filosofie dus hanteert zou je van die basis uit moeten gaan.
losgelassenheit is alles waar het omdraait in het recht richten van je paard, recht richten begin je mee als je paard net onder het zadel is en zal heel zijn opleiding lang elke oefening de basis zijn, elk onderdeel van schouder voor tot travers tot appuyement tot piaffe passage zijn onderdelen voor het recht richten en in horizontaal balans rijden van het paard.
flegmatiek heeft echter niets met spanning te maken, er is juist te veel spanning in de hand, als de hand van de ruiter het dier aan de voorkant los laat zal het dier van zelf kunnen lopen en is het been niet meer daar nodig in de vorm van een ritmisch gebons van de kuit voor een voorwaartse stuwing, het been is er dan alleen nog wanneer nodig en voor het licht aan geven van de volgende hulp.
hand zonder been been zonder hand.
recht richten is niks meer dan het dier systematisch onder de massa blijven rijden dus voelen of het dier naar binnen of naar buiten dreigt te gaan vallen, en dit voortijdig met onzichtbaare fijne hulpen te corrigeren en recht te rijden, en het dier op eigen vier benen te laten lopen zonder druk in de hand, en dus zoals vaker is geroepen op krante papieren teugels gereden worden in de stromende regen.
nageven is het uitgangspunt en loslaten, reiten mit feine hilfen.

mol

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:24

Mol , ik kan me wel vinden in je uitleg. Even in je profiel gespiekt en wat heb jij een prachtig paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:38

Ah mensen, ik kom ook weer eens buurten. Lees nog rustig alle uitleg mee, heel fijn!

Vraagje voor degenen die ook aan de hand werken en veel longeren, gebruiken jullie daarvoor de academische kaptoom? Of meer een leren (zonder ketting) kaptoom?
Ik gebruik nu de acedemische, bevalt erg goed, maar ben ook gevallen voor het Rambo hoofdstel (zie site horseware) die een ringetje heeft op de neusriem.

Dus, vraag, is in gebruik een kaptoom met ketting toch duidelijker dan een leren?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:58

ik moet heel eerlijk zeggen dat ik altijd een kaptoom zonder ijzer gebruik, het ijzer is voor mijn paard te heftig. Zolang je de leren kaptoom goed 'bevestigd' heb ik er weinig onduidelijkheid mee ontdekt (behalve door mijzelf gecreeerde). Maar misschien is dit geheel afhankelijk van de lichtgevoeligheid op dit moment van je paard? Ik durf er dus weinig over te zeggen dan mijn eigen ervaring

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:04

Hoi,

Ik ben ook sinds een tijd bezig met rechtrichten. Het werk onder het zadel gaan heel redelijk en ontspannen en het aan de hand stappen op de volte gaat erg goed! Maar dan, zodra we aan SB en travers beginnen aan de hand dan wil ze door me heen denderen, ophoudingen maken werkt op een gegeven moment wel maar dan gaat ze stilstaan en wil niet meer voorwaards. Zodra ik 'r weer heb overreden om een pas te zetten begint het doorduwen weer. Ik blijf erg rustig en word niet boos (adem uiuit) maar zet haar dan altijd een paar passen terug maar ze blijft het "gevecht" aangaan en ik word er op een gegeven moment ook niet blijer van. Wil niet voortdurend maar vechten. Volgens mijn instructrice is het een kwestie van tijd en consequent volhouden (hetgeen ik ook zeker geloof) maar ik merk dat ik erg ga opzien tegen deze gangen aan de hand. Ik heb niet altijd zin in een boos of geirriteerd paard...Herkennen jullie dit? En hoe hebben jullie het opgelost? Ik ben benieuwd!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 22:43

Ja, ik herken dat wel heel erg ja. Mijn paard wil altijd harder dan ik wil en heeft moeite te ontspannen, dat blijft meestal (vooral in de winter) een probleem. Dus dat doorduwen ken ik wel. Ik blijf dan toch consequent "terugzetten" en laat hem een paar passen achteruit doen, idd wel blijven ademen zelf en dwing jezelf om RUSTIGER te blijven dan je paard is, laat je niet verleiden om ook druk te worden. Ik kijk mijn paard dan niet aan, en laat het touw (en mijn hand) het werk doen terwijl ik zelf consequent opnieuw vraag om meewerking bij de oefening.

Dan veel nadruk leggen op wat je paard WEL goeddoet, en soms even ontspannen door een brokje te geven op het juiste moment (helpt bij ons soms heel goed om net dat beetje medewerking te krijgen en dat hij denkt van nou ja, vooruit dan maar).

Hij blijft dan soms ook maar boos in dat touw happen (en hapt soms ook in mij), ik kan hem dan innerlijk wel achter het behang plakken maar het motto is toch: RUSTIG BLIJVEN! En dan niet doen alsof maar echt gewoon het over je rug laten afglijden en er niet op ingaan.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:24

Ja, dat happen naar het touw en (soms) naar mij is heel herkenbaar. Het vervelende is dat ze zich zo opfokt dat er daarna maar moeilijk ontspanning in terug is te krijgen. Ze wordt heel boos en dwars. Vandaar mijn huiver om die delen aan de hand op te pakken, ik heb het idee dat ik haar aan het pesten ben (althans zo ervaart ze het zelf denk ik). Ik probeer inderdaad altijd heel kalm en ontspannen te blijven maar kan haar soms wel achter het behang plakken. Ze begint dan ook met haar hoofd te slaan (doet ze altijd als ze weerstand of spanning krijgt), is niet de eerste keer dat ik een kopstoot krijg. Vaak eindig ik met de wandeling terug met een 2x zo groot blazend paard dat doet alsof ze een tuighengst is :D
Pfff..valt niet altijd mee hoor ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:02

ken het zelf niet echt altans niet bij me eigen paard wel andere paarden waar ik mee gewerkt hebt aan de hand, het is de kuns om optijd te belonen, en het is de kuns te zoeken naar dat stukje van onspanning al is het maar 1 of 2 passen dt langzaam aan uitbrijden tot een gehele oefening, echter als het fout gaan pas de oefening weer in zetten op de volgende lange zijde, met bijvoorbeeld schouder voor of binnen als het paartd in de hand hangt en door dramt pas weer beginnen als het dier een onspannen aan leuning heeft en correct in de hoofd hals houding is, wachten en gedult, eerst de ontspanning in de hals en hoofd houding alvoorts er verder gewerkt gaat worden, ook het paard moet leren gedult optebrengen en dit moet ook uitbundig beloond worden, er moet geleerd worden als er met de kaptoom of aan het bit gewerkt word dat er ontspanning is. lichtjes bij zetten is in deze ook wel eens fijn om zo even door te werken.
zoals hier is er iets verzet en een miscominucatie[ gitano Andalusier op foto 6 jaar en oefening piaffe]
Afbeelding

maar even tot rust en dan krijg je mooi resultaat

Afbeelding

mol

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:19

@Rianneh Met longeren zou ik niet die kaptoom met ijzer erin gebruiken. Tenminste ik zou het persoonlijk niet doen. Ik gebruik een iets bredere leren (van Lusitana op bokt) en die werkt vriendelijker. Met rijden wissel ik altijd af.

Zjief hapt ook naar de teugels, maar niet met rijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:43

ik heb hier 3 soorten met ketting er in de weensekaptoom en de serreta, er is voor alles wel wat te zeggen en er zijn overal voor en tegens op, de serreta is het heftigste en raad ik dan ook niet iedereen aan, ik zi hier veel op de foto's toch wel een geringe vorm van druk, en dat is met de serreta niet echt bevoordelijk, de hand moet hier toch goed voor getraind zijn in de zachtheid,de weense kaptoom vind ik persoonlijk het fijnste werken, trekken hoegenaamd niet scheef.

wat mij echter opvalt hier in dit topic is dat wanneer eraan de hand gewerkt word in de schoudervoor of binnen dat veel paarden valse stelling aan nemen en er over de buitenschouder word weg gelopen, ook veel hulp teugels, en paarden die naar de oprichting gaan met een weggedrukte rug die ik zie in foto's.

wat er in rechtrichten crusiaal is in mijn beleving en opleiding hier van, is de teugelvoering, en het rijkunstig gevoel.
als ik mensen les geef in dit stuk staan ze de eerste les meer stil dan dat ze vooruitgaan alleen al om het nageven langzaam aan te leren, de eerste tijd word er gewerkt in stap en kleine stukjes draf, als dit goed gaat word het draven meer en komt langzaam de galop kijken, dit alles om de losse begeleidende hand te ontwikkelen en te verfijnen.

mol

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:52

KDS schreef:
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik altijd een kaptoom zonder ijzer gebruik, het ijzer is voor mijn paard te heftig. Zolang je de leren kaptoom goed 'bevestigd' heb ik er weinig onduidelijkheid mee ontdekt (behalve door mijzelf gecreeerde). Maar misschien is dit geheel afhankelijk van de lichtgevoeligheid op dit moment van je paard? Ik durf er dus weinig over te zeggen dan mijn eigen ervaring

Melissa is wel redelijk gevoelig, hoewel ik of werk met een kaptoom (met ijzer) of gewoon aan een stalhalster, dus echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Wat ik me vooral af vraag is of de signalen goed doorkomen. Maar jij hebt er zo te horen geen problemen mee, mooi.

Jeannine schreef:
@Rianneh Met longeren zou ik niet die kaptoom met ijzer erin gebruiken. Tenminste ik zou het persoonlijk niet doen. Ik gebruik een iets bredere leren (van Lusitana op bokt) en die werkt vriendelijker. Met rijden wissel ik altijd af.

Eigenlijk bevalt mij de kaptoom met ijzeren kettig erg goed, juist met longeren. Heb meerdere paarden hiermee gedaan en zolang je eigen hand zacht genoeg is, heb ik er geen problemen mee ondervonden. Ik bedoel niet die met de voorgevormde ijzeren kern ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:21

Ja je moet het ook zelf weten natuurlijk :-) Ik ben altijd bang dat als hij jolig gaat doet of iets engs vind dat ijzer nogal hard aankomt op zijn neusje. Ik vind die brede erg fijn :-)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:46

Pieder schreef:
Ja, dat happen naar het touw en (soms) naar mij is heel herkenbaar. Het vervelende is dat ze zich zo opfokt dat er daarna maar moeilijk ontspanning in terug is te krijgen. Ze wordt heel boos en dwars. Vandaar mijn huiver om die delen aan de hand op te pakken, ik heb het idee dat ik haar aan het pesten ben (althans zo ervaart ze het zelf denk ik). Ik probeer inderdaad altijd heel kalm en ontspannen te blijven maar kan haar soms wel achter het behang plakken. Ze begint dan ook met haar hoofd te slaan (doet ze altijd als ze weerstand of spanning krijgt), is niet de eerste keer dat ik een kopstoot krijg. Vaak eindig ik met de wandeling terug met een 2x zo groot blazend paard dat doet alsof ze een tuighengst is :D

Ik denk dat je inderdaad aan je timing moet gaan werken, zoals Moll ook al zegt. Alleen een perfecte timing zorgt ervoor dat je je paard iets kunt leren. Op het moment dat je momenten mist, krijg je idd een boos of juist onzeker paard. Op het moment dat je verkeerd timed, leer je het verkeerde gedrag aan. Ben dus razendsnel en ontzettend precies in het belonen en pareren en weer loslaten!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:18

Even een kort verslagje van een kort oefenrondje van vandaag. Het gaat niet geweldig, ik heb zijn rug voor de zekerheid even goed nagevoeld (altijd een aandachtspunt) maar daar vond ik niet veel mis mee. Toch blijkt hij bij het oefenen het rechterachterbeen nauwelijks naar voren te krijgen. Veel frustratie van zijn kant, boos gehap in het touw en proberen weg te stormen. Heb maar geprobeerd zoveel mogelijk over te brengen dat het toch echt niet rottig bedoeld was. Maar ik snapte zelf ook wel dat ik vandaag niet echt ver zou kunnen gaan, heb het bij wat eenvoudige rondjes gelaten, ook even over de lange zijde ... maar daar schrok ik gewoon van, zo ver bleef dat been achter, hij trekt het nauwelijks voorbij het linkerachterbeen en je zou zelfs kunnen zeggen dat hij wat onregelmatig loopt. Maar ... daar zie je op een recht stuk dan dus weer niets van.

Ik ga eerst maar eens even heel goed terug naar de basis met m'n middelbare heer en ik hoop dat het na een aantal keren heel serieus oefenen dan weer wat verbetert.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:22

HannahFrouk schreef:
Even een kort verslagje van een kort oefenrondje van vandaag. Het gaat niet geweldig, ik heb zijn rug voor de zekerheid even goed nagevoeld (altijd een aandachtspunt) maar daar vond ik niet veel mis mee. Toch blijkt hij bij het oefenen het rechterachterbeen nauwelijks naar voren te krijgen. Veel frustratie van zijn kant, boos gehap in het touw en proberen weg te stormen. Heb maar geprobeerd zoveel mogelijk over te brengen dat het toch echt niet rottig bedoeld was. Maar ik snapte zelf ook wel dat ik vandaag niet echt ver zou kunnen gaan, heb het bij wat eenvoudige rondjes gelaten, ook even over de lange zijde ... maar daar schrok ik gewoon van, zo ver bleef dat been achter, hij trekt het nauwelijks voorbij het linkerachterbeen en je zou zelfs kunnen zeggen dat hij wat onregelmatig loopt. Maar ... daar zie je op een recht stuk dan dus weer niets van.

Ik ga eerst maar eens even heel goed terug naar de basis met m'n middelbare heer en ik hoop dat het na een aantal keren heel serieus oefenen dan weer wat verbetert.

welke oefening heb je gedaan om het rechter achterbeen te activeren en verder te laten ondertreden? aan de hand of er op, hoe is de lossigheid van rug en lende, hoe is de aanleuning en hoe word de hals gedragen tenopzichte van de schoft? zomaar even wat vraagjes

mol

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:34

Woodstock schreef:
Pieder schreef:

Ik denk dat je inderdaad aan je timing moet gaan werken, zoals Moll ook al zegt. Alleen een perfecte timing zorgt ervoor dat je je paard iets kunt leren. Op het moment dat je momenten mist, krijg je idd een boos of juist onzeker paard. Op het moment dat je verkeerd timed, leer je het verkeerde gedrag aan. Ben dus razendsnel en ontzettend precies in het belonen en pareren en weer loslaten!

Ik realiseer me dat maar het is makkelijker gezegd dan gedaan :o
Ik ben vandaag een stapje terug gegaan en heb haar na een juiste pas en daarna een nette stop uitbundig beloond. Ze was nog niet echt amused maar duidelijk niet boos. Voorlopig hier mar mee verder. Het is ook best moeilijk, kijken of ze juist stapt, de juiste hulpen en reactie op het goede moment. Er zijn zoveel zaken om op te letten en dat valt niet altijd mee. Het klinkt zo makkelijk om beter aan je timing te werken, ik merk dat ik soms inderdaad een stap te laat ben en daar kan ik ook zo van balen!
Maar goed, rijden naderhand ging wel heerlijk en daar geniet paard ook echt van (en van het zonnetje en lekkere weer van vandaag natuurlijk). Ik heb me maar voorgenomen dat de aanhouder wint :P

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:38

Moll

Ik heb gewoon aan de hand gewerkt hoor. Niet erop gezeten, ik wil even terug naar het begin want het voelt even niet goed.

Dus ik doe gewoon de basisoefeningen die ik tijdens mijn eigen RR-les gehad heb. In het begin van het topic staan er wel foto's en filmpjes van. Dus: werken op de cirkel (met teugel over de hals) en op de hoefslag. Ik ben aan schouderbinnenwaarts niet toegekomen, want zelfs dat vond ik vandaag even te ver gaan omdat hij op een rechte lijn al niet eens dat been goed naar voren krijgt. Ga ik dan schouderbinnenwaarts vragen, dan zwaait hij direct die kont naar buiten. Dus wat ik vandaag gedaan heb kun je als niet meer dan "losmaken" beschouwen. Morgen ga ik er mee verder en hoop ik dat hij wat losser is, zodat ik wat meer zal kunnen doen.

Zijn rug en lendenen zijn sowieso altijd al behoorlijk stijf, dat is ook een van de problemen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:01

wat je eens kan proberen is Ubertreten, hier is geen lengtebuiging voor nodig, echter een zeer rustige stap, je zet elke pas het paard zijn achterhand opzij en zorgt er voor dat voor de aanleuning licht en niet geforceerd blijft echter wel dat de nageeflijkheid aanwezig blijft ,waar daar de rug soepel blijft en de bekken licht gekantelt en het dier meer op de achterhand komt, zo laat je hem op een volte van 6 meter zonder lengte buiging in verzamelde stap elke keer zijn achterhand opzij plaatsen, en dan gaat het er om dat het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen heen schaart. in de begin fase klein beetje overstappen, naar mate de oefening bekent word bij het paard en begeleider, en het paard soepeler word kan de overstap groter gemaakt worden, let wel op hoe ruimer de scharing van de stap hoe langzamer de oefening, en hoe schuiner de achterhand word weg gezet hoe zwaarder de oefening.
hier in zou je paard sneller losser van worden, bijde kanten zo 10 min aan de hand.

mol

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:44

Ik meld mij ook even bij dit topic. Vooral omdat het erg leerzaam is. Zelf ben ik net begonnen en druk aan het oefenen met lessen Centered Riding en dus ook met het rechtrichten.
Waar ik vooral in het begin tegen aan loop is het versnellen en dat ik mijn paard tijden het rijden 'kwijtraak'. Problemen leg ik voor bij mijn lerares en die geeft wonderbaarlijke oplossingen :). Maar hier volg ik dus ook even mee!