Elisa2 schreef:Even afgaande op de foto's kan het dier niet in balans lopen omdat de ruiter te ver naar achteren zit.Schouder,heup en hak zijn niet 1 lijn.Ook is er inderdaad geen verbinding en is de neus er niet uit,dus drukt ie z'n rugspieren weg.Mischien dat dat al een heel stuk zou verbeteren als de ruiter goed gaat zitten.
Helaas ontkom je er niet aan een stoelzit houding als je zonder zadel rijdt. Onze benen staan nu eenmaal niet naast ons lijf.
HannahFrouk schreef:Dat zou idd een stuk uitmaken als ik dat voor mekaar kreeg in draf. Maar dan heb je het over het eeuwige probleem van: paard zet zijn achterhand er niet goed onder (kan dat ook niet), ruiter kan daardoor ook weer minder goed zitten. Zodra hij meer en beter gaat dragen gaat het zitten ook steeds beter.
Dat blijft idd heel lastig en meestal krijg ik dat dus ook niet voor elkaar.
Om te voorkomen dat als je zonder zadel rijdt je benen te ver naar voren steekt zou je je kunnen inbeelden dat je op je knieen aan het tuineren bent

klinkt gek maar het werkt echt. probeer het maar eens voor de gein.

na je filmpje te hebben gezien valt mij het volgende op. Ik vind je teugels nogal klapperen. Ik zou in jouw geval met iets meer contact rijden, dit geeft net wat meer verbinding met de achterhand. Arabieren krullen zich van nature makkelijk op van voren, het is daarom van belang dat hij van achteren uit naar voren wordt gereden zodat hij zich aan de voorkant langer kan maken. Dat is best moeilijk zeker zonder zadel. Maar als je dat lukt dan ontwikkel je net dat beetje meer ruggebruik maar daar moet aan de voorkant in mijn ogen ook nog iets verbeterd worden. Ik zie dat je paardje bij het inzetten van een wending zijn hoofd kantelt en daardoor zijn binnenachterbeen uitschakelt. Zo te zien rijd je de wending alleen met je binnenteugel. Als je een beter contact hebt op je buitenteugel en je een wending rijdt dmv binnenbeen en binnenteugel (gelijktijdig te gebruiken als het binnenachterbeen naar voren komt) en je buitenbeen achter de singel houdt, voorkom je dat je paardje zijn hoofd kantelt, buigt bij beter in de lengte en het binnenachterbeen krijgt ruimte om naar het zwaartepunt toe te stappen.
Ik denk dat dat uiteindelijk ook zal bijdragen bij een soepeler rug en het beter ontreden van de achterbenen, waardoor jij weer makkelijk kan zitten