Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:56

Ik rijd het liefst zonder zweep, maar als het moet, alleen om 'm even wakker te maken, als m'n vzp mijn benen negeert }:)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:22

Voor grondwerk gebruik ik een dressuurzweep, voor de rest eigenlijk nooit. Als ik er op zit vind ik het iig niet nodig.

xWonderWhy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:28

Ik geef een klein tikje bij als het paard niet meteen reageert op mijn beenhulpen.
Op de meeste paarden rijd ik overigens zonder zweep :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:25

ik rijd zonder zweep......zevind hem hééééél eng, haha (vroeger, voordat ik haar kocht, waaarschijnlijk iets gebeurd?!!)

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:03

om een tikje achter mijn been te geven als er geen reactie is

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:03

Het ligt eraan met welke pony ik rij.
Meestal heb ik hem alleen maar in mijn hand. De meeste pony's hebben er respect voor als je hem alleen maar in je hand hebt. Dus dan gebruik ik hem ook niet.
Ik tik af en toe bij en als mijn pony wat doet wat echt niet door de beugel kan dan krijgt ze een bestraffend tikje.

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:56

ik heb 1 keer met zweep mn paard gereden nou dat was niet grappig. Ze liep nog actiever dan normaal kon dr amper nog houden omdat ze doorhad dat k zweep in handen had.. dus heb em snel weer weg gelegd..
als k em gebruik is ze meestal beetje vervelend maar meestal als k zweep bij me heb gebruik k em niet

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:17

Ik gebruik mijn zweep als mijn pony tijdens het rijden mijn beenhulpen negeert :) klein tikje en dan let ie weer beter op.

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:13

ik gebruik mijn zweep niet om mee te slaan. maar als hulpmiddel.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:46

Ik gebruik mn zweep om eens bij te tikken als hij mn benen begint te negeren of echt begint sloom te worden, daarna loopt mijn verzorgpaard veel attenter!

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:52

Ik gebruik zelden een zweep, enkel als het echt moet. Dan gebruik ik hem om, ofwel het paard wakker te maken als hij lui doet en de beenhulpen geen effect hebben, ofwel om de achterhand beter te doen werken in de verzameling.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:05

Ik rijd niet meer met zweep, niet nodig bij het paard waar ik op rijd, bovendien werd hij er erg heet van.. Alleen van het idee al.. De pony die ik rijd heb ik ook echt geen zweep bij nodig, die is juist te actief...

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:13

ik heb in het begin de sweep niet vast maar als die pony irritant gaat doen bijvoorbeeld in een keer stil gaat staan dan pak ik wel de zweep en meestal hoef ik hem dan eigenlijk aleen maar vast te houden en dat heeft al nut.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:33

Ik rijd het liefst met zweep en zonder sporen. Op de pony die ik nu rijd, hoef ik hem eigenlijk alleen maar vast te houden. Ik rijd met een zweep om hem op sommige momenten meer te motiveren. Bijvoorbeeld zijn achterhand meer mee te laten nemen of zijn achterhand meer te activeren.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:14

Ik gebruik mijn zweep om een paard te corrigeren, attenter te maken en in sommige gevallen actiever van achteren te laten lopen. :)
Moet bekennen dat ik wel moeite heb bij mijn ene pony om zonder zweep door de baan te gaan, waardoor we nu weer terug zijn
gegaan naar de basis om hem op lichte kuitdruk al actiever te laten lopen. :j

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:19

Ik gebruik m voor verfijning van mn hulpen, als ze meerdere malen niet op been reageert geef ik dr een tik. (niet heel hard hoor:P) Maar meestal hoef ik m alleen maar beet te houden en loopt ze al haha:)

_Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:36

waar hij voor is, om te corrigeren.

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:46

Ik rij het liefst zonder zweep, en als ik een zweep gebruik dan is dat als extra hulp.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:13

Ik rijd alleen soms met een zweep. Ik gebruik de zweep er voor om als ze niet metteen reageerd op het been wat ik zeg, dan geef ik haar soms een klein tikje. Meer niet.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:35

Ik gebruik een zweep om hem iets bij te tikken als die zn achterhand niet meeneemt,
of niet meteen op mijn been reageert.
Zou hem nooit als strafmiddel gebruiken, wat je tegenwoordig best vaak ziet..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:07

Mon__Amie schreef:
Ik gebruik een zweep om hem iets bij te tikken als die zn achterhand niet meeneemt,
of niet meteen op mijn been reageert.
Zou hem nooit als strafmiddel gebruiken, wat je tegenwoordig best vaak ziet..
Yep.. helaas ook weer gezien gisteren op jumping Franeker... (L t/m ZZ springen paarden)>> waarom wordt een paard afgerost als ie een sprong weigert.. |( en waarom wordt ie opnieuw heftig aangespoord als ie vlak voor een geweigerde sprong staat met zijn neus over de eerste balk... verwachten ze dat ie alsnog als een kangaroroo erover heen veert ?
En net zoals in de maatschappij om je heen...: je mag er niks van zeggen blijkbaar, het is jou paard "niet"

Geweldig om combi's foutloos hetzelfde parcours te zien springen zonder deze geforceerde dwang, soepel en losjes met enorm veel drive vanuit ruiter en paard. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:13

De zweep gebruik ik als het paard na twee keer niet naar de gevraagde hulp luistert. En dan niet een knal, maar gewoon een klein tikje.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:17

Tinky12 schreef:
Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
- belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht :D

Ik kan niet zonder zweep :o

Hihi ja juist vooral dat stoplicht knopje :D

Flowflessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:17

Om hem, als hij niet snel genoeg reageert, te activeren ! :+
en als die heel vervelend gaat lopen bokken, krijgt hij er wel even van langs ! niet met een bokje, maar als hij zn streekplan uitvoert haha.

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:28

Ik gebruik mijn zweep voornamelijk als extra middel wanneer mijn pony niet of niet genoeg op mijn beenhulpen reageerd. Voornamelijk dus als je pony aan je been gaan 'plakken' is het fijn om je pony met een tikje te laten weten dattie dat niet mag doen en voorwaarts moet blijven.