pol1 schreef:@babootje: ik dacht altijd dat een paard weinig tot geen kleur ziet..meer in grijstinten..
!
Weer wat geleerd

http://www.bokt.nl/wiki/Zicht
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pol1 schreef:@babootje: ik dacht altijd dat een paard weinig tot geen kleur ziet..meer in grijstinten..
!
Starbreeze schreef:Met inrijden zorgde ik ervoor dat ik ernaast kon springen en met mn handen kon zwaaien. Eerst met 1 voet in de beugel en weer eruit tot dat goed ging. Daarna met 1 voet in de beugel hangen en rondlopen (heeeel vervelend voor mijzelf haha). Pas als dat goed ging been erover en zachtjes gaan zitten en laag blijven met je lichaam, heel voorzichtig rechtop gaan zitten.
ankem schreef:@horseware
Volgens mij rijd jij met rouwteugels toch?
Mag ik vragen waar je deze hebt besteld?
Simpelman schreef:Een week of zes drie keer in de week longeren met een chambon, 20 min zonder en 20 min met.
Veel gebogen lijnen met stelling en buiging.
Overgangen stap draf.
De basis kost gemiddeld een jaar.
Geduld.
Horseware schreef:Ik heb vandaag mijn eerste centered riding les gehad en het was zo leuk! Wat haar het meeste opviel was de spanning in mijn benen. Dus eerst hebben we wat oefeningen gedaan om die te ontspannen. Daarna was spontaan mijn beenligging een stuk mooier. We hebben de beugels 1 gaatje korter gedaan want ik bleek spanning op te bouwen omdat ik teveel naar de beugels moest reiken. Dat was opgelost met de beugels iets korter. Toen moest ik leren rijden met losse gewrichten ahw. Er mocht geen spanning in mijn heupen, knieën en enkels optreden. Moeilijk! Zodra er iets veranderde (lees: zodra ik een oefening moest inzetten) bouwde ik direct weer spanning op. Ze heeft mij laten zien welke invloed dit op Timo heeft. Ik moest eerst spannen en daarna loslaten. Dan weer spannen en weer loslaten. Iedere keer als ik losliet gaf Timo een zucht en ging ruimer stappen. Kortom: spanning = rem en afsluiting voor Timo. Onvoorstelbaar hoe een beetje spanning in je benen al zoveel kan doen bij je paard. Dat had ik nooit geloofd en moest ik echt zelf ervaren. Gelukkig liet Timo mij keer op keer het verschil duidelijk zien.
Vervolgens moest ik aandraven. Aandraven moest door alleen mijn kuiten, zonder spanning, iets naar achteren te leggen. Ik mocht ze niet aandrukken. In het begin gebeurde er niets. Dan moest ik voorzichtig met mijn zweepje op het sjabrak tikken, totdat hij ging, daarna meteen releasen ter beloning. Dat had hij snel door: na de 3e keer draafde hij direct netjes weg. Heel leuk en makkelijk om daar niet meer voor te hoeven drijven.
Ook hebben we gewerkt aan minder buiging in zijn hals en meer in zijn lijf. Moeilijk voor mij en voor paard! En aan correct sturen, met minder teugel.
Het was een hele leuke, leerzame les. Ik heb ontzettend veel geleerd en wil heel graag meer hiervan leren. Het is een hele uitdaging, maar wel een hele leuke.
Dit was overigens een les van de level 1 instructrice. Woensdag heb ik les van de level 2 instructrice en dan kies ik wie het beste bij mij past.
Horseware schreef:Wat voor mij goed werkt is stappen en galopperen zonder beugels (draf is nog wat lastig voor mij) en dan alles heel los laten hangen. Van daaruit op een gegeven moment de beugels weer oppakken en proberen diezelfde lossigheid te blijven voelen, ookal zit je in de beugels.
Horseware schreef:ankem schreef:@horseware
Volgens mij rijd jij met rouwteugels toch?
Mag ik vragen waar je deze hebt besteld?
Klopt, bij http://www.horsebeads.eu. Je kan ze daar op de cm nauwkeurig bestellen (moet je wel via de mail doen; op de site staan alleen standaard maten)