Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:03

pol1 schreef:
@babootje: ik dacht altijd dat een paard weinig tot geen kleur ziet..meer in grijstinten..
!

Weer wat geleerd :D
http://www.bokt.nl/wiki/Zicht

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:09

Starbreeze schreef:
Met inrijden zorgde ik ervoor dat ik ernaast kon springen en met mn handen kon zwaaien. Eerst met 1 voet in de beugel en weer eruit tot dat goed ging. Daarna met 1 voet in de beugel hangen en rondlopen (heeeel vervelend voor mijzelf haha). Pas als dat goed ging been erover en zachtjes gaan zitten en laag blijven met je lichaam, heel voorzichtig rechtop gaan zitten.

Uiteraard ook allemaal gedaan. Het zadelmak maak filmpje was ook niet van de eerste x dat ze erop zat.
Bleek ook echt te maken te hebben gehad met de protector; we hebben dat een paar x erna nog uitgeprobeerd. Paarden kunnen echt goed zien wat er op hun rug zit :D
Nu maakt t m allemaal niet meer uit :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:51

Ik heb wel een aantal pony's ingereden. Nooit problemen gehad. Ik ging er ook pas op als het paard er klaar voor was en volledig ontspannen. De voorbereiding was dusdanig (oa werken aan de hand, wandelen longeren, dubbele lijnen ed) dat het opstappen en wegrijden was steeds. De eerste keer draven is soms wel wat spannend. De teugels doe ik aan de kaptoom en eerste keren stappen met bareback, zodat ik er eventueel wel af zou kunnen springen :D En ik ben echt geen dappere ruiter, maar met een goede voorbereiding en vooral vertrouwen in elkaar ging het gelukkig steeds goed. Ik neem er ook lang de tijd voor en ga er pas op als ze 4 jaar of ouder zijn.

Hier verder even een dipje. Mijn IJslander houdt zich toch weer wat meer in de lendenen vast ;( Ik denk door het niet accepteren van het bit. Hierdoor loopt hij vaak veel te diep en kon ik hem niet goed voorwaarts neerwaarts trainen. En misschien is het zadel toch wat te klein voor mij. Paardlief is nog steeds wel vrolijk en heeft mooie rugspieren gekregen. Hij staat in een andere paddock, vol in de belangstelling en dat vindt hij heerlijk. Hij laat zijn hooi staan om knuffels te halen. Ik neig er steeds meer naar om hem te verkopen als recreatie of therapie paard. Hij is super braaf en makkelijk, zeer mensgericht, maar dressuur is zwaar voor hem -O- Of misschien nog weer proberen zonder bit. Hij heeft bijna 2 maanden fijn gelopen met impuls (wel alleen in de stretch).

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 14:56

Misschien is het een overbruggings oplossing om hem hoofdstel met bit in te doen en daaroverheen je bitloze optoming waarop je hem tijdelijk rijdt?
Wel even doorzetten hoor, zo bijzonder is het niet voor een paard om een bit in de mond te hebben, er zijn er meer die dit overleefd hebben. :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:02

Simpelman, daar ben ik inderdaad mee begonnen. Eerst longeren met bit en longe aan kaptoom. Na een tijdje bit in en teugels aan kaptoom met werken aan de hand. Weer een paar keer later rijden met bit in en teugels aan kaptoom. En nu dan teugels aan het bit.

Maar het is meer dat hij denk ik weer vast zit in zijn lendenen hierdoor. Ik weet niet of ik hem zelf nog los krijg of dat de osteopaat weer moet komen. Maar ik ben vooral bang dat dit steeds weer gaat gebeuren... Het is toch niet "normaal" dat een paard meteen vast gaat zitten als je een week of twee niet correct rijdt? Of kan dit gewoon wel? Ik vind het sneu voor hem.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 15:08

Het lijkt me niet normaal nee, maar ieder paard heeft zijn zwakke kanten.
De ene of de andere dag komt iedereen er één bij zijn paard tegen.
Aan ons om de juiste oefeningen en trainingsopbouw te vinden om de zwakheid te neutraliseren.

Misschien wil Sanne83 je een paar tips geven om hem te onderhouden.
Verder is er ook wel wat op youtube te vinden over dit probleem.

Rustig en geduldig doorgaan, maar mét gezond verstand, geef niet op.

Jennyxx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:12

Oke, bedankt :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 15:16

Misschien vind je hier wat zaken die je helpen, het is niet altijd even wetenschappelijk maar ik denk dat het in grote lijnen alleen maar goed doet.

the masterson method

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:12

@horseware

Volgens mij rijd jij met rouwteugels toch?
Mag ik vragen waar je deze hebt besteld?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:09

Ik heb mijn touwteugels bij equiplay gekocht

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:39

ankem schreef:
@horseware

Klopt, bij www.horsebeads.eu. Je kan ze daar op de cm nauwkeurig bestellen (moet je wel via de mail doen; op de site staan alleen standaard maten)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:43

Dank jullie wel voor jullie reactie Milkberry en Horseware.
Ik vroeg me af of je met touwteugels mag starten (weet niet of ik dat überhaupt nog ga doen hoor)…maar kan er niets over vinden in de regels.

Nog een andere vraag:
We hebben het door een zeer natte bak en daarna vorst een poosje wat rustiger aan gedaan. Maar twee keer per week getraind en dan veel in stap met chambon aan de longe.
Daarna boom zadel aan de bovenkant breder laten maken en sindsdien weer 3 keer per week intensiever rijden.
Ik vind het soms wel een lange adem hebben hoor.

Ik ben nog steeds erg bezig met het onderhouden van het contact met het bit. Ze komt vaak los van het bit. Ze zakt al wel mooie stukjes, maar het net alsof we wat bijven hangen. Mis ook gewoon ogen die vanaf de grond met me mee kijken. We zijn nu al aardig wat maanden verder. Misschien wil ik te snel, maar soms wil je gewoon ook een stijgende lijn zien, ook al is hij maar klein.

Ze volgt mijn hand mee naar beneden en als we beneden zijn, komt ze los van het bit en gaat dan weer ergens op boeghoogte hangen. Ik begin dan weer helemaal overnieuw het riedeltje. Soms begint ze erg te duwen op het bit en daar ben ik ook wel blij om, omdat er altijd achter kroop.
Ik ben bezig geweest met het uitpersen van de sinaasappel, maar dan ziet ze het bit niet echt als een begrenzing, waardoor ze steeds harder gaat. Bij halthouden in een lage halshouding ook, dan dramt ze gewoon door het bit heen.

Misschien hebben jullie nog tips?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:46

Herkenbaar Ankem. Die dip hadden wij laatst ook. Wij zijn denk ik rond dezelfde rijd begonnen. Het enige wat ik kan zeggen: geef niet op. Wij hebben nou eenmaal paardjes op leeftijd. Dat duurt waarschijnlijk wat langer. Maar liever langer goed dan korter slecht. Geniet van elk klein stapje!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:47

Nooit meer drijven dan je met je handen kunt verwerken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 21:49

Een week of zes drie keer in de week longeren met een chambon, 20 min zonder en 20 min met.
Veel gebogen lijnen met stelling en buiging.
Overgangen stap draf.
De basis kost gemiddeld een jaar.
Geduld.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:53

Ankem: zou je een filmpje kunnen sturen? Aan de hand daarvan kan ik je waarschijnlijk wel wat tips geven.

Jenny: ik zou het niet zo snel opgeven. Als ik zie waar je vandaan komt heb je al zulke grote sprongen gemaakt! Het is logisch dat het bit even wennen is. Geef het de tijd en als het echt niet wil (wat me zou verbazen) kan je altijd nog bitloos verder trainen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:02

Simpelman schreef:
Een week of zes drie keer in de week longeren met een chambon, 20 min zonder en 20 min met.
Veel gebogen lijnen met stelling en buiging.
Overgangen stap draf.
De basis kost gemiddeld een jaar.
Geduld.

Daar kom ik net vandaan. Heb de afgelopen weken veel gelongeerd met chambon. Wel veel stap, omdat het voor draf soms te nat was. Ik had gehoopt dat me dat wat meer progressie zou brengen.

Ze komt er verder deze winter voor het eerst goed door. Goed op gewicht, mooi in het haar en niet echt stijf te noemen.

Zal kijken of ik weer eens een filmpje kan maken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:08

Herkenbaar Ankem, hier gaat het net zo. Ik ben er niet ontevreden over maar het ziet er bij de anderen allemaal al zo mooi stabiel uit in het diepe stretchen en hier gaat het ook wat heen en weer tussen boeg en laag. Toch zie ik al wel mooi de bespiering van mijn paard veranderen, dus we zijn zeker op de goede weg. Heb jij ook een chambon? Ik wil er een aanschaffen en hem aan de longe gaan gebruiken.

Ik heb vandaag de galop eens weer meegepakt en ze volgt de hand daarin al wat beter dan eerst. Wel merk ik dat ze zich in galop op de linkerhand wat scheef maakt (verbuigt zich wat en achterhand valt wat naar binnen). Na de galop merk ik dit ook even in draf en daarna is ze wel weer recht.

Ik heb het idee dat het wat met balans te maken heeft omdat we heel weinig galop hebben gedaan de laatste maanden en omdat ze nu voor het eerst ook meer zakt met de neus eruit in galop. Maar misschien heeft iemand nog tips over wat ik hiermee het beste kan doen? Vanuit mijn oude visie zou ik schoudervoor gaan rijden op de rechte stukken, maar ik heb het gevoel dat ze daar nu niet sterk genoeg voor is qua balans.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:09

Horseware schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste centered riding les gehad en het was zo leuk! Wat haar het meeste opviel was de spanning in mijn benen. Dus eerst hebben we wat oefeningen gedaan om die te ontspannen. Daarna was spontaan mijn beenligging een stuk mooier. We hebben de beugels 1 gaatje korter gedaan want ik bleek spanning op te bouwen omdat ik teveel naar de beugels moest reiken. Dat was opgelost met de beugels iets korter. Toen moest ik leren rijden met losse gewrichten ahw. Er mocht geen spanning in mijn heupen, knieën en enkels optreden. Moeilijk! Zodra er iets veranderde (lees: zodra ik een oefening moest inzetten) bouwde ik direct weer spanning op. Ze heeft mij laten zien welke invloed dit op Timo heeft. Ik moest eerst spannen en daarna loslaten. Dan weer spannen en weer loslaten. Iedere keer als ik losliet gaf Timo een zucht en ging ruimer stappen. Kortom: spanning = rem en afsluiting voor Timo. Onvoorstelbaar hoe een beetje spanning in je benen al zoveel kan doen bij je paard. Dat had ik nooit geloofd en moest ik echt zelf ervaren. Gelukkig liet Timo mij keer op keer het verschil duidelijk zien.
Vervolgens moest ik aandraven. Aandraven moest door alleen mijn kuiten, zonder spanning, iets naar achteren te leggen. Ik mocht ze niet aandrukken. In het begin gebeurde er niets. Dan moest ik voorzichtig met mijn zweepje op het sjabrak tikken, totdat hij ging, daarna meteen releasen ter beloning. Dat had hij snel door: na de 3e keer draafde hij direct netjes weg. Heel leuk en makkelijk om daar niet meer voor te hoeven drijven.
Ook hebben we gewerkt aan minder buiging in zijn hals en meer in zijn lijf. Moeilijk voor mij en voor paard! En aan correct sturen, met minder teugel.

Het was een hele leuke, leerzame les. Ik heb ontzettend veel geleerd en wil heel graag meer hiervan leren. Het is een hele uitdaging, maar wel een hele leuke.
Dit was overigens een les van de level 1 instructrice. Woensdag heb ik les van de level 2 instructrice en dan kies ik wie het beste bij mij past.

Heel herkenbaar die spanning in je benen. Ik heb er ook een handje van. Gekomen doordat ik me altijd omhoog moest hijsen tijdens het lichtrijden, doordat veel zadels me in een stoelzit drukten (heb enorm lange bovenbenen). Die spanning zit er nog steeds. Tips altijd welkom :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:11

Wat voor mij goed werkt is stappen en galopperen zonder beugels (draf is nog wat lastig voor mij) en dan alles heel los laten hangen. Van daaruit op een gegeven moment de beugels weer oppakken en proberen diezelfde lossigheid te blijven voelen, ookal zit je in de beugels.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:14

Horseware schreef:
Wat voor mij goed werkt is stappen en galopperen zonder beugels (draf is nog wat lastig voor mij) en dan alles heel los laten hangen. Van daaruit op een gegeven moment de beugels weer oppakken en proberen diezelfde lossigheid te blijven voelen, ookal zit je in de beugels.

Hmm draf ga ik op oma die nog niet altijd even fijn over haar rug gaat niet redden, maar stappen wel. Galop doen we op dit moment niet onder het zadel. Ik ga het eens proberen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 07:57

Horseware schreef:
ankem schreef:
@horseware

Klopt, bij http://www.horsebeads.eu. Je kan ze daar op de cm nauwkeurig bestellen (moet je wel via de mail doen; op de site staan alleen standaard maten)

Welke lengte heb jij ze besteld?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:46

In de jaren 90 kocht ik twee keer achter elkaar een duur dressuurpaard, helaas de eerste brak een been en de tweede had een afwijking die pas lang na de keuring voor de dag kwam.
Financieel een stuk lichter geworden kon ik het me even niet meer permiteren opnieuw een duur paard aan te schaffen.
Ik kocht toen een overblijvertje bij een klein fokkertje, basispaard X Engels volbloed, voor een klein prijsje, zonder paard is er immers geen leven.

Het was een soort van garnaal, breed van voren, achter niets.
De eerste periode na het zadelmak maken was dit paard nauwelijks in staat te draven met een ruiter op de rug.
Na een week of 12 kon ik maximaal 5 minuten draven in de rijbaan die we verlieten met kramp.
We hebben vooral veel wandeltochten gemaakt, af en toe een drafje, klein galopje, regelmatig cavaletti en springen.
Het heeft me een jaar gekost om te komen aan het punt waar je met een gemiddeld paard begint.

Pas toen konden we een beetje aan dressuurrijden in de rijbaan gaan denken.
Pas toen begonnen we aan het hals strekken en het buigen.
Het heeft ons weer een jaar gekost om dit stabiel te krijgen.

Dit paard is een atleet en een krachtpatser geworden, het werk dat ze als heel zwaar ervaarde ervaarde ze na 4 jaar als licht.
Ze is op 18 jarige leeftijd, in volle glorie, helaas gestorven aan een zware hoefbevangenheid, in augustus...

De moraal van dit verhaal dames, geduld, en houdt de moed er in, gewoon rustig doorgaan met gevoel en gezond verstand.
De vooruitgang dient zich in stappen aan, vaak gevolgd door een tijdelijke teruggang, op naar de volgende hogere trede. :)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:50

zijn er misschien ook mensen die hun "dressuurpaard'' voor de koets zetten?
Een van mijn paarden loopt voor de koets en onder het zadel. en begint het onder het zadel best aardig te doen, alleen als ik op de bok zit mis ik'' soortje van mijn lichaam/benen'' om hier en daar te kunnen corrigeren en met m'n zweepje ben ik te onhandig.
En ik wil voor de koets ook proberen om dezelfde lijn erin te houden.
ben dus op zoek naar ervaringen en tips.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:26

Ik rijdt mijn Arabo Fries onder het zadel in Klassieke Dressuur, voor lange tochten in het hier ruige en geaccidenteerde terrein én één keer per week voor de kar recreatief.
Mijn ervaring is dat het één het ander versterkt.
In het begin liep hij scheef voor de kar en als een wokkel en nu na twee jaar gestadig werken onder het zadel en één jaar voor de kar loopt hij vrijwel recht en ontwokkeld, ook voor de kar en kan ook hier de hals strekken en neemt fijne aanleuning.
Het werk voor de kar maakt dat de achterhand op een ongedwongen manier flink belast wordt, in de rijbaan werken we aan buiging in de grote gewrichten.
De achterhand bespiering is aanzienlijk toegenomen.

Voor de kar werk in niet aan recht stellen en recht richten, dat wordt naar mijn idee namelijk gefrutsel, dat doen we onder het zadel.

Ik heb onder het zadel veel tijd moeten besteden aan het ombuigen van de tuigpaardmanieren naar rijpaardmanieren, (de kop er op) vooral een kwestie van het een stijl achterbeen tot buigen brengen.
Toevallig vandaag, na 40 min werk in de rijbaan en na twee jaar onder het zadel heb ik mezelf gefeliciteerd, hij is onder het zadel nu in staat op een volte van 12 m op beide handen, aan te teugel, in een correcte stabiele arbeidsdraf te bewegen én de hals volledig te strekken.
Een fase bevestigd, nu de galop. :)