Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:44

nombrado schreef:
Alles is bij mij spel, het hele leven is en spel. Wat kom je hier anders doen denk je?
ik leer liever spelenderwijs, dan gedisciplineerd.
je kent mij niet, hebt mij nog nooit les zien geven, kent de paarden er niet achter.
kan je deze insinuaties achterwege laten ?
Blijf jij lekker op jou manier werken met paarden, en gedisciplineerd je klassieke dingetjes doen.
en mij lekker op mijn eigen-wijze spelenderwijs met paarden , klassiek, AR , modern (geef ut een naampie) aan de gang?

Waarom schopt u dan zo tegen alles, of het LDR, Klassiek of AR is????
Al deze richtingen geven voorbeelden en proberen het uit te leggen met foto´s enz, helaas van uw rijdwijze is niets van dit alles.
Daarom begrijpt buiten cherie er niemand wat van.
Misschien wanneer u dat eens meer duidelijker maakt dat het begrijpelijker word voor anderen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:51

nombrado schreef:
Danique_G schreef:
(ik doel dus op zelfbeheersing en gehoorzaamheid)

Ik kan het ook heel netjes in een zin gebruiken: 'Ik heb de discipline om weer verder te gaan met biologie leren'
\

ik neem aan dat zelfbeheersing over je zelf gaat
hoe kan je nu voor een paard dat beslissen?
die betekenis gaat in de omgang met paarden niet op
wel voor je zelf (beheersing)

Bij zelfbeheersing doelde ik niet op het paard. Dat kan ik ook niet voor een paard beslissen, dat is mijn ogen een antropomorfisme. En dat mag niet volgens de biologie. En mijn biologieboek is voor mij als een soort bijbel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:52

Professor schreef:
Al deze richtingen geven voorbeelden en proberen het uit te leggen met foto´s enz, helaas van uw rijdwijze is niets van dit alles.
Misschien wanneer u dat eens meer duidelijker maakt dat het begrijpelijker word voor anderen.

misschien eens duidelijker lezen wat ik post
http://www.youtube.com/watch?v=FnYR7FckfJw
dit komt er heel dichtbij.
als wat deze man hier laat zien ook doet.
wederzijds respect.
ik hou van paarden, hun ziel, hun kracht, hun wijsheid.
Ik schop niet tegen klassiek
er zijn daar heel veel stromingen ook in wat ik al eerder schreef!
lees alle klassieke boeken maar eens, hoeveel er elkaar tegenspreken
daarin heb ik de voor mij prettigste manier gekozen. Die het beste bij de paarden past en hun beweging.
WB AC ben ik er nog steeds niet achter, wat dit nu daadwerkelijk is
en als het BB is, laat dan maar
die man doet het voor zijn ego
niet omdat hij zo van paarden houd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:56

Danique_G schreef:
Bij zelfbeheersing doelde ik niet op het paard. Dat kan ik ook niet voor een paard beslissen, dat is mijn ogen een antropomorfisme. En dat mag niet volgens de biologie. En mijn biologieboek is voor mij als een soort bijbel.

dan dus geen discipline (in mijn ogen)
maar een passie ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:03

Citaat:
Citaat:
Alles is bij mij spel, het hele leven is en spel. Wat kom je hier anders doen denk je?
ik leer liever spelenderwijs, dan gedisciplineerd.

Discipline is mooi en goed nombrado, consequent zijn is een vorm van discipline en jij bv bent heel gedisciplineerd in volharden en uitdragen van jouw ding.
In mijn wereld kost gebrek aan discipline levens om nog maar te zwijgen over spelenderwijs leren.
In de context zoals hier gebruikt gaat het om communicatie ,duidelijk maken wat ongewensd is.
Dat kan op diverse manieren maar je moet nogal een jerommeke zijn om een paard iets op paardenmanier duidelijk te maken.
Ik denk echter dat binnen de KR hier weinig excessen in zijn, het gaat toch om de dialoog en die raak je kwijt wanneer je verkeerd disciplineert.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:04

nombrado schreef:
Danique_G schreef:

dan dus geen discipline (in mijn ogen)
maar een passie ;)

Geen idee of het een discipline is. Bij discipline denk ik toch meer aan een onderverdeling zoals zeebiologie. Daar ga ik niet op in, hoort ook niet in dit topic thuis.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:39

nombrado schreef:
Professor schreef:

misschien eens duidelijker lezen wat ik post
wederzijds respect.
ik hou van paarden, hun ziel, hun kracht, hun wijsheid.
Ik schop niet tegen klassiek
er zijn daar heel veel stromingen ook in wat ik al eerder schreef!
lees alle klassieke boeken maar eens, hoeveel er elkaar tegenspreken
daarin heb ik de voor mij prettigste manier gekozen. Die het beste bij de paarden past en hun beweging.
WB AC ben ik er nog steeds niet achter, wat dit nu daadwerkelijk is
en als het BB is, laat dan maar
die man doet het voor zijn ego
niet omdat hij zo van paarden houd.

http://www.marcdebroissia.de/

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:08

vind uw voorbeelden cherie en nombrado een beetje vreemd, zo van kent u het verschil tussen een appel en een peer? Ja een banaan is ook fruit.
Of kent u het verschil tussen een aap en een mens? Ja een paard is ook een zoogdier. :D
Laatst bijgewerkt door Professor op 29-05-11 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:16

Nombrado en Cherie, ik snap die voorbeelden van spelen met paarden ook niet zo.
Spelenderwijs iets aanleren onder het zadel wel, belonen als ze iets aanbieden. Of heel erg loven als ze iets proberen wat de ruiter vraagt, ook al lijkt het er nog niet op.
Maar dat vind ik toch wel iets heel anders, dan met ze spelen in de wei of paddock, daar heb ik teveel gevaarlijke dingen van gezien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:16

Professor schreef:
vind uw voorbeelden cherie en nombrado een beetje vreemd, zo van kent u het verschil tussen een appel en een peer? Ja een banaan is ook fruit.

Rijkunst is dressuur of men het nu academisch, klassiek of whatever noemt.

Professor schreef:

Dan worden er voorbeelden gegeven.
Rasechte "klassiekers" staan er vermeld, waar deze man getraind heeft.
Een rasechte "paardenfamilie" tot in de "klassieke tijd" toe :j
Dan wordt er vervolgens mee gespot ;(

cherie78 schreef:
nombrado schreef:

wederzijds respect.

http://www.marcdebroissia.de/

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 01:00

Gespot word er geheel niet, klassiek rijdt deze mijnheer niet meer, en geeft ook niet klassiek les.
Was al besproken op dit topic.
Daarom wat erop staat zit er niet altijd in.
Men probeert vaak zich te pronken met grote leermeesters, maar velen verlaten de weg en verlochenen hun leermeester.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 03:09

Moderatoropmerking:
wederom offtopic verwijderd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:51

Wat mij opvalt bij AR gereden paarden, dat matte en geautomatiseerde, daarbij is toch het doel een paard juist te laten schitteren, net of de oefeningen die zij rijden geestdodend zijn?
De schwung die het paard juist laten schitteren vermis ik daarbij of zie ik dat verkeerd?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:20

Professor schreef:
Wat mij opvalt bij AR gereden paarden, dat matte en geautomatiseerde, daarbij is toch het doel een paard juist te laten schitteren, net of de oefeningen die zij rijden geestdodend zijn?
De schwung die het paard juist laten schitteren vermis ik daarbij of zie ik dat verkeerd?

De oefeningen die zij rijden hebben dezelfde naam als in KR maar totstandkoming en uitvoering verschillen. Het is inderdaad opvallend maar wat daarvan de oorzaak is? Ik vermoed het onder tempo continue repeteren.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:32

in de AR heeft men maar 25% van de oefeningen van de KR en daarbij voeren zij die ook nog eens voortdurend zonder verbinding uit, verder volharden zij in de natuurlijke scheefheid van het paard. zij maken het paard niet werkelijk los.

je kunt een scheef paard niet met zijgangen rechtrichten, dan maak je het alleen maar schever en stijver.

je moet beginnen met een paard op twee teugels te rijden en in een rijkunstig evenwicht. zij beginnen met het afdwingen van voorwaartsneerwaarts. terwijl dat moet ontstaan vanuit het rijden, omdat je anders moedwillig het gewicht op de voorhand brengt.

ach ik kan zo nog wel 100 blz doorgaan over wat er allemaal niet klopt en hoe groot de misvatting is in de AR.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:40

Is het dan een probeersel om het rijden te vereenvoudigen zodat de ruiters denken iets te kunnen met hun paard?
Dat komt nl zo bij mij over, het lijkt wel een slechte vorm van circus dressuur.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:57

ik denk dat u gelijk heeft, professor. immers, al die oefeningen die eerder zo onbereikbaar leken, zijn dan ineens 'ook voor de gewone ruiter met zijn Filister'. en omdat men toch niet ziet wat het verschil is tussen een goed opgeleid paard en een niet goed opgeleid paard, kan je de AR ook zo verkopen aan mensen.

immers, een verzamelde draf is toch gewoon een langzame draf? en een piaffe lijkt al gauw een piaffe als het paard maar op de plaats 'draaft'.

en als je niet weet waar een oefening werkelijk toe dient, zeg je toch gewoon dat het voor verbetering van de achterhand is en dan mag je die oefening wel rijden. want 'dressuur is er voor het paard'.

en omdat mensen vaak zo slecht zitten en niet met gevoel kunnen rijden, dus ook de juiste aanleuning niet voor elkaar krijgen, rijden ze dan maar op kaptoom en met stang en dan geef je daar gewoon afentoe een 'ophouding' mee. zo geef je mensen het gevoel dat ze niet meer zo stug in de hand zijn en dat ze zgn wel met een lichte aanleuning rijden.

edit: ohja en als iemand niet door de baan komt met zijn paard, zeg je toch gewoon dat het aan scheefheden ligt. zo leg je de schuld niet bij de onkunde van de ruiter, nee het ligt aan het paard. en aan de instructie want ja die snappen dat niet. en dan ga je mensen wijsmaken dat je niet gewoon moet rijden, nee je moet 'rechtrichten'.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:28

Mooie samenvatting quadripes van wat niet klopt aan AR.

Als je het niet wil zien zie je het niet, maar ik hoop dat er hier mensen zijn die het juist wel oppiken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:35

Dus mensen zand in de ogen strooien, qua werkelijk gymnastiseren van de paarden?
Misschien een gevolg van deze tijd, de schijn is meer als het zijn.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:07

Ik denk, dat Marc de Broissia geen AR-knutselaar is.
Maar juist een franse klassieker met (wellicht door zijn training in Duitsland) een duits sausje aangevuld met de spaanse rijkunst.
Die man blijft en bleef niet hangen in een stramien, maar keek verder dan de welbekende, spreekwoordelijke neus

Een ieder die deze man vergelijkt met een BB is toch wel op het "verkeerde" spoor bezig.

En rechtrichten is de voorwaarde om in "balans en evenwicht" te kunnen gaan opleiden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:29

cherie: rechtrichten is een proces niet de eerste stap zoals veel mensen kennelijk nu zeggen dat ze lesgeven in 'rechtrichten'. dat slaat nergens op. en het slaat ook nergens op om de scheefheden van een paard zo uit elkaar te halen dat je zegt dat als je die kunt oplossen, dat je dan ineens alle problemen hebt opgelost.

gewoon goed leren rijden, paard op twee teugels rijden, losmakende oefeningen rijden. en als je dat allemaal begrijpt en kunt, aan de verzamelende oefeningen beginnen.

zij beginnen met een paard voorwaartsneerwaarts te vragen en gaan dan meteen met schouderbinnenwaarts, travers enz aan de slag. dan sla je heel wat stappen over plus je dwingt je paard in een houding die helemaal nergens op slaat. waarom zou je het paard nog meer op de voorhand willen hebben?

zijgangen rijden met een scheef paard maakt dat paard nog schever en stijver.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:38

Om een paard op twee teugels te krijgen zal je toch echt met rechtrichten bezig moeten zijn.
Ik geloof ook niet dat iemand dat beweert, misschien alleen de AR, maar dat vind ik geen correct rechtrichten.
Dat er veel paarden met problemen rondlopen omdat ze niet worden rechtgericht is wel gewoon een feit.
En vaak is het dan wanneer je bezig gaat met rechtrichten dat de zogenaamde 'problemen' als sneeuw voor de zon verdwijnen.

''Gewoon goed leren rijden'' is niet zo gewoon meer. En daarom is het dan fijn als je een richtlijn hebt.

Helaas is AR dan alleen iets wat beweert goed en correct te zijn maar dat absoluut niet laat zien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:44

Air schreef:
Om een paard op twee teugels te krijgen zal je toch echt met rechtrichten bezig moeten zijn.
Ik geloof ook niet dat iemand dat beweert, misschien alleen de AR, maar dat vind ik geen correct rechtrichten.
Dat er veel paarden met problemen rondlopen omdat ze niet worden rechtgericht is wel gewoon een feit.
En vaak is het dan wanneer je bezig gaat met rechtrichten dat de zogenaamde 'problemen' als sneeuw voor de zon verdwijnen.

''Gewoon goed leren rijden'' is niet zo gewoon meer. En daarom is het dan fijn als je een richtlijn hebt.

Helaas is AR dan alleen iets wat beweert goed en correct te zijn maar dat absoluut niet laat zien.

Inderdaad is een paard pas op twee teugels te krijgen, als een paard al redelijk tot goed is rechtgericht.
Anders lukt het met geen mogelijkheid om een paard op twee teugels te rijden.
Of het wordt met compensatie van andere spieren gedaan en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Wat zoals ook al eerder in dit topic genoemd is, door meerdere posters, gaat het scala in elkaar over.
Een ruiter kan niet beginnen bij punt 1 en zo het rijtje afwerken.

Daarom is inderdaad het scala een richtlijn voor de opleiding van een paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:45

Vreemd dat velen denken dat een paard niet in evenwicht zou zijn wanneer het niet rechtgericht zou zijn.
Het principe waarom wij het paard rechtrichten is het eenzijdige verslijt tegen te gaan, en de energie optimaal te benutten.
Rijden dus op een paard zitten wat scheef is kan, dat kan jaren goed gaan, alleen wanneer men er werkelijk mee gaat werken onder het zadel dan stoot men op problemen.
Een paard voor de ploeg was ook niet rechtgericht, en dito voor de wagen. Dat een paard niet in evenwicht kan zijn zijn natuurlijk evenwicht is natuurlijk niet waar.
En het is niet moeilijk wanneer een paard soepel is om hem rechtgericht te rijden, dat word zo overdreven.
Men begint al een paard recht te leren gaan, bij het eerste wat men doet, nl aan de longe maar niet rondhobbelen en niet de stalmoed eruit laten gaan, nee werken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:45

cherie78 schreef:
Ik denk, dat Marc de Broissia geen AR-knutselaar is.
Maar juist een franse klassieker met (wellicht door zijn training in Duitsland) een duits sausje aangevuld met de spaanse rijkunst.
Die man blijft en bleef niet hangen in een stramien, maar keek verder dan de welbekende, spreekwoordelijke neus

Een ieder die deze man vergelijkt met een BB is toch wel op het "verkeerde" spoor bezig.

En rechtrichten is de voorwaarde om in "balans en evenwicht" te kunnen gaan opleiden.

hneeft u deze man zien werken op zijn DVD? als u dit de ware KR vind dan moet ik u toch zeggen dat u het padje af bent hoor. zijn paarden kunnen niet eens normaal galoperen, dat hij garismatish is is zeker, en het heel mooi kan vertellen, maar viel mij vies tegen.