Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:52

Ik kon het derde filmpje eerst ook niet zien, maar later opeens wel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:07

Nee het kan nog steeds niet hoor ik ook in mijn andere topic. Krijg de muziek er niet onder vandaan. Nu filmpje maar opnieuw uploaden zonder muziek.

Edit: Volgens mij moet ie het nu wel doen.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 21:40

Ik kon hem vanmorgen al zien....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:38

vreemd hoor. hij stond geblokkeerd wegens auteursrecht;,hoorde ook in mn andere topic dat ie niet te openen was. maar goed opgelost, het is nu te zien

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:18

Ik vind het er om eerlijk te zijn nogal gehaast en onrustig en wat gedwongen uit zien. Ik zou meer rust willen zien. En het valt me op dat als het paard zich er wat uitdrukt, dit direct met de hand terugwerkend opgelost wordt.
Ik vind het een fijn dier om te zien en ik zie ze zeker liever wat voorwaartser dan terug gereden, en hij wordt niet achter de loodlijn gereden en met rustige benen zonder sporen. Dat vind ik dan weer positief.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:34

Ik lees nog steeds mee & fijn om te zien dat het goed gaat. Nu even niet in de gelegenheid om te reageren op filmpjes e.d., maar ik wilde even een klein dingetje posten, omdat wellicht meer Bokkers hier in de buurt zitten en het misschien ook wel interessant vinden:

Op 18 februari is er een introductieavond van Nelly Abbenes van http://www.andere-rijkunst.nl . Ik heb een flyer via een vriendin, dus bij interesse kan ik die via PB sturen. Gaat om het zuiden van Zuid-Holland. :) Ik ga kijken en laat het me maar gewoon overkomen. Ik zal sowieso verslag doen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:36

@babootje:dit is niet mijn manier van een paard aanrijden..Maar dat hoeft uiteraard niet! Ik vind het paard erg jong om op te gaan zitten en ik zie ( voor mezelf) veels te veel spanning. De groeischijven zijn nog totaal niet gesloten bij dit jonge paard, daarbij loopt hij voor mij in een houding die vraagt om ellende op latere leeftijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:43

In zo'n rare houding loopt het paard toch niet? Er moet alleen meer rust in komen.... Maar dat 'ie nu wat vluchtig loopt is toch niet zo raar? Hij is aan het zoeken naar balans met een ruiter op z'n rug...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:08

Picasso schreef:
In zo'n rare houding loopt het paard toch niet? Er moet alleen meer rust in komen.... Maar dat 'ie nu wat vluchtig loopt is toch niet zo raar? Hij is aan het zoeken naar balans met een ruiter op z'n rug...

Dat bedoel ik dus. plaats het in perspectief. het is een jong paard dat is waar. maar omdat hij klein is en redelijk "af" is kun je er best op. met een lange slungel die nog heel veel groeit zou ik ook wat later beginnen. mijn dochter weegt 50 kg en zit m niet in de weg. Hij wordt 3x p/wk gereden, ongeveer 40 min en eigenlijk alleen nog maar recht toe recht aan en een voltetje af en toe. natuurlijk is er nog wat spanning maar er is dan ook een hoop te zien voor hem. ik heb niet de idee dat we hem overnemen; we zijn vanaf het zadel mak maken nu bijna 1 jaar verder.
dat verhaal over de groeischijven is echt broodje aap. je rijdt een paard niet op zn skelet. pezen, banden en spieren zijn net zo belangrijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:32

HW, wat leuk dat het zo goed bevallen is in de les :)

Babootje, ik wil er niet te veel over zeggen aangezien mijn aanpak met groene paarden zo sterk verschilt dat we het waarschijnlijk nooit eens zullen zijn.
Ik stap bijv. per definitie nooit op een paard dat niet op 4 benen rustig stil staat.
Ongeacht of het de eerste keer is of dat hij al 15 jaar onder het zadel is.

Springen ging fantastisch. Ik ben stiekum trots op mijn voorbereiding. Braaf met laden, zweetloos uit de trailer (3e keer in een jaar tijd van huis), braaf met opzadelen, keurig een rondje aan de hand over het erf langs de koeien en opfok paarden.
Zonder blikken of blozen door het gangpad onder aanbindtouwen door langs aangebonden paarden. Geen kik bij de in werking zijnde loopband.
Keurig stil gestaan met opstijgen van vreemde amazone. Geen reactie op vreemde paarden die binnen kwamen behalve hinniken.
Ze vond het reuze spannend en liep in eerste instantie heel diep door de gewrichten met spanningsboog in de hals, maar geen stap verkeerd.
Er stond een heel parcours met tonnen en weet ik veel wat maar ze heeft overal keurig aan gesnuffelt. Heeft over verschillende sprongetjes gesprongen inclusief een kleurig bord waarbij ze makkelijk overtuigbaar was. Afgesloten met vwnw met de neus op de grond.
Ik ben heel tevreden :)
Vrijdag weer.
Wie weet ga ik dan zelf binnenkort ook weer eens springles nemen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:26

[quote="Sizzle"]HW, wat leuk dat het zo goed bevallen is in de les :)

Babootje, ik wil er niet te veel over zeggen aangezien mijn aanpak met groene paarden zo sterk verschilt dat we het waarschijnlijk nooit eens zullen zijn.
Ik stap bijv. per definitie nooit op een paard dat niet op 4 benen rustig stil staat.

@sizzele helemaal met je eens!!
@babootje: misschien kan sanne 83 wat uitleg geven wat betreft de groeischijven?
Als dit je dochter is op dat paard vind ik persoonlijk dat je nogal wat risico neemt..Maar goed dat even terzijde..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:00

pol1 schreef:

@sizzele helemaal met je eens!!
@babootje: misschien kan sanne 83 wat uitleg geven wat betreft de groeischijven?
Als dit je dochter is op dat paard vind ik persoonlijk dat je nogal wat risico neemt..Maar goed dat even terzijde..

Ik denk ook niet dat we het eens worden maar hee ieder zn mening toch?
Ben benieuwd naar jouw aanpak. Heb je filmpjes? (Sorry altijd wat wantrouwend naar bokkers met zo weinig informatie in hun profiel). Wat betreft de groeischijvendiscussie? Die is te over gevoerd hier en daar en daar en dat gaan we hier maar niet overdoen. Even de zoekfunctie aan en je kunt er genoeg over vinden. Heb het er wel eens met mijn DA over gehad en van daaruit voldoende informatie gekregen. Wanneer je zou kunnen beginnen zul je per paard moeten aanzien. Er gaan meer paarden ten onder aan slecht passende zadels dan de leeftijd waarop ze beleerd worden.

Wat betreft het risico nemen voor mijn dochter? Die is 18+ en mag lekker zelf bepalen welke risico's ze wel of niet neemt. Op het filmpje ziet het er spannender uit dan was. De oranje protector hadden we maar even omgeruild voor een zwarte :D Inmiddels staat hij keurig stil als ze - alleen - opstapt, ook in een volle bak. Dat heeft ie in ieder geval keurig geleerd :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:16

@HW, wat fijn dat je les zo goed ging. Ben benieuwd wat je van de andere instructrice vindt. Maar dit is al een stap in de goede richting.

@Sizzle, klinkt goed! En keurig opgevoed paardje. Daar houd ik van.

Gister naar de Veluwe geweest voor een flinke training. Kilian begon van de week wat fris te worden buiten. Ontsnapte uit de padock, trok een sprintje ohz, koos zelf de kortste weg naar huis. Werd weer even tijd voor opvoeding (al vind ik het stiekem best grappig als hij nog zo jolig is). Ik wil wel dat anderen hun paard normaal uit de padock kunnen halen zonder dat die van mij hem smeert.
Maar gister op de veluwe had ik een echte heer. Niet drammen, niet trekken, niet versnellen, keurig wachten met opstappen :)
En hij heeft bijna de hele tijd ontspannen gelopen. Zelfs met 45 km/uur liep hij niet met zijn hoofd in de lucht als een giraffe door het bos te denderen. Er zouden meer endurance ruiters dressuurmatig moeten trainen, want het scheelt echt heel veel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:35

Ik kon het filmpje ook gisteren al zien Babootje, had wel geluid uit staan, misschien maakt dat iets uit?

Ik vind het een leuk paard en een leuke combinatie. Wel een wat onrustige hand met hier en daar een flinke ophouding, waardoor het denk ik lastiger wordt om de hand op te zoeken/ te laten volgen naar meer lengte. Ik vind 40 min ook erg lang voor een 3-jarige maar dat is natuurlijk eigen keus (ik rijd mijn 5-jarige zelden langer dan dat).

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:38

Ik rij sws nooit echt lang dressuur. Ik voel Kilian na een half uurtje inkakken. Dus ik stop net daarvoor. Dressuur kost hem toch meer moeite dan conditietrainen.
Hoe lang rijden jullie?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:59

Hoi allemaal, even weer een update vanuit onze kant. Ben momenteel thuis nog steeds erg druk (huis in verkoop, bouwgrond gekocht..) dus geen tijd voor bokt. Sorry :D heb net wel wat bijgelezen en het is echt leuk om te zien dat iedereen vooruit gaat en/of bezig is er echt iets van te maken. Fijn voor de paarden!

Maar we trainen nog steeds lekker door hoor! Eigenlijk is hij in de draf wel bevestigd op een nieuw niveau in alle halshoogtes *\o/* over het algemeen heb ik weinig tot niks meer aan te merken, hij voelt gewoon goed. Toch merk ik dat er nu weer stukjes zijn die nóg beter gaan, dus blijkbaar verbetert er nog steeds wat. Hij voelt dan vederlicht, loopt met veel impuls en reageert super op voorwaarts en terug. Hij voelt als een verende boog, hij loopt er echt in.

Zelfs de galop wordt beter! Ik heb nu meestal een rem :D ik merkte dus dat ik zelf niet zo consequent was als dat ik dacht en liet mijn paard soms wegkomen met dramgedrag. Doordat de momenten dat hij niet meer dramt ongeveer 90% zijn, valt het mij nu eerder op dat ik geen reactie krijg op een ophouding en corrigeer ik dat sneller én met meer resultaat.

Tegenwoordig rij ik zonder sporen, met zweep. Hij accepteert het!

Over het schrikgedrag kan ik het volgende meedelen. Ik heb echt vanalles geprobeerd om mn paard bij de les te houden maar hij bleef sodemieteren wanneer er iemand langs de bak liep. Iemand kon daar niet eens meer even staan of hij begon al. Wanneer zijn aandacht naar de zijkant van de bak gaat, vraag ik met mn hulpen en (strenge) stem aandacht. Oren opzij? Prima! Niet luisteren is een tikje. Tot nu toe werkt het :) ben er zo klaar mee, dat stomme miergedrag!!! Heb het op de lieve manier geprobeerd maar dat hielp niet, nu maar streng zijn en aandacht opeisen, het patroon moet even doorbroken worden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:05

@babootje: ik dacht altijd dat een paard weinig tot geen kleur ziet..meer in grijstinten..
Ik heb geen filmpjes Hoe ik zelf met een paard begin..Maar laat ik t zo zeggen: voordat ik überhaupt opstap is t paard: geestelijk ( mentaal) dermate vertrouwd met mij dat ik vrijwel voor 100% zeker ben dat het paard geen spanning gaat ervaren. Ik wil niet dat het paard de link legt tussen opstappen en spanning. Ook wil ik zeker zijn dat het paard lichamelijk sterk genoeg is om überhaupt gewicht te kunnen dragen en bereid elk jong paard hier op voor dmv grondwerk, werken aan de hand ( zijgangen, rechtrichtarbeid) ik stap eigenlijk nooit op voor de leeftijd van 4 jr ( en dan nog zijn de groeischijven lang niet gesloten m.i en doe ik heel rustig aan!) Omdat ik aan de hand de jonge paarden al in de stretch aanleer neem ik dat mee in t zadel..
Maar idd Babootje ieder zn ding!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:06

Wat een leuk beestje Babootje. Ik vind het er geweldig uitzien. Je dochter rijdt ook erg netjes. Jullie paard boft maar met jullie. :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:10

Met inrijden zorgde ik ervoor dat ik ernaast kon springen en met mn handen kon zwaaien. Eerst met 1 voet in de beugel en weer eruit tot dat goed ging. Daarna met 1 voet in de beugel hangen en rondlopen (heeeel vervelend voor mijzelf haha). Pas als dat goed ging been erover en zachtjes gaan zitten en laag blijven met je lichaam, heel voorzichtig rechtop gaan zitten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:27

Will Faeber heeft vorige week ook net filmpje geupload waarin hij laat zien hoe ze met jong paard bezig zijn. Daar zijn ze ook heel wat keren even hangen etc. voordat ze erop gaan zitten.
Zelf nog nooit een jong paard beleerd ... maar ik denk dat als je de stapjes zo klein maakt en je altijd zorgt dat je aan de voorwaarde (ontspanning/vertrouwen) dat het eigenlijk niet zo moeilijk moet zijn. Niet veel moeilijker dan netjes rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:29

Klinkt super milkberry.
En 45 kmh is hard :))

Babootje, is zeg niets over fout of goed.
Maar als methoden zeer ver uitelkaar liggen dan is het moeilijk om commentaar te geven. Ik rij bijvoorbeeld bij voorkeur de eerste tijd met teugels aan de neusriem of kaptoom en probeer zo snel mogenlijk het bos in te gaan.
Ik heb sowieso nooit film van het inrijden omdat ik 95% alleen doe. Alleen het allereerste opstappen doe ik een paar dagen met mijn man samen op momenten dat er verder niemand op stal is.
Op zulke momenten wil ik alleen met het paard bezig zijn en denk dan nooit aan film, ik heb dus domweg geen filmmateriaal.
Ik heb wel laatst een foto geplaatst van de de het allereerste inrijden van Dallas.

Die groeischijven discussie laat ik ook aan mij voorbij gaan. Daar wordt echt enorm veel in het wilde weg geleuterd in het algemeen.

Starbreeze, dat eindeloze gemier ben ik meestal ook snel klaar mee hoor. Stel ze dan schoudervoor en rij dan streng in redelijk hoog tempo er een aantal keer aan voorbij.
Dan is het daarna gewoon klaar en over zonder geleuter. Het kan me dan niets schelen of ik op dat moment even 3 minuten geen dikke vrienden ben met mijn paard. Soms moeten de regels gewoon even duidelijk zijn anders wordt je bak steeds kleiner op den duur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 11:45

Evelijn schreef:
Will Faeber heeft vorige week ook net filmpje geupload waarin hij laat zien hoe ze met jong paard bezig zijn. Daar zijn ze ook heel wat keren even hangen etc. voordat ze erop gaan zitten.
Zelf nog nooit een jong paard beleerd ... maar ik denk dat als je de stapjes zo klein maakt en je altijd zorgt dat je aan de voorwaarde (ontspanning/vertrouwen) dat het eigenlijk niet zo moeilijk moet zijn. Niet veel moeilijker dan netjes rijden.

Veel voorbereiding, samen wandelen, longeren, aan dubbele longe met mij er achter, veel grondwerk, poetsen, masseren, allerlei "gekke" dingen doen als inwikkelen in een een longe en plastic zakken, over plastic zeil heen lopen, de eerste communicatie bevestigen op de grond, halt is het aller belangrijkste, stappen, opzij stappen, naar achteren stappen, bedenk het maar.

Als dat klaar is dan stapt opa er rustig op, alleen, nooit een probleem gehad, nooit bokken, ze kijken dan even naar achteren om te zien wat ik nu weer aan het doen ben en dan stap ik weer af, morgen weer een stukje.

Allways quit at the right moment, nooit de spanning in gaan, zo bouw je vertrouwen op.

Het allerbelangrijkste is bij de allereerste passen je eigen evenwicht goed te bewaren om je paard niet uit zijn evenwicht te brengen.
Ik begin met de teugels aan een stalhalster, dat kennen ze dan al van het werken aan dubbele longe.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:10

Ik zal het onthouden Simpelman ... misschien voor over drie jaar als de veulens groot zijn :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:30

@Sizzle, hehe ja gas geven kunnen we wel. Het probleem is meer het remmen :p

Ik heb nog nooit een paard ingereden. Maar mijn draver was een woeste toen ik daar voor het eerst op klom. Al was hij toen al 16. Dat voelde voor mij niet juist. Dus heb ik de aanpak gedaan zoals Simpelman hierboven beschrijft. Aan de hand alles zien. Bos, strand, schriktrainig, wapperend zeil.
Loswerken, grondwerken, lange lijnen. Trailer laden.
En toen dat allemaal ontspannen ging, er weer op. Paar keer les, af en toe nog wat vliegen als ik de teugels oppakte. En daarna zoals Sizzle zegt, zo snel mogelijk het bos in :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:58

FCSA schreef:
Ik vind 40 min ook erg lang voor een 3-jarige maar dat is natuurlijk eigen keus (ik rijd mijn 5-jarige zelden langer dan dat).

Met in- en uitstappen erbij (misschien had ik dat er nog wel even bij moeten zeggen). Longeren van tevoren hoeft niet meer. Bij elkaar is hij hooguit een kwartiertje echt aan het werk. Hoe snel hij ontspannen is varieert, afhankelijk van wat er in de bak aan paarden meeloopt. Loopt er in de bak een flink stampende fries bij dan duurt het wat langer. Maar ook dat moet hij leren. Alles bij elkaar is het eigenlijk best een heel "cool" paardje.