Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
spokie79 schreef:Mijns inziens kan je een paard niet straffen voor iets dat hij niet doet. Daarvoor kan alleen de ruiter gestraft worden omdat hij het niet duidelijk aangaf. Een paard kan wel gestraft worden voor iets dat hij fout doet. En ook hier goed kijken of het niet iets is wat je paard probeert aan te geven (zoals ongewenst gedrag doordat het paard pijn heeft).
Professor schreef:Goed hier kunnen wij uren op doorgaan, maar het heeft niets met de grondbeginselen van de Klassieke Dressuur te doen, dat ik mijn paard vraag om aub mij niet te trappen wanneer ik met hem "speel", omdat de Klassieke Dressuur niet speelt met een paard, tenminste niet tussen mens en paard.
En een paard heeft instinctieve reflexen die men onder controle kan houden wanneer men er anders mee omgaat dan u nombrado, en dat u nooit een trap gehad heeft komt door de paar paarden die u aangereden of afgericht heeft.
En misschien welk ras het was daar zit nl ook een groot verschil in.
Maar nu weer naar Klassieke vs AR
spokie79 schreef:Mijns inziens kan je een paard niet straffen voor iets dat hij niet doet. Daarvoor kan alleen de ruiter gestraft worden omdat hij het niet duidelijk aangaf. Een paard kan wel gestraft worden voor iets dat hij fout doet. En ook hier goed kijken of het niet iets is wat je paard probeert aan te geven (zoals ongewenst gedrag doordat het paard pijn heeft).
nombrado schreef:dan nog
geef je als ruiter NIET duidelijk aan wat je van hem vraagt
het ligt dus altijd bij de communicatie van de ruiter naar het paard.
een man kan instinctieve reflexen hebben , heel wat meer dan dat ik ooit bij paarden heb gezien of meegemaakt (losse handjes)
Professor
ik heb nl respect voor de paarden waarmee ik wat ga doen.
ik probeer ze duidelijk aan te geven wat ik vraag, beloon veel. geef duidelijk mijn ruimte aan, zoals zij dat ook aan mij mogen laten zien.
als een paard je dus trapt, zoals je beweerd, dan heb je dus de signalen NIET goed opgevangen als ruiter of begeleider. Hij trapt nl NOOIT zomaar vanuit het niets
daar gaat heel wat lichaamstaal aan vooraf.
wat verder de rasbepaling van jou er toe doet weet ik niet,
maar moet ik nu mijn hele cv en alle rassen erbij vermelden waarmee ik wat gedaan heb?
vraag ik aan jou toch ook niet.
(en hoef ik ook niet te weten)
professor, als je door een paard waarmee je bezig bent wordt getrapt, ligt het altijd aan jou.
niet aan het paard.
zo...en nu weer naar klassiek/ar
Professor schreef:Dan kent u de geschiedenis niet. Dit deden de Grieken al.
nombrado schreef:# Discipline
Een rollenspel waarbij de top de bottom domineert in een quasi realistische situatie, zoals schooljuf/leerling of dokter/patiënt. Daarbij is de leerling dan meestal stout zodat er straf moet volgen (vandaar het woord ‘discipline’).
#
discipline
(kerkelijke) tucht
cherie78 schreef:nombrado schreef:# Discipline
Een rollenspel waarbij de top de bottom domineert in een quasi realistische situatie, zoals schooljuf/leerling of dokter/patiënt. Daarbij is de leerling dan meestal stout zodat er straf moet volgen (vandaar het woord ‘discipline’).
#
discipline
(kerkelijke) tucht
Ik krijg bij het woord "discipline" een wrange smaak in mijn mond.
Tucht is onderdrukking.
cherie78 schreef:Laten we het hier inderdaad maar bij laten, wb het bestraffen van een paard.
Want het wordt nu een welles/nietus-spelletje.
Maar sla Treffers of Van Reede er nog maar eens op na.
#
discipline
(kerkelijke) tucht
#
discipline
(kerkelijke) tucht
quadripes schreef:nombrado, als jij denkt dat Lipizzaners in de spaanse rijschool worden gedwongen en 'murw' gemaakt, dan heb je het hele ras nog nooit van dichtbij gezien. want dan weet je dat die zich niet laten dwingen.
of je hebt ze in slaap gekregen tijdens jouw lessen, want dan schakelen ze zichzelf inderdaad uit.
zoals die van mij ook doet, als ie niet wordt uitgedaagd in het werk. dan gaat ie op slaapstand zijn rondjes lopen. en dan zet ie ook geen pas fout hoor, maar rijden is het dan niet meer.
en dan kun je wel hoog opgeven van je cv en zo, maar echt 'gewerkt' met paarden heb je gewoon niet.
dat geef je zelf trouwens ook toe, want bij jou is blijkbaar alles 'spel'.
Danique_G schreef:\(ik doel dus op zelfbeheersing en gehoorzaamheid)
Ik kan het ook heel netjes in een zin gebruiken: 'Ik heb de discipline om weer verder te gaan met biologie leren'