Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:56

Dames u beide heeft waarschijnlijk nooit paarden in handen gehad die 3 jaar lang op de wei gelopen hebben, en dan 4x per jaar bekapt worden, zoals bij de fokkers normaal is.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:59

Mijns inziens kan je een paard niet straffen voor iets dat hij niet doet. Daarvoor kan alleen de ruiter gestraft worden omdat hij het niet duidelijk aangaf. Een paard kan wel gestraft worden voor iets dat hij fout doet. En ook hier goed kijken of het niet iets is wat je paard probeert aan te geven (zoals ongewenst gedrag doordat het paard pijn heeft).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:02

Goed hier kunnen wij uren op doorgaan, maar het heeft niets met de grondbeginselen van de Klassieke Dressuur te doen, dat ik mijn paard vraag om aub mij niet te trappen wanneer ik met hem "speel", omdat de Klassieke Dressuur niet speelt met een paard, tenminste niet tussen mens en paard.
En een paard heeft instinctieve reflexen die men onder controle kan houden wanneer men er anders mee omgaat dan u nombrado, en dat u nooit een trap gehad heeft komt door de paar paarden die u aangereden of afgericht heeft.
En misschien welk ras het was daar zit nl ook een groot verschil in.
Maar nu weer naar Klassieke vs AR

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:05

spokie79 schreef:
Mijns inziens kan je een paard niet straffen voor iets dat hij niet doet. Daarvoor kan alleen de ruiter gestraft worden omdat hij het niet duidelijk aangaf. Een paard kan wel gestraft worden voor iets dat hij fout doet. En ook hier goed kijken of het niet iets is wat je paard probeert aan te geven (zoals ongewenst gedrag doordat het paard pijn heeft).
:j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:08

Professor schreef:
Goed hier kunnen wij uren op doorgaan, maar het heeft niets met de grondbeginselen van de Klassieke Dressuur te doen, dat ik mijn paard vraag om aub mij niet te trappen wanneer ik met hem "speel", omdat de Klassieke Dressuur niet speelt met een paard, tenminste niet tussen mens en paard.
En een paard heeft instinctieve reflexen die men onder controle kan houden wanneer men er anders mee omgaat dan u nombrado, en dat u nooit een trap gehad heeft komt door de paar paarden die u aangereden of afgericht heeft.
En misschien welk ras het was daar zit nl ook een groot verschil in.
Maar nu weer naar Klassieke vs AR

dan nog
geef je als ruiter NIET duidelijk aan wat je van hem vraagt
het ligt dus altijd bij de communicatie van de ruiter naar het paard.
een man kan instinctieve reflexen hebben , heel wat meer dan dat ik ooit bij paarden heb gezien of meegemaakt (losse handjes :( )
Professor
ik heb nl respect voor de paarden waarmee ik wat ga doen.
ik probeer ze duidelijk aan te geven wat ik vraag, beloon veel. geef duidelijk mijn ruimte aan, zoals zij dat ook aan mij mogen laten zien.
als een paard je dus trapt, zoals je beweerd, dan heb je dus de signalen NIET goed opgevangen als ruiter of begeleider. Hij trapt nl NOOIT zomaar vanuit het niets
daar gaat heel wat lichaamstaal aan vooraf.

wat verder de rasbepaling van jou er toe doet weet ik niet,
maar moet ik nu mijn hele cv en alle rassen erbij vermelden waarmee ik wat gedaan heb?
vraag ik aan jou toch ook niet.
(en hoef ik ook niet te weten)
professor, als je door een paard waarmee je bezig bent wordt getrapt, ligt het altijd aan jou.
niet aan het paard.

zo...en nu weer naar klassiek/ar

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:11

nombrado, als jij denkt dat Lipizzaners in de spaanse rijschool worden gedwongen en 'murw' gemaakt, dan heb je het hele ras nog nooit van dichtbij gezien. want dan weet je dat die zich niet laten dwingen.

of je hebt ze in slaap gekregen tijdens jouw lessen, want dan schakelen ze zichzelf inderdaad uit.

zoals die van mij ook doet, als ie niet wordt uitgedaagd in het werk. dan gaat ie op slaapstand zijn rondjes lopen. en dan zet ie ook geen pas fout hoor, maar rijden is het dan niet meer.

en dan kun je wel hoog opgeven van je cv en zo, maar echt 'gewerkt' met paarden heb je gewoon niet.

dat geef je zelf trouwens ook toe, want bij jou is blijkbaar alles 'spel'.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-05-11 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:12

spokie79 schreef:

Hoe maak je je paard dan duidelijk dat hij/zij iets fout doet?

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:12

'fout' gedrag van een paard kun je gewoon negeren. tenzij het gevaarlijk gedrag is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:14

quadripes schreef:
'fout' gedrag van een paard kun je gewoon negeren. tenzij het gevaarlijk gedrag is.

:j :j dat is nu precies wat ik bedoel.

Maar dit heb je niet "uitgevonden" middels de "klassiekers" ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:16

nombrado schreef:
dan nog
geef je als ruiter NIET duidelijk aan wat je van hem vraagt
het ligt dus altijd bij de communicatie van de ruiter naar het paard.
een man kan instinctieve reflexen hebben , heel wat meer dan dat ik ooit bij paarden heb gezien of meegemaakt (losse handjes :( )
Professor
ik heb nl respect voor de paarden waarmee ik wat ga doen.
ik probeer ze duidelijk aan te geven wat ik vraag, beloon veel. geef duidelijk mijn ruimte aan, zoals zij dat ook aan mij mogen laten zien.
als een paard je dus trapt, zoals je beweerd, dan heb je dus de signalen NIET goed opgevangen als ruiter of begeleider. Hij trapt nl NOOIT zomaar vanuit het niets
daar gaat heel wat lichaamstaal aan vooraf.

wat verder de rasbepaling van jou er toe doet weet ik niet,
maar moet ik nu mijn hele cv en alle rassen erbij vermelden waarmee ik wat gedaan heb?
vraag ik aan jou toch ook niet.
(en hoef ik ook niet te weten)
professor, als je door een paard waarmee je bezig bent wordt getrapt, ligt het altijd aan jou.
niet aan het paard.

zo...en nu weer naar klassiek/ar

Het laatste wat u hierover schrijft is voor mij niet begrijpbaar, u schrijft losse handjes, straffen kan veel subtieler door een hard woord luid zijn voor een moment.
Maar bestraffen komt minder voor als belonen.
En bij het rijden nog minder daar is belonen nog meer aanwezig.
U haalt bewust of onbewust het leren aan de hand door elkaar met onder het zadel.
En aan de hand, dus gewoon halster om en een jong paard naar de wei brengen, gecontroleerd, daar kan men niet vragen daar moet men leiden.
En weer vergelijkt u mensen met paarden.
Laatst bijgewerkt door Professor op 28-05-11 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:17

cherie78 schreef:
quadripes schreef:

:j :j dat is nu precies wat ik bedoel.

Maar dit heb je niet "uitgevonden" middels de "klassiekers" ;)

Dan kent u de geschiedenis niet. Dit deden de Grieken al.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:27

Professor schreef:
Dan kent u de geschiedenis niet. Dit deden de Grieken al.

Laten we het hier inderdaad maar bij laten, wb het bestraffen van een paard.
Want het wordt nu een welles/nietus-spelletje.

Maar sla Treffers of Van Reede er nog maar eens op na.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 28-05-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:27

spokie79 schreef:

Ik zou het disciplineren noemen...
Dit heeft alles te maken met consequent zijn.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:28

Murphy, helemaal gelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:29

# Discipline
Een rollenspel waarbij de top de bottom domineert in een quasi realistische situatie, zoals schooljuf/leerling of dokter/patiënt. Daarbij is de leerling dan meestal stout zodat er straf moet volgen (vandaar het woord ‘discipline’).

#
discipline
(kerkelijke) tucht

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:31

Consequent
Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bijvoegelijk naamwoord] en [bijwoord] (-er, -st), in overeenstemming met (beginselen, daden enz.).
~IE, v. (...ën), gevolgtrekking; het getrouw blijven aan beginselen.
consequent
1) Beginsel doorvoerend 2) Beginselvast 3) Consistent 4) Logisch 5) Radicaal 6) Rechtlijnig 7) Stelselmatig 8) Trouw 9) Trouw aan zijn principes

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:32

nombrado schreef:
# Discipline
Een rollenspel waarbij de top de bottom domineert in een quasi realistische situatie, zoals schooljuf/leerling of dokter/patiënt. Daarbij is de leerling dan meestal stout zodat er straf moet volgen (vandaar het woord ‘discipline’).

#
discipline
(kerkelijke) tucht

Ik krijg bij het woord "discipline" een wrange smaak in mijn mond.

Tucht is onderdrukking.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:33

cherie78 schreef:
nombrado schreef:
# Discipline

#
discipline
(kerkelijke) tucht

Ik krijg bij het woord "discipline" een wrange smaak in mijn mond.

Tucht is onderdrukking.

narcistisch gedag van de mens
hele nare karaktereigenschap , komt bij paarden niet voor. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:34

cherie78 schreef:
Laten we het hier inderdaad maar bij laten, wb het bestraffen van een paard.
Want het wordt nu een welles/nietus-spelletje.

Maar sla Treffers of Van Reede er nog maar eens op na.

Het is jammer dat u niet begrijpt wat zij daarover schrijven, leest u dan ook over de instincten van het paard, misschien gaat er dan eindelijk een lichtje bij u op.
En wat murphy schrijft nog duidelijker.
U kunt een paard niet alternatief africhten, dus de zgn vrije opvoeding, dat begrijpt men niet in de dier wereld.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:36

nombrado schreef:
# Discipline

#
discipline
(kerkelijke) tucht

Heeft u ook een bronvermelding?
Maar volgensmij heeft u het van http://www.encyclo.nl?
Deze heeft u namelijk overgeslagen:
discipline
1) Deel van wetenschap 2) Dwang 3) Gehoorzaamheid 4) Ijzeren tucht 5) Krijgstucht 6) Onderwerping 7) Orde 8) Tucht 9) Tuchtleer 10) Vakgebied 11) Zelfbeheersing

(ik doel dus op zelfbeheersing en gehoorzaamheid)

Ik kan het ook heel netjes in een zin gebruiken: 'Ik heb de discipline om weer verder te gaan met biologie leren'

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:37

nombrado schreef:
# Discipline

#
discipline
(kerkelijke) tucht

Ondanks dat deze g.... leuke betekenis van discipline mij zeer aanstaat en zeker geschikt is voor de zaterdagavond, denk ik dat de meeste mensen er iets anders onder verstaan

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:39

Het is jammer dat men de paardenvaktaal niet begrijpt, en daarom gaat men vertalingen over consequent en discipline enz... vergelijken met de omgangstaal.
Men bedoeld in de paardenvaktaal heel vaak niet hetzelfde als in de omgangstaal, er zijn zelfs woorden die in de omgangstaal niet bestaan.
Daarom is deze discussie een onzinnige aangezien de meesten hier wel dit begrijpen en een paar niet Klassiek geschoolden alternatieve methoden erop na houden die niet begrijpbaar zijn omdat deze niet onderbouwd worden of duidelijk uitgelegd.
Dat is zeer spijtig, wel de Klassieke opvattingen verwerpen maar geen logisch alternatief er tegenover stellen met onderbouwing en uitleg en voorbeelden die grijpbaar zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:40

quadripes schreef:
nombrado, als jij denkt dat Lipizzaners in de spaanse rijschool worden gedwongen en 'murw' gemaakt, dan heb je het hele ras nog nooit van dichtbij gezien. want dan weet je dat die zich niet laten dwingen.

of je hebt ze in slaap gekregen tijdens jouw lessen, want dan schakelen ze zichzelf inderdaad uit.

zoals die van mij ook doet, als ie niet wordt uitgedaagd in het werk. dan gaat ie op slaapstand zijn rondjes lopen. en dan zet ie ook geen pas fout hoor, maar rijden is het dan niet meer.

en dan kun je wel hoog opgeven van je cv en zo, maar echt 'gewerkt' met paarden heb je gewoon niet.

dat geef je zelf trouwens ook toe, want bij jou is blijkbaar alles 'spel'.

Alles is bij mij spel, het hele leven is en spel. Wat kom je hier anders doen denk je?
ik leer liever spelenderwijs, dan gedisciplineerd.
je kent mij niet, hebt mij nog nooit les zien geven, kent de paarden er niet achter.
kan je deze insinuaties achterwege laten ?
Blijf jij lekker op jou manier werken met paarden, en gedisciplineerd je klassieke dingetjes doen.
en mij lekker op mijn eigen-wijze spelenderwijs met paarden , klassiek, AR , modern (geef ut een naampie) aan de gang?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:42

Danique_G schreef:
Ik kan het ook heel netjes in een zin gebruiken: 'Ik heb de discipline om weer verder te gaan met biologie leren'

als je biologie een heel leuk vak vind
is het geen discipline meer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:44

Danique_G schreef:
(ik doel dus op zelfbeheersing en gehoorzaamheid)

\

ik neem aan dat zelfbeheersing over je zelf gaat
hoe kan je nu voor een paard dat beslissen?
die betekenis gaat in de omgang met paarden niet op
wel voor je zelf (beheersing)