Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:58

Geryon schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie mening (degenen met ervaring). Rijd momenteel een ('probleem')paard dat contact niet accepteert (krult zich op). Nou zijn er naar mijn idee eigenlijk twee 'werelden'. Eerst aan de contactteugel werken (contact proberen te behouden en daarin het paard naar het bit toerijden), of eerst aan de ontspanning (neerwaarts) ookal is dat zonder contact. Van welke zijn jullie en waarom. :)

Overigens loopt dit paard alsnog vrij goed door het lichaam? Dit leek ik al te voelen, maar dacht het te wijten aan de vele potentie van het paard, echter bevestigde instructeur het.
Geef je hem alle teugel, en wat kuit drijving, gaat het neusje ook zo over de grond.

Geryon, is er al gekeken of het bit geschikt is voor dit paard of andere mond/tandproblemen?
Misschien ook eens proberen of contact via de mondhoeken wel geaccepteerd wordt? Simpelman heeft daar recent een leuk filmpje over geplaatst.

Jennyxx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:26

Interessant onderwerp. Mijn paard is ontspannen, loopt goed, tot je er een bit in doet :-) Hij went er moeilijker aan dan de andere pony's die ik heb ingereden.

Babootje, wat een mooi paard! Je kan bij het eerste filmpje voordat je opstapt eigenlijk al zien dat het mis zal gaan :-) Hij is nog zo gespannen. Ook in het filmpje met de bijzet zie ik veel spanning. Gaat het niet te snel voor hem? Loopt hij aan de longe, zonder iemand er op, wel voorwaartsneerwaarts en ontspannen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:59

Watermill ik heb naar zijn mond gekeken en gevoeld naar reacties. Hij reageert heel erg op waar dan ook. Heb ook veel verschillende bitten bij hem in gedaan. Hij accepteert hieruit een standaard enkelgebroken watertrens (niet dun) het beste. Een ongebroken (maar mooi gebogen) bit het slechtste.
Gebit
Mond is een half jaar geleden na gekeken, beetje bijgevijld. Maar dit heeft ie altijd gehad.

Bitloos geprobeerd twee keer, maar van druk op zijn neus gaat ie bokken.

Contact op de mondhoeken zoals in het filmpje ga ik proberen! Laatst wel tijdens het rijden m'n steeds handen omhoog gebracht alleen meteen laten zakken ipv wachten tot ie zakte. Dus dat telt niet.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 05-02-16 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:03

Fijn project Geryon :D

@Babootje: leuk paard! Ik zou werken aan meer rust en ontspanning, dus: lengte in de hals, stillere handhouding zodat hij het bit kan opzoeken, tempo omlaag etc. Hoe oud is het paard nu?

Ik heb vandaag voor het eerst buiten het bos buitengereden met mijn paard (bij jou over het erf Geryon). Hij vond het enorm spannend - watermolentjes, witte strepen op de weg, bruggetjes - maar gedroeg zich keurig. Wel duidelijk dat er 61% volbloed in zit!
Laatst bijgewerkt door FCSA op 05-02-16 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:06

Ik heb vandaag mijn eerste centered riding les gehad en het was zo leuk! Wat haar het meeste opviel was de spanning in mijn benen. Dus eerst hebben we wat oefeningen gedaan om die te ontspannen. Daarna was spontaan mijn beenligging een stuk mooier. We hebben de beugels 1 gaatje korter gedaan want ik bleek spanning op te bouwen omdat ik teveel naar de beugels moest reiken. Dat was opgelost met de beugels iets korter. Toen moest ik leren rijden met losse gewrichten ahw. Er mocht geen spanning in mijn heupen, knieën en enkels optreden. Moeilijk! Zodra er iets veranderde (lees: zodra ik een oefening moest inzetten) bouwde ik direct weer spanning op. Ze heeft mij laten zien welke invloed dit op Timo heeft. Ik moest eerst spannen en daarna loslaten. Dan weer spannen en weer loslaten. Iedere keer als ik losliet gaf Timo een zucht en ging ruimer stappen. Kortom: spanning = rem en afsluiting voor Timo. Onvoorstelbaar hoe een beetje spanning in je benen al zoveel kan doen bij je paard. Dat had ik nooit geloofd en moest ik echt zelf ervaren. Gelukkig liet Timo mij keer op keer het verschil duidelijk zien.
Vervolgens moest ik aandraven. Aandraven moest door alleen mijn kuiten, zonder spanning, iets naar achteren te leggen. Ik mocht ze niet aandrukken. In het begin gebeurde er niets. Dan moest ik voorzichtig met mijn zweepje op het sjabrak tikken, totdat hij ging, daarna meteen releasen ter beloning. Dat had hij snel door: na de 3e keer draafde hij direct netjes weg. Heel leuk en makkelijk om daar niet meer voor te hoeven drijven.
Ook hebben we gewerkt aan minder buiging in zijn hals en meer in zijn lijf. Moeilijk voor mij en voor paard! En aan correct sturen, met minder teugel.

Het was een hele leuke, leerzame les. Ik heb ontzettend veel geleerd en wil heel graag meer hiervan leren. Het is een hele uitdaging, maar wel een hele leuke.
Dit was overigens een les van de level 1 instructrice. Woensdag heb ik les van de level 2 instructrice en dan kies ik wie het beste bij mij past.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:07

Wat leuk om je ervaringen te horen Horseware! Goed dat je al die verschillende lessen uitprobeert.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:12

FCSA schreef:
Fijn project Geryon :D

@Babootje: leuk paard! Ik zou werken aan meer rust en ontspanning, dus: lengte in de hals, stillere handhouding zodat hij het bit kan opzoeken, tempo omlaag etc. Hoe oud is het paard nu?

Ik heb vandaag voor het eerst buiten het bos buitengereden met mijn paard (bij jou over het erf Geryon). Hij vond het enorm spannend - watermolentjes, witte strepen op de weg, bruggetjes - maar gedroeg zich keurig. Wel duidelijk dat er 61% volbloed in zit!

Fijn noem ik het nog niet _O-

Waar sta jij als ik vragen mag? (Pb)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:30

Simpelman heeft het volgens mij goed uitgelegd over de kussens. En wat verder gezegd werd: Wendy Murdoch is al jaren heel bekend met lesgeven aan ruiters op allerlei niveau en over de hele wereld heen, ze is echt niet uit op geldelijk gewin met de sure foot die ze nu heeft ontwikkeld. Het is een geweldig inspirerende vrouw die haar lessen op het paard afstemt ( en eventueel op de ruiter als ze dat nuttiger vindt).

Horseware, wat leuk om te lezen over je kennismaking met CR, ik ben heel benieuwd of je verschil merkt tussen de level I en level II instructie. Voor dit moment heb je volgens mij voorlopig al genoeg oefenstof, gaaf om te merken dat minder hulp geven ook werkt toch?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:48

Ja zeker Jet en om te zien wat alleen wat spierspanning in je benen al voor remmend/afsluitend effect op je paard heeft, onvoorstelbaar! Aan de andere kant: als je ziet hoe heftig ze al kunnen reageren op 1 vliegje...

Woensdag heb ik les van de door jou aangeraden instructrice. Ik ben benieuwd naar het verschil. Ik zal hier weer een verslagje plaatsen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:10

FCSA schreef:
@Babootje: leuk paard! Ik zou werken aan meer rust en ontspanning, dus: lengte in de hals, stillere handhouding zodat hij het bit kan opzoeken, tempo omlaag etc. Hoe oud is het paard

3 jaar 7 mnd. hij heeft al veel balans maar is een kleintje. filmpje is 3 min van ca 40 min dat we rijden nu. 3 x per week. Het is best een frisse, dus in t begin wat kijkerig en dan is de ontspanning er nog niet echt. hij is nog wat zoekerig naar de hand, maar dat wordt al snel beter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:15

Jennyxx schreef:
Interessant onderwerp. Mijn paard is ontspannen, loopt goed, tot je er een bit in doet :-) Hij went er moeilijker aan dan de andere pony's die ik heb ingereden.

Babootje, wat een mooi paard! Je kan bij het eerste filmpje voordat je opstapt eigenlijk al zien dat het mis zal gaan :-) Hij is nog zo gespannen. Ook in het filmpje met de bijzet zie ik veel spanning. Gaat het niet te snel voor hem? Loopt hij aan de longe, zonder iemand er op, wel voorwaartsneerwaarts en ontspannen?

ja hoor. hij was eigenlijk wel klaar voor t opstappen alleen... bleek hij de oranje bodyprotector toch wel spannend te vinden. ook niet bij nagedacht, maar hij zag t dus echt. even n zwarte geleend en het was al een stuk beter :D
Nu geeft ie er niet meer om hoor

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:18

@horseware, wij hebben ook een poosje verenigingsles van een centered riding instructrice gehad. was heel ok. ook weer veel van geleerd toen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:08

Babootje schreef:
Jennyxx schreef:

ja hoor. hij was eigenlijk wel klaar voor t opstappen alleen... bleek hij de oranje bodyprotector toch wel spannend te vinden. ook niet bij nagedacht, maar hij zag t dus echt. even n zwarte geleend en het was al een stuk beter :D
Nu geeft ie er niet meer om hoor.
tussen het eerste en laatste filmpje zit bijna een jaar overigens.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 10:19

Ik las onderstaande in een boek van Heather Moffett. Wat vinden jullie daarvan?

Citaat:
...FEI...hoofd voor de loodlijn, en met een soepele nek als hoogste punt van de hals. Wat mij betreft is de oude regel nog steeds relevant, misschien is een kleine aanpassing nodig. Moderne sportpaarden hebben een dikkere hals en manenkam dan vroeger toen de regels werden opgesteld. Wanneer u deze dieren zou vragen de nek als hoogste punt omhoog te brengen, dan zouden ze de rug hol maken en laten zakken in plaats van omhoog brengen en rondmaken. Onlangs was ik bij een demonstratie van de Spaanse Rijschool. Ik vond interessant om te zien dat maar bij enkele hengsten de nek het hoogste punt was. Ik heb hier met verschillende wereldberoemde trainers over gesproken. Allen vonden het acceptabel wanneer een paard het gebied rond de derde halswervel als hoogste punt heeft, mits het hoofd niet achter de loodlijn komt.

Geen modern sportpaard. En pony loopt net achter de loodlijn met kaak wat vast. Maar voor het idee en tegen het doorscrollen zoals je tegenwoordig vaak op Facebook ziet :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 07-02-16 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes uit de naam gehaald.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 10:21

Jennyxx schreef:

Wat betreft het bit, longeer hem dagelijks met bit maar de longe aan het halster, rijdt alleen aan een contctteugel, vraag vrijwel niets met het bit.
Het moet gewoon even wennen, miwsschien zijn je verwachtingen te hoog?

Wat betreft het tweede, goed gezien, je ziet al voor er iets gedaan wordt dat het fout zal gaan.
Bijzet is bij een jong paard uit den boze.
De africhters gaan voor het paard uit.

In het algemeen @Babootje, na de gewenningsfase, eerst ontspanning en tact, dan de rest, je paard beweegt niet voldoende door zijn lijf, hij houdt zich vast, daar wordt hij zo steeds beter in, je bent het zich vasthouden aan het trainen.
Je bereikt veel meer met minder maar wél vanuit ontspanning.
Jullie willen teveel en te snel.

Eén minuut in losgelatenheid werken per dag levert op den duur meer op dan 40min vastgehouden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 10:33

Jennyxx schreef:
Ik las onderstaande in een boek van H. eather M. offett. Wat vinden jullie daarvan?

Citaat:
...FEI...hoofd voor de loodlijn, en met een soepele nek als hoogste punt van de hals. Wat mij betreft is de oude regel nog steeds relevant, misschien is een kleine aanpassing nodig. Moderne sportpaarden hebben een dikkere hals en manenkam dan vroeger toen de regels werden opgesteld. Wanneer u deze dieren zou vragen de nek als hoogste punt omhoog te brengen, dan zouden ze de rug hol maken en laten zakken in plaats van omhoog brengen en rondmaken. Onlangs was ik bij een demonstratie van de Spaanse Rijschool. Ik vond interessant om te zien dat maar bij enkele hengsten de nek het hoogste punt was. Ik heb hier met verschillende wereldberoemde trainers over gesproken. Allen vonden het acceptabel wanneer een paard het gebied rond de derde halswervel als hoogste punt heeft, mits het hoofd niet achter de loodlijn komt.

Geen modern sportpaard. En pony loopt net achter de loodlijn met kaak wat vast. Maar voor het idee en tegen het doorscrollen zoals je tegenwoordig vaak op Facebook ziet :+
[ Afbeelding ]

Waar het om gaat is onnodige spanning.
Er mag geen doorbuiging zijn op de 3e halswervel, we moeten dus eigenlijk kijken naar de halswervels en niet naar de spieren of de vetlaag.
Neus achter de loodlijn betekent altijd dat er spanning is, probeer zelf maar eens je kin iets naar je borst toe aan te spannen en voel wat er gebeurt, het werkt door in je hele lichaam.
Het belangrijkste gevolg zit hem in het gebied tussen de schouderbladen, dat verstijft, gevolgd door de onderrug.
Dat beperkt weer het bewegen van het bekken en de buiging in de knieën.

De neus achter de loodijn is een symptoom van dat wat er verder in het lichaam gebeurt.
Een paard is een gewoontedier, het is slim om hem in één keer het juiste te leren, dat scheelt een hoop werk achteraf.
Het is moeilijk om verkeerde gewoonten weer af te leren, buiten dat wordt het lichaam steeds sterker om het verkeerde met steeds meer gemak te kunnen doen, dus de afstand tussen goed doen en verkeerd doen wordt steeds groter waardoor het paard voor een steeds moeilijkere keus komt te staan.
Aan het eind moeten we grote druk uitoefenen om zijn verkeerde gewoonten terug te buigen.

Eén minuut goed en STOP levert meer op dan 40minuten verkeerd.

"Allways quit at the right moment"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:29

Simpelman schreef:
In het algemeen @Babootje, na de gewenningsfase, eerst ontspanning en tact, dan de rest, je paard beweegt niet voldoende door zijn lijf, hij houdt zich vast, daar wordt hij zo steeds beter in, je bent het zich vasthouden aan het trainen.

Je ziet hier 3 minuten van in totaal zo'n half uur a 40 minuten dat er per x gereden wordt.
Hij heeft daar zeker nog wat spanning, maar dat is normaal in het begin. Zeker als er wat meer paarden bij in de bak lopen :D Maar iedere x krijgt ze hem toch altijd wel lekker ontspannen aan het lopen.
Inmiddels zijn we ook weer wat verder dan op het filmpje. Geen recent filmpje omdat het toch steeds te donker is om te filmen. Binnenkort zal ik m weer eens een keer filmen.

Het slofje was een korte periode nodig om hem te leren de kant uit te lopen die jij wil; anders wordt het een gevaarlijke bedoening met meer paarden in de bak. Bijgezet loopt hij verder niet; alleen 1 x per week met gogue longeren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:50

Ach Eddy doet het bv zo: https://youtu.be/A3K3iu3w_Fw
Neem ook het geduld het stuk uit te kijken dat ie de drukke baan op gaat met deze IJslander.

Deze ouderwetse manier van het zadelmak maken spreekt mij wel aan :P
Niks mis mee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 13:08

Langzaam aan werkt het snelst.

Wat ik hier bij Eddy mis is een stabiel contact met het paard, hij laat het het paard allemaal overkomen, een beetje in de zin van zoek het maar uit.
Ik schat dat het werken op deze manier met een meer temperamentvol paard nogal wat onvoorziene improvisatie vereist.
Het onvoorbereid naar buiten gaan aan dubbele longe, dus achter het paard lijkt me voor de gemiddelde ruiter en met bijvoorbeeld een KWPNer niet aan te bevelen, het paard wordt hier volledig aan zijn lot overgelaten en dat kan ook allerlei trauma's opleveren.
Ook hier mis ik de rustige ondersteuning die een jong paard nodig heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:16

Babootje schreef:
Simpelman schreef:

Je ziet hier 3 minuten van in totaal zo'n half uur a 40 minuten dat er per x gereden wordt.
Hij heeft daar zeker nog wat spanning, maar dat is normaal in het begin. Zeker als er wat meer paarden bij in de bak lopen :D Maar iedere x krijgt ze hem toch altijd wel lekker ontspannen aan het lopen.
Inmiddels zijn we ook weer wat verder dan op het filmpje. Geen recent filmpje omdat het toch steeds te donker is om te filmen. Binnenkort zal ik m weer eens een keer filmen.

Het slofje was een korte periode nodig om hem te leren de kant uit te lopen die jij wil; anders wordt het een gevaarlijke bedoening met meer paarden in de bak. Bijgezet loopt hij verder niet; alleen 1 x per week met gogue longeren.

Mag ik vragen waarom je deze filmpjes hier neer zet? Wil je echt oprecht commentaar?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:17

Simpelman schreef:
Langzaam aan werkt het snelst.

Wat ik hier bij Eddy mis is een stabiel contact met het paard, hij laat het het paard allemaal overkomen, een beetje in de zin van zoek het maar uit.
Ik schat dat het werken op deze manier met een meer temperamentvol paard nogal wat onvoorziene improvisatie vereist.
Het onvoorbereid naar buiten gaan aan dubbele longe, dus achter het paard lijkt me voor de gemiddelde ruiter en met bijvoorbeeld een KWPNer niet aan te bevelen, het paard wordt hier volledig aan zijn lot overgelaten en dat kan ook allerlei trauma's opleveren.
Ook hier mis ik de rustige ondersteuning die een jong paard nodig heeft.

Helemaal eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:48

Natuurlijk wil ik oprecht commentaar, maar ook graag in het juiste perspectief geplaatst.
Daarom geef ik er wat uitleg bij :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:37

Babootje ik ging je video's net bekijken maar de laatste is niet beschikbaar zegt ie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:31

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:42

Horseware schreef:
Babootje ik ging je video's net bekijken maar de laatste is niet beschikbaar zegt ie

Babootje schreef:
Bij mij doet ie het gewoon. Staat niet op prive of zo
https://www.youtube.com/watch?v=EWYToChJcGw

Ik weet al hoe het komt. Ik had een muziekje onder het filmpje gezet (Amy Winehouse, back to black liep wel leuk :D ) maar dat mag niet wegens auteursrecht. En blokkeert Youtube het filmpje. Ik kan hem dan wel zien maar jullie niet. Wel als je ads mee laat lopen, maar moet nog even uitvogelen hoe dat werkt. Heb de muziek dus maar verwijderd.

Jij was trouwens de eerste die het zei Horseware :D :D :D