Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:20

Professor schreef:
Citaat:
Dus dat bepaalt of iets "klassiek" is of niet
Gehoorzaamheid en gedrild worden.
Niet goedschiks, dan kwaadschiks

Sorry, maar waar zijn "paarden"mensen dan mee bezig?
Zo kan er nooit éénheid ontstaan tussen paard en ruiter.

Dan heeft u nooit geleerd hoe dat werkelijk in zijn werk gaat, hoe men dat doet en dat het geen dril is, een ruiter kan men drillen, een paard mag men niet drillen.
Gehoorzaamheid word een veulen door de moeder al geleerd, en die is hardhandiger als dat de Klassieke Dressuur dat doet.
Wanneer een veulen wanneer het de eerste melktandjes heeft in het uier bijt dreigt de merrie eerst, wanneer het veulen daar niet op reageert ligt het een paar meter verder.
Dit doet men niet bij Klassiek, men werkt met zwart/wit of te wel ja/nee.
Een paard kent geen grijs of neeja of janee en dat doet men wanneer men met paarden speelt.
Men kan niet bij een dier wat 500 tot 600 kilo weegt "grapjes" maken, dat wil het paard ook niet dat wil hij met zijn soortgenoten en wanneer wij dat niet begrijpen worden wij zijn soort genoten en hebben wij niets meer te vertellen.
Dit heeft gewoon met leiderschap te doen, niets met dril, en duidelijkheid.

Ik denk, dat er een andere "denkwijze" bij mij is.
Een paard is geen machine, die alleen maar werken moet, als men er mee bezig is.

Professor schreef:
De regel bij Klassiek is werken is werken, spelen paarden onderling in de wei.

En op deze regel reageerde ik dus.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 28-05-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:22

Ik ben het toch met Professor eens. Lijkt mij voor het paard ook fijner aangezien het een kudde dier is.
Bij drillen denk ik meer aan hardhandig, dan zou het paard bang worden en dan krijg je volgensmij ook geen ontspannen paard, lijkt mij dus niet erg klassiek.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:23

spokie79 schreef:
Kom ik weer even met een vraag. Zijn er hier mensen die Marc de Broissia kennen? Valt dit onder de Klassieke Rijkunst?
Ik heb net een DVD van hem zitten kijken. Erg mooi, moet ik zeggen (al zie ik vreemds aan zijn zit, maar kan er mijn vinger niet op leggen). Maar ik zie er ook wel dingen in terug komen vanuit de AR, zoals het langzaam laten draven. Hij doet dit echter wel met een paard met impuls. Hij heeft het niet over verzamelde draf, maar over een zeer rustige draf met een zuivere takt. Dat hoef ik met die van mij (nog) niet te proberen.
En zijn er hier meer mensen waarvan hun paard de spaanse stap beheerst? Valt dit onder hogeschool oefeningen?
Even voor de volledigheid...dit is absoluut niet bedoeld om kritiek te hebben op de beste man. Maar om ervaringen te delen en hiervan te leren.

ik heb de dvd ook, vind dat zijn paarden slecht galoperen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:24

Danique_G schreef:
Ik ben het toch met Professor eens. Lijkt mij voor het paard ook fijner aangezien het een kudde dier is.
Bij drillen denk ik meer aan hardhandig, dan zou het paard bang worden en dan krijg je volgensmij ook geen ontspannen paard, lijkt mij dus niet erg klassiek.

Dan zou ik toch maar eens wat "Klassiekers" lezen, zoals bv Van Reede.
Die legt heel duidelijk uit, dat paarden "leren" door straffen en belonen.
Doet een paard iets niet, bestraf het.
Doet het paard het vervolgens nog niet, bestraf het dan harder.

Dat noem ik dus drillen, inderdaad.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:25

nombrado schreef:
ik ben ook niet gehoorzaam
dus kan ik dat ook niet verlangen van een paard. :D
werk kan ook spelenderwijs
niets mis mee.
overbelasting? stop ze in een glazen kistje, dan blijven ze heel.
wat een ouderwets gewauwel zeg.
jou regel is werk is werk....niet die van de paarden, en ook die van mij niet, net als een heleboel andere paarden liefhebbers.
je kan nl prima plezier hebben in het spelenderwijs dingen aanleren en oefenen wat je doet.
de redenering van werk is werk, is de maatschappij nu, niet de beleving van een dier.

U vermenselijkt een paard, een dier denkt zwart wit, wij mensen gaan in discussie, dat doet men niet met een paard.
En spelenderwijs leren?? Sorry niet bij Dressuur RIJDEN, dan wil men gehoorzaamheid en oefeningen precies daar uitvoeren waar de ruiter dat aangeeft.
Een spel is het niet, en de beleving van een paard is anders dan dat wij mensen hebben.
Een paard is niet mijns gelijke hij is mijn vriend kameraad maar ik ben de baas, en ga niet spelen met een dier dat vele male sterker is dan ik.
En dat samenspel dat een eenheid worden is bij het rijden, en dat kan omdat een paard een leider nodig heeft ook in de natuur, en die leider dat is de ruiter, die samen met zijn paard sport bedrijft, of dat nu wedstrijdsport is of gewoon thuis heerlijk rijden.

En wie denkt dat het een spel is, die begeeft zich aan een grens die gevaarlijk kan worden.
En paarden in gevaar brengen omdat zij een onnatuurlijke belasting worden uitgezet bij het longeren is voor mij ook niet vriendelijk, dat is auto rijden zonder veiligheidsriem om.
Of beter nog, motorrijden zonder helm.
Waarom niet beschermen wanneer het voorkomen kan worden, en het paard niet bloot stellen aan het gevaar van aantikken?
Bij trainingen doet men dat, de mens ook waarom uw kameraad paard niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:27

Professor schreef:
Dit doet men niet bij Klassiek, men werkt met zwart/wit of te wel ja/nee.

onderling met spelen is ja ook gewoon ja
en nee ook nee
dat is echt geen verschil met wel of geen leiderschap.
een paard kan prima zijn grens aangeven aan een ander paard
een mens kan dit ook prima naar een paard
ook met spelen, dat maakt met werk of spelen bij mij geen verschil

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:28

cherie78 schreef:

En wat voor straf???
Wanneer men beloond, wat veel vaker voorkomt als straffen, dan kan men ook straffen.
Dat is bij de mens niet anders, of bent u anders opgevoed??
Drillen is geheel iets anders, dus u meent dat men alleen belonen mag, en wanneer het paard op mijn teen gaat staan ook en dan vraagt wil je ajb van mijn teen afgaan????

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:29

het paard dient te luistern van af het moment dat hij aan het halste is, of gezadelt, dan diet het in de hand te staan tot het moment dat hij weer in zijn box of op de weide is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:30

nombrado schreef:
onderling met spelen is ja ook gewoon ja
en nee ook nee
dat is echt geen verschil met wel of geen leiderschap.
een paard kan prima zijn grens aangeven aan een ander paard
een mens kan dit ook prima naar een paard
ook met spelen, dat maakt met werk of spelen bij mij geen verschil

U gaat van een mens uit, niet van een dier, een paard is een dier, die denkt gelukkig niet zo als wij.
Een paard is harder veel harder met straffen van een ander paard, weet niet of u dat weleens meegemaakt heeft.
En spelen doen ze met elkaar, niet met de mens, die loopt niet in de kudde.
Dat is soort met soort, gelijke kracht gelijke gedachten, en niet mens dier.
Laatst bijgewerkt door Professor op 28-05-11 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:31

Moll schreef:
het paard dient te luistern van af het moment dat hij aan het halste is, of gezadelt, dan diet het in de hand te staan tot het moment dat hij weer in zijn box of op de weide is.
+:)+ +:)+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:33

professor
ik vind wel dat je doet alsof een paard een onnozel wezen is,
je zet jezelf op de plek van meerdere , niet als leider in de zin paard
een leider die speelt in de kudde is niets mis mee. (doen ze in de natuur net zo goed)
een leider zorgt voor de veiligheid in de kudde
maar gaat echt niet een ander paard behoeden als hij een gekke bokkesprong gaat doen op de koude spieren...., doet ie nl 1 keer, en daarna niet meer.
ik laat juist mijn paarden vaak meedenken in hetgeen wat ze doen
en dan komen er hele mooie dingen uit voort.
ik straf ze daarvoor niet af, als het voor mij geen gevaarlijke situatie oplevert.
dat houd dus in, dat ze mogen zijn wie ze zijn, en we samen leuke dingen gaan doen.
ik geef aan wat ik graag van ze verlang, en zij beantwoorden dat.
maar zij geven ook duidelijk aan als het voor hen nog te moeilijk of teveel wordt of ze het niet begrijpen wat ik vraag.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:35

Moll schreef:

En denkt Mindfields hier hetzelfde over ;) ik heb nl wel eens gelezen van haar, dat ze ook "speelt" met haar paarden :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:36

Professor schreef:
en wanneer het paard op mijn teen gaat staan ook en dan vraagt wil je ajb van mijn teen afgaan????

eigen schuld, als je daar je voet onder zet :D
dit gebeurd je 1 of max 2 keer in je leven met paarden
leer daarvan, dan gebeurd het je niet meer nl
dat heet je eigen ruimte innemen.
doen paarden ook naar elkaar
of staan ze bij elkaar ook op elkaars teen. :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:38

cherie78 schreef:
Moll schreef:

En denkt Mindfields hier hetzelfde over ;) ik heb nl wel eens gelezen van haar, dat ze ook "speelt" met haar paarden :j

dat vond moll ook gevaarlijk volgens mij toen.
haha
je moet goloso hier eens zien
ik denk dat menig man hier op het forum de bak uit rent als hij in de bak losstaat.
die is dol op spelen
en ook nog wilde spelletjes :) *D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:40

nombrado schreef:
professor
ik vind wel dat je doet alsof een paard een onnozel wezen is,
je zet jezelf op de plek van meerdere , niet als leider in de zin paard
een leider die speelt in de kudde is niets mis mee. (doen ze in de natuur net zo goed)
een leider zorgt voor de veiligheid in de kudde
maar gaat echt niet een ander paard behoeden als hij een gekke bokkesprong gaat doen op de koude spieren...., doet ie nl 1 keer, en daarna niet meer.
ik laat juist mijn paarden vaak meedenken in hetgeen wat ze doen
en dan komen er hele mooie dingen uit voort.
ik straf ze daarvoor niet af, als het voor mij geen gevaarlijke situatie oplevert.
dat houd dus in, dat ze mogen zijn wie ze zijn, en we samen leuke dingen gaan doen.
ik geef aan wat ik graag van ze verlang, en zij beantwoorden dat.
maar zij geven ook duidelijk aan als het voor hen nog te moeilijk of teveel wordt of ze het niet begrijpen wat ik vraag.

Nombrado u begrijpt de grondprincipe van de Klassiek Dressuur niet, daarom kunt uren lang doorgaan, maar een kudde dag en nacht bekeken heeft u ook niet.
Die ervaring heb ik wel, en meerdere mensen er zijn boeken vol van, maar u begrijpt of wil het niet begrijpen aangezien u een paard met een mens vergelijkt.
Een mens kan wat beredeneren een paard niet, die heeft een instinct, en die instinctieve reacties benutten wij bij het rijden, die sturen wij.
En bij het instinct van het paard daar is geen janee of neeja daar is alleen ja of nee.
En onnozel zijn paarden niet, maar ze kunnen dus niet beredeneren waarom zij iets doen, en er zijn volgzame paarden en niet volgzame paarden die laatste noemen wij eigenwijs, wij benoemen het naar menselijke kenmerken en die moet men zeer gescheiden houden.
En wat u doet is een dier dat redeneren kan, vergelijken kan met een dier dat niet kan.
Laatst bijgewerkt door Professor op 28-05-11 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:41

cherie78 schreef:
Moll schreef:

hoe mindfields hier over denkt is hoe genaamd het zelfde zij speeld in een bepaalde vorm met haar hengst, echter is zij de geen die het begin en het verloop en het einde bepaald, dus is dit eigelijk wel spelen? in mijn ogen niet want er is namelijk continu een factor van uit de handler die bepaald, en is er dus geen ruimte voor eigen initiatief van uit het paard

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:46

nombrado schreef:
eigen schuld, als je daar je voet onder zet :D
dit gebeurd je 1 of max 2 keer in je leven met paarden
leer daarvan, dan gebeurd het je niet meer nl
dat heet je eigen ruimte innemen.
doen paarden ook naar elkaar
of staan ze bij elkaar ook op elkaars teen. :+

Ach ja leuke gedachte van u, dan kan ik daar op opmaken dat u weinig paarden vooral jonge paarden beleerd heeft.
Moet u eens een paard zijn voorbeen laten geven en hij staat met zijn achterbeen op uw teen, nooit meegemaakt??
Gewoon dwars om dwars te wezen heb ik vaak het gevoel bij u, omdat ik het als voorbeeld gaf.
Sorry paard dat je mij een trap gaf, stond in de weg?????

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:46

Moll schreef:
cherie78 schreef:

hoe mindfields hier over denkt is hoe genaamd het zelfde zij speeld in een bepaalde vorm met haar hengst, echter is zij de geen die het begin en het verloop en het einde bepaald, dus is dit eigelijk wel spelen? in mijn ogen niet want er is namelijk continu een factor van uit de handler die bepaald, en is er dus geen ruimte voor eigen initiatief van uit het paard

Dat lijkt me dan saai "spelen" voor een paard.

Ik bepaal ook mijn "eigen ruimte" in het geheel van spelen, maar laat wel ruimte voor initiatief vanuit het paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:49

Professor schreef:
Ach ja leuke gedachte van u, dan kan ik daar op opmaken dat u weinig paarden vooral jonge paarden beleerd heeft.
Moet u eens een paard zijn voorbeen laten geven en hij staat met zijn achterbeen op uw teen, nooit meegemaakt??Gewoon dwars om dwars te wezen heb ik vaak het gevoel bij u, omdat ik het als voorbeeld gaf.

Dit heb ik inderdaad nog nooit meegemaakt :+
Als ik een voorbeen laat geven, sta ik niet met mijn teen in de buurt van zijn/haar achterbeen ;)

Ben benieuwd hoe dat bij jou kan :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:49

Professor schreef:
Nombrado u begrijpt de grondprincipe van de Klassiek Dressuur niet, daarom kunt uren lang doorgaan, maar een kudde dag en nacht bekeken heeft u ook niet.
.

ik heb zeker kuddes paarden dag en nacht bekeken (heel wat vaker dan jij weet)
maar vermoedelijk iets anders gezien dan jij.
wb klassieke dressuur
niet volgens de drilprincipes van wenen nee
waar de paarden gedrild worden en het bit tussen de oren getrokken maar lijdzaam moeten ondergaan. werk is tenslotte werk
afgesloten paarden krijgt men daarvan.
die zich kunnen afsluiten voor de nukken en genot van de mens
niet trots uitziende paarden, die groeien van hetgeen ze doen en stralen van zichzelf zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:52

cherie78 schreef:
Danique_G schreef:

Dat vind ik ook drillen. Maar als mijn paard iets niet doet, probeer ik eerst kritisch naar mijzelf te kijken. 8 van de 10 keer ligt het aan mij. Als dit niet zo is vraag ik het gewoon nog een keer. Lukt het nog niet, neem ik een stap terug en probeer het later nog eens. Als ik mijn paard dan zou straffen raakt ze alleen maar ontzettend gespannen en doet ze niets meer. Ik straf mijn paard alleen, en dan doe ik het nog heel subtiel, als ze iets aan het slopen is of wanneer ze te dominant word.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:53

Professor schreef:
Moet u eens een paard zijn voorbeen laten geven en hij staat met zijn achterbeen op uw teen, nooit meegemaakt??
Gewoon dwars om dwars te wezen heb ik vaak het gevoel bij u, omdat ik het als voorbeeld gaf.

haha, nou die aantal jonge paarden en hengsten die ik beleerd heb zijn niet meer op 2 handen te tellen. Nog nooit heb ik dit meegemaakt.
alleen vraag ik het , en als ze het niet begrijpen probeer ik een weg te vinden ze dit te laten begrijpen
ik dril nl niet, ik vraag....dat kost veelal wel meer tijd, maar wel veel meer respect. En geen angstgevoelens bij paarden.
kheb nog nooit een trap gehad trouwens. 8-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:54

Citaat:
Maar als mijn paard iets niet doet, probeer ik eerst kritisch naar mijzelf te kijken. 8 van de 10 keer ligt het aan mij. Als dit niet zo is vraag ik het gewoon nog een keer. Lukt het nog niet, neem ik een stap terug en probeer het later nog eens. Als ik mijn paard dan zou straffen raakt ze alleen maar ontzettend gespannen en doet ze niets meer. Ik straf mijn paard alleen, en dan doe ik het nog heel subtiel, als ze iets aan het slopen is of wanneer ze te dominant word.
:j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:54

cherie78 schreef:
Professor schreef:
Moet u eens een paard zijn voorbeen laten geven en hij staat met zijn achterbeen op uw teen, nooit meegemaakt??Gewoon dwars om dwars te wezen heb ik vaak het gevoel bij u, omdat ik het als voorbeeld gaf.

Dit heb ik inderdaad nog nooit meegemaakt :+
Als ik een voorbeen laat geven, sta ik niet met mijn teen in de buurt van zijn/haar achterbeen ;)

Ben benieuwd hoe dat bij jou kan :D

uh grote voeten????? :o

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:56

Nombrado, als dat uw beeld is van de spaanse rijschool, zal het beeld dat u heeft van de door u dag en nacht beoordeelde kuddes ook wel uw eigen kleur hebben gekregen. U heeft een vooroordeel en waarschijnlijk dus ook over de kuddes.