Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:44

@Sizzle, ja dat herinner ik me nog. Best grappig dat de mening nu anders is. Ik denk dat het komt door de discussie van eigen initiatief. Ik ben nu van mening dat je het paard daar even de ruimte voor moet geven.

@Picasso, ik deel je mening hoor. Vind het iets raars maar sta open voor het effect. Ik denk zelf dat vannuit de natuur handelen en managen het beste is. Maar zie paarden in de natuur niet direct op kussentjes staan. Nogmaals ben wel erg benieuwd naar wat het voor een effect heeft.

Ik kom zelf steeds meer achter het feit dat aanleuning niet alleen bij je handen is. Als ik mijn benen er niet aan heb krijg ik geen aanlei g van hem. Ik ontdek dagelijks nieuwe dingen. *\o/*

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:17

Dankjulliewel.

Simpelman. Hier is acht uur buiten zelfs in de winter n unikem. Meeste stallen hanteren de helft en sommigen zelfs nul uren.
Zouden we ooit verhuizen zal dit hetzelfde zijn of meer uren buiten. Liefst n paddock paradise.
Maar ook is budget n grens natuurlijk.

Daarom... omdat ze verder luisterd wil ik me er niet zo druk om maken. Ik zou t zelfde doen.

Sizzle.
Ze blijft ondanks het momentje erg gehoorzaam.
Braaf zelfs... netjes naar stap als ik het vraag. En zelfs halthouden.
Met opnieuw stappen en draven is het er vanaf... hoofd naar beneden en lustig als ontspannen lopen.
Alsof zij een tijger op eet ipv andersom zoveel zelfvertrouwen straalt ze uit.

Ze laat dit ook steeds meer in het land zien en ze speelt ook echt.
Ze oogt helemaal happy op dit moment.

En.... jawel penny moment. Ze hinnikt naar me... waar ik haar ook maar op haal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:24

Cool toch :)
Ik heb er nooit zo'n moeite mee met dat geshow, moet er wel om lachen.
Maar met meerdere in de bak laat ik het eigenlijk niet toe, wil geen gevaarlijke situatie voor een ander creeeren.

Echter wist ik dat ik een randdebiel had dus liet haar altijd even razen als er niemand bij was. Ze heeft weer haar arabieren dag zei ik dan.
(Deze stond overigens 24/7 in kuddeverband zonder krachtvoer :+ )

Mijn andere paard kan ook niet langer dan 2 dagen pauze hebben van het werk (ook 24/7 kudde op een half schepje koudbloed voer). Dan bokt ze eerst als een haasje 3 rondjes door de bak en gaat dan racen.
Als ik er opstap is ze wel braaf maar dat vind ik (weich ei) dan zielig omdat ze zich dan in moet houden :o
Dus gooi ik dan eerst even los om te spelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:47

Picasso schreef:
Totdat iemand me van het tegendeel overtuigt.. Ben ook niet zo van het experimenteren omdat ik in het geval van de kussentjes ook niet overtuigd ben wat het gaat doen met de gewrichten, banden en spieren van mijn paardjes.

Dat is ook weer waar.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:48

Babootje schreef:
Picasso schreef:
Totdat iemand me van het tegendeel overtuigt.. Ben ook niet zo van het experimenteren omdat ik in het geval van de kussentjes ook niet overtuigd ben wat het gaat doen met de gewrichten, banden en spieren van mijn paardjes.

Dat is ook weer waar.

Maar de paardenhoeven zijn toch ontworpen om over allerlei terrein te lopen? Ongelijke ondergronden, rots, zand, kiezels, gras etc etc. Het zou wat zijn als paarden alleen maar over een gladgetrokken rijbak konden lopen. Ik denk dat er juist veel peesblessures zijn door het op stal staan en dan alleen 1 uurtje in een gladgetrokken zandbak te lopen, dat is pas tegennatuurlijk. Ik denk dat de banden en pezen de kussentjes makkeijk aan moeten kunnen.
Wendy Murdoch is overigens niet een charlatan maar een zeer bekende persoon die al jaaaaren geleden is begonnen met het herintroduceren van de klassieke rijprincipes.
De prijs van de kussentjes vind ik overigens ook wel behoorlijk exorbitant. En ik weet er te weinig van om er wat van te vinden.
Maar goed een hoofdstelletje oid van een duur merk daar vragen ze ook zomaar 250€ voor. En dat vinden mensen dan weer wel normaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:49

Dat is zo, maar lijkt me toch anders. Ongelijke ondergrond is toch in ieder geval vaste ondergrond. Op die kussentjes staan ze toch met vier benen te "wiebelen".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:55

Naar alle waarschijnlijkheid werkt het net zo als de skippy bal waar men op gaat zitten, die ons dwingt om een vloeiend evenwicht in ons lichaam te vinden i.p.v. een zich star vastzetten in spierspanning.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:05

Dat is ook waar ik aan denk simpelman bij de kussentjes :j

Eindelijk heb ik kunnen bijlezen. Drukke tijd hier, paardjes gaan toch altijd voor bokt. Ondertussen van lesgeefster veranderd, eentje volgens het Antoine de Bodt systeem. En natuurlijk heb ik haar onderworpen aan de vraag rechtrichten-rechtstellen. Daar kwam de dag zelf een nogal wat apart antwoord uit, ze gaf me eigenlijk gelijk. Maar vond niet dat rechtstellen voor haar manier het juiste antwoord was.
De week erop kwam ze erop terug: ze noemt het balans rijden. Ze kijkt wat het paard aanbiedt de dag zelf en werkt van daar uit.

Nog maar 3 lessen gehad, elke les een ander probleem en vele eye openers!

Waaronder: wanneer zie je duidelijk of het paard voorwaarts denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:20

Evelijn schreef:
Wat houdt je tegen om je pony zelf op dit soort kussentjes te zetten als je wel zo nieuwsgierig bent Picasso? Want een ervaringen op internet van mensen en paarden die je niet kent zegt uiteindelijk niet zoveel. Dan zou al een hele grote groep het moeten gebruiken en dan heb je een beetje data waar je informatie uit kan halen. Echter gebruiken nog maar enkelingen dit soort kussentjes.

Dat ik niet weet wat precies het effect zal zijn op de gewrichten etc en omdat mijn 12 jarige op het moment al genoeg te verstouwen heeft aan gezondheidsproblemen met zijn PPID, heb ik geen zin in blessures/probleempjes erbij. De 3 jarige zou ik kunnen proberen, maar zoals ik al zei: ik ga geen 200 dollar uitgeven aan iets waarvan niet bewezen is of het iets toevoegt. Dus lees ik de ervaringen en doe ik kennis op door jullie ervaringen. Het zou inderdaad het mooiste zijn als een grote groep het zou proberen en iets zou kunnen vertellen over de werking of onzin van de kussentjes..... Dan krijg je een duidelijker beeld....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:12

Btw: Hoofdstelletjes van 200+ euro koop ik idd wel, maar ik weet dan ook dat die vaak jaaaaaaaaaaaaaren meegaan. Kwaliteit bewezen. Het maakt toch niet uit: ik ben gewoon wel nieuwsgierig naar de kussentjes en de werking of de nonsens ervan. En ja, ben sceptisch, maar dat mag toch ook? Je ziet het toch wel vaker gebeuren: er komt iemand met een 'geweldig' idee en men weet het niet meer wb bijv lossigheid van het paard en slaat aan het experimenteren met dit soort dingen... Dan vraag ik me af of en wat het dan toe gaat voegen alvorens er achteraan te hobbelen. Ik denk dat dit echt slimme marketing is van deze mevrouw.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:14

Ik heb langere teugels nodig! *\o/* :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:24

Ik ben benieuwd naar jullie mening (degenen met ervaring). Rijd momenteel een ('probleem')paard dat contact niet accepteert (krult zich op). Nou zijn er naar mijn idee eigenlijk twee 'werelden'. Eerst aan de contactteugel werken (contact proberen te behouden en daarin het paard naar het bit toerijden), of eerst aan de ontspanning (neerwaarts) ookal is dat zonder contact. Van welke zijn jullie en waarom. :)

Overigens loopt dit paard alsnog vrij goed door het lichaam? Dit leek ik al te voelen, maar dacht het te wijten aan de vele potentie van het paard, echter bevestigde instructeur het.
Geef je hem alle teugel, en wat kuit drijving, gaat het neusje ook zo over de grond.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:58

Altijd EERST naar de ontspanning toewerken. Zonder ontspanning=vertrouwen over en weer krijg je maar weinig zinnig van je paard gedaan.

Ik heb 2 paarden die qua karakter vrij moeilijk naar ontspanning te brengen zijn, de ruin die nu 12 is kan het wel, maar is, mits ik niet eerst de ontspanning er in heb, een gevaarlijk rebels bommetje.
De merrie is nog behoorlijk groenig (net zadelmak) maar is een beetje een opgewonden standje, die zich meteen afsluit als ze niet een beetje relaxt is.

Als zij ontspannen met je samen zijn gaat alles een heel stuk makkelijker en vriendelijk.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:07

Ik zou zeggen, eerst aan de contactteugel en daarna naar ontspanning werken. Paard moet eerst bit en contact accepteren om te kunnen reiken naar het bit in ontspanning.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:17

Ik denk dat voorwaarts neerwaarts zonder contact niet mogelijk is, ze volgen namelijk de hand.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:22

Milkberry schreef:
Ik zou zeggen, eerst aan de contactteugel en daarna naar ontspanning werken. Paard moet eerst bit en contact accepteren om te kunnen reiken naar het bit in ontspanning.

nope deel ik niet met je, is niet mijn volgorde.
Ik masseer desnoods de hals zonder enig contact, als ie maar ontspant en loslaat onder me.
Dan motor achterin aan en pas dan.. komt er pas ruimte in lijf en koppie om teugels aan te nemen en bitje af te kauwen.

Op jou volgorde zit je voor dat je het doorhebt weer "te vragen" om contact te maken in bekkie en dat doe je onbewust zomaar te sterk.
contact antwoord komt vanuit het paard zelf.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:23

Kip of het ei? Zonder vertrouwen geen ontspanning. Door aan het contact te werken, werk je in ieder geval wel aan het vertrouwen in de ruiterhand. Maar dit paard durft al wel snel te zakken, te ontspannen in bepaalde mate.
Mijn andere heeft juist contact nodig (maar dat is ook wel een geval apart), daarbij zou het duidelijk zijn waar eerst aan te werken.

Eerste dag op zijn nieuwe stal:
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:28

Peetstap schreef:
Milkberry schreef:

nope deel ik niet met je, is niet mijn volgorde.
Ik masseer desnoods de hals zonder enig contact, als ie maar ontspant en loslaat onder me.
Dan motor achterin aan en pas dan.. komt er pas ruimte in lijf en koppie om teugels aan te nemen en bitje af te kauwen.

Op jou volgorde zit je voor dat je het doorhebt weer "te vragen" om contact te maken in bekkie en dat doe je onbewust zomaar te sterk.
contact antwoord komt vanuit het paard zelf.

En daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens.

Het vragen om contact is mijn inziens een heel normaal onderdeel van de training. Het is een fabeltje dat (alle) paarden de hand op gaan zoeken als die er niet is (= geen contact) als je de moter aan zet. Het zit er niet in geprogrammeerd. Je vraagt ook alleen contact, onbewust sterk zijn is er niet bij. Het gaat om een miniscule druk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:38

Geryon schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie mening (degenen met ervaring). Rijd momenteel een ('probleem')paard dat contact niet accepteert (krult zich op). Nou zijn er naar mijn idee eigenlijk twee 'werelden'. Eerst aan de contactteugel werken (contact proberen te behouden en daarin het paard naar het bit toerijden), of eerst aan de ontspanning (neerwaarts) ookal is dat zonder contact. Van welke zijn jullie en waarom. :)

Overigens loopt dit paard alsnog vrij goed door het lichaam? Dit leek ik al te voelen, maar dacht het te wijten aan de vele potentie van het paard, echter bevestigde instructeur het.
Geef je hem alle teugel, en wat kuit drijving, gaat het neusje ook zo over de grond.

Breek even kort in omdat ik dit interessant vind. Naar mijn mening wordt er teveel gekeken naar de methode die de ruiter prettig vind, ik zie vaak dat de ene ruiter het zus en zo oplost en de andere ruiter op een andere manier. Terwijl ik vind dat je naar het paard moet kijken.

Doorgaans kan je paarden die achter het bit kruipen, grofweg in twee groepen verdelen. De ene helft kruipt erachter omdat ze bang zijn van het bit, bang zijn om contact te maken. Zijn vaak ook heel stil in de mond, durven niet te kauwen. Deze paarden wil ik persoonlijk leren dat ze naar het bit toekomen. Zorgen dat je nooit storend bent, werken naar ontspanning en lengte maar het paard laten bepalen wanneer het verbinding durft te maken (en dan uiteraard heel zacht en meeverend zijn in je hand).

De andere groep zijn paarden die niets tegen het bit op zich hebben, maar die zich vasthouden in het lijf, niet door het lijf durven, willen of kunnen lopen en dat oplossen door achter de teugel te gaan. Deze paarden hebben vaak juist baat bij verbinding omdat ze moeten leren ook hun lijf weer in verbinding te laten gaan. Vanuit dat contact kun je ze vaak weer uit gaan schuiven terwijl ze zonder contact in de verkeerde houding blijven zitten. Groot verschil is dat deze paarden ook niet nog dieper gaan als je contact neemt terwijl de eerste groep contact soms zodanig probeert te vermijden dat als jij simpelweg zegt 'ik wil contact en maak dus contact' ze verder en verder in elkaar kruipen.

Anyway, dat is mijn ervaring en uiteraard zijn er vele tussenliggende mogelijkheden en heeft ieder paard zijn eigen verhaal. Maar ik denk dat je niet simpelweg kunt zeggen 'zo los IK dit bepaalde probleem op' omdat je dan dus teveel vanuit jezelf redeneert en te weinig vanuit het paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 19:46

Mijn filosofie is dat zowel ruiter als paard eerst aan een contactteugel gewend moeten zijn.
Waarbij contactteugel staat voor contact en niets meer dan dat.
De ruiter onderhoudt een permanent, zacht, teder, gevend, contact met de paardenmond, waar het paard zijn hoofd ook draagt en bemoeit zich daar niet mee.
De hand volgt en is daarmee heel volatiel, het ziet er niet uit.
Pas wanneer het paard zich niet meer aan deze aanwezigheid probeert te onttrekken, dus de hand heeft aanvaard, kunnen we verder gaan.
Dit stuk wordt bij vele paarden overgeslagen.
Paarden worden in de krul gezet en gaan een oplossing voor dit probleem zoeken en vinden.
Het is ook voor de ruiter een gewenningsperiode, het permanent contact onderhouden zonder enige druk dat valt nog niet mee, dat duurt vaak maanden.
De ruiter krijgt er op den duur een mooie stabiele en gevende hand van, zonder een goede hand zal het paard nooit vertrouwen op kunnen bouwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:49

terpentijn schreef:
Altijd EERST naar de ontspanning toewerken. Zonder ontspanning=vertrouwen over en

Helemaal mee eens. Het hals strekken lang/laag lukt om die reden ook alleen maar bij ons jonkie aan het einde van de rit. (Voorlopig) Maar het lukt wel inmiddels.

Vorig jaar hebben we onze bijna 3 jarige zadelmak gemaakt. We hadden al een beetje gelongeerd en hij reageerde uitstekend op stem etc. Zadeltje erop (ging prima) beugels los (ook goed) Vervolgens beetje gehangen (ging ook goed). En toen was ie klaar voor "erop". Dat ging de eerste x ongeveer zo :D :D :
https://www.youtube.com/watch?v=Nj7CjaVfv1E
Later kwamen we erachter dat de kleur "oranje" voor een bodyprotector ook niet zo'n goed idee was (nooit over nagedacht).

Daarna is ie 4 maanden de wei opgegaan en eind september / begin oktober hebben we hem terug gehaald naar stal; daarna weer opnieuw begonnen. Hij was t niet vergeten en verder superbraaf. Alleen..... wilde hij nog wel eens de andere kant uit dan dat jij wilde. Dus een paar weekjes met slofje en stuurbitje (kneveltrensje) gereden (dat was wel even nodig). Daarna nog stuurbitje een poosje gebruikt.

Dat ging zo (was kort en ook het filmpje is maar kort _O- )
https://www.youtube.com/watch?v=VuxT7evf3Qc

Nu is ie ongeveer zo (filmpje is van 6 weken terug) We hebben de "balkjes" geprobeerd. Ik denk dat ie nog wel leuk zou kunnen springen ook. De eerste x sprong hij er een meter overheen. _O- Hij kijkt in ieder geval goed mee. Dit is voor de afwisseling in ieder geval leuk. Voor ons helaas geen bospaden. Woon in Den Haag. We hebben wel goede uitrijmogelijkheden, maar nu zijn de ruiterpaden echt bagger. Gelukkig hebben we een 25 x 65 bak dus lange lijnen rijden lukt ook prima. Hij went zo ook aan meer paarden om zich heen.
https://www.youtube.com/watch?v=EWYToChJcGw

For the record. We rijden ca 3 x per week ongeveer 40 minuten nu. De rest is ie los (in paddock) en we longeren (1 x per week bijgezet).

FCSA

Interessante discussie! Ik zou ook vanuit de contactteugel werken en de hand laten volgen naar ontspanning.

Geryon

Daar ben ik het ook zeker mee eens 000. Misschien heb ik het niet goed uitgelegd, omdat ik benieuwd ben naar reactie over deze specifieke situatie maar ook naar hoe anderen als ruiter zijn, dus over het algemeen. Mijn instructeur bijvoorbeeld, is in de meeste gevallen van het eerst aan de contactteugel werken.
Natuurlijk moet er naar het paard gekeken worden, maar bij één en hetzelfde paard zijn er alsnog meerdere wegen naar rome, zo bedoel ik het.

Bij een paard dat zich vasthoudt, werk ik overigens eerst aan de ontspanning, op welke manier dan ook het beste werkt. Ik vind dat zelf de fijnste manier bij zo'n paard. Dan pas aan de conttactteugel (als ik het niet via die manier bereikt hebt).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:55

Simpelman schreef:
Mijn filosofie is dat zowel ruiter als paard eerst aan een contactteugel gewend moeten zijn.
Waarbij contactteugel staat voor contact en niets meer dan dat.
De ruiter onderhoudt een permanent, zacht, teder, gevend, contact met de paardenmond, waar het paard zijn hoofd ook draagt en bemoeit zich daar niet mee.
De hand volgt en is daarmee heel volatiel, het ziet er niet uit.
Pas wanneer het paard zich niet meer aan deze aanwezigheid probeert te onttrekken, dus de hand heeft aanvaard, kunnen we verder gaan.
Dit stuk wordt bij vele paarden overgeslagen.
Paarden worden in de krul gezet en gaan een oplossing voor dit probleem zoeken en vinden.
Het is ook voor de ruiter een gewenningsperiode, het permanent contact onderhouden zonder enige druk dat valt nog niet mee, dat duurt vaak maanden.
De ruiter krijgt er op den duur een mooie stabiele en gevende hand van, zonder een goede hand zal het paard nooit vertrouwen op kunnen bouwen.

Het is altijd werken.
Vooral bij dit paard heb ik het moeilijk. Is echt enorm instabiel. En dat is dan één van de vele dingen waar ik rekening mee moet houden, naast het blijven proberen te zitten (en hem daarbij niet teveel in de mond te zitten) Tot nu toe moeilijkste paard wat ik heb getraind. Wél een leuke uitdaging.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:11

0000 schreef:
Anyway, dat is mijn ervaring en uiteraard zijn er vele tussenliggende mogelijkheden en heeft ieder paard zijn eigen verhaal. Maar ik denk dat je niet simpelweg kunt zeggen 'zo los IK dit bepaalde probleem op' omdat je dan dus teveel vanuit jezelf redeneert en te weinig vanuit het paard.

Prima volgend verhaal, heb ook reactie gegeven hoe wij dat momenteel doen, is voor elk paard weer tikkie anders.
Ik heb het bij dit paardje ook moeten uitvinden wat ie het fijnste vindt, en een in boogje hangende teugel kan ook communicerend zijn.
Ook daar zit weer veel variatie tussen.

Ben zelf ook niet roomser dan de paus, zat jaar terug op hyper schrikachtige fries, die je enkel door stevig door te vragen , als maar weer , met koppie erbij kon krijgen.
Achteraf is er dan van echte ontspanning natuurlijk geen sprake, eerder onderwerping.
Tja, maar das wel effe de meest gebruikte methode om je heen helaas, en werdt me toen verteld als zijnde de oplossing.