Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:34

sporter schreef:
piepenfiets schreef:
Jasmijn, ik begrijp niet wat jij in dit topic doet ,voor iemand die zegt geen zendingsdrang te hebben ben je toch aardig MR aan het promoten in een AR/KR topic. Voorts heb je het over fatsoen en ruimdenkendheid om vervolgens een ieder zonder competitieve doelstellingen en imitatie-van-topsporters trainingen af te doen als moedeloosmakend. Hier posten weldegelijk mensen met verstand van zaken, dat kan je gebakken lucht vinden maar wat is dan jouw punt om hier te posten? Je plaatst iets over vanity,leuk nummer trouwens, en hebt het over zelfinzicht? Je hoeft geen "aanhanger"te worden dit is geen religie.

Geen religie? Je doet anders goed je best om er een clubje van te maken met alleen gelijk denkende. Waar iemand de onbeschoftheid vandaan haalt te vragen wat iemand in een toppic doet? >;)

Werkelijk sporter, dat zie je verkeerd , en over wat onbeschoft is kunnen wij nog wel eens van mening verschillen ,danwel elkaar en jasmijn zelf de hand schudden ;) .

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:45

Abacab schreef:
murphy102 schreef:
Het is ook logisch, puur anatomisch gezien:
Een paard dat achter diep door de gewrichten zakt als gevolg van de verzameling zal altíjd de nek als hoogste punt hebben, dat is immers een gevolg. Een gevolg dáárvan is dat de neusrug vóór de loodlijn komt.
Dit in tegenstelling tot een paard dat de 3e en 4e nekwervel als hoogste punt draagt en als gevolg daarvan ook niet op de achterhand kan komen. Kijk maar naar de slepende achterbenen!

Dank je voor deze heldere uitleg!
Ik moet toegeven dat ik niet alles zie wat jij ziet maar ik heb ook gezien dat de achterbenen wel eens achterblijven. Dat vond ik vooral erg storend bij Lingh toen hij zijn laatste wedstrijden met EG liep.
ook je uitleg van absolute en relatieve oprichting is me helder. Al zeggen de voorstanders van het 'moderne' rijden dat de aanleuning stil en gelijk moet blijven en dat dat alleen maar kan wanneer een paard echt verzameld is. Dus daar wordt toch nog wel anders tegenaan gekeken.

Wat is stille aanleuning?
Aanleuning verandert voortdurend bij een relatieve oprichting, in de KR dus. Dit heeft te maken met de verandering van de gewichtsverdeling, dus in een opperste verzameling heb je een hele lichte aanleuning, dit gaat ook gepaard met veel lichtheid. Ga je bijv. naar een uitgestrekte draf, dan kan het niet anders dat het gewicht meer naar voren komt en dat gaat gepaard met een wat zwaardere aanleuning, ga je weer terug naar de verzameling, waarbij het gewicht meer en meer op de achterhand komt, is je aanleuning weer lichter. En dit fluctueert voortdurend, bij de KR.
Dus ja, het zou kunnen dat bij het moderne rijden in de absolute oprichting alles "op zijn plaats blijft" en dus ook de aanleuning niet mee verandert. Maar ja, een paard is nu eenmaal niet mechanisch en dus kies ik niet voor díe oprichting...
In de KR is de oprichting het dírecte gevolg van de verzameling, het verplaatsen van het gewicht op de achterhand, de nek wordt het hoogste punt.
Daar werken we een paard niet in de oprichting met de hand.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:47

Citaat:
Het Flexen betreft vooral het overmatig zijdelings inbuigen van de hals.

In een te enge houding.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:51

Citaat:
Wat is stille aanleuning?
Aanleuning verandert voortdurend bij een relatieve oprichting, in de KR dus. Dit heeft te maken met de verandering van de gewichtsverdeling, dus in een opperste verzameling heb je een hele lichte aanleuning, dit gaat ook gepaard met veel lichtheid. Ga je bijv. naar een uitgestrekte draf, dan kan het niet anders dat het gewicht meer naar voren komt en dat gaat gepaard met een wat zwaardere aanleuning, ga je weer terug naar de verzameling, waarbij het gewicht meer en meer op de achterhand komt, is je aanleuning weer lichter. En dit fluctueert voortdurend, bij de KR.
Dus ja, het zou kunnen dat bij het moderne rijden in de absolute oprichting alles "op zijn plaats blijft" en dus ook de aanleuning niet mee verandert. Maar ja, een paard is nu eenmaal niet mechanisch en dus kies ik niet voor díe oprichting...
In de KR is de oprichting het dírecte gevolg van de verzameling, het verplaatsen van het gewicht op de achterhand, de nek wordt het hoogste punt.
Daar werken we een paard niet in de oprichting met de hand.

En niet vergeten als kanttekening dat het frame zich iedere gang zich veranderd, en ieder Tempi.
Een paard met een in elkaar geschroefde hals kan niet verzamelen, en kan nooit in een zuiver takt gaan, dit is biomechanisch onmogelijk, daarom compenseert men dat met kracht, en wel vanuit de ruiterhand.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:10

Ik vind dat je in de stap altijd heel goed het verschil in opvatting over de handhouding kan zien. Ik heb geleerd in de hand mee te veren in het natuurlijke deinen van de hals. Vaak zie je op concours paarden lopen die geen ruiters met een meeverende hand op hun rug hebben in een soort van telgang of spaanse pas lopen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:22

Anne_GTI schreef:
Ik vind dat je in de stap altijd heel goed het verschil in opvatting over de handhouding kan zien. Ik heb geleerd in de hand mee te veren in het natuurlijke deinen van de hals. Vaak zie je op concours paarden lopen die geen ruiters met een meeverende hand op hun rug hebben in een soort van telgang of spaanse pas lopen.

Tja die paarden gaan niet die lopen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:45

Wil op dit topic dus geen woord meer hebben over Hyperflexie, maar niemand kan mij duidelijk maken wat dit voor zin heeft???? En de argumenten oh ik zag het te laat o toon van de longeerster sorry dat gaat er bij mij niet in.
Afbeelding

Dan hier een voorbeeld van werkelijk een Klassiek afgericht paard:
Afbeelding
En hier 1 van een Hyperflexie getraind paard:
Dan kunt allemaal zien wat murphy en ik al vele malen geschreven hebben:
Afbeelding

Meer wil ik er niet over schrijven, wanneer men het verschil niet ziet tja......

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:54

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:01

Sorry leest u eens wat ik erbij geschreven heb.
Misschien wilt u a.u.b. de foto´s niet herhalen word zo vol.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:05

Professor schreef:
Sorry leest u eens wat ik erbij geschreven heb.
Misschien wilt u a.u.b. de foto´s niet herhalen word zo vol.

Ik heb het gelezen :j

Professor schreef:
Wil op dit topic dus geen woord meer hebben over Hyperflexie, maar niemand kan mij duidelijk maken wat dit voor zin heeft???? En de argumenten oh ik zag het te laat o toon van de longeerster sorry dat gaat er bij mij niet in.
Meer wil ik er niet over schrijven, wanneer men het verschil niet ziet tja......

En moet je er dus geen vraag van maken. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:16

Citaat:
En moet je er dus geen vraag van maken.

U moet het denk ik in de goede context zien, het ging over het thema, in vergelijk met Klassiek, en de meeste voorstanders van dit euvel een ander woord heb ik er niet voor zien het als een aanvulling op klassiek, men kan zien dat Klassiek het paard mooier naar voren brengt zonder knechten dan dat euvel.
En er werd gesuggereerd dat dan de paarden consequent gereden werden met dit euvel, sorry maar het eerste wat men leert bij Klassieke africhting is gehoorzaamheid, maar dat euvel ziet er meer uit als knechten.
Maar ik zet er nu een punt achter, wij gaan weer over naar Klassiek vs AR.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:22

cherie78 schreef:
Afbeelding

en deze

Afbeelding

horen in dit topic thuis

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1485282

Kan je hier het hebben over Klassiek vs Academische Rijkunst :j

dit is ook klassiek toch?

Afbeelding

als professor dan toch met verschrikkelijke negatieve plaatjes komt
dan moet dit ook kunnen toch?
ik vind dit nog steeds om te huilen
net als andere geposte plaatjes

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:28

Kom ik weer even met een vraag. Zijn er hier mensen die Marc de Broissia kennen? Valt dit onder de Klassieke Rijkunst?
Ik heb net een DVD van hem zitten kijken. Erg mooi, moet ik zeggen (al zie ik vreemds aan zijn zit, maar kan er mijn vinger niet op leggen). Maar ik zie er ook wel dingen in terug komen vanuit de AR, zoals het langzaam laten draven. Hij doet dit echter wel met een paard met impuls. Hij heeft het niet over verzamelde draf, maar over een zeer rustige draf met een zuivere takt. Dat hoef ik met die van mij (nog) niet te proberen.
En zijn er hier meer mensen waarvan hun paard de spaanse stap beheerst? Valt dit onder hogeschool oefeningen?
Even voor de volledigheid...dit is absoluut niet bedoeld om kritiek te hebben op de beste man. Maar om ervaringen te delen en hiervan te leren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:33

http://www.youtube.com/watch?v=FnYR7FckfJw

kende hem niet
bijzondere sympatieke man.
wb zijn zit heb je gelijk\
ik denk dat hij of een rugprobleem heeft of een bekken probleem als ik hem zie zitten.
wil niet zeggen dat ik hem heel erg goed begrijp in zijn uitleg.
en dit zeker overeenkomt met hoe ik rijden zie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:36

spokie79 schreef:
Kom ik weer even met een vraag. Zijn er hier mensen die Marc de Broissia kennen? Valt dit onder de Klassieke Rijkunst?
Ik heb net een DVD van hem zitten kijken. Erg mooi, moet ik zeggen (al zie ik vreemds aan zijn zit, maar kan er mijn vinger niet op leggen). Maar ik zie er ook wel dingen in terug komen vanuit de AR, zoals het langzaam laten draven. Hij doet dit echter wel met een paard met impuls. Hij heeft het niet over verzamelde draf, maar over een zeer rustige draf met een zuivere takt. Dat hoef ik met die van mij (nog) niet te proberen.
En zijn er hier meer mensen waarvan hun paard de spaanse stap beheerst? Valt dit onder hogeschool oefeningen?
Even voor de volledigheid...dit is absoluut niet bedoeld om kritiek te hebben op de beste man. Maar om ervaringen te delen en hiervan te leren.

De man heeft AR ideeën, ook wat hij over longeren denkt, stalmoed eruit laten enz....
Hij is van huis uit Klassiek opgevoed maar heeft deze lijn verlaten.
Een beetje Circus zit er ook in bv de Spaansepas aan de longe alleen met de langezweep aangegeven de longeerzweep.
Vriendelijk maar niet van achter naar voren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:39

Professor schreef:
De man heeft AR ideeën, ook wat hij over longeren denkt, stalmoed eruit laten enz....
Hij is van huis uit Klassiek opgevoed maar heeft deze lijn verlaten.

Longeren om stalmoed eruit te laten, dat is volgens mij, puur "klassiek" :j

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:39

Nou Professor, dat wilde ik net vragen aan jullie,
maar het antwoord is precies zoals ik in gedachten had.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:48

cherie78 schreef:

Dus niet Klassiek gaat daarvan uit zodra het paard in de hand is werkt het, een paard kent geen ongeconcentreerde Arbeid alleen geconcentreerde Arbeid.
Het is geen spelletje, en de paarden hebben niet te bokken of te rennen wanneer zij aan de longe zijn, bovendien longeerd men niet zo als deze mijnheer doet, dit is AR.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:49

en waarom zou een paard zijn 'stalmoed' niet kwijt mogen raken aan de longe?
ik neem aan dat niemand op dit forum, uit zijn bed stapt en vervolgens fris en fruitig een trainingtje neemt bij en driller..., en in de houding moet lopen.
we zitten toch niet in het leger?
mag het paard zich uiten? prima.....heerlijk voor ze.
en dan prima aan de longe
wb spaanse pas
als je weet professor waar deze oefening voor bedoeld is geweest ooit, had je je helemaal deze vraag niet gesteld
van achter naar voor, kan het paard los prima zelf.
of zou je er graag een bit in willen hangen om de halve ophouding mee te maken zodat het paard zijn achterhand tenminste goed onder zet.
alsof dat paard zelf te stom is, dit zelf te bepalen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:51

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Dus niet Klassiek gaat daarvan uit zodra het paard in de hand is werkt het, een paard kent geen ongeconcentreerde Arbeid alleen geconcentreerde Arbeid.
Het is geen spelletje, en de paarden hebben niet te bokken of te rennen wanneer zij aan de longe zijn, bovendien longeerd men niet zo als deze mijnheer doet, dit is AR.

Als dit AR is, zie ik dat toch vele malen liever dan dat KR, wat er volgens een aantal zo moet uitzien

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:51

Professor schreef:
cherie78 schreef:

volgens klassiek wenen niet
die zijn denk ik nog in de militaire tijd blijven hangen
andere klassiekers wel hoor :+
maar als dit valt onder AR?
dan ben ik AR met een vleugje klassiek en ietsiepietsie modern :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:54

Juist u begrijpt het helemaal, men gaat niet gelijk springen en rennen wanneer men uit zijn bed stapt.
Dit is het begin punt van Klassieke Dressuur gehoorzaamheid.
Dan kan men beter het paard in de wei zetten, of op de Paddock dan kan het zelf zijn energie eruit gooien zonder op een cirkel te zijn wat alleen maar risico´s met zich mee brengt die ons alle bekend zijn, zijdelingse overbelasting van de pijp.
De regel bij Klassiek is werken is werken, spelen paarden onderling in de wei.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:01

Professor schreef:
Juist u begrijpt het helemaal, men gaat niet gelijk springen en rennen wanneer men uit zijn bed stapt.
Dan kan men beter het paard in de wei zetten, of op de Paddock dan kan het zelf zijn energie eruit gooien zonder op een cirkel te zijn wat alleen maar risico´s met zich mee brengt die ons alle bekend zijn, zijdelingse overbelasting van de pijp.

Dus dat bepaalt of iets "klassiek" is of niet ;(
Gehoorzaamheid en gedrild worden.
Niet goedschiks, dan kwaadschiks ;(

Sorry, maar waar zijn "paarden"mensen dan mee bezig?
Zo kan er nooit éénheid ontstaan tussen paard en ruiter.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 28-05-11 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:02

Professor schreef:

ik ben ook niet gehoorzaam
dus kan ik dat ook niet verlangen van een paard. :D
werk kan ook spelenderwijs
niets mis mee.
overbelasting? stop ze in een glazen kistje, dan blijven ze heel.
wat een ouderwets gewauwel zeg.
jou regel is werk is werk....niet die van de paarden, en ook die van mij niet, net als een heleboel andere paarden liefhebbers.
je kan nl prima plezier hebben in het spelenderwijs dingen aanleren en oefenen wat je doet.
de redenering van werk is werk, is de maatschappij nu, niet de beleving van een dier.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:14

Citaat:
Dus dat bepaalt of iets "klassiek" is of niet
Gehoorzaamheid en gedrild worden.
Niet goedschiks, dan kwaadschiks

Sorry, maar waar zijn "paarden"mensen dan mee bezig?
Zo kan er nooit éénheid ontstaan tussen paard en ruiter.

Dan heeft u nooit geleerd hoe dat werkelijk in zijn werk gaat, hoe men dat doet en dat het geen dril is, een ruiter kan men drillen, een paard mag men niet drillen.
Gehoorzaamheid word een veulen door de moeder al geleerd, en die is hardhandiger als dat de Klassieke Dressuur dat doet.
Wanneer een veulen wanneer het de eerste melktandjes heeft in het uier bijt dreigt de merrie eerst, wanneer het veulen daar niet op reageert ligt het een paar meter verder.
Dit doet men niet bij Klassiek, men werkt met zwart/wit of te wel ja/nee.
Een paard kent geen grijs of neeja of janee en dat doet men wanneer men met paarden speelt.
Men kan niet bij een dier wat 500 tot 600 kilo weegt "grapjes" maken, dat wil het paard ook niet dat wil hij met zijn soortgenoten en wanneer wij dat niet begrijpen worden wij zijn soort genoten en hebben wij niets meer te vertellen.
Dit heeft gewoon met leiderschap te doen, niets met dril, en duidelijkheid.