Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:14

Sizzle schreef:
Het lijkt mij sowieso dat als je die kussentjes nodig hebt om je paard 'los' te krijgen dat je heel hard op je hoofd moet krabben hoe dat paard dan iedere keer 'vast' komt.

Héééél erg veel paarden zetten zich vast omdat er onduidelijk met ze gecommuniceerd wordt, omdat ze de zin van hun taak niet begrijpen, dingen moeten doen die ze nog niet kunnen, onder omstandigheden moeten werken die ze angstig maakt, onder druk moeten werken.

Hééél veel mensen hebben hier helemaal geen erg in omdat "iedereen" het zo doet.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-02-16 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:15

Als je een paard 10 jaar lang in elkaar trekt en vervolgens een aantal jaar laat staan verkleumen... dan kan het moeilijk zijn voor de volgende eigenaar om je paard volledig losgelaten te krijgen =__="

Dat laatste stukje.. gaat steeds net niet. En nu we de kussens erbij gebruiken, wordt hij steeds stabieler in de stretch ^__^

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:18

Alles dat werkt is goed, altijd interessant om te doorzien waarom iets werkt.
Misschien wel omdat jij graag wilt dat je paard zich nu echt ontspant en daar alles voor doet.....
Open mind. :)

Sjolvir

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:21

Wat betreft kussentjes, denk dat het voor mijn 2 fjorden weinig toegevoegde waarde heeft, mijn zwarte denk ik dat die er misschien uit kan halen, die is nogal onhandig en vergeet wel eens waar zijn benen zijn. Allicht dat hem dit bewustwording geeft van zijn achtervoeten.

Maar goed hier is het exp. al weer gestaakt, kussen niet hard genoeg / dik genoeg en is nu gewoon mijn oefen kussen en zij hebben weer een oefen bal. Moet zeggen kussen in huis is praktischer dan die enorme bal.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:56

Simpelman schreef:
Misschien wel omdat jij graag wilt dat je paard zich nu echt ontspant en daar alles voor doet.....

En jij als ruiter dus met een bepaalde mindset op het paard gaat zitten en dus ook met een bepaalde houding en spierspanning op het paard zit, loopt ie er ook naar en denk je dat het door de kussentjes komt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:00

vur schreef:
Simpelman schreef:

En jij als ruiter dus met een bepaalde mindset op het paard gaat zitten en dus ook met een bepaalde houding en spierspanning op het paard zit, loopt ie er ook naar en denk je dat het door de kussentjes komt. ;)

Ik denk dat inderdaad ook ...... en mensen die met dit soort (kussentjes)ideeën komen, spelen gewoon handig in op onzekerheid van mensen/ruiters/paardeneigenaren denk ik. Vraag me oprecht af of zoiets echt iets toevoegt buiten dat het de portemonnee spekt van degene die het bedacht heeft.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:10

Ach, misschien is het wel goed voor de buikspieren? Of misschien wel juist nadelig op de lange termijn en kan het overbelasting bewerkstelligen bij paarden niet niet zo in balans zijn. Wie weet. Ik kijk altijd de kat uit de boom bij nieuwe dingen. Heb ik bij de rollkur ook gedaan en daar heb ik geen spijt van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:15

vur schreef:
Ach, misschien is het wel goed voor de buikspieren? Of misschien wel juist nadelig op de lange termijn en kan het overbelasting bewerkstelligen bij paarden niet niet zo in balans zijn. Wie weet. Ik kijk altijd de kat uit de boom bij nieuwe dingen. Heb ik bij de rollkur ook gedaan en daar heb ik geen spijt van gehad.

Ik ook met enige (gezonde?) achterdocht.... :D Ben echt nieuwsgierig naar ervaringen hiermee.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:30

Ik vind het wel bijzonder dat jullie er meteen van uit gaan dat ik op een bepaalde manier op mijn paard zit. Omdat ik opensta voor andere methodes. Ik probeerde wat leuks in de groep te gooien wat voor ons werkt. En het wordt echt direct afgezeken, zonder het zelf te proberen =__="

Dit was voor voorlopig weer de laatste keer hoor. Kritisch zijn is 1 ding. Maar jullie hebben mij of Jet nooit op ons paard zien zitten. Zou het prettig vinden als daar niet meteen over gespeculeerd wordt. Hou het dan ook echt op feiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:36

Huh, volgens mij neem je nu een hoop dingen persoonlijk op wat gewoon in de algemeenheid bedoeld is.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:46

Nouja, degene die kussens gebruiken, zitten met een bepaalde mindset en spierspanning op hun paard, waardoor de kussens nodig zijn. Is mijn conclusie uit de vorige posts. Dat vind ik wat te makkelijk gezegd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:48

Ik zie dat meer als een actieve gedachtenwisseling die niet specifiek op jou gericht is.
Men probeert gewoon te begrijpen hoe het precies zou moeten werken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 07:18

Sizzle schreef:
Ik zie dat meer als een actieve gedachtenwisseling die niet specifiek op jou gericht is.

Juist. Jij hebt het begrepen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 08:43

vur schreef:
Sizzle schreef:

Juist. Jij hebt het begrepen. ;)

Precies! Niks aanvallends naar jou toe bedoeld. Ik vraag me echt af wat de kussens toe zouden voegen aan het rijden/longeren evenals ik me dat af zou vragen bij een ander nieuw idee wat ontstaat. En ja, ik denk inderdaad dat sommige mensen (de bedenker van het kussen in dit geval) handig inspelen op de commerce: ruiter/mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 08:59

Milkberry schreef:
Nouja, degene die kussens gebruiken, zitten met een bepaalde mindset en spierspanning op hun paard, waardoor de kussens nodig zijn. Is mijn conclusie uit de vorige posts. Dat vind ik wat te makkelijk gezegd.

Door de ontspannen mindset zou het juist zo werken dat je paard meer ontspannen is en de kussens niet of minder nodig zijn....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 09:50

Citaat:
Héééél erg veel paarden zetten zich vast omdat er onduidelijk met ze gecommuniceerd wordt, omdat ze de zin van hun taak niet begrijpen, dingen moeten doen die ze nog niet kunnen, onder omstandigheden moeten werken die ze angstig maakt, onder druk moeten werken.

Hééél veel mensen hebben hier helemaal geen erg in omdat "iedereen" het zo doet.

Ik neem het als mijn taak te proberen om zoveel mogelijk gepassioneerde ruiters er toe te brengen om dat wat ze aan het doen zijn met hun paarden eens met een pasje naar achteren te bekijken.
Dit in de zin van "is het wel zoals iedereen denkt dat het is", "bekijk jezelf eens met de ogen van je paard", "je zoveel mogelijk bewust zijn van dat wat je aan het doen bent".
Zo probeer ik het ook met mijzelf te doen.

Als voorbeeld:
Heel veel mensen werken met hun paard werken onder druk.
Kort door de bocht, mep met de zweep, paard loopt, dit leverde dus direct een positief resultaat.
Omdat het werkt doet iedereen het en omdat iedereen het doet is het goed.
Maar als je nu een géén druk uitoefent kan jeje paard dan ook aan het lopen krijgen?
Weinigen proberen dat, het kan wél, het is wat ingewikkelder en levert niet direct resultaat op.
Maar het interessante ligt er onder verborgen, mep van de zweep, paard gaat weg, paarden gaan weg van druk, maar ook weg van degeen die druk uitoefent.

Nu de kussentjes, iemand wil héél graag dat zijn paard zich ontspant en de hals strekt en probeert alle voorkomende tips om dit te bereiken.
Het bereiken van de ontspanning en het volledig strekken van de hals is een voortschrijdend proces waarin allerlei zaken een rol spelen, communicatie, vertrouwen, echte aandacht, observatie, wegnemen van druk, tijdloosheid én de geleidelijke lichamelijke ontwikkeling van het paard.
Op een gegeven moment in dit proces "valt het kwartje", doel bereikt.
De kussentjes passen hier naam mijn mening in, communicatie, echte aandacht, tijdloosheid, observatie, respect, vertrouwen.
Paarden nemen al dat waar, voortdurend, ze weten wie je bent.
Paarden komen toe naar mensen die geen druk uitoefenen, die echte aandacht en respect hebben, ze hebben vertrouwen in hen.

Het is aan een ieder, die dat wil, op te letten wat nu eiegenlijk de doorslag geeft, misschien zijn het de kussentjes, misschien niet.
Interessant. :)
De échte kosten tweehonderd dollar!.... per setje. ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:14

Na een lange vakantie... door persoonlijke gezondheid en onvoorziene omstandigheden heb ik na drie weken onze dame weer gelongeerd.
En wat begon ze goed.
On onderbroken ontspannen met neus onder boeghoogte.
Misschien te vroeg gepakt maar voor de vakantie waren wij al daar.
Galop met ontspanning. Dat ging zo goed... zelfs als ze tegen haar neus aan schopte omdat ze het zelf nog niet helemaal snapte.

Maar.... jawel n maar.
Bij aangalopperen was ze het éven kwijt.
Werd vrolijk. Bleef wel aan mijn habd en trok niet. Weer terug in draf... en toen kwam het.
Een kracht uit die achterbenen... hoofd omhoog glinstering in de ogen staart iets omhoog en al passagerend draafde ze de bak rond.
Braaf op kommando weer in stap. Hoofd weer onder borsthoogte. Maar snuiven als n stier.
Andere kant precies zo!
Geen gekke dingen... van door gaan.. bokken ook niet.
Nee enkel een krachtige passage achtige draf... met écht bips gebruik... en ze leek heel veel lol te hebben aan haar lichaam te zien.
Net n hengst die voor zn merries showed...maar zoals je leest is het n merrie.

Ik kon niets anders dan lachen en achter mn oor krabben.
Daarna was ze weer heel relaxed.
Maar draafde duidelijk met meer kracht.. en swung...
Ook stap super braaf... en aan de hand verder ook.

Was dit dan n happy moment?
Ongehoorzaam?
Spanning van de galop afvloeien
Moet ik dit aanzien? Of corrigeren.
En als corrigatie... hoe?

Mijn bakgenoot vond het niet tof... omdat haar paard op mn merrie reageerde.
Die vond dat ik t niet moest accepteren en corrigeren.
Trek dr maar om. Of zet dr stil ofzo...

Het is n echte merrie en als je haar te krachtig corrigeerd kun je haar weg zetten.

En daarom lig ik nu in de knoop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:16

Ze heeft 3 weken vakantie gehad.....
Dat doen die van mij al na 3 dagen vakantie :D
Gewoon te veel energie.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:27

Mar: blijven lachen, geniet van wat ze laat zien en vooral niet corrigeren.
Zolang je in connectie blijft is er niks aan de hand.
Heerlijk als paarden dit laten zien, maakt ze zelfverzekerd ipv slaafs...

Nog leuker wordt het wanneer je samen bent met elkaar en je " connectie" niet meer de lijn is maar de 1:1 lichaamstaal over en weer.
Dan is in je hand knijpen drafje bv.
Fun, spelen & dollen met elkaar, en als je het aandurft kun je vriendje er bij in zetten, hebben er drie lol. ;-)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:30

Niet corrigeren, eerder belonen voor eigen initiatief. Ze doet niks verkeerd, laat gewoon blijken dat ze blij is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 10:31

@maralyn,
Je paard nam even wat het nodig had.....
Wees blij dat ze zichzelf was.

Als de stoom er af is begin je weer rustig met "netjes" werken.
Aan de bakgenoot zeg ik dan "excuses", ik zal dit de volgende keer proberen te vermijden.

In het algemeen is het een gevolg van onjuiste huisvesting, paarden horen niet in een box.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:35

Grappig.
Toen ik eerder in het topic schreef dat ik mijn (nu overleden) paard doorgaans in zo'n geval gewoon haar lolletje liet werd mij verteld dat dit gevaarlijk en ongehoorzaam was. Ze zou niet 'edelmoedig overgeven'.

Ik ben ook van mening dat zolang het paard samen met jou jolig is dat het helemaal geen drama is als het zich even opwind.
Wel moet je ook gewoon door kunnen dringen als het op dat moment ongewenst is en het mag uiteraard ook niet gevaarlijk worde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:35

Simpelman schreef:
Citaat:

Ik neem het als mijn taak te proberen om zoveel mogelijk gepassioneerde ruiters er toe te brengen om dat wat ze aan het doen zijn met hun paarden eens met een pasje naar achteren te bekijken.
Dit in de zin van "is het wel zoals iedereen denkt dat het is", "bekijk jezelf eens met de ogen van je paard", "je zoveel mogelijk bewust zijn van dat wat je aan het doen bent".
Zo probeer ik het ook met mijzelf te doen.

Als voorbeeld:
Heel veel mensen werken met hun paard werken onder druk.
Kort door de bocht, mep met de zweep, paard loopt, dit leverde dus direct een positief resultaat.
Omdat het werkt doet iedereen het en omdat iedereen het doet is het goed.
Maar als je nu een géén druk uitoefent kan jeje paard dan ook aan het lopen krijgen?
Weinigen proberen dat, het kan wél, het is wat ingewikkelder en levert niet direct resultaat op.
Maar het interessante ligt er onder verborgen, mep van de zweep, paard gaat weg, paarden gaan weg van druk, maar ook weg van degeen die druk uitoefent.

Nu de kussentjes, iemand wil héél graag dat zijn paard zich ontspant en de hals strekt en probeert alle voorkomende tips om dit te bereiken.
Het bereiken van de ontspanning en het volledig strekken van de hals is een voortschrijdend proces waarin allerlei zaken een rol spelen, communicatie, vertrouwen, echte aandacht, observatie, wegnemen van druk, tijdloosheid én de geleidelijke lichamelijke ontwikkeling van het paard.
Op een gegeven moment in dit proces "valt het kwartje", doel bereikt.
De kussentjes passen hier naam mijn mening in, communicatie, echte aandacht, tijdloosheid, observatie, respect, vertrouwen.
Paarden nemen al dat waar, voortdurend, ze weten wie je bent.
Paarden komen toe naar mensen die geen druk uitoefenen, die echte aandacht en respect hebben, ze hebben vertrouwen in hen.

Het is aan een ieder, die dat wil, op te letten wat nu eiegenlijk de doorslag geeft, misschien zijn het de kussentjes, misschien niet.
Interessant. :)
De échte kosten tweehonderd dollar!.... per setje. ;)

En dat is ook prima als je daarmee uit de voeten kan en het geld ervoor wilt betalen. Ik vraag me alleen echt af of ik het nódig heb en tot nu toe lees ik niet iets waardoor ik denk: goh ja, dit gaat me op weg helpen ergens mee.... Het gaat er in dit topic toch ook over dat mensen zelf nadenken over het hoe en waarom van de dressuur.... Voor mij is het tot nog toe niet iets wat ik moet hebben en zeker niet voor 200 dollar, niet omdat ik het niet heb, maar omdat het imo weggegooid geld is. Totdat iemand me van het tegendeel overtuigt.. Ben ook niet zo van het experimenteren omdat ik in het geval van de kussentjes ook niet overtuigd ben wat het gaat doen met de gewrichten, banden en spieren van mijn paardjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:38

Ben echter wel nieuwsgierig naar waarom men het gebruikt en wat het doet volgens de gebruikers...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:44

Wat houdt je tegen om je pony zelf op dit soort kussentjes te zetten als je wel zo nieuwsgierig bent Picasso? Want een ervaringen op internet van mensen en paarden die je niet kent zegt uiteindelijk niet zoveel. Dan zou al een hele grote groep het moeten gebruiken en dan heb je een beetje data waar je informatie uit kan halen. Echter gebruiken nog maar enkelingen dit soort kussentjes.