Citaat:
Héééél erg veel paarden zetten zich vast omdat er onduidelijk met ze gecommuniceerd wordt, omdat ze de zin van hun taak niet begrijpen, dingen moeten doen die ze nog niet kunnen, onder omstandigheden moeten werken die ze angstig maakt, onder druk moeten werken.
Hééél veel mensen hebben hier helemaal geen erg in omdat "iedereen" het zo doet.
Ik neem het als mijn taak te proberen om zoveel mogelijk gepassioneerde ruiters er toe te brengen om dat wat ze aan het doen zijn met hun paarden eens met een pasje naar achteren te bekijken.
Dit in de zin van "is het wel zoals iedereen denkt dat het is", "bekijk jezelf eens met de ogen van je paard", "je zoveel mogelijk bewust zijn van dat wat je aan het doen bent".
Zo probeer ik het ook met mijzelf te doen.
Als voorbeeld:
Heel veel mensen werken met hun paard werken onder druk.
Kort door de bocht, mep met de zweep, paard loopt, dit leverde dus direct een positief resultaat.
Omdat het werkt doet iedereen het en omdat iedereen het doet is het goed.
Maar als je nu een géén druk uitoefent kan jeje paard dan ook aan het lopen krijgen?
Weinigen proberen dat, het kan wél, het is wat ingewikkelder en levert niet direct resultaat op.
Maar het interessante ligt er onder verborgen, mep van de zweep, paard gaat weg, paarden gaan weg van druk, maar ook weg van degeen die druk uitoefent.
Nu de kussentjes, iemand wil héél graag dat zijn paard zich ontspant en de hals strekt en probeert alle voorkomende tips om dit te bereiken.
Het bereiken van de ontspanning en het volledig strekken van de hals is een voortschrijdend proces waarin allerlei zaken een rol spelen, communicatie, vertrouwen, echte aandacht, observatie, wegnemen van druk, tijdloosheid én de geleidelijke lichamelijke ontwikkeling van het paard.
Op een gegeven moment in dit proces "valt het kwartje", doel bereikt.
De kussentjes passen hier naam mijn mening in, communicatie, echte aandacht, tijdloosheid, observatie, respect, vertrouwen.
Paarden nemen al dat waar, voortdurend, ze
weten wie je bent.
Paarden komen toe naar mensen die geen druk uitoefenen, die echte aandacht en respect hebben, ze hebben vertrouwen in hen.
Het is aan een ieder, die dat wil, op te letten wat nu eiegenlijk de doorslag geeft, misschien zijn het de kussentjes, misschien niet.
Interessant.
De échte kosten tweehonderd dollar!.... per setje.