Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:51

Kussens van de lidl hoeven jullie niet te gaan kopen, zijn te zacht, zelfs de minitaxi staat er gewoon bijkans mee op de grond.

Toobs heeft hem meteen goed getest door vooral op dat ene kussentje te willen staan.
Afbeelding

Afbeelding

Hepsie weegt toch echt niet zo veel en voor haar is kussentje eigenlijk al te leeg.
Afbeelding

Paarden erop zetten is geen probleem hier, maar heb dan ook geen gecompliceerde types.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:56

Wendy Murdoch is van kussentjes overgestapt naar open foam plakken van 5cm dik.

Ik heb zelf nog geen opvallende reacties waargenomen hoewel ik er theoretisch wel iets van verwacht.
Paarden kunnen soms heel sterk reageren op relatief kleine dingen.
Mijn paard is waarschijnlijk niet zo'n goede referentie, ik doe bijna dagelijks allerlei bodywork.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:15

Helemaal blij met m'n nieuwe hoofdstel en bit. Timo loopt er super fijn op! Hij reikt meer naar het bit nu in arbeidshouding. Heel fijn voelt dat.
Inderdaad een fijn bit Damian :j

Barsten jullie paarden ook zo van de energie? Die 2 van mij zijn zo jolig! Wel op een leuke manier gelukkig, ze hebben duidelijk zin om aan het werk te gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 06:24

Simpelman, leuk dat je experiment gelukt was. Kan je er niet nog twee maken, zodat je achter er ook op kan zetten? Je kan natuurlijk eerst ook alleen achter erop proberen hoor, dat is vaak ook al weer anders dan voor. Bij Elvee zag ik vooral in het begin en met de luchtkussens, maar met die foam-kussens ook wel heel veel spierspanning in haar benen, totdat ze dat los kon laten en dan kwam ze in een heel ontspannen staat. Het maakt paarden die scheef zijn trouwens ook bewuster van hun scheefheid en daar heeft de jouwe misschien geen last van door jouw bewuste training vanaf het begin.

Sjolvir, kan je het kussen niet harder oppompen? Het kan best hoor dat je paarden er te zwaar voor zijn, je kan eens kijken hoe het met de achterbenen gaat? Ze kunnen in principe max. 120 kg. hebben voor zover ik heb gelezen op de doos. Als je paard wat meer gewicht op de voorhand heeft en het zwaarder is dan zo'n 480 kg. en dat zal wel bij de jouwe, kan het natuurlijk makkelijk dat ze er doorheen gaan. Maar weet je zeker dat de hele hoef op de grond kwam? Elvee ging het liefst bij die luchtdingen op de rand staan, zodat ze toch nog wat stevigheid onder haar hoeven had, dan zag je onder een deel van haar hoef toch wel lucht. En eentje zal niet echt veel doen trouwens, maar dat had je zelf misschien ook wel bedacht. Als je paarden er te "zwaar" voor zijn heeft het wel minder nut natuurlijk, hoewel de nopjes ook een andere gevoelssensatie kunnen geven als ze eenmaal zover zijn dat ze gaan voelen.

Horseware, gaaf dat je nieuwe hoofdstel en bit zoveel doen voor Timo.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:40

Horseware schreef:
Helemaal blij met m'n nieuwe hoofdstel en bit. Timo loopt er super fijn op! Hij reikt meer naar het bit nu in arbeidshouding. Heel fijn voelt dat.
Inderdaad een fijn bit Damian :j

Barsten jullie paarden ook zo van de energie? Die 2 van mij zijn zo jolig! Wel op een leuke manier gelukkig, ze hebben duidelijk zin om aan het werk te gaan.

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat.

Hier ook een paard met veel energie. Hij begint nu echt te marcheren op de lange zijde in aanleuning en arbeidshouding. Heel stoer gevoel, even 1000kg dat stoer in beweging gaat. Kreeg al de opmerking van een atal genoot dat hij de nieuwe totilas was van stal wahahahahaha

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:38

Excuses dat ik het niet helemaal snap; maar wat is precies het idee achter je paard op kussentjes laten staan??

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 11:42

Kijk even op de site van Wendy Murdoch.
Of het wel of niet het effect heeft dat zij claimt laat ik in het midden.
Voor mijzelf geef ik dit soort zaken altijd het voordeel van de twijfel en probeer ze uit.
Dit was voor mij een nieuw item, ik ben het aan het uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:06

Okay, ga ik doen. Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:18

Eerste indruk: iemand die een nieuwe hype gaat creëren en een paar centen gaat verdienen aan goedgelovige mensen die denken dat ze hier hun paard mee gaan helpen.... Zie nog steeds de toegevoegde waarde er niet zo van in. Wat merken jullie aan/door het gebruik van dit soort dingen? Wat doet het?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 12:20

Probeer het zelf uit, met een open mind en oordeel.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:24

Lees even een paar blz terug. Jet en ik hebben het daar al heel uitgebreid uitgelegd wat het effect is.
Het zal vast geen mega grote verandering geven bij je paard, maar mijn paard vind het staan op de kussens fijn. En hij wordt er bewuster van van zijn lichaam. Weet ineens dat hij ook achterbenen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:46

Nogmaals gelezen en zie dat zo een oefening op dat moment iets kan 'doen'; paarden worden zich bewust van evenwicht, achterhand, balans.... Maar gaat dat iets toevoegen op het moment dat je erop gaat zitten of hem aan de longeerlijn doet? Neemt een paard die les mee als hij gereden/gelongeerd wordt? Wat is het nut ervan? Dat mis ik in de berichten.... Of moet ik het alleen zien als 'leuke oefening' voor het moment?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:52

Ik ben ook nog niet overtuigt Picasso.
Maar ik denk altijd dat je het alleen kan beoordelen als je er eerst voor open staat.
Dan kun je het idee daarna altijd nog de vuilnisbak inschuiven.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:12

Het heeft voor mijn paard wel degelijk nut. Wij zijn bezig met het bevestigen van de losgelatenheid en de balans tijdens het stretchen. Ik rij mijn paard eerst los, en zet hem daarna op de kussens. Voor de kussens wil hij nauwelijks voorwaarts, na de kussens wil hij wel voorwaarts en zijn achterbenen er onder zetten.
Als je paard losgelaten is en in balans loopt, doet het misschien niets.

Maar jullie hoeven het niet te proberen als het jullie niks lijkt toch? Het is geen kwestie van moeten. Ik heb een tijdje geleden dit al eens gepost, dat het voor MIJ goed hielp bij het bevestigen van de stretch. Ik wil niemand op de kussens dwingen ofzo. Het is gewoon leuk om het eens te proberen, als het je wat lijkt, is het niks, nou dan toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:25

Ik serveer het niet meteen af, stel gewoon vragen... Hoop dat het iets doet voor jullie, maar blijf vooralsnog een beetje kritisch en hol niet meteen achter een nieuw idee aan. Er zijn namelijk zoveel mensen die een 'geweldig' idee lanceren en daarmee hun zakken willen vullen door in te spelen op de goedgelovigheid van mensen. Dat geeft niks en ik ben misschien een beetje achterdochtig, maar wil graag weten of het iets doet en wat je ermee moet alvorens mijn centen erin te gaan steken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:24

Het is goed om goed op te letten.
Kijk naar de Rollkur methode.

Het is mijn ervaring dat paarden heel veel "lichamelijker" zijn dan mensen vanuit persoonlijke ervaring "denken".
Ze zijn vaak uiterst ontvankelijk voor schijnbaar onbenullige dingen.

Een simpel en sprekend voorbeeld is de staart van het paard.
Sommige paarden klemmen hun staart aan zo gauw je deze aanraakt, ze bieden weerstand wanneer je die rond beweegt.
Bijna altijd zijn deze paarden in meer of mindere mate (en/of) gespannen, schrikkerig, onzeker, vluchterig, wantrouwend.
Werk een week dagelijks aan de ontspanning van de staart door deze zacht rond te bewegen, te masseren, de wervels ten opzichte van elkaar rond te bewegen.
Wonder, na een week heb je een véél ontspannener paard, minder gespannen, schrikkerig, onzeker, vluchterig, wantrouwend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:53

En dat kan ik me dan weer heel goed voorstellen Simpelman! Het ligt aan mij hoor; maar ik kan die kussentjes dan niet vertalen in een ontspannen losgelassenes Pferd.... Jij zegt dus: als ze de ontspanning vinden in die oefening met de kussentjes, ze in een andere mentale staat zijn en dat meenemen onder het zadel/aan de longeerlijn? Kan ik het zo zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:57

Dan, als dat zo is: een fijne massage, onder het solarium, behandeling van osteo/fysio brengt waarschijnlijk hetzelfde teweeg? Heb ik niet perse kussentjes voor nodig.... Ik denk hardop nu...

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:59

Ja dat zou kunnen. Maar mijn osteo is duur en een solarium hebben we niet. Dus dan zijn de kussentjes even goedkoper ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:00

Als ze echt op het lucht staan en niet doorgezakt op de grond dan is het natuurlijk wel echt een evenwichtsoefening. Ik kan me voorstellen dat het paard daarmee spiertjes gebruikt die het anders wellicht verspant.
Ik zie dus wel een potentieel nut in paarden die snel blokkades hebben.
Soort pilatus voor paarden.

Maar ik heb er geen ervaring mee dus ik filosofeer ook maar een eind in de ruimte :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:02

Is precies hetzelfde wat ik met mijn eigen fysio ook doe. Ik heb ze ook voor mezelf hihi

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:03

Voor dit zijn nog wel meer voorwaarden nodig denk ik.
"een ontspannen losgelassenes Pferd"

Of de kussentjes werken kan ik (nog) niet zeggen.
Leuk topic onderwerp, ieders ervaringen delen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:04

Zeker, daarom lees ik ook mee. Ben benieuwd naar ieders ervaring met de kussentjes en of daarmee een verschil gemaakt wordt in het rijden en longeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:09

Het lijkt mij sowieso dat als je die kussentjes nodig hebt om je paard 'los' te krijgen dat je heel hard op je hoofd moet krabben hoe dat paard dan iedere keer 'vast' komt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:12

Ik heb eens een mooien tekening gezien opgesteld door een Amerikaanse Universiteit die het lichaamsbewustzijn van het paard weergaf.
Het was een paard getekend in de schaal van het bewustzijn van de verschillende delen van zijn lichaam.
Heel grote mond, groot hoofd, dunne hals, kleine borst met twee middelgrote voorbenen, romp als een muis, achterbenen als wormen.

Het help paarden enorm in hun welzijn als we ze een beter bewustzijn van hun eigen lijf geven door bodywork.