Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:08

Professor schreef:
nombrado schreef:
en dan nog is het trekken alleen wat subtieler wellicht
;(

Uit alles blijkt dat u helaas nooit werkelijk gereden heeft, dat u alles fout vind, dat u alles beter weet, maar met de beschrijving van de ophouding u al de plank mis slaat, om het zo te verdraaien dat het u uit komt.
U schrijft dingen zoals zonder handen, en gooit er kreten uit, die kant nog wal raken, u blijft dus altijd maar op het water dobberen.
Het is jammer dat u nog steeds niet verder gekomen bent om alles te verfoeien, misschien een slechte opleiding gehad in Klassiek?
En uw kreten onderbouwd u niet, die geeft u terug door vragen, maar een echt of laat staan een antwoord van meerderen hier op het topic heeft u nog steeds niet beantwoord, hoe rijdt men een paard, dus niet hobbelen, maar rijdt men een paard zonder handen?????
En het gaat hier om rijden, en niet een in vrijheid lopend paard.

Precies, en dan roepen dat ze op GP paarden heeft mogen rijden!
Ze zal ze niet "aan de praat" hebben gekregen, want ze werkt niet met de hand...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:11

sporter schreef:
murphy102 schreef:
Nombrado, toch apart dat jij je wel laat inpakken door John Swaab.
Het feit dat deze man zich uitgeeft voor Klassiek trainer en gelijkertijd SJ de hemel in prijst, maakt hem bijzonder ongeloofwaardig, aangezien Klassiek en SJ níet samen gaan!!

Je kunt je beter door John Swaab laten inpakken dan door de professor :+

Als je geen kunde en kennis van zaken hebt, schijnt dat dus te gebeuren. Kennelijk geldt dat ook voor jou.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:19

murphy102 schreef:
sporter schreef:

Je kunt je beter door John Swaab laten inpakken dan door de professor :+

Als je geen kunde en kennis van zaken hebt, schijnt dat dus te gebeuren. Kennelijk geldt dat ook voor jou.

Wat? Als je geen kunde en kennis van zaken hebt laat je je inpakken door de professor?
Ja goed dat ga ik niet ontkennen natuurlijk :Y)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:23

Nombrado meent topruiters zitles te kunnen geven, Nombrado meent dat je havle ophoudingen zonder teugels kunt maken, Nombrado meent een Belgisch trekpaard spelenderwijs het hele GP werk aan te kunnen leren...Ik denk dat Nombrado niet doorheeft dat zij zichzelf echt een beetje belachelijk maakt. Het is verbazingwekkend en met regelmaat tenenkrommend.

ZZonneglans schreef:
Ik denk daar het mijne van en het is en blijft goedkoop en bovendien ordinair om een alom zeer gerespecteerd man op een (let wel!) anoniem forum zwart te maken.

Vind ik ook. Geef dan tenmiste openheid van zaken over wie je bent en wat je doet.

quadripes schreef:
(en vandaar dat alle slecht opgeleide paarden zich scheef, op de voorhand, stijf en ongemakkelijk, veel te langzaam of juist veel te snel bewegen).

Sommige paarden gaan ook al van nature als een natte krant hoor. Als ruiter kun je dan hooguit de kreukels een beetje gladstrijken, maar een glossy wordt het nooit. Maar dan krijg je weer de discussie over in hoeverre de aanleg/kwaliteit van het paard er toe doet. Ik ben van mening dat een ECHT getalenteerde ruiter zijn talent alleen optimaal kan ontwikkelen en laten zien op een ECHT getalenteerd paard. Niet dat het niet knap is als je een kwalitatief iets minder paard kunt verbeteren hoor. En bij een niet zo handige ruiter kan een goed paard alleen maar minder worden.

Professor schreef:
En uw kreten onderbouwd u niet, die geeft u terug door vragen, maar een echt of laat staan een antwoord van meerderen hier op het topic heeft u nog steeds niet beantwoord, hoe rijdt men een paard, dus niet hobbelen, maar rijdt men een paard zonder handen?????

Ja Nombrado, laat eens wat van jezelf zien. Ik denk dat we hier allen razend benieuwd zijn naar jou GP werk op een belg met zonder handen en dan natuurlijk die perfecte zit van jou. Laat een sterk staaltje zien en ik slik al mijn woorden in en biedt je mijn nederige excuses aan :Y)

murphy102 schreef:
Het feit dat deze man zich uitgeeft voor Klassiek trainer en gelijkertijd SJ de hemel in prijst, maakt hem bijzonder ongeloofwaardig, aangezien Klassiek en SJ níet samen gaan!!

Dat is jouw mening en voor mij en wellicht een aantal anderen hier geen vaststaand feit. Ik denk dat het elkaar niet hoeft te bijten en kan aanvullen. Los van wie gelijk heeft zou het jou en een aantal anderen hier sieren om niet steeds zo te sneren naar 'bekende namen' die hier niet deelnemen, en al helemaal niet vanuit je anonieme positie. Ik vind dat ECHT niet getuige van fatsoen.[

nombrado schreef:
wat er verder voor roddels in de media ontstaan? boeit me voor geen meter

Een door de beste man zelf geschreven colomn roddels in de media?
Hier de link:
http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen ... -nu-verder

Oh ja, dat is hier natuurlijk zo. Als kopstukken die hier eerder bekend stonden als kundig etc iets zeggen in een interview wat hier vanuit de klassieke gedachte gecensureerd zou moeten worden dan is dat natuurlijk altijd de schuld van journalisten etc. Idem met Carl Hester en zijn uitspraak dat je openminded moet zijn en dat iedere kampioen zijn eigen stijl heeft. Wat krom is, is recht en wat recht is, is krom.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:39

Precies Jasmijn, ik doel op dat artikel en daarom staat mijn bewering als een huis als ik zeg dat John Swaab ongeloofwaardig is als hij meent dat hij -als Klassiek trainer- vindt dat het "systeem SJ" overgenomen moet worden...!!
Klassiek staat dus lijnrecht tegenover SJ.
Daarom twijfel ik niet aan de woorden van Professor, e.e.a. is toch wel duidelijk geworden, he, in dat artikel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:45

murphy102 schreef:
Precies Jasmijn, ik doel op dat artikel en daarom staat mijn bewering als een huis als ik zeg dat John Swaab ongeloofwaardig is als hij meent dat hij -als Klassiek trainer- vindt dat het "systeem SJ" overgenomen moet worden...!!

Als jij je meer verdiept zou hebben in 'het systeem' dan zou je weten dat het skala daar nog altijd de basis van is en dat LDR slechts een onderdeel is dan 'het systeem'. Het behelst ook namelijk aandacht voor de fysieke en mentale gesteldheid van de ruiter bijvoorbeeld en ik vind daar echt hele goede aspecten inzitten.

Maar goed, hou lekker je oogkleppen op. Stel je voor dat je open-minded wordt! ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:54

Denk dat men niet zo negatief moet denken, jasmijn, denk dat murphy meer gezien gehoord en ervaren heeft dan u in uw korte leventje in de paarden.
Dat murphy zeker om zich heen kijkt, maar dat ze herhalingen ziet, in de val lopen en mensen die blind achter iets aan lopen omdat het glorie zou geven.
Denkt u nu werkelijk dat u en de meelopers zo open blik hebben??
Dat systeem van SJ reikt verder dan dat u bevatten kunt, maar helaas bent u verblind en niet murphy.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:59

Professor schreef:
Denk dat men niet zo negatief moet denken, jasmijn, denk dat murphy meer gezien gehoord en ervaren heeft dan u in uw korte leventje in de paarden.
Dat murphy zeker om zich heen kijkt, maar dat ze herhalingen ziet, in de val lopen en mensen die blind achter iets aan lopen omdat het glorie zou geven.

Speciaal voor jullie ;)

http://www.youtube.com/watch?v=mQZmCJUSC6g

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:14

Professor schreef:
en helaas kan in mijn land dit filmpje niet zien.

Och dat is jammer! Het had u vast kunnen bekoren :D

Professor schreef:
Denk dat u nog veel moet leren aangaande het rijden, maar u bent nog jong, dus niets belet u.

De jeugd heeft de toekomst :o

Professor schreef:
Maar zich zo snel vast klampen aan een systeem wat honderde jaren oud is en nooit lang gefunctioneerd ????

Een open mind hebben, onderzoeken wat voor je kan werken en wat niet... Dat is wat anders dan overal als een kip zonder kop achteraan hobbelen. Het leven is niet zwart wit, veel kwesties liggen genuanceerd. Die nuances maken het leven kleurrijk. Jammer dat je dat niet kunt zien.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:16

Oe, iedereen word persoonlijk. Snel een slimme vraag bedenken!
Owja, altijd als ik rechtsom wijk, dan valt ze naar de hoefslag toe, ik probeer haar dan weer recht te krijgen door mijn linkerbeen extra aan te leggen. Maar dan maakt ze een schuine lijn. Ik heb dit gebrobeerd te verbeteren door een gebroken lijn te wijken en voltes te openen en te sluiten. Dan gaat het ook goed, totdat ik weer vanaf de AC lijn wil wijken, ik krijg nu een beetje het idee dat ze misschien wel onder het werk uit wilt lopen. Rechts is overigens wel haar moeilijkere kant.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:17

Nog even terugkomend op reactie van Professor eerder vandaag:
Professor schreef:
Citaat:
Wat zegt dit nou eigenlijk P? Het blijven fabels, geruchtjes zonder enige feitelijke onderbouwing whatsoever (for example: praktisch elke john wordt in zijn jeugd johnny genoemd, net zoals elke jan jantje, conclusie: compleet overbodige opmerking).

Hoop geblaat, weinig wol.

Dan graag een onderbouwing van u, en de vraag die ik stelde een antwoord erop?
Deze laatste uitdrukking ken ik, die werd wel meer gebezigd door u.

Wellicht kun je toelichten waar je een onderbouwing van wenst?
Ik ken Maud von Rosen niet, weet enkel dat ze ooit uitkwam voor Zweden op de OS, ben benieuwd hoe relevant dit is voor het topic.
Ik kan mij overigens niet herinneren wanneer ik deze uitdrukking dan gebezigd hebt, misschien kun je me helpen herinneren?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:17

Jasmijn, ik heb mij er in zoverre in verdiept dat ik na elke clinic met een "lege rugzak" terug kwam.
Vertel mij eens, als aanhanger van de KR, wat ik zou kunnen opsteken van "dit systeem" waarvan ik naderhand kan zeggen "Kijk, daar kan ik -in samenhang met de KR- mee verder komen".
Serieuze vraag, dus graag een serieus antwoord.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:18

Danique_G schreef:
Owja, altijd als ik rechtsom wijk, dan valt ze naar de hoefslag toe, ik probeer haar dan weer recht te krijgen door mijn linkerbeen extra aan te leggen. Maar dan maakt ze een schuine lijn. Ik heb dit gebrobeerd te verbeteren door een gebroken lijn te wijken en voltes te openen en te sluiten. Dan gaat het ook goed, totdat ik weer vanaf de AC lijn wil wijken, ik krijg nu een beetje het idee dat ze misschien wel onder het werk uit wilt lopen. Rechts is overigens wel haar moeilijkere kant.

Waarom wijken vanaf de middenlijn dit werkt juist vaak het onttrekken van de hulpen aan zich.
Draait u het eens om, vanaf de lange zijde.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:21

Professor schreef:
Waarom wijken vanaf de middenlijn dit werkt juist vaak het onttrekken van de hulpen aan zich.
Draait u het eens om, vanaf de lange zijde.

Ah dankuwel, ga het zo direct proberen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:34

Danique_G schreef:

ik denk dat rechts jou moeilijke kant is
de reden dat ze dit doet, is dat je zelf scheef zit en haar tegenstrijdige hulpen aan het geven bent
als je zorgt dat je meer recht zit, je rechterheupbeen een fractie meer naar voren en gewicht iets naar de kant waar je heengaat, niet inknikt in je heup, en van je linkerteugel afblijft
moet het lukken :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:39

nombrado schreef:
Danique_G schreef:

ik denk dat rechts jou moeilijke kant is
de reden dat ze dit doet, is dat je zelf scheef zit en haar tegenstrijdige hulpen aan het geven bent
als je zorgt dat je meer recht zit, je rechterheupbeen een fractie meer naar voren en gewicht iets naar de kant waar je heengaat, niet inknikt in je heup, en van je linkerteugel afblijft
moet het lukken :+

Grappig dat u dit zegt, ik zit inderdaad meer op rechts. Dit was eerst heel erg, toen heb ik mezelf een figuurlijke schop onder de kont gegeven. Dat was een aantal weken bloed zweten en heel veel tranen. Maar het resultaat mag er zijn en me instructrice zegt dat ze nu elke week verbetering ziet. Dus ik ben nu zeker tevreden, maar ik verval soms nog wel in een oud patroon.
Maar ik dacht dat je juist van de rechterteugel moest afblijven omdat je anders het rechterachterbeen 'dood'?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:41

Bij vlagen is dit een interessant topic om te lezen, let wel: bij vlagen. Jammer dat sommigen zich beter voelen door anderen neer te halen en selectief lezen om hun punt te maken.

Ik vind de berichten van Jasmijn juist heel interessant om te lezen. Ze zorgt dat ze ze goed onderbouwt en geeft telkens aan dat ze open-minded is. Dus niet van een alles maar van alles wat. En dat is juist verfrissend in dit topic, want de meesten houden zich stram vast aan één beeld, alléén dat is goed en de rest komt er pertinent niet in. Wat valt er dan nog te discussieren hier? Wat win je er dan nog mee om hier te posten?
En het is vooral zo jammer dat bijv. professor meent dat hij maar persoonlijk moet worden als hij de discussie niet inhoudelijk aankan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:49

Danique_G schreef:
Grappig dat u dit zegt, ik zit inderdaad meer op rechts. Dit was eerst heel erg, toen heb ik mezelf een figuurlijke schop onder de kont gegeven. Dat was een aantal weken bloed zweten en heel veel tranen. Maar het resultaat mag er zijn en me instructrice zegt dat ze nu elke week verbetering ziet. Dus ik ben nu zeker tevreden, maar ik verval soms nog wel in een oud patroon.
Maar ik dacht dat je juist van de rechterteugel moest afblijven omdat je anders het rechterachterbeen 'dood'?

feit dat je het bewust bent, is al super.
wb je rechterteugel?
als je wijkt naar rechts, gebruik je naast je zit, je binnenbeen naar je buitenhand.
die hoeft alleen tegen de hals te liggen. Veel vervallen in de fout de binnenteugel, in dit geval linker teugel erbij te pakken om het paard stelling te vragen. echter is dat dus juist waardoor het paard over de buitenschouder wegvalt.
je trekt dus zeker niet aan de rechterteugel..., je hebt hem licht in je hand tegen de hals

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:50

nombrado schreef:
Danique_G schreef:

feit dat je het bewust bent, is al super.
wb je rechterteugel?
als je wijkt naar rechts, gebruik je naast je zit, je binnenbeen naar je buitenhand.
die hoeft alleen tegen de hals te liggen. Veel vervallen in de fout de binnenteugel, in dit geval linker teugel erbij te pakken om het paard stelling te vragen. echter is dat dus juist waardoor het paard over de buitenschouder wegvalt.
je trekt dus zeker niet aan de rechterteugel..., je hebt hem licht in je hand tegen de hals

Als je voor het rechterbeen vanaf de ac lijn wijkt is je linkerteugel niet je binnenteugel bij mij hoor ;)
Ze heeft het over het voor het rechterbeen wijken niet voor het linkerbeen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:53

Nee wijken voor het rechterbeen bedoelde ik. Sorry als ik ergens wijken naar rechts heb gezegd mijn fout. Maar dan bedoelen wij dus in feite hetzelfde als ik dat zo lees.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:59

Danique_G schreef:
Nee wijken voor het rechterbeen bedoelde ik. Sorry als ik ergens wijken naar rechts heb gezegd mijn fout. Maar dan bedoelen wij dus in feite hetzelfde als ik dat zo lees.

je had gezegd wijken rechtsom, dus ik begreep wijken naar rechts.
niet wijken voor het rechterbeen.
dan is nog steeds het bekken verhaal van toepassing
rechterheupbeen ietsiepietsie naar voren, vanuit die basis werk je.en de rest tegengesteld als dat ik schreef

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:00

De buitenhand is altijd die hand tegenovergesteld aan de stelling dus bij wijken voor de rechter kuit de linker hand.

Raineri

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:12

Maar wat zou ik weer moeten doen als ze wegloopt over de buitenschouder wanneer ik op de AC lijn wijk. Uiteraard eerst naar mijzelf kijken mijn houding en mijn hulpen, maar meestal zijn die goed. Wanner zij over de buitenschouder loopt begrens ik met mijn linkerbeen. Vervolgens loopt ze een schuin lijntje. Wijken voor het linkerbeen gaat overigens wel goed.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:14

Danique_G schreef:
Maar wat zou ik weer moeten doen als ze wegloopt over de buitenschouder wanneer ik op de AC lijn wijk. Uiteraard eerst naar mijzelf kijken mijn houding en mijn hulpen, maar meestal zijn die goed. Wanner zij over de buitenschouder loopt begrens ik met mijn linkerbeen. Vervolgens loopt ze een schuin lijntje. Wijken voor het linkerbeen gaat overigens wel goed.

rechtstellen en weer opnieuw
en nog steeds je rechterheupbeen iets naar voren en je gewicht naar de kant die je heen moet.
ik denk trouwens niet dat zij wijkt
ze neemt achter niet mee

orienta

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:19

Lijkt mij ook niet dat het paard wijkt nee.
Klinkt alsof het paard absoluut niet rechtsom op de eenzijdige kuithulp reageert