Citaat:hoe intensief en hard een paard kan werken in die volledige ontspanning
Mooi gezegd en helemaal waar. Voor mij is dit ook een nieuwe ervaring, een hele leuke

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sizzle schreef:Daar ben ik het niet mee eens aangezien je ook kunt begrenzen met je longeerlijn.
Een paard van die leeftijd met wervelschade zou ik sowieso nooit meer bijzetten, ook niet losjes. Dan maar geen getrained lichaam.
Ik zou veel te bang zijn om hem over zijn grenzen te werken.
Maar daar mag een ander natuurlijk anders over denken
Horseware schreef:Correct aanspannen kan alleen vanuit ontspanning. Stap 1: ontspanning voor elkaar krijgen. Dat begint nu eindelijk te lukken. Vervolgens stap 2: meer activiteit vanuit achter vragen, zonder ontspanning te verliezen. Ik kan moeilijk beginnen bij stap 2 als stap 1 nog niet bevestigd is.
Simpelman schreef:FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Simpelman schreef:Voor de Wendy Mudoch volgers.
Ik heb een plaatje stijf open foam van 60X60 cm gekocht voor 6€, verdeeld in 9 vierkantjes van 20X20.
3 Lagen op elkaar, werkt perfect.
Mijn paard vond het heel aangenaam.
Of het verder effect heeft weet ik niet, ontspanning hebben we al voldoende, de smid heeft goed gewerkt want er waren geen onregelmatigheden in de achtergebleven hoefafdruk.
(de 2 bijgevoegde foto's zullen later wel volgen denk ik, ze zijn nu nog niet zichtbaar)
Milkberry schreef:Horseware: Wat leuk om weer wat te zien van Manolito!! En wat gaat hij goed. Degene die weten waar je vandaan komt met hem (die van het begin af aan hier aanwezig zijn) zullen ook zien dat hij ontzettend aan het veranderen is. Zijn hele wezentje oogt nu heel anders dan op je eerste filmpje en hoe je hem toen beschreef.
Je hebt helemaal gelijk. Begin bij het begin. En als je voor altijd bij het begin blijft hangen, dan is dat toch ook goed? Trainen? Voor wat? Moet hij de olympische spelen nog lopen met 23 jaar?
Waarom zou je MOETEN trainen. Voor een wat ouder paard met artrose is bewegen en ontspannen toch op zich ook prima?
Dit advies kan ik op mijn oudere draver met artrose ook toepassen. Ik zou blij zijn als die van mij zo loopt als Manolito. Ik ben blij als hij uberhaubt galopeerd XD
Ik vind jouw beide paarden fijn om naar te kijken, niet perfect, dat zijn we allemaal niet. Maar wel fijn
Sizzle schreef:Ik heb een afspraak met een springruiter voor zaterdag. Een zien hoe de jonge dame dat vind.
Ik denk dat ze daar de lol wel van ziet
(Al zal ze met een vreemde ruiter in een vreemde bak eerst wel weer een kwartier aan het been klemmen).
terpentijn schreef:Haha, @simpelman is al net zo'n digibeet als ik!
Na SAVE (daarbij zie je het "tellertje" oplopen tot 100%, hetgeen betekent dat je foto automatisch tot het juiste, plaatsbare formaat is verkleind), "springt" je foto opnieuw op postzegelformaat in beeld.
Nu klik je gewoon op die foto, en daarvan verschijnt dan de URL (tekstcode) in je mail. dat betekent dat de foto in je mail is geplaatst. Druk je nu op verzenden, dan zie je als het goed is niet de tekst/fotocode maar de foto in je mail.
Die kun je met de wijzigen knop nog in je uiteindelijke bericht verplaatsen met de backspace of shift knop.
Babootje schreef:Soms lees ik het topic mee, zijn er best wel eens wat interessante ideen. Soms denk ik: nu slaan we toch wel door (sommigen komen niet meer uit de stretch); zie ik iedereen achter elkaar aanhollen met speciale ergonomische hoofdstellen, stuurbitjes, moet iedereen ineens een chambon, alsof de heilige graal is ontdekt en laat ik het topic maar weer voor wat het is. Vaak lees ik vooral theorie en wollige poezie maar weinig praktische toepassing (met beeldmateriaal, zou interessant zijn). Niet van de professionals maar van de deelnemers zelf.