Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:35

Verticaal evenwicht bestaat dus niet bij het rijden, men zit gewoon in balans, en moeilijker moet men daar niet over doen, wanneer men bij elk ding zo lang stilstaat dan zijn 5 mensenlevens nodig om te leren rijden.
Gewoon zit les goed leren zitten, goed luisteren wat diegene corrigeert die in de midden staat en gewoon je zit laten drillen punt uit.
Men kan geen discussie aangaan, met moet het gewoon doen dat zitten, en ik weet echt niet welke spier ik aantrek of ontspan, is voor mij ook onbelangrijk, dat doe ik ook niet wanneer ik volleybal speel, niet wanneer ik voetbal of tennis.
De beweging afloop is gewoon belangrijk dat die goed uitgevoerd word, en niet welke spier.
R. Klimke het voorbeeld van hem Richard Wätjen, zaten geweldig op het paard, maar beide wisten werkelijk niet welke spieren ze nu spanden of ontspanden of hoe die heten.
En zij zaten in balans.
Zo is dat ook met de springruiters, hoe meer men erover nadenkt hoe slechter het rijden, gewoon doen.
Anders is het met de hulpen, die dient men bij het springen en de dressuur wel degelijk te weten en te kennen, en zeker de benamingen daarvoor.
En de halve ophouding dient men te kunnen geven, en dat aangepast op het paard wat men rijdt, zonder halve ophoudingen kan men niet rijden, dan hobbelt men. (uitspraak P. Stecken)
Een paard gaat in evenwicht, een ruiter zit in balans.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:46

quadripes schreef:
@laura: als je een paard op twee teugels rijdt, is hij in feite in 'verticaal evenwicht' en door middel van de halve ophouding controleer je zowel het verticale als het horizontale evenwicht. waarbij in de loop van de africhting het horizontale evenwicht steeds iets opschuift naar achteren.

het is echter niet zo, dat het elke pas helemaal perfect kan zijn. dat lukt pas als het paard hoger opgeleid is. het is dus niet nodig om je zelf eerst op het verticale evenwicht te storten, bijvoorbeeld. net zoals dat het weinig zin heeft om jezelf helemaal te richten op de 'andere scheefheden'.

Hmm
Als je op 2 teugels kunt rijden ben je al verder dan hoe ik begon (met nagenoeg groen paard aan de dubbele longe, ik ben wat klassieke dressuur betreft ook een mega-beginner, dus ik moet ook nog alles leren). Dann moet je eerst zorgen dat paardlief boven zn eigen voeten een rondje kan maken en de hulpen snapt. Lijkt mij? Ik bedoel overigens niet dat het paard dan rondje na rondje perfect zelf in verticaal evenwicht moet blijven, dat zou fijn zijn maar is denk ik nogal onrealistisch. Maar het aantal passen wat wel goed gaat zal langer worden.
Ik leer nu een heel deel van de teugelvoering dmv dubbele longe. Vind ik erg prettig, want dan hoef ik het niet op mn niet ingereden paard te leren (dat lijkt me ook niet samengaan).
Dus zonder dat ik erop zit wil ik m toch leren om in een beter evenwicht te gaan.

Waarom controleer je het evenwicht dmv een halve ophouding?

Zarco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:50

@Professor over drillen:

Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat het essentieel is dat de ruiter eerst een goed lichaamsbewustzijn ontwikkelt (zonder paard) en dan juist heel goed moet voelen wat er gebeurt in het eigen lichaam. Dus wel 'welke spieren span ik aan' , welke ontspan ik en op welk moment, houd ik onderbewust de ene schouder hoger dan de ander. Welke spieren moet ik kunnen ontspannen om uberhaupt door te kunnen zitten? Hoe gebruik ik mijn lichaam optimaal als springveer om met het paard mee te kunnen veren in de beweging. Dit leer je niet door drillen, maar door een uitgebalanceerd trainingsprogramma op de grond en door dit dan mee te nemen op de rug van het paard. Je hoeft dan niet meer gedrild te worden, maar kleine aanwijzingen zijn voldoende om een effectieve zit te ontwikkelen.
Dan weet je dus wat je in je eigen lijf moet corrigeren op het moment dat een oefening niet gaat zoals hij zou moeten gaan.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:06

de halve ophouding zorgt ervoor dat het paard in de houding blijft, dat het achterbeen beter kan ondertreden en daarmee dus in rijkunstig evenwicht blijft gaan.

elk paard kan op twee teugels gereden worden, ook een beginnend paard. het is juist heel erg nodig om dat meteen vanaf het begin goed te doen.

het lijkt mij onhandig om dat aan de dubbele longe te doen met een jong paard als je zelf de teugelvoering nog niet kent, laat staan weet hoe je een halve ophouding moet maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:08

quadripes schreef:
de halve ophouding zorgt ervoor dat het paard in de houding blijft, dat het achterbeen beter kan ondertreden en daarmee dus in rijkunstig evenwicht blijft gaan.

.

leg mij eens spiertechnisch uit, hoe het kan dat het achterbeen beter ondertreed als je een halve ophouding maakt?
waarom moet een paard 'beter' ondertreden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:10

Zarco1 schreef:
@Professor over drillen:

Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat het essentieel is dat de ruiter eerst een goed lichaamsbewustzijn ontwikkelt (zonder paard) en dan juist heel goed moet voelen wat er gebeurt in het eigen lichaam. Dus wel 'welke spieren span ik aan' , welke ontspan ik en op welk moment, houd ik onderbewust de ene schouder hoger dan de ander. Welke spieren moet ik kunnen ontspannen om uberhaupt door te kunnen zitten? Hoe gebruik ik mijn lichaam optimaal als springveer om met het paard mee te kunnen veren in de beweging. Dit leer je niet door drillen, maar door een uitgebalanceerd trainingsprogramma op de grond en door dit dan mee te nemen op de rug van het paard. Je hoeft dan niet meer gedrild te worden, maar kleine aanwijzingen zijn voldoende om een effectieve zit te ontwikkelen.
Dan weet je dus wat je in je eigen lijf moet corrigeren op het moment dat een oefening niet gaat zoals hij zou moeten gaan.

mee eens.
als je precies weet welk spiertje je kan spannen of ontspannen
kan je ook met je zithulp rijden.
of een binnendijbeenspiertje die je aanspant.
alhoewel ik wel denk, dat je het ook kan leren te paard.
door eerst heel goed je middelpunt te vinden op je paard van je zit.
en alles te kunnen loslaten
Laatst bijgewerkt door nombrado op 27-05-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:13

Zarco1 schreef:
@Professor over drillen:

Wanneer u daar baat bij heeft moet u dat doen, alleen men komt niet meer tot rijden, er zijn essentieel belangrijkere dingen dan te weten welke spier ik aanspan of niet, dat moet automatisch gaan daar moet men niet bij nadenken.
Stelt u eens voor u staat alleen voor het doel alleen de keeper voor u, en u wilt de bal in de linker bovenhoek trappen, voordat u dat doet moet u eerst nadenken welke spier u moet spannen en welke ontspannen, dan is het gebeurd met de koopman er komt geen doelpunt men is te laat, dat is met het zitten dito, dan komen de hulpen nog erbij moet men weer nadenken, in de tussentijd is men al een ronde verder in de bak. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:15

Professor schreef:
Wanneer u daar baat bij heeft moet u dat doen, alleen men komt niet meer tot rijden, er zijn essentieel belangrijkere dingen dan te weten welke spier ik aanspan of niet, dat moet automatisch gaan daar moet men niet bij nadenken.
Stelt u eens voor u staat alleen voor het doel alleen de keeper voor u, en u wilt de bal in de linker bovenhoek trappen, voordat u dat doet moet u eerst nadenken welke spier u moet spannen en welke ontspannen, dan is het gebeurd met de koopman er komt geen doelpunt men is te laat, dat is met het zitten dito, dan komen de hulpen nog erbij moet men weer nadenken, in de tussentijd is men al een ronde verder in de bak. :j

voetballen is wel wat anders dan paardrijden
met paardrijden zit je op het paard.
als het goed is ontspannen vanwaaruit aanspanning kan worden gedaan van een enkel spiertje
dat heet lichaamsbewustzijn en is wat er bedoeld wordt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:16

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:17

Ik weet niet of het nodig is om te weten welke spier je aanspant en welke niet. Ik kan mij wel voorstellen dat je moet weten hoe het voelt om recht te zitten of te staan, om daarvan gebruik te maken op het paard.
En volgens mij ontkent de prof dat ook nergens.
Integendeel... hij noemt ook de algemene houding van de ruiter naast het paard versus op het paard

Wat hij vlgs mij zegt, is dat het niet nodig is om exact te weten welke spier je aanspant/ontspant. Het is voldoende als je het gevoel voor 'rechte, goede zit' krijgt.
En dat lijkt mij ook

Maar zadel speelt ook een rol in de zit
http://www.youtube.com/user/mjpschleese ... TVuy0e_yNw
http://www.youtube.com/user/mjpschleese ... 8TGprmjdLs

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:18

heeft trouwens ook iemand een antwoord op de vraag die ik veel eerder stelde?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:20

nombrado schreef:
Professor schreef:

als het goed is ontspannen vanwaaruit aanspanning kan worden gedaan van een enkel spiertje

En paardrijden is iets anders dan turnen of yoga.Bij het "drillen" door de instructeur leer je de juiste spieren te gebruiken zonder er over na te denken(wat overigens kansloos is als je niet min. fysiotherapie hebt gestudeerd)
Dat heet trainen en is wat er bedoeld wordt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:21

nombrado: van nature gaat een paard meer op de voorhand, dan kan het achterbeen maar beperkt ondertreden (zie het plaatje dat professor eens heeft gepost over het verschil tussen het klassiek gereden paard en het modern gereden paard).

dmv de halve ophouding herstel je dat evenwicht weer heel even, waardoor het paard aan de voorzijde omhoog komt en de achterbenen dus beter ondertreden. het gevolg is dat het evenwicht hersteld wordt en het paard dus 50%/50% op voor en achter heeft (bij benadering).

naarmate het paard hoger is opgeleid, zal het evenwicht steeds verder naar achteren komen te liggen en heeft de halve ophouding dus het effect dat het 60%/40% wordt, bijvoorbeeld.

zonder halve ophoudingen blijft het paard op de voorhand gaan, dus ofwel je moet dan absolute oprichting toepassen (ook wel 'hoger in stellen' genoemd) om een paard zgn op de achterhand te laten gaan in combinatie met zwaarder zitten/achterover zitten en aan de voorkant tegenhouden (ook wel 'begrenzen' genoemd), ofwel het paard gaat gewoon langzamer als je 'met je zit verzamelt'. in beide gevallen zul je zien dat de achterbenen achter de massa blijven ipv ondertreden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:22

nombrado schreef:

U omgaat nu werkelijk wat ik bedoel, zoals u wilt rijden komt men niet tot rijden, omdat u bijzaken erbij haalt, een mens kan zich bewegen zonder na te denken, men dient alleen zijn reflexen onder controlle te houden.
Wanneer men nadenken moet welke spier men benutten moet, dan kan men werkelijk niet meer tot rijden toe komen.
Dat is met elk ding wat men doet, het moet automatisch gaan, omdat er nog veel meer dingen zijn die men doen moet, en dan kan men alleen zijn houding drillen.
Het is voor mij onzinnig om erbij stil te staan welke spier ik benut om een potlood vast te houden, ik kan wel mijn houding controlleren dus mijn rug recht of bol of krom of weet ik wat, maar ik hoef echt niet te weten welke spier ik op dat moment moet benutten.
Stelt u een voor u rijdt een sprong aan, ik weet mijn houding ik weet waar mijn been ligt, maar ik ga echt niet nadenken welke spier ik moet aanspannen of ontspannen.
Wat u stelt is theorie die men niet nodig heeft op paard, gewoon energie verspilling.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:23

Een paard in de GP heeft het merendeel van de tijd een gewichtsverdeling van 50%-50%, wanneer een normale ruiter dit bereikt dan is het een goede ruiter.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:28

Citaat:
En paardrijden is iets anders dan turnen of yoga.Bij het "drillen" door de instructeur leer je de juiste spieren te gebruiken zonder er over na te denken(wat overigens kansloos is als je niet min. fysiotherapie hebt gestudeerd)
Dat heet trainen en is wat er bedoeld wordt

En dat ontbreekt bij de meeste instructeurs, die moeten wel weten hoe en wat er in het menselijklichaam gebeurd, net zo als bij het paard.
Bewegingsleer noemde men dat bij de opleiding, en Sport Lehre, denk dat tegenwoordig niet meer geleerd word.

Zarco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:37

Ja en als je dat dus nergens kan leren, dan moet je het jezelf maar op een andere wijze, op de grond, leren!
Zo kan je op relatief eenvoudige wijze toch de beste ruiter voor je paard proberen te zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:43

Zarco1 schreef:
Ja en als je dat dus nergens kan leren, dan moet je het jezelf maar op een andere wijze, op de grond, leren!
Zo kan je op relatief eenvoudige wijze toch de beste ruiter voor je paard proberen te zijn.

Nergens?? Dat word niet gezegd, de huidige instructeurs, de oudere instructeurs weten wel degelijk wat zij doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:46

quadripes schreef:

elk paard kan op twee teugels gereden worden, ook een beginnend paard. het is juist heel erg nodig om dat meteen vanaf het begin goed te doen.

het lijkt mij onhandig om dat aan de dubbele longe te doen met een jong paard als je zelf de teugelvoering nog niet kent, laat staan weet hoe je een halve ophouding moet maken.

persoonlijk vind ik het erg pretig om het paard bitwijs te maken en te leren hoe de teugelvoering werkt, echter ben ik het geheel met je eens als je zegt dat je dit niet moet gaan leren zonder begeleiding met een jong paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:48

quadripes schreef:
nombrado: van nature gaat een paard meer op de voorhand, dan kan het achterbeen maar beperkt ondertreden (zie het plaatje dat professor eens heeft gepost over het verschil tussen het klassiek gereden paard en het modern gereden paard).

dmv de halve ophouding herstel je dat evenwicht weer heel even, waardoor het paard aan de voorzijde omhoog komt en de achterbenen dus beter ondertreden. het gevolg is dat het evenwicht hersteld wordt en het paard dus 50%/50% op voor en achter heeft (bij benadering).

naarmate het paard hoger is opgeleid, zal het evenwicht steeds verder naar achteren komen te liggen en heeft de halve ophouding dus het effect dat het 60%/40% wordt, bijvoorbeeld.

zonder halve ophoudingen blijft het paard op de voorhand gaan, dus ofwel je moet dan absolute oprichting toepassen (ook wel 'hoger in stellen' genoemd) om een paard zgn op de achterhand te laten gaan in combinatie met zwaarder zitten/achterover zitten en aan de voorkant tegenhouden (ook wel 'begrenzen' genoemd), ofwel het paard gaat gewoon langzamer als je 'met je zit verzamelt'. in beide gevallen zul je zien dat de achterbenen achter de massa blijven ipv ondertreden.

in dat geval, rijd je als ruiter in een te hoog tempo en zal je eerst een tempo lager moeten gaan rijden om het paard meer zijn gewicht op 4 benen te laten verdelen.
dit kan gewoon zonder halve ophouding. (zithulp :+ )
als je je paard in een langzaam tempo laat draven, met de teugels over je vingers leggend en het tempo langzaam houd, gaat de hoofd , halshouding vanzelf meer waar het nodig is voor het paard om zijn gewicht op de juiste manier te verdelen.
wie zijn wij, als ruiter, om te bepalen wáár het paard zijn achterbeen onder de massa moet zetten om zijn evenwicht te bewaren?
dat is hetzelfde als iemand vertellen dat ie grotere stappen moet nemen tijdens het lopen.
zodra je op die manier gaat prutsen haal je juist je paard uit evenwicht/balans.
het is dus belangrijker om de achterhand van een paard sterker te maken, zodat het paard met ruiter erop, zijn evenwicht en balans beter op 4 benen kan verdelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:53

Zarco1 schreef:

zo vind ik bv Yoga een goede manier om je als ruiter bewust te worden van verschillende spieren.
ik vind daarom zitlessen zeker een van de belangrijkste onderdelen van het rijden.
voor zowel beginner als gevorderde.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:58

nombrado, ondanks alle GP paarden en ervaring, weet je dus eigenlijk niet eens wat verzameling is... en als je als ruiter niets wilt bepalen, word je door je paard vervoerd en ben je dus geen ruiter, maar een passagier op de rug van je paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:11

Wanneer men balans en evenwicht door elkaar haalt dan kan men ook niet weten wat een halveophouding te weeg brengt.
Dan kan men niet begrijpen dat men alleen met gewichthulpen en of beenhulpen het paard zijn gewicht naar achter verschuiven kan.
Daarom is een discussie op een topic over Klassiek en AR eigenlijk de discussie over iets waar geen discussie over mogelijk is, omdat de halve ophouding bij Klassiek zowel AR gebruikt worden.
En een halve ophouding is Zit- Been- en Teugelhulpen.
Het is juist de graadmeter van de een goede ruiter dat de halveophouding, gevoel vol gegeven word, men heeft het denk ik niet begrepen wanneer men denkt dat een halve ophouding trekken is en onrustig met de hand.
Een halve ophouding daar kan men niet buiten zonder deze is het rijden onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Professor op 27-05-11 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:21

quadripes schreef:
nombrado, ondanks alle GP paarden en ervaring, weet je dus eigenlijk niet eens wat verzameling is... en als je als ruiter niets wilt bepalen, word je door je paard vervoerd en ben je dus geen ruiter, maar een passagier op de rug van je paard.

paarden kunnen vanuit hun nature en hun bouw prima verzamelen .
als je je verdiept en veel naar ze kijkt in vrijheid zie je dat ook .
enige wat er dus gebeurd als je erop gaat als ruiter, is je communicatie afstemmen op het paard en door signalen aangeven wat je van het paard graag wil.
jij noemt het vervoerd worden
ik noem het een samenspel tussen paard en ruiter.
daarin kan je elke GP oefeningen uit laten voeren door het paard .
is het niet dat iedereen het 'wil' waardoor het proces zo traag gaat?

overigens heeft het eerst GP paard mij zeker heel wat wijze lessen geleerd.
1 verkeerde (voor het paard verwarrende ) hulp en ik stond echt aan de andere kant van de bak binnen notime. :D
na de wijze instructie van de eigenaar, en dat had alles te maken met het loslaten van alles wat je wil. en dus minder 'doen' voelde ik zeker wat hij bedoelde.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:22

Professor schreef:
Wanneer men balans en evenwicht door elkaar haalt dan kan men ook niet weten wat een halveophouding te weeg brengt.
Dan kan men niet begrijpen dat men alleen met gewichthulpen en of beenhulpen het paard zijn gewicht naar achter verschuiven kan.
Daarom is een discussie op een topic over Klassiek en AR eigenlijk de discussie over iets waar geen discussie over mogelijk is, omdat de halve ophouding bij Klassiek zowel AR gebruikt worden.
En een halve ophouding is Zit- Been- en Teugelhulpen.

ja, als je een bit indoet bij een mens
en je maakt een halve ophouding
breng je de mens uit balans en verliest hij zijn evenwicht.
testje professor? :+