Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:@laura: als je een paard op twee teugels rijdt, is hij in feite in 'verticaal evenwicht' en door middel van de halve ophouding controleer je zowel het verticale als het horizontale evenwicht. waarbij in de loop van de africhting het horizontale evenwicht steeds iets opschuift naar achteren.
het is echter niet zo, dat het elke pas helemaal perfect kan zijn. dat lukt pas als het paard hoger opgeleid is. het is dus niet nodig om je zelf eerst op het verticale evenwicht te storten, bijvoorbeeld. net zoals dat het weinig zin heeft om jezelf helemaal te richten op de 'andere scheefheden'.
quadripes schreef:de halve ophouding zorgt ervoor dat het paard in de houding blijft, dat het achterbeen beter kan ondertreden en daarmee dus in rijkunstig evenwicht blijft gaan.
.
Zarco1 schreef:@Professor over drillen:
Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat het essentieel is dat de ruiter eerst een goed lichaamsbewustzijn ontwikkelt (zonder paard) en dan juist heel goed moet voelen wat er gebeurt in het eigen lichaam. Dus wel 'welke spieren span ik aan' , welke ontspan ik en op welk moment, houd ik onderbewust de ene schouder hoger dan de ander. Welke spieren moet ik kunnen ontspannen om uberhaupt door te kunnen zitten? Hoe gebruik ik mijn lichaam optimaal als springveer om met het paard mee te kunnen veren in de beweging. Dit leer je niet door drillen, maar door een uitgebalanceerd trainingsprogramma op de grond en door dit dan mee te nemen op de rug van het paard. Je hoeft dan niet meer gedrild te worden, maar kleine aanwijzingen zijn voldoende om een effectieve zit te ontwikkelen.
Dan weet je dus wat je in je eigen lijf moet corrigeren op het moment dat een oefening niet gaat zoals hij zou moeten gaan.
Zarco1 schreef:@Professor over drillen:
Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat het essentieel is dat de ruiter eerst een goed lichaamsbewustzijn ontwikkelt (zonder paard) en dan juist heel goed moet voelen wat er gebeurt in het eigen lichaam. Dus wel 'welke spieren span ik aan' , welke ontspan ik en op welk moment, houd ik onderbewust de ene schouder hoger dan de ander. Welke spieren moet ik kunnen ontspannen om uberhaupt door te kunnen zitten? Hoe gebruik ik mijn lichaam optimaal als springveer om met het paard mee te kunnen veren in de beweging. Dit leer je niet door drillen, maar door een uitgebalanceerd trainingsprogramma op de grond en door dit dan mee te nemen op de rug van het paard. Je hoeft dan niet meer gedrild te worden, maar kleine aanwijzingen zijn voldoende om een effectieve zit te ontwikkelen.
Dan weet je dus wat je in je eigen lijf moet corrigeren op het moment dat een oefening niet gaat zoals hij zou moeten gaan.
Professor schreef:Wanneer u daar baat bij heeft moet u dat doen, alleen men komt niet meer tot rijden, er zijn essentieel belangrijkere dingen dan te weten welke spier ik aanspan of niet, dat moet automatisch gaan daar moet men niet bij nadenken.
Stelt u eens voor u staat alleen voor het doel alleen de keeper voor u, en u wilt de bal in de linker bovenhoek trappen, voordat u dat doet moet u eerst nadenken welke spier u moet spannen en welke ontspannen, dan is het gebeurd met de koopman er komt geen doelpunt men is te laat, dat is met het zitten dito, dan komen de hulpen nog erbij moet men weer nadenken, in de tussentijd is men al een ronde verder in de bak.
nombrado schreef:Professor schreef:Wanneer u daar baat bij heeft moet u dat doen, alleen men komt niet meer tot rijden, er zijn essentieel belangrijkere dingen dan te weten welke spier ik aanspan of niet, dat moet automatisch gaan daar moet men niet bij nadenken.
Stelt u eens voor u staat alleen voor het doel alleen de keeper voor u, en u wilt de bal in de linker bovenhoek trappen, voordat u dat doet moet u eerst nadenken welke spier u moet spannen en welke ontspannen, dan is het gebeurd met de koopman er komt geen doelpunt men is te laat, dat is met het zitten dito, dan komen de hulpen nog erbij moet men weer nadenken, in de tussentijd is men al een ronde verder in de bak.
voetballen is wel wat anders dan paardrijden
met paardrijden zit je op het paard.
als het goed is ontspannen vanwaaruit aanspanning kan worden gedaan van een enkel spiertje
dat heet lichaamsbewustzijn en is wat er bedoeld wordt.
nombrado schreef:voetballen is wel wat anders dan paardrijden
met paardrijden zit je op het paard.
als het goed is ontspannen vanwaaruit aanspanning kan worden gedaan van een enkel spiertje
dat heet lichaamsbewustzijn en is wat er bedoeld wordt.
Citaat:En paardrijden is iets anders dan turnen of yoga.Bij het "drillen" door de instructeur leer je de juiste spieren te gebruiken zonder er over na te denken(wat overigens kansloos is als je niet min. fysiotherapie hebt gestudeerd)
Dat heet trainen en is wat er bedoeld wordt
Zarco1 schreef:Ja en als je dat dus nergens kan leren, dan moet je het jezelf maar op een andere wijze, op de grond, leren!
Zo kan je op relatief eenvoudige wijze toch de beste ruiter voor je paard proberen te zijn.
quadripes schreef:de halve ophouding zorgt ervoor dat het paard in de houding blijft, dat het achterbeen beter kan ondertreden en daarmee dus in rijkunstig evenwicht blijft gaan.
elk paard kan op twee teugels gereden worden, ook een beginnend paard. het is juist heel erg nodig om dat meteen vanaf het begin goed te doen.
het lijkt mij onhandig om dat aan de dubbele longe te doen met een jong paard als je zelf de teugelvoering nog niet kent, laat staan weet hoe je een halve ophouding moet maken.
quadripes schreef:nombrado: van nature gaat een paard meer op de voorhand, dan kan het achterbeen maar beperkt ondertreden (zie het plaatje dat professor eens heeft gepost over het verschil tussen het klassiek gereden paard en het modern gereden paard).
dmv de halve ophouding herstel je dat evenwicht weer heel even, waardoor het paard aan de voorzijde omhoog komt en de achterbenen dus beter ondertreden. het gevolg is dat het evenwicht hersteld wordt en het paard dus 50%/50% op voor en achter heeft (bij benadering).
naarmate het paard hoger is opgeleid, zal het evenwicht steeds verder naar achteren komen te liggen en heeft de halve ophouding dus het effect dat het 60%/40% wordt, bijvoorbeeld.
zonder halve ophoudingen blijft het paard op de voorhand gaan, dus ofwel je moet dan absolute oprichting toepassen (ook wel 'hoger in stellen' genoemd) om een paard zgn op de achterhand te laten gaan in combinatie met zwaarder zitten/achterover zitten en aan de voorkant tegenhouden (ook wel 'begrenzen' genoemd), ofwel het paard gaat gewoon langzamer als je 'met je zit verzamelt'. in beide gevallen zul je zien dat de achterbenen achter de massa blijven ipv ondertreden.
Zarco1 schreef:Ja en als je dat dus nergens kan leren, dan moet je het jezelf maar op een andere wijze, op de grond, leren!
Zo kan je op relatief eenvoudige wijze toch de beste ruiter voor je paard proberen te zijn.
quadripes schreef:nombrado, ondanks alle GP paarden en ervaring, weet je dus eigenlijk niet eens wat verzameling is... en als je als ruiter niets wilt bepalen, word je door je paard vervoerd en ben je dus geen ruiter, maar een passagier op de rug van je paard.
Professor schreef:Wanneer men balans en evenwicht door elkaar haalt dan kan men ook niet weten wat een halveophouding te weeg brengt.
Dan kan men niet begrijpen dat men alleen met gewichthulpen en of beenhulpen het paard zijn gewicht naar achter verschuiven kan.
Daarom is een discussie op een topic over Klassiek en AR eigenlijk de discussie over iets waar geen discussie over mogelijk is, omdat de halve ophouding bij Klassiek zowel AR gebruikt worden.
En een halve ophouding is Zit- Been- en Teugelhulpen.