Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:40

Ik heb het idee dat het per paard verschilt. Sommige paarden briesen altijd, sommige houden zich stil. Als die laatste dan ineens van zich laten horen, is het denk ik wel een goed teken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:40

FCSA schreef:
Het is een beetje zoeken naar het punt (activiteit, lengte) waar hij kan ontspannen en takt blijft behouden.

Verander je aandachtspunt.
Het is in eerste instantie mentaal.
Dat betekent dat jij uit je comfortzone moet komen, gaan nadenken en waarschijnlijk bepaalde gewoonten of vooraannames op moet geven.

Zoek eerst een een zwabberend, wiegelend paard zonder energie, vergeet alles dat je geleerd hebt.
Vergeet je eigen houding, pas je aan, het ziet er niet uit.
Als je dit niet lukt zorg dan dat het je lukt.

Pas als je dit hebt bevestigd ga je verder met voorwaarts, naar aanleuning.
Aanleuning is altijd voor de loodlijn, het is het paard dat aan leunt, achter de loodlijn is smokkelen, net doen als of je aanleuning hebt.

Wanneer je echte losgelatenheid hebt gevonden dan heb je kans dat je paard achter af en toe even doorzakt, hij moet leren om zijn evenwicht te bewaren vanuit de achterhand en sterker worden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:48

Dank voor de uitgebreide tips, Simpelman. We zullen de (mentale) ontspanning (van zowel paard als ruiter ;) ) op één zetten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:39

FCSA: misschien geen perfecte plaatjes, maar ik word er wel blij van :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:41

Ook niet perfect, maar wel super trots dat dit nu lukt zonder hulpteugels :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:42

Horseware schreef:
FCSA: misschien geen perfecte plaatjes, maar ik word er wel blij van :D

Dat is leuk om te horen, dank :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:13

Horseware schreef:

[ Video ]

Nu begrijp ik wel waarom wij daar verschillend over denken. :D
Paard loopt op de voorhand. Leuk om te ontspannen maar vanuit het oogpunt van training heb je er niets aan.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 02-02-16 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:19

Babootje schreef:
Horseware schreef:

[ Video ]

Paard loopt op de voorhand.

Voor mijn eigen ontwikkeling, hoe zie je dit nu precies?? Ik wil graag het op de voor- of achterhand beter gaan herkennen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 14:20

Horseware schreef:

[ Video ]

Het gaat niet om de perfectie maar om hoe kunnen we nog verder verbeteren.

Bij Timo (22jaar?) zou ik dan denken aan massage, chiropracter. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 14:27

Babootje schreef:
Horseware schreef:

[ Video ]

Paard loopt op de voorhand. Leuk om te ontspannen maar vanuit het oogpunt van training heb je er niets aan.

Waar zou deze tekst dan op gebaseerd zijn?

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:07

Horseware: ik vind het er heel prettig uitzien. Als hij meer kracht gaat ontwikkelen zal ook de horizontale balans (voor/achter) verbeteren. Persoonlijk zou ik iets meer tempo vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:18

Wat bedoel je precies met je vraag Simpelman?

@VWestra: de achterhand komt omhoog, geen buiging in de gewrichten.
Paard is mooi ontspannen maar vanuit trainingsoogpunt (aanspannen buikspieren, langer maken van de bovenlijn) doet dit niets voor het paard. Het paard is ahw een wip: voorhand omlaag, achterhand omhoog.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 02-02-16 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:20

Babootje schreef:
Horseware schreef:

[ Video ]

Dat is jouw mening. Daar denken we dan inderdaad verschillend over.
Het betreft hier een 23 jarig paard, met artrose in de rug en nek, die tegen kissing spines aan zit, in de winter, die 2 weken stil gestaan heeft. Een paard dat altijd verkeerd getraind geweest is, die altijd liep als een hert, met zijn hoofd heel hoog en rug weggedrukt. Die verkocht is omdat het een ja knikker was (gooide constant zijn hoofd omhoog), bang en schrikkerig is/was, alleen maar rende aan de longe en zelfs met bijzets niet te longeren was. Loopt ie nog wat op de voorhand? Ja, daarom zeg ik ook dat het nog niet perfect is. Maar ik vind het al een wonder dat hij nu zonder enige vorm van hulpteugels of wat dan ook, in een beschaafd tempo, met redelijk stelling en buiging en zijn hoofd laag zijn rondje loopt. Stap 1: ontspanning. Van daaruit kan ik pas meer activiteit van achteruit gaan vragen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:22

Watermill schreef:
Horseware: ik vind het er heel prettig uitzien. Als hij meer kracht gaat ontwikkelen zal ook de horizontale balans (voor/achter) verbeteren. Persoonlijk zou ik iets meer tempo vragen.

Dat wordt inderdaad stap 2 :j Dit was stap 1: eindelijk wat ontspanning :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:25

@Babootje,
Citaat:
Leuk om te ontspannen maar vanuit het oogpunt van training heb je er niets aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:33

Babootje schreef:
Horseware schreef:

[ Video ]

Horseware schreef:
Dat is jouw mening. Daar denken we dan inderdaad verschillend over.
Het betreft hier een 23 jarig paard, met artrose in de rug en nek, die tegen kissing spines aan zit, in de winter, die 2 weken stil gestaan heeft. Een paard dat altijd verkeerd getraind geweest is, die altijd liep als een hert, met zijn hoofd heel hoog en rug weggedrukt. Die verkocht is omdat het een ja knikker was (gooide constant zijn hoofd omhoog), bang en schrikkerig is/was, alleen maar rende aan de longe en zelfs met bijzets niet te longeren was. Loopt ie nog wat op de voorhand? Ja, daarom zeg ik ook dat het nog niet perfect is. Maar ik vind het al een wonder dat hij nu zonder enige vorm van hulpteugels of wat dan ook, in een beschaafd tempo, met redelijk stelling en buiging en zijn hoofd laag zijn rondje loopt. Stap 1: ontspanning. Van daaruit kan ik pas meer activiteit van achteruit gaan vragen.

Horseware, ik ken de geschiedenis van je paard niet. Ik geef alleen een reactie op het filmpje. Ik begrijp dat je heel wat progressie hebt gemaakt en dat is natuurlijk heel fijn. Mooi ontspannen, alleen vanuit trainingsoogpunt bezien doet het niets. Zo is dat nu eenmaal. Wil je de buikspieren en rug verder ontwikkelen, wat trouwens ook heel goed is voor een paard met KS, zul je de hulpteugel toch weer uit de kast moeten halen. En zien hoever je komt, want het is niet niks wat je paard heeft. Misschien moet je ook niet meer willen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:37

Simpelman schreef:
@Babootje,
Citaat:

Leuk Simpelman, maar ik snap niet helemaal wat je met je FEI artikel wil (wat overigens bedoeld is voor paarden onder de ruiter). Maar goed als je dan toch een antwoord wil: Ik mis de lichtheid in de voorhand, onderbrengen van het achterbeen, aanleuning.... wat wil je nog meer horen? Wordt het paard met dubbele lijnen gelongeerd kun je nog een beetje een vergelijking maken, maar zo?

Dit paard wordt gelongeerd, puur voor beweging en lekker ontspannen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:43

Citaat:
Horseware, ik ken de geschiedenis van je paard niet. Ik geef alleen een reactie op het filmpje. Ik begrijp dat je heel wat progressie hebt gemaakt en dat is natuurlijk heel fijn. Mooi ontspannen, alleen vanuit trainingsoogpunt bezien doet het niets. Zo is dat nu eenmaal. Wil je de buikspieren en rug verder ontwikkelen, wat trouwens ook heel goed is voor een paard met KS, zul je de hulpteugel toch weer uit de kast moeten halen. En zien hoever je komt, want het is niet niks wat je paard heeft. Misschien moet je ook niet meer willen.

Wederom: jouw mening :) Ik zie hem wel degelijk zijn rug gebruiken en zijn buikspieren aanspannen. Ook zie ik hem langzaamaan in zijn model veranderen. Zijn buik wordt strakker (hij had een hangbuik) en zijn rug begint meer te bollen. De training doet wel degelijk wat. En dat je buik en rug alleen kunt ontwikkelen met hulpteugels... daar ga ik maar niet op in.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:12

Afbeelding

Timo liep super fijn op z'n nieuwe hoofdstel en bit :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:14

Horseware schreef:
Citaat:

Wederom: jouw mening :) Ik zie hem wel degelijk zijn rug gebruiken en zijn buikspieren aanspannen. Ook zie ik hem langzaamaan in zijn model veranderen. Zijn buik wordt strakker (hij had een hangbuik) en zijn rug begint meer te bollen. De training doet wel degelijk wat. En dat je buik en rug alleen kunt ontwikkelen met hulpteugels... daar ga ik maar niet op in.

Ik zie andere filmpjes van jou wel met - gebruik van - hulpteugels. Dus ik begrijp niet goed waarom jij zo anti-hulpteugels bent.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:17

Ik ben niet tegen hulpteugels (niet tegen een chambon tenminste). Ik geloof er alleen niets van dat rug en buikspieren alleen te trainen zijn MET hulpteugels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:29

Horseware schreef:
Ik ben niet tegen hulpteugels (niet tegen een chambon tenminste). Ik geloof er alleen niets van dat rug en buikspieren alleen te trainen zijn MET hulpteugels.

Spieren kun je alleen trainen door afwisselend aan te spannen en te ontspannen.
Aanspannen kun je alleen door impuls (achter) en begrenzen (voor). Je hebt zo los aan de longe geen aanleuning en dus ook geen begrenzing en dus ook geen aanspanning. Dat zie je dan ook doordat het paard - weliswaar ontspannen - op de voorhand gaat, waarbij de achterhand omhoog komt.
Als je longeert met lange lijnen is het een ander verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:32

Daar ben ik het niet mee eens aangezien je ook kunt begrenzen met je longeerlijn.
Een paard van die leeftijd met wervelschade zou ik sowieso nooit meer bijzetten, ook niet losjes. Dan maar geen getrained lichaam.
Ik zou veel te bang zijn om hem over zijn grenzen te werken.
Maar daar mag een ander natuurlijk anders over denken :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:34

Correct aanspannen kan alleen vanuit ontspanning. Stap 1: ontspanning voor elkaar krijgen. Dat begint nu eindelijk te lukken. Vervolgens stap 2: meer activiteit vanuit achter vragen, zonder ontspanning te verliezen. Ik kan moeilijk beginnen bij stap 2 als stap 1 nog niet bevestigd is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 16:35

Babootje schreef:

Leuk Simpelman, maar ik snap niet helemaal wat je met je FEI artikel wil (wat overigens bedoeld is voor paarden onder de ruiter).
Maar goed als je dan toch een antwoord wil: Ik mis de lichtheid in de voorhand, onderbrengen van het achterbeen, aanleuning.... wat wil je nog meer horen?
Wordt het paard met dubbele lijnen gelongeerd kun je nog een beetje een vergelijking maken, maar zo?

Dit paard wordt gelongeerd, puur voor beweging en lekker ontspannen.

Het FEI art is bedoeld als referentie, het betreft "het doel van de dressuur", dat waar we naar toe gaan en hoe.
Er staat nergens expliciet dat we naar dat doel toe gaan met een paard onder het zadel.

Wanneer je het nog eens zou lezen en overdenken dan zul je volgens mij moeten concluderen dat het zwaartepunt telkens terugkerend ligt op harmonie, kalmte en ontspanning.
De auteurs hebben daar kennelijk een reden voor gehad.
Paarden zijn van nature angstige dieren en ons fundamentele werk bestaat er uit de angst en spanning die paarden altijd inzich hebben zoveel mogelijk te neutraliseren, dat lukt alleen maar door rust, kalmte en vertrouwen.

Inspanning in ontspanning.

Wanneer iemand nooit meegemaakt heeft wat dat uiteindelijk oplevert dan zou diegeen kunnen veronderstellen dat de tijds investering in dat vertrouwen en die rustige ontspanning verloren tijd is.
Het zal diegeen ook verbazen hoe intensief en hard een paard kan werken in die volledige ontspanning.

Vrijwel alle hulpteugels leveren een houding op waarbij het paard zich aanspant in de bovenlijn maar niet los laat.
Een goed gaand paard spant zich in de beweging aan.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 02-02-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt