Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
FCSA schreef:Het is een beetje zoeken naar het punt (activiteit, lengte) waar hij kan ontspannen en takt blijft behouden.
Babootje schreef:Horseware schreef:
Nu begrijp ik wel waarom wij daar verschillend over denken.![]()
Paard loopt op de voorhand. Leuk om te ontspannen maar vanuit het oogpunt van training heb je er niets aan.
Paard loopt op de voorhand. Leuk om te ontspannen maar vanuit het oogpunt van training heb je er niets aan.
Horseware schreef:Dat is jouw mening. Daar denken we dan inderdaad verschillend over.
Het betreft hier een 23 jarig paard, met artrose in de rug en nek, die tegen kissing spines aan zit, in de winter, die 2 weken stil gestaan heeft. Een paard dat altijd verkeerd getraind geweest is, die altijd liep als een hert, met zijn hoofd heel hoog en rug weggedrukt. Die verkocht is omdat het een ja knikker was (gooide constant zijn hoofd omhoog), bang en schrikkerig is/was, alleen maar rende aan de longe en zelfs met bijzets niet te longeren was. Loopt ie nog wat op de voorhand? Ja, daarom zeg ik ook dat het nog niet perfect is. Maar ik vind het al een wonder dat hij nu zonder enige vorm van hulpteugels of wat dan ook, in een beschaafd tempo, met redelijk stelling en buiging en zijn hoofd laag zijn rondje loopt. Stap 1: ontspanning. Van daaruit kan ik pas meer activiteit van achteruit gaan vragen.
Simpelman schreef:@Babootje,Citaat:Leuk om te ontspannen maar vanuit het oogpunt van training heb je er niets aan.
Citaat:Horseware, ik ken de geschiedenis van je paard niet. Ik geef alleen een reactie op het filmpje. Ik begrijp dat je heel wat progressie hebt gemaakt en dat is natuurlijk heel fijn. Mooi ontspannen, alleen vanuit trainingsoogpunt bezien doet het niets. Zo is dat nu eenmaal. Wil je de buikspieren en rug verder ontwikkelen, wat trouwens ook heel goed is voor een paard met KS, zul je de hulpteugel toch weer uit de kast moeten halen. En zien hoever je komt, want het is niet niks wat je paard heeft. Misschien moet je ook niet meer willen.
Horseware schreef:Citaat:Horseware, ik ken de geschiedenis van je paard niet. Ik geef alleen een reactie op het filmpje. Ik begrijp dat je heel wat progressie hebt gemaakt en dat is natuurlijk heel fijn. Mooi ontspannen, alleen vanuit trainingsoogpunt bezien doet het niets. Zo is dat nu eenmaal. Wil je de buikspieren en rug verder ontwikkelen, wat trouwens ook heel goed is voor een paard met KS, zul je de hulpteugel toch weer uit de kast moeten halen. En zien hoever je komt, want het is niet niks wat je paard heeft. Misschien moet je ook niet meer willen.
Wederom: jouw meningIk zie hem wel degelijk zijn rug gebruiken en zijn buikspieren aanspannen. Ook zie ik hem langzaamaan in zijn model veranderen. Zijn buik wordt strakker (hij had een hangbuik) en zijn rug begint meer te bollen. De training doet wel degelijk wat. En dat je buik en rug alleen kunt ontwikkelen met hulpteugels... daar ga ik maar niet op in.
Horseware schreef:Ik ben niet tegen hulpteugels (niet tegen een chambon tenminste). Ik geloof er alleen niets van dat rug en buikspieren alleen te trainen zijn MET hulpteugels.
Babootje schreef:Leuk om te ontspannen maar vanuit het oogpunt van training heb je er niets aan.
Leuk Simpelman, maar ik snap niet helemaal wat je met je FEI artikel wil (wat overigens bedoeld is voor paarden onder de ruiter).
Maar goed als je dan toch een antwoord wil: Ik mis de lichtheid in de voorhand, onderbrengen van het achterbeen, aanleuning.... wat wil je nog meer horen?
Wordt het paard met dubbele lijnen gelongeerd kun je nog een beetje een vergelijking maken, maar zo?
Dit paard wordt gelongeerd, puur voor beweging en lekker ontspannen.