Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:21

Airborn schreef:
Goed, einde discussie wat wat wel of niet kan.
Dit is een rijtechnisch discussie topic, niet een persoonlijke prestatie topic.

dus een rijtechnisch iets:
Aan welke elementen zou een perfecte piaffe moeten voldoen? Gelieve geen plaatjes te posten, maar woordelijk uit te leggen hoe het paard moet bewegen, welke houding, hoeveel mag het dier verplaatsen etc.
En dus als het ff kan, als je zoals ik eigenlijk geen idee hebt, de antwoorden in je op nemen, en geen onzin of plaatjes of vergelijkingen dr tussen gaan plaatsen.

Persoonlijk vind ik de piaffe en passage tour zoals EG op het EK vorig jaar liet zien perfect. Daarnaast herinner ik me nog een stukje uit een proef van Arjen Teeuwissen met Goliath op het EK in Arnhem wat ook de perfectie benaderde.

Takt, minimale verplaatsing naar voren, gelijkmatig even hoog opnemen van het voorbeen tot de hoogte van het eind van het pijpbeen, achter buiging in de spronggewrichten, benen worden opgenomen tot de hoogte van de kogels, onderbeen achter in gelijke hoek met voorbeen, soepel in de rug, rijzen in het front, nek het hoogste punt, ontspannen in de kaak en een rustige staart.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:21

Professor schreef:
Maar dat alles wel degelijk met halve ophoudingen, zonder deze is niet te rijden.

Volgens nombrado moeten er toch wel wat GP paarden rondlopen die zonder halve ophoudingen getraind zijn want zij doet daar niet aan :')

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:25

Mag ik even een virtuele oestrogeenpleister plakken? inhoudelijk graag

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:35

nombrado schreef:
Professor schreef:
Een goed ingereden GP paard voert alle oefeningen ook uit met een beginnend ruiter, alleen van perfectie is dan niet te spreken, het zijn hulpen die men geeft, en die herkend het paard en daarop voert het de oefening uit.
Alleen de paarden kennen natuurlijk de halve ophouding....

ja me hoela
neem totilas
beginner?
die krijgt er niets uit

Professor heeft het ook over een GOED ingereden GP paard.
Onlangs heeft er een filmpje op Youtube gestaan van de 6-jarige kleindochter van R. Klimke. Zij zat op een oud GP paard en liet o.a. de wissels om de pas zien!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:39

ullaatje schreef:
;) hier nog een meelezer,
ik kan toch wel genieten van dat gekissebis hoor.

Deze discussie zal eeuwig voortduren.

Zolang er op concours beloond word met het voorbeen zwaaien zonder enige verbinding van achteruit, zal dit voort duren.

Zelf krijg ik les van een klassiek geschoolde instructeur en omdat ik op die manier blij word van het rijden ga ik daar lekker mee door.

En zo is het...!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:40

Professor schreef:
Stellen kan men dat iedere gevoelvolle ruiter, een GP paard kan rijden onder aanleiding van.
Dat hij of zij alle oefeningen dan zomaar perfect uitvoert (wat zo wie zo nooit helemaal lukt) maar het kan wel.
Daarom zijn alle hulpen ook gelijk of dienen gelijk te zijn, iedere ruiter dient de gelijke hulpen aan een paard te geven voor de bepaalde oefeningen.
Alleen de grote talenten weten een combinatie te vormen met hun paard, dat kost tijd, maar dan is het een eenheid en word de uitvoering ook beter en fijner en mooier.
Maar dat alles wel degelijk met halve ophoudingen, zonder deze is niet te rijden.

Hier zou ik mezelf wel voor willen lenen :j Onder begeleiding een op een echt goed getraind paard mogen rijden. Een lipi lijkt me ook erg gaaf! Maar eerlijk gezegd zou ik elke kans voor een ritje op een braaf en goed gereden paard aannemen :j

Ookal gaat het dan niet perfect, het lijkt me ontzettend inspirerend.

Hoe ver ik met mn eigen pony dressuurmatig ga komen is nog de vraag, gezien hij geen warmbloed is en ook geen belg gok ik ergens tussen die 2 in. Voor mij is dat prima: wel leuk en verantwoord recreatief rijden, in verticaal evenwicht, lekker op 4 benen, door het bos, in de bak, wellicht ook springen (huppelen over 30-40 cm telt wat mij betreft al). En met losgelatenheid (hier eerder Durchs Genick genoemd).

Gewoon de basis van de basis van de dressuur, en dan verder maar kijken wat gaat.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:05

losgelatenheid is niet hetzelfde als durchs Genick. durchs Genick is een voorwaarde voor losgelatenheid, dat wel.

durchs Genick is het paard in nek en kaak laten nageven en in samenwerking met zit en been (waardoor de achterhand erbij betrokken wordt) is het dan in de hand gesteld. dit moet altijd vanuit zit en been via nek/kaak en dan weer terug naar het achterbeen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:22

Hoe leg je losgelatenheid dan uit Quadripes?
Ik werk nu nog aan de dubbele longe (maar als het weer etc meewerkt ga ik er morgen weer op in mijn les)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:22

Professor schreef:
Een goed ingereden GP paard voert alle oefeningen ook uit met een beginnend ruiter, alleen van perfectie is dan niet te spreken, het zijn hulpen die men geeft, en die herkend het paard en daarop voert het de oefening uit.
Alleen de paarden kennen natuurlijk de halve ophouding....

beginnend ruiter

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:46

het snelste krijgt men een rijtechnisch gevoel wanneer men een goed afgericht paard rijdt.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:49

Maarja, waar kun je als beginnende ruiter nou regelmatig op een goed afgericht paard rijden...

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:54

dat is idd een probleem.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:57

Toch beginnen er heel wat mensen op een manege. En een goede manege is helemaal niets mis mee, ik heb er misschien zelfs wel een voorkeur voor.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:15

@Laura: losgelatenheid is een paard dat in aanspanning toch mentaal en fysiek 'in rust' is. het is niet hetzelfde als een paard dat doods zijn rondjes doet of zich volkomen apathisch door de baan beweegt, maar juist oplettend, bereidwillig en ontvankelijk is voor de ruiter.

onder andere een pendelende staart, rustig orenspel, enigszins open neusgaten, een geconcentreerde maar niet ongeruste blik zijn tekenen van losgelatenheid.

overmatig zweten met name op de schouders en hals, dik, wit schuim op de lippen en wijdopengesperde neusgaten, alsmede een onrustige blik in de ogen en zwaaiende/zwiepende staart zijn tekenen van spanning en ongenoegen.

in feite komt het erop neer, dat een losgelaten paard 'ontspannend' moet zijn om te zien. het moet vanzelfsprekend, makkelijk ogen. dan is een paard losgelaten en mooi om naar te kijken.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 26-05-11 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:21

maar er zijn weinig maneges waar goed geschoolde paarden lopen,
naar mijn idee is op een manege rijden een soort bezigheids therapie.

Mijn paard heeft veel talent en springt wissels of het niets is, maar ook ik laat er niemand op, dus werk wat dat aangaat ook niet echt mee.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:25

Ah, een stuk begripsverwarring van mijn kant. Want dat bedoel ik ook met losgelatenheid, altans dat denk ik. Vind het vrij lastig om iets wat ik in de les geleerd heb (en dat is vooral het gevoel van wat ik zoek) hier op bokt onder woorden te brengen. Maargoed.

Hangt dit volgens jou ook nog samen met het al dan niet Durchs Genick gaan?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:33

Ja, maar door 8,5 jaar op een manege te rijden heb ik wel enorm veel respect voor alle paarden en pony's die daar rondlopen. Ik loop altijd minimaal een keer per week langs 'mijn vrienden' die mij hebben leren rijden. Ik zie het leerproces op een manege als een wortel grafiek, je leert in het begin ontzettend veel, daarna word het steeds minder tot bijna niets meer, niet niets! Want ik vind dat je altijd leert. Het is nagenoeg niets omdat ik dan vind dat de kwaliteit dan te laag word (rijtechnisch gezien). Sins ik een eigen paard heb leer ik gedetailleerder en zie ik het meer als een lineair proces.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:41

[quote="Danique_G"]Toch beginnen er heel wat mensen op een manege. En een goede manege is helemaal niets mis mee, ik heb er misschien zelfs wel een voorkeur voor.[/quoteIk ook! Maar dan wel een GOEDE manege en hoe onderscheidt je een goede van een minder goede manege. Dat is moeilijk voor een leek.
Beter dus op een goeie manege beginnen dan direct zelf een paard of pony aanschaffen, zoals helaas heel velen doen en dat is pas echt dramatisch voor het dier.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:01

Laura: lees mijn eerste antwoord even, dan heb je je antwoord.

zo ik zie zojuist dat de reiningsport inmiddels ook een 'ankygate' heeft... paardensport wordt in sommige gevallen niet door paardenliefhebbers beoefend, denk ik dan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:23

nombrado schreef:
orienta schreef:
Een gp paard narijden vind ik ook nog wel een verschil dan een gp paard opleiden

klopt
je zal alleen dit wel eerst gevoeld moeten hebben alvorens je een paard hierin zelf kan opleiden ;)

Dat moet ik bestrijden. Dit is dus absoluut niet waar. Ik weet niet waar je je op baseert, maar ik ken het tegendeel.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:03

klopt Vur, er zijn genoeg ruiters die GP rijden en nooit een leerpaard hebben gehad. Dat zijn de ruiters met echt talent. Die hoeven geen rijkunstig gevoel te ontwikkelen mbv een leerpaard, die hebben al rijkunstig gevoel van nature, zo iets wordt ook wel talent genoemd ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:12

Abacab schreef:
klopt Vur, er zijn genoeg ruiters die GP rijden en nooit een leerpaard hebben gehad. Dat zijn de ruiters me echt talent. Die hoeven geen rijkunstig gevoel te ontwikkelen mbv een leerpaard, die hebben al rijkunstig gevoel van nature, zo iets wordt ook wel talent genoemd ;)

Tja, en als je geen talent hebt, dan moet je wel zo keihard werken, afzien, doorzetten en nog harder werken om het je eigen te maken en je steeds maar weer te verbeteren en het geluk hebben dat je paard gezond blijft. Maar goed. Talent helpt wel denk ik. Verder moet je een retegoede trainer hebben, die je telkens op het goede pad wijst en op de rode draad blijft hameren, ook al is het even heel moeilijk en lijkt het soms helemaal niks te worden. Dus vertrouwen in je trainer moet heel groot zijn.
Dus tja, een goede trainer is goud waard. Wat dat betreft zou het wat duidelijker mogen zijn waar de kwaliteiten van trainers liggen in Nederland, zodat je weet bij wie je moet zijn als je bijvoorbeeld klassiek opgeleid wil worden. Bij toeval heb ik jaren terug iemand gevonden en heb ik weten te waarderen hoe belangrijk het is een goede trainer te hebben. Die kun je alleen wat mij betreft met een lantaarntje vinden, want er zijn er maar weinig jammer genoeg.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:44

vur schreef:
Tja, en als je geen talent hebt, dan moet je wel zo keihard werken, afzien, doorzetten en nog harder werken om het je eigen te maken en je steeds maar weer te verbeteren en het geluk hebben dat je paard gezond blijft. Maar goed. Talent helpt wel denk ik. Verder moet je een retegoede trainer hebben, die je telkens op het goede pad wijst en op de rode draad blijft hameren,

gewoon geboren worden in een gouden wiegje kan ook een hoop obstakels wegnemen. Tot zo'n 20 jr terug kwam het gros van de sportruiters van bijzonder goede huize. Die kochten de beste paarden en lieten die bijrijden door goede trainers. Vroeger kon je dan nog gewoon nederlands kampioen worden.
Tegenwoordig is paardrijden wat bereikbaarder geworden, ook voor de gewone man, en zie je mensen als een EG of HP die van heel eenvoudige huize komen zonder paardenfamilies en die jaren lang stallen hebben moeten mesten om een paard te kunnen onderhouden.
Daardoor zie je nu een heel andere mentaliteit in de sport terug. Ruiters die hard kunnen werken en echt talent hebben. De emancipatie van de arbeidersklasse is zelfs tot aan de dressuursport zichtbaar. Misschien heeft dat de sport wel zo'n impuls gegeven.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:00

Abacab schreef:
vur schreef:
Tja, en als je geen talent hebt, dan moet je wel zo keihard werken, afzien, doorzetten en nog harder werken om het je eigen te maken en je steeds maar weer te verbeteren en het geluk hebben dat je paard gezond blijft. Maar goed. Talent helpt wel denk ik. Verder moet je een retegoede trainer hebben, die je telkens op het goede pad wijst en op de rode draad blijft hameren,

gewoon geboren worden in een gouden wiegje kan ook een hoop obstakels wegnemen. Tot zo'n 20 jr terug kwam het gros van de sportruiters van bijzonder goede huize. Die kochten de beste paarden en lieten die bijrijden door goede trainers. Vroeger kon je dan nog gewoon nederlands kampioen worden.
Tegenwoordig is paardrijden wat bereikbaarder geworden, ook voor de gewone man, en zie je mensen als een EG of HP die van heel eenvoudige huize komen zonder paardenfamilies en die jaren lang stallen hebben moeten mesten om een paard te kunnen onderhouden.
Daardoor zie je nu een heel andere mentaliteit in de sport terug. Ruiters die hard kunnen werken en echt talent hebben. De emancipatie van de arbeidersklasse is zelfs tot aan de dressuursport zichtbaar. Misschien heeft dat de sport wel zo'n impuls gegeven.

Wat een b...stierenontlasting. Kan jij zo'n figuur noemen van een jaar of 20 geleden? Vroeger laat zeggen 60 jaar geleden gold paardrijden als elitesport idd is het nu gelukkig voor meer mensen bereikbaar. Een echt talent MET de juiste instelling komt er hoe dan ook wel, waar een wil is is een weg. Maak niet de denkfout dat mensen met geld het altijd zomaar krijgen, er zijn heel wat rijke papa's die hun kinderen bovengemiddeld stront laten scheppen teneinde een arbeidsethos bij te brengen. "van heel eenvoudige huize" emancipatie van de arbeidersklasse"????In welk land woon je?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:26

Even teruggrijpend naar een onderwerp van nu al aardig wat bladzijden terug. Correcte zit. Ik heb vandaag les gehad bij John Swaab op een van zijn paarden. Om eerlijk te zeggen had ik les van een leerling van hem. Zij nam absoluut netjes de tijd, haar mond heeft niet stil gestaan, ik heb zeker wel wat geleerd en vond het een verademing eens op een paard te zitten en alleen te concentreren op de zit. Alleen heb ik geen antwoord op anatomische vragen. Graag zou ik doorgaan met zitlessen aan de longe, de redenen die me weerhouden bij Swaab is het feit dat je niet van hem les hebt,de prijs 75 euro voor een les is en het ruim een uur rijden van mijn huis is. Ik heb zelf 2 paarden die prima aan een longe kunnen en van een stuk betere kwaliteit zijn dan het paard waar ik op zat. Iemand nog een aanrader voor zitles omgeving den Haag?