Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:45

Maar Nadya, zonder wedstrijden kun je ook je paard hoog opleiden als je dat graag wilt.

maar tot nu toe zie je de interesse van bitloos ook gewoon meer bij de recreanten, die ook die behoefte van trainen niet hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:49

jasmijn78 schreef:
Ik zou wel eens een filmpje willen zien van iemand die bitloos een ontzettend goede Z2 proef (of hoger, nog beter) neerzet (en dan niet freewheelen in de oefeningen, maar echt achter elkaar gezet en nauwkeurig de oefeningen uitvoeren). Volgens mij kun je namelijk nooit rijtechnisch die hele fijne lichte afstemming krijgen zonder bit die je nodig hebt om het gevraagde vloeiend (met de juiste stelling, buiging en aanleuning) uit te kunnen voeren?

Dan heb je de bitloze dag tijdens PAARD 2008 in Hardenberg dus gemist. Jammer, want dan had je het allemaal met eigen ogen aanschouwen. David de Wispelaere bijvoorbeeld, op Grand Prix niveau. Fantastisch om te zien! Zijn hulpen (zonder bit dus) waren zó subtiel dat door iemand in het publiek zelfs werd gevraagd welke hulpen hij dan gaf voor bijv. het appuyeren, de passage, piaffe en galopwissels, omdat deze dus niet zichtbaar waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:52

Maar jj traint ze ook met bit Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:52

runningkawa schreef:
Maar Nadya, zonder wedstrijden kun je ook je paard hoog opleiden als je dat graag wilt.

maar tot nu toe zie je de interesse van bitloos ook gewoon meer bij de recreanten, die ook die behoefte van trainen niet hebben Lachen

Ik zou dat niet zo durven zeggen, RK, ik kan niet voor iedereen spreken natuurlijk. Lachen
Ikzelf heb idd de behoefte niet om mijn paard hoog op te leiden. Dan had ik namelijk een heel ander soort paard gekocht, eerlijk gezegd. Haha!
Ik vind het wel heel erg leuk om mijn paard een aantal dingen te leren, om hem zijn lijf goed te laten gebruiken, om samen net even wat meer te kunnen dan de meeste mensen verwachten van ons als combinatie. Verder heb ik helemaal geen tijd om heel fanatiek te zijn, daar ben ik heel eerlijk in. Mijn paard is mijn passie, mijn hobby, mijn rust en mijn liefde. En daarnaast heb ik nog een hoop andere zaken te doen, dan me bezig te houden met wat sommige mensen willen; een filmpje met Sam op hoog niveau. Beestje is net 4 jaar oud, hoor. Knipoog

Overigens vind ik dat we het hier over wedstrijden hebben, wat niet per definitie inhoudt dat het om 'hoog niveau' gaat. Haha!
Ik mag bitloos nog niet eens een B-proefje doen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:55

runningkawa schreef:

Nee, dat is een misvatting. Onder ruiters die de klassieke dressuur beoefenen, zie je ook steeds meer interesse in bitloos en de overstap maken naar bitloos, of het combineren/afwisselen. Dit zijn vaak mensen die ook geen wedstrijden rijden maar wel met gemak een Z-proef of hoger kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:00

Zie ik toch veel al andere mensen de overstap maken

afwisselen...tja, dat heeft voor mij overigens geen meerwaarde als fun.
Je bent tegen met een bit rijden of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:02

runningkawa schreef:
afwisselen...tja, dat heeft voor mij overigens geen meerwaarde als fun.
Je bent tegen met een bit rijden of niet

Wat een onzin. Zoals je in dit topic al ziet, zijn veel mensen niet òf voor òf tegen. En als ze dat wel zijn, vind jij dat kortzichtig. Wat wil je nou? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:04

??
Waar heb ik gezegt dat ik dat kortzichtig vind?
Jij leest soms echt dingen die er niet staan Lachen

Van mij moet iedereen zelf weten of die met bit of zonder rijd Lachen
Alleen op wedstrijd is de regel met bit

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:06

runningkawa schreef:
??

Van mij moet iedereen zelf weten of die met bit of zonder rijd Lachen
Alleen op wedstrijd is de regel met bit

ik snap 'm niet helemaal eerlijk gezegt, maarja. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:09

runningkawa schreef:
??

Nee hoor, ik lees heel goed. Ik heb het van je gelezen, in dit topic zelfs.

Terugkomend op je uitspraak "Je bent tegen met een bit rijden of niet". Dat vind ik dus een kortzichtige denkwijze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:10

Wat snap je niet, vraag het en ik pobeer het uit te leggen Lachen

Dat mag je vinden, ik vind dat geen kortzichtige uitspraak Lachen

(en ik ga nu mijn berichten na scrollen op wat jij eventueel kan bedoelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:12

runningkawa schreef:
Nou jovi...zie de voorbeelden maar als in de krul trekken, hier dus net van laura
De benamingen als egoistisch als de openingspost...logisch dat bit rijders dan zoiets hebben van...kan het wat minder Lachen

Mag jij zeggen waar dat staat dat bitloosrijders maar de bek moeten houden
Dat zie ik dan weer nergens staan
Ik ken geen mensen die iets tegen bitloos hebben
maar ken wel mensen die wat tegen een bit hebben...hoe die ook gebruikt wordt...ook raar
zelfs kortzichtig...niet kijken of het paard het prettig vind of niet, maar gewoon blèren het is fout

dit bedoel je?

dat is toch heel anders als wat jij nu zegt wat ik gezegt heb Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:17

Nadya schreef:
Misschien komt dat omdat je bitloos geen wedstrijden mag rijden?
Ik denk ook dat het prima kan, zou niet weten waarom niet.

runningkawa schreef:

Dat bedoel ik....

JoviBan schreef:
David de Wispelaere bijvoorbeeld, op Grand Prix niveau. Fantastisch om te zien! Zijn hulpen (zonder bit dus) waren zó subtiel dat door iemand in het publiek zelfs werd gevraagd welke hulpen hij dan gaf voor bijv. het appuyeren, de passage, piaffe en galopwissels, omdat deze dus niet zichtbaar waren.

runningkawa schreef:
Maar jj traint ze ook met bit

Die valt dus in de categorie valsspelen/vertekend beeld Lachen

JoviBan schreef:
Onder ruiters die de klassieke dressuur beoefenen, zie je ook steeds meer interesse in bitloos en de overstap maken naar bitloos, of het combineren/afwisselen. Dit zijn vaak mensen die ook geen wedstrijden rijden maar wel met gemak een Z-proef of hoger kunnen rijden.

Als het er dan zoveel zouden zijn die hun paard bitloos hebben opgeleid (en daar gaat het mij vooral om, de totale opleiding) en moeiteloos een Z2 proef bitloos neerzetten, waarom zien we daar niks van terug op bokt dan? Er lopen ik weet niet hoveel bit/bitloze topics op bokt, maar ik heb dergelijke voorbeelden (en dan in bewegende beelden, foto's geven ook vaak een vertekend beeld) nog nooit voorbij zien komen... Heb ik wat gemist dan? Begrijp mij niet verkeerd, ik laat mij graag overtuigen hoor, maar dan wel het liefst door een knap staaltje sturen.

Overigens loopt er nog een topic over recreanten en (hogere) dressuur rijden... Ik heb wel een mening over het 'op niveau'rijden van recreanten/niet wedstrijdruiters, maar dat gaat misschien een beetje off-topic hier...

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:18

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:20

Volgens mij is Josien hier op bokt zo iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:22

FEST schreef:
.

Bijdrage van de maand Tong uitsteken Clown

Jasmijn, ik mis die topics blijkbaar ook.
Zo ontzettend veel bitloze rijders die weten hoe het moet en hoort...zelfs vaak (lees niet altijd) neerbuigend doen over het rijden met bit en dan aan die ruiters wel zeggen dat het anders kan.
Maar als je dan vraagt naar voorbeelden, krijg je er nooit van hunzelf, maar van wat bekende buitenlanders Lachen

Als je kijkt hoeveel mensen er in de wereld paardrijden...hoeveel % rijd dan een leuk nummer zonder dat bit (vanaf bitloos af aan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:25

Mensen die juist wel heel goed kunnen rijden en bitloos bezig zijn, die kom je niet in deze topics tegen, heb althans nooit Josien commentaar horen geven, maar als ik haar webpagina bekijk, weet ze wel waar ze mee bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:26

Heb je haar adres? Lachen

Maar dan is het wel erg makkelijk commentaar geven over wedstrijd ruiters als je het zelf niet kunt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:27

russel schreef:
Mensen die juist wel heel goed kunnen rijden en bitloos bezig zijn, die kom je niet in deze topics tegen, heb althans nooit Josien commentaar horen geven, maar als ik haar webpagina bekijk, weet ze wel waar ze mee bezig is.

Dank je wel voor je vriendelijke compliment. Clown
(haar website staat vermeld in mijn profiel, RK, want ik heb haar hoofdstel gekocht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:28

thanks nadya, gaat nu kijken Lachen

Anoniem

Ik kan wel weer zeggen dat die mensen niet op Bokt zitten en/of geen zin hebben om topics te openen en foto's en filmpjes van zichzelf te gaan plaatsen, maar dat wordt toch weer afgedaan als een zwak excuus. Terwijl ik weet dat dit voor een aantal mensen wel zo is.

Wat ook kan meespelen (zit ik zo 'es te denken), is dat het een paar jaar geleden nog niet bij veel mensen opkwam om jonge paarden bitloos te gaan opleiden. En die nu dan op Z-niveau zouden lopen.
Ik denk zomaar dat we over een aantal jaar wel foto's en filmpjes gaan zien van bitloos opgeleide paarden op Z-niveau. Want nu zie je wel de tendens dat mensen hun paard bitloos gaan inrijden. We wachten af. Knipoog

Anoniem

runningkawa schreef:

Maar dan is het wel erg makkelijk commentaar geven over wedstrijd ruiters als je het zelf niet kunt

he, ik snap je niet, Josien kan je via haar profiel bekijken en volgens mij is ze iemand die redelijk goed klassieke dressuur beheerst. Of je daar wedstrijden voor moet hebben gereden vind ik een extra die volgens mij er niet toe doet, je kunt het of je kunt het niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:30

http://www.paardenmetplezier.eu, dat is 'm. Knipoog
Daarbij ken ik er nog zeker 3 in real life, die klassieke dressuur met bitloos kunnen combineren en echt prachtig kunnen rijden en opleiden. Lachen
Zij hebben wel wat meer te doen dan op bokt filmpjes uit te wisselen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:31

russel schreef:
runningkawa schreef:

he, ik snap je niet, Josien kan je via haar profiel bekijken en volgens mij is ze iemand die redelijk goed klassieke dressuur beheerst. Of je daar wedstrijden voor moet hebben gereden vind ik een extra die volgens mij er niet toe doet, je kunt het of je kunt het niet.

Mensen die juist wel heel goed kunnen rijden en bitloos bezig zijn, die kom je niet in deze topics tegen, heb althans nooit

Ik reageerde op deze zin van je Lachen
Daarbij zeg ik niet dat iemand wedstrijden hoeft te rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:32

Ja! dat is m. Heb haar wel een tijd geleden, maanden terug op een topic gehad waar ze super goed uitleg gaf over beweging van het paard mbt tot spieren en mogelijkheid.