Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ylona__ schreef:als een paard niet luisterd moet je hem niet tussen zijn oren slaan. dat is geen manier om het op te lossen, ik bedoel: BLIJF RUSTIG!! haha.
een tijdje terug, toen mijn pony stijgerde heb ik hem 1 keer toen hij recht overeind stond tussen zijn oren geslagen. toen heeft hij verder nog amper gestijgerd.
ik vond het zelf ook zielig, maar stijgeren.. hoe los ik het anders op?![]()
groetjes

Ylona__ schreef:dat zeg ik toch ook niet? dat dat de beste oplossing is, ik vind het zelf ook niet de beste oplossing, maar op dat moment. het gaat zo snel. en please hou er over op. boeiend. kijk eerst isnaar jezelf.
Ylona__ haar pony kwam echt recht omhoog, en bleef dat achter elkaar herhalen, op de plekken waar je de pony gewoon niet naar voren toe kunt rijden, het is meer een reactie uit paniek, ze racht haar pony toch niet af, ze geeft hem alleen een tik tussen de oren, dat ze dat gewoon niet mag doen, dat heeft ze een keer gedaan, en pony meteen genezen, en heeft het ook nooit meer gedaan! ik zou hetzelfde gedaan hebben als Ylona__ hier deed, ik ken Ylona persoonlijk, en ik heb het allemaal gezien hoe haar pony steigerde, maar ik ben nu eigenlijk benieuwd naar hoe jij het opgelost zou hebben merrieveulen? 

merrieveulen schreef:Ylona__ schreef:dat zeg ik toch ook niet? dat dat de beste oplossing is, ik vind het zelf ook niet de beste oplossing, maar op dat moment. het gaat zo snel. en please hou er over op. boeiend. kijk eerst isnaar jezelf.
ik moet zeggen dat je reactie bijzonder agressief overkomt. en wat betreft geweld hoef ik niet zo naar mezelf te kijken in deze context, ik sla mijn paarden zowiezo niet.
, dus ik kan me de reactie van jouw pony wel voorstellen.
klaar.
Ninx schreef:Ik durf niet te zeggen wat er exact in het proces is misgelopen...
Maar een stap terug doen, en onder begeleiding kijken waar dit plotselinge gedrag vandaan komt is wel verstandig en ook wel zo veilig.
Wanneer ik de jongere meiden om me heen soms zie rijden, en zie hoe hoog ze de druk bij hun pony's soms opvoeren om de buitenwereld te laten zien hoe snel zij hun pony nageeflijk kunnen laten lopen (trekken) begrijp ik soms wel dat een een pony aan die druk wil ontsnappen. Rustig opwarmen, de arbeid opbouwen en nieuwe oefeningen pas doen wanneer jij en het paard daar echt aan toe zijn... daar wordt helaas vaak niet echt de tijd voor genomen, met alle ellende van dien.
Ik wil niet zeggen dat dit bij gebeurt is, maar dat het vaak voorkomt... jup, helaas wel.
Nathaliia schreef:het is haar toch geleerd? dus haar moeder èn zus behandelen de pony niet goed? haar moeder zal zowiezo nooit een pony slaan, en die pony vertrouwd hun alle 3 ècht voor volle 100%, een keer een tik tussen de oren en dan vertrouwen weg? nee, dat maak je mij niet wijs! ik krijg nu een beetje het idee dat jullie denken dat ze niks om die pony geeft ofzo? alsof ze elke dag die pony tig klappen verkoopt. en wat heeft jou ruin met dit te maken?
Als deze pony hen ook alle 3 zo vertrouwt, waarom steigert hij dan? Waarom dat verzet? Leg me eens uit....
). Nadya schreef:Nathaliia schreef:het is haar toch geleerd? dus haar moeder èn zus behandelen de pony niet goed? haar moeder zal zowiezo nooit een pony slaan, en die pony vertrouwd hun alle 3 ècht voor volle 100%, een keer een tik tussen de oren en dan vertrouwen weg? nee, dat maak je mij niet wijs! ik krijg nu een beetje het idee dat jullie denken dat ze niks om die pony geeft ofzo? alsof ze elke dag die pony tig klappen verkoopt. en wat heeft jou ruin met dit te maken?
Als het haar zo goed geleerd is, waarom doet ze dit dan bij 3 personen? Dan is er toch iets niet goed gegaan, lijkt mij.Als deze pony hen ook alle 3 zo vertrouwt, waarom steigert hij dan? Waarom dat verzet? Leg me eens uit....
(maar ik ga nu naar mijn eigen paard met mijn dochter, dus ik reageer later nog wel eens. Veel te mooi weer om zo lang achter mijn laptop te zitten).
. Een paard wat je net een weekje hebt, daar heb je natuurlijk niet meteen een echte band mee.
Ninx schreef:Mmm, ja... het verhaal wordt nu al anders. Het dier is er net een week, er wordt al flink gereden en dan is men verbaasd dat ie staakt.... want men rijdt M, hoe kan dit nu?
Een paard heeft toch veel meer tijd nodig om te wennen? Had het dier wat meer rust gegeven.
Ze hebben zeker 3 maanden tijd nodig om te wennen, en had in die tussentijd gewoon niet zo gefocussed op dat rijden.
Ik denk dat deze pony de hoeveelheid aan nieuwe invloeden (nieuwe plek, nieuwe geuren, nieuwe mensen, nieuwe manier van rijden, etc...) even niet meer kon verwerken....
Wat kun je nu verwachten binnen 1 week?
Een dikke vette stap terug zou ik zeggen!
Nadya schreef:Jij praat ietwat tegenstrijdig, hoor. Een paard wat je net een weekje hebt, daar heb je natuurlijk niet meteen een echte band mee.
![]()
Daar gaat wel wat meer aan vooraf, dan een weekje.
Om dan te gaan roepen over dat het dier voor ze door het vuur gaat, lijkt mij iets overdreven, maar goed.![]()
En wat Ninx zegt, mee eens. M rijden zegt niets over de omgang met het beestje.
Sterkte ermee!
Ik ga naar ons eigen paard.