Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shalot

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:43

Je moet het per situatie bekijken. Ik heb een paard gehad wat steigerde. Hij kreeg toen klappen met de zweep tussen zijn oren. Na een korte termijn hield hij daarmee op. Als hij het weer wilde proberen dan raakte ik zachtjes zijn nek aan dan wist hij genoeg. Daarna beloonde ik hem met een klopje als hij zichzelf corrigeerde om het niet te doen. Het is makkelijk te zeggen dat je een paard niet mag slaan. Maar soms is er niets anders. Het moet wel acceptabel blijven. En er is een verschil tussen slaan en slaan.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:51

Mijn paard weet echt wel wanneer ze iets doet wat niet mag. Ik sla der niet maar hoef der alleen maar te waarschuwen. En als ze me volop in de billen bijt dan krijgt ze echt wel een tikje op der neus en krijgt ze tijd om daar even over na te denken hihi en dat werkt!! 1 x gedaan nooit meer. (klop klop klop). Voor de rest heb ik een lief beestje dat niet steigert maar hier en daar bokt. Zweep gebruik ik ook maar om haar te begeleiden. Ik geef der zelden een tik op der reet (omdat mevrouw dan meteen vooruit schiet).

ik heb gezien/ zie hoe mensen hun paarden slaan (en soms best extreem) en ik heb hier een super hekel aan. Een tikje mag mits ze echt echt fout zit. Als ze een stapje naar voren doet omdat ze gewoon niet lekker staat en je begint er op te meppen mag je van mij in de hoek. Gekke mensen.

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:51

als een paard niet luisterd moet je hem niet tussen zijn oren slaan. dat is geen manier om het op te lossen, ik bedoel: BLIJF RUSTIG!! haha.

een tijdje terug, toen mijn pony stijgerde heb ik hem 1 keer toen hij recht overeind stond tussen zijn oren geslagen. toen heeft hij verder nog amper gestijgerd.
ik vond het zelf ook zielig, maar stijgeren.. hoe los ik het anders op? Boos!

groetjes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:12

Ylona__ schreef:
als een paard niet luisterd moet je hem niet tussen zijn oren slaan. dat is geen manier om het op te lossen, ik bedoel: BLIJF RUSTIG!! haha.

een tijdje terug, toen mijn pony stijgerde heb ik hem 1 keer toen hij recht overeind stond tussen zijn oren geslagen. toen heeft hij verder nog amper gestijgerd.
ik vond het zelf ook zielig, maar stijgeren.. hoe los ik het anders op? Boos!

groetjes

waar de kennis en kunde eindigt, begint het geweld... dat jij niet weet hoe het anders op te lossen wil niet zeggen dat slaan de beste oplossing ook daarwerkelijk IS.

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:33

dat zeg ik toch ook niet? dat dat de beste oplossing is, ik vind het zelf ook niet de beste oplossing, maar op dat moment. het gaat zo snel. en please hou er over op. boeiend. kijk eerst isnaar jezelf.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:35

Ylona__ schreef:
dat zeg ik toch ook niet? dat dat de beste oplossing is, ik vind het zelf ook niet de beste oplossing, maar op dat moment. het gaat zo snel. en please hou er over op. boeiend. kijk eerst isnaar jezelf.

ik moet zeggen dat je reactie bijzonder agressief overkomt. en wat betreft geweld hoef ik niet zo naar mezelf te kijken in deze context, ik sla mijn paarden zowiezo niet.

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:48

oke is goed GA ZO DOOR!! en NEE ik kan er niet tegen.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:03

ik wil hier even op reageren Knipoog Ylona__ haar pony kwam echt recht omhoog, en bleef dat achter elkaar herhalen, op de plekken waar je de pony gewoon niet naar voren toe kunt rijden, het is meer een reactie uit paniek, ze racht haar pony toch niet af, ze geeft hem alleen een tik tussen de oren, dat ze dat gewoon niet mag doen, dat heeft ze een keer gedaan, en pony meteen genezen, en heeft het ook nooit meer gedaan! ik zou hetzelfde gedaan hebben als Ylona__ hier deed, ik ken Ylona persoonlijk, en ik heb het allemaal gezien hoe haar pony steigerde, maar ik ben nu eigenlijk benieuwd naar hoe jij het opgelost zou hebben merrieveulen? Lachen
dit is btw niet aanvallend bedoelt ofzo Knipoog

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:23

Als het op andere manier op te lossen is, prima! Mijn pony wilt heel soms ook nog welleens omhoog komen als ik de hulpen voor achteruit rijden geef. Op zo'n moment sla ik niet, dan word het alleen maar nog stress voller. Dan rij ik haar gewoon weer rustig naar voren.
De pony van Ylona__ die kwam omhoog puur uit verveling/irritatie van te lang stilstaan. De keer dat ik er bij was (met de zus van haar er op) zei de instructeur dat de volgde keer dat ie zo link stijl omhoog zou komen, en tik tussen de oren te verkopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:46

dus het paard had er op zich goede reden voor om omhoog te komen. mijn paard zou dit waarschijnlijk ook doen als hij lang stil moest staan. de oplossing is dus om hem meer (vrije) beweging te geven, en als stilstaan noodzakelijk is (of is geweest door medische redenen), van tevoren even longeren oid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:34

merrieveulen schreef:
Ylona__ schreef:

ik moet zeggen dat je reactie bijzonder agressief overkomt. en wat betreft geweld hoef ik niet zo naar mezelf te kijken in deze context, ik sla mijn paarden zowiezo niet.

Ylona, jij komt in dit topic al behoorlijk onrustig over Knipoog , dus ik kan me de reactie van jouw pony wel voorstellen. Knipoog
En ik denk dat merrieveulen op een hele andere wijze met haar eigen dieren omgaat. Lachen

Ik sla mijn paard ook nooit. Hij is nog jong en kan best nog wel eens schrikken van iets als ik op hem zit (ernaast heb ik nooit problemen, maar nu moet hij ook het zelfvertrouwen opbouwen als ik er op zit) en ik doe altijd ALTIJD mijn uiterste best om rustig te blijven. Ongelofelijk hoe snel een paard dat oppakt, als hij je vertrouwen heeft. Verder kijk ik altijd naar mezelf m.b.t. het gedrag van mijn paard. Zou je ook eens moeten doen. Tong uitsteken

Een paard wat zich verzet geeft iets aan namelijk.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:14

Tuurlijk had haar pony hier geen goede reden voor, hij deed het puur uit verveling... een pony hoort toch gewoon stil te staan op jou comando? Ylona kan hier wel heer onrustig over komen hoor, maar hij deed het ook bij haar moeder èn zus, jullie doen nu wel een beetje of het paard helemaal af geracht is, maar hij heeft gewoon op zijn kop gekregen! Maar ik denk dat we hier beter op kunnen houden over Ylona, jullie zijn er niet bij geweest, en jullie hebben een heel andere manier van oplossen, zij hebben het nu zo opgelost en het heeft geholpen, en pony heeft er niks ergs aan over gehouden Knipoog klaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:20

Een paard hoort stil te staan (mits hem dat geleerd is), maar kan alsnog diverse goede redenen te hebben om zich op een bepaalde manier te gedragen. De meeste mensen met paarden zien de signalen niet en/of kijken ook niet goed genoeg naar zichzelf. Dat is mijn ervaring. Gezien haar manier van spreken, durf ik het wel door te trekken naar de pony. Knipoog

Als je mijn pony zo zou behandelen, zou hij je niet meer vertrouwen. Ik durf wel te zeggen dat de band dan voorgoed verziekt zou zijn. Onze omgang is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en wederzijds respect. Ik heb daar heel, heel wat tijd in gestoken. Nooit van zijn leven zou ik mijn paard zo behandelen zoals jullie doen. En ik heb een sterke ruin, hoor, die iedereen die hij niet vertrouwt alle kanten opsleurt. Haha!
Mooie spiegel. Uitproberen? Vork

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:26

Ik durf niet te zeggen wat er exact in het proces is misgelopen...
Maar een stap terug doen, en onder begeleiding kijken waar dit plotselinge gedrag vandaan komt is wel verstandig en ook wel zo veilig.
Wanneer ik de jongere meiden om me heen soms zie rijden, en zie hoe hoog ze de druk bij hun pony's soms opvoeren om de buitenwereld te laten zien hoe snel zij hun pony nageeflijk kunnen laten lopen (trekken) begrijp ik soms wel dat een een pony aan die druk wil ontsnappen. Rustig opwarmen, de arbeid opbouwen en nieuwe oefeningen pas doen wanneer jij en het paard daar echt aan toe zijn... daar wordt helaas vaak niet echt de tijd voor genomen, met alle ellende van dien.
Ik wil niet zeggen dat dit bij gebeurt is, maar dat het vaak voorkomt... jup, helaas wel.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:27

het is haar toch geleerd? dus haar moeder èn zus behandelen de pony niet goed? haar moeder zal zowiezo nooit een pony slaan, en die pony vertrouwd hun alle 3 ècht voor volle 100%, een keer een tik tussen de oren en dan vertrouwen weg? nee, dat maak je mij niet wijs! ik krijg nu een beetje het idee dat jullie denken dat ze niks om die pony geeft ofzo? alsof ze elke dag die pony tig klappen verkoopt. en wat heeft jou ruin met dit te maken?

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:28

Ninx schreef:
Ik durf niet te zeggen wat er exact in het proces is misgelopen...
Maar een stap terug doen, en onder begeleiding kijken waar dit plotselinge gedrag vandaan komt is wel verstandig en ook wel zo veilig.
Wanneer ik de jongere meiden om me heen soms zie rijden, en zie hoe hoog ze de druk bij hun pony's soms opvoeren om de buitenwereld te laten zien hoe snel zij hun pony nageeflijk kunnen laten lopen (trekken) begrijp ik soms wel dat een een pony aan die druk wil ontsnappen. Rustig opwarmen, de arbeid opbouwen en nieuwe oefeningen pas doen wanneer jij en het paard daar echt aan toe zijn... daar wordt helaas vaak niet echt de tijd voor genomen, met alle ellende van dien.
Ik wil niet zeggen dat dit bij gebeurt is, maar dat het vaak voorkomt... jup, helaas wel.

Ylona en haar zus zijn M1 startgerechtigd, haar zus al +4, wil je dan zeggen dat ze geen band met die pony hebben? toen ze haar kochten kon ze vrijwel niet meer dan stap draf galop, en misschien een beetje wijken.
en het gedrag kwam na een weekje dat ze haar hadden, het was gewoon puur irritatie en dat zag je! ze had nergens last van, en dit is al zo'n ander half jaar geleden! Lachen
Laatst bijgewerkt door Nathaliia op 02-05-08 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:31

Nathaliia schreef:
het is haar toch geleerd? dus haar moeder èn zus behandelen de pony niet goed? haar moeder zal zowiezo nooit een pony slaan, en die pony vertrouwd hun alle 3 ècht voor volle 100%, een keer een tik tussen de oren en dan vertrouwen weg? nee, dat maak je mij niet wijs! ik krijg nu een beetje het idee dat jullie denken dat ze niks om die pony geeft ofzo? alsof ze elke dag die pony tig klappen verkoopt. en wat heeft jou ruin met dit te maken?

Als het haar zo goed geleerd is, waarom doet ze dit dan bij 3 personen? Dan is er toch iets niet goed gegaan, lijkt mij. Clown Als deze pony hen ook alle 3 zo vertrouwt, waarom steigert hij dan? Waarom dat verzet? Leg me eens uit....

(maar ik ga nu naar mijn eigen paard met mijn dochter, dus ik reageer later nog wel eens. Veel te mooi weer om zo lang achter mijn laptop te zitten Haha! ).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:33

Daarom hield ik het ook algemeen en zei ik dat ik op afstand niet wil beoordelen wat er misgegaan is... dat iemand M1 rijdt is helemaal te gek, maar zegt niet zoveel over hoe men met het paard omgaat.
Ik val daarom ook niemand aan, maar neem ook niks ter kennisgeving aan.
Steigeren doet een pony/ paard niet zomaar. En alles uitsluiten voordat je gaat slaan lijkt me wel een wijs besluit. Toch begrijp ik dat je wel eens iets doet waar je misschien niet echt achter staat om op een erg gevaarlijk moment je eigen leven te redden... bij wijze van spreken.
Wanneer mijn pony het midden in het verkeer op een steigeren zou zetten, zou ik misschien ook anders ingrijpen dat ik eigenlijk in elkaar zit. Een reflex dus. Maar dat weet je pas wanneer het moment zich aandient.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:34

Nadya schreef:
Nathaliia schreef:

Als het haar zo goed geleerd is, waarom doet ze dit dan bij 3 personen? Dan is er toch iets niet goed gegaan, lijkt mij. Clown Als deze pony hen ook alle 3 zo vertrouwt, waarom steigert hij dan? Waarom dat verzet? Leg me eens uit....

(maar ik ga nu naar mijn eigen paard met mijn dochter, dus ik reageer later nog wel eens. Veel te mooi weer om zo lang achter mijn laptop te zitten Haha! ).

misschien omdat ze die pony net een week hadden? zij de enige 3 personen waren die er op rijden? vertrouwen bouw je niet in een dag op hoor, en na een tik tussen de oren is ook niet al het vertrouwen weg!
de pony gaat voor hen door het vuur! en dat kan je gewoon zien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:40

Jij praat ietwat tegenstrijdig, hoor Knipoog . Een paard wat je net een weekje hebt, daar heb je natuurlijk niet meteen een echte band mee. Knipoog
Daar gaat wel wat meer aan vooraf, dan een weekje.
Om dan te gaan roepen over dat het dier voor ze door het vuur gaat, lijkt mij iets overdreven, maar goed. Knipoog
En wat Ninx zegt, mee eens. M rijden zegt niets over de omgang met het beestje.
Sterkte ermee!

Ik ga naar ons eigen paard. Doei!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:44

Mmm, ja... het verhaal wordt nu al anders. Het dier is er net een week, er wordt al flink gereden en dan is men verbaasd dat ie staakt.... want men rijdt M, hoe kan dit nu?
Een paard heeft toch veel meer tijd nodig om te wennen? Had het dier wat meer rust gegeven.
Ze hebben zeker 3 maanden tijd nodig om te wennen, en had in die tussentijd gewoon niet zo gefocussed op dat rijden.
Ik denk dat deze pony de hoeveelheid aan nieuwe invloeden (nieuwe plek, nieuwe geuren, nieuwe mensen, nieuwe manier van rijden, etc...) even niet meer kon verwerken....
Wat kun je nu verwachten binnen 1 week?

Een dikke vette stap terug zou ik zeggen!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:49

Ninx schreef:
Mmm, ja... het verhaal wordt nu al anders. Het dier is er net een week, er wordt al flink gereden en dan is men verbaasd dat ie staakt.... want men rijdt M, hoe kan dit nu?
Een paard heeft toch veel meer tijd nodig om te wennen? Had het dier wat meer rust gegeven.
Ze hebben zeker 3 maanden tijd nodig om te wennen, en had in die tussentijd gewoon niet zo gefocussed op dat rijden.
Ik denk dat deze pony de hoeveelheid aan nieuwe invloeden (nieuwe plek, nieuwe geuren, nieuwe mensen, nieuwe manier van rijden, etc...) even niet meer kon verwerken....
Wat kun je nu verwachten binnen 1 week?

Een dikke vette stap terug zou ik zeggen!

het word toch niet anders? hij deed het toen ze hem net een week hadden! toen die dus echt van hun was,DUS zonder de proef tijd erbij, dus dat was toen die er 3weken stond, en NU anderhalf jaar later rijden ze M, ze hebben die pony zowat alles geleerd, hoe kan je een pony nou wat leren als die je toch niet vertrouwd? jullie denken alleen maar het negatiefste.. maar dan hoeft ie toch niet te steigeren als die het niet kon verwerken? ze verwachtte niks van haar, maar steigeren hoort een paard gewoon niet te doen!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:50

Nadya schreef:
Jij praat ietwat tegenstrijdig, hoor Knipoog . Een paard wat je net een weekje hebt, daar heb je natuurlijk niet meteen een echte band mee. Knipoog
Daar gaat wel wat meer aan vooraf, dan een weekje.
Om dan te gaan roepen over dat het dier voor ze door het vuur gaat, lijkt mij iets overdreven, maar goed. Knipoog
En wat Ninx zegt, mee eens. M rijden zegt niets over de omgang met het beestje.
Sterkte ermee!

Ik ga naar ons eigen paard. Doei!

ietwat tegen strijdig, tuurlijk. maar ik stop hier want jullie weten het toch allemaal beter! DOEI! Doei, doei

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:55

PARDON?
want we hebben het 1e jaar geen wedstrijden gereden.
we zitten nu binnen anderhalf jaar in de M, na ong. elke maand 1 wedstrijdje.

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:56

hahaha ja ik stop ook nathal
wij weten beter!!