duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:49

Mijn paard is ook rechtsgebogen, maar wil rechts niet loslaten. Weer wat anders...

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:52

heb even een moelijke vraag:
Het paard loopt hier met zijn hoofd omhoog maar ook met een bolle rug??? klopt dit?

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:54

Tja, als ik dit zo lees is mijn pony ook rechtsgebogen(altijd linkerachterbeen erachter met HH en staat ook met links op rust, rechtsom loopt hij onwijs met zijn kont naar binnen) Maar laat aan de voorkant beide kanten los.
Hij wil zelfs teveel naar links kijken?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:01

De hals is zo flexibel dat hij dus in z'n lijf van schouder tot heup best rechtsgebogen kan zijn. Maar z'n hoofd kan dan best naar links kijken.
Ik heb ook gemerkt dat andere dingen ook veel invloed kunnen hebben. Zadels bijvoorbeeld. Mijn paard was rechts eerst zijn moeilijke kant, boog moeilijk om m'n been heen. Maar tijdens longeren en andere dingen was juist links lastiger. Toen is zadel opnieuw gevuld (er zat rechts meer vulling dan links) en nu heeft hij dus dat links ook onder het zadel lastiger is. Dat is dus waarschijnlijk zijn natuurlijke scheefheid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:04

Yamcha schreef:

Geweldig stuk!!! goed gevonden Ja

Vooral dit (zie link voor de bijbehoorden plaatjes, die zijn niet te kopieren):

Afwijkende bewegingspatronen

KWPN hengst

Een KWPN hengst in draf. Dit paard loopt niet meer in evenwicht. Om het lichaam in evenwicht te houden, zoekt dit paard steun op het linkervoorbeen. Dit voorbeen staat niet meer recht maar schuin achterwaarts onder de massa. Er is geen harmonie tussen het linkervoorbeen aan de grond en het rechterachterbeen dat van de grond af is. Het linkerachterbeen wordt niet midden onder de massa maar achter het zwaartepunt geplaatst en komt niet tot dragen. Het rechtervoorbeen staat lager dan het linkerachterbeen. Dit paard stuwt de massa over het zwaartepunt via de elleboog en zal daarbij met het volle gewicht op het rechtervoorbeen landen.

Daarbij wordt de vloeiende afloop van de draf ernstig verstoord omdat het landende vooreen nu een tegenwaarste schok veroorzaakt. Deze drafvorm lijkt spectaculair maar de belasting op de voorbenen is met deze bewegingsvorm onevenredig hoog en veroorzaakt een vroegtijdige slijtage.

EASP merrie

Een EASP merrie in draf. Dit paard heeft een evenwichtige bouw en dat wordt weerspiegeld in het zweefmoment tijdens de draf. De nek is daarbij het hoogste punt. De hals en staart oefenen gezamenlijk druk uit op de lendenen waardoor de gewrichten van het achterbeen worden geactiveerd. Het linkervoorbeen blijft verticaal onder de massa staan. Het linkerachterbeen wordt midden onder het lichaam geplaatst om de massa te heffen en voort te stuwen. Het linkerachterbeen landt voor het rechtervoorbeen en bewerkstelligt zo een vloeiende afloop van de voorwaartse beweging. In tegenstelling met de voorbenen zijn de achterbenen via de kruisbanden als het ware met schokdempers uitgerust en daarbij is de belasting minimaal.

Seigneur DÁlleray R xx

Bij dit renpaard is duidelijk te zien hoe de Volbloed zich onder het zadel beweegt. De Volbloed draagt, zoals alle Volbloeds, vanwege de eenzijdige renbaanselectie, het gewicht volledig op de voorhand. Het voorbeen wordt bovendien in gestrekt stand aan de grond gezet. Daarbij worden alle pezen en gewrichten onevenredig zwaar belast. Het achterbeen staat ver achter de massa en het dragende voorbeen staat schuin onder het lichaam.

Het paard is in de bovenlijn niet horizontaal. De achterhand is veel hoger dan de schoft. Waarbij het rechterachterbeen ver achter en zelfs buiten de massa geplaatst wordt en nooit tot dragen kan komen.

Dit paard staat tijdens de draf met het volle gewicht op het linkervoorbeen. De dragende en stuwende achterbenen komen onvoldoende onder de massa om het lichaam te heffen en tijdens het zweefmoment voorwaarts te stuwen.

Deze bewegingsvorm vraagt veel kracht en belemmert een economische bewegingsafloop. Voor een verdere ontwikkeling in de hoge dressuur lopen deze paarden te veel op de voorhand. Als springpaard worden het oneconomische paraboolspringers met een korte carrière en levensduur. Het jurycorps bij dressuurwedstrijden ontgaat kennelijk deze funeste bewegingsvorm en de vakbladen signaleren deze afwijkende en voor het paard schadelijke bewegings-vorm al niet meer.

Hohenstein

De Trakehner hengst Hohenstein heeft onevenwichtige verhoudingen in de bouw het geen duidelijk wordt gemanifesteerd in de bewegingen. Dit paard staat hier met het volle gewicht op het linkervoorbeen, dat schuin onder de massa staat te balanceren. De nek is niet meer, conform de FEI voorwaarden, het hoogste punt en het hoofd staat achter de voorgeschreven loodlijn. Om het onredelijk zwaar belaste voorbeen te ontlasten moet en kan dit paard niet anders, vanwege de diagonale beenzetting, eerst het rechtervoorbeen aan de grond de grond zetten. De belasting op de voorbenen is daarbij onevenredig hoog en de slijtage ongekend hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:08

charlotvanre schreef:
heb even een moelijke vraag:
Het paard loopt hier met zijn hoofd omhoog maar ook met een bolle rug??? klopt dit?

http://www.paardnatuurlijk.be/cgi-bin/sqlimg.cgi?num=4568

Ja, dat kan. Lachen Het hoofd omhoog en bolle rug sluiten elkaar niet uit.
Het paard loopt hier onbelast, en dus kost het het paard geen moeite om zo te lopen.
Maar zet je er een ruiter op, dan zal het paard in de eerste instantie de rug wegdrukken (het paard spant in reflex de rugspieren aan), omdat het op de voorhand dendert dan. In reactie daarop gaat het hoofd omhoog, protest dus. Het is voor het paard onmogelijk het hoofd laag te hebben, en tegelijkertijd de rug weg te drukken.
Vandaar waarschijnlijk de gedachte dat als het hoofd hoog is, de rug ook hol moet zijn. Lachen

Vervolgens proberen wij als ruiter de achterhand te activeren, en tot dragen te brengen, en met name het binnenachterbeen. Dan krijg je daarop een reactie dat het paard de rug bol maakt (of eigenlijk de rugspieren loslaat en de buikspieren en de broekspier aan het werk zet), en het hoofd omlaag brengt en de ruiterhand opzoekt.
In het verloop van de training zijn de achterhand en de buikspieren sterk genoeg om de hals weer omhoog te brengen, het hoofd is dan op of voor de loodlijn. Maar dat kan, doordat de achterhand dieper onder de massa komt, het paard richt zich dan vanuit de schouder op, in plaats van de rug weg te drukken achter de schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:26

_angela_ schreef:
Yamcha schreef:

Geweldig stuk!!! goed gevonden Ja

Vooral dit (zie link voor de bijbehoorden plaatjes, die zijn niet te kopieren):

Afwijkende bewegingspatronen

KWPN hengst

Een KWPN hengst in draf. Dit paard loopt niet meer in evenwicht. Om het lichaam in evenwicht te houden, zoekt dit paard steun op het linkervoorbeen. Dit voorbeen staat niet meer recht maar schuin achterwaarts onder de massa. Er is geen harmonie tussen het linkervoorbeen aan de grond en het rechterachterbeen dat van de grond af is. Het linkerachterbeen wordt niet midden onder de massa maar achter het zwaartepunt geplaatst en komt niet tot dragen. Het rechtervoorbeen staat lager dan het linkerachterbeen. Dit paard stuwt de massa over het zwaartepunt via de elleboog en zal daarbij met het volle gewicht op het rechtervoorbeen landen.

Daarbij wordt de vloeiende afloop van de draf ernstig verstoord omdat het landende vooreen nu een tegenwaarste schok veroorzaakt. Deze drafvorm lijkt spectaculair maar de belasting op de voorbenen is met deze bewegingsvorm onevenredig hoog en veroorzaakt een vroegtijdige slijtage.

EASP merrie

Een EASP merrie in draf. Dit paard heeft een evenwichtige bouw en dat wordt weerspiegeld in het zweefmoment tijdens de draf. De nek is daarbij het hoogste punt. De hals en staart oefenen gezamenlijk druk uit op de lendenen waardoor de gewrichten van het achterbeen worden geactiveerd. Het linkervoorbeen blijft verticaal onder de massa staan. Het linkerachterbeen wordt midden onder het lichaam geplaatst om de massa te heffen en voort te stuwen. Het linkerachterbeen landt voor het rechtervoorbeen en bewerkstelligt zo een vloeiende afloop van de voorwaartse beweging. In tegenstelling met de voorbenen zijn de achterbenen via de kruisbanden als het ware met schokdempers uitgerust en daarbij is de belasting minimaal.

Seigneur DÁlleray R xx

Bij dit renpaard is duidelijk te zien hoe de Volbloed zich onder het zadel beweegt. De Volbloed draagt, zoals alle Volbloeds, vanwege de eenzijdige renbaanselectie, het gewicht volledig op de voorhand. Het voorbeen wordt bovendien in gestrekt stand aan de grond gezet. Daarbij worden alle pezen en gewrichten onevenredig zwaar belast. Het achterbeen staat ver achter de massa en het dragende voorbeen staat schuin onder het lichaam.

Het paard is in de bovenlijn niet horizontaal. De achterhand is veel hoger dan de schoft. Waarbij het rechterachterbeen ver achter en zelfs buiten de massa geplaatst wordt en nooit tot dragen kan komen.

Dit paard staat tijdens de draf met het volle gewicht op het linkervoorbeen. De dragende en stuwende achterbenen komen onvoldoende onder de massa om het lichaam te heffen en tijdens het zweefmoment voorwaarts te stuwen.

Deze bewegingsvorm vraagt veel kracht en belemmert een economische bewegingsafloop. Voor een verdere ontwikkeling in de hoge dressuur lopen deze paarden te veel op de voorhand. Als springpaard worden het oneconomische paraboolspringers met een korte carrière en levensduur. Het jurycorps bij dressuurwedstrijden ontgaat kennelijk deze funeste bewegingsvorm en de vakbladen signaleren deze afwijkende en voor het paard schadelijke bewegings-vorm al niet meer.

Hohenstein

De Trakehner hengst Hohenstein heeft onevenwichtige verhoudingen in de bouw het geen duidelijk wordt gemanifesteerd in de bewegingen. Dit paard staat hier met het volle gewicht op het linkervoorbeen, dat schuin onder de massa staat te balanceren. De nek is niet meer, conform de FEI voorwaarden, het hoogste punt en het hoofd staat achter de voorgeschreven loodlijn. Om het onredelijk zwaar belaste voorbeen te ontlasten moet en kan dit paard niet anders, vanwege de diagonale beenzetting, eerst het rechtervoorbeen aan de grond de grond zetten. De belasting op de voorbenen is daarbij onevenredig hoog en de slijtage ongekend hoog.

Gaaf is ie, hè? Op de site levert de schrijver nog meer (in mijn ogen terechte) kritiek op het huidige fokbeleid.
Vooral in het KWPN wordt tegenwoordig erg veel op dat voorbeentje gefokt, en het (klote) karakter van veel KWPN-ers is echt terug te voeren op het veelvuldige gebruik van het Engels Volbloed. Dat terwijl het ideale sportpaard een evenwichtig, werkwillig karakter moet hebben, intelligent moet zijn, en een "will to please"...
Die evenwichtigheid is soms ver te zoeken, zowel in het karakter als de gangen.

Jazz kan volgens sommigen erg mooi lopen, maar dat vertaalt zich dan voornamelijk in een spectaculair voorbeengebruik. Maar de verhoudingen zijn min of meer zoek, en ook het karakter is gewoon niet fijn. Jazz' nakomelingen vind ik over het algemeen genomen geen leuke paarden.
Ik ken een leuke zoon van Jazz, maar die heeft een mams met een super karakter en attitude.

En idd, dat vroegrijpe. Een oud spreekwoord: "vroeg rijp, vroeg rot". Er zit wat in, een sportpaard wordt hier in NL gemiddeld 7 jaar oud. En dat terwijl een paard op zijn 8ste volwassen is...
Natuurlijk kun je het een en ander wijten aan het vroege inrijden (ik hoop echt dat ze daar weer op terugkomen), en aan de rijstijl van mensen zelf, maar ook aan de fokkerij.

En als een paard voor de keuring met 3 jaar onder het zadel moet zijn, kun je problemen verwachten, ja. Men wil zo snel mogelijk zien wat een paard kan en waard is, maar haastige spoed is zelden goed. (alweer zo'n oud spreekwoord). En ik vraag me echt af of je een 3-jarige in die zin al kunt beoordelen, tja exterieur en gangen misschien, maar het exterieur verandert nog wel (moet je voor de gein eens een 7-jarige naast een 3-jarige zetten, zit best een groot verschil in) en hoe stabiel zijn die gangen? Met 3 jaar zijn het vaak nog van die slungels, en zeker als je ze hoog op de benen fokt.
Rare beoordeling dan...

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:29

Ik lees ook even mee, heb aardig wat rechtrichttroubles op het moment Lachen

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:33

Zo rij ik hem veel om hem netjes ontspannen los op beide kanten te krijgen

Afbeelding

Maar voor de proef probeer ik toch te streven naar deze houding.

Afbeelding

Graag commentaar en tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:46

Die eerst foto heb je hem fijn aan het lopen, mooi 1 geheel om te zien... de nek mooi vanuit de schoft afgebogen... hij loopt fijn over de rug, gebruikt de achterhand mooi...
Wat ik wel mis is de verhouding voor en achter (het driehoekjes verhaal aan het begin van het topic). Ik zie minder achterbeen als voorbeen, nou vind ik dat op foto 1 niet heel erg, omdat het paard daar lang en laag gereden wordt. (eigenlijk ben ik dus erg te spreken over de eerste foto) Lachen

De 2e foto klopt qua ruggebruik wel (mag wel meer zijn), maar ik zou daar graag zien dat je dat binnenachterbeen meer activeert, dan mag die oprichting minder zijn, en ziet het hele plaatje er minder spectaculair uit, maar je hebt hem wel meer aan het dragen dan. Ik vind het plaatje gewoon minder mooi, straalt minder uit. Terwijl ik op foto 1 wel een paard zie met heel veel uitstraling. Lachen En ik mis weer de verhoudingen voor en achter, evenwicht in het voor en achterbeengebruik.

Tips zijn dan op de voltes proberen links en rechts het binnenachterbeen er meer onder rijden, dan zal het paard automatisch losser worden in het lijf, en krijg je imo een betere oprichting.

Edit: ik zat even in je andere topic te kijken, tijdens die les van Tineke heb je wel super driehoekjes. Daar heb je hem alleen iets minder opgericht lopen... Leuke foto's trouwens.
Zit ik er nog bij te bedenken: is het niet wat om die oprichting even te laten voor wat die is, en bezig te gaan met binnenachterbeen gebruik op beide kanten (ik heb namelijk het idee dat er in de opriching wat mis gaat, kan mijn idee zijn hoor, ik kijk ook maar alleen naar foto's)?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-07 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:53

Klopt ja! Ik was inderdaad al eerder aan het lezen in dit topic en toen kwam ik die driehoekjes tegen, vervolgens alle rijfoto's weer langsgelopen Haha!
Maar het is zo'n duikboot, zijn hals staat ook heel horizontaal op zijn romp dus hij gaat graag diep en op de voorhand. Ik ben nu bezig om hem te vertellen dat actief niet sneller is en dat hij toch echt met de achterhand aan het werk moet. Hij vindt nog van niet! Clown

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:55

Ik lees vanaf nu ook mee. Erg interessant topic met uitleg, zover ik het nu bekeken heb.

Heb zelf op het moment ook problemen met een jong paard, en ik steek wel een en ander op van jullie uitleg Lachen. Als ik er net op zit loopt ze nog behoorlijk gespannen, na wat draaf en stapwerk komt het neusje wat meer richting grond en gaat ze wat ruimer en meer ontspannen lopen .. dat maakt me voor nu al redelijk tevreden. Verder is het paardje linksom vrij los, op de volte buigt ze naar tevredenheid - voor nu - vrij netjes in, kan haar ook netjes door de hoeken rijden. Rechtsom echter is nog héel moeilijk, ze voelt aan als een plank en wil wat harder gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:00

Kuiken schreef:
Klopt ja! Ik was inderdaad al eerder aan het lezen in dit topic en toen kwam ik die driehoekjes tegen, vervolgens alle rijfoto's weer langsgelopen Haha!
Maar het is zo'n duikboot, zijn hals staat ook heel horizontaal op zijn romp dus hij gaat graag diep en op de voorhand. Ik ben nu bezig om hem te vertellen dat actief niet sneller is en dat hij toch echt met de achterhand aan het werk moet. Hij vindt nog van niet! Clown

Goed bezig dan dus. Het is dan idd voor hem moeilijk om opgericht te lopen, omdat hij nóg meer omhoog moet komen vanuit de schouder en de achterhand er dus dieper onder moet hebben... werk aan de winkel dus!
En dan gewoon heel basis, veel overgangen (stap/galop is een leuke) om hem goed op de achterhand te krijgen, voltes om vooral dat binnenachterbeen te activeren... tikje achter je kuit kan heel nuttig zijn dan... haha, kan me idd voorstellen dat hij het er niet altijd mee eens zal zijn, het is natuurlijk ook best moeilijk voor hem... Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:01

Elise88 schreef:
Rechtsom echter is nog héel moeilijk, ze voelt aan als een plank en wil wat harder gaan.

Oefen dan ook veel op rechtsom, maak veel voltes, die je vergroot en weer verkleint. Werken aan de dubbele longe kan ook zeker helpen om je paard op die kant soepeler te krijgen, en is doordat het onbelast is nog fijner en gemakkelijker voor je paard ook.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:01

Welke oefeningen zou jij daarvoor gebruiken Yamcha?

Ah ik lees het al! Thanks!

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:08

Doe ik (oefenen rechtsom .. en voltes - proberen te - maken), maar gaat wel moeizaam. Ben met heel kleine vooruitgangen tevreden .. gaan we ook meteen even iets doen wat voor haar makkelijker is (als soort van beloning, maar wil ook niet té overdreven met die rechterhand bezig gaan). Ook bij het gewone longeren merk ik dat ze een overduidelijke voorkeur heeft voor linksom, ze probeert af en toe zelfs om te draaien als ze rechtsom moet .. maar dat mag madame niet Knipoog. Linksom loopt ze naar tevredenheid bij het longeren, heerlijk ontspannen.
Overigens ook wel een wispelturig paard.
.. Maar wat is het trouwens heerlijk als je lekker met haar hebt gewerkt, tijdje gelongeert bijvoorbeeld en ze gedraagt zich dan als een schat van een paard .. los achter je aan lopen, je overal volgen, stoppen als jij zelf stopt .. Lachen krijg je toch wel 'n kleine dosis vertrouwen van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:10

Met een enkele lijn longeren is het heel moeilijk om je paard iets te leren, omdat het de achterhand te gemakkelijk kan uitzwaaien en je dat niet per direct kunt corrigeren. Echt, neem een les dubbele lijnen longeren, daar heb je je hele leven plezier van, en je paard ook!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:10

ik heb ook nog een vraagje, wat is nou het belangrijkste van alles, want ik lease een manegepaardje, dus moet vanaf het begin beginnen. Op dit moment vind ik zelf stelling en ontspanning het belangrijkste, daarna wil ik meer op de achterhand gaan rijden en haar rond gaan rijden. Is dat een beetje een kloppende volgorde om haar goed te laten lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:12

@ Kuiken: Slangenvoltes zijn fijn, vooral als je in de volte overgangen maakt... als ie makkelijk aanspringt in de galop, zijn ze helemaal leuk, want dan kan je dat binnenachterbeen er goed onder krijgen...
Maar gewoon heel veel basis werk. (schijn)overgangen, wendingen, voltes, SB, wijken, gewoon de basis tot je er niet goed van wordt....
De moeilijkere oefeningen kun je dan gebruiken als test of je paard al sterk genoeg is.

Ook leuk: (gaat ie wel moeilijk vinden) bij draven, halthouden, zo mogelijk vanuit draf, op je zit, paar passen achterwaarts, en dan proberen direct aan te draven, als ie sterker is, kun je gelijk aangalopperen.
De theorie achter die oefening is, dat het paard door het halthouden op de zit, vanuit de draf, wel op de achterhand móet, doet hij dat niet, dan valt ie op zijn smoel. Vinden paarden niet grappig.
Door daarna onmiddelijk aan te draven, draaft hij weg op de achterhand en kun je het binnenachterbeen makkelijker activeren. Op beide kanten doen uiteraard.
(gaat wel een paar bokken opleveren wss, in het begin).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:13

ja, je begint met het reactie krijgen op je hulpen, zowel voorwaarts, als terug, als naar links, als naar rechts. Als dat oke gaat, dan begin je aan stelling en buiging (want een paard dat je niet kunt sturen, daarbij kun je ook geen stelling en buiging vragen). Daaruit gaat ontspanning volgen, en vanuit ontspanning kun je werken aan het gebruik van de achterhand. Als die goed onder komt, gaat de rug dragen, en komt je paard vanzelf rond.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:15

Yamcha schreef:
@ Kuiken: Slangenvoltes zijn fijn, vooral als je in de volte overgangen maakt... als ie makkelijk aanspringt in de galop, zijn ze helemaal leuk, want dan kan je dat binnenachterbeen er goed onder krijgen...
Maar gewoon heel veel basis werk. (schijn)overgangen, wendingen, voltes, SB, wijken, gewoon de basis tot je er niet goed van wordt....
De moeilijkere oefeningen kun je dan gebruiken als test of je paard al sterk genoeg is.

Ook leuk: (gaat ie wel moeilijk vinden) bij draven, halthouden, zo mogelijk vanuit draf, op je zit, paar passen achterwaarts, en dan proberen direct aan te draven, als ie sterker is, kun je gelijk aangalopperen.
De theorie achter die oefening is, dat het paard door het halthouden op de zit, vanuit de draf, wel op de achterhand móet, doet hij dat niet, dan valt ie op zijn smoel. Vinden paarden niet grappig.
Door daarna onmiddelijk aan te draven, draaft hij weg op de achterhand en kun je het binnenachterbeen makkelijker activeren. Op beide kanten doen uiteraard.
(gaat wel een paar bokken opleveren wss, in het begin).

idd. en doordat je paard terug moet komen, kan hij ook niet anders als zichzelf rechtrichten, want anders krijg je ook het op de smoel effect Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:16

elcke schreef:
ik heb ook nog een vraagje, wat is nou het belangrijkste van alles, want ik lease een manegepaardje, dus moet vanaf het begin beginnen. Op dit moment vind ik zelf stelling en ontspanning het belangrijkste, daarna wil ik meer op de achterhand gaan rijden en haar rond gaan rijden. Is dat een beetje een kloppende volgorde om haar goed te laten lopen?

Eerst de achterhand. Zonder goed achterhandgebruik (en dat mag best een beetje stuwen zijn, dragen is in het begin te zwaar) kan je paard de rug niet loslaten en niet rond worden.
En pas vanuit die losgelaten rug kan het paard afbuigen en kun je op de goede manier stelling vragen.
(beetje anders als angela, maar komt min of meer op hetzelfde neer, vergat te zeggen dat het paard eerst goed aan de hulpen moet zijn)

Elise88

_angela_ schreef:
Met een enkele lijn longeren is het heel moeilijk om je paard iets te leren, omdat het de achterhand te gemakkelijk kan uitzwaaien en je dat niet per direct kunt corrigeren. Echt, neem een les dubbele lijnen longeren, daar heb je je hele leven plezier van, en je paard ook!

dankjewel voor 't meedenken Ja, heb inderdaad nog niet eerder met dubbele lijnen gelongeerd, op stal kunnen ze me er wel mee helpen.

Luckystory

Wat komt er veel duidelijke info voorbij OK dan!

Alleen hier ben ik het niet mee eens:
_angela_ schreef:
(rechtrichten begint altijd op de volte, pas als dat goed gaat, ga je rechte lijnen rijden)

Ik denk dat je niet zo stellig kunt beweren dat je altijd op de volte begint.
Met mijn scheefgereden paard heb ik de eerste maanden geen volte gereden. Wel heel veel gewerkt aan de rechte lijnen. Vierkantjes Knipoog Na elke wending weer recht zetten.
Pas wanneer dat goed ging en het paard op 4 benen liep in elke wending en rechte lijn, vanuit het vierkant toewerken naar een volte.
Eigenlijk een variatie op de welbekende slingerlijnen. Telkens wegsturen van de schouder waarop ze vallen. Zodat het paard uiteindelijk zichzelf beter gaat dragen.
En ik durf beweren dat ze nu toch ook aardig recht loopt Knipoog

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:17

Moet ik eerst even die achteruitknop monteren, maar dat zal geen probleem zijn, thanks! Ik heb weer flink wat huiswerk Lachen