Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:45

Daar lijkt mij niks mis mee dan. Ik zou het niet durven en kunnen, ik kom nooi tegelijk met het paard over de hindernis, als ik al spring (is dan hoogstens 30 cm) maar als zo'n prof het paard er niet mee overvraagt, prima.

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:49

Misschien gedraagd het paard zich dan wel als een "volwassen" paard maar ik denk dat hij dan toch nog wel zijn echte speelse jaarlingenstreekjes heeft. Longeren aan een halster op 2,5 leeftijd kan wel. Maar niet veel meer.
Ik zal ze soms meenemen met ene buitenrit ofzo, en dan als ze 3 jaar zijn echt beginnen. (Bij IJslanders 4,5 of 5 jaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:56

Een paard moet je op die leeftijd ook nog niet longeren, met bit of halster maakt niet echt uit. Veel te schadelijk voor spieren en pezen.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:26

Yamcha schreef:
Een paard moet je op die leeftijd ook nog niet longeren, met bit of halster maakt niet echt uit. Veel te schadelijk voor spieren en pezen.

Ligt eraan hoe groot je de volte maakt en hoelang ....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:43

Een volte met een diameter van 10m is al te klein Clown En echt groter komt zelden voor Clown

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:51

Hier altijd en volte van 20 meter doorsnede,van de b naar de e
heb dus een lekkere lange longe en een grote longeercircel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:20

Dat kan wel idd.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:58

Sammie schreef:
Een volte met een diameter van 10m is al te klein Clown En echt groter komt zelden voor Clown

Ik longeer nooit op zo'n kleine volte, en ik kan me niemand indenken die dat wel doet hier op stal. 10 meter is echt veel te klein, ook bij een doorgereden paard. Ik longeer mijn jonge paard op een volte van 25 m. doorsnee ( zo breed is onze bak ). Dat is alleen af en toe een beetje meehuppelen ( gelukkig hebben we een hele lange longeerlijn gevonden Haha! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:02

Alles wat ik om mij heen zie, 2,5. Dan wordt er gezegd, tja als ze er aan toe zijn? Wie bepaalt dat? Hoe zie je dat? Het zijn toch nog kleuters??

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:12

hmm, ik longeer mijn merrie ook en die is nu precies 2 jaar en 7 maanden. Ze staat altijd buiten, vindt dat ook fijn, maar ze vindt het ook erg leuk aan de longe. Ik heb een grote longeervolte, 20 meter, maar idd wat russel zegt, hoe wéét je wanneer ze er aan toe zijn? Zhara, geeft wel aan wanneer ze het snapt of het te moeilijk, dan doen we weer een stapje terug en gaat het weer beter.
Ik vind het zo lastig om het juiste te doen, want IEDEREEN zegt iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:18

Idd iedereen zegt wat anders, maar volgens mij is prestige het doorslaggevende. Mensen willen graag zo snel mogelijk in de Z, dan lijkt het of ze een beregoed paard hebben. Met een 6 jarige in de Z is anders dan met een 4 jarige. Die 6 jarige is wel traag niet zo goed, niemand vraagt dan hoe lang hij al onder het zadel is, want ze gaan er van uit dat hij met 2,5 is ingereden en met 3 al B heeft gelopen, wellicht meteen in de L gestart, want het gaat zo goed Verdrietig

Dat die paarden mooi kunnen lopen en alles doen en zo braaf zijn, zegt niks over de lichamelijke groei en kracht, dat is iets wat gewoon anatomisch is en dat is gewoon bekend.

Als ik zie dat ze zo met hun paard omgaan, ben ik al niet meer zo gesteld op die mensen......

Paarden die voor de handel gaan, is gewoon standaard, lekker snel verkopen, snel geld vangen, lekker snel alles erop zetten et voila een paard van 2,5 al verkoopklaar, zadelmak licht ingereden. Ruiter even 2 maandjes sturen en starten maar.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:02

Sorry maar wij zitten ook in de handel maar ik heb toch echt nog NOOIT een paard gestart voor z'n 5 jaar in het Z. Beetje jammer dat je alle handel over een kant scheert, doet de rest van de handel die wel paarden met respect behandeld geen goed. Wij hebben gewoon liever goede paarden voor altijd als alleen maar vlammen van 3 naar 7 en dan niet meer!!!

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:33

op de manege waar ik rij hebben ze nu een pony staan die 2,5 jaar is en er word al in de gevorderen les gebruikt:O hij moet ongeveer 4x per week elke x een 1 uur lopen.. Dat is toch veel ste veel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:37

Is die geen 12,5 Clown

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:39

nee die pony is 2,5. De pony's die 12,5 zijn lopen bijna elke dag 2 a 3 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:07

fiandor schreef:
op de manege waar ik rij hebben ze nu een pony staan die 2,5 jaar is en er word al in de gevorderen les gebruikt:O hij moet ongeveer 4x per week elke x een 1 uur lopen.. Dat is toch veel ste veel?

Als die manege dat soort praktijken heeft, en ze paarden blijkbaar zien als gebruiksvoorwerpen, maar ze niet respecteren in hun natuur en groei, lijkt het mij verstandig om daar weg te gaan. Door er te blijven, betaal je imo aan dat soort dingen mee. Ik zou daar niet aan mee willen betalen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:08

Yamcha: helemaal gelijk. Ik vind het ook niet zo gek dat het arme dier gebruikt wordt in de gevorderde lessen, hij/zij snapt het allemaal nog niet zo, en protesteert sowieso tegen het hele gebeuren, wat erg begrijpelijk is. Dus op veel plaatsen wordt er met zo'n soort gedrag omgegaan door er een gevorderde op te zetten, veelal met het idee 'we krijgen hem wel klein, als we maar blijven corrigeren'. Erg slecht, als ik jou was zou ik er meteen weg gaan, en dat is dan misschien ook het minste dat ik zou doen (ken echter de manege niet, en doe er verder geen uitspraak over, maar góed kannie nooit zijn!)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:14

Walgelijk toch eigenlijk? Idd zoals Yamayca al zei worden die paarden gewoon als gebruikersvoorwerp gezien. Helaas Huilen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:26

russel schreef:
Idd iedereen zegt wat anders, maar volgens mij is prestige het doorslaggevende. Mensen willen graag zo snel mogelijk in de Z, dan lijkt het of ze een beregoed paard hebben. Met een 6 jarige in de Z is anders dan met een 4 jarige. Die 6 jarige is wel traag niet zo goed, niemand vraagt dan hoe lang hij al onder het zadel is, want ze gaan er van uit dat hij met 2,5 is ingereden en met 3 al B heeft gelopen, wellicht meteen in de L gestart, want het gaat zo goed Verdrietig

Dat die paarden mooi kunnen lopen en alles doen en zo braaf zijn, zegt niks over de lichamelijke groei en kracht, dat is iets wat gewoon anatomisch is en dat is gewoon bekend.

Als ik zie dat ze zo met hun paard omgaan, ben ik al niet meer zo gesteld op die mensen......

Paarden die voor de handel gaan, is gewoon standaard, lekker snel verkopen, snel geld vangen, lekker snel alles erop zetten et voila een paard van 2,5 al verkoopklaar, zadelmak licht ingereden. Ruiter even 2 maandjes sturen en starten maar.

Als je het op die manier doet, dan ben je in mijn ogen geen juiste handelaar. Je wilt toch graag kwaliteitspaarden verkopen? Dan besteedt je ook zorg aan het paard en zijn opleiding en gezondheid.
Degene waar je het dier aan verkoopt moet er zo mee weg kunnen rijden, voor een langere tijd!
Je scheert nu eigenlijk alle handelaren over 1 kam. Jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:32

Dat zal zijn, maar het is wel een trent aan het worden, hoor dit steeds vaker om mij heen. Het paardenwereldje in mijn omgeving is een klein wereldje, ons kent ons.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:34

Op korte termijn heb je je er als handelaar wel winst op. En als het paard eenmaal weg is heb jij je geld en ben je van je kostenpost (het paard) af. En als het paard dan over 7 jaar atrose e.d. heeft dan denken ze écht niet: Dat komt door die handelaar waar ik 'm destijds heb gekocht.

Er zijn eerlijke paardenhandelaars, maar nergens is de 'handel' zo bekrompen, achterbaks en bedriegelijk als de paardenhandel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:36

Ja maar de vraag is dan: moet je dan echt achter anderen aan lopen? Ook als dat ten koste van je paard zijn gezondheid gaat??

Als het een goed paard is, dan komt 'ie er wel.

Ik hoor dingen als vierjarigen in de M1.. en dan erbij: ja de l2 was zo saai, dus ben ik em gauw voor 1 april in de M1 gestart

En ja, inderdaad als je paard kort op stal staat, dan is het goedkoopst en dan is je winst het hoogst. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Maar je kan ook op een verantwoorde manier met je paarden omgaan. Hoe beter je paard in conditie en hoe beter afgericht, des te hoger de prijs Knipoog

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:44

het is geen nieuwe trend vroeger werd dat altijd gedaan.

je kan een 2,5 jarige makkelijk berijden.
maar het licht er aan hoe je het doet.
en het licht aan hoe het paard er uit ziet of die veel vlees heeft nog bloot is.
als die bloot is doe je rustiger aan.
je moet ook niet elke dag gaan rijden.
want dat is slecht.
en zekers niet gelijk uur
als jij er bijv 10 minutjes op gaat zitten of iets langer maar niet gelijk een uur.
maar sommige doen dat wel gelijk een uur.
maar daar komen ze nog wel achter.
de meeste NIET en niet ALLE pony's kunnen daar tegen en die krijgen iets een blessure.
want je belast de spieren in 1 keer veel te veel.
dus je kan beter wat rustiger beginen dag gelijk snel snel want daar heb je je zelf en het paard mee

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:52

Pletje123 schreef:
Ja maar de vraag is dan: moet je dan echt achter anderen aan lopen? Ook als dat ten koste van je paard zijn gezondheid gaat??
Het is niet een kwestie van 'achter anderen aanlopen' (al zullen die er vast zijn), maar meer van 'ik weet niet beter' en daar doen ze het zo dus zal het wel zo horen. De paardenwereld is in een korte tijd uitgebreid van een cluppie paardenmensen die er verstand van hebben naar mensen die een paard willen en denken dát ze verstand van hebben, want zo moeilijk is het toch niet op een paard te onderhouden?

Citaat:
En ja, inderdaad als je paard kort op stal staat, dan is het goedkoopst en dan is je winst het hoogst. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Maar je kan ook op een verantwoorde manier met je paarden omgaan. Hoe beter je paard in conditie en hoe beter afgericht, des te hoger de prijs Knipoog
Dat is zo, maar dan moet je je kosten/opbrengten gaan afwegen. Houd je je een paard een jaar aan (en daarbij dus een jaar extra kosten) om een van L Z te krijgen. Maar kun je de prijs dan zodanig verhogen dat je dat jaar er ook uithebt? Het antwoord zal vaak nee zijn. Voornl. omdat er tegenwoordig handelaren ergens een stal (of meerdere) huren en ze niet meer aan huis hebben staan op een stukje grond met stallen.

En dan kom je ook weer op het eerste punt. De prijzen zijn tegenwoordig dus belachelijk hoog! Men hoort prijzen voorbij komen van een hengsten/veulenveiling of een Z paard die dat of dat heeft opgebracht en het mens met paard denkt: oh ik heb ook een X dus dan kan ik dat ook vragen. Ze vergeten dan even die prijzen op veilingen vaak kunstmatig zo hoog zijn en dat ene Z paard zal dan wel de kwaliteiten ervoor hebben, maar dat hoeft die X dus niet te hebben.
En de handelaar die stallen huurt voor z'n handelspaarden heeft er geen brood in om maandelijks stalling te betalen dus die wilt er dan ook €25.000 voor z'n knol hebben. Of hij dat er dan ook voor krijgt is een tweede. En dus gaan mensen kijken naar de goedkopere klasse, maar het mot natuurlijk wel een warmbloed(kwpn) zijn en de betaalbare prijzen zijn dan vaak jonge paarden. En omdat handelaar X zo achterlijk is om met 2,5 al in te rijden en de koper er geen verstand van heeft, krijg je imo dus zulke praktijken.

Citaat:
het is geen nieuwe trend vroeger werd dat altijd gedaan.
je kan een 2,5 jarige makkelijk berijden.
Het werd VROEGER NIET ZO GEDAAN! Als er iets wel duidelijk is is dat er vroeger véél spaarzamer met paarden omgegaan werd. Paarden van 3 jaar daar had je niks aan, dat was een broekkie. Met 3,5 kon je er langszaam mee beginnen, maar dan enkele dagen per week. Zeker niet 6 á 7 dagen per week een training zoals dat nu wordt gedaan voor een nutteloze pavocup. Daar gaan de paarden aan kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:03

Sammie schreef:
Op korte termijn heb je je er als handelaar wel winst op. En als het paard eenmaal weg is heb jij je geld en ben je van je kostenpost (het paard) af. En als het paard dan over 7 jaar atrose e.d. heeft dan denken ze écht niet: Dat komt door die handelaar waar ik 'm destijds heb gekocht.

Er zijn eerlijke paardenhandelaars, maar nergens is de 'handel' zo bekrompen, achterbaks en bedriegelijk als de paardenhandel.

Precies! En niet alleen de paardenhandel, de ruiters doen er ook aan mee. Soms denk ik ook wel eens dat alles alleen maar om die verdomde punten draait. Die eerzucht gaat ten koste van de paarden. Gelukkig maar bij een kleine groep, maar de handel kan daar ook weer handig op in spelen.