Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Een paard moet je op die leeftijd ook nog niet longeren, met bit of halster maakt niet echt uit. Veel te schadelijk voor spieren en pezen.
Sammie schreef:Een volte met een diameter van 10m is al te kleinEn echt groter komt zelden voor
fiandor schreef:op de manege waar ik rij hebben ze nu een pony staan die 2,5 jaar is en er word al in de gevorderen les gebruikt:O hij moet ongeveer 4x per week elke x een 1 uur lopen.. Dat is toch veel ste veel?
russel schreef:Idd iedereen zegt wat anders, maar volgens mij is prestige het doorslaggevende. Mensen willen graag zo snel mogelijk in de Z, dan lijkt het of ze een beregoed paard hebben. Met een 6 jarige in de Z is anders dan met een 4 jarige. Die 6 jarige is wel traag niet zo goed, niemand vraagt dan hoe lang hij al onder het zadel is, want ze gaan er van uit dat hij met 2,5 is ingereden en met 3 al B heeft gelopen, wellicht meteen in de L gestart, want het gaat zo goed![]()
Dat die paarden mooi kunnen lopen en alles doen en zo braaf zijn, zegt niks over de lichamelijke groei en kracht, dat is iets wat gewoon anatomisch is en dat is gewoon bekend.
Als ik zie dat ze zo met hun paard omgaan, ben ik al niet meer zo gesteld op die mensen......
Paarden die voor de handel gaan, is gewoon standaard, lekker snel verkopen, snel geld vangen, lekker snel alles erop zetten et voila een paard van 2,5 al verkoopklaar, zadelmak licht ingereden. Ruiter even 2 maandjes sturen en starten maar.
Pletje123 schreef:Het is niet een kwestie van 'achter anderen aanlopen' (al zullen die er vast zijn), maar meer van 'ik weet niet beter' en daar doen ze het zo dus zal het wel zo horen. De paardenwereld is in een korte tijd uitgebreid van een cluppie paardenmensen die er verstand van hebben naar mensen die een paard willen en denken dát ze verstand van hebben, want zo moeilijk is het toch niet op een paard te onderhouden?Ja maar de vraag is dan: moet je dan echt achter anderen aan lopen? Ook als dat ten koste van je paard zijn gezondheid gaat??
Dat is zo, maar dan moet je je kosten/opbrengten gaan afwegen. Houd je je een paard een jaar aan (en daarbij dus een jaar extra kosten) om een van L Z te krijgen. Maar kun je de prijs dan zodanig verhogen dat je dat jaar er ook uithebt? Het antwoord zal vaak nee zijn. Voornl. omdat er tegenwoordig handelaren ergens een stal (of meerdere) huren en ze niet meer aan huis hebben staan op een stukje grond met stallen.Citaat:En ja, inderdaad als je paard kort op stal staat, dan is het goedkoopst en dan is je winst het hoogst. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Maar je kan ook op een verantwoorde manier met je paarden omgaan. Hoe beter je paard in conditie en hoe beter afgericht, des te hoger de prijs
Het werd VROEGER NIET ZO GEDAAN! Als er iets wel duidelijk is is dat er vroeger véél spaarzamer met paarden omgegaan werd. Paarden van 3 jaar daar had je niks aan, dat was een broekkie. Met 3,5 kon je er langszaam mee beginnen, maar dan enkele dagen per week. Zeker niet 6 á 7 dagen per week een training zoals dat nu wordt gedaan voor een nutteloze pavocup. Daar gaan de paarden aan kapot.Citaat:het is geen nieuwe trend vroeger werd dat altijd gedaan.
je kan een 2,5 jarige makkelijk berijden.
Sammie schreef:Op korte termijn heb je je er als handelaar wel winst op. En als het paard eenmaal weg is heb jij je geld en ben je van je kostenpost (het paard) af. En als het paard dan over 7 jaar atrose e.d. heeft dan denken ze écht niet: Dat komt door die handelaar waar ik 'm destijds heb gekocht.
Er zijn eerlijke paardenhandelaars, maar nergens is de 'handel' zo bekrompen, achterbaks en bedriegelijk als de paardenhandel.