Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:02

Amanda schreef:
Maartje1990 schreef:
En buiten een sport doen, minder snoepen (wat bij de meeste mensen met overgewicht het geval is)

Vooroordeel?? Knipoog

é voila
Erg gewoon, ik ben dik geef het toe. Ik eet één keer per dag kan niet veel meer voor mijn buik. Dus nu moet ik vijf uur sporten en niks eten Vork En dan hoor ik tot het plaatsje van mensen die mogen paardrijden.

oppervlakigheid is ook geen misplaatst begrip voor sommige spijtig genoeg.....

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:03

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:27

Amanda schreef:
Maartje1990 schreef:
En buiten een sport doen, minder snoepen (wat bij de meeste mensen met overgewicht het geval is)

Vooroordeel?? Knipoog

Niks geen vooroordeel. Het is zo bij sommige mensen! niet bij iedereen hoor! Maar ik ken zat mensen die te dik zijn van te veel snoepen. En tot mijn spijt zijn af en toe de ouders de aanzetters van dit gedrag! Doordat ze op jonge leeftijd kinderen al ongezonde dingen te geven en een te grote hoeveelheid hiervan. maar er zijn inderdaad uitzonderingen die dus níet te dik zijn door snoepen etc.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:32

[quote="Maartje1990"Niks geen vooroordeel. Het is zo bij sommige mensen! niet bij iedereen hoor! Maar ik ken zat mensen die te dik zijn van te veel snoepen. En tot mijn spijt zijn af en toe de ouders de aanzetters van dit gedrag! Doordat ze op jonge leeftijd kinderen al ongezonde dingen te geven en een te grote hoeveelheid hiervan. maar er zijn inderdaad uitzonderingen die dus níet te dik zijn door snoepen etc.
[/quote]

Bah bah wat een stomme reactie zeg.....hoe weet jij dat nou, zijn ze dat tegen je komen vertellen ofzo?
En tussen jouw "sommigen" en "uitzonderingen" zit een heel grote groep hoor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:42

beetje raar,maartje1990
en al zou het zo zijn zoals jij het zegt,het is echt niet makkelijk.
ik ben ook best gek op snoepen,en geloof me makkelijk is het niet om eventjes 20 kg af te vallen

waarom denken sommigen dat dat toch zo makkelijk is?
dus het is zeker wel een vooroordeel.
net als dat je zou zeggen dat alle magere mensen weinig eten of zichzelf uithongeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:43

Dat de gemiddelde leeftijd van paarden 7 is (misschien ondertussen wel 6) klopt.
Maar daar moet je ook de jaarling trekpaard hengsten en shetjes bij rekenen die dan al naar de slacht gaan.

Verder ben ik lang 58 kg geweest, zonder oorzaak naar 52 geknald en vandaar uit in een paar maanden naar 72.
Op dat laaste gewicht hang ik helaas nog.

Eet niet veel, let ook op wat ik eet.
Helaas geen energie om extra te bewegen, ben blij dat ik de dag incl. werk zo door kom.
Het enige wat me verteld is door dokters dat er iets mis is met de stofwisseling, wat weten ze niet.
Heb ondertussen het etiketje ME/CVS nadat ik pfeiffer heb gehad die voor mijn gevoel nooit is verdwenen.

Dus dat er ff makkelijk gezegdt word, ga maar meer bewegen gaat niet ff zomaar op.

Ondanks dat beweeg ik genoeg.
Toevallig pas eens die stappenteller gekregen.
Om 10 uur smorgens zit ik al aan de 10.000 stappen....
Maar toch maat 44

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:51

Snoevie schreef:
beetje raar,maartje1990
en al zou het zo zijn zoals jij het zegt,het is echt niet makkelijk.
ik ben ook best gek op snoepen,en geloof me makkelijk is het niet om eventjes 20 kg af te vallen

waarom denken sommigen dat dat toch zo makkelijk is?
dus het is zeker wel een vooroordeel.
net als dat je zou zeggen dat alle magere mensen weinig eten of zichzelf uithongeren

Heb ik gezegt dat het makkelijk is? nee indd. Maar daar gaat dit topic niet over dit gaat erover of ruiters met overgewicht tabou is nou hierin ben ik duidelijk nee dat is géén tabou. wat ik wél jammer vindt is dat sommige mensen wél te dik zijn door snoepen etc. Maar sommige mensen hebben hier ook gewoon aanleg voor. En als het even kan ja dan vindt ik dat mensen moet proberen af te vallen! maar dit is inderdaad niet gemakkelijk! en ik vindt al helemaal niet dat ze zich moet uithongeren! en het ís geen vooroordeel gewoon omdat dit een feit
maar met dit feit bedoel ik niet iedereen met een overgewicht

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:52

Maartje1990 schreef:
Niks geen vooroordeel. Het is zo bij sommige mensen! niet bij iedereen hoor! Maar ik ken zat mensen die te dik zijn van te veel snoepen. En tot mijn spijt zijn af en toe de ouders de aanzetters van dit gedrag! Doordat ze op jonge leeftijd kinderen al ongezonde dingen te geven en een te grote hoeveelheid hiervan. maar er zijn inderdaad uitzonderingen die dus níet te dik zijn door snoepen etc.

Citaat:
Bah bah wat een stomme reactie zeg.....hoe weet jij dat nou, zijn ze dat tegen je komen vertellen ofzo?
En tussen jouw "sommigen" en "uitzonderingen" zit een heel grote groep hoor.

hoe ik dat weet? misschien heb ik hier onderzoek in gedaan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:11

heb je er onderzoek naar gedaan?
dan zou ik de resultaten wel eens willen lezen,uit intresse

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:12

Eerst spreek je over 'de meeste' en dan over sommige.
Ben benieuwd wel onderzoek je dan hebt gedaan Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:15

Onderzoek naar gedaan?? En je bent zestien?? Dat zou ik knap vinden....

Ik vind het trouwens helemaal knap dat je op die leeftijd zo kunt oordelen over anderen, wil jou nog wel eens spreken als je een aantal jaren verder bent....denk niet dat je nu echt helemaal weet waar sommigen het over hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:17

daarom ben ik ook benieuwd naar de onderzoeks resultaten.....

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:18

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:19

griziyr schreef:
En weer dwalen we af!

Waarom?
Zij zet een stelling neer over ruiters met overgewicht en daar wordt op gereageerd.
Dus er wordt imo niet afgedwaald Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:22

wat natuurlijk altijd (ziektjes daargelaten) waar is, is dat ieder pondje gaat door het mondje. Mensen komen niet aan van zuurstof of zonlicht. Bij sommige mensen gaan die pondjes er veel sneller bij dan bij anderen. Niet iedere 'dikkerd' snoept de hele dag! Dus de conclusie trekken dat die mensen maar minder moeten eten werkt helaas niet zo makkelijk!
Was afvallen maar zo makkelijk als even wat minder eten en dan hup, kilo's kwijtraken... i wish!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:23

Topic gedeeltelijk gelezen en wil toch even reageren. Ik schommel al vanaf mijn puberteit ernstig met mijn gewicht (reden is voor dit topic niet belangrijk) Als hoogste heb ik 108 kg gewogen, als laagste 46. Ik reed op dat (hogegewichts) moment op een manege waar ik alleen nog maar op één paard mocht rijden. Ik kan redelijk rijden, maar de manege eigenaar zette mij nooit op de wat jongere of kleinere paarden. Ik moest eerst maar eens afvallen.
Ik begrijp het. Ik begrijp het heel goed. Maar wat 'slanke' mensen vaak niet begrijpen is hoe pijnlijk het kan zijn. Hoe moeizaam het proces is van gewichtsverliezen. Ik heb toen op een 'dieet' gezeten van 1000 kaloriën per dag om maar op andere paarden te kunnen en mogen zitten. Wat op dat moment ook een grote motivatie was. Ik wilde zó graag. Maar op dat moment niet voor mezelf.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik het verschil DUIDELIJK heb gemerkt. Wanneer je zelf (veel) overgewicht hebt, voel je minder van je paard, kun je minder goed mee bewegen, meestal is je conditie minder goed en kun je minder goed (door)zitten.

Nu heb ik een bijrijdpaard, wat niet groot is. Maar ik kan voelen wat ik moet doen om het paard niet in de weg te zitten. Ik ben hard bezig met een strijd tegen mijn overgewicht en het gaat de goede kant op.

Gelukkig trek ik me dit niet persoonlijk aan, omdat ik de kant van de 'slanke ruiter' ook begrijp. Maar ik wil wel zeggen dat sommige opmerkingen enorm kwetsend kunnen zijn voor de mensen die problemen hebben met hun gewicht omdat ik me niet voor kan stellen dat je bewust kiest om 100 kilo of meer te wegen........................

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:25

Amanda schreef:
griziyr schreef:
En weer dwalen we af!

Waarom?
Zij zet een stelling neer over ruiters met overgewicht en daar wordt op gereageerd.
Dus er wordt imo niet afgedwaald Haha!

idd!
het gaat toch over overgewicht?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:33

Maartje1990 schreef:

Bron: http://www.gezondebasis.nl/pages/module ... 380&DID=15

Dit klopt in zekere zin ook wel...

Citaat:
Oorzaken overgewicht
Teveel eten
Kinderen zijn in de loop van de tijd niet méér, maar wel anders (ongezonder) gaan eten. Denk daarbij aan snoep, snacks en limonade. Maar ook aan een keertje extra langs de Chinees of langs de snackbar e.d. Als uw kind elke dag een normale hoeveelheid boterhammen en (vers) fruit eet, melk drinkt en een gezonde warme maaltijd krijgt, zal er minder snel overgewicht ontstaan.

Maar de realiteit is vaak anders. In plaats van drie vaste maaltijdmomenten per dag (ontbijt, lunch en warme maaltijd) en met twee à drie keer per dag een tussendoortje, eten kinderen vaker. Eten gebeurt steeds meer in de vorm van tussendoortjes. Vaak zijn dit etenswaren die veel vet en veel suiker (dus: veel calorieën!) bevatten. Van teveel tussendoortjes kunnen kinderen aankomen. Bovendien is de kans groot dat u in een vicieuze cirkel belandt: omdat uw kind veel tussendoortjes krijgt, eet hij tijdens de maaltijd te weinig (want hij heeft geen trek), met als gevolg dat hij een uur later toch weer honger heeft. En die trek wordt weer gestild met een tussendoortje.

Te weinig bewegen
Kinderen hebben beweging nodig. Dat is goed voor hun lichamelijke ontwikkeling, hun motoriek en de aanleg van spieren. Hoe meer een kind beweegt, hoe meer energie (calorieën) hij nodig heeft en hoe meer hij dus kan eten zonder dik te worden.

Maar we worden met z'n allen steeds luier. Steeds meer kinderen worden met de auto naar school, het zwembad of de sportclub gebracht. In plaats van lekker buiten te spelen, kijken kinderen steeds meer televisie en zijn computerspelletjes populair. Zittend voor de televisie verbruiken kinderen nauwelijks energie en bovendien wordt er op zulke momenten ook vaak meer gegeten.

Hoeveel moet mijn kind elke dag bewegen?
Om een idee te krijgen hoeveel uw kind elke dag eet, drinkt en snoept, is het handig gedurende een week een eetdagboekje bij te houden. Vanzelfsprekend vraagt u uw kind ook of hij op school en bij vriendjes nog extra lekkers heeft gekregen. Een eetdagboekje geeft inzicht in eetpatronen en maakt u bewust van eventuele 'valkuilen'.

De invloed van erfelijkheid
Overgewicht zit voor een gedeelte 'in de genen', maar de rol van erfelijkheid wordt echter vaak overschat. Als u zelf mollig bent, heeft uw kind ongeveer 30% kans zelf ook dik te worden. Natuurlijk kunnen we dit niet onderschatten, maar of een kind te dik is (of wordt) is vaker te wijten aan de eetgewoontes die hij van zijn ouders erft dan dat het in de genen zit.
Bron: http://www.gezondebasis.nl/pages/module ... 380&DID=15

Citaat
"Overgewicht is altijd het gevolg van meer energie innemen dan je verbruikt. Bevordering van lichaamsbeweging is dan ook van groot belang."
Prof. Dr. Ir. J.C. Seidell, Hoogleraar Voeding en Gezondheid, VU Medisch Centrum - Amsterdam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:35

Altijd?
ow raar, wist niet dat dit was bij mensen met een schildklier afwijking om maar wat te noemen...

Vind dat dus een erg foute uitspraak van die prof.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:38

ook een beetje vreemde uitspraak idd........

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:40

runningkawa schreef:
Altijd?
ow raar, wist niet dat dit was bij mensen met een schildklier afwijking om maar wat te noemen...

Vind dat dus een erg foute uitspraak van die prof.

Inderdaad... Dat had ik ook meteen...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:43

RK: Je kunt niet extra bewegen, maar wel paardrijden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:47

Soms wel soms niet.
Ik wil het je graag uitleggen hoor.

Ik heb maar een bepaald energie per dag.
Iedereen heeft dat Lachen
Alleen heb ik dat veel minder dan gemiddeld persoon.

Zo ben ik blij dat ik halve dagen kan werken (vroeger werkte ik dus tussen de 8 en 14 uur per dag)
Ik ben blij dat ik daarna mijn huishouden nog kan doen. De ene dag lukt dat redelijk, de andere dag niet.
Op de dag dat dat redelijk lukt kan ik dus rijden.
Een stapritje van een uur lukt me wel, wil ik trainen dan ben ik na een min of 20 klaar. (vroeger trainde ik na mijn werk 4 paarden wedstrijd gericht)
Dus nog eens extra erbij bewegen gaat echt niet meer (net zoals zoveel leuke andere extra dingen)
Heb ik een dagje meer energie, rij ik liever een keertje meer paard.

Dus zo enorm kan je leven veranderen als je ineens wat krijgt.

Overigens vind ik die clownsmiley niet erg aardig over komen, gewoon netjes vragen was fijner geweest

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:52

Haha! Haha! Zo iets dan. Het is mij duidelijk.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:52

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt