Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:44

Citaat:
Dit is niet zo, het hangt van de hele bouw van een paard af of er meer of minder spierkracht nodig is.

Please enlighten me, want deze snap ik niet.

Citaat:
Een lange vertikale hals heeft net zo weinig invloed op het zwaartepunt van een paard als een korte vertikale hals

... hoezo dat dan...?
(Ik verwachtte te lezen 'een lange horizontale hals (...) wat hogere korte hals, - dat is qua details waar.)

Citaat:
horizontaal geplaatste halzen zijn dan weer wat ongunstiger maar gezien het gewicht van hoofd en hals tov de totale massa van het paard hebben hals en hoofd ook weer niet zo'n grote invloed op het zwaartepunt.

Horizontale halzen plaatsen het gewicht van het hoofd maximaal ver weg van
... laten we zeggen....
de plaats waar wij als ruiters zitten.
Hoeveel die "verplaatsing" precies is (en ten opzichte van wat) liet ik in het midden.

En de aanleiding voor dit gedoe wat een tweetal opmerkingen:
1) 'dit paard beweegt wel de benen maar swingt niet mee in het lijf'
2) 'op stand zul je zien dat het dier een korte hals heeft'.

Als citaat twee gesproken had over een lange hals was ik niet zo verbaasd geweest.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-01-21 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:49

Janneke ik zou proberen je interpunctie te beperken tot wat “normaal” is in de Nederlandse taal. Je veelvoudig gebruik van streepjes, punten en komma’s op (voor mij) onlogische plaatsen maakt het (in ieder geval voor mij) lastig om je reacties te lezen, dat is jammer want volgens mij heb je best vaak een punt, maar komt deze soms slecht over :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:51

Helaas, ik 'zing zoals ik gebekt ben'.
Vrienden zeggen dat hardop lezen goed helpt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:53

Janneke2 schreef:
Helaas, ik 'zing zoals ik gebekt ben'.
Vrienden zeggen dat hardop lezen goed helpt.

Prima, maar realiseer je wel dat je daardoor misschien “genegeerd” wordt in discussies. Dat is geen onwil, maar zodra het een verhaal wordt dat ik twee keer moet lezen haak ik af.

Anoniem

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:58

OEPS!!!, soms is drie keer lezen beter dan ad hoc roepen/reageren

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:58

MCE schreef:

Waar doel je nu op?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:06

irmaz schreef:
Jammer dat de discussie nu een beetje te persoonlijk lijkt te worden gemaakt :

Ik heb het filmpje hier geplaatst als voorbeeld zoals ik tegenwoordig veel zie rijden (en hoge punten zie scoren) en waarvan ik benieuwd was waarom dit als goed wordt gezien.

Ik zie zelf hier geen paard dat met balans en lossigheid door de baan gaat. Wat ik uit de reacties hier boven opmaak is het paard uit balans omdat hij nog niet sterk genoeg is en moet hij deze onbalans daarom opvangen in de nek waardoor hij gaat knikken in draf.

Ben ik de enige die juist de nek geen goed gewricht vind om de bewegingskrachten die de rest van het lichaam (nog) niet aan kan op te laten vangen?
Het is toch veel logischer om eerst de rest van het lichaam sterker en soepeler te maken voordat je deze hoofd-hals houding zou willen vragen?

En als deze hoofd-hals houding speciaal dient om spieren van het lichaam te trainen, zoals ik ook ergens las in een bericht, welke spieren worden hierdoor dan getraind?

Ik vind het filmpje ook een voorbeeld van wat je tegenwoordig vaak ziet, paard wordt in een houding geduwd als ware en het wordt buigen of barsten. Wat ik hier mis, is de afwisseling in hoofd/ hals houding. Voorwaarts/ neerwaarts rijden over de rug in inderdaad eventueel een wat langzamer tempo en hoofd houding iets lager zodat de voorwaartse beweging niet afbreekt in de hals.

Ik vind de hals ook statisch en buigen op de verkeerde plek, er zit veel spanning rond het nek gewricht.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-01-21 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:08

irmaz schreef:
996981 schreef:
Ga jij het paard uitleggen dat hij niet moet compenseren in de nek? :+

Dit paard kan nog niet in een andere houding gereden worden, gezien het nog te weinig verbinding en aanspanning maakt. Dat zijn twee cruciale factoren om ervoor te zorgen dat een paard correct kan halsstrekken.

Maakt het paard geen verbinding in het halsstrekken, komt het achter de teugel in die lage lijn en belast hij de nek óok. Daarbij zal het paard in dit stadium van de africhting teveel op de voorhand gaan bij een andere hoofd-halshouding, waardoor hij de voorbenen ook nog meer zal gaan belasten dan nu.

Door het paard in deze houding te rijden train je de spieren én coördinatie die nodig zijn deze houding (waarbij gestreefd wordt naar oprichting) vol te kunnen houden. Dat zijn onder andere de spieren rondom de lendenen, in de boeg en de buikspieren. Daarnaast wordt de broek aangespannen doordat er voldoende impuls wordt gevraagd

Hoe ga je het paard op een andere manier effectief sterker maken volgens jou? En waarom zie je geen lossigheid?

Ik begrijp jouw antwoord niet helemaal. Het paard kan nog niet in verbinding halsstrekken maar je gaat al wel streven naar oprichting? In de klasse B dressuur wordt halsstrekken met verbinding gevraagd maar geen oprichting, waarom ga jij andersom te werk?

Doordat het paard aan de voorkant geen ruimte krijgt om zijn lijf te balanceren in de beweging (ik geloof dat de in de springsport gebruikte term basculeren hier ook wel van toepassing kan zijn) moet het paard zijn bovenlijn zo strak mogelijk houden om daar alle g-krachten mee op te vangen. Hierdoor kan hij zich geen lossigheid in het lijf veroorloven. Aan het knikken van de nek kun je zien dat zijn bovenlijn nog niet strak genoeg is.

Persoonlijk zou ik het paard sterker maken in de achterhand door het rijden van overgangen, overgangen en nog meer (schijn)overgangen. Maar wel tussen zit en been, dus voel hem terug komen op het achterbeen en vertrekken vanaf het achterbeen. Daarbij vind ik het belangrijk dat de beweging van achter naar voor door het lichaam kan vloeien, dus voor nooit meer begrenzen dan hij van achter aan kracht kan geven. Is het paard eenmaal sterk en soepel genoeg om achter zijn bekken te kantelen, te gaan zitten en dragen dan komt hij voor vanzelf omhoog.

Precies dit wat jij schrijft, zo zou ik het ook gaan doen bij dit paard. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:16

996981 schreef:
MCE schreef:

Waar doel je nu op?

op dat wat u schrijft,

ieder reageert vanuit eigen professie, zo gaat dat in een discussie toch!!
als het lastig te lezen is wil dat niet zeggen "ook zonder inhoud", voor de een misschien wel voor de ander niet

kritiek/opmerkingen hoeven niet altijd per definitie negatief te zijn, kunnen een cirkel doorbreken om ook eens door een andere bril te kijken,

relativeren kan heel verhelderend werken, vaker lezen ook, sparren ook, om menigen/inzichten/visie's te nuanceren/bij te stellen,

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:36

MCE schreef:
op dat wat u schrijft,

als het lastig te lezen is wil dat niet zeggen "ook zonder inhoud", voor de een misschien wel voor de ander niet

kritiek/opmerkingen hoeven niet altijd per definitie negatief te zijn, kunnen een cirkel doorbreken om ook eens door een andere bril te kijken,

relativeren kan heel verhelderend werken, vaker lezen ook, sparren ook, om menigen/inzichten/visie's te nuanceren/bij te stellen,

Volgens mij is het handig in een discussie te spreken, in dit geval schrijven, in een taal die voor beide partijen begrijpelijk is (of redelijkerwijs begrijpelijk kan worden geacht).

Dat is voor mij in dit geval niet zo, wat ik aangeef. Als de tegenpartij aangeeft de manier van communiceren niet te willen of kunnen aanpassen vind ik dat prima, maar het lijkt mij dat ik dan niet verantwoordelijk ben om het toch maar te moeten gaan proberen te begrijpen?

In begrijpelijke taal communiceren heeft niets met relativeren, sparren of visies bij stellen te maken.

Sterker nog, gebrek aan duidelijke communicatie maakt bovenstaande alleen maar lastig. En dat is precies wat ik probeerde aan te geven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:36

Ben blij om te lezen dat er wel meer mensen zijn die het bij de vos juist niet fijn om te zien vinden. :)

Bij zo’n paard heb je als snel van wauw omdat het er uit ziet als heel wat omdat ie zoveel beweging heeft. Als dit paard minder gang had in z’n benen dan had iedereen waarschijnlijk gezegd dat het geen fijn beeld is.

Mijn merrie bewoog ook zo goed als jong paard, heb filmpjes van haar als 4 jarige. Zelden zo’n fijn paard gezien, toen ik haar kocht was daar nog maar een schim van over, ja ze liep bovenin in een houding die veel mensen graag zien. Maar van de swung en lossigheid in haar lijf was niks meer over. En dat heeft toch echt met rijderij te maken (ook al was bij die van mij het management ook nog eens bedroevend)

Ben best bereid om wat filmpjes van onze reis hier te plaatsen ook al gaat die met ups and downs en ben ik ondertussen een hele nieuwe weg ingeslagen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:43

MarjanB schreef:
Ben blij om te lezen dat er wel meer mensen zijn die het bij de vos juist niet fijn om te zien vinden. :)

Bij zo’n paard heb je als snel van wauw omdat het er uit ziet als heel wat omdat ie zoveel beweging heeft. Als dit paard minder gang had in z’n benen dan had iedereen waarschijnlijk gezegd dat het geen fijn beeld is.

Mijn merrie bewoog ook zo goed als jong paard, heb filmpjes van haar als 4 jarige. Zelden zo’n fijn paard gezien, toen ik haar kocht was daar nog maar een schim van over, ja ze liep bovenin in een houding die veel mensen graag zien. Maar van de swung en lossigheid in haar lijf was niks meer over. En dat heeft toch echt met rijderij te maken (ook al was bij die van mij het management ook nog eens bedroevend)

Ben best bereid om wat filmpjes van onze reis hier te plaatsen ook al gaat die met ups and downs en ben ik ondertussen een hele nieuwe weg ingeslagen.

Leuk! En veel eerlijker dan random filmpjes en foto’s van internet te plukken van mensen die hier geen weet van hebben :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:02

996981 schreef:
Janneke ik zou proberen je interpunctie te beperken tot wat “normaal” is in de Nederlandse taal. Je veelvoudig gebruik van streepjes, punten en komma’s op (voor mij) onlogische plaatsen maakt het (in ieder geval voor mij) lastig om je reacties te lezen, dat is jammer want volgens mij heb je best vaak een punt, maar komt deze soms slecht over :)

Zal toch ook aan jou liggen, Janneke is altijd prima te volgen en gebruikt correct leesbaar nederlands.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:05

CharleyT schreef:
996981 schreef:

Zal toch ook aan jou liggen, Janneke is altijd prima te volgen en gebruikt correct leesbaar nederlands.

Fijn dat je dat even komt melden in een discussie waar je geen deel van uit maakt :Y)

Overigens schrijf ik toch ook overal dat ik vind dat het niet zo is? Jij vindt van wel, maar schrijft nu alsof het per definitie wel zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:19

996981 schreef:
MCE schreef:
op dat wat u schrijft,

Volgens mij is het handig in een discussie te spreken, in dit geval schrijven, in een taal die voor beide partijen begrijpelijk is (of redelijkerwijs begrijpelijk kan worden geacht).

Dat is voor mij in dit geval niet zo, wat ik aangeef. Als de tegenpartij aangeeft de manier van communiceren niet te willen of kunnen aanpassen vind ik dat prima, maar het lijkt mij dat ik dan niet verantwoordelijk ben om het toch maar te moeten gaan proberen te begrijpen?

In begrijpelijke taal communiceren heeft niets met relativeren, sparren of visies bij stellen te maken.

Sterker nog, gebrek aan duidelijke communicatie maakt bovenstaande alleen maar lastig. En dat is precies wat ik probeerde aan te geven.

oke, uw mening en visie, de mijne is ruimer (van meer stille mee lezers, lees ik maar ik geef u graag het gelijk, ik verdwijn weer

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:29

996981 schreef:
CharleyT schreef:

Fijn dat je dat even komt melden in een discussie waar je geen deel van uit maakt :Y)

Overigens schrijf ik toch ook overal dat ik vind dat het niet zo is? Jij vindt van wel, maar schrijft nu alsof het per definitie wel zo is.

Mee lezen is ook geen probleem hoop ik?
Waarom zou je er dan actief van deel uit moeten maken, soms is lezen net zo, misschien wel leerzamer dan typen.

Daarnaast heeft de gebruiker een goed punt, wat ik er op aan wil vullen, als je de schrijfwijze niet aanstaat, verstandiger is om dit via pb te melden.

Niet alleen netter voor de poster, maar ook voor de lezers.

Je mag het best niet met elkaar eens zijn! Daarvoor zijn we mensen! Maar we mogen elkaar best in onze waarde laten.

Graag zie ik de discussie voort, want hij is leuk te lezen en zeer leerzaam.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:34

maralyn schreef:
Mee lezen is ook geen probleem hoop ik?
Waarom zou je er dan actief van deel uit moeten maken, soms is lezen net zo, misschien wel leerzamer dan typen.

Daarnaast heeft de gebruiker een goed punt, wat ik er op aan wil vullen, als je de schrijfwijze niet aanstaat, verstandiger is om dit via pb te melden.

Niet alleen netter voor de poster, maar ook voor de lezers.

Je mag het best niet met elkaar eens zijn! Daarvoor zijn we mensen! Maar we mogen elkaar best in onze waarde laten.

Graag zie ik de discussie voort, want hij is leuk te lezen en zeer leerzaam.

Nee tuurlijk is meelezen geen probleem! :)
Ik zal in het vervolg een PB sturen. Is wellicht verstandiger :j het gaat overigens niet over niet aan staan, maar gewoon niet begrijpen. Zoals ik aangaf vind ik dat jammer, omdat ik het idee heb dat ze vaak een goed punt heeft welke dan niet goed uit de verf komt. Ik zag dan ook een tendens waarbij haar reacties vaak geen antwoord kregen. Ik kon me zo voorstellen dat ik niet de enige was die moeite had met het lezen van de reacties, maar misschien was dat een foute aanname. Het was dus een tip, absoluut geen aanval.

Ik hoop dat Marjan nog filmpjes wil posten voor nieuwe discussie input :) laten we die afwachten. Wellicht zijn er meer vrijwilligers?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:24

CharleyT schreef:

996981 schreef:Fijn dat je dat even komt melden in een discussie waar je geen deel van uit maakt :Y)

Overigens schrijf ik toch ook overal dat ik vind dat het niet zo is? Jij vindt van wel, maar schrijft nu alsof het per definitie wel zo is

CharleyT schreef:
Fijn dat je het waardeert dat ik even mee doe aan iets waar ik volgens jou geen deel van uitmaak, hoe ruimhartig toch.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 04-01-21 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:26

Filmpjes komen nog maar ben druk in meetings nu voor het werk :) wil bepaalde dingen dan wel even toelichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:03

Ik snap 996981 wel want ik heb ook moeite met het volgen van Janneke2 's commentaren. En reageer daar dus ook meestal niet op. En dat bedoel ik ook zeker niet onaardig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:06

Ok komt ie :')

Paard was met kopen al 12 z2+9 en klaar voor hogere werk. Mensen wilden haar kwijt omdat ze dr niet meer goed kregen, waren al 3 jaar bezig. Toen ik haar kocht in de staak, op het eerste filmpje zie je er niet zo veel aan omdat ik ook niks vroeg maar zodra ik iets probeerde qua been of ff er door proberen te krijgen was er gelijk verzet.

Dit was de eerste keer dat ik er op zat tijdens proefrijden. Eigenaar had voorgereden en daar ging ze meerdere keren in de staak. Mijn vriend vond dat ik er niet op mocht maar toch opgestapt. Daarna zei ze gelijk oh bij jou wil ze wel lopen.

Dit filmpje geeft iets beter een beeld

Sprongetje in de tijd, meer lossigheid en fijner in dr hoofd.

Dit is het laatste filmpje dat ik ohz heb, tempo wel te hoog :') Maar ze wil weer lopen

Daarna hoop gedoe gehad, bijna in moeten laten slapen en daarna verhuisd. Nu ben ik haar weer aan het oppakken, helaas waarschijnlijk toch een maagzweer waardoor ik nu helemaal terug bij af ben en net ohz mag draven.

Wel ondertussen van dit
Afbeelding
Naar dit
Afbeelding

Houd het lief :) ik ben graag proefkonijn maar niet om volledig afgefikt te worden. Ben ondertussen gelukkig zelf ook afgevallen :')

Heb niet altijd tijd om overal uitgebreid op te reageren, heb een vrij drukke baan en daarbij nog huishouden en m’n ezel ;)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:10

Ik heb jouw filmpjes natuurlijk gevolgd en ik vind het heel mooi om te zien dat ze van een paard op de handrem naar een paard gaat wat weer wil lopen.
Ik ben stiekem wel benieuwd naar filmpjes van voor jouw tijd, in de ring ofzo. Ik snap dat je die niet kunt delen hier, maar voor het complete plaatje zou dat wel interessant zijn. Als die beelden er zijn natuurlijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:13

Earth schreef:
Ik heb jouw filmpjes natuurlijk gevolgd en ik vind het heel mooi om te zien dat ze van een paard op de handrem naar een paard gaat wat weer wil lopen.
Ik ben stiekem wel benieuwd naar filmpjes van voor jouw tijd, in de ring ofzo. Ik snap dat je die niet kunt delen hier, maar voor het complete plaatje zou dat wel interessant zijn. Als die beelden er zijn natuurlijk.

Die zijn er wel maar op het kanaal van oud eigenaar. Wil die niet neerzetten omdat ze dan ook gelijk met naam bekend zijn. Hoe onhandig ze sommige dingen ook hebben aangepakt, ik ken ze vanaf dat ik een jaar of 10 ben dus wil ze ook wel beschermen daarin

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:24

Ik hoop dat je met ezel een echte ezel bedoelt en niet je vriend? :D
gekkigheid...

Leuk om te zien :) Voor mij mist ze in alle filmpjes, ook in de laatste, voorwaartse drang. Ze zou nog meer uit zichzelf aan mogen blijven trekken en je mag zelf een stuk luier zijn. Minder hulp willen geven, met meer reactie. Het ideaal is dat je er alleen ''achter'' hoeft te zitten. Dus het gevoel dat je veel paard voor je hebt, weinig achter je en dat ze jou meeneemt naar voren zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen.
Als je dat hebt kun je gaan focussen op de aanleuning, rechtgerichtheid en verzameling.

Ik denk dat dit ook beter wordt zodra je eigen balans beter wordt. Je zit vrij zwaar, achterin je zadel. Probeer ''licht, licht te rijden''. Dus enkel je zitvlak even in contact brengen met je zadel, zonder echt te gaan zitten.

Jullie zitten elkaar daar een beetje in de weg. Ze is van nature flegmatiek en dat versterkt doordat jij een beetje zwaarmoedig zit en veel hulpen geeft. Als je een lesklant van mij zou zij dan ligt daar de focus. Jouzelf meer in balans proberen licht te leren rijden en het paard beter laten reageren op de tweezijdige, voorwaartse kuithulp. Die twee dingen houden heel sterk verband met elkaar, waardoor ze in mijn ogen tegelijkertijd en als eerste aangepakt ''moeten'' worden :)

Ik denk dat je dan heel snel heel veel progressie gaat boeken!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:31

996981 schreef:
Ik hoop dat je met ezel een echte ezel bedoelt en niet je vriend? :D
gekkigheid...

Leuk om te zien :) Voor mij mist ze in alle filmpjes, ook in de laatste, voorwaartse drang. Ze zou nog meer uit zichzelf aan mogen blijven trekken en je mag zelf een stuk luier zijn. Minder hulp willen geven, met meer reactie. Het ideaal is dat je er alleen ''achter'' hoeft te zitten. Dus het gevoel dat je veel paard voor je hebt, weinig achter je en dat ze jou meeneemt naar voren zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen.
Als je dat hebt kun je gaan focussen op de aanleuning, rechtgerichtheid en verzameling.

Ik denk dat dit ook beter wordt zodra je eigen balans beter wordt. Je zit vrij zwaar, achterin je zadel. Probeer ''licht, licht te rijden''. Dus enkel je zitvlak even in contact brengen met je zadel, zonder echt te gaan zitten.

Jullie zitten elkaar daar een beetje in de weg. Ze is van nature flegmatiek en dat versterkt doordat jij een beetje zwaarmoedig zit en veel hulpen geeft. Als je een lesklant van mij zou zij dan ligt daar de focus. Jouzelf meer in balans proberen licht te leren rijden en het paard beter laten reageren op de tweezijdige, voorwaartse kuithulp. Die twee dingen houden heel sterk verband met elkaar, waardoor ze in mijn ogen tegelijkertijd en als eerste aangepakt ''moeten'' worden :)

Ik denk dat je dan heel snel heel veel progressie gaat boeken!

Hmm noem tot nu toe alleen de donkerbruine ezel, misschien de rooie ook eens uittesten wat die er van vind :')

Dank je voor inhoudelijk. Houding stukje is onder constructie :) ik ben hypermobiel in m’n onderrug en heupen dus voor mij is m’n houding niet altijd iets wat makkelijk is en lijkt het door m’n rondvliegende benen dat ik harder werk dan ik doe. Nu een ander zadel waardoor ik fijner zit en hoop daarmee ook weer rust in m’n lijf te krijgen. Overweeg om ook te kijken naar een springzadel omdat dat vroeger de oplossing was voor m’n houding.

Als ik weer wat kan filmen wat enigszins zin heeft zal ik het plaatsen.