Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:20

Babootje schreef:
Kadankovitch schreef:
Sorry ik had iets geschreven, maar het was mij niet goed gelukt over te brengen wat ik uitdrukken wilde. Ik heb toen op wijzig gedrukt en de tekst gewist, maar versturen ging niet wegens te weinig woorden, niets doen, dan zou de ongewenste tekst blijven staan. Ik wist het niet anders op te lossen dan te schrijven dat ik mij bedacht had.

O, hahaha. Geen probleem.

Tja, in veel opzichten ben ik veel te vroeg geboren. Maar ik boek vooruitgang. Computers en ondergetekende zijn van een 'staat van Oorlog' geëvolueerd tot een 'gewapende Vrede'. Ik heb zelfs ontdekt dat Skype niets met kangaroes te maken heeft. Maar ik geef toe ik blijf achterlopen.

Bijvoorbeeld:

@ Evelijn: Wat is een "webinar" ?
Bij voorbaat dank.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:22

S_en_Z schreef:
[ [url=m/KYgNHk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Appuyeren in stap met 1 hand.. had jeuk.. best leuk om te zien dat ze zo fijn aan de hulpen staat.

Dit is een mooi voorbeeld hoe ontspannen en argeloos een paard de hulpen volgen kan!!!
Mijn compliment.

S_en_Z

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:36

Dank u wel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:40

Mooie foto Samantha!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:01

Ik heb juist deze video gezien. https://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg
Hier heb ik héél veel bewondering en waardering voor. Daar volgt ook geen 'MAAR' op.
In dezelfde categorie: https://www.youtube.com/watch?v=5SPqrLSCUgY
De Ouder heer met Portugese mantel is de eminente Dr.Pierre Pradier

Ik vind het zo jammer dat ik dit niet meer aan meneer van Loon heb kunnen laten zien; hij zou er zeer van genoten hebben.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb hier de hoogste waardering voor. Ik zou mij wensen dat meer ruiters erna zouden streven om dit beeld in het openbaar te tonen, via wedstrijden en demonstratie. Maar dat betekend niet dat ik geen even grote waardering heb voor de meer conventionele dressuurruiter [of ruiten/menner in andere takken van de paardensport] die met 'innerlijke beschaving' paarden africhten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:23

Ik zet een kleine maar in.
De tweede video lijkt mij toch aanzienlijk beter dan de eerste.

De eerste is mooi los en vriendelijk en zo zouden we graag paarden in de B en L zien gaan, maar ik zie geen enkele verzameling/oprichting.
Op het moment dat dat gevraagd wordt gaat het paard over op kunstjes en geeft geen mooi voorbeeld.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:46

Same procedure as last time

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:03

Even een kleine edit, Kadankovitch heeft zijn post weer verwijderd nadat ik deze geplaatst heb.
Desalnietemin is het mijns inziens nog wel te volgen.

Wanneer U het tegen mij hebt wat betreft het gebrek aan positiviteit dan hebt U kennelijk mijn laatste post niet helemaal doorgelezen.

De mijns inziens terechte kritiek op de eerste video is dat er bewegingen getoond worden die volstrekt verkeerd uitgevoerd worden.
Verkeerd dus, niet bijna goed of het kan beter, verkeerd.
De amazone laat haar paard bewegingen uitvoeren die het niet aankan of verkeerd heeft aangeleerd.
Het is verkeerd om een paard bewegingen uit te laten voeren op een verkeerde manier, eenmaal aangeleerd zijn ze heel moeilijk weer af te leren.

In dit geval gaat het om de verzamelende bewegingen die uitgevoerd worden zonder opgebouwde aanspanning vanuit de achterhand.
Heel duidelijk voor iedereen zichtbaar is het dat het paard letterlijk hoofd en hals omhoog werpt om de voorbenen te ontlasten om ze te kunnen verplaatsen.
In de getoonde piaffe wipt het paard de achterhand omhoog.
Er is geen sprake meer van zweefmoment in de verzamelende bewegingen.

Op de tweede video is natuurlijk ook van alles aan te merken, maar het elementaire verschil is hier dat men er bezig is met een poging om het juist te doen.

"Who's perfect."

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:46

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:05

Wat mij altijd opvalt aan deze filmpjes incl die van acedemische rijkunst etc Is dat die paarden altijd zo met de oren in de nek lopen wanneer ze de zwaardere oefeningen doen zowel aan de hand als er naast

Heeft iemand daar een verklaring voor?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:43

Daar zijn verschillende verklaringen voor mogelijk.
Laat ons een voorbeeldfoto zien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:14

Kadankovitch schreef:
Bijvoorbeeld:

@ Evelijn: Wat is een "webinar" ?
Bij voorbaat dank.

Webinar = online seminar, of te wel een online lezing/college.

Karen Rohlf zat in LA achter een webcam met daarnaast mooie slideshow en daar gaf ze uitleg over 'healthy biomechanics' en daarna natuurlijk ook over haar nieuwe online cursus (want dit was wel gratis maar de meeste informatie is natuurlijk niet gratis :Y) )

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:29

Nu ik de uitleg zie, had ik er zelf ook op kunnen komen |o maar toch bedankt.

Ja natuurlijk is het niet gratis, de beelden die ik heb gezien zijn reclame. Niets mis mee; zij moet immers ook leven.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:03

Mooie foto S_Z!
En prachtige compilatie van de 7-jarige :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:13

Kadankovitch schreef:
Door de post van Evelijn ben ik op deze video van Karin Rohlf gekomen. Deze uitleg is heel mooi. https://www.youtube.com/watch?v=ozKSp547sBk
Niets aan toe te voegen.

Wat een mooi beeldend filmpje!! Wauw!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:14

dresjoepie schreef:
Wat mij altijd opvalt aan deze filmpjes incl die van acedemische rijkunst etc Is dat die paarden altijd zo met de oren in de nek lopen wanneer ze de zwaardere oefeningen doen zowel aan de hand als er naast

Ik denk en hoop dat dit een vorm van concentratie is..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:24

dresjoepie schreef:

Ik begrijp volkomen waarom u tot die indruk bent gekomen. Ik herken het van mijn huidige paard. In het begin had ik constant de indruk dat hij smerig naar mij keek, totdat ik hem in de wei een echt smerig zag kijken naar een ander paard. Ik denk dat het ligt aan de manier hoe het oor in de schedel is geplaatst. Kelso en De-Boze-Meneer hebben dezelfde schedel, typisch Portugees. Op het moment dat ik iets vraag dat meer is dan het gewone [en dat gebeurd gemakkelijk bij een 6 jarig paard], dan concentreert hij zich bijzonder op zo'n moment draait hij z'n oren naar achter, maar niet in de nek, dat doet hij op dezelfde manier als wanneer ik hem krabbel op zijn schoft [alleen een suikerklontje staat hoger op de verlanglijst]. Hij maakt dan de vreemdste lipbewegingen, maar staat voor de rest muisstil, met zijn oren naar achteren. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat hij dan boos of zuur is.

Zoals Pol het zojuist ook zei

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:30

@ pol1
[/quote]Wat een mooi beeldend filmpje!! Wauw![/quote]
Ik zou mij wensen dat meer mensen met dergelijk gedachtegoed het zo tot de verbeelding sprekend konden uitdrukken. Het is niet met de vinger wijzend of belerend. Het zet zaken op een rij die iedereen kan herkennen, die een intrinsieke logica bevatten, maar waar men te vaak aan voorbij gaat omdat het eigenlijk te vanzelfsprekend is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:56

dresjoepie schreef:

Specifiek bij dit filmpje, denk ik dat het paard het gewoon vrij zwaar vind (volgens mij is het paard op dit filmpje een jaar of 20)

Algemeen bij hoofdstelloos rijden (zeker op deze manier waarbij je echt iets vraagt van je paard) heb je echt extreem veel concentratie nodig en je rijdt ook altijd iets meer terug (in een perfecte wereld natuurlijk niet, maar in het echte leven wel ;) ) dan met hoofdstel. Je ziet dan vaker dat de oren meer naar achter gericht staan of veel van achter naar voren switchen. Je krijgt dan een heel ander plaatje dan een paard wat voorwaarts-voorwaarts-voorwaarts wordt gereden.

Voor de rest zijn er natuurlijk heel veel verschillende redenen dat het paard z'n oren naar achter heeft staan. Oren betekenen alleen wat als je de rest van de lichaamstaal erbij ziet.

Paarden hebben de oren naar achteren als ze speels zijn, boos zijn, iets moeilijk vinden, met jouw bezig zijn, met iets achter zich bezig zijn, onzeker zijn etc.

Net als dat oren naar voren alles kan zijn tussen lekker voorwaarts en doodsbang.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:03

Kadankovitch schreef:
Ik zou mij wensen dat meer mensen met dergelijk gedachtegoed het zo tot de verbeelding sprekend konden uitdrukken. Het is niet met de vinger wijzend of belerend. Het zet zaken op een rij die iedereen kan herkennen, die een intrinsieke logica bevatten, maar waar men te vaak aan voorbij gaat omdat het eigenlijk te vanzelfsprekend is.

Mooi beschreven! Ik vind Karen Rohlf vrij uniek in de manier waarop ze een gevoel kan beschrijven en uitleggen. Dat blijft toch het lastige van uitleggen, hoe breng je dat gevoel (dat bij iemand zelf vanzelf gaat!) over op iemand anders.

https://www.youtube.com/watch?v=iSqKcMt5uq0

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:25

sanne83 schreef:
Algemeen bij hoofdstelloos rijden (zeker op deze manier waarbij je echt iets vraagt van je paard) heb je echt extreem veel concentratie nodig en je rijdt ook altijd iets meer terug (in een perfecte wereld natuurlijk niet, maar in het echte leven wel ;) )
Je krijgt dan een heel ander plaatje dan een paard wat voorwaarts-voorwaarts-voorwaarts wordt gereden.

Nee, nee, we hebben het over klassieke dressuur zoals omschreven in het welbekende Fei art 401, niet over gezellig samen spelen en maar wat aanklooien naar eigen idee en als dat dan lekker ontspannen is dan is het goed.
Wanneer men hoofdstelloos een paard niet zodanig kan voorbereiden dat het correct gaat bewegen dan is dat een argument om het mét een hoofdstel te doen.
Op het moment dat er verzameling wordt gevraagd aan het paard Monty van K R gaat dit over op onnatuurlijke geforceerde bewegingen en dat is per definitie fout.

Ik heb hélemaal niets tegen KR, maar de getoonde verzameling is verkeerd begrepen en uitgevoerde rijkunst.
Het is geen rijkunst.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:36

Met het "plaatje" bedoelde ik alleen het orenspel.

Waar staat precies dat iemand (of Karen Rohlf zelf) beweert dat dit hét toonbeeld is van de perfecte dressuur zoals omschreven in artikel huppeldepup? Er is meer dan alleen fysieke ontwikkeling ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:48

sanne83 schreef:
dresjoepie schreef:

Specifiek bij dit filmpje, denk ik dat het paard het gewoon vrij zwaar vind (volgens mij is het paard op dit filmpje een jaar of 20)

Algemeen bij hoofdstelloos rijden (zeker op deze manier waarbij je echt iets vraagt van je paard) heb je echt extreem veel concentratie nodig en je rijdt ook altijd iets meer terug (in een perfecte wereld natuurlijk niet, maar in het echte leven wel ;) ) dan met hoofdstel. Je ziet dan vaker dat de oren meer naar achter gericht staan of veel van achter naar voren switchen. Je krijgt dan een heel ander plaatje dan een paard wat voorwaarts-voorwaarts-voorwaarts wordt gereden.

Voor de rest zijn er natuurlijk heel veel verschillende redenen dat het paard z'n oren naar achter heeft staan. Oren betekenen alleen wat als je de rest van de lichaamstaal erbij ziet.

Paarden hebben de oren naar achteren als ze speels zijn, boos zijn, iets moeilijk vinden, met jouw bezig zijn, met iets achter zich bezig zijn, onzeker zijn etc.

Net als dat oren naar voren alles kan zijn tussen lekker voorwaarts en doodsbang.

Kan ik uw opmerking begrijpen als aanvullend of is het bedoeld als tegenspraak van hetgeen ik beweer? Waarbij u zeker meer ingaat op de specifieke effecten van het hoofdstelloos rijden. Daarmee heb ik weinig of geen ervaring behalve wat ik ooit eens met mijn oude merrie gespeeld heb. Ik zou dat niet storend vinden, daarvoor is een forum.
En kan ik uit uw opmerking begrijpen dat u ook van mening bent dat de stand van de oren niet per sé negatief beoordeeld hoeft te worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:54

Citaat:
Waar staat precies dat iemand (of Karen Rohlf zelf) beweert dat dit hét toonbeeld is van de perfecte dressuur zoals omschreven in artikel huppeldepup? Er is meer dan alleen fysieke ontwikkeling ;)

Dat staat natuurlijk nergens, maar daar gaat het mij niet om, het is FOUT.
Het is net zo fout als 5 kilo druk in de mond bij GP wedstrijden met het verschil dat dit er heel lief uitziet.
Omdat het er heel lief uitziet lijkt het bijna goed maar het is fout.

Men heeft in het verleden tot in de treure met schade en schande ( op 100.00den paarden) uitgevogeld dat een paard tot zijn meest optimale zelf in alle opzichten komt door het harmonieus in zijn natuurlijke eigenschappen te ontwikkelen.
Dat is de intentie van het FEI artikel!

Dit zijn géén natuurlijke bewegingen, dit zijn de bewegingen van een paard dat zich spaart om fysieke redenen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:10

Het FEI reglement is niets anders dan een noodzakelijk compromis tussen de twee grote stromingen in de dressuur die op dat moment [in de aanloop van de Eerste Wereldoorlog] werden erkend. Het is net als het Handvest van de Verenigde Naties, een politiek accoord van de sterkste in de toenmalige wereld die de arrogantie hadden vanuit hun macht te bepalen hoe de wereldorde eruit diende te zien. Daar is nooit gevraagd naar de mening van ontwikkelingslanden, ZO IS EVENMIN REKENING GEHOUDEN andere stromingen binnen de wereld van de dressuur, door de o.a. vertegenwoordigers van Frankrijk en Duitsland.
Waarbij nog vermeld moest worden dat men genoodzaakt werd om tot een reglement te komen omdat zo nodig wedstrijden te kunnen beoordelen die moesten uitmaken wie van de twee dominante landen de superieure was. Een waarlijk nobel doel [noteer sarcastische ondertoon]. Diezelfde wedstrijden die sommigen onder ons zo radicaal verwerpen.
Met deze kennis in het achterhoofd vind ik het nogal getuigen van een beperkte visie als men het FEI reglement aanhaalt als de enig ware bron van Kennis op dit vlak. Bovendien geeft dit reglement hoofdzakelijk weer wat het Eindresultaat moet zijn. De weg daar naartoe wordt, niet of althans slechts marginaal weergeven. Op basis daarvan een combinatie tot op de grond afbreken lijkt mijn onvoldoende gefundeerd.