Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:28

Jeetje, die mist echt een partij rugspier!
Om heel eerlijk te zijn kijk ik sowieso niet erg graag naar Totilas, vind de bewegingen nooit zo fijn uit zien..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 05:37

Afbeelding

Op dit plaatje is voor mij duidelijk hoe de paarden in de top sport vaak getraind worden.
Vroeger op school leerde we in theorie wel over een diagonaal benen paar, maar de praktijk laat ons nu totaal iets anders zien.
Voor mij DE reden om geen KNHS te starten.
(Ik zeg niet dat iedereen die KNHS start of jureerd, zo naar paarden kijkt, maar helaas wel veel te veel)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:06

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:52

Hier valt mij ook direct de deuk op achter het zadel. Dat stukje was het eerste wat bij mijn paard gevuld werd met spieren. Maar let maar eens op hoeveel paarden daar niet gespierd zijn?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:01

Japeloup, mooi plaatje! En herkenbaar, want helaas zie je heel veel paarden met dat bekende "dakje" (puntje) op hun bips.

Over Totilas zullen we het maar niet hebben. Eeuwig zonde van dit prachtige paard. Terwijl Rath volgens mij best een leuk rondje kan sturen op de Duits Klassieke manier. Ik was een tijdje geleden op zoek naar film materiaal van de vader van mijn paard en stuitte op een filmpje van Rath. Dit zie ik veel liever.
https://www.youtube.com/watch?v=oEti1E3Tl0U

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:03

Ik kan niet rijden met ronde teugels. Ik ga vanavond als het wat minder warm is iets proberen. Ik heb een oud hoofdstel uit elkaar gehaald en het riempje van de neusriem gebruik om mijn teugels te verlengen. Scheelt toch weer 20 centimeter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:06

Of de sperriem daarvoor gebruiken, doet die ook nog dienst :))

Mooi plaatje Japeloup!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:09

Dat heb ik geprobeerd, maar de sperriem past niet. Die is te smal. Het riempje van de neusriem is breeder.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:53

damian23 schreef:
Ik kan niet rijden met ronde teugels. Ik ga vanavond als het wat minder warm is iets proberen. Ik heb een oud hoofdstel uit elkaar gehaald en het riempje van de neusriem gebruik om mijn teugels te verlengen. Scheelt toch weer 20 centimeter.

Lol, lekker crea bea bezig +:)+

lees nog volop mee in dit topic hoor, maar we zijn tijdelijk paardloos.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 08:57

Zoek een oude teugel op en laat een deel daarvan even aan je eigen teugel naaien in een "hakkenbar" of zo.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 09:05

Japeloup schreef:
[ [url=m/XgIqAn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op dit plaatje is voor mij duidelijk hoe de paarden in de top sport vaak getraind worden.
Vroeger op school leerde we in theorie wel over een diagonaal benen paar, maar de praktijk laat ons nu totaal iets anders zien.
Voor mij DE reden om geen KNHS te starten.
(Ik zeg niet dat iedereen die KNHS start of jureerd, zo naar paarden kijkt, maar helaas wel veel te veel)

Ik heb nog nooit een paard in vrijheid soortgelijke bewegingen zien maken
Het is dus bovenal een onnatuurlijke manier van bewegen en niet een geperfectioneerde natuurlijke eigenschap, wat de bedoeling is van de dressuur zo schrijft het FEI zelf.
Dat moet de onderliggende reden zijn dat zo een groot percentage paarden fysieke problemen krijgt bij dit soort van trainen.
Dit uit eerste hand, bevestigd door een aantal fysiotherapeuten, een aantal grooms en een dierenarts die ik ken en die in de bekende stallen werkten.
Dat is allemaal nog tot daar aan toe, dat is de prijs van de showbizz, het grote probleem huist in het feit dat zo ontzettend veel gemiddeld getalenteerde mensen met hun gemiddeld getalenteerde paard op soortgelijke manier proberen te trainen.
Hier gaat het echt fout, kijk maar om je heen....

Zij zouden zoveel gelukkiger kunnen zijn bij een Klassieke training.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:08

Ben je nu niet erg negatief S. man ?

Zie in het amateur spring parcours toch best veel fijne, frisse en loslatende paardjes rondlopen.
Kan ook komen dat mijn eigen beeld fiks scheef is getrokken, want de dressuurbak kan mij niet echt meer boeien :( :O

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 10:18

We hebben het toch over dressuur.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:27

In de dressuur wordt het paard te vaak niet in zijn waarde gelaten en wordt er geforceerd en op druk gereden. In het springen zie je dat minder.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:29

Yep, maar de dressuur is de trainings-basis in alles wat je doet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:05

Natuurlijk, maar het doel is in beide disciplines anders.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:15

Lante: was een reactie op S.man / sorry had effe moeten quoten ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:40

damian23 schreef:
Eerst zorg je dat de bovenlijn sterk wordt. Daar zijn de meeste van ons hier nu druk mee bezig. Met stretchen (vwnw). Vanuit die stretch vraag je het paard in een werkhouding. Net zo ver als hij aangeeft te kunnen. Dat doe je steeds in korte stukjes. Paard mag niet in tempo terugkomen.
En als je de werkhouding goed beheerst kan je pas denken aan verzamelen en oprichting.

Dus eerst de bovenlijn ontwikkelen door stretchen (vwnw)
https://www.youtube.com/watch?v=0sQ7N23wGew

Daarna de werkhouding
https://www.youtube.com/watch?v=mGBg6G-WE1I

En dan pas de verzameling
https://www.youtube.com/watch?v=RbWAt3vUN2E

En dit proces duurt een aantal jaren. Het enige wat je dan doet is het paard vragen om omhoog te komen in oprichting. Heel veel ruiters slaan die eerste twee stappen over.

Vragen jullie de werkhouding vanuit de stretch, of andersom? Ik zie op de filmpjes veel gewerk met de handen om het hoofd omhoog te krijgen/houden en paard komt daardoor vooral achter de loodlijn en niet omhoog.

Ik werk zelf liever met afwisseling tussen de neutrale houding en vwnw, afgestemd op het paard hoeveel in welke houding. Daarnaast kan ook door lengtebuiging en plaatsing van het gewicht meer ontspanning bereikt worden, daar heb je niet altijd vwnw voor nodig, ik zou dus zelf niet op elk moment teruggrijpen naar de vwnw houding.
Ik heb een beetje het gevoel dat je met deze extreme nadruk op vwnw bij sommige paarden een soort struisvogel-reflex kweekt. Alleen beneden is het veilig..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:45

Mee eens @sanne83.
Het waardevolle is wel dat de ruiter én het paard het neerwaarts goed bevestigen en het schaadt niet.
Doorgaans wordt dit deel overgeslagen en heeft men geen goed idee hoe een paard juist in te stellen in de gebruikshouding.
Dat heeft weer te maken met het elastiekje. :)
Dressuurrijden gebeurt in de gebruikshouding.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:55

@Japeloup: leuk plaatje dat precies de vinger op de zere plek legt!

@Peetstap: jammer dat de dressuurbak je niet meer boeit want het KAN zo leuk zijn. Wel erg leuk dat je toch mijn filmpjes uitgekeken hebt :)

@Damian23: deze touwteugels zijn plat en erg fijn :j Maar inderdaad een (ingekorte) slof of jouw crea bea oplossing kan ook werken. Voor mij scheelt het iig erg in mijn houding en zit dat ik nu langere teugels heb. Voor mijn gevoel hoef ik niet meer mee voorover omdat mijn teugels lang genoeg zijn.

Wat mij aan de foto opvalt is in eerste instantie zoals Damian23 al zegt de arme bespiering direct achter (en naast) de schoft (wat ik ook bedoelde met holle rug). Dit zie je ook zo mooi bij mijn vos terug in het filmpje waar Will Faerber zijn commentaar op heeft ingesproken. Hoewle het eigenlijk geen verrassing zou moeten zijn verraste het me toch wat dat Toot daar eigenlijk net zo onbespierd is als mijn vos.

@Sanne83: ik vraag de werkhouding vanuit de stretch. Ik begin altijd met de stretch. Daarna ga ik werkhouding vragen, afgewisseld met de stretch. Vergeet niet dat de paarden die je op de filmpjes van Will Faerber ziet allemaal paarden zijn die voordat ze daar kwamen verreden zijn (ver achter de loodlijn, valse knik, holle rug enz.). Het is dan ook logisch dat als je begint met werkhouding en verzameling dat ze in eerste instantie weer terug willen naar wat ze geleerd hebben: erachter kruipen. Daar moet ik bij mijn paard ook erg voor waken nu ik hem meer ga oppakken. Het gaat echter beter en beter naarmate hij sterker wordt.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:08

Ik pak mijn paard ook op vanuit de stretch. Ze wil dan vaak meteen weer in haar oude doen vervallen. Momenteel wissel ik dus veel af tussen stretch en werkhouding. Het belangrijkste is dat ze ontspannen blijft. Ik merk wel dat ze nu wel mijn hand wilt volgen.

Overigens een compliment van mijn osteopaat. Ik heb haar verteld over het stretchen en ze was het meteen met me eens dat dat heel goed is voor paarden. Ze was er nu voor een herhaalbehandeling en mijn paard had geen grote blokkades meer. Nu even een paar dagen rust en dan is ook mijn bestelde chambon binnen ;-). Dan even een paar dagen longeren en er weer op.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:10

Ik begin met instappen in een neutrale houding, gewoon een contactteugel. Daarna vwnw of stretch (hoe je het wil noemen). Vanuit de stretch pak ik hem op in werkhouding en dan weer de stretch. Ik wissel dat vrij veel af. Na iets "moeilijks" bijvoorbeeld wijken in galop, stretch ik weer. Dus ik doe eigenlijk beiden. Van werkhouding naar stretch en van stretch naar werkhouding.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:10

Simpelman schreef:
Ik heb nog nooit een paard in vrijheid soortgelijke bewegingen zien maken
Het is dus bovenal een onnatuurlijke manier van bewegen en niet een geperfectioneerde natuurlijke eigenschap, wat de bedoeling is van de dressuur zo schrijft het FEI zelf.
Dat moet de onderliggende reden zijn dat zo een groot percentage paarden fysieke problemen krijgt bij dit soort van trainen.
Dit uit eerste hand, bevestigd door een aantal fysiotherapeuten, een aantal grooms en een dierenarts die ik ken en die in de bekende stallen werkten.

Ik durf dit wel in twijfel te trekken. Want ik ken ook net zo veel dierenartsen, fysiotherapeuten en grooms die je dit zelfde verhaal vertellen over 'vroegah' toen iedereen nog klassiek trainde vanuit de militaire traditie. Ik kan je verzekeren dat het toen echt niet beter gesteld was met het rijkunstig niveau of met het paardenwelzijn dan nu. In deze tijd hebben wel veel meer kennis tot onze beschikking. Ik zie om me heen dat ook paarden daar baat bij hebben.

Simpelman schreef:
Dat is allemaal nog tot daar aan toe, dat is de prijs van de showbizz, het grote probleem huist in het feit dat zo ontzettend veel gemiddeld getalenteerde mensen met hun gemiddeld getalenteerde paard op soortgelijke manier proberen te trainen.
Hier gaat het echt fout, kijk maar om je heen.....

Dat ben ik helemaal met je eens.

Simpelman schreef:
Zij zouden zoveel gelukkiger kunnen zijn bij een Klassieke training.

er zijn maar 2 manieren van rijden, dat is goed rijden en fout rijden. Ik heb in de klassieke hoek ook heel veel misstanden gezien van mensen die hun paarden murw trainen waardoor er learned helplessness ontstaat. Of mensen die zo gefixeerd zijn op de verzameling en daarmee compleet vergeten dat een paard ook in verzameling over de rug moet gaan, met allerlei nare blessures tot gevolg.

Het is belangrijk om selectief te zijn in waar je je kennis vandaan haalt. Een goede trainer is niet goedkoop. Maar zo lang mensen nog denken dat ze via een on-line cursus, een boek, dit forum of YT filmpjes echt kunnen leren paardrijden zullen er misstanden blijven bestaan. Ongeacht de stroming die je aanhangt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:02

Simpelman schreef:
Mee eens @sanne83.
Het waardevolle is wel dat de ruiter én het paard het neerwaarts goed bevestigen en het schaadt niet.
Doorgaans wordt dit deel overgeslagen en heeft men geen goed idee hoe een paard juist in te stellen in de gebruikshouding.

Helemaal eens. Naar mijn idee wordt ontspanning vaak overgeslagen en is vwnw vragen één van de ingangen die leidt tot ontspanning, maar ook een vanzelfsprekend gevolg vanuit het paard van ontspanning. Je kan simpelweg niet verder als je dit niet hebt.

Horseware schreef:
@Sanne83: ik vraag de werkhouding vanuit de stretch. Ik begin altijd met de stretch. Daarna ga ik werkhouding vragen, afgewisseld met de stretch. Vergeet niet dat de paarden die je op de filmpjes van Will Faerber ziet allemaal paarden zijn die voordat ze daar kwamen verreden zijn (ver achter de loodlijn, valse knik, holle rug enz.). Het is dan ook logisch dat als je begint met werkhouding en verzameling dat ze in eerste instantie weer terug willen naar wat ze geleerd hebben: erachter kruipen. Daar moet ik bij mijn paard ook erg voor waken nu ik hem meer ga oppakken. Het gaat echter beter en beter naarmate hij sterker wordt.

Ik denk persoonlijk dat het door de manier van vragen komt. Genoeg paarden die achter de loodlijn zijn gereden, kunnen prima weer voor de loodlijn gereden worden. Je moet ze alleen wel bevestigen in het voor de loodlijn lopen en dat bereik je, in mijn ervaring. niet door constant alleen maar vwnw te vragen.

Begrijp me niet verkeerd, ik juig initiatieven als die van Will Faeber toe, maar dat betekent niet dat ik niet ook kritisch kan zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 13:05

@Abacab,
Vroeger is erg lang.
Verkeerd interpreteren van overgegeven kennis, doorslaande drang om iets voor elkaar te krijgen koste wat kost zijn van alle tijden.

Jij interpreteert zo te lezen mijn betoog tot het opvolgen van de algemeen aanvaarde, doorwrochte regels en technieken voortkomend uit de Klassieke Dressuur alsof ik daarmee zeg dat vroeger alles beter was?

Overigens is KD de tot het heden doorgeëvolueerde kennis van het dressuurrijden.
Het is cultuur, wat goed is behouden we en daar bouwen we op verder, net als klassieke muziek, klassieke geneeskunde.

Een forum als dit leert mensen geen paardrijden maar het help mensen met andere ogen naar de realitiet te kijken en zelf na te gaan denken.
Zoniet blijft er niet veel anders over dan het geloven wat de "instructeurs" met een ORUN opleiding van 12 avonden luide verkondigen. :(