Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 18:40

Er wordt telkens gesproken over de gymnastische werking van LDR.
Welke is dat?
Het soepel maken van de heupen?
Het verzwaard trainen van de voorhand?

Babootje

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:12

Misschien eens proberen Simpelman? De sleutel ligt volgens mij echt in dwang en geen dwang.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 19:14

Babootje schreef:
Misschien eens proberen Simpelman? De sleutel ligt volgens mij echt in dwang en geen dwang.

I was there.

Het geeft een fenomenaal gevoel van controle, je hebt je paard helemaal in de hand.
Het paard ziet nagenoeg niets meer, het kijkt naar de grond, het bit werkt onder deze hoek uiterst agressief dus het leert om zeker niet tegen de hand te komen en om zich zonder aanspanning van rugspieren voort te bewegen en gaat nu verend hoppen vanuit de 4 benen.
Totale overgave.

Zo gauw je "het hoofd er op zet" zet het zich vast onder het zadel, sluit de schoft en gaat noodzakelijkerwijze in draf met de voorbenen zwiepen om vooruit te kunnen komen (mooie gangen, applaus!).

Als dat het mooiste is dat iemand gevoeld heeft dan is dat jammer, er kan meer, vrijwillig samensmelten, gedragen worden.
Subjectief, het Centaur gevoel.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-12-14 19:35, in het totaal 5 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:26

Simpelman schreef:
Babootje schreef:

I was there.

Leg uit :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:10

Ben ik ook wel benieuwd naar Simpelman! Heb je ldr bij wijze van experiment een keer uitgeprobeerd, een keer gereden op een ldr getraind paard, of anderszins?

Nog even over het überstreichen, is dit niet ook om te controleren of het paard aan je zit is? Dus dat je met je zit aangeeft of je wilt dat het paard je hand volgt naar beneden (halsstrekken) of dat hij in zelfhouding met een doorhangende teugel door blijft lopen? Zo bezien, kun je dan stellen dat paarden die volgens het ldr systeem getraind worden niet kunnen überstreichen omdat in dit systeem de zit neutraal is en alle hulpen worden gegeven vanuit hand en been? Correct me if I'm wrong ...

Fijn dat er weer inhoudelijk gediscussieerd wordt ipv op de man gespeeld, het gaat toch om het opdoen van nieuwe inzichten en inspiratie, en niet om je gelijk halen. Ik neem veel uit deze discussie mee in mijn eigen rijden, bedankt daarvoor!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:50

Simpelman schreef:
Er wordt telkens gesproken over de gymnastische werking van LDR.
Welke is dat?
Het soepel maken van de heupen?
Het verzwaard trainen van de voorhand?

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen paard ben, ik ben ook geen fysio en als gevolg moet ik het vanaf een redelijke afstand benaderen. Ik ben niet gelijk een fan van het extreem LDR, ik vindt dat er erg gedwongen en ongemakkelijk uitzien. Aan de andere kant ben ik een aantal maal op zo'n trainingsweek geweest bij Bartels en enigszins LDR achtig is het systeem van trainen. Dus om Simpelman te citeren: I was there.

Het idee van trainen is beter / sterker / soepeler etc maken. Trainen doe je niet door enkel verzameling te vragen (altijd bovenin oid), maar door in houdingen te wisselen. Klassiek is dat door VW / NW naar opwaarts, tussendoor nog wat zijwaarts etc en dan veel herhalingen, tempo wisselingen etc. Niets nieuws onder de zon.
Bij LDR achtige rijden wordt er nog een houding aan toegevoegd. Ik ben van mening dat de hals houding de aanleiding is en de hoofdhouding het gevolg. Door de LDR instelling wordt de hals anders gedragen en zoals onderstaand getoond lijkt me dat geen probleem, maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag waarom zou je het doen?
Afbeelding
Er zijn voorbeelden van LDR tegenstanders welke aangeven dat de voorhand van een LDR gereden paard duidelijk anders (meer) bespierd is dan meer klassiek gereden paarden. Het gevolg van die meer bespiering is meer actie in het voorbeen. Dat kun je gymnastiseren noemen.
Het doel van een houding als in foto II is om de bovenhals meer aan te spannen, zonder meer oprichting van de hals. Waarom zou je het doen? Misschien om 'm vanuit de schoft te kunnen oprichten of om aanspanning te krijgen zonder dat de onderhals mee doet of omdat hij in deze houding meer onder controle staat of omdat hij anatomisch hier makkelijker loopt, of omdat ... het kan.
Je kunt (mag) de LDR manier van rijden ook niet los zien van een reactief paard, het is niet de bedoeling dat hij in de hand leunt en de motor moet het wel doen. Niet door een hoog tempo, maar door reactie.

Volgens mij heeft elke arm (uitstekend lichaamsdeel dat kan bewegen), dus ook de hals, aan tenminste 2 kanten bespiering om de arm te kunnen bewegen. De beweging komt alleen op gang door aantrekken van een spier. De mate van loslaten van de antagonist maakt de slag mogelijk. Als de antagonist is verkrampt heb je dus weinig bewegingen en kans op blessures etc. Massage etc helpt om verkrampingen los te maken, maar dan ben je die spier nog niet aan het rekken, daarvoor is meer nodig. Een LDR achtige houding kan daarbij helpen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:12

Simpelman schreef:
Het paard ziet nagenoeg niets meer, het kijkt naar de grond,

Ik snap niet dat dat iets negatiefs zou zijn. Een paard kijkt in principe de hele dag naar de grond.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:18

Waar haal je dat vandaan, setteke? Ik zie ze in 'vrije' positie nooit met de neus naar de borst. Paarden die grazen zijn toch bijna altijd wel alert op de omgeving om zich heen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:19

Borst is wat anders dan naar de grond.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:24

De hals is het meest beweeglijke deel van het paardenlichaam. Waarom zou juist daar zo veel aan gestretcht/gegymnastiseerd moeten worden?

En moet je juist vanuit biomechanisch oogpunt niet heel voorzichtig zijn met het flexen/ver afbuigen van de hals? Ik bedoel, omdat een paard relatief gemakkelijk buigt in de hals, dit het gevaar meebrengt van overmatig buigen waarbij de halswervels in een eindstand komen (ldr) of niet evenredig afbuigen maar afbreken tussen de 2e en 3e halswervel?
Een evenredige gymnastisering van het gehele paardenlichaam lijkt mij persoonlijk logischer en wenselijker.Vanuit het punt van gymnastiseren vind ik ldr echt niet te begrijpen, vanuit het oogpunt van controle wel, mijn indruk is dat het als controlemiddel wordt ingezet. Vind ik moreel dubieus, je zet het paard dan vast met zijn hoofd in een voor hem oncomfortabrle houding, met als gevolg ook nog een sterke belemmering van zijn gezichtsveld.

Ik vermoed dat paarden die ldr getraind worden heel snel leren zich aan het bit te onttrekken en daardoor moeilijk op lengte blijven in de hals. Dan zie je zo'n typisch beeld van weinig paard (kort halsje) voor de ruiter en veel paard achter de ruiter.

Daarnaast kan een paard uiteraard om allerlei redenen af en toe achter de loodlijn komen,lijkt me geen probleem als de ruiter zich ervan bewust is als signaal en probeert het paard weer naar het bit te laten strekken.
Als bewust gekozen trainingshouding lijkt het me geen goed idee. Ik denk dat je als ruiter ook heel snel went aan het valse lichte gevoel van een paard dat er net achter blijft hangen.En ik denk dat j al heel snel meer terugwerkt met je handen dan je denkt, zelfs met een heel licht contact. Met als gevolg een paard dat te rond/achter de loodlijn gaat lopen.
Dit zeg ik ook uit eigen ervaring, soms is een paard bijv zo bescheiden in de aanleuning dat je echt moet uitnodigen om naar het bit toe te strekken en fijn in je hand te gaan veren, uiteraard altijd van achteruit met een actief achterbeen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:29

Askja, hier in dit topic zijn ook filmpjes voorbij gekomen waarbij met een hele hoge hand de hals ingebogen (geflext) werd. Dat zou dan toch ook niet goed zijn?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:36

Ik weet niet precies op welk filmpje je doelt?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:39

Wat mij betreft is er iig een groot verschil in kort vragen, het paard uitnodigen om zelf de hals te laten buigen, en flexen/afbuigen met constante teugeldruk.Bij ldr is er m.i. geen sprake van uitnodigen om het paard zelf de buiging te laten maken, het paard wordt door een strikte afbakening min of meer in deze houding gedwongen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:57

Askja schreef:
Ik weet niet precies op welk filmpje je doelt?

Was een vos met een man, geen idee meer waar het precies stond.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:00

Askja schreef:
Wat mij betreft is er iig een groot verschil in kort vragen, het paard uitnodigen om zelf de hals te laten buigen, en flexen/afbuigen met constante teugeldruk.Bij ldr is er m.i. geen sprake van uitnodigen om het paard zelf de buiging te laten maken, het paard wordt door een strikte afbakening min of meer in deze houding gedwongen.

Tja, het is in principe natuurlijk wel de bedoeling bij LDR dat je vraagt en direct weer ontspant als het paard nageeft. En niet alleen bij LDR maar bij elke manier waarop je traint.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:38

Askja schreef:
De hals is het meest beweeglijke deel van het paardenlichaam. Waarom zou juist daar zo veel aan gestretcht/gegymnastiseerd moeten worden?

En moet je juist vanuit biomechanisch oogpunt niet heel voorzichtig zijn met het flexen/ver afbuigen van de hals? Ik bedoel, omdat een paard relatief gemakkelijk buigt in de hals, dit het gevaar meebrengt van overmatig buigen waarbij de halswervels in een eindstand komen (ldr) of niet evenredig afbuigen maar afbreken tussen de 2e en 3e halswervel?
Een evenredige gymnastisering van het gehele paardenlichaam lijkt mij persoonlijk logischer en wenselijker.Vanuit het punt van gymnastiseren vind ik ldr echt niet te begrijpen, vanuit het oogpunt van controle wel, mijn indruk is dat het als controlemiddel wordt ingezet. Vind ik moreel dubieus, je zet het paard dan vast met zijn hoofd in een voor hem oncomfortabrle houding, met als gevolg ook nog een sterke belemmering van zijn gezichtsveld.
Als je de hals niet wil buigen wat dan wel? :D De rug heeft nauwelijks buigmogelijkheden. We doen allerlei oefeningen in het zijwaartse, wijken, travers etc daar zit best al wat halsbuiging in en dat mag wel en dan mag wat ronder niet? Laten we wel wezen, ik zie m'n paard los nog wel eens scheef lopen, maar zoals in travers toch echt niet, appuyeren? ik dacht het niet. Ze (het is een merrie) kan dat natuurlijk wel en dus noemen we het trainen op basis van natuurlijke aanleg oid. Dus enig ongemak of lastig is niet echt een argument en als je het zonder dwang met de weg der geleidelijkheid aanleert, so what? Ze kan van zichzelf best met haar mond bij haar eigen boeg, wil ik zo rijden? nou nee, maar ze zal het best kunnen.
Als ik haar achterwaarts laat lopen, kan ze ook niet goed achter zich kijken, moet ook gewoon. Zicht is dan ook niet echt een argument }:0
Het "je zet 'm dan vast" is gewoon fout rijden, het gaat niet om vast maar juist los.
Askja schreef:
Ik vermoed dat paarden die ldr getraind worden heel snel leren zich aan het bit te onttrekken en daardoor moeilijk op lengte blijven in de hals. Dan zie je zo'n typisch beeld van weinig paard (kort halsje) voor de ruiter en veel paard achter de ruiter.
Halslengte zie ik bij een aantal toppers inderdaad ook korter worden. Het lijkt me wat kort door de bocht om dat te koppelen aan het onttrekken van het bit, maar ik denk wel dat de ruiters deze houding bewust aannemen, en misschien net als achter de ll in de proef hiermee meer oprichting wordt getoond (al dan niet gesuggereerd). Ik ben er overigens van overtuigd dat als ze willen die toppers hun paard op verschillende manieren kunnen presenteren, maar blijkbaar schatten ze de huidige houding als het meest gewenste in.
Askja schreef:
Daarnaast kan een paard uiteraard om allerlei redenen af en toe achter de loodlijn komen,lijkt me geen probleem als de ruiter zich ervan bewust is als signaal en probeert het paard weer naar het bit te laten strekken.
Als bewust gekozen trainingshouding lijkt het me geen goed idee. Ik denk dat je als ruiter ook heel snel went aan het valse lichte gevoel van een paard dat er net achter blijft hangen.En ik denk dat j al heel snel meer terugwerkt met je handen dan je denkt, zelfs met een heel licht contact. Met als gevolg een paard dat te rond/achter de loodlijn gaat lopen.
Dit zeg ik ook uit eigen ervaring, soms is een paard bijv zo bescheiden in de aanleuning dat je echt moet uitnodigen om naar het bit toe te strekken en fijn in je hand te gaan veren, uiteraard altijd van achteruit met een actief achterbeen.
Het "valse lichte gevoel" is een inschatting, als je de houding kunt wisselen en de aanleuning daarmee controleert, wat is daar dan vals aan? Als hij los van de teugel loopt door er achter te kruipen, ja dat is niet goed, maar dat kan feitelijk in bijna elke positie.
Edit: als aanleuning nog problematisch is, zoals bv bij een jong paard, is LDR als je dat al wilt, nog lang niet aan de orde. Ik zie LDR ook niet als iets waarmee je de aanleuning verbeterd, dat is meer gebaad bij ontspanningsoefeningen

Ik denk dat met de video met hoog en inbuigen deze wordt bedoelt: https://www.youtube.com/watch?v=8OgBfZhzm18

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:24

Hmm vind jij dat er fijn uitzien allemaal ART_UMA? (de video dan he?)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:44

Babootje schreef:
Hmm vind jij dat er fijn uitzien allemaal ART_UMA?

Ik neem aan dat je de video bedoelt. Dan ben ik hier wat twijfelend in. Het hand hoog als paard hoofd hoog heeft dat werkt wel, en dan is er minder kracht nodig als weerstand bieden oid. Dit noem ik een handige oplossing. Voor zo'n relatief jong paard als de bruine, zou hij best nog wel wat lager ingesteld mogen zijn. Dat mag best hals strek achtig, zeg maar VW / NW. Het teugelcontact mag voor mij best wel wat constanter, minder los-vast. Qua gangen zou ik iets meer verwachten, maar het schijnt een springen gefokt paard te zijn, dus misschien is hij gewoon wat beperkt.

Wat ik aan P Karl wel erg fraai vindt is z'n manier van aanleren piaffe / passage, dat vindt ik mooi en vooral doenlijk. Gekoppeld aan het been geen hand etc past mij dat goed, mijn stelling is dat je deze oefeningen best al kunt oefenen voor je ook maar in de buurt van de GP bent (anders kwam ik er waarschijnlijk nooit mee in aanraking :+ :+ :+ ).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 10:18

setteke schreef:
Simpelman schreef:
Het paard ziet nagenoeg niets meer, het kijkt naar de grond,

Ik snap niet dat dat iets negatiefs zou zijn. Een paard kijkt in principe de hele dag naar de grond.

Het paardenoog is zo in het hoofd geplaatst (logisch) dat het wanneer het voor de verticaal staat, en dat staat het ook als het graast voor zich uit en naast zich kan kijken.
De verticale bandbreedte van het deel dat het voor zich ziet is heel klein.
Ga op 3 m voor je paard staat en strek zijn aandacht, hij kijkt je nu aan met zijn hoofd in een ontspannen verticale positie, neus 10cm voor de VL.
Ga op 3 mop de grond zitten en doe hetzelfde, hij zal zijn hals nu laten zakken om je goed te zien.
Neem nu een positie op 3 hoog voor hem, hij ziet je niet meer en zal zijn hals hoog op richten om dat wel te kunnen.
Conclusie op 3 m afstand heeft hij een verticale bandbreedte van niet meer dan 2M, anderen hebben dat wetenschappelijk aangetoond.
Wanneer je dus de neus van het paard aanzienlijk achter de verticale lijn zet dan ziet hij alleen de grond en kan niet meer voor zich kijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 10:20

Askja schreef:

Ik beschouw het als een positief feit dat een paard soms tegen de teugel komt, het is zijn manier om aan te geven dat het zo niet kan werken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 10:41

ART_UMA schreef:
Babootje schreef:
Hmm vind jij dat er fijn uitzien allemaal ART_UMA?

Ik neem aan dat je de video bedoelt. Dan ben ik hier wat twijfelend in. Het hand hoog als paard hoofd hoog heeft dat werkt wel, en dan is er minder kracht nodig als weerstand bieden oid. Dit noem ik een handige oplossing. Voor zo'n relatief jong paard als de bruine, zou hij best nog wel wat lager ingesteld mogen zijn. Dat mag best hals strek achtig, zeg maar VW / NW. Het teugelcontact mag voor mij best wel wat constanter, minder los-vast. Qua gangen zou ik iets meer verwachten, maar het schijnt een springen gefokt paard te zijn, dus misschien is hij gewoon wat beperkt.

Wat ik aan P Karl wel erg fraai vindt is z'n manier van aanleren piaffe / passage, dat vindt ik mooi en vooral doenlijk. Gekoppeld aan het been geen hand etc past mij dat goed, mijn stelling is dat je deze oefeningen best al kunt oefenen voor je ook maar in de buurt van de GP bent (anders kwam ik er waarschijnlijk nooit mee in aanraking :+ :+ :+ ).

Het is niet aan mij om PH Karl te verdedigen, dat kan hij zelf wel.
Ik kom zelf uit een andere school.

Wat me opvalt is dat men telkens oordeelt zonder de theorie te kennen en te begrijpen.
Lees eerst eens wat hij doet en waarom, waarom hij zijn handen hoog heft en bijvoorbeeld een paard in de hals laat buigen.

Meet niet al je beoordelingen af aan het ingeprente beeld vanuit de GP proeven.
Er is daar nog al wat loos, dat kun je goed afmeten uit de aanzwellende stroom van kritiek, op steeds hoger en deskundiger niveau.
Mijn mening, in de GP wordt géén Klassieke Dressuur meer getoond. (maar laten we niet in de pipa verdwalen)

Neem van mij aan dat alle hulpen bij Ph K uiterst licht zijn, het zijn uitnodigingen, er is géén sprake van enige dwang (kijk naar de ogen van zijn paarden!).
De inwerking van het bit wordt bewust gekozen op de mondhoeken omdat deze minder kwetsbaar zijn dan de lagen.

L'Ecole de Légèreté is gefundeerd op de Klassieke Dressuur door iemand die hier écht iets van weet, het recht tegenovergestelde van LDR en RollKür en daarom interessant.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:12

Simpelman schreef:
Het is niet aan mij om PH Karl te verdedigen, dat kan hij zelf wel.
Ik kom zelf uit een andere school.

Wat me opvalt is dat men telkens oordeelt zonder de theorie te kennen en te begrijpen.
Lees eerst eens wat hij doet en waarom, waarom hij zijn handen hoog heft en bijvoorbeeld een paard in de hals laat buigen.
wie viel Karl aan? Opdat hij verdedigt moet worden?De opmerkingen zijn constateringen en meningen, dit staat los van het waarom. Of anders gezegd ik snap zijn theorie, ben het er voor een groot deel mee eens, maar zie ook dingen die ikzelf mooier /beter zou vinden. Een constantere aanleuning is er daar 1 van.
Simpelman schreef:
Meet niet al je beoordelingen af aan het ingeprente beeld vanuit de GP proeven.
Er is daar nog al wat loos, dat kun je goed afmeten uit de aanzwellende stroom van kritiek, op steeds hoger en deskundiger niveau.
Mijn mening, in de GP wordt géén Klassieke Dressuur meer getoond. (maar laten we niet in de pipa verdwalen)
Dat mag en moet, elke verbetering juist op top nivo juich ik toe.
Simpelman schreef:
Neem van mij aan dat alle hulpen bij Ph K uiterst licht zijn, het zijn uitnodigingen, er is géén sprake van enige dwang (kijk naar de ogen van zijn paarden!).
De inwerking van het bit wordt bewust gekozen op de mondhoeken omdat deze minder kwetsbaar zijn dan de lagen.

L'Ecole de Légèreté is gefundeerd op de Klassieke Dressuur door iemand die hier écht iets van weet, het recht tegenovergestelde van LDR en RollKür en daarom interessant.
zeker interessant, en licht in de hulpen, er zijn ook veel overeenkomsten. In iedergeval in de theorie. Qua uitvoering, daar zit het verschil. Beide methoden hebben een basis in Baucher 8-)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:31

Simpelman schreef:
Het paardenoog is zo in het hoofd geplaatst (logisch) dat het wanneer het voor de verticaal staat, en dat staat het ook als het graast voor zich uit en naast zich kan kijken.
De verticale bandbreedte van het deel dat het voor zich ziet is heel klein.
Ga op 3 m voor je paard staat en strek zijn aandacht, hij kijkt je nu aan met zijn hoofd in een ontspannen verticale positie, neus 10cm voor de VL.
Ga op 3 mop de grond zitten en doe hetzelfde, hij zal zijn hals nu laten zakken om je goed te zien.
Neem nu een positie op 3 hoog voor hem, hij ziet je niet meer en zal zijn hals hoog op richten om dat wel te kunnen.
Conclusie op 3 m afstand heeft hij een verticale bandbreedte van niet meer dan 2M, anderen hebben dat wetenschappelijk aangetoond.
Wanneer je dus de neus van het paard aanzienlijk achter de verticale lijn zet dan ziet hij alleen de grond en kan niet meer voor zich kijken.

Ik ken het onderzoek zelf niet, en snap de redenatie, wat ik kan volgen is dat je hiermee aantoont dat hier het focus punt zit. Maar waar komt de conclusie vandaan dat ze daarnaast niets zien of iets dergelijks? Als ikzelf ergens naar kijk, bv bij een naald aan draad zetten, dan doe je dat in het midden van het blikveld, daarnaast ben ik niet blind en zie je ook.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:39

Als je het niet kunnen zien als een fout ding zie, waardoor LDR fout zou zijn, dan vraag ik me af hoe fout het rijden met oogkleppen voor de kar is. Ik vraag me trouwens ook af wat het verschil in zicht is tussen op de ll en twee centimeter achter de ll. Mss amper?

Ik heb ook het idee dat het woord controle een vies woord is? Vraag me af waarom. Een ruiter zonder controle vind ik een veel enger idee. Het idee dat we geen dwang (druk) uitoefenen lijkt me ook niet realistisch. Je kan niets vragen aan je paard zonder hem dat duidelijk te maken, dus een bepaalde mate van dwang/druk heb je sowieso. Dat die druk zo klein mogelijk moet zijn, ik denk dat er hier niemand is die dat bestrijd. Dat je iets niet met geweld afdwingt, lijkt me ook geen discussiepunt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:54

Tango1979 schreef:
Als je het niet kunnen zien als een fout ding zie, waardoor LDR fout zou zijn, dan vraag ik me af hoe fout het rijden met oogkleppen voor de kar is. Ik vraag me trouwens ook af wat het verschil in zicht is tussen op de ll en twee centimeter achter de ll. Mss amper?
.

Ik men zonder oogkleppen. Met was een levensgevaarlijke onderneming. De pony wilde met alle geweld kunnen zien, dus die ging schuin lopen waardoor hij steeds van de weg af raakte (beetje offtopic).