Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Misschien eens proberen Simpelman? De sleutel ligt volgens mij echt in dwang en geen dwang.
Simpelman schreef:Er wordt telkens gesproken over de gymnastische werking van LDR.
Welke is dat?
Het soepel maken van de heupen?
Het verzwaard trainen van de voorhand?
Askja schreef:Wat mij betreft is er iig een groot verschil in kort vragen, het paard uitnodigen om zelf de hals te laten buigen, en flexen/afbuigen met constante teugeldruk.Bij ldr is er m.i. geen sprake van uitnodigen om het paard zelf de buiging te laten maken, het paard wordt door een strikte afbakening min of meer in deze houding gedwongen.
Askja schreef:Als je de hals niet wil buigen wat dan wel?De hals is het meest beweeglijke deel van het paardenlichaam. Waarom zou juist daar zo veel aan gestretcht/gegymnastiseerd moeten worden?
En moet je juist vanuit biomechanisch oogpunt niet heel voorzichtig zijn met het flexen/ver afbuigen van de hals? Ik bedoel, omdat een paard relatief gemakkelijk buigt in de hals, dit het gevaar meebrengt van overmatig buigen waarbij de halswervels in een eindstand komen (ldr) of niet evenredig afbuigen maar afbreken tussen de 2e en 3e halswervel?
Een evenredige gymnastisering van het gehele paardenlichaam lijkt mij persoonlijk logischer en wenselijker.Vanuit het punt van gymnastiseren vind ik ldr echt niet te begrijpen, vanuit het oogpunt van controle wel, mijn indruk is dat het als controlemiddel wordt ingezet. Vind ik moreel dubieus, je zet het paard dan vast met zijn hoofd in een voor hem oncomfortabrle houding, met als gevolg ook nog een sterke belemmering van zijn gezichtsveld.
Askja schreef:Halslengte zie ik bij een aantal toppers inderdaad ook korter worden. Het lijkt me wat kort door de bocht om dat te koppelen aan het onttrekken van het bit, maar ik denk wel dat de ruiters deze houding bewust aannemen, en misschien net als achter de ll in de proef hiermee meer oprichting wordt getoond (al dan niet gesuggereerd). Ik ben er overigens van overtuigd dat als ze willen die toppers hun paard op verschillende manieren kunnen presenteren, maar blijkbaar schatten ze de huidige houding als het meest gewenste in.Ik vermoed dat paarden die ldr getraind worden heel snel leren zich aan het bit te onttrekken en daardoor moeilijk op lengte blijven in de hals. Dan zie je zo'n typisch beeld van weinig paard (kort halsje) voor de ruiter en veel paard achter de ruiter.
Askja schreef:Het "valse lichte gevoel" is een inschatting, als je de houding kunt wisselen en de aanleuning daarmee controleert, wat is daar dan vals aan? Als hij los van de teugel loopt door er achter te kruipen, ja dat is niet goed, maar dat kan feitelijk in bijna elke positie.Daarnaast kan een paard uiteraard om allerlei redenen af en toe achter de loodlijn komen,lijkt me geen probleem als de ruiter zich ervan bewust is als signaal en probeert het paard weer naar het bit te laten strekken.
Als bewust gekozen trainingshouding lijkt het me geen goed idee. Ik denk dat je als ruiter ook heel snel went aan het valse lichte gevoel van een paard dat er net achter blijft hangen.En ik denk dat j al heel snel meer terugwerkt met je handen dan je denkt, zelfs met een heel licht contact. Met als gevolg een paard dat te rond/achter de loodlijn gaat lopen.
Dit zeg ik ook uit eigen ervaring, soms is een paard bijv zo bescheiden in de aanleuning dat je echt moet uitnodigen om naar het bit toe te strekken en fijn in je hand te gaan veren, uiteraard altijd van achteruit met een actief achterbeen.
Babootje schreef:Hmm vind jij dat er fijn uitzien allemaal ART_UMA?
setteke schreef:Simpelman schreef:Het paard ziet nagenoeg niets meer, het kijkt naar de grond,
Ik snap niet dat dat iets negatiefs zou zijn. Een paard kijkt in principe de hele dag naar de grond.
Askja schreef:Dit zeg ik ook uit eigen ervaring, soms is een paard bijv zo bescheiden in de aanleuning dat je echt moet uitnodigen om naar het bit toe te strekken en fijn in je hand te gaan veren, uiteraard altijd van achteruit met een actief achterbeen.
ART_UMA schreef:Babootje schreef:Hmm vind jij dat er fijn uitzien allemaal ART_UMA?
Ik neem aan dat je de video bedoelt. Dan ben ik hier wat twijfelend in. Het hand hoog als paard hoofd hoog heeft dat werkt wel, en dan is er minder kracht nodig als weerstand bieden oid. Dit noem ik een handige oplossing. Voor zo'n relatief jong paard als de bruine, zou hij best nog wel wat lager ingesteld mogen zijn. Dat mag best hals strek achtig, zeg maar VW / NW. Het teugelcontact mag voor mij best wel wat constanter, minder los-vast. Qua gangen zou ik iets meer verwachten, maar het schijnt een springen gefokt paard te zijn, dus misschien is hij gewoon wat beperkt.
Wat ik aan P Karl wel erg fraai vindt is z'n manier van aanleren piaffe / passage, dat vindt ik mooi en vooral doenlijk. Gekoppeld aan het been geen hand etc past mij dat goed, mijn stelling is dat je deze oefeningen best al kunt oefenen voor je ook maar in de buurt van de GP bent (anders kwam ik er waarschijnlijk nooit mee in aanraking![]()
![]()
).
Simpelman schreef:wie viel Karl aan? Opdat hij verdedigt moet worden?De opmerkingen zijn constateringen en meningen, dit staat los van het waarom. Of anders gezegd ik snap zijn theorie, ben het er voor een groot deel mee eens, maar zie ook dingen die ikzelf mooier /beter zou vinden. Een constantere aanleuning is er daar 1 van.Het is niet aan mij om PH Karl te verdedigen, dat kan hij zelf wel.
Ik kom zelf uit een andere school.
Wat me opvalt is dat men telkens oordeelt zonder de theorie te kennen en te begrijpen.
Lees eerst eens wat hij doet en waarom, waarom hij zijn handen hoog heft en bijvoorbeeld een paard in de hals laat buigen.
Simpelman schreef:Dat mag en moet, elke verbetering juist op top nivo juich ik toe.Meet niet al je beoordelingen af aan het ingeprente beeld vanuit de GP proeven.
Er is daar nog al wat loos, dat kun je goed afmeten uit de aanzwellende stroom van kritiek, op steeds hoger en deskundiger niveau.
Mijn mening, in de GP wordt géén Klassieke Dressuur meer getoond. (maar laten we niet in de pipa verdwalen)
Simpelman schreef:zeker interessant, en licht in de hulpen, er zijn ook veel overeenkomsten. In iedergeval in de theorie. Qua uitvoering, daar zit het verschil. Beide methoden hebben een basis in BaucherNeem van mij aan dat alle hulpen bij Ph K uiterst licht zijn, het zijn uitnodigingen, er is géén sprake van enige dwang (kijk naar de ogen van zijn paarden!).
De inwerking van het bit wordt bewust gekozen op de mondhoeken omdat deze minder kwetsbaar zijn dan de lagen.
L'Ecole de Légèreté is gefundeerd op de Klassieke Dressuur door iemand die hier écht iets van weet, het recht tegenovergestelde van LDR en RollKür en daarom interessant.
Simpelman schreef:Het paardenoog is zo in het hoofd geplaatst (logisch) dat het wanneer het voor de verticaal staat, en dat staat het ook als het graast voor zich uit en naast zich kan kijken.
De verticale bandbreedte van het deel dat het voor zich ziet is heel klein.
Ga op 3 m voor je paard staat en strek zijn aandacht, hij kijkt je nu aan met zijn hoofd in een ontspannen verticale positie, neus 10cm voor de VL.
Ga op 3 mop de grond zitten en doe hetzelfde, hij zal zijn hals nu laten zakken om je goed te zien.
Neem nu een positie op 3 hoog voor hem, hij ziet je niet meer en zal zijn hals hoog op richten om dat wel te kunnen.
Conclusie op 3 m afstand heeft hij een verticale bandbreedte van niet meer dan 2M, anderen hebben dat wetenschappelijk aangetoond.
Wanneer je dus de neus van het paard aanzienlijk achter de verticale lijn zet dan ziet hij alleen de grond en kan niet meer voor zich kijken.
Tango1979 schreef:Als je het niet kunnen zien als een fout ding zie, waardoor LDR fout zou zijn, dan vraag ik me af hoe fout het rijden met oogkleppen voor de kar is. Ik vraag me trouwens ook af wat het verschil in zicht is tussen op de ll en twee centimeter achter de ll. Mss amper?
.