[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:34

LoveUggs schreef:
@esther, vraag me niet waarom, maar de tranen sprongen in mijn ogen toen ik je bericht las! Bedankt daarvoor. Niet voor die tranen natuurlijk maar gewoon een lief berichtje! Ik weet dat die kans er misschien ook ooit voor mij ligt. En ookal houd Gaspard een beetje tegen wat ik graag wil doen.. Ondanks dat leer ik van hem. Hij is zo lief. := Met kinderen is hij helemaal geweldig, zo'n liefdevol en zacht paard. We hebben net gereden (verslag komt dalijk) en heb hem nu even los in de bak staan, kon hij even lekker rollen, en inmiddels staat hij me af te snuffelen. Op dit moment moet ik heel erg trekken aan school, en om dan een paard te rijden waarmee ik train voor wedstrijden... Dat ik graag zou willen rijden.. Dat lukt niet. Voor nu is Gas super. Ik kan van hem leren, maar ook heerlijk rijden. Als er wat tussen komt is dit niet zo'n groot probleem. Als ik even niet kan, kan ik altijd wel een dagje ruilen. Voor nu is het perfect. En ik blijf bij wat ik mijzelf beloofd heb.. Ik blijf bij hem tot zijn laatste zucht.. Al moet ik hem voetje voor voetje naar zijn stal begeleiden, ik doe het met al mijn liefde. Heb nog nooit zo veel van een paard gehouden als van hem. Heb nachten gehuild, bang hem kwijt te raken! := :o

Maargoed.. Even on-topic.. Filmpje is mislukt... De camera gaat blijkbaar uit zichzelf uit..! Zometeen een verslagje van hoe het ging! (Matig gevoel erover)

Ik heb toch gezegd he LU... jou wil ik best als bijrijder?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:36

Sjolvir schreef:
Ik ben gaan rijden op mijn 18e, had mijn eerste eigen (nou ja, uche.. eigen... was verzorg, maar aangezien eigenaar 165 km
verderop woonde, noem ik dat gewoon eigen) op mijn 30e. Dat was 2002, 2003 voor het eerst gestart, 2006 waren we Z startgerechtigd, maar mochten naar regio kamp. maart 2007 dus nog niet Z gestart. In april 2007 mocht Sjol zich Z met winst noemen. En nu? Nu heb ik geluksvogel 3 prachtige, zalige heerlijke paarden. Gaan we Anky of Charlotte ooit evenaren, nee, maar!
Het leven lacht ons toe!
https://lh6.googleusercontent.com/-u00x ... 3g0476.jpg
Dus LU, jouw tijd komt ook nog wel.
Glas is gewoon halfvol! Never give up!

En zo is het toch ook? Iedereen zn eigen overwinning?

Sjolvir

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:39

En Babootje, eigenlijk is het ook wel fijn dat je 15 jarige puber ook andere dingen heeft dan alleen de paarden.
Paarden zijn leuk, prachtig enzovoort, zullen we het hier allemaal over eens zijn, maar er is ook wel eens meer dan alleen paard en gezonde puber moet daar ook lekker aan snuffellen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:39

nadja15 schreef:
Goed, laat ik het ook eens proberen :)

Dit ben ik met mijn verzorgpaard op wedstrijd. Sinds eind augustus rijd ik haar en sinds kort zijn we dus ook in de B gestart. Het gaat best lekker en er zijn al een aantal winstpuntjes binnen! :D Maargoed, er is nog enorm veel werk aan de winkel. Ten eerste is ze als een plank; er zit echt totaal geen stelling/buiging in. Ik ben hier dus heel erg mee bezig d.m.v. voltes, achtjes, slangenvoltes etc. Er kwam enigszins verbetering in, wat ook door de eigenaar werd gezien, maar nog steeds hield het niet over. Nu krijg les en heb ik van de instructrice bevestiging gekregen; ze is superlastig te buigen, want ze loopt door je binnenbeen heen. Daarom rijd ik nu met een zweepje als hulp voor mijn binnenbeen. Dit pakt ze goed op! Maar er is een kans dat het buigen niet zelf op te lossen is, maar dat er misschien een fysiotherapeut o.i.d. bij moet komen! Ten tweede heeft ze een zwak rechterachterbeen, waardoor er snel impulsverlies is en ook het ondertreden van de achterhand lastig is. Door middel van overgangen, tempowisselingen, balkjes lopen e.d. probeer ik hier verbetering in te krijgen!

Maar nu de foto's! :D
[ Afbeelding ]
Sorry voor de vreemde hoek van de foto! :o Opzich ben ik blij met dit beeld. Ze lijkt redelijk onder te treden met haar achterhand en ze loopt fijn tegen mijn hand aan, zonder te hangen. Volgens mij klopt ze qua tact ook wel aardig, maar hier heb ik niet zoveel verstand van... Zover ik kan zien is de nek hier ook het hoogste punt? Wel moet ik zorgen dat ik mijn tenen naar binnen houd en mijn handen rechtop heb!

[ Afbeelding ]
Deze foto om aan te geven hoe het ook kan gaan. Hier is bijna geen uitleg bij nodig geloof ik :') Teugels te lang, waardoor ze uit elkaar valt en ik mijn handen vreemd ga plaatsen. Geen achterhandgebruik, mijn onderbeen te ver naar achter. Kortom, naar mijn idee niet een fijn beeld.

[ Afbeelding ]
Hier loopt ze te diep, maar opzich wel een redelijk beeld naar mijn idee. De tact klopt (?) en het achterbeen gebruik is redelijk. Ik weet dat ze nog veel meer mag en kan ondertreden, maar daar werken we aan! Imo oogt ze ontspannen, maar hier heb ik ook niet zoveel verstand van :o Wel ben ik hier blij met mijn eigen houding, ik zit mooi rechtop, handen fijn, kijk mooi voor me uit. Wel mogen mijn tenen meer naar binnen, haha :')

Nou, ik ben benieuwd naar jullie commentaar! :D

Ja, ik zeg dan toch spoortje :o :o . Dan blijken paarden die eerst als een plank voelen, toch ineens niet zo'n plank te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:41

Sjolvir schreef:
En Babootje, eigenlijk is het ook wel fijn dat je 15 jarige puber ook andere dingen heeft dan alleen de paarden.
Paarden zijn leuk, prachtig enzovoort, zullen we het hier allemaal over eens zijn, maar er is ook wel eens meer dan alleen paard en gezonde puber moet daar ook lekker aan snuffellen.

Dat is zeker zo, en daarom zijn wij zo'n super combi. Want hij is eigenlijk van mij :D :D :D. Dus mijn verantwoordelijkheid, en daarom wel zo makkelijk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 21:57

@Babootje, jaa klopt! Dat weet ik nog wel! Alleen zat je volgens mij aan de andere kant van Nederland.. :+ :=

Goed, nu even een verslagje:
De camera bleef maar 10 min filmen, dus heb alleen een stuk instappen erop staan :+ daarna ging de camera uit :+
Of ik nou lekker gereden heb of niet ben ik nog niet uit.. Stap ging alles heel lekker. Rechtsom is hij de laatste tijd wat stijf dus ik dacht, ik begin met werken op rechts. Anders krijg je zo'n 'klap' als je het verschil voelt. Eerst lekker loswerken, figuren rijden, schouder binnenwaarts, buitenwaarts, lekker losmaken die handel. Paar keer van hand veranderd, en vervolgens eerst op rechts aan draven. Dit ging niet lekker.. Veel struikelen, en hij ging niet fijn. Weer even gaan stappen en om los te komen toch maar eerst linksom gaan draven. Figuren, en voor het eerst sinds tijden heb ik relaxed kunnen schakelen. Hierna de rechter hand. Ging een stuk beter dan ervoor. :j ook hier lekker figuren, en schakelen, en vervolgens, een rechter galopje! Normaal heb ik op Gas wat moeite met lekker zitten tijdens de galop, maar nu hij mijn hand lekker op zocht, en lekker opwaards galopeerde, en een stemmetje in mijn hoofd zei: lang, lang, lang, kon ik ineens heerlijk zitten! :D linksom het zelfde verhaal! *\o/*
Nu ik dit schrijf besef ik dat ik dus eigenlijk best lekker gereden heb! :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:19

LoveUggs schreef:
@Babootje, jaa klopt! Dat weet ik nog wel! Alleen zat je volgens mij aan de andere kant van Nederland.. :+ :=

Volgens mij niet, ik zit in Den Haag.
Ik zoek nu alleen niet iemand voor vast. Heb het wel even gedaan, omdat ik een financiele bijdrage best kan gebruiken op dit moment (van economische crisis), maar ben erachter gekomen dat men er geen behoorlijke bijdrage voor over heeft. We redden het prima (sta op volpension stal) en als we een (of meer) keer niet kunnen is het te regelen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-04-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:22

Ohh echt? :+ waar dan? Ik vind het wel leuk om een keertje te komen kijken! Kan ik misschien nog wat van opsteken! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:25

Och mensen wat een fijn gevoel om weer te rijden. Ik ben helemaal blij en heb gewoon nu alweer zin om morgen te rijden! De merrie die ik rijd is erg leuk maar erg stijf maar er zitten onwijs gave gangen op!! Dus ik zie er wel wat in :D En ze is lekker fris maar doodbraaf.

Ik heb lang niet kunnen genieten van het rijden en echt gedacht te stoppen. Maar ik ben met goede moed doorgestart :D
Ook krijg ik steeds meer lesklanten, zelfs in de regio Utrecht en dat is ook leuk want ik ben dol op lesgeven :D

Een blije Jolien dus :D :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:28

Utrecht, dat is nogal uit de richting van Almelo.

Super dat je nieuw bijrijpaard hebt.

Ik ben blij met mijn Sjol bijrijder die ze sinds kort heeft.
En ik en Toobs... hmmm, niet Toobs moet gekraakt en losgemaakt maar ikke..
Ga dat maar eens regelen, zit hem (en mezelf) nu in de weg, kan niet zitten en ga dan vastzetten.
Grom.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:32

Fijn Jolien! Jammer dat je zo ver zit! Anders had je bij mij en Gas ook wel langs mogen komen! :j

Sjolvier, rug laten kraken? Of ga je je vast zetten? Zitles? :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:32

LoveUggs schreef:
Ohh echt? :+ waar dan? Ik vind het wel leuk om een keertje te komen kijken! Kan ik misschien nog wat van opsteken! :j

Ik sta op PSC De Dijkgraaf tussen Den Haag en Monster. Leuk om een keertje te meeten. We hebben overigens dit weekeinde (Zondag) een clinic van Dennes Mieras.
Misschien een leuke gelegenheid om te komen kijken? Overigens is het een "open" clinic, dus ook mensen van buiten kunnen inschrijven. Kunnen kiezen tussen een trainingsclinic of een proefgerichte clinic. Dennes heeft samen met zijn partner een trainingsstal en brengt paarden uit t/m lichte tour niveau. Ook is hij t/m Z jury lid. (Wij gaan voor de proefgerichte clinic :D :D :D ).
Overigens heeft mijn dochter afgelopen zomer een poosje bij hem gelest. En toen ook in hele korte tijd heel veel progressie gemaakt. Helaas nu op een stal waar geen instructeurs van buiten (behalve georganiseerde clinic natuurlijk) mogen komen, en Dennes zit mijn zijn stal net even te ver weg voor ons om iedere week te gaan lessen. -O-
Gaan nu kijken of Danielle van Mierlo nog een gaatje heeft....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:33

Joolien schreef:
Och mensen wat een fijn gevoel om weer te rijden. Ik ben helemaal blij en heb gewoon nu alweer zin om morgen te rijden! De merrie die ik rijd is erg leuk maar erg stijf maar er zitten onwijs gave gangen op!! Dus ik zie er wel wat in :D En ze is lekker fris maar doodbraaf.

Ik heb lang niet kunnen genieten van het rijden en echt gedacht te stoppen. Maar ik ben met goede moed doorgestart :D
Ook krijg ik steeds meer lesklanten, zelfs in de regio Utrecht en dat is ook leuk want ik ben dol op lesgeven :D

Een blije Jolien dus :D :D

Superrr!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:36

LoveUggs schreef:
Fijn Jolien! Jammer dat je zo ver zit! Anders had je bij mij en Gas ook wel langs mogen komen! :j

Sjolvier, rug laten kraken? Of ga je je vast zetten? Zitles? :+

Zitles gaat nu niet lukken, dan kan ik niet meer lopen gok ik zo :') .
Probleem komt niet door het rijden, maar zit dan wel hopeloos in de weg (de rest van de dag ook)
Vastzetten doe ik dan omdat het simpelweg zeer doet om op een paard te zitten,
poging tot compensatie (op de grond zonder paard ook), resultaat daarvan is dat je de rest van je lijf
muurvast zet.
Moet iemand weer hardhandig los werken en dan hoop ik dat ik het los kan houden.

Moest mee kijken op volte 10 m in galop vandaag, was leuk bedacht, maar momenteel kan ik niet
naar links kijken :o met goed fastoen, werd dus wat creabea.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:45

@Babootje, ik ga straks even googlen. Mijn vakantie is inmiddel begonnen dus dat kan wel :+
Van hoe laat tot hoelaat is die clinic? (Zit een beetje met vervoer enzo, en een beetje qua tijd.) Gas staat van 11.30 tot 15.00 op het land, dus of ervoor of erna naar hem toe..
Is het een beetje te doen met de scooter denk je? Laten we zeggen vanaf drievliet? (Dat is bij mij om de hoek namelijk) anders zou ik ook nog alleen kunnen gaan :+
Ik pb je zo wel ff!

@Sjolvir, het was min of meer een grapje van die zitlessen.. :+ maar wel heel vervelend! En als je het nou (hardhandig) laat kraken, en vervolgens elke dag, voor je bijv naar bed gaat, wat rek en strek oefeningen doet? Doet mn vader ook, nadat hij een hernia heeft gehad. Die moest eigenlijk geopereerd worden maar dat wou hij niet, en afgelopen wintersport stond hij toch echt op de skie's!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:50

Dat was ook de bedoeling, maar met hardhandig rekken en strekken weer tikje opletten, anders
vliegt er hier of daar gewrichtje uit, met mate dus. (bouwpakket niet helemaal gelukt)
Ging tijdje redelijk, maar helaas..... ben ik weer aan het verharken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:18

Paardenervaringen? Ik was 8 toen ik begon met rijden. Tot me 16de alleen manegepaarden gereden. Toen had ik mazzel. Op de stal van een schoolgenoot stond een jong paard. Niet geschikt voor de lessen, of ik daar niet op wilde rijden. Dat deed ik. En met succes, in 1,5 jaar tijd van niks naar de m1. (Ik ben die mensen dankbaar). Toen ging ik naar Hongarije, paardenervaring opdoen. Na 2 maanden sloeg ik met een 2 jarig renhengst tegen de grond. Ik was 1 ervaring rijker, een permanent beschadigde rug. Het koste me ruim 6 maanden voor ik weer enigszins kon lopen. Rijden durfde ik niet meer. Uiteindelijk toch gedaan, rijden bleek makkelijker dan lopen...
Dus toen moest ik door van mezelf. Na 6 maanden ging ik weer op wedstrijd.Ik kwam met net iets boven de 50% thuis. Hoofdcommentaar ging over mij. Ik was toch niet zo'n goede ruiter meer.
Inmiddels ben ik wat gegroeid, me lichaam is nog steeds niet altijd even betrouwbaar. Maar ik kan redelijk omgaan met de zwakke kanten. Ik weet dat ik kan rijden, rosa vertelt het me elke dag. Maar ik ben nog steeds een betere instructeur dan ruiter. In het rijden mis ik soms het zelfvertrouwen dat ik bij het lesgeven niet mis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:33

Veulen84 schreef:
Paardenervaringen? Ik was 8 toen ik begon met rijden. Tot me 16de alleen manegepaarden gereden. Toen had ik mazzel. Op de stal van een schoolgenoot stond een jong paard. Niet geschikt voor de lessen, of ik daar niet op wilde rijden. Dat deed ik. En met succes, in 1,5 jaar tijd van niks naar de m1. (Ik ben die mensen dankbaar). Toen ging ik naar Hongarije, paardenervaring opdoen. Na 2 maanden sloeg ik met een 2 jarig renhengst tegen de grond. Ik was 1 ervaring rijker, een permanent beschadigde rug. Het koste me ruim 6 maanden voor ik weer enigszins kon lopen. Rijden durfde ik niet meer. Uiteindelijk toch gedaan, rijden bleek makkelijker dan lopen...
Dus toen moest ik door van mezelf. Na 6 maanden ging ik weer op wedstrijd.Ik kwam met net iets boven de 50% thuis. Hoofdcommentaar ging over mij. Ik was toch niet zo'n goede ruiter meer.
Inmiddels ben ik wat gegroeid, me lichaam is nog steeds niet altijd even betrouwbaar. Maar ik kan redelijk omgaan met de zwakke kanten. Ik weet dat ik kan rijden, rosa vertelt het me elke dag. Maar ik ben nog steeds een betere instructeur dan ruiter. In het rijden mis ik soms het zelfvertrouwen dat ik bij het lesgeven niet mis.

Ik ken meer mensen met een goed oog voor lesgeven die zelf niet (meer) rijden. Ik denk dat dat heel goed kan (maar vwb spoorgebruik verschillen we van mening :D )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:25

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:

Ik sta op PSC De Dijkgraaf tussen Den Haag en Monster. Leuk om een keertje te meeten. We hebben overigens dit weekeinde (Zondag) een clinic van Dennes Mieras.
Misschien een leuke gelegenheid om te komen kijken? Overigens is het een "open" clinic, dus ook mensen van buiten kunnen inschrijven. Kunnen kiezen tussen een trainingsclinic of een proefgerichte clinic. Dennes heeft samen met zijn partner een trainingsstal en brengt paarden uit t/m lichte tour niveau. Ook is hij t/m Z jury lid. (Wij gaan voor de proefgerichte clinic :D :D :D ).
Overigens heeft mijn dochter afgelopen zomer een poosje bij hem gelest. En toen ook in hele korte tijd heel veel progressie gemaakt. Helaas nu op een stal waar geen instructeurs van buiten (behalve georganiseerde clinic natuurlijk) mogen komen, en Dennes zit mijn zijn stal net even te ver weg voor ons om iedere week te gaan lessen. -O-
Gaan nu kijken of Danielle van Mierlo nog een gaatje heeft....

Ik heb D.ennes een keer zien losrijden en starten.. in de pauze tussen het starten en heb hem moeten schrijven.

Werd er niet heel blij van. Maar hij heeft wel hele leuke paarden 8-) Hoop dat zijn clinics interessanter zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:54

Hoi!

Ik volg al een tijdje dit topic en ben erg benieuwd wat jullie vinden van [***] en mij.
Ik heb gister poging gedaan tot filmen dus het zijn 2 korte filmpjes geworden.
[***] is een 5 jarige kruising merrie van 1,38. Word bitloos gereden, ben bezig met AR en WE.
[***] heeft de neiging om kort te lopen en is erg strak in der rug/lendenen gebied.
Dit is een jaar geleden verergerd door een ongeval, maar na een aantal behandelingen gaat het alweer stukken beter! Het advies van de dierenarts was om vooral veel te draven, en dan ook op hoog tempo.
Sinds kort ben ik haar wat meer 'op' aan het pakken, ze is nog zoekende in de aanleuning
Weinig te galoperen, dus met de galop staan we nog in kinderschoenen.

Heb de filmpjes ook in een appart toppic gezet: [RIJ-ITP] [***] en ik rijden in het zonnetje,

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:07

Nadja15: Leuk paard! En ook een leuke combi. Ik vind dat je er netjes op zit, niet zo zeuren over pianohandjes of kapstokjes joh, dat heeft uiteindelijk niet per se veel te maken met goed rijden. Dat zijn echt de toefjes op de taart :). Wat me wel opvalt, en dan met name op foto twee, is dat ik je onderbeen juist wat ver naar voren vind liggen? Misschien zit ik er naast, maar als je met deze beenhouding zou gaan zitten kom je volgens mij een beetje in stoelzit uit. En daar kan je paard dan weer een beetje lui van worden, en zo toont het ook :Y) . Hij loopt braaf z'n rondje, redelijk ontspannen en op een vriendelijke manier gereden, maar hij zet nog niet echt z'n lijf aan het werk. De dingen die je noemt (veel wendingen, veel overgangen, balkjes) zijn denk ik idd prima oefeningen, hij moet een beetje wakker worden en echt gaan trainen!
Maar misschien dat iemand anders hier er een beter zicht op heeft?

Babootje: misschien dat ik het niet goed lees, maar zeg je over de sporen nu niet alsnog dat je die gebruikt voor het voorkomen van uitzwaaien, dus voor het achterbeen? Uiteraard gaat uitzwaaien vaak gepaard met weglopen over de buitenschouder (of juist vallen over de binnenschouder), maar in principe heb je dan toch nog steeds je teugel voor de schouder, en je been (al dan niet met spoortje) voor de achterhand? Ik ben redelijk confuus nu :?
Overigens is een vereiste voor het rijden met sporen in mijn ogen toch echt een goede onafhankelijke, stille zit en beenligging. Aangezien ik dat zelf niet heb (en nog steeds m'n hakken optrek om aan te sporen }:0 ) ga ik er voorlopig niet aan beginnen. En met mijn 'zo stijf als een plank' paard merk ik dat het ook niet nodig is: op het moment dat ik m'n buitenbeen netjes lang houdt en daarmee begrens, en m'n binnenbeen lang op de singel en daar om heen draai, kan meneer namelijk opeens prima wel buigen. En ja, ook zonder spoortje :Y) . Ik vraag me dus soms ook af of je het niet eerst in de houding van de ruiter moet gaan zoeken voordat je het paard maar meer gaat prikk(el)en, volgens mij wordt je dan eerder zelf doof voor je paard (hij doet het toch?) en voor je eigen lichaam (dus ligt het niet aan mij). Maar misschien komt deze gedachtengang voort uit mijn eigen niveau: ik kan m'n lichaam nog niet goed controleren, dus ik moet het nog volledig bij mezelf zoeken, waar anderen dit misschien al veel beter kunnen en dus meer naar het paard kunnen gaan kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:33

Hahaha, nou ik heb Dennes zelf nooit zien rijden, maar zijn manier van lesgeven en z'n clinics, daar wordt ik wel blij van, ja.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:59

Sofy schreef:
Babootje: misschien dat ik het niet goed lees, maar zeg je over de sporen nu niet alsnog dat je die gebruikt voor het voorkomen van uitzwaaien, dus voor het achterbeen? Uiteraard gaat uitzwaaien vaak gepaard met weglopen over de buitenschouder (of juist vallen over de binnenschouder), maar in principe heb je dan toch nog steeds je teugel voor de schouder, en je been (al dan niet met spoortje) voor de achterhand? Ik ben redelijk confuus nu :?
.

De schouder begrens je natuurlijk ook met je teugel, maar in alles stuur je ook met je zit en je benen. Met teugel alleen zul je nooit een paard dat over de schouder weg wil lopen, kunnen tegenhouden.

Sofy schreef:
Overigens is een vereiste voor het rijden met sporen in mijn ogen toch echt een goede onafhankelijke, stille zit en beenligging. Aangezien ik dat zelf niet heb (en nog steeds m'n hakken optrek om aan te sporen }:0 ) ga ik er voorlopig niet aan beginnen. En met mijn 'zo stijf als een plank' paard merk ik dat het ook niet nodig is: op het moment dat ik m'n buitenbeen netjes lang houdt en daarmee begrens, en m'n binnenbeen lang op de singel en daar om heen draai, kan meneer namelijk opeens prima wel buigen. En ja, ook zonder spoortje :Y) . Ik vraag me dus soms ook af of je het niet eerst in de houding van de ruiter moet gaan zoeken voordat je het paard maar meer gaat prikk(el)en, volgens mij wordt je dan eerder zelf doof voor je paard (hij doet het toch?) en voor je eigen lichaam (dus ligt het niet aan mij). Maar misschien komt deze gedachtengang voort uit mijn eigen niveau: ik kan m'n lichaam nog niet goed controleren, dus ik moet het nog volledig bij mezelf zoeken, waar anderen dit misschien al veel beter kunnen en dus meer naar het paard kunnen gaan kijken.

Het is waar, dat je een goede onafhankelijke zit moet hebben en beenligging, om met sporen te rijden. Ik kan niet beoordelen hoe jouw niveau is zonder een filmpje. Maar misschien moet je je eens afvragen waarom je je hakken optrekt om te drijven (kun je er misschien niet goed bij, of moet je te hard aandrijven) en of je dat ook zou doen met sporen aan.
Ik vind echt dat veel mensen er vaak te lang mee wachten om een spoortje aan te doen. Hij doet het wel, maar is het goed genoeg? Een mooie manier om dat te beoordelen, is gewoon je lijnen te rijden, waarbij je paard tussen je handen en benen in moet blijven. Je paard mag geen 10 cm links of rechts afwijken van de lijn die jij voor ogen hebt. Bijvoorbeeld een volte. Is de volte echt rond? Eindig je waar je bent begonnen en loopt je paard precies zo als jij in gedachten had? Of kom je toch een halve meter verder uit dan gepland? Een spoortje helpt daarbij om je paard "in het goede spoor" te houden, zeg maar. Je (paard) hebt (heeft) er bijvoorbeeld als oefening niets aan als je op de volte het achterbeen onder de massa duwt en je paard er aan de andere kant weer uitloopt. Je moet niet te bang zijn, dat je paard dood op je been wordt als je met een spoor rijdt. Dat heeft er namelijk niets mee te maken.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:09

Filmpje heb ik hier niet bij de hand, maar ik ken m'n eigen grenzen en die liggen nog vrij laag :o :D . Hakken optrekken heeft voornamelijk te maken met m'n eigen automatismes; ik heb dat op de manege zo aangeleerd (waarschijnlijk omdat die paarden niet altijd effectief vooruit wilden op kuit, dan denk je met hak net iets meer voor elkaar te krijgen) en nu moet ik dat er weer uit krijgen. Of ik dat met sporen ook zou doen; ben bang van wel, omdat het dus automatisch gaat. En dan krijg ik wel heel veel reactie van m'n verzorgpony denk ik, want die wil dan wel :P. Omdat ik hulpen geef die ik op dat moment eigenlijk niet wil geven, zal hij er dan wel een beetje dood op het been van worden denk ik. Maar dat heeft dus vooral met kunde te maken.

Lijnen (vooral kleine voltes) rijden doen we idd wel. Als ik precies de juiste houding heb, dan blijft meneer netjes op de lijn, als ik ook maar iets fout zit, dan dus niet meer. Vandaar dat ik claim dat het bij ons ook zonder spoortje tot nu toe wel werkt (zo lang ik zelf maar goed zit :') ).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 12:19

Sofy, vergis je daar niet in hoor! Ik heb dat ook.. Op gaspard dan veel minder, maar ook op de manege spoor ik aan met mijn hak.. Maar toen ik Gas met spoortjes reed, was er iets in me dat zei; ohja, niet met mijn hak, eerst met mijn kuit. Loopt hij daar doorheen, dan mag ik even prikken met het spoortje. Ik ben toen die tijd dan elke keer net zo lang op de volte blijven rijden, totdat hij om mijn been heen boog. Doet hij dit? Dan gaan we weer wat anders doen. Vervolgens kwam de stap dat ik even met spoor en zweep reed. Om de omschakeling te maken dat als ik mijn zweep achter mijn kuit leg, dat hij even wakker word, en beseft dat hij om mijn been heen moet buigen. Hierna gingen de spoortjes af, en nu rijd ik zonder. Bij mij was het dus zo, dat zonder dat ik het doorhad, toch wist dat ik niet moest prikken, en niet met mijn hielen moest aansporen. Dus vergis je daar niet in..