[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:46

Je verhaal doet me heel erg denken aan de KWPN hengst Gregor.
Hij werd naar Amerika verkocht, en op de een of ander manier konden ze daar niet goed met hem overweg.
De eigenaren begonnen toen met grondwerk..
Ik heb Gregor gekend toen er nog met hem gereden werd. Er was niets speciaals met hem aan de hand, of kon hij misschien niet zo goed stilstaan op X?
Ik vond het vreselijk om te lezen hoe Gregor kapot gemaakt is bij de nieuwe eigenaar.

Ik kan je niet helpen, zo via email..

Soms vraag je je af of een paard niet beter af is met een netjes -met respect voor het dier- uitgevoerde slacht.

AU!

Ja, dat wel.

Al met al geen fijn verhaal.
Ik voel met je mee.

liljebo schreef:
Hmmm... mag ik even inbreken? Ik ben momenteel in contact met de eigenaresse van de zoon van mijn merrie. Het paard staat op de wachtlijst voor de slacht omdat hij zeer moeilijk rijdbaar is. De eigenaresse had het dier na problemen uitgeleend aan een verzorgster ter latere koop, maar daar kwam probleemgedrag erbij (en ruzie , meid probeerde eigenaresse te besodemieteren). Het paard blijkt moeilijk (of niet) verkoopbaar omdat het met rijden en mennen veel te heet is en bij buitenrit zich omdraait en naar huis gaat (ook bij mennen) en de eigenaresse heeft geen paarden meer en kan hem niet houden. Dier staat op de wachtlijst voor de slacht.
Nu heb ik de neiging om hem hierheen te halen als ze geen goed thuis kan vinden. Ik ga er zelf niet meer rijden (ben niet kundig genoeg) maar rijdt ook niet met de rest van mijn kneuzenclub. Heb er gewoon op andere manieren lol mee en plaats zat (grote schuilstal en 6 ha wei achter het huis)
Maar waar het nu om gaat ... het dier is 6 jr en al tig keer van eigenaar gewisseld en ik kwam vroege rijfilmpjes van hem tegen (staan openbaar op you tube) Nu heb ik in een mail tegenover de eigenaresse nogal ongezouten mijn mening gegeven over de manier waarop het paard op jonge leeftijd werd gereden, wetend dat zij het niet was. Maar later begreep ik dat de betreffende ruiter (meisje) mogelijk ook bij hen nog wel eens op het paard heeft gereden en misschien heb ik mensen behoorlijk voor het hoofd gestoten (heb oa gezegd dat ik het niet vreemd vindt dat het paard zo moeilijk hanteerbaar ohz is geworden en dat hij, om hem rijgeschikt te maken, volledig omgeschoold zou moeten worden ... dier heeft overigens ook op de drafbaan gelopen)
Nu vraag ik mij af ... overdreef ik? Ik vind van niet, maar zou wel jullie mening willen weten.
Kan hier de filmpjes plaatsen... zijn niet van mij dus, maar wel openbaar.
Mag dat? Kan dat?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:53

Evelijn schreef:
Net als Bertie laatst in topic schreef... negatief zijn is makkelijk, kritiek geven op andermans rijstijl is zo gedaan... positief denken en ook dingen positief verwoorden is veel lastiger... daar moet je echt voor willen veranderen.

Dank je wel voor je referentie. :):)
En toch kan ik ook best grof zijn, als er voor mijn gevoel een grens is overtreden. >;)
Dan zijn er echt geen smileys meer, wat mij betreft. Of: _-:( of |o of >;) of eh .. of zo.

Evelijn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:58

Je hoeft het ook niet meteen perfect te doen, Bertie... ook niet als je iets zelf geschreven/gezegd hebt.
(en dat is bij rijden gelukkig ook zo... want als ik alle theorie die ik in mijn hoofd heb zou kunnen uitvoeren... nou dan kan Adelinde wel inpakken :+ )

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:01

Evelijn schreef:
Je hoeft het ook niet meteen perfect te doen, Bertie... ook niet als je iets zelf geschreven/gezegd hebt.
(en dat is bij rijden gelukkig ook zo... want als ik alle theorie die ik in mijn hoofd heb zou kunnen uitvoeren... nou dan kan Adelinde wel inpakken :+ )

_/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:05

liljebo schreef:
Ik probeer altijd subtiel te zijn, maar soms dan ben ik net iets te eerlijk in mijn mening en dan denk ik achteraf... was dat wel terecht? Ik bedoel... ik kan er dan zo tegenaan kijken, maar misschien ben ik te kritisch?

Weet je, ik doe dat niet meer. Subtiel willen zijn.
Het geeft uiteindlijk alleen maar ellende, en gedoe.
Nou ja, ik heb gemakkelijk praten, het heeft me wel ongeveer 40 jaar gekost om zover te komen. (ben nu 62)
Ik heb ook altijd ZO'N m'n best gedaan om het anderen naar de zin te maken.
Ik doe het niet meer.
Subtiel? Nee. niet meer.
Basta.
Wat een gedoe zeg, om altijd maar te bedenken hoe iemand anders .. op mij kan reageren .. en hoe ik dat dan zou vinden, en zo ..
BASTA!
Ik voel me er PRIMA bij! *\%/*

Ehmm .. er is wel een kanttekening.
Natuurlijk roep ik niet op tot een 'roep-maar-raak' sfeer. :roll:

Ik durf, na zoveel jaren, te reageren. OMDAT ik dat vanuit mijn ruggengraat kan doen.
Mijn ruggengraat is weten waar ik voor sta. Snappen hoe dressuur in elkaar steekt. Paarden begrijpen.

Ik roep bepaald niet op dat mensen zomaar iets gaan roepen.
Maar wél.. STA je ergens voor, en is je plaatje compleet, dan denk ik dat iemand zo nu en dan best iets minder 'subtiel' mag zijn. ~~}>

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:07

Kom ik aan met mijn 14 jaar en geen ervaring :o

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:11

S_en_Z schreef:
Zullen we een beetje ontopic op ADT blijven voor we naar KH verplaatst worden? :*

Weet je, eerlijk gezegd denk ik dat ons topic wel een plek op Bokt heeft verworven. <3
We gaan VAST niet verplaatst worden.
Soms is even buiten de lijnen gaan gewoon héél belangrijk!
Dat moet toch kunnen?
Uiteindelijk komen we gewoon weer terug bij het topic.
Ik maak me daar totaal geen zorgen over.
Sterker nog: even buiten de lijntjes gaan moet kunnen - omdat het een teken is van de vertrouwdheid en de sfeer die in dit topic heerst.
Ik maak me GEEN zorgen! <3

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:12

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Zullen we een beetje ontopic op ADT blijven voor we naar KH verplaatst worden? :*

Weet je, eerlijk gezegd denk ik dat ons topic wel een plek op Bokt heeft verworven. <3
We gaan VAST niet verplaatst worden.
Soms is even buiten de lijnen gaan gewoon héél belangrijk!
Dat moet toch kunnen?
Uiteindelijk komen we gewoon weer terug bij het topic.
Ik maak me daar totaal geen zorgen over.
Sterker nog: even buiten de lijntjes gaan moet kunnen - omdat het een teken is van de vertrouwdheid en de sfeer die in dit topic heerst.
Ik maak me GEEN zorgen! <3

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ +:)+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:26

Joolien schreef:
Ik zie heel veel spanning op dat plaatje en het paard is op de voorhand, aangezien het voorbeen nog staat :D

Paard lijkt ook achter de teugel te kruipen. Hij drukt hier dus zijn rug weg en komt zo van de achterhand af. Ik zou veel meer lengte in de hals willen zien. Het paard is ook erg voorwaarts en jij zit ook voorwaarts, wat naar voren. Je mag hier meer zitten, meer zelf terug zijn.

Joolien, wat denk je..
Stel je voor we hangen een beetje rond bij de Almelose Ruiterdagen, als ik klaar ben met jureren.
Lekker ontspannen kijken naar combinaties.
Lekker samen off-the-record commentaar geven op wat we zien.
Nou ja, mét S_en_Z, natuurlijk, want die schrijft bij mij! :)
Fantastisch!

Eh .. voor mensen die deze bijdrage niet kunnen plaatsen: Joolien komt uit Almelo (en ik ben daar geboren en getogen), en ik vind dat zij vaak verrassend fris commentaar geeft.
En over S_en_Z .. een van mijn alter ego's op Bokt, dat behoeft geen uitleg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:27

Fry schreef:

Maar wel met de frisheid en de nieuwe kijk die jouw generatie weer mee neemt. Dus fijn mee blijven doen hé Fry. Met name vanwege de jeugd post ik in de hoop dat jullie niet zo lang blijven modderen voordat je fijne en correcte instructie krijgt en dus goed leert paardrijden. Dat jullie ( gaan) herkennen wat goed en fout is.
Nadeel van de ouderen kan namelijk zijn dat wij wat conservatief zijn en minder open staan voor nieuwe dingen. Voordeel van het ouder zijn is inderdaad onze levenservaring.

In topic 3 werd de vraag gesteld hoe je nu precies aan de teugel rijdt. Ik heb daar een tijd over nagedacht. Ik noem het dus niet "aan de teugel rijden". Die term zegt mij niet zoveel. Ik probeer op een correcte manier door de nek te rijden. Dus zonder valse knik (dan wordt er ingebogen rond derde nekwervel) met goed rug gebruik van achteren naar voren.
Zichtbaar is op veel plaatjes binnen dit topic dat er sprake is van een valse knik. Dat betekent dus dat er met teveel druk wordt gereden van voor naar achteren. In het goed door de nek rijden gaat het m.i vooral om het op tijd nageven. Dus zelf zacht worden in je handen (armen, schouders) als paard de mond opent. Niet de verbinding loslaten met de paarden mond want dan laat je jouw paard in de steek en valt hij als het ware uit elkaar in twee of drie stukken (bij wijze van spreken dan).
Dan krijg je dus de vraag hoe opent het paard de mond? Dat is een goede vraag en daar hebben we de losmakende oefeningen voor zoals wending om de voorhand en wijken (ook belangrijk voor losmaken in de nek). Dat betekent dat er dus sprake moet zijn van een bepaalde basis bij de ruiter, zoals onafhankelijk correct kunnen zitten, schouder, heup knie lijn dus voeten meer naar achter en been uitdrukken. Met je kuit aanwezig zijn en bewust met je benen rijden zonder constant te kloppen.
Zo al denkend kwam ik er achter dat op een correcte manier je paard door de nek rijden bijna niet te leren is via internet maar dat daarvoor echt door een goede instructeur mee gekeken moet worden.
De fouten die ik hier genoemd heb zie ik veel om mij heen en daar heb ik mezelf ook schuldig aan gemaakt en gebeurd me nog wel eens dat ik daarin iets fout doe.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:31

Sjolvir schreef:
Nog een toevoeging op het al gegeven commentaar, ook gejat van Bertie,
de houding van de ruiter reflecteert zich in het paard.
Zeg maar hoofd hals houding paard en plaatsing van het voorbeen.

WOW, jat maar raak! <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:35

pien_2010 schreef:
Fry schreef:

Maar wel met de frisheid en de nieuwe kijk die jouw generatie weer mee neemt. Dus fijn mee blijven doen hé Fry. Met name vanwege de jeugd post ik in de hoop dat jullie niet zo lang blijven modderen voordat je fijne en correcte instructie krijgt en dus goed leert paardrijden. Dat jullie ( gaan) herkennen wat goed en fout is.
Nadeel van de ouderen kan namelijk zijn dat wij wat conservatief zijn en minder open staan voor nieuwe dingen. Voordeel van het ouder zijn is inderdaad onze levenservaring.

In topic 3 werd de vraag gesteld hoe je nu precies aan de teugel rijdt. Ik heb daar een tijd over nagedacht. Ik noem het dus niet "aan de teugel rijden". Die term zegt mij niet zoveel. Ik probeer op een correcte manier door de nek te rijden. Dus zonder valse knik (dan wordt er ingebogen rond derde nekwervel) met goed rug gebruik van achteren naar voren.
Zichtbaar is op veel plaatjes binnen dit topic dat er sprake is van een valse knik. Dat betekent dus dat er met teveel druk wordt gereden van voor naar achteren. In het goed door de nek rijden gaat het m.i vooral om het op tijd nageven. Dus zelf zacht worden in je handen (armen, schouders) als paard de mond opent. Niet de verbinding loslaten met de paarden mond want dan laat je jouw paard in de steek en valt hij als het ware uit elkaar in twee of drie stukken (bij wijze van spreken dan).
Dan krijg je dus de vraag hoe opent het paard de mond? Dat is een goede vraag en daar hebben we de losmakende oefeningen voor zoals wending om de voorhand en wijken (ook belangrijk voor losmaken in de nek). Dat betekent dat er dus sprake moet zijn van een bepaalde basis bij de ruiter, zoals onafhankelijk correct kunnen zitten, schouder, heup knie lijn dus voeten meer naar achter en been uitdrukken. Met je kuit aanwezig zijn en bewust met je benen rijden zonder constant te kloppen.
Zo al denkend kwam ik er achter dat op een correcte manier je paard door de nek rijden bijna niet te leren is via internet maar dat daarvoor echt door een goede instructeur mee gekeken moet worden.
De fouten die ik hier genoemd heb zie ik veel om mij heen en daar heb ik mezelf ook schuldig aan gemaakt en gebeurd me nog wel eens dat ik daarin iets fout doe.

Dat is een mooie aantekening voor in mijn mapje.
En ik ben het met je eens.
Vele zag ik in dit topic komen, om te leren 'aan de teugel' te rijden.
Ik niet, dat aan de teugel vind ik niet belangrijk (waarom ik dan zoveel aan de kop zat te plukken voorheen? maar goed, onbewust he;) )

MAAAAAr, door dit topic, heb ik een hele fijne juf gevonden, die terug gaat naar de basis van het paardrijden, begint met correct zitten en eerst paard om reactie op been en teugelhulpen te vragen.
Geloof me, na alle lessen die ik gehad heb, heb ik nog nooit zo fijn gereden.En ontspannen ( jeej :D :D :D )

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:35

Ik blijf hier lekker mee doen :)
Vind het reuze interresant en vooral omdat ik sws altijd al opzoek was naar een manier van rijden dat paard en ruiter leuk vindt. Daarom ben ik ook bitloos gaan rijden, grondwerk gaan doen en nu met bit deze blije manier van rijden toe te passen :)
Toen ik nog 9 was kreeg ik les maar dat was echt paard moet doen wat je vraagt anders hard slaan, ook als hij het misschien niet snapte. Ik werd daar totaal niet BLIJ van en ben gestopt omdat ik ( en het paard denk ik ook ) het straffen niet gepast vond en dus het plezier in rijden ook verloor.
Nu (sinds ong 3 maanden) ben ik weer begonnen met rijden maar nu op mijn manier, dus de blije manier en niemand haalt me daar van weg. Ik kies wanneer ik straffen echt nodig vindt, en niet de instructice ook als ik nog niet goed kan rijden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:36

Evelijn schreef:

PRECIES!
Het hoeft niet meteen perfect.
Kunnen we dat ook maar begrijpen tijdens het rijden. :(:)
Vaak willen we dat een een paard iets perfect doet, terwijl we zelf in houding en hulpen nog helemaal net perfect zijn. :(:)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:44

JA perfect dingen doen, dat willen we allemaal.

Ik vroeg me vandaag ook af waarom jaron het niet deed.
Nadenken, nadenken, wat doe ik dat fout? en toen ik dat gevonden had (alsof er een lampje ging branden) toen ging het een stuk beter.

Heerlijk een paard wat spiegelt, en precies doet wat je hem vraagt.
Zelf beleerd, alles wat hij doet, heb ik hem geleerd(en een beetje de bijrijder) dus ook de foute dingen, Maar hij is zo'n fantastische leermeester :+:

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:47

Fry schreef:

he? Wat?

Jij, 14? 8)7
FLABBERGASTED

JIJ DENKT

Jouw reacties in dit topic .. ik had niet gedacht dat je zo jong bent! <3

Denken.. Helaas doet niet iedereen dat.
Ik HOU van mensen die DENKEN! <3

Ervaring komt natuurlijk later, haha. Niemand kan jou verwijten dat je nog geen ervaring hebt, als je 14 jaar bent. _O-

WOW!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:50

bertie schreef:
Fry schreef:

he? Wat?

Jij, 14? 8)7
FLABBERGASTED

JIJ DENKT

Ervaring komt natuurlijk later, haha. Niemand kan jou verwijten dat je nog geen ervaring hebt, als je 14 jaar bent. _O-

WOW!

Haha!
Dit is het mooiste compilment wat je maar kan krijgen. <3
Bedankt!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:51

pien_2010 schreef:
Fry schreef:
Maar wel met de frisheid en de nieuwe kijk die jouw generatie weer mee neemt.

YEP!

Wat leuk dat je er weer bent, peindumaitre!
Ben je nu in Frankrijk?
Een beetje 'op stee' (zoals we dat hier in het Noorden zeggen)?
Laatst bijgewerkt door bertie op 18-02-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:53

Fry schreef:
bertie schreef:
he? Wat?

Jij, 14? 8)7
FLABBERGASTED

JIJ DENKT

WOW!

Haha!
Dit is het mooiste compilment wat je maar kan krijgen. <3
Bedankt!

Naar bed, jij!

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:56

:= hhi

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:58

Uhh nee!
Lekker eigenwijs ben ik wel hoor :P !
~~}>

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:05

Nu ik je profiel gezien heb, denk ik echt, Ja fry is jonger, maar aan je posts had ik het niet gezien!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:08

Snackie schreef:
Nu ik je profiel gezien heb, denk ik echt, Ja fry is jonger, maar aan je posts had ik het niet gezien!

Ben ik stiekem een oude knakker :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:09

ja hijgen en aardappels schillen, mijn ouders hebben mij daar vroeger voor gewaarschuwd

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:10

Haha :=