oji schreef:@nombrado: grappig, want andere rassen/typen paarden die in mijn ogen op snel en wendbaar zijn gefokt, zijn juist bijna tegengesteld kwa exterieur. Ik denk dan aan western en polo paardjes. En aangezien ik zelf ook het idee had dat de pre oorspronkelijk ingezet zou zijn voor snel en wendbaar (zat meer in de hoek stierenvechten en vee drijven te denken), kan ik het verschil in anatomie dus moeilijk plaatsen. Maar misschien omdat het ook oorlogspaarden waren, dat ze ook imponerend moesten zijn...dat zijn in mijn ogen western en polopaarden zeker niet. Maar goed, interessant want ik vind paarden altijd mooier worden naarmate ik het functionele aspect in de anatomie begrijp, maar wel off topic natuurlijk.
Een lenige PRE, kan om zijn as draaien, ik heb hier 3 paarden als levend bewijs
waarbij een nederlandse ruiter zou zeggen, en behoeden, niet zo kort draaien, is dit juist voor de pre geen probleem. (korte bouw en geen neerwaartsgebouwde romp maar evenwichtig en in balans.)
Als je de oude plaatjes (van koningshuizen en oorlogen) ziet, tekeningen te paard. Dan is dit een afbeelding van de nu bestempelde PRE. Volle haardos, imponerend, stevige hals.
Je vind er door de wereld hier en daar ook beelden van. Het is een oeroud ras..die ook terug te vinden is in de achtergrond van de fries.
Overigens vind ik dit niet geheel offtopic. Gezien de fokkerij tegenwoordig van het KWPN toch wel met wat missers te kampen heeft gehad door teveel invloeden van engels volbloeds.
Stuwers (racepaarden) die snelheid moeten maken hebben een andere bouw. Neerwaarts gebouwde romp.
dat zullen nooit dressuurtoppers worden.
Je ziet bij het OP filmpje een zeer evenwichtig gebouwd paard. Stabiel, maar ik mis wel wat lenigheid bij het paard (aangeboren)
Op fokt forum zijn er heel wat topics betreffende dit onderwerp, dan ga je het ook anders bekijken.
Ik zou bv best eens Totilas willen voelen met rijden
maar het paard van Adelinde, nee, dank......dat paard heeft zijn lichaam niet echt mee.