Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:11

Hermelientje schreef:
Laatste vraag om jullie mee lastig te vallen.
Een Olympische kampioene uit de iets minder oude doos.
http://www.youtube.com/watch?v=Qk_NR4uw6Rc
Is dit correct gereden?

Nicole Uphof met Rembrand waren zo'n beetje de eerste dressuurruiters die in de Rollkur trainde.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:17

burl schreef:
Hermelientje schreef:
Laatste vraag om jullie mee lastig te vallen.
Een Olympische kampioene uit de iets minder oude doos.
http://www.youtube.com/watch?v=Qk_NR4uw6Rc
Is dit correct gereden?

Nicole Uphof met Rembrand waren zo'n beetje de eerste dressuurruiters die in de Rollkur trainde.

Dat meende ik ook te zien aan de 'strak' gereden proef (schenkelganger). Werd Rubinstein ook zo getraind? Mij geeft dat toch een iets ander beeld dan bij Rembrandt.

murphy102

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:10

Sjef J. heeft zich verdiept in de 1ste methode van Francois Baucher waarin deze de Rollkur gebruikte.
Sjef heeft een manege gerund op Baucherische grond in België. Deze ging failliet.
Toen heeft hij in Engeland geprobeerd als coach deze methode "aan de man" te brengen. Daar moesten ze hem niet, ... Nederland vervolgens wel!!
Nicole Uphoff, maar ook Martin Schaudt, Isabel Werth en anderen hebben hem daarin gevolgd, want het ging toch wel "lekker snel".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:34

Nicole Uphoff is getrouwd geweest met Otto Becker. Nu is het in het (duitse) springen al heel lang bekend dat zij hun paarden in de LDR manier trainen. Het zou mij dan ook niet verbazen dat Nicole dat daar opgepakt heeft. Nu heb ik niets tegen een paard zo nu en dan wat lager in te stellen maar wat Adelinde toepast vind ik pure dierenmishandeling.
Ik ben het met een aantal mensen hier eens dat de fries die je in het filmpje van Horseyfries ziet niet op een fijne manier naar de passage wordt gereden. Het is meer heet maken aan de achterkant en aan de voorkant de rem erop houden zodat het paard eigenlijk alleen omhoog kan hupsen. Met een passage heeft het mijn inziens weinig te maken. Ik mis bij de fries de losgelatenheid en de gedragenheid.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:47

Hermelientje, jij wéét dat ik heel vaak uitgelegd heb waaróm ik Carl H. een fijne ruiter vind. Ik ben blij dat jij dat nu ook ziet.

Dit filmpje van Carl Hester -al vaker door jou hier ter berde gebracht- is inmiddels behoorlijk uitgekauwd.
Maar goed nog een keer het geheugen opfrissen kan geen kwaad:
Nee Hermelientje, dit is geen LDR zoals de Nederlanders het uitvoeren, want dat bedoel jij te zeggen, zo weet ik inmiddels.
De Nederlanders rijden Rollkur en noemen het vervolgens LDR, want ja, die Rollkur, daar zit toch een smet op, he.
Carl laat hier LDR zien zoals LDR bedoeld is.
Conrad Schumacher, coach van het Ierse team, noemt dit Neo-Klassiek. Ik heb bij deze man div. trainingen mogen volgen in Dublin.
Carl heeft ook veel bij hem gereden, ook als "voorbeeld"-ruiter. Conrad Schumacher liet zien dat bij sommige zeer sensibele paarden deze wijze de ontspanning verbetert. Het is net wat extremer voorwaarts-neerwaarts in de lagere lijn.
Belangrijk hierbij is steeds dat er van achteren naar voren wordt gereden, hetgeen ook heel goed te zien is en waarbij het paard nooít aan de voorkant wordt tegengewerkt met de hand, wel een begrenzende hand.
Dit is nooít te vergelijken met wat we hier bij onze "toppers/subtoppers" voorgeschoteld krijgen.
Die rijden van voor naar achteren.
Zoals Ailill ook al opmerkte: je mag nooít meer drijven dan je voor kunt opvangen. En dan hoef je dáár -voor dus- ook de controle niet te zoeken wat men hier in Nederland wel doet.

Het verschil, Hermelientje, zit hem nl. altijd in het resultaat. Carl H. laat paarden zien die doorlatend en losgelaten zijn, hetgeen terug te zien is in de lichtheid, in de ongedwongenheid en in de harmonie.
Allemaal zaken die ontbreken bij de topruiters in Nederland.

Je kunt niet 2 uitersten met elkaar vergelijken, laatstaan verenigbaar maken:
* maw een paard dat van Acht. naar Voren wordt gereden vergelijken met een paard dat van Voor naar Achteren wordt gereden,
* maw een Rugganger contra een Schenkelganger,
* maw Ballet vergelijken met Kickboxen,
* maw Harmonie vergelijken met afgedwongenheid:
Het verschil zit hem in het resultaat!!

Dat de Nederlanders nu proberen hun rijderij eruit te laten zien als correcte dressuur, ja dat weten we. Alleen slagen ze daar nog niet erg in.
Twee uitersten zullen nooít verenigbaar worden als je met levend materiaal werkt. De anatomie en de fysiologie laten het niet toe. Het is biomechanisch níet verenigbaar.

Vwb het filmpje van Nicole Uphoff: ik vind het er niet prettig uit zien. We missen de losgelatenheid, de buiging van de gewrichten in Piaffe/ Passage (is gehobbel met een hoge croupe), geen fijne aanleuning en om het maar niet te hebben over de overgangen die doorgaans zouden moeten "verraden" of we goed bezig zijn.
Vergelijk nu eens jouw eigen 2 geplaatste filmpjes in je laatste post en dan m.n. het "vertrek" van Rembrandt van Passage naar uitgestrekte draf en terug naar de verzamelde draf: het paard torpedeert op de voorhand!
Kijk nu eens hoe Carl terug komt uit een haast perfecte uitgestrekte draf naar de verzamelde draf!
Dan hoeven we toch niets meer te zeggen, Hermelientje.

Nog even vwb het hoogste punt van de nek in het filmpje van Carl?? Waar praten we over?
Losrijden toch, toch niet over opperste verzameling ...?!

Ben blij te merken dat er veel gewone Bokkers verschil zien, maar ook veel leken zien écht het verschil.
Het ziet er nl. prettig uit of gedwongen. Mensen zijn niet gek.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-12-12 11:08, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:55

Ik sluit mij bij bovenstaande bericht van Murphy aan.
De nederlandse toppers krijgen met hun manier van rijden nooit durchlässigkeit.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:56

burl schreef:
Nicole Uphoff is getrouwd geweest met Otto Becker. Nu is het in het (duitse) springen al heel lang bekend dat zij hun paarden in de LDR manier trainen. Het zou mij dan ook niet verbazen dat Nicole dat daar opgepakt heeft. Nu heb ik niets tegen een paard zo nu en dan wat lager in te stellen maar wat Adelinde toepast vind ik pure dierenmishandeling.
Ik ben het met een aantal mensen hier eens dat de fries die je in het filmpje van Horseyfries ziet niet op een fijne manier naar de passage wordt gereden. Het is meer heet maken aan de achterkant en aan de voorkant de rem erop houden zodat het paard eigenlijk alleen omhoog kan hupsen. Met een passage heeft het mijn inziens weinig te maken. Ik mis bij de fries de losgelatenheid en de gedragenheid.

Dat klopt, Burl. Laten we wel wezen de springruiters zijn ook vaak niet fijn bezig.
Maar wat ik zo kwalijk vind van het gebruik ervan in de dressuur, is dat het resultaat van de Rollkur, het spektakel, hoge punten geeft. Het leidt af van waar het om zou moeten gaan.

Voor het 2e deel van je post sla je de spijker op zijn kop:
dit is precies wat er hier gebeurt: Gas geven, veel gas geven met de handrem erop: het gevolg is super hete paarden die van gekkigheid niet meer weten waar ze hun benen neer moeten zetten, compleet gek gemaakt! Maar oh, wat vinden we dat mooi!
En ja, die stang geeft wel veel "controle", he.

Heb Edward Gal zo bezig gezien met zijn leerling Daniëlle op Dreamcatcher. Zelfs de mensen aan de kant werden er beroerd van.
Maar er moest "nóg meer gas en nóg meer rem gegeven" worden van Gal.
En zo rijden wij hier in Nederland en veel wedstrijdruiters copiëren dat gedrag.
Dit kun je nooít op een correcte manier uitvoeren, ook topruiters niet.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:02

Ansie schreef:
Dat meende ik ook te zien aan de 'strak' gereden proef (schenkelganger). Werd Rubinstein ook zo getraind? Mij geeft dat toch een iets ander beeld dan bij Rembrandt.

Ook Rubinstein wordt zo getraind.
Dat het er anders uit ziet heeft alles te maken met bouw, bewegingen van het paard en de mate van natuurlijk aanwezige Schwung bij een paard.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:58

Mijn vraag waarom Nombrado de uitgestrekte draf van Carl ook fout vond en op de voorhand en een voorbeeld van spektakel is niet beantwoord. Waarom is het dan zo gemakkelijk te zien als iedereen iets anders vindt?

Murphy ik was al langer een enorme fan van Carl en Charlotte dus ik denk dat je me nu verward met iemand anders. En al lang voordat iemand op Bokt het over de Britten had, had ik hun zegen op EK en OS al voorspeld op Bokt. Sterker nog heb vier jaar geleden of zo al eens een discussie gehad met Horseyfries over het feit dat ik me zorgen maakte over hoe de jeugd zich ontwikkelde in Nederland. We waren het niet helemaal eens als ik het me goed herinner. :+ maar omdat ik anders over iets denk is het ook weer niet noodzakelijk dat ik als een dolle om me heen ga hakken. En het topic ging niet over "Nederlanders" en bovendien vind ik dat nogal een generalisatie. De vraag was of je het tegenwoordig nog kon zien, het rijden uit het filmpje. En toen zei ik jazeker en zelfs nog beter.
Ik vind heel veel ruiters uit de huidige top beter rijden dan het filmpje van Nicole Uphoff uit 1992. En dan bedoel ik daarmee ook zeker het Duitse team wat naar Londen is geweest. Dus wat mij betreft gaat het juist de goede kant op.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 12:07

Hermelientje schreef:
Mijn vraag waarom Nombrado de uitgestrekte draf van Carl ook fout vond en op de voorhand en een voorbeeld van spektakel is niet beantwoord. Waarom is het dan zo gemakkelijk te zien als iedereen iets anders vindt?

Sorry, vraag gemist ...
Kan je het filmpje plaatsen waarom het ging? dan kan ik het misschien beter uitleggen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:08

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:10

Mooi Hermelientje, dan zijn we het daar over eens.
De goede voorbeelden zien we inderdaad uit het buitenland voorbij komen.
Ik ben het zeker met je eens dat het huidige jonge Duitse team -aanwezig op de OS, dus zonder Rath- ook een fantastisch voorbeeld is! En hoe je Rollkur-vrij en met respect voor het paard geweldige prestaties neer kunt zetten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:16

vur schreef:
Hermelientje,

Misschien leuk om te zien? Een PRE in een les van een klassieke trainer.
http://www.youtube.com/watch?v=OsShZu31-RI

Geweldige trainer!
Fijne ruiter, prachtige overgangen en kijk eens naar dat stanggebruik!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:18

Ik ben het in essentie eens met de post van Murphy. Trouwens de ruiter op Dreamcatcher heet Mirelle denk ik zo, want zij traint bij Edward. En inderdaad de manier van "vooruitjagen" van een paard heb ik ook bij een training van een een andere volgeling van Anky gezien die iemand ging trainen die voorheen klassiek was opgeleid. Mij ontgaat de zin hiervan. Kijk, dat ze voorwaarts denkende paarden daarmee willen krijgen, snap ik, maar ik zie de manier waarop ze dat willen bereiken niet zo zitten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:20

Ha ha...die zou je niet eens rollkur kunnen trainen, als zou je willen. Zit die enorme hals in de weg :+
Maar serieus, wel een beetje off topic, maar wel naar aanleiding van de vele pre/spaanse filmpjes in dit topic, ben ik mij af gaan vragen wat eigenlijk de functie is van deze enorme ontwikkelde halsen? Ik vind het hierdoor altijd lijken alsof ze een redelijk iele achterhand hebben, maar ik denk dat dat vaak optisch bedrog is. Maar is het gewoon een rassenkenmerk waar enorm op doorgefokt wordt, of heeft het daadwerkelijk een functie in hun oorsporkelijk gebruik? Wat is eigenlijk hun oorspronkelijk gebruik? Dressuur? Stierenvechten? Vee drijven?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:21

murphy102 schreef:
vur schreef:
Hermelientje,

Geweldige trainer!

Tja, dat vond ik dus ook. Ook al zie je dat dingen nog niet helemaal 100 procent af zijn. De verbinding met de mond mag nog wel lichter en de houding van de ruiter nog meer rechtop, maar ik vind het overall een fijn beeld geven. Ook zie je dat het paard achter mooi aansluit en dus in verbinding "over de rug" naar de hand loopt en de achterhand er dus niet een beetje achteraan rent.
Ik denk trouwens dat die halzen zo groot zijn omdat het over het algemeen hengsten zijn.
En waarom ik het geplaatst heb? Ik dacht dat het topic ging over waar het gebleven is. Het is volgens mij nooit weggeweest alhoewel je een tijd lang wel goed moest zoeken. Als je het tenminste over klassiek rijden hebt. Al dan niet met een modern sausje overgoten of zoals Schumacher het zegt "Neo-klassiek".
Laatst bijgewerkt door vur op 09-12-12 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 12:25

Laatst bijgewerkt door nombrado op 09-12-12 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:26

murphy102 schreef:
vur schreef:
Hermelientje,

Geweldige trainer!

Meteen een voorbeeld van een enorm krachtig sterk paard dat dus helemaal niet in bedwang gehouden hoeft te worden met overmatig stanggebruik.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 12:35

oji schreef:
Ha ha...die zou je niet eens rollkur kunnen trainen, als zou je willen. Zit die enorme hals in de weg :+
Maar serieus, wel een beetje off topic, maar wel naar aanleiding van de vele pre/spaanse filmpjes in dit topic, ben ik mij af gaan vragen wat eigenlijk de functie is van deze enorme ontwikkelde halsen? Ik vind het hierdoor altijd lijken alsof ze een redelijk iele achterhand hebben, maar ik denk dat dat vaak optisch bedrog is. Maar is het gewoon een rassenkenmerk waar enorm op doorgefokt wordt, of heeft het daadwerkelijk een functie in hun oorsporkelijk gebruik? Wat is eigenlijk hun oorspronkelijk gebruik? Dressuur? Stierenvechten? Vee drijven?

Oorspronkelijke gebruik....oorlog, koningshuizen, snel wendbaar voor oorlog , evenwichtige bouw.
De enorme halsen heeft alles met de bouw te maken.
ze zijn gebouwd in een evenwichtsmodel wat duidelijk te voelen is, als je ze rijd.
wb de achterhand, heeft alles met de manier van trainen te maken
een pre is pas "klaar" als ie 10 jaar is in zijn lijf. Als je hem op de juiste manier getraind hebt, heb je een giga billen achter je. Maar train je ze '' op de voorhand" teveel hard rijden (wat je veelal ziet) dan krijgen ze idd geen kontspieren :D
Dit geld net zo als de KWPN er.
Kheb een tijdje bij een GP stal gestaan. Met KWPN ers. Alle paarden hadden giga ontwikkelde achterhand.
Overigens had de eigenaar ook een klassiek duitse achtergrond. Was duidelijk te zien.
De ontwikkeling in de spieren moet gelijkmatig zijn. Voorhand en achterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:36

Murphy, ja, dat bedoelde ik, er zit wel degelijk verschil tussen LDR en Rollkur...... Neo-klassiek is mooi, en meer opwindend dan puur klassiek, maar imo moet de basis wel klassiek zijn, en wat ik merk, is dat dát nog de meeste tijd kost..... geeft niet, en het is de moeite waard.

Ik vind het filmpje van HF knap, volgens mij is dat moeilijk met een Fries, maar inhoudelijk beoordelen wil ik niet, ik ben bij lange ná nog niet daar, ik ben nu vooral basis, basis, basis. Ik voel me dus niet bevoegd om daar een oordeel over uit te spreken.

Ik mag Carl Hester graag zien rijden, Helen Langehanenberg met Damon Hill, ik vind dat paard echt een goed voorbeeld van een happy athlete.

En nu ga ik terug in meeleesmodus.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:20

@nombrado: grappig, want andere rassen/typen paarden die in mijn ogen op snel en wendbaar zijn gefokt, zijn juist bijna tegengesteld kwa exterieur. Ik denk dan aan western en polo paardjes. En aangezien ik zelf ook het idee had dat de pre oorspronkelijk ingezet zou zijn voor snel en wendbaar (zat meer in de hoek stierenvechten en vee drijven te denken), kan ik het verschil in anatomie dus moeilijk plaatsen. Maar misschien omdat het ook oorlogspaarden waren, dat ze ook imponerend moesten zijn...dat zijn in mijn ogen western en polopaarden zeker niet. Maar goed, interessant want ik vind paarden altijd mooier worden naarmate ik het functionele aspect in de anatomie begrijp, maar wel off topic natuurlijk.

Overigens was ik al fan van carl hester manier van trainen voordat ik hem ooit had zien rijden. Toen ik een jaar of 6 na mijn leven lang freewheelen te paard het tijd vond om toch maar eens serieus aan de bak te gaan en voor het eerst een dressuurboek ging kopen. Het boek dressuurtraining op maat van carl hester was dus het boek waar mijn keus op was gevallen. Had nog nooit van de goede man gehoord, maar boek gekocht puur op basis van de plaatjes die mij prettig oogden tov andere boeken. Boek verslonden, staat heel fijn in beschreven hoe je een paard van begin tot eind opleidt. Daarna nog best veel boeken gekocht, maar dit boek is samen met trainen van het jonge paard van pippa funnell toch wel mijn "bijbel" waar ik steeds op teruggrijp.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:28

vur schreef:
Ik ben het in essentie eens met de post van Murphy. Trouwens de ruiter op Dreamcatcher heet Mirelle denk ik zo, want zij traint bij Edward. En inderdaad de manier van "vooruitjagen" van een paard heb ik ook bij een training van een een andere volgeling van Anky gezien die iemand ging trainen die voorheen klassiek was opgeleid. Mij ontgaat de zin hiervan. Kijk, dat ze voorwaarts denkende paarden daarmee willen krijgen, snap ik, maar ik zie de manier waarop ze dat willen bereiken niet zo zitten.

Ja sorry Vur, ik bedoel ook Mirelle of Mireille van Kemenade.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 13:35

oji schreef:
@nombrado: grappig, want andere rassen/typen paarden die in mijn ogen op snel en wendbaar zijn gefokt, zijn juist bijna tegengesteld kwa exterieur. Ik denk dan aan western en polo paardjes. En aangezien ik zelf ook het idee had dat de pre oorspronkelijk ingezet zou zijn voor snel en wendbaar (zat meer in de hoek stierenvechten en vee drijven te denken), kan ik het verschil in anatomie dus moeilijk plaatsen. Maar misschien omdat het ook oorlogspaarden waren, dat ze ook imponerend moesten zijn...dat zijn in mijn ogen western en polopaarden zeker niet. Maar goed, interessant want ik vind paarden altijd mooier worden naarmate ik het functionele aspect in de anatomie begrijp, maar wel off topic natuurlijk.

Een lenige PRE, kan om zijn as draaien, ik heb hier 3 paarden als levend bewijs
waarbij een nederlandse ruiter zou zeggen, en behoeden, niet zo kort draaien, is dit juist voor de pre geen probleem. (korte bouw en geen neerwaartsgebouwde romp maar evenwichtig en in balans.)
Als je de oude plaatjes (van koningshuizen en oorlogen) ziet, tekeningen te paard. Dan is dit een afbeelding van de nu bestempelde PRE. Volle haardos, imponerend, stevige hals.
Je vind er door de wereld hier en daar ook beelden van. Het is een oeroud ras..die ook terug te vinden is in de achtergrond van de fries.
Overigens vind ik dit niet geheel offtopic. Gezien de fokkerij tegenwoordig van het KWPN toch wel met wat missers te kampen heeft gehad door teveel invloeden van engels volbloeds.
Stuwers (racepaarden) die snelheid moeten maken hebben een andere bouw. Neerwaarts gebouwde romp.
dat zullen nooit dressuurtoppers worden.
Je ziet bij het OP filmpje een zeer evenwichtig gebouwd paard. Stabiel, maar ik mis wel wat lenigheid bij het paard (aangeboren)
Op fokt forum zijn er heel wat topics betreffende dit onderwerp, dan ga je het ook anders bekijken.

Ik zou bv best eens Totilas willen voelen met rijden
maar het paard van Adelinde, nee, dank......dat paard heeft zijn lichaam niet echt mee.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:48

murphy102 schreef:
vur schreef:
Hermelientje,

Geweldige trainer!

Kijk ook eens goed naar het trensgebruik en de zit van de ruiter.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:51

Bedankt voor de info!
Overigens dient de KWPN fokkerij niet alleen een dressuurdoel, maar ook springen en all round. Ben het met je eens dat volbloed geen ideale bouw voor dressuur hebben. Te lang en stijl achterbeen. Zelf ben ik niet puur met dressuur bezig, maar ook met springen en SGW en zocht dus juist een paard dat dus functioneel genoeg is voor alle disciplines. Springvermogen en gallopeervermogen en uithoudingsvermogen zijn voor mij ook belangrijk. Mijn eigen paard is 50% volbloed, spring (hemmingway) x dressuur (elcaro) gefokt. Tot nu toe erg tevreden over de mix <3 Maar pas een jaar onder het zadel dus over een paar jaar kan ik pas echt melden hoe het heeft uitgepakt :j .