[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:32

In een wending maak je je binnenbeen lang, en vang je het paard op met de buitenteugel.
Als je aan de binnenteugel gaat trekken, trek je het hoofd naar binnen en leg je je binnenbeen nog aan dan loopt hij waarschijnlijk weg over de buitenschouder met een hele rare knik in zijn hals naar binnen.
Stelling heeft soms wel zin, als een paard niet kan buigen. Door het hoofd af en toe naar binnen te vragen kan het kwartje met buigen wat sneller vallen. Maar dat is alleen af en toe een ophouding, niet constante druk op de binnenkant.

Dus nee, je bent niet in de war :) .

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:34

Bedankt voor je aanvulling 2005 :j

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:37

Bedankt voor het commentaar :)
Ik houd mijn buitenteugel er altijd gewoon bij, contact. Binnenteugel wil ik wel is te los gooien hier moet ik meer op gaan letten inderdaad :)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:17

Mijn manier komt uit de academische rijkunst, uit de basis van het rechtrichten. Als je de buitenteugel te strak houdt, kan je paard gewoonweg niet buigen, je geeft hem geen ruimte. Hij zal dan op zijn binnenschouder vallen. Door ruimte te geven op de buitenhand krijgt het paard ook ruimte in zijn kaak. De buiging stimuleer ik door hem met de binnenteugel tegen de hals van zijn binnenschouder af te halen. En natuurlijk rijd ik niet steeds met de teugels los en tegen de hals, de hulpen zijn juist klein en subtiel. Ben benieuwd of meer mensen zo rijden!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 06:05

zo rij ik ongeveer ook, ik laat de buitenteugel niet los, maar geef mijn paard wel de gelegenheid om te kunnen buigen

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:11

Meestal heb ik mijn teugels te los maar ik houd met de buitenteugel gewoon contact en met de binnen teugel moet ik ook gewoon contact houden en dan geef ik alleen aan waar ik heen wil en stelling vragen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:52

Ninia schreef:
Mijn manier komt uit de academische rijkunst, uit de basis van het rechtrichten. Als je de buitenteugel te strak houdt, kan je paard gewoonweg niet buigen, je geeft hem geen ruimte. Hij zal dan op zijn binnenschouder vallen. Door ruimte te geven op de buitenhand krijgt het paard ook ruimte in zijn kaak. De buiging stimuleer ik door hem met de binnenteugel tegen de hals van zijn binnenschouder af te halen. En natuurlijk rijd ik niet steeds met de teugels los en tegen de hals, de hulpen zijn juist klein en subtiel. Ben benieuwd of meer mensen zo rijden!

Je houdt de buitenteugel er wel aan, maar geeft wel wat ruimte zodat hij ook de wending door kan (denk maar aan het stuur van je fiets) Als je paard op de binnenschouder valt, dan is het binnenachterbeen niet onder de massa. Wil je een wending goed door kunnen rijden, dan moet je paard eerst recht onder je zijn.
Een hulpmiddeltje als het paard nog erg scheef is en in de wending op de binnenschouder valt is in de wending de buitenteugel van de hals te nemen en de binnenhand iets omhoog en teugel tegen de hals (dus in feite twee handen naar buiten te brengen; binnenhand niet over de hals brengen). Dus iets soortgelijks als Ninia.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:09

Edit:post aangepast

Ninia, ik vond niet dat de dame waar je commentaar op gaf "te" strak was in haar buitenhand. Althans.. Ik zie het paard niet heel vreemd lopen door een teveel aan contact. Wat ik wel zag was dat door gebrek aan contact (binnenteugel te los en binnenbeen niet lang aan het paard) dat het paard met het (wss insturen volte, laatste foto) halverwege de hals verkanteld en dus geen buiging geeft.

In mijn rijden zie je mijn handen bijna niets doen. En toch geef ik aanwijzingen en hulpen op de teugel. (plus beenhulpen om mijzelf te verduidelijken) Hoor wel vaker dat mensen me te netjes vinden in mijn handen. (vind ik dan een compliment)

Mijn binnenhand gaat wel bijv. Een of twee cms opzij naar binnen. En mijn buitenhand haal ik niet naar me toe maar sluit ik aan de hals aan. Contact, maar geen constante "druk" (als in: niet meer dan nodig is, anders kun je geen of weinig hulpen geven/corrigeren.

Babootje die ken ik wel idd. Vind alleen dat "strakke" paarden op die oefeningen heel makkelijk verkantelen in het front. Ik zelf vind het prettiger om dan de binnenhand een klein stukje opzij te zetten (naar binnen) , de buitenhand een klein stukje naar voren en met mijn binnenbeen het binnenachterbeen "naar buiten rijden" wanneer het paard het dan "overneemt" kan ik weer de schouder begrenzen met mijn buitenteugel.

Ik heb liever een paard die even teveel naar buiten wegstapt dan een paard die naar binnen tegen je binnenbeen aan valt.. Want het eerste genoemde is vele malen makkelijker te corrigeren/begeleiden.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-10-12 10:21, in het totaal 5 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:15

Doe je bij de acadamische manier ook je binnenhand meer richting buitenhand (bijna over de hals). In mijn ogen trek je een paard volledig uit balans dan. Door constant teveel aan de binnenteugel te zitten, trek je in mijn ogen het hoofd gewoon naar binnen (druk buitenkant bit), waardoor hij eerder op het binnenbeen valt.
In ieder geval, volgens de 'klassieke' manier: de buitenteugel 'trek' je ook niet aan (kan ook niet, want dan krijgt hij druk aan de binnenkant(binnenhand) van zijn mond door het bit en zal hij met zijn hoofd naar buiten buigen). Je rijdt op twee teugels, neemt de wending door zit- en beenhulp en vervolgens (fractie van een seconde) vangt je buitenteugel het paard op. Het paard blijft wel ruimte naar voren krijgen aan de buitenkant, je zet hem niet op de rem met je buitenteugel. Lastig uitleggen dit via internet :D .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:22

2005 volgens mij liggen wij qua gedachtengang akelig dicht bij elkaar :)

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:44

Wat ik me afvroeg is of Lapaz bij de foto's die ik plaatste ook een rare knik heeft in haar hals vanwege de stelling? Want daar hebben jullie het toch over? Normaal houd ik in de bocht mijn binnenbeen erbij, buitenteugel gewoon contact houden en binnenteugel van de hals af. Nou moet ik er wel opletten dat ik contact houd met mijn binnenteugel. Op deze foto's heb ik inderdaad mijn binnenbeen er niet bij en dit komt denk ik door het zonder zadel rijden maar meestal rijd ik gewoon met zadel erop.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:42

Ik denk dat wij allemaal niet zo ver uit elkaar liggen :-) We willen hetzelfde bereiken, stelling en buiging, maar gebruiken een andere rijtechniek. Ik bedoel helemaal niet dat deze ruiter haar buitenhand te strak had. Dat was als voorbeeld in het algemeen bedoeld. Ook heb ik het niet over het mijn binnenhand richting buitenhand gehad, 2005. Ik zit ook niet constant teveel aan de binnenteugel. Ik leg mijn binnenteugel kort en licht tegen binnenschouder om buiging te krijgen en de kaak los te krijgen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:49

@ xnadine: ik vind het een ontzettend fijn beeld, de harmonie en het wedezijdse respect straalt eraf: ook met losse slappe teugels kan er sprake zijn van aanleuning en aan de teugel, jouw foto's bewijzen dit :j .

De passen achter en voor worden ook mooi evenredig gemaakt, je paard is behoorlijk opwaarts gebouwd, waardoor je waarschijnlijk nogal schommelt zonder zadel en je je benen dus niet zo gemakkelijk op de plaats kunt houden, tipje daarvoor: trek je buikspieren en bekkenbodemspieren regelmatig eens goed aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:21

S_en_Z schreef:
Babootje die ken ik wel idd. Vind alleen dat "strakke" paarden op die oefeningen heel makkelijk verkantelen in het front. Ik zelf vind het prettiger om dan de binnenhand een klein stukje opzij te zetten (naar binnen) , de buitenhand een klein stukje naar voren en met mijn binnenbeen het binnenachterbeen "naar buiten rijden" wanneer het paard het dan "overneemt" kan ik weer de schouder begrenzen met mijn buitenteugel.

Ik heb liever een paard die even teveel naar buiten wegstapt dan een paard die naar binnen tegen je binnenbeen aan valt.. Want het eerste genoemde is vele malen makkelijker te corrigeren/begeleiden.

Doe ik normaal gesproken ook zo. Voorwaarde voor begrenzen aan de buitenkant is dat paarden over de buitenschouder weg "willen" lopen. Dus niet eerder begrenzen dan dat je voelt dat het binnenachterbeen mee komt. Maar sommige paarden zijn zo scheef, dat die al op de schouder vallen zodra je je hand ook maar een beetje van de hals brengt. Die kun je dan een extra hulpje geven om het achterbeen onder de massa te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:35

2005 schreef:
Doe je bij de acadamische manier ook je binnenhand meer richting buitenhand (bijna over de hals). In mijn ogen trek je een paard volledig uit balans dan. Door constant teveel aan de binnenteugel te zitten, trek je in mijn ogen het hoofd gewoon naar binnen (druk buitenkant bit), waardoor hij eerder op het binnenbeen valt.
In ieder geval, volgens de 'klassieke' manier: de buitenteugel 'trek' je ook niet aan (kan ook niet, want dan krijgt hij druk aan de binnenkant(binnenhand) van zijn mond door het bit en zal hij met zijn hoofd naar buiten buigen). Je rijdt op twee teugels, neemt de wending door zit- en beenhulp en vervolgens (fractie van een seconde) vangt je buitenteugel het paard op. Het paard blijft wel ruimte naar voren krijgen aan de buitenkant, je zet hem niet op de rem met je buitenteugel. Lastig uitleggen dit via internet :D .

Je "trekt" nergens aan en zeker niet constant. Door in de wending je binnenhand wat hoger en naar buiten (niet over de schoft) te plaatsen, wordt het gewicht van het paard naar de buitenschouder gebracht. (Werd dat niet de derde of vierde teugelwerking genoemd?). Breng je daarbij dan ook je buitenteugel van de hals geef je het paard meer de ruimte dat ook te doen. Je binnenbeen heb je er dan natuurlijk ook aan. Het is in principe ook een kortdurende hulp

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:06

freeride schreef:
@ xnadine: ik vind het een ontzettend fijn beeld, de harmonie en het wedezijdse respect straalt eraf: ook met losse slappe teugels kan er sprake zijn van aanleuning en aan de teugel, jouw foto's bewijzen dit :j .

De passen achter en voor worden ook mooi evenredig gemaakt, je paard is behoorlijk opwaarts gebouwd, waardoor je waarschijnlijk nogal schommelt zonder zadel en je je benen dus niet zo gemakkelijk op de plaats kunt houden, tipje daarvoor: trek je buikspieren en bekkenbodemspieren regelmatig eens goed aan.

Super bedankt voor het compliment! :o
Het schommelt inderdaad best wel maar begin er wel aan te wennen haha :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:33

Ninia schreef:
Ik denk dat wij allemaal niet zo ver uit elkaar liggen :-) We willen hetzelfde bereiken, stelling en buiging, maar gebruiken een andere rijtechniek. Ik bedoel helemaal niet dat deze ruiter haar buitenhand te strak had. Dat was als voorbeeld in het algemeen bedoeld. Ook heb ik het niet over het mijn binnenhand richting buitenhand gehad, 2005. Ik zit ook niet constant teveel aan de binnenteugel. Ik leg mijn binnenteugel kort en licht tegen binnenschouder om buiging te krijgen en de kaak los te krijgen.

2005 had het met handen over de kam over de post van babootje. En je reactie op mij: OK. Algemeen bedoelde je het dus :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:12

S_en_Z schreef:
Ninia schreef:

2005 had het met handen over de kam over de post van babootje. En je reactie op mij: OK. Algemeen bedoelde je het dus :)

Geen handen over de kam :D

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:13

Ik beschuldig niemand ergens van hoor! Was alleen benieuwd of dat ook gedaan werd ;).

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:57

kan iemand uitleggen hoe ik hier een foto moet posten ? :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:44

Tinypic foto oplouden
Dan snelkopieren

dan [img]en[/img]

Die er tussen doen en je hebt m al

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:18

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:42

mag je hier ook foto's plaatsen van western? Heb tot nu toe nog geen soortgelijk forum daar gevonden ;p

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:48

Jennif

Wat vind je zelf van je eigen rijden en van je paard.

Ik zie ontspanning...
Maar ik zie ook nog dingen in je houding waaraan je zou kunnen werken.

Proudy, ja hoor, aanleuning heb je ook met western.
En met western hoort er ook vanuit achteren naar voren gereden te worden op zit en benen....:D Dus dat kan.

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:58

Afbeelding
in draf

@ maralyn haha ik dacht ik zal het maar even vragen sinds hier voornamelijk engelse rijders zijn :p