Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:27

Urielle schreef:
Gypsy schreef:
Een keer in al die jaren dat ik met haar buitenrijd is ze samen met een ander paard aan de kletter gegaan, naar huis. Tja dan is het een kwestie van bellen naar stal of ze de poort vast open doen.

En als ze die ene keer net iemands oma of kindje ondersteboven rent in haar run naar huis was dat net een keer teveel imo.

Helemaal mee eens, ik ben er dan ook nog heel lang mee bezig geweest om te zorgen dat ik dit soort dingen in de toekomst nog veel beter uit kan sluiten.
Het zou makkelijk zijn om te zeggen dat het mensen die met bit rijden ook vaak genoeg overkomt, maar ik kijk liever naar mijzelf.

Urielle

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:30

Goede instelling :)
Ik vind gewoon dat je er als ruiter alles aan moet doen om te maken dat je paard op de HO stand te krijgen is, als ik van die harpoenhaken om mijn paard zijn benen zou kunnen hangen die hem vastklinken in de grond zou ik ze voor buiten laten installeren :+ Dus als dat betekent dat ik buiten stang en trens en slof er gecombineerd aan moet hangen, dan is het zo, ook al zal ik ze in 99,99999% van de gevallen niet gebruiken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:24

Zeker, het probleem was alleen dat ik er voor het echte rennen/paniek al naast lag. :+
Tja sh*t happens maar liever niet nog een keer!

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:45

Tesssie14 schreef:
Ik rij als ik alleen naar buiten ga met een halstertje met teugels er aan. me pony reageerd hier even goed als een hoofdstel. ik ga ook gewoon het verkeer in. ik rij gewoon in de tu wijk(delft). zolang je je paard zonder bit ook stil kan zetten in nootgevallen vind ik het veilig. bij mijn pony als hij er vandoor gaat moet je je teugels losgooien dan stopt die dus dan maakt het niet uit of je zonder of met bit rijdt

die van mij stopt dan ook altijd langs de weg (GRAAASSS)
maar mijne is niet zo heel erg snel van streek en kan ook gewoon met een halstertje
maar ik vind het fijner met hoofdstel (losse teugels)
omdat ik dan tog meer het gevoel heb dat ik meer controle heb ookal is dat niet altijd zo :)

zonder hoofdstel naar buiten?
dat zal ik zelf nooit doen
maar als je het vertrouwen hebt en een paardje die dat kan
waarom niet?
het is immers je eigen risico

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:18

Het hoeft toch niet OF hoofdstel OF halsring te zijn... Je kan ook met hoofdstel EN halsring naar buiten..

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:37

Ik rijd eigenlijk vanaf het begin altijd met touwhalster, ze kan met bit maar ik voel me soms zelfs onveiliger met als zonder. Met touwhalster heb ik altijd een rem en dat terwijl ik een toch wel schrikkerige pony kan hebben, ik ben van mening dat je het hoofdstel met bit niet moet zien als noodrem of stuur maar dat je ervoor moet zorgen dat je een andere noodrem hebt. En daarnaast, als een paard echt bang is en wil vluchten doet hij dat met bit ook wel!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:19

Natural, het gaat hier over een neckrope, niet over bitloos of met bit ;)

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:38

Oeps, ik wilde dit plaatsen in het topic over bitloos op buitenrit handig! Ik ben van mening dat enkel met neckrope naar buiten onverstandig is, al is je paard of pony nog zo betrouwbaar kan hij toch altijd in blinde paniek gaan rennen en dan is een halster of hoofdstel toch wel handig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:21

En denk je dat een halster of hoofdstel je paard in geval van blinde paniek stopt?

Het enige dat een paard in blinde paniek kan stoppen, is goed en rustig handelen van de ruiter. Nog voor het paard in blinde paniek gaat rennen welteverstaan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:57

natural_ schreef:
Ik rijd eigenlijk vanaf het begin altijd met touwhalster, ze kan met bit maar ik voel me soms zelfs onveiliger met als zonder. Met touwhalster heb ik altijd een rem en dat terwijl ik een toch wel schrikkerige pony kan hebben, ik ben van mening dat je het hoofdstel met bit niet moet zien als noodrem of stuur maar dat je ervoor moet zorgen dat je een andere noodrem hebt. En daarnaast, als een paard echt bang is en wil vluchten doet hij dat met bit ook wel!

Ik zie dit argument nu een paar keer voorbij komen, maar als mijn paard wil vluchten en ik zit er op, gaat hij dus niet.
Als ik dan lees: ach, als mijn paard wil, gaat ie toch, ongeacht de optuiging, ja, dan maakt het inderdaad niet uit of je met een hoofdstel, neckrope, halster of whatever rijdt.

Ik vraag me dan wel af of je uberhaupt buiten moet rijden...

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:35

pinto_1 schreef:
natural_ schreef:

Ik zie dit argument nu een paar keer voorbij komen, maar als mijn paard wil vluchten en ik zit er op, gaat hij dus niet.
Als ik dan lees: ach, als mijn paard wil, gaat ie toch, ongeacht de optuiging, ja, dan maakt het inderdaad niet uit of je met een hoofdstel, neckrope, halster of whatever rijdt.

Ik vraag me dan wel af of je uberhaupt buiten moet rijden...

Ik denk dan dat je het verkeerd begrijpt. Mijn paardje is nog nooit gaan rennen (rijd vanaf het begin met touwhalster en heb haar daar dus mee ingereden), terwijl ze tig keer ontzettend bang is geweest maar dit ging meestal na 2 meter weer over omdat het goed zit tussen ons en ze mij vertrouwt. Misschien is het (net als voor mijzelf) moeilijk te begrijpen dat een neckrope voldoende is aangezien de meeste er zelf niet mee kunnen rijden. De mensen bij mij op stal vinden het ook onbegrijpelijk dat ik met touwhalster naar buiten ga.

Wat betreft mijn opmerking over het bit en vluchten is dat mensen vaak denken dat ze met bit meer controle hebben, maar dat is inderdaad niet de controle die je moet hebben. Paarden die je als ze gaan rennen in hun mond moet rukken met het bit gaan vluchten omdat ze bang zijn en de ruiter die erop zit niet vertrouwen. Of diegene nou met of zonder bit rijd, het paard gaat toch wel vluchten. De personen die erop zitten voelen zich veiliger met bit, net als dat ik me veiliger voel met mijn touwhalster als met neckrope. Wie weet zou ik als mijn paard super op enkel een neckrope reageert ook wel ermee naar buiten gaan maar daar kan ik me nu gewoon weinig bij voorstellen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:42

Of het kan, hangt van heel de combinatie af.

Als ie gaat, dan gaat ie.... Bit/scherpe bitloze optoming kan daarbij een noodrem zijn, dat wel... Wel is het zo, dat ik het gevoel heb, dat ik met bit hem nog tegen kan houden, bitloos al minder omdat hij weet hoe hij aan de druk kan ontsnappen/ er doorheen rent (voor mijn gevoel, is in de bak een keer voorgekomen dat ik een paar rondjes echt niets kon doen (was in het begin) en sindsdien ook besloten het niet in het bos te proberen).

Bij mijn pony zou ik het zelf nooit doen, die weet heel goed dat wanneer die zijn hoofd hoog gaat houden, ik bitloos veel minder kan doen (hij trekt er dan gewoon doorheen) dus bitloos houd ik voor in de bak.

Maar even stom vraagje: Stel je gaat wandelen, dan doe ik dat altijd met halster, nooit met hoofdstel eigenlijk :s komt op hetzelfde neer alleen loop je er langs. Maarja, aan dat touwtje kan ie nog wel wat kanten op, maar ook nooit "ver weg".

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:08

Het gaat hier toch helemaal niet over bit vs bitloos?
Maar over naar buiten met alleen een neckrope....

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:45

kim345 schreef:

Het gaat hier idd over met een neckrope rijden. Blijkbaar ziet iedereen dat als bitloos.. :roll:

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:48

Ooit een neckrope met een bit gezien? :+

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:48

:')
Nee :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:49

xTammyy schreef:
kim345 schreef:

Het gaat hier idd over met een neckrope rijden. Blijkbaar ziet iedereen dat als bitloos.. :roll:

Het topic is m.i. vooral een illustratie van hersenloos _O-

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:52

Sorry k verwoord t verkeerd. Bedoel dat veel mensen hier de neckrope als een bitloos iets zien en dat t nu meer een discussie is over met bit rijden of zonder bit, maar met dus wel iets om t hoofd

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:30

m.i.?
Sorry die afkorting ken ik niet. Het enige dat ik uit jouw bericht kan opmaken is dat ik hersenloos ben?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:01

kim345 schreef:
m.i.?
Sorry die afkorting ken ik niet. Het enige dat ik uit jouw bericht kan opmaken is dat ik hersenloos ben?

Nee jij niet volgens mij, ik wel want ik las ook verkeerd en dacht eerst ook dat het over bitloos ging maar daar is een ander topic over.. Gelukkig zijn sommige mensen wel perfect hier en die gaan andere hersenloos noemen. Lekker volwassen! :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:52

Heel leuk als je zonder hoofdstel naar buiten ga, maar doe dan wel op zn minst een cap op zou ik zeggen. Sowieso langs de openbare weg zou ik dit zéker niet doen, omdat hier veel risico's zijn met auto's e.d. Ook zit er dan geen noodrem op als jouw paard er echt vandoor gaat. Ik zelf rijd in de bak vaak met zo'n neckrope, en heb alle controle over mijn paard. Je kunt hier dus wel gewoon mee naar buiten mits je goede controle hebt. Dan zou ik niet voor zo'n weg kiezen, maar dan voor een rustig bos, of een gebied waar geen (drukke) wegen in de buurt zijn. Ik ben dus tegen als het gaat om openbare wegen waar ook auto's zijn, maar ben hier absoluut NIET tegen als je naar een rustige plek ga, je paard 100% onder controle hebt hiermee, en altijd iets bij je hebt mocht je paard toch drukker worden.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:28

Ik was er ook eerst tegen en reed dan ook nooit bitloos... Maar sinds ik 1keer met een parelli halster heb gereden is dit veranderd. Ik heb meer controle over mijn paard met halster dan met bit.
Op wandeling is ze namelijk snel heet en trekt en sleurt ze veel, had dan ook totaal geen controle en gaf me geen goed gevoel en het nam me veel tijd in om ze onder controle te krijgen als ze op hol sloeg ( dit was zo als ik weg ging met bit). Nu ga ik dus ook wandelen met het halster en eerlijk gezegt ik kan eindelijk genieten van mijn wandelingen! Geen getrek en gesleur meer. Ze is er zelf ook rustiger van :-) en als ze op hol slaagt ( of ze verschiet) kan ik haar zoder enige moeite terug onder controle houden.

Ik denk dat het van paard tot paard ( en de ruiter) afhangt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:30

Het gaat om neckrope versus iets om het hoofd (al dan niet met bit) ;)

Hopeloosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:32

Verzekerd zijn + mak paard hebben