[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:36

Bertie: om dat uitbreken over de buitenschouder te vermijden moet je gewicht dus op de buitenkant, buitenteugel eraan en heup...?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:37

Je moet altijd recht boven je paard blijven :)

Benen lang, als je kijkt waar je naartoe gaat op de volte geef je al genoeg hulp om duidelijk te maken dat je op een volte wil. Je binnenhand gaat iets opzij voor stelling maar mag geen druk geven.

Je buitenhand blijft aan de hals. Je hebt dan gelijke "druk" op 2 teugels. (geen kracht, maar verbinding)

Dat is de buitenschouder begrenzen. Loopt het paard dan iets over de schouder weg geef je een keer wat linkerbeen en daarna maak je jezelf weer recht/lang.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ympi

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:39

Maar dat is moeilijk hoor... Hoe vermijd je dan dat over de schouder lopen, die van mij doet dit namelijk en dan vooral rechtsom en echt heel hard in galop! Heb trouwens lesgever gevonden, nu nog lesmoment en dan ben ik hopelijk vertrokken!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:03

Ympi schreef:
Bertie: om dat uitbreken over de buitenschouder te vermijden moet je gewicht dus op de buitenkant, buitenteugel eraan en heup...?

Nee, nee! %)

Met het gewicht naar buiten geef je een perfecte aanwijzing om uit te breken! _O-

(met de buitenteugel begrenzen is juist wel weer goed)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:09

S_en_Z schreef:
Je moet altijd recht boven je paard blijven :)

Benen lang, als je kijkt waar je naartoe gaat op de volte geef je al genoeg hulp om duidelijk te maken dat je op een volte wil. Je binnenhand gaat iets opzij voor stelling maar mag geen druk geven.

Je buitenhand blijft aan de hals. Je hebt dan gelijke "druk" op 2 teugels. (geen kracht, maar verbinding)

Dat is de buitenschouder begrenzen. Loopt het paard dan iets over de schouder weg geef je een keer wat linkerbeen en daarna maak je jezelf weer recht/lang.

Tja, als je praat over 'iets' over de buitenschouder weglopen dan valt het wel mee.
In het getoonde geval was het wel eh .. ietsje meer, zeg maar. :=

En óf de ruiter zat zelf zo scheef, óf het zadel was zo scheef, daar wil even af wezen.
Als het echt aan het zadel ligt bijvoorbeeld, dan is het voor een ruiter wel héél moeilijk om goed te zitten.
(ik heb begrepen dat er een ander zadel is/ komt)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:37

:wave:

Wat een leuk topic, ik meld mij even zodat ik jullie terug kan vinden :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 18:50

Bertie.. Ik heb met de keertwendingen nog best wel veel "problemen" om recht te blijven zitten.. ik let er wel op en roep iedere keer "binnenbeen langggg" maar als ik dan recht zit zit ik de eerste 2 keertwendingen heeeel krampachtig waardoor ze heel twijfelend kw inzet maar dan net niet lekker door kan stappen.. Ik heb wel kw waarbij ik WEL netjes recht blijf.. maar heb je daar misschien een goede tip voor om dat te oefenen?

(ik merk dat ik het bij sb en travers in stap ook een beetje doe dus ik wil er wel "vanaf" zeg maar..)

Keertwendingen zijn te groot.. maar doorstappen en spilbeen niet laten staan en ruiter die niet tegenwerkt vind ik net belangrijker dan mooie kleine kw. We hebben nog tijd genoeg voor we hem in een proef moeten doen.

voorbeeld:

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IKO3HVGC.jpg

verstijfmoment:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NNKOJH3X.jpg

andere kant idem dito: (verkantelt hier, vergat binnenhand opzij te zetten omdat ik zo gefocused was op mezelf)
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OQQJN373.jpg

Op deze is binnenhand wel meer opzij zo te zien maar knik ik nog teveel in bij mijn heup naar mijn idee

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-URYQ8GVO.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:51

VisibreTeam schreef:
buikspieren worden wel aangespannen maar de rug word niet gebruikt,

Even een opmerking die ik hier vaker tegenkom,en die in mijn ogen complete onzin is. Buik- en rugspieren zijn antagonisten, net als de biceps en de triceps. Het is dus simpelweg fysiek onmogelijk om de rug vast te houden als de buikspieren aangespannen zijn, net als dat het onmogelijk is je arm tegelijkertijd te buigen en te strekken. Het is óf het een óf het ander. Een paard dat de buikspieren aanspant, gebruikt de rug, hij kán hem namelijk onmogelijk vasthouden.
Echt, ik raad iedereen aan die zich met dressuur wil bezig houden, en serieus is, wil begrijpen hoe een paardenlijf werkt, zich te verdiepen in biomechanica. Leer begrijpen hoe spieren werken, wat antagonisten zijn en wat die doen, want de kennis hierover schiet ernstig te kort, in het algemeen, en zeker ook op Bokt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:54

Maar de rug bestaat toch, zoals we gister al besloten hadden, uit meerdere delen? Hoe zit dat dan? :) Je kan bijvoorbeeld wel je buik aanspannen en je schouders vanuit je schouderbladen vastzetten... Of zit in nu verkeerd te denken? :o?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:03

Bijgelezen.. pfffft..
Anoukie, wat een paard! wauw!

Wat betreft boomloos?
Ik zie het probleem niet meteen, heb 1 x met een boomloos gereden
en vond dat niet wezenlijk anders dan mijn eigen dressuur zadel?
Mijn paard ook niet, heb ik dan wat gemist of zo?
(nou rij ik wel regelmatig zonder zadel op mijn fjord, allicht dat het daardoor komt?)
Beken wel op mijn zwarte nog nooit zonder zadel te hebben gereden,
voel de schoft van mijn fjord al na een tijdje, dus bedacht niet op die van Toobs te willen zitten.

Mallow, dapper dat je je filmpje durfde te plaatsen.
Wel jammer dat ik hier het plezier van het rijden voor paard en ruiter mis.
Zie wel een doorzetter op het paard zitten, die het ontzettend graag wil leren,
maar onderweg niet de juiste aanwijzingen krijgt.
Bertie en S_Z al commentaar gegeven.

S_Z, op de eerste foto lijk je op de buitenkant te zitten wat niet logisch lijkt.
Waarom doe je dat?
omdat ze voor je gevoel niet voldoende op zij wil stappen en je haar wil helpen?
(dat is waarom ik nog wel eens in travers of kw, aan de verkeerde kant uitkom, ahum)
Bij de andere foto's zie ik dat stuk minder.
(oke, op 2e foto is ze de weg beetje kwijt met haar benen)
Krijg het idee dat je haar te veel wil begeleiden?
Maar juist daarom te veel op buiten gaat zitten.

Yamcha, voor het grootste deel waar, maar.... paard kan te veel spierspanning hebben in spieren die eigenlijk
zouden moeten ontspannen, wat vaak komt door verkeerd gereden zijn.
buik en rug tegelijk helemaal aanspannen, lijkt mij ook wat ingewikkeld dan zou het paard als harmonica stuk korter worden :D

themusje, maar schouders zijn geen rug, zitten dan wel weer vast aan de rug... en borstkas....
En een paard heeft bv in tegenstelling tot een mens geen sleutelbeen.

Willen jullie niet enthousiast door gaan met plaatsen als ik nog een post aan het typen ben,
want ik wil dan meteen weer op alles reageren, wordt zo onoverzichtelijk.
Kan dan namelijk geen quotes eruit halen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:07

Ik heb juist het idee dat ze te snel onder me vandaan stapt en ik dat niet bij kan benen en daardoor opzij schuif.. want ik ga niet bewust naar buiten.. ben heel erg bezig met binnenbeen lang lang langggggg -:(- Het is een gevolg van "iets"

Maar van wat?? Als ik rechter kan blijven zitten (wat me ook vaak genoeg wel lukt) stapt ze veel mooier onder me, kantelt ze minder en komt ze meer op het achterbeen.

Ze stapt de kw nl. heeel makkelijk.. veel makkelijker dan ik verwacht. Het punt is denk ik.. dat ze liever vanuit een travers een kw draait.. dan vanuit een schoudervoor... dat ze nog niet echt weet wat ze met die achterbenen aanmoet?? Maar ze gebruikt ze dan weer niet verkeerd..

Zal ik eens kijken of ik zo'n naar buiten zak actie heb op film? (volgens mij heb ik die nl wel ergens...)

Ik zit te denken en te denken (en dat doe ik echt al een hele tijd, ik rijd btw niet veel kw hoor omdat ik ze best belastend vind)

Ik zie me namelijk niet echt mijn binnenbeen optrekken.. maar dat gevoel heb ik soms wel als ik merk dat ik naar buiten zak.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 19:17, in het totaal 4 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:08

Sjolvir: met het testzadel had ik ook geen last, maar deze is nieuw. Probleem is dat het niet echt instabiel voelde, maar het er dus wel zo uitzag. Ik rijd ook prima zonder zadel, geen probleem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:16

Sheran schreef:
Mallow: het ziet er al iets minder kort uit, maar toch nog steeds kort naar mijn idee, alsof hij vooral hard wil in plaats van ondertreden.

Wat vinden jullie van mijn filmpjes (komen uit het topic uit mijn onderschrift). Dit is de eerste, bekijk vooral ook even de laatste 15 seconden, daar loopt hij anders dan op de rest van het filmpje.

En hier wat langer (geen cameraman bij de hand, dus wat minder duidelijk)

Beken alleen het eerste filmpje te hebben bekeken.
Beste stuurlui staan aan wal, dus dat wat deze stuurman denk te zien.

In begin onbalans her en der van de ruiter, die dat toch beetje lijkt te corrigeren met handen,
maar gelukkig niet heel erg.
Heb je al eens geprobeert gaatje langer te rijden?
Denk dat dan allicht je beenligging mooier wordt.
Volgens mij probeer je een paar keer sb (schouder binnenwaarts) te rijden, echter effectief rijdt je een kb (kontje buitenwaarts).
Je drukt namelijk zijn kont naar buiten voor je binnenbeen, de bedoeling is dat je de schouder met je buiten teugel
naar binnen kan zetten en hem dan om je binnenbeen kan laten buigen.
Zodat zijn achterhand normaal spoort in de hoefslag.
Je bent best veel aan het drijven heb ik het idee, (neig daar zelf ook vreselijk toen)en dan
met een nog iets verder naar achteren gelegd been, wat met jouw lengte en jouw formaat paard
niet nodig hoeft te zijn.
Overgangen mogen als het nog niet goed gaat veel vloeiender en je kan ook tempo wisselingen in een
bepaalde gang rijden.
Aan het einde zie je dat jij meer in balans zit en hij veel losser gaat lopen!
Dan zie je ineens hele andere combinatie dan aan het begin van het filmpje :D

Ga zo je andere filmpje nog kijken.
Edit gekeken, die had je gewoon als eerste filmpje moeten plaatsen ;) vind dat fijner beeld geven,
vergelijkbaar met het einde van het 1e filmpje.
Veel meer lossigheid en betere balans van jou en het paard.
Misschien nog tikje te veel vrijheid, maar ach.. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:21

Mallow schreef:
Ze zit momenteel weer in een groeifase en een dikke pak haar wat ook vertekend, maar er mag wat af inderdaad.
Wat vind ik er zelf van? Confranterend.
ik zat mezelf heel erg in de weg door dat zadel en kon me er niet lekker in bewegen.
Paard komt soms flink in verzet maar kan zelf m'n vinger er niet echt op leggen waar dat nu precies aan ligt.
Ik vind het er wat rommelig uitzien maar er zitten ook wel wat lekkere stukjes tussen.
Hoe zou ik haar makkelijker lang en laag kunnen rijden?

Ik kan me voorstellen dat het confronterend is...Lang en laag moet je je helemaal niet mee bezighouden, ik zou heel kort kunnen zijn en zeggen: laat haar los van voren!!!!
De korte hals is geen lichamelijke belemmering om meer op lengte te lopen, voro geen enkel paard, de ruiterhand is in dit geval wel de reden
voor het 'te kort' lopen.
Slecht zadel of niet,dit mag geen reden zijn voor al het ruk en plukwerk, sorry dat ik het zo negatief zeg, maar ik voelde af en toe het bit op mijn eigen lagen bij wijze van spreken.
Ik zie op dit filmpje een lief en vergevingsgezind,maar veeeel te dik paard, die daardoor geen conditie heeft en al helemaal geen balans, ze struikelt regelmatig zelfs op de rechte stukken, ze wil graag wat harder lopen omdat ze dan meer balans heeft, laat haar dan ook harder gaan, nu trek je eigenlijk continu aan haar mond om haar langzamer te laten gaan, maar dat kan ze niet, waardoor ze dus weer terugtrekt...negatief cirkeltje dus.Zij snapt jouw hulpen niet en wil gewoon redden wat er te redden valt, tis echt een paard met een goed karaktertje..de mijn had je zeker laten vliegen...
Ze moet echt met meer kalmte gereden worden, niet aan de voorkant zitten, gewoon simpel losjes stappen en draven, zelfs van hand veranderen is voor haar op deze manier in draf bijna niet te doen, ze heeft veel meer steun nodig van been en zithulpen, en moet van voren echt losgelaten worden.
Dus, ze moet op dieet,ze moet conditie krijgen en ze moet balans krijgen, jij moet leren sturen op zit en been zonder teugels, je probeert haar nu om te trekken aan haar hoofd,dat doen veel mensen,maar je moet proberen om alleen haar lijf te rijden, als dat mee de volte op gaat, zal het hoofd dat ook wel doen :j .
Wat is eigenlijk de mening van je instructrice, wat is het doel waar jullie aan werken in de les?
Edit: eindelijk de speaker van mijn laptop gefixt....jouw instructrice vind ik ook een beetje griezelig..ze zegt goed zo goed zo op het moment dat je paard van gekkigheid niet anders kan op de volte dan haar hoofd bijna op de borstkas te leggen, en dat je te laat TREKT aan de binnenhand om haar op een volte te houden...sorry als mijn commentaar wat hard lijkt, maar toen had ik nog niet gehoord wat je instructrice zei...ik blijf wel bij mijn standpunt, denk alleen wel dat de oorzaak hier echt bij je instructrice ligt.
Laatst bijgewerkt door freeride op 29-02-12 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:26

S_en_Z schreef:
Ik heb juist het idee dat ze te snel onder me vandaan stapt en ik dat niet bij kan benen en daardoor opzij schuif.. want ik ga niet bewust naar buiten.. ben heel erg bezig met binnenbeen lang lang langggggg -:(- Het is een gevolg van "iets"

Maar van wat?? Als ik rechter kan blijven zitten (wat me ook vaak genoeg wel lukt) stapt ze veel mooier onder me, kantelt ze minder en komt ze meer op het achterbeen.

Ze stapt de kw nl. heeel makkelijk.. veel makkelijker dan ik verwacht. Het punt is denk ik.. dat ze liever vanuit een travers een kw draait.. dan vanuit een schoudervoor... dat ze nog niet echt weet wat ze met die achterbenen aanmoet?? Maar ze gebruikt ze dan weer niet verkeerd..

Zal ik eens kijken of ik zo'n naar buiten zak actie heb op film? (volgens mij heb ik die nl wel ergens...)

Ik zit te denken en te denken (en dat doe ik echt al een hele tijd, ik rijd btw niet veel kw hoor omdat ik ze best belastend vind)

Ik zie me namelijk niet echt mijn binnenbeen optrekken.. maar dat gevoel heb ik soms wel als ik merk dat ik naar buiten zak.

Ik vind zelf keertwendingen echt het moeilijkste wat er is hoor, maar denk toch even met je mee.

Eerst even over het inzetten vanuit travers vs schouderbinnenwaarts. In SB komt, net als in de KW, het binnenbeen al onder de massa. Als uitgangspunt is dat eigenlijk heel correct. In tegenstelling tot de travers, waarbij het binnenachterbeen juist iets onder de massa vandaan komt (het buitenachterbeen komt dan immers naar binnen en dus meer midden onder het paard). Ofwel, travers is makkelijker, omdat de draagkracht op het binnenachterbeen minder is.

Wat betreft je zitten, zou het helpen om in plaats van 'been lang' te denken 'schouders laag'? Ik zie meer spanning in je bovenlichaam als in je benen denk ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:32

Heb een voorbeeld gevonden. Nu even uploaden, heel klein kort stukje.

Esther, kun je best eens gelijk in hebben.. want ik zet mezelf helemaal vast al vanuit mijn buikspieren.. als ik doorheb dat ik naar buiten zak ga ik idd binnenbeen langmaken.. waardoor ik weer naar voren ga zitten omdat ik naar mijn knie zit te kijken.. dan zit ik in principe wel recht (niet vertikaal rug, maar vertikaal linker en rechterkant van lijf) maar breng ik mijn gewicht teveel naar voren waardoor ze niet actief meer stapt.

(het is bij mij meestal het ene of het andere uiterste)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:33

@ themuisje: Ja, de rug bestaat uit meerdere delen, en kunnen onafhankelijk van elkaar zijn, maar ook niet.
Vergelijk het met je knie en je enkel en je voet. Je kunt je tenen strekken en je voet lang maken, en toch een buiging in je knie hebben. Maar met een volledig gebogen knie kun je je tenen nooit zo naar beneden drukken als dat je kunt met je been helemaal recht.

Met een rug werkt dat net zo. De rug van een paard bestaat uit wervelkolom, tussenschijven, en ribben. Daaraan vast zit aan één kant de nek, aan de andere kant het bekken, en de staart, even heel grof. Dat is het skeletgedeelte, en die tussenschijven, die uit kraakbeen bestaan, maken het mogelijk dat die wervelkolom zo flexibel is. Het deel 'rug' is in vergelijking met de nek en de staart redelijk stijf. Wat logisch is, want er zitten daar ribben aan vast, die vitale organen beschermen, en je wilt niet dat die kneuzen of breken.

Even een plaatje erbij om te illustreren:
http://www.stareclipse.com/paarden/anatom5.jpg

Zoals je ziet is de hals eigenlijk redelijk onafhankelijk van de rug. De wervels zijn veel kleiner, wat betekent dat het allemaal daar veel flexibeler is.

http://www.osteopathievoorpaarden.com/a ... image6.jpg
Dit is het bekken van een paard. Er is een gewrichtje wat de wervelkolom met het bekken verbindt, en dat is het SI-gewricht, en dat gewrichtje maakt het mogelijk voor een paard om 'over de rug te gaan' en het bekken te gaan kantelen. Als dat gebeurt, staat het bekken in een andere stand, en gebeurt er in plaats van dit:
http://www.groothandelruitersport.nl/skelet-paard.jpg
(paard wat de rug dus strak houdt, en NIET ondertreedt, zoals je ziet doet het bekken helemaal NIETS)

http://members.multimania.nl/mandyspaar ... kelet2.jpg
Nog zoéén. Deze gaat op de voorhand, maar heel veel mensen op Bokt roepen dat hij écht ondertreedt. Kijk maar goed, doet hij helemaal niet. het gewicht komt met name op de voorbenen.
gebeurt er dit:
Afbeelding
Dit paard treedt wel onder, draagt zichzelf, loopt op eigen benen zogezegd.
Let maar op: een gekanteld bekken, en zie je wat de ruggegraat doet? Let ook even op de positie van het dijbeen, zie je dat dat veel verder komt als op het plaatje erboven?

Nu het spierverhaal.
Afbeelding
Even weer een plaatje erbij, ik ben niet zo handig met Paint, maar de rugspier en de buikspieren zijn goed te zien, yes? Let ook even op de verbinding tussen dijspier (die staat er dan weer niet op, maar neem van mij aan dat een paard die heeft) en buikspier, je kunt de dij er zo bij in tekenen.

Nog één, is een beetje kinderlijk getekend, maar wel correct, hier is de dijspier wel op te zien, en de verbinding tussen buikspier en dij ook.
Afbeelding

Begrijp je nu wat er gebeurt? De buikspier trekt de dij naar voren, en doordat die naar voren komt, kantelt het bekken, en wordt de rug bol, en gaat het paard dus 'over de rug'.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:34

S_en_Z schreef:

Esther, kun je best eens gelijk in hebben.. want ik zet mezelf helemaal vast al vanuit mijn buikspieren.. als ik doorheb dat ik naar buiten zak ga ik idd binnenbeen langmaken.. waardoor ik weer naar voren ga zitten omdat ik naar mijn knie zit te kijken.. dan zit ik in principe wel recht (niet vertikaal rug, maar vertikaal linker en rechterkant van lijf) maar breng ik mijn gewicht teveel naar voren waardoor ze niet actief meer stapt.

Ach, ik zet zelf gewoon alles vast bij het rijden van keertwendingen. :') Jij in ieder geval maar een stukje, nu nog vinden welk precies en dan komt het helemaal goed :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:36

Wauw *\o/*
Heb je berichtje ff opgeslagen. Is best wel veel info om in 1 keer te verwerken. Bedankt dat je de moeite neemt om het uit te leggen. In ben op een of andere manier wel gefascineerd door de anatomische opbouw van het paard. Maar zodra de stof heel zwaar wordt haak ik af. Dit is tenminste makkelijk te begrijpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:38

Ik heb het je ook via pb gestuurd, omdat jij zo geïnteresseerd bent.

Anatomie en biomechanica zijn technisch heel ingewikkeld, en lastig uit te leggen, want wat je dénkt te zien gebeuren is niet wat er echt gebeurt. Ik ben blij dat je het snapt :) Nu snap je ook denk ik waarom een paard met een gekanteld bekken wel zijn staart hoog kan dragen (hij kan hem zelfs op de rug leggen als hij wil)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:42

Dat wist ik, omdat het in m'n hoofd gewoon onlogisch lijkt dat het niet kan, maar ik weet het dan niet uit te leggen omdat ik er de ballen verstand van heb :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:42

Heb mezelf na het zien van deze voor mn kop geslagen wbt mijn binnenhand. Vergat hem steeds naar binnen en naar voren te zetten. Ik sloot buitenteugel aan en zette mijn binnenhand vast omdat ik hem naar mijn buitenhand toebracht.

Daarom hikte ze dus ook tegen met haar hoofd. Ik zet hem nu WEL netjes opzij. Waardoor zij ook voorbeen opzij kan zetten zonder problemen :')

Maar dat naar buiten zakken.. ARGHHH..

http://www.youtube.com/watch?v=J7dkALW2F3Y

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:46

S_en_Z schreef:
Bertie.. Ik heb met de keertwendingen nog best wel veel "problemen" om recht te blijven zitten.. ik let er wel op en roep iedere keer "binnenbeen langggg" maar als ik dan recht zit zit ik de eerste 2 keertwendingen heeeel krampachtig waardoor ze heel twijfelend kw inzet maar dan net niet lekker door kan stappen.. Ik heb wel kw waarbij ik WEL netjes recht blijf.. maar heb je daar misschien een goede tip voor om dat te oefenen?

Achterom kijken richting het bab.
Bij travers kan je achterom kijken richting de hoekletter aan de andere kant van de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:47

themuisje schreef:
Dat wist ik, omdat het in m'n hoofd gewoon onlogisch lijkt dat het niet kan, maar ik weet het dan niet uit te leggen omdat ik er de ballen verstand van heb :')

Ik snap wat je bedoelt, en toch moet je daarmee oppassen, want soms denk je gewoon niet ver genoeg door, of vermenselijk je een paard, of wat dan ook....... niet alles wat onlogisch lijkt is het ook, zeg maar :D

Over het algemeen kun je je gevoel wel aardig volgen, maar soms is kennis gewoon onontbeerlijk.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:48

S_en_Z schreef:

Probeer eens een keertwending te stappen zonder zadel en gewoon je been laten hangen,beetje op zijn Janboerenfluitjes doen zeg maar, dan voel je veel beter wat de achterbenen en de rugspieren doen, in 't begin een beetje gek gevoel, maar als dat lekker lukt, gaat het met zadel een stuk makkelijker en zul je minder snel een deel verstijven.