Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:18

Fijn juist als je extra gestimuleerd wordt door dit topic hoor! Is alleen maar goed, maar denk inderdaad wel dat de motivatie vanuit jezelf moet komen, maar dat is zo te lezen al zo

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:24

Mindim schreef:
Je lichaam slaat reserves ten eerste op in spieren. Wanneer spieren verzadigd zijn, worden de reserves in vetmassa opgeslagen.

Om bij meneer atleet te blijven, die is in de eerste dagen 3 kilo afgevallen, maar hoofdzakelijk is dit vocht. 3 kilo erbij in 3 dagen, dat is iig geen toename van spiermassa, want dat gaat niet zo snel.

Wil je vet verbranden, zul je ten eerste cardiosporten (duursport) moeten gaan doen, daarmee verbrand je direct calorieen en daarnaast is krachttraining zeer belangrijk. Spieren verbruiken namelijk in ruststand ook energie. Dus wanneer je een actieve spiermassa hebt, eet deze vet weg, terwijl je op de bank zit zeg maar of een wandeling maakt.

Ik ben 3 kilo aangekomen van het sporten, alleen mijn vetpercentage is lager. En is heb meer vetvrije massa dan vet.

Een zwaar iemand kan bijvoorbeeld meer spiermassa hebben dan een mager iemand, maar je moet altijd het gewicht wat je wel hebt aan vet meenemen in de beslissing of iemand gezond is of gespierd. Vaak zijn mensen die te zwaar zijn ook niet gelijkmatig met ontwikkelde spieren bedekt. Een trainend mens daarentegen vaak wel.

Bij cardiosport is het belagrijkste te zorgen dat je hartslag tussen 115 en 125 staat, daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat je alvorens je cardiosport gaat doen vast laat stellen of je dit probleemloos aankan. Ik zeg dit omdat ik al vaker gasten heb gehad die plots een mankement kregen

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:25

jenn0dv schreef:
Hoe groot is je haf, en wat voor type?
En jouw afmetingen ? ;)

Ik zoek namelijk ook wat vergelijkingsmateriaal !

Jenn0dv, tja, dat weet ik dus eigenlijk niet echt. Ik moet mijn haf eens opmeten en het gewicht kan ik alleen maar schatten :o. Ik zou héél graag eens een mobiele weegschaal op stal laten komen want dan weet je pas écht waar je over praat (ook érg handig ivm ontwormen, supplementen etc). Dus als iemand tips heeft voor zo'n ding? Nu vergelijk ik mijn paard dus nog heel veel met andere haffies die wèl gewogen zijn. Ik 'gok' dat mijn haf tussen de 400kg en 420kg zit, er mogen nog een paar killotjes af ;).

Ik ben eigenlijk net wat te lang voor hem :o maar als ik mezelf terug zie op foto's, ziet het er niet eens raar uit:

Dit zijn mijn beide heren:

Afbeelding

Dit ben ik op mijn knappe bonte man:
Afbeelding

En dit ben ik op mijn mooie hafman:
Afbeelding

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk maar weinig foto's heb waar je het écht goed op kan zien :o .

jannekespr schreef:
Ook denk ik dat het meeste vet wel zo strak om het lijf zit dat de logica van 'achter de beweging aan komen' niet heel relevant is, ik denk dat het probleem met overgewicht gewoon puur het gewicht is, en eventueel 'in de weg zitten' van vet.

Vet zit juist meestal niet strak om het lijf ;). Het gewicht is in 1e instantie misschien het probleem maar het achter de massa aan bewegende gewicht vergroot het probleem nog meer.
Laatst bijgewerkt door Sees op 22-03-12 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:41

Mindim schreef:
En toch geloof ik niet dat een gemiddelde mens te zwaar is puur door spiermassa en zeker de gemiddelde vrouw niet. Ikl geloof niet dat dat veel uitmaakt op bijvoorbeeld je bmi. Veel spiermassa en veel vet gaan al helemaal niet samen imo.

Hier ben ik het niet mee eens ;-). Mijn vriend speelt American Football en die is huge kan ik je wel vertellen (of ik ben gewoon snel onder de indruk :D ). Heel veel zit 'm in de spieren maar hij is ook niet drooggetraind ;). Vet en spieren gaat dus wel degelijk samen. Ook dát heeft met je bouw te maken. Ik heb behoorlijke buikspieren, helaas zijn die door de jaren heen, wat slechter eten en minder sporten wel onder een laagje 'isolatie' geraakt :D.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:43

Mindim schreef:
Oh, sorry ik bedoelde dan weer op het voorbeeld van John57, dat iemand met een veel te zwaar gewicht in een goede conditie is. Dan gaan imo vet en spier niet samen, excuus voor de onduidelijkheid.

Verder moet je de vetvrije massa ook in verhouding zien tot je vet. De vetvrije massa kan bij een zwaarder iemand dan misschien groter zijn, maar hoe groot is de massa vet. Die twee moet je in verhouding zien, je kunt niet zeggen iemand die weinig vet heeft, ook in minder spier heeft, want die verhouding is heel anders.

Edit:typo

Ahum, ik was nog niet helemaal bijgelezen en zie nu dus ook pas dat je dit alweer hebt verklaard :o.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:19

Mindim schreef:
eh 52-55 he

En weer gaat je hele verhaal over jezelf, we hebben het niet over jou. Maar de stelling is gewoon interessant.

Okeee en het is weer gezellig!
Probeerde alleen de andere kant de belichten aangezien ik me misschien een beetje kan voorstellen hoe het is om constant te lijnen en je steeds bewust te zijn van je gewicht.
Ben er zelf altijd best wel mee bezig geweest maar mijn vragen erover werden altijd een beetje weggewapperd door de verschillende instructeurs. Had niet het idee dat het echt speelde of dat mensen er echt bij stilstonden. Pas op 1 van die trektochten kwam het maximum gewicht van 90 naar boven, daarvoor had ik het nooit ergens gezien.
Wat vinden we daar eigenlijk van? Dat is 90 kilo zonder zadel he, dus daar komt nog zo'n 10 kilo bij aan zadel en kleding van de ruiter. Heb dat altijd toch vrij veel gevonden hoewel de paarden in kwestie er goed uitzagen. Dan is het dus blijkbaar toch moeilijk te zien van de buitenkant wat voor effect dat op een paard heeft. Zoals al eerder gezegd, drukkingen en witte plekken zijn goed te zien maar gevolgen van overbelasting moeilijker...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:26

Helaas zien we de gevolgen van overbelasting pas als een paard kreupel gaat lopen of als 'gedragsgestoord' wordt weggezet wegens staken en agressief gedrag.

Overigens hoef je niet zwaarder te zijn om je altijd bewust te zijn van je eetpatroon en je gewicht hoor, ik ben nooit te zwaar geweest, toch ben ik altijd al bezig geweest met eten en gewicht. Waarschijnlijk 1 van de redenen dat ik juist niet te zwaar ben.

Mensen denken vaak als je slank bent dat je 'mazzel' hebt en daar weinig voor hoeft te doen, die groep is er, maar er is ook een groep slanke mensen die er wel dagelijks mee bezig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:33

john57 schreef:
Bij cardiosport is het belagrijkste te zorgen dat je hartslag tussen 115 en 125 staat, daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat je alvorens je cardiosport gaat doen vast laat stellen of je dit probleemloos aankan. Ik zeg dit omdat ik al vaker gasten heb gehad die plots een mankement kregen

Je moet er inderdaad niet met hartproblemen op gaan staan nee. En verder helpt goede begeleiding prima. Je hartslag mag tijdens het sporten niet hoger zijn dan 220 - je leeftijd, voor vetverbranding is idd een lagere hartslag wenselijk.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:33

bethje31 schreef:
Mindim schreef:
eh 52-55 he

En weer gaat je hele verhaal over jezelf, we hebben het niet over jou. Maar de stelling is gewoon interessant.

Probeerde alleen de andere kant de belichten aangezien ik me misschien een beetje kan voorstellen hoe het is om constant te lijnen en je steeds bewust te zijn van je gewicht.
Ben er zelf altijd best wel mee bezig geweest maar mijn vragen erover werden altijd een beetje weggewapperd door de verschillende instructeurs. Had niet het idee dat het echt speelde of dat mensen er echt bij stilstonden. Pas op 1 van die trektochten kwam het maximum gewicht van 90 naar boven, daarvoor had ik het nooit ergens gezien.
Wat vinden we daar eigenlijk van? Dat is 90 kilo zonder zadel he, dus daar komt nog zo'n 10 kilo bij aan zadel en kleding van de ruiter. Heb dat altijd toch vrij veel gevonden hoewel de paarden in kwestie er goed uitzagen. Dan is het dus blijkbaar toch moeilijk te zien van de buitenkant wat voor effect dat op een paard heeft. Zoals al eerder gezegd, drukkingen en witte plekken zijn goed te zien maar gevolgen van overbelasting moeilijker...

Ik snap heel goed hoe je het bedoelt, en soms is het gewoon makkelijker om het uit te leggen door een persoonlijk voorbeeld erbij te halen, dat doe ik ook steeds.

En ik vind 90 kilo een redelijk uitganspunt, maar ik vind het dan wel weer meetellen of je daar een zadel bij gebruikt van 15 kilo, of van 2 kilo.
Als je s'morgens in je blootje 90 weegt, en je trekt daarna winterkleding aan met zware rijlaarzen, gooit dan een zadel van 15 a 17 kilo op je paard, dan is het totaal gewicht toch al gauw 110 kilo.
Dat vind ik ongeacht gezond gewicht, spiermassa, of overgewicht te zwaar voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:39

bethje31 schreef:
Mindim schreef:
eh 52-55 he

Je belicht alleen je eigen kant.
En verder moet je niet aannemen dat ik me niet kan voorstellen hoe het is om constant om je gewicht te moeten letten en te lijnen, been there, done that.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:42

Het zal me niets verbazen als de 4 killerwhales van seaworld weer terug gaan naar de USA en de jonge garde het in Loro Parque op zich gaat nemen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:53

Eh...Mindim, die laatste post...??

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:01

hihi we gaan van grote borsten naar killerwhales :+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:11

hmmm ik doe niet echt aan aannames hoor mindim..jeetje..niet meer dan de meeste hier...
Maarre killerwhales?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:27

Ze is gek geworden denk ik ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:33

:oo |o sorry, dat hoort in een ander topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:36

bethje31 schreef:
hmmm ik doe niet echt aan aannames hoor mindim..jeetje..niet meer dan de meeste hier...
Maarre killerwhales?

Je zegt dat jij de andere kant belicht aangezien jij je het lijnen kan voorstellen. Maar waarom zou een ander dat dan niet kunnen? Dat bedoelde ik met een aanname.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:57

Dat na bewegend vet is denk ik ook niet zo enorm als dat wordt beweerd.
Misschien bij extreem overgewicht?
Ik was vroeger aan de te dunne kant nu heb ik overgewicht, dus ik kan goed vergelijken. :)
Maar ik heb nooit moeite met mee komen in schrik bewegingen of zoiets.
Zit ook niet minder vast, kan ook doorzitten.
Dan is natuurlijk een verschil of er 10 kg af moet of 30 maar mijn bmi is te hoog.
En heb nog geen nadelige zit.
En op mijn 17,5 " zadel nog een ruime platte hand over. Dus heb niet steeds een groter zadel omdat de kont is gegroeid. :p

faytjexd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:00

als je een sterk paard hebt valt het mee maar als je een kind bent en je gaat op een shet rijden terwijl je overgewicht hebt vind ik dat niet kunnen sorry, maar ga je op een pony voor jou gaat het well,

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:06

Mindim schreef:

Ik was al benieuwd wie je bedoelde met die 4 killerwhales............................ _O-

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 20:29

Is er soms een virus uitgebroken in den Nederlande :D Weet het niet zeker maar ik dacht dit was een vrij ernstig topic :+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:11

marjootje schreef:
Mindim schreef:

Ik was al benieuwd wie je bedoelde met die 4 killerwhales............................ _O-

ha ha ha, dacht ook al...is dat codetaal?....heb ik iets gemist?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 22:10

Colway schreef:
Fijn juist als je extra gestimuleerd wordt door dit topic hoor! Is alleen maar goed, maar denk inderdaad wel dat de motivatie vanuit jezelf moet komen, maar dat is zo te lezen al zo

Maar goed, het topic draait niet alleen om modemodellen te kweken hier, dass een ander topic exact zoals die dikke booby,s hoe leuk het ook even kan zijn. :D Wat ik jammer vind is dat de stelling van mindervaliden op het paard gestrand is omdat we niet exact weten wat de motivatie van dergelijke maneges of instellingen is, waarom een paard als therapie. :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:56

Waarom een paard als therapie vind ik niet gek, paarden zijn prikkelgevoelige dieren en prikkelen ons dus weer, dat kan rustgevend werken (voor gehandicapten) als inzichtgevend (bij bijvoorbeeld counseling en weerbaarheid)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:01

Ik was hier al een beetje op in gegaan door al te stellen dat je ten eerste het onderscheid moet maken tussen het verschil in motivatie, je hebt mindervaliden die puur als sport/ontspanning paardrijden, en dan de groep die paardrijden als therapie.
Bij de laatste groep is volgens mij de omgang met het dier heel belangerijk, veel mensen worden heel rustig van de omgang met paarden, net als bv zwemmen met dofijnen.
Daarnaast kan de beweging van het paard heel goed zijn als een soort van fysiotherapie, dus het lichamelijke gedeelte.