is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:23

Dat schreef ik.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:25

Inderdaad Agossie, maar dan nog:

'ik ben heel bang dat ik in jouw geval het slofgebruik wel degelijk dierenmishandeling zou noemen' = bij jou: ik mishandel dieren? WAUW vrije interpretatie zeg.

Nogmaals: Het is geen schande, wij wisten allemaal toen we 16 waren, nog niet wat we nu weten. Dus doe gewoon even chill man, wind je niet zo op.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:27

Tjuppie schreef:
Inderdaad Agossie, maar dan nog:

'ik ben heel bang dat ik in jouw geval het slofgebruik wel degelijk dierenmishandeling zou noemen' = bij jou: ik mishandel dieren? WAUW vrije interpretatie zeg.

Nogmaals: Het is geen schande, wij wisten allemaal toen we 16 waren, nog niet wat we nu weten. Dus doe gewoon even chill man, wind je niet zo op.

tjuppie als je het er mee eens bent dan vind je toch dat ik dieren mishandel?! ik wind me niet op ik discussieer en verdedig mijn standpunt. en dit heeft niks te maken met mijn leeftijd. want ik krijg toch lessen van volwassen ruiters en trainers die dit goedkeuren.
en deze mensen zijn toch echt geen 16.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:36

Aangezien het topic gaat over mensen die NIET anti-slof waren, ga ik gewoon maar terug komen op het topic en laten we de andere discussiepunten even buiten beschouwing.

Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik niet anti-slof per sé, mits juist gebruikt en daar ligt vaak het probleem. Ik weet een situatie van iemand die met een zeer strakke slof rijdt. Hij/zij zet het paard echt vast met de kin op de borst en dat gedurende de hele training van ongeveer een uur. Dit paard is alle gang in de achterhand kwijt, zo jammer, want ze kan het wel! Dit is in mijn ogen fout slofgebruik.

Andere situatie. Iemand die wat angstig is dat het paard gaat steigeren of er enorm vandoor gaat. Hangt een slof om, maar laat deze volledig los hangen, rijdt het paard op de teugel, lekker losjes door de bak. Door de slof heeft deze ruiter meer zekerheid en meer gevoel van veiligheid waardoor hij/zij meer kan ontspannen. Het paard heeft de slof niet nodig. In zo'n geval ben ik niet tegen slof.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:42

je zegt tegen mij dat mijn slof gebruik een vorm is van mishandeling. terwijl ik niet met een strakke slof rijd.
je hebt me nooit zien rijden dus hoe kan je dan weten of mijn vorm van met de slof rijden het paard beschadigt. ik beschadig mijn paard niet en als ik iets niet weet dan vraag ik het altijd aan mijn trainers.
als het door hun word goedgekeurd gebruik ik het zoniet dan gebruik ik het niet. ik ga iig niet onverantwoord met de slof om.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:45

hier hetzelfde idee Agossie :)

ik ben tegen de slof als deze misbruikt word zoals in je eerste voorbeeld...
of b.v. jonge paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn daar een slof om hangen vind ik onzinnig en dus misbruik... deze dieren moeten eerst leren op 4 benen in balans te lopen, te ontspannen en de achterhand er bij te krijgen... en al je dit alles goed doet, heb je nooit geen slof nodig :)

ik ben voor de slof als deze goed gebruikt word zoals in je tweede voorbeeld of bij b.v. een medische reden :) zoals een van mijn trainingspaarden die zijn rug zo vast zette dat hij ging kreupelen... in dat geval pas ik en sportmassage toe en ga ik even met slofj rijden want zo'n diertje moet vanwege medische redenen leren ontspannen onder het zadel :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:48

Het draait niet allemaal om jou deruijter.

Daarom gewoon verder met wat anders.
Goed punt Agossie! Al ben ik het wel meteen met je eens. In het laatste geval snap ik best dat het kan meehelpen en ook het zelfvertrouwen van de ruiter kan verhogen. Ook al ben ik wel van mening dat je als instructeur dan in een les op een gegeven moment wel het ding eraf kunt halen, omdat je er dan naast staat en de ruiter er doorheen kunt helpen als het niet lukt. Zo kun je er weer steeds meer naar toe werken dat ie er weer af kan.

Maar dan blijf ik wel bij mijn mening dat een goede ruiter de slof niet nodig heeft.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:49

er blijven uitzonderingen bij sommige paarden. je kan niet zomaar gaan oordelen dat je bij geen enkel paard een slof nodig hebt. elk paard is anders, en dan kun je nog zoveel ervaring hebben. sommige paarden hebben gewoon dat extra beetje hulp van de slof nodig.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:52

wat zeg jij nu tjuppie het draait niet allemaal om mij!? waar slaat dat in godsnaam op.
Mag ik niet met jullie discussieren omdat ik een andere mening heb?
kom op zeg wat een onzin. het ging om mensen die voor de slof waren dus als
je wilt dat ik niet meer op je reageer dan ga jij zelf naar een ander topic in plaats van ik.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:53

Tjuppie schreef:

Goed punt Agossie! Al ben ik het wel meteen met je eens. In het laatste geval snap ik best dat het kan meehelpen en ook het zelfvertrouwen van de ruiter kan verhogen. Ook al ben ik wel van mening dat je als instructeur dan in een les op een gegeven moment wel het ding eraf kunt halen, omdat je er dan naast staat en de ruiter er doorheen kunt helpen als het niet lukt. Zo kun je er weer steeds meer naar toe werken dat ie er weer af kan.

Maar dan blijf ik wel bij mijn mening dat een goede ruiter de slof niet nodig heeft.

en dan wederom de uitzondering daar gelaten :+
zoals b.v. de medische reden die ik net omschreef, of de pony (!tinkertje! :') _O-) die nogal... wat stekkers verkeerd heeft staan vanwege zijn verleden (een hele super manier van paarden zadelmak maken _/-\o_ je paard zal nooit meer durven protesteren tegen het zadel 8)7 ) soms is het voor mij veiliger met slof te rijden... :o
dan hangt hij wel is waar los, maar alleen het gerinkel van de musketonhaakjes en het gezwabber van de slof die tegen zijn benen aan slaan is dan al voldoende :o

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:55

Ja, maar op welke momenten heb je hem nodig dan? Ben ik wel benieuwd naar. Want ik heb hier aan de lopende band nieuwe (veel jonge, maar ook 'verreden') paarden, maar ik kom eigenlijk nooit een moment tegen dat ik denk dat ik 'm echt nodig heb om het op te kunnen lossen. Dus tell me! :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:56

Tjuppie schreef:

Dat ben ik met je eens, behalve in de situatie die MDH dan weer uitlegt, om medische redenen. Je gebruikt hem dan anders dan wanneer je het paard wil corrigeren omdat hij niet luistert, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar dan is het ook niet om het paard met de kin op de borst vast te zetten, of de "ronde houding" te krijgen, maar te laten zakken om zodoende de rug wat meer te gebruiken. Als de rug dan weer wat los is, ga je aan de nageeflijkheid werken. Of heb ik het mis?

Ik ben een slechte ruiter, maar gelukkig hebben mijn paard en ik hem ook niet nodig! _O-

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:58

Nee ik denk wel dat dat is wat MDH bedoelde. Dan vind ik het ook een stuk begrijpelijker hoor. Maar soms vraag ik me dan wel eens af wat je dan zou kunnen bereiken wat je zonder slof niet zou kunnen? Misschien bij een paard wat dat niet snapt, dat ie beter vwnw kan lopen?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:59

Agossie schreef:
Tjuppie schreef:

Ik ben een slechte ruiter, maar gelukkig hebben mijn paard en ik hem ook niet nodig! _O-

Nou dat geloof ik niet hoor ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:00

Agossie schreef:
Tjuppie schreef:

Dat ben ik met je eens, behalve in de situatie die MDH dan weer uitlegt, om medische redenen. Je gebruikt hem dan anders dan wanneer je het paard wil corrigeren omdat hij niet luistert, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar dan is het ook niet om het paard met de kin op de borst vast te zetten, of de "ronde houding" te krijgen, maar te laten zakken om zodoende de rug wat meer te gebruiken. Als de rug dan weer wat los is, ga je aan de nageeflijkheid werken. Of heb ik het mis?

nee je hebt het goed :))
zo gebruik ik de slof inderdaad :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:02

Oke snap ik :) Moet ik ook heel eerlijk bekennen dat ik in principe geen paarden rijd die medische problemen hebben... Misschien klinkt dat gek, maar hobby he, dus wil alleen gezonde :+

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:03

Agossie schreef:
Tjuppie schreef:

Ik lees hier al een tijdje mee en zal niet vaak schrijven.
Maar precies om de reden die Agossie hier beschrijft gebruik ik op dit moment ook zo af en toe de slof.
Een verreden paard en daardoor moet ze helaas opnieuw leren omgaan met een ruiter op haar rug.
dat geeft heel veel spanning en ze zat daardoor al helemaal vast.
Allen met liefde en afwachten los je dat niet zomaar op.
Heeft ook opnieuw moeten leren om een bit te accepteren, om been te accepteren en nu zijn we met de volgende stappen bezig.

Peeters_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:04

ja helemaal met je eens deruijter, sommige mensen overdrijven echt. en als ze zonodig anti slof zijn en vinden dat het dierenmishandeling is moeten ze maar van dit topic gaan!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:09

Ik weet dat Tendance alleen een slof gebruikt als ze met een bepaald paard buiten gaat rijden. Ze hangt hem los om, niet gebruiken. Het paard kan zomaar ineens wegspringen en ze heeft dan niets meer te zeggen, dus hangt ze de slof om, zodat het niet gevaarlijk wordt voor paard, ruiter en andere weggebruikers. In mijn ogen ook een geoorloofde reden om de slof te gebruiken.

Over wat jij zei over de instructie, Tjuppie, dat begrijp ik ook. Ik mag ervan uitgaan dat de instructie bij de les de slof eraf haalt als het vertrouwen terug begint te komen en de ruiter de juiste hulpen leert het paard weer naar de ontspanning te rijden. Ik heb dat super geleerd van mijn juf bij één bepaalde les waar ik ècht af wilde stappen. Ze is naast me komen lopen en binnen een kwartier reden we als normaal, zonder paniek, zonder spanning en met al het vertrouwen. Door die les heeft mijn paard mij leren vertrouwen ("het komt wel goed, schatje") en ik haar. Als iemand al heel lang met problemen met zelfvertrouwen zit en daardoor met slof rijdt, hoop ik dat de juiste instructie de ruiter zonder slof in de les laat. Prima dat ze het geleerde toepast buiten de les met (losse) slof om, zodat de ruiter kan zien dat het echt werkt en op een gegeven moment de slof gewoon achterwege kan laten.

Ik herinner me een fototopic van iemand die ècht goed en mooi kan rijden, maar een losse slof om heeft voor haar eigen zelfvertrouwen. Ik geloof ook dat betreffende ruiter nu weer zonder rijdt, omdat het vertrouwen helemaal terug is.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:12

nee hoor. Een hulpteugel is mits goed gebruikt een tijdelijk hulpmiddel.
Niet alleen bij correctie van verreden paarden maar ook om je paard soms te helpen begrijpen wat je hem duidelijk wil maken.

Ik had een paard dat de overgang galop stap altijd met een pasje draf deed. Als ik meer ging sluiten drukte hij zijn neus eruit en brak ie echt af. Ik heb de overgang een keer of 3/4 in 15 min tijd gereden met slof en toen snapte hij wat ik wel bedoelde en kon de slof weer in de kast. leek mij een beter plan dan weken door martelen

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:14

Peeters_Ilse schreef:
ja helemaal met je eens deruijter, sommige mensen overdrijven echt. en als ze zonodig anti slof zijn en vinden dat het dierenmishandeling is moeten ze maar van dit topic gaan!

ja maarja zullen ze wel niet doen. Terwijl ze zelf zeggen dat ik mensen wegjaag terwijl ze dit zelf doen.
maar goed zullen wij ons maar heel volwassen opstellen en hun niet storen met hun hele
belangrijke gesprekken en meningen wat trouwens botst met het doel van het forum :P

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:18

Nimber schreef:
nee hoor. Een hulpteugel is mits goed gebruikt een tijdelijk hulpmiddel.
Niet alleen bij correctie van verreden paarden maar ook om je paard soms te helpen begrijpen wat je hem duidelijk wil maken.

Ik had een paard dat de overgang galop stap altijd met een pasje draf deed. Als ik meer ging sluiten drukte hij zijn neus eruit en brak ie echt af. Ik heb de overgang een keer of 3/4 in 15 min tijd gereden met slof en toen snapte hij wat ik wel bedoelde en kon de slof weer in de kast. leek mij een beter plan dan weken door martelen

Dat lijkt me ook een hele goede reden om even de slof erbij te pakken, maar ik neem aan dat jij het paard al mooi nageeflijk had toen je dit deed en dat jij wel weet wat je doet. (even je profiel gespiekt... := )

Peeters_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:20

deruijter schreef:
Peeters_Ilse schreef:

ja maarja zullen ze wel niet doen. Terwijl ze zelf zeggen dat ik mensen wegjaag terwijl ze dit zelf doen.
maar goed zullen wij ons maar heel volwassen opstellen en hun niet storen met hun hele
belangrijke gesprekken en meningen wat trouwens botst met het doel van het forum :P

Ja dat klopt! Wij weten hoe het zit! En hun kunnen praten wat ze willen maar hun weten niks van jou af!
Maarja sommige mensen zijn gewoon zielig ..

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:22

Pieters dich het wer hielemoal geliek!! :D

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:23

Ja ik mocht bijna Z starten dus daarom bezig met de eenvoudige wissel.

Slof voor het nageven heb ik zelf nooit gebruikt. Als ik er 1 voor correctie had die echt te verreden was (blok beton) ging ik eerst een tijdlang longeren met touwtjes (lammert haanstra manier) dan pakken ze dat onder het zadel ook wel weer op