bertie schreef:Hoi, ik heb nog eens naar je filmpje gekeken, want het zat me toch niet lekker.
In stap lijkt hij inderdaad de hals iets te laten zakken, en daar heeft hij dus niet al te veel problemen.
Maar zodra je aandraaft verandert het beeld.
Wat me met name opvalt is het zadel, en de manier van lichtrijden.
Omdat het hier nog niet genoemd is begin ik er maar over.
Begrijp me goed, er zijn geen verwijten.
Ik probeer te verwoorden wat ik zie.
En je schrijft dat er inmiddels veel verbeterd is.

Het zou leuk zijn als je daarvan foto's laat zien!
natuurlijk zijn er geen verwijten en als ik niks van commentaar zou willen erover, zou ik het ook niet plaatsen. Deze foto had ik op blz. 3 al geplaats, heb geen andere goede rij foto's
(en dan bedoel ik niet, dat dit de enige foto is, waarop die goed/beter loopt)

bertie schreef:Het zadel.
Zo te zien ligt het diepste punt van het zadel niet in het midden, maar daar achter.
Het zadel klappert ook iets. Het ligt niet goed.
En je kunt zien dat elke keer dat je tijdens het lichtrijden gaat zitten, dan zakt de rurg van je paard ook even weg.
Geen wonder, dat je paard last heeft (had) van de rug. Je kunt het gewoon zien. In het filmpje dan, he.
hier heb je helemaal gelijk in en we rijden nu niet meer met het zadel, sinds september (?)
bertie schreef:Wat me van je lichtrijden opvalt is dat je nogal zwaar gaat zitten. Bij elke 'zit' komen je knieën even omhoog. Dat is een indicatie dat je steeds in de rug klapt.
Met lichtrijden is het juist de bedoeling dat je de rug van een paard als een soort trampoline gebruikt. Niet het
zitten, maar het gebruik als de veer die je
omhoog laat gaan.
Lichtrijden mag de rug niet belasten. Met jouw manier van lichtrijden belast je de rug juist wel.
Praat er eens over met je instructeur, en kijk eens bij anderen.

ik heb het filmpje even opnieuw gekeken, en ik zie wat je bedoelt. Ik weet (gelukkig) van mij zelf, dat ik dit nu/normaal niet doe/deed, ik zat behoorlijk slecht op dat zadel en had na het rijden ook altijd enorm pijn in mijn enkels/knieen, kon soms nog amper lopen.
dit is 'recenter' [RIJ-ITP] zitcompetitie en hier doe ik het veel minder/niet
bertie schreef:Begrijp me goed .. voor dit topic is het fantastisch om filmpjes zoals deze te zien!
Weet je, we zijn gewoon allemaal zo begonnen zoals jij. Ik ook.

Daar is niets mis mee. Want naast het fysiek rijden moeten we ook de 'snap' leren.
En filmpjes zoals deze kunnen helpen om meer mensen de 'snap' te laten ervaren.
Daarom ben ik zo blij met dit filmpje, en dat je de moed hebt om hem te laten zien.

haha, graag gedaan! Ik weet wat mijn foute zijn/ zijn geweest, en ik hoop dat ik met dit filmpje, andere mensen die zelfde foute kunnen vermijden!