Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:14

Yamcha schreef:
Juist, Kuggur.
En ik lees hier weer een heleboel zielige verhalen, van mensen die er volgens zichzelf niets aan kunnen doen, en die eigenlijk heel sneu zijn dat ze te dik zijn, en dat het paard hen gered heeft en zo.......
Mooi voor je. Maar dat geeft je niet het recht om de rug van een paard naar de bliksem te helpen. Er zijn hier een aantal mooie tabellen gegeven wanneer je er nog op kunt en wanneer niet meer. En als je te zwaar bent, ga er dan gewoon niet meer op. Je paard is geen fitnessapparaat.

En een tabel is zaligmakend????
Ben maar blij dat jullie (waarschijnlijk) slank zijn, want het is heel erg om met overgewicht te kampen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:21

Jesjepaarden schreef:
(heb alleen de eerste pagina gelezen)
Er zijn meer redenen waarom mensen te dik zijn, ik woon bij mijn vader thuis, en bijna altijd eten we vet, omdat hij nooit zin heeft om te koken, en ik werk gewoon heel veel. ten tweede, ik heb een aanleg om dik te zijn, geweldig, om zoon post te schrijven, terwijl je weet dat er ook mensen zijn die het lezen, die er niets aan kunnen doen enzoo. en buiten dat, ik ben beter(naar eigen zeggen van instructrice) dan al die magere sprietjes uit mn les. Dus.

Aanleg om dik te zijn, echt niet ! Je zegt het zelf al, je eet bijna altijd vet, dus doe daar dan wat aan.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:24

jesito schreef:
Yamcha schreef:
Juist, Kuggur.
En ik lees hier weer een heleboel zielige verhalen, van mensen die er volgens zichzelf niets aan kunnen doen, en die eigenlijk heel sneu zijn dat ze te dik zijn, en dat het paard hen gered heeft en zo.......
Mooi voor je. Maar dat geeft je niet het recht om de rug van een paard naar de bliksem te helpen. Er zijn hier een aantal mooie tabellen gegeven wanneer je er nog op kunt en wanneer niet meer. En als je te zwaar bent, ga er dan gewoon niet meer op. Je paard is geen fitnessapparaat.

Ben maar blij dat jullie (waarschijnlijk) slank zijn, want het is heel erg om met overgewicht te kampen.

Er zijn genoeg ervaringsdeskundigen in dit topic, die van dik naar slank(er) zijn gegaan.
Ik ben daar één van en sluit me toch echt aan bij de mening dat je met (teveel) overgewicht echt niet op een paard moet gaan zitten. Er zijn genoeg andere leuke dingen die je met je paard kan doen en afvallen wordt dan in ieder geval een doel dat ook beloond zal worden. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk.

Ravenna31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:25

Ik moet eerst even zeggen dat ik niet alle 39 pagina's van het topic gelezen heb, maar over en weer zie ik aanvallende reacties.

Dat iemand durft te zeggen in de oorlog zag je geen dikke konten vind ik trouwens wel zeer respectloos en dat maakt me boos, daarbij is het niet de waarheid. Mijn overgrootmoeder had een dikke kont hoor ook in de oorlog ook in het concentratiekamp en ook tijdens de hongerwinter. Dat het toen minder was is voor een deel ook te wijten aan de slechte medische voorzieningen. (sorry redelijke offtopic maar die kon ik niet laten liggen)

Natuurlijk kun je de keuze van een paard aanpassen aan je gewicht net zoals ieder ander dat ook zou moeten doen aan zijn/haar lengte. Wel ben ik er van overtuigd dat mensen die overgewicht hebben, zich hiervan heel bewust zijn en dus meer bezig zijn met het correct rijden en een paard niet in de weg zitten dan menig ander. De motivatie om correct te rijden is in mijn ogen dan weer groter.

Ja ik heb zelf ook licht overgewicht en voor degene eerder in dit topic die dit wijten aan Mac Donalds die mogen een week komen logeren en alleen eten wat ik eet en wanneer ik eet. Het is niet altijd zo dat je teveel eet bij overgewicht. Ik heb geen gezond voedingspatroon, ik eet te weinig en vaak maar 1 of 2 keer per dag en dan niet patat met mayo. Dit zorgt ervoor dat je lichaam denkt dat het crisis is en alles opslaat. Dit is niet goed en inderdaad op te lossen en "makkelijk" wat aan te doen. Maar ga jij maar eens eten tegen je zin ;) .

Ik denk dus dat de waarheid ergens in het midden ligt en niet zo makkelijk is als sommigen veronderstellen.
En naar mijn mening moet je altijd kijken of het paard wel geschikt is voor je bouw, ook qua lengte.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:31

jesito schreef:
Yamcha schreef:
Juist, Kuggur.

Een tabel is zeker niet zaligmakend, maar kan wel een indicatie geven.

Ik zal het eens anders stellen. Je hoort van van mensen met overgewicht dat ze nog wel eens last hebben van de gewrichten in de benen, met name knieën. Hardlopen is ook geen succes. Maw, wanneer het gewicht dat een paard moet dragen teveel wordt, lijkt me dat ook niet prettig voor het paard. Het gaat mij er niet om dat dikkere mensen niet mogen paardrijden, maar houd wel rekening met het paard. Zelf ga je ook geen wandelvakantie doen met een te zware backpack. Als die te zwaar is, haal je er ook iets uit.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:33

Ravenna31 schreef:
Ja ik heb zelf ook licht overgewicht en voor degene eerder in dit topic die dit wijten aan Mac Donalds die mogen een week komen logeren en alleen eten wat ik eet en wanneer ik eet. Het is niet altijd zo dat je teveel eet bij overgewicht. Ik heb geen gezond voedingspatroon, ik eet te weinig en vaak maar 1 of 2 keer per dag en dan niet patat met mayo. Dit zorgt ervoor dat je lichaam denkt dat het crisis is en alles opslaat. Dit is niet goed en inderdaad op te lossen en "makkelijk" wat aan te doen. Maar ga jij maar eens eten tegen je zin ;) .

En ook hier geldt: het is moeilijk, maar niet onmogelijk. Met zelf in het verleden behoorlijk overgewicht en meer aanleg om dik te worden en daarnaast ook nog een ziekte die bewegen voor mij soms moeilijk maakt (en dus nu nog steeds zorgt dat ik niet altijd rijden kan als ik dat wel had bedacht...) vind ik dat ik best recht van spreken heb...
Ja, het is voor iedereen anders, maar vertellen dat iets moeilijk is, zorgt er niet voor dat iets gaat lukken. Er zijn oplossingen voor de meeste "overgewichters" onder ons. De situaties waarin het écht onmogelijk is, zijn redelijk schaars.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:35

Dat zou een goede indicatie zijn.. Als je zelf moeite hebt met je eigen gewicht dan moet je wellicht niet meer op je paard stappen. (in je gewrichten, conditie, etc. bedoel ik dan)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:39

Jessix schreef:
Dat zou een goede indicatie zijn.. Als je zelf moeite hebt met je eigen gewicht dan moet je wellicht niet meer op je paard stappen. (in je gewrichten, conditie, etc. bedoel ik dan)

Idd, vindt ik een hele goede wat je zegt. Heb het zelf indertijd ook gedaan, toen ik weer wat zwaarder werd. Vondt het niet meer fair tegenover het verzorgpaardje wat ik toen had.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:45

Ik denk dat we alle maal te veel naar gewicht kijken
1 kan iemand nog met zijn paard hardlopen minimaal 1 x maal bak rond
2 beweegt het paard goed onder de ruiter
3 kan de ruiter het paard lekker ontspannen met goed rug gebruik laten lopen

Is alles met ja beantwoord dan is er volgens mij geen probleem met welk gewicht dan ook
iemand van 1.90 heeft met 90 kilo geen over gewicht
Een groot paard kan vaker rug klachten hebben dan een klein paard
het grotste probleem is eigenlijk dat jonge ruiters niet eens weten hoe een paard hoort te lopen
ook ouderen maar de meeste willen nog wel naar advies luisteren

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:48

D00R schreef:
Ravenna31 schreef:

En ook hier geldt: het is moeilijk, maar niet onmogelijk. Met zelf in het verleden behoorlijk overgewicht en meer aanleg om dik te worden en daarnaast ook nog een ziekte die bewegen voor mij soms moeilijk maakt (en dus nu nog steeds zorgt dat ik niet altijd rijden kan als ik dat wel had bedacht...) vind ik dat ik best recht van spreken heb...
Ja, het is voor iedereen anders, maar vertellen dat iets moeilijk is, zorgt er niet voor dat iets gaat lukken. Er zijn oplossingen voor de meeste "overgewichters" onder ons. De situaties waarin het écht onmogelijk is, zijn redelijk schaars.

Maar niet iedereen heeft en is hetzelfde als jij, er wordt nu gedaan alsof andere er niks aan proberen te doen.
Je hebt zeker recht van spreken en het is knap als het je gelukt is.
Maar respecteer dat het voor andere door omstandigheden vaak lastig is.
En hoe graag je er ook iets aan wilt doen het is heel erg moeilijk.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:01

Veseosunce schreef:
Ik heb zelf overgewicht en kan hier door medicatie niks aan doen. Ik vind dat je het niet echt respectvol brengt en dat je er ook wel over na kan denken voordat je zoiets post. Misschien moet je eerst te achterliggende gedachten eens vragen voordat je een oordeel velt. Ook al zeg je dat dit niet voor mensen met dikmakende medicijnen geldt het steekt me toch. ;)

Niet iedereen is een magere spriet.

Ik ook. En mede door een hernia, waardoor ik minder kan bewegen dan normaal ben ik nog weer iets gegroeid.
Maar ik zit mijn paard zeker niet in de weg. Heb wel wat overgewicht, maar zoveel weeg ik nu ook weer niet. Zeker niet meer dan een volwassen man met normaal postuur, en die rijden toch ook gewoon?

Kijk naar mensen die wel een 'normaal' gewicht hebben, maar totaal niet kunnen rijden. Je kan beter een paar pondjes meer wegen en fijn met de bewegingen van je paard meegaan, als minder gewicht hebben en TEGEN de bewegingen van je paard ingaan. Die zou ik niet de kost willen geven :o
Laatst bijgewerkt door nadita op 12-07-11 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:01

jesito schreef:
D00R schreef:

Maar niet iedereen heeft en is hetzelfde als jij, er wordt nu gedaan alsof andere er niks aan proberen te doen.
Je hebt zeker recht van spreken en het is knap als het je gelukt is.
Maar respecteer dat het voor andere door omstandigheden vaak lastig is.
En hoe graag je er ook iets aan wilt doen het is heel erg moeilijk.

Ik respecteer dat het lastig is. Maar ik respecteer het niet, dat iemand vindt dat omdat het lastig is, je dus alles maar kan doen met een paard.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Helemaal niet. Maar daar hoeft een paard geen last van te hebben.

En ook ik heb het hier niet over een beetje overgewicht als het gaat over de combinatie ruiter-paard, maar over écht overgewicht. Het overgewicht waarmee je jezelf (zonder paard) al in de weg zit. Bijvoorbeeld met fietsen, of lopen, trappenlopen, bukken, schurende benen, schoenen aantrekken...
Waarom zou je dan de keuze maken een paard hier onnodig mee te belasten? Je wéét (voelt in ieder geval) immers zelf al dat je jezelf in de weg zit. Je kunt dan niet blijven volhouden dat je je paard niet in de weg zit ("je" in het algemeen he? niet jij). Nog los van of je te zwaar bent voor het paard van je keuze.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:12

Wees toch gewoon eerlijk; overgewicht heb je omdat je verkeerd eet en/of te weinig beweegt. Ofwel te veel calorieën erin en te weinig verbranden. Ook als je maar 1 of 2x per dag eet. Met die weinige maaltijden neem je zoveel calorieën, dat je lichaam in staat is het op te slaan.

Of iemand overgewicht heeft, is een eigen keuze en die veroordeel ik ook niet. Wel dat iemand op een paard gaat zitten en vervolgens zijn paard letterlijk opzadelt met het overgewichtsprobleem van zijn berijder.

Apple

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:18

Moderatoropmerking:
Ik heb weer een aantal reacties verwijderd. In dit geval vooral reacties die bestonden uit one-liners zoals 'juist', 'mee eens' of alleen enkele smileys. Ook heb ik reacties verwijderd waarbij andere reacties als 'dom' werden bestempeld. Dat iemand een andere mening heeft hoeft niet gelijk te betekenen dat iemand 'dom' is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:19

nadita schreef:
Ik heb zelf overgewicht en kan hier door medicatie niks aan doen. Ik vind dat je het niet echt respectvol brengt en dat je er ook wel over na kan denken voordat je zoiets post. Misschien moet je eerst te achterliggende gedachten eens vragen voordat je een oordeel velt. Ook al zeg je dat dit niet voor mensen met dikmakende medicijnen geldt het steekt me toch. ;)

Niet iedereen is een magere spriet.

Doe jij dat ook als je een alcoholist of roker ziet? Nee, dan stinkt het en is het slecht voor je. Wees 'ns heel eerlijk: te dik zijn is inmiddels volksziekte nummer 1 en da's niet omdat iedereen aan de medicijnen is. Als je aan de prednison bent, kun je idd tig kilo's aankomen, maar bij heel veel medicijnen is dat maar 1 of 2 kg. De rest is een excuus.

Veseosunce schreef:
Je kan beter een paar pondjes meer wegen en fijn met de bewegingen van je paard meegaan, als minder gewicht hebben en TEGEN de bewegingen van je paard ingaan. Die zou ik niet de kost willen geven :o

En daar gaan we weer. Alsof ruiters die te dik zijn met de beweging mee gaan en een slanke ruiter niet. Hoe moet ik dan kijken naar die te dikke ruiter die ook nog 'ns tegen de beweging ingaat? Het ergste wat een paard kan overkomen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:23

Marion71 schreef:
Wees toch gewoon eerlijk; overgewicht heb je omdat je verkeerd eet en/of te weinig beweegt. Ofwel te veel calorieën erin en te weinig verbranden. Ook als je maar 1 of 2x per dag eet. Met die weinige maaltijden neem je zoveel calorieën, dat je lichaam in staat is het op te slaan.

Of iemand overgewicht heeft, is een eigen keuze en die veroordeel ik ook niet. Wel dat iemand op een paard gaat zitten en vervolgens zijn paard letterlijk opzadelt met het overgewichtsprobleem van zijn berijder.

Hier ben ik het niet mee eens. In het topic hebben zich ook mensen gemeld die vanwege een stoornis in de stofwisseling nooit een normaal gewicht zullen bereiken, ook als ze zichzelf op een dieet van 1500 Kcal per dag zetten. Het is een beetje jammer om dan maar te zeggen dat deze mensen nog minder moeten gaan eten.

Let wel: als richtlijn voor gezonde voeding staat nog altijd dat een vrouw ongeveer 2000 Kcal per dag nodig heeft en een man 2500 Kcal. Dat heb je nodig om alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

(overigens is maar 1 of 2 keer per dag eten helemaal niet gezond, je kunt beter verspreid over de dag een keer of 5 een eetmoment hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:23

Marion zo is het wel.

Ik was vroeger maatje 36 en ben nu ook maatje 40, ik kan echt 10 kg missen. Ik heb sinds een paar jaar een stofwisselingsziekte en toen ik met medicijnen begon, vlogen de kgen er aan.

Ik moet ook meer moeite doen dan een ander om af te vallen, moet er meer voor laten staan, dus suikers en vetten worden bij mij sneller opgeslagen, ik moet dus meer moeite doen om te verbranden en dat kan alleen met bewegen, veel bewegen, veel sporten.

Dat ontbreekt er nog wel eens aan, heb ik een week lekker gegeten, want ik hou van lekker eten, taartje erbij, shippie, dan moet ik die week er op minder eten dan ik gewend ben, dan neem ik dus maar een bord havermout, weinig caloriën en het vult voor heel de dag.

Nu zit ik weer op de loopfiets, moet gewoon, want dikker wil ik niet, maar er mag af...

Dan zegt iedereen, JIJ diK???? was ik maar zo, maar dan is de grens van wat is dik al ver vervaagd hoor....

het is eten, snoepen, verkeerd eten, dan weer helemaal niet eten (want sommigen denken dan dat ze dan afvallen) en veel te weinig verbranden door niet of nauwelijks te bewegen. Paardrijden maakt niet slank...

In mijn ogen hoeft nl niemand te veel kgrammen te hebben. je moet je levenstijl aanpassen aan je eigen stofwisseling.

Eenmaal vetcellen aangemaakt, dan wordt je ook sneller dik, want die vullen zich, dus eerst heel dik worden en dan afvallen, dat werkt nooit, dan maak je je vetcellen leeg en ga je weer hier en daar een beetje zondingen, dan vul je ze weer. Je vetten zijn je brandstoffen en die moet je per dag opgebruiken.

Dan vragen sommige mensen zich af waarom hun paarden niet dik te krijgen zijn, maar er wel 6 keer per week mee gaan sporten op een beetje voer...laten die ruiters dan nou eens gaan doen................

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:26

Apple schreef:
Marion71 schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. In het topic hebben zich ook mensen gemeld die vanwege een stoornis in de stofwisseling nooit een normaal gewicht zullen bereiken, ook als ze zichzelf op een dieet van 1500 Kcal per dag zetten. Het is een beetje jammer om dan maar te zeggen dat deze mensen nog minder moeten gaan eten.

Let wel: als richtlijn voor gezonde voeding staat nog altijd dat een vrouw ongeveer 2000 Kcal per dag nodig heeft en een man 2500 Kcal. Dat heb je nodig om alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

(overigens is maar 1 of 2 keer per dag eten helemaal niet gezond, je kunt beter verspreid over de dag een keer of 5 een eetmoment hebben).

Hier sluit ik me helemaal bij aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:28

Apple schreef:
Marion71 schreef:

Apple, die moeten goed gaan bepalen in welke mate ze hun voedingstoffen binnen krijgen en gewoon meer bewegen om te gaan verbranden. Een half uur als een gek op die fiets gaan zitten of 2 uur stevig wandelen, maar met die laatste verbrand je meer.

Je suikers opverbranden in je spieren, maakt moe, geeft verzuring, geeft spierpijn, maar afvallen zul je nauwelijks. Met het zweten zul je vocht verliezen en dan lijk je afgevallen, maar je spieren zullen de suikers weer aan gaan vullen...Je zult dikker spieren krijgen er beter uit gaan zien. maar het overtollige buikvet en alle andere plaatsen moeten gewoon verbranden en dan kan alleen als je lichaam op een vetverbranding overschakeld en niet op een glucoseverbranding. Nog minder eten heeft geen zin..dan ga je voeding te kort komen....wordt je moe en dat hou je niet vol.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-11 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:29

Dat dit topic er al zoveel pagina's bij heeft, niet te geloven.

Heb globaal bijgelezen, en wilde graag nog één ding zeggen.

Als puntje bij paaltje komt, heeft het paard er nooit voor gekozen om ons op zijn rug te dragen, wij
maken immers de beslissing dat ze het uiteindelijk toch 'moeten'. Als we dat dan doen, en ze staan
het toe, mogen we best rekening met ze houden toch? In mijn ogen doe je dat onder andere door
niet met aanzienlijk overgewicht op je paard te klimmen :).

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:32

Marion71 schreef:

Lag het maar zo simpel met dat overgewicht/afvallen.

Ookal doe je niks je lichaam verbruikt toch, ookal zou dat dan puur op basis van je BMR zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:32

@marion71
Dat is wel erg kort door de bocht.
Zelf heb ik hashimoto. Nooit snapte ik mijn gewicht in vergelijk met wat ik at. Nu wel. Jaren heb ik dat gehad zonder dat te weten.
Gelukkig niet zo erg dat ik mijn stevige met korte rug koudbloed hinderde ( 76 kg met 170 lengte) .
Maar wel te zwaar voor mezelf maar niet zo kort door de bocht als jij beweert waarom.
En voor de mensen die echt niet af kunnen vallen laat je schilklier eens nakijken en kijk voor de waardes op de schildklier site. Huisartsen lopen nog achter met de waardes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:33

Apple schreef:
Marion71 schreef:

Ik sluit me hierbij aan.
Zo heb ik eens mijn eetgewoontes vergeleken met een vriendin die een stuk slanker is dan ik. Gewoon echt slank.
Als ik zou eten wat zij eet, dan zou ik binnen no time dichtgegroeid zijn. Terwijl zij nog steeds gewoon slank is.
Ik zit elke dag tussen de 1500 en 2000 caloriën. Minder dan wat mag. Maar ik val niet af. Als ik niet zou bewegen kom ik er zelfs van aan.
Meerdere kleine beetjes per dag, yoghurt bij ontbijt, tussendoor een appel, 4 hele donkerbruine boterhammen met worst (moet er eigenlijk 6 van de dietiste, maar dat krijg ik niet weg), 's middags weer fruit of een cup a soup, 's avonds een normale maaltijd. Ik eet veel sla, wel eens pasta en ja, ik doe ook wel eens een pizza in de oven. Maar echt niet elke week.
Ik drink 500ml verse sap op een dag voor de overige vitamines en verder water of thee.
Ik rij mijn pony 4/5x per week en maak 1/2x per week een wandeling van minimaal een uur met hem. Volgens artsen genoeg beweging.
Simpel zeggen: oh, je eet te veel caloriën en je beweegt te weinig is het dus niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:33

ukje schreef:
Marion71 schreef:

Lag het maar zo simpel met dat overgewicht/afvallen.

Ookal doe je niks je lichaam verbruikt toch, ookal zou dat dan puur op basis van je BMR zijn.

Het is ook niet simpel, in tegendeel, het kost een ontzettende dosis aan zelfbeheersing en doorzettingsvermogen.

Het aankomen is heel erg simpel, hoef je alleen maar voor te kauwen, te slikken en stil te zitten....levend bewijs van mijn broer, krijg hem niet aan ander voer en in de benenwagen.....zit nog niet in zijn hoofd....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:35

Ik ben veelste dik en ga rustig op een paard zitten als ik daar zin in heb, ongeacht wat de boktmeute daar van vind! Boeien...