Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:11

joenohoe schreef:
themuisje schreef:
Joolien de 4 jarige pony die jij nog niet klaar vind voor wedstrijden is dit weekend twee keer eerste geworden met 209 pt en 195 :)

En wat wil je daarmee zeggen, wil je applaus ofzo ? Een paard zou niet zo vroeg beleerd moeten worden... Wat denk je waarom zoveel paarden vroegtijdig de eeuwige groene weides op gaan, waarom er zoveel blessures zijn ???

Omdat er paarden zijn die overvraagd worden.
Jonge paarden mogen geen jonge paarden meer zijn (heb ik een jury vorige week horen zeggen)

We willen het liefst paarden die al vanaf hun 3 wedstrijden lopen alsof ze 15 zijn, en dan ook nog eens "netjes met 't koppetje op de borst"
Ben ik blij dat wij geen wedstrijden voor 3-jaarse hebben en de 4-jaarse supergemakkelijk is.

En als mijn jong paard niet zèlf wil ontspannen, dan is het een teken dat zijn tempo/ rechtgerichtheid niet goed is.

En oké, ik weet het, er zijn er die hem dan naar beneden zouden sleuren, méér dan 1 persoon zelfs.
Maar wil je alsjeblief niet iedereen over dezelfde kam scheren?
Als mensen pas zouden mogen beginnen sporten als ze volgroeid zijn zouden me mogen wachten tot we 21 zijn.
Zal dan maar gauw terug van m'n 4-jaarse stappen en ermee in de weide gaan rondlopen.
Ohnee wacht, lopen is sport ... samen in de stal staan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:12

themuisje schreef:
knollentuin schreef:
nee zo is het niet, je moet er maar wel tijd voor hebben en als je zelf actief wedstrijden rijdt ,een eigen stal en een eigen bedrijf, groot gezin hebt houdt t ergens op lijkt mij. maar wie weet alsi k zelf niet meer rij....
en je hoeft jezelf niet aangevallen te voelen hoor,iedereen hier op het topic meld zijn bevindingen en steeds weer zijn er mensen die aangebrand raken..tsssss en als je ervaren bent kan je wel op een scherm zien of een paard zn rug gebruikt,daar zijn nl richtlijnen voor... :Y)

ik voel me niet aangevallen hoor, ik ben alleen een sporten met de bijhorende mentaliteit 8-) wat hier blijkbaar dus niet mag.
want hier mag je alleen op trol de knol rondrijden. want die dressuupaarden zijn allemaal maar niets, en de jury die ze punten geven al helemaal niet. tuurlijk kun je van een foto redelijk afleiden hoe het paard loopt. maar een foto is een stilstaand beeld. zegt dus niets over het algehele plaatje als je het irl ziet :)

Je voelt je wel aangevallen want anders zou je zo niet reageren. En ga maar eens een paar keer schrijven op concours, dan snap je wel dat jury's regelmatig fout zitten... Tsja jij krijgt hoge punten, dus dat vindt je geweldig dus de jury is ook geweldig. Nou dat is niet zo. Komt een haflingercombinatie binnen, paardenwedstrijd. Keurige proef, geen fouten maar niet heel spectaculair. Komt de volgende combi binnen, bloedmooi zwart paard, leuk meisje erop. Paard regelmatig in protest, tegen de hand, enzovoort. Maar... krijgt veel meer punten dan de haflinger want o wat heeft dat paard een potentie. Slaat echt helemaal nergens op... Maar daar mag je als schrijfster niets van zeggen. Heb ik wel eens gedaan op een nette manier, maar de reactie die ik kreeg... niet leuk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:12

Nog een vraagje, wat vinden jullie dan van veulen keuringen?

Wat kun je beter doen met een jong dier, in de bak rijden/longeren of rechte stukken (buiten of groot stuk wei) rijden? Is het de belasting van de ruiter die slecht zou zijn voor het jonge paard, het rijden van bijvoorbeeld wendingen of is het mentaal teveel?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:16

joenohoe schreef:
Je voelt je wel aangevallen want anders zou je zo niet reageren. En ga maar eens een paar keer schrijven op concours, dan snap je wel dat jury's regelmatig fout zitten... Tsja jij krijgt hoge punten, dus dat vindt je geweldig dus de jury is ook geweldig. Nou dat is niet zo. Komt een haflingercombinatie binnen, paardenwedstrijd. Keurige proef, geen fouten maar niet heel spectaculair. Komt de volgende combi binnen, bloedmooi zwart paard, leuk meisje erop. Paard regelmatig in protest, tegen de hand, enzovoort. Maar... krijgt veel meer punten dan de haflinger want o wat heeft dat paard een potentie. Slaat echt helemaal nergens op... Maar daar mag je als schrijfster niets van zeggen. Heb ik wel eens gedaan op een nette manier, maar de reactie die ik kreeg... niet leuk.

nee, ik voel met absoluut niet aangevallen :n vind het eerder lachwekkend dat mensen (met waarschijnlijk een paard zonder heel bijzonder bewegingsmeachnisme) op iedereen af geven. inclusief de jury. terwijl je schrijfster(!!) bent. ga zelf een bevoegdsheids papiertje halen en verbeter de (paarden)wereld en het bijhorende bedroevende niveau daarvan. als het je echt zo steekt. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:17

joenohoe schreef:
themuisje schreef:
Joolien de 4 jarige pony die jij nog niet klaar vind voor wedstrijden is dit weekend twee keer eerste geworden met 209 pt en 195 :)

En wat wil je daarmee zeggen, wil je applaus ofzo ? Een paard zou niet zo vroeg beleerd moeten worden... Wat denk je waarom zoveel paarden vroegtijdig de eeuwige groene weides op gaan, waarom er zoveel blessures zijn ???

jaa, want een paard waarmee je op latere leeftijd begint met rijden krijgt nooit blessures :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:17

lailapri schreef:
Nog een vraagje, wat vinden jullie dan van veulen keuringen?

Wat kun je beter doen met een jong dier, in de bak rijden/longeren of rechte stukken (buiten of groot stuk wei) rijden? Is het de belasting van de ruiter die slecht zou zijn voor het jonge paard, het rijden van bijvoorbeeld wendingen of is het mentaal teveel?

Veulenkeuring? Dan überhaupt niet rijden/longeren of whatever dan ook?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:19

Je voelt je wel aangevallen want anders zou je zo niet reageren. En ga maar eens een paar keer schrijven op concours, dan snap je wel dat jury's regelmatig fout zitten... Tsja jij krijgt hoge punten, dus dat vindt je geweldig dus de jury is ook geweldig. Nou dat is niet zo. Komt een haflingercombinatie binnen, paardenwedstrijd. Keurige proef, geen fouten maar niet heel spectaculair. Komt de volgende combi binnen, bloedmooi zwart paard, leuk meisje erop. Paard regelmatig in protest, tegen de hand, enzovoort. Maar... krijgt veel meer punten dan de haflinger want o wat heeft dat paard een potentie. Slaat echt helemaal nergens op... Maar daar mag je als schrijfster niets van zeggen. Heb ik wel eens gedaan op een nette manier, maar de reactie die ik kreeg... niet leuk.[/quote]

dankjewel gelukkig nog iemand gevonden die in dezelfde wereld loopt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:19

De discussie gaat een beetje off-topic.
Joenohoe, jij hebt zo te lezen, een uitgesproken mening. Wat vind jij van het huidige niveau? En hoe zou dat in jouw ogen verbeterd kunnen worden?
Daar gaat nl. dit topic over. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:22

knollentuin schreef:

dankjewel gelukkig nog iemand gevonden die in dezelfde wereld loopt[/quote]

Natuurlijk zal dit wel eens gebeuren, sommige juryleden zijn bevooroordeeld.
Maar zo zwart/wit als jullie het stellen, dan zouden er nooit Fjorden/Haffies/Tinkers e.d. niet in het Z1/Z2 komen en ik zie ze toch regelmatig (ook op Bokt) voorbij komen.

knollentuin

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:25

ja kijk dit voorbeeld is heel generaliserend ,maar het komt ook voor op de gewonere paarden versus de mooierds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:33

Electra63 schreef:
Als je het niet met de jury eens bent, als schrijfster, dan ga je toch de jurycursus volgen, dan kan je meehelpen het niveau te verbeteren.

Dat doe ik bewust niet, omdat ik ook maar een mens ben en ook mijn voorkeuren en ideetjes heb. Misschien later, nu leer ik door te luisteren en te kijken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:35

joenohoe schreef:
themuisje schreef:

Vroeger werden pony's/ paarden vaak al met 2,5 jaar zadelmak gemaakt, maar gingen over het algemeen langer mee, dan nu, dus er moet een andere reden zijn, waarom paarden sneller naar de eeuwige jachtvelden gaan. Naar mijn idee is dat dus niet direct de leeftijd van zadelmak maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:35

joenohoe schreef:
Electra63 schreef:
Als je het niet met de jury eens bent, als schrijfster, dan ga je toch de jurycursus volgen, dan kan je meehelpen het niveau te verbeteren.

Dat doe ik bewust niet, omdat ik ook maar een mens ben en ook mijn voorkeuren en ideetjes heb. Misschien later, nu leer ik door te luisteren en te kijken.

Dat had ik al door hoor, dat jij zo je voorkeuren hebt :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:37

ik vergelijk het op vroege leeftijd al volledig in de sport ingezet worden met die turnstertjes uit de oostbloklanden...ach,kom je niet met je neus tussen je knieen? kom maar bij de trainer die duwt wel ff verder dan de rek erin zit...die grietjes zijn zo overbelast dat dr geen vrouwelijke hormonen aangemaakt worden dus borsten en menstruatie blijven uit ,en als ze 28 zijn zijn ze volledig naar de klo...
ik wil al die paarden die nu op jonge leeftijd beleerd en direct uitgebracht zijn wel eens zien als ze in de 20 zijn ,nu heb je in mijn idee meer geluk met een pony die zijn toch net ff sterker dan de meeste paarden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:39

HALLO ??

Het niveau daalt nu ook wel in dit topic.

Ik kan mij voorstellen dat Themuisje trots is op de behaalde resultaten en ambitieus zijn, is geen misdaad.

Ik had je nog een vraag gesteld, Joenohoe, die ga ik even opzoeken. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:40

knollentuin schreef:
ik vergelijk het op vroege leeftijd al volledig in de sport ingezet worden met die turnstertjes uit de oostbloklanden...ach,kom je niet met je neus tussen je knieen? kom maar bij de trainer die duwt wel ff verder dan de rek erin zit...die grietjes zijn zo overbelast dat dr geen vrouwelijke hormonen aangemaakt worden dus borsten en menstruatie blijven uit ,en als ze 28 zijn zijn ze volledig naar de klo...
ik wil al die paarden die nu op jonge leeftijd beleerd en direct uitgebracht zijn wel eens zien als ze in de 20 zijn ,nu heb je in mijn idee meer geluk met een pony die zijn toch net ff sterker dan de meeste paarden

Het is een L1-proef (of zo), niet overdrijven, een leuke pony, moet dat zo kunnen lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:41

Electra63 schreef:
De discussie gaat een beetje off-topic.
Joenohoe, jij hebt zo te lezen, een uitgesproken mening. Wat vind jij van het huidige niveau? En hoe zou dat in jouw ogen verbeterd kunnen worden?
Daar gaat nl. dit topic over. :D

Wat ik daarvan vindt? Dat het niveau van de instructie vaak bedroevend is, dat het niveau van de ruiters daarom vaak bedroevend is, maar dat kunnen ze niet helpen, want vaak hebben ze niet door dat de instructie beter moet. Op 1 van onze eilanden is ook een ORUN-cursus gegeven, voor niveau 1 en als je daar zag wat de kinderen moest leren rijden, hoe die zelf reden. Heb heus niet de wijsheid in pacht, maar heb inmiddels wel geleerd dat ik niet moet bezuinigen op instructie en dat doe ik ook niet.

Maar of je nu goed kunt rijden of niet, plekken van sporen, mondhoeken met eelt, niet ontspannen paarden die met de oren naar achteren lopen en met de staart zwiepen... dat maakt dat het niveau op een wedstrijd tot onder het nulpunt daalt. Heb vorig jaar op het FK voor het eerst een jury meegemaakt die daar wat van zei, dat vond ik klasse. Heb ook wel eens een jury meegemaakt die zei "als een paard nee schuddend binnen komt, wil hij geen winstpunt", dat vond ik wel humor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:42

het gaat hier om jonge paarden in het algemeen of gaat het hier alleen om temuisje? dat dacht ik niet toch?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:43

@ joenohoe. Als je die cursus niet wilt doen, omdat je ook maar een mens bent, dan hoef je ook niet zo af te geven op jury'd aangezien dat ook maar mensen zijn.

En oh wat een aardige boel weer hier!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:44

sorry hoor maar een turnstertje of een paardje dat L1 loopt..... zo moeilijk is die L nou ook weer niet.... we moeten het niet groter gaan maken dan het is, ik zie niet zoveel problemen met het rijden van wedstrijden met een jong paard zolang dat maar gedoseert gaat en met goede instructie. het ene paard zal er klaar voor zijn en het andere niet. zowiezo weet de jury toch ook de leeftijd van zo'n paard en wordt er eigenlijk nooit wat van gezegt toch? er zijn zoveel jonge paarden die meerijden in hogere klasses......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:45

Tendance schreef:
@ joenohoe. Als je die cursus niet wilt doen, omdat je ook maar een mens bent, dan hoef je ook niet zo af te geven op jury'd aangezien dat ook maar mensen zijn.

En oh wat een aardige boel weer hier!

Zucht... ik geef niet af op juryleden, dat noemde ik alleen in het kader van hoge punten, dat de jury niet altijd gelijk heeft. Zeg toch zelf dat ik geen cursus volg omdat ik niet denk dat ik altijd objectief zou zijn... Graag beetje lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:45

Mjay schreef:
sorry hoor maar een turnstertje of een paardje dat L1 loopt..... zo moeilijk is die L nou ook weer niet.... we moeten het niet groter gaan maken dan het is, ik zie niet zoveel problemen met het rijden van wedstrijden met een jong paard zolang dat maar gedoseert gaat en met goede instructie. het ene paard zal er klaar voor zijn en het andere niet. zowiezo weet de jury toch ook de leeftijd van zo'n paard en wordt er eigenlijk nooit wat van gezegt toch? er zijn zoveel jonge paarden die meerijden in hogere klasses......

Dat is het probleem nu juist...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:46

juist en die bedoel ik dan weer ,nogmaals ik heb t niet over de pony van themuisje.............!!!!!!!!! graag lezen voor jullie reageren

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:46

knollentuin schreef:
het gaat hier om jonge paarden in het algemeen of gaat het hier alleen om temuisje? dat dacht ik niet toch?

Nou, op dat moment, ging het wel om de pony van Themuisje.

Ik vind het banketstaaf om zo'n jong meisje met een leuke pony af te branden. Naar mijn mening, ziet het er keurig uit voor een jonge, onervaren pony,
Ik heb er geen commentaar op (dat is ook niet mijn taak, ik ben geen jury), maar TS had wel commentaar op het topic van Themuisje, dus dat zij hier reageert, vind ik niet gek.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:49

Nieuwsgierig: welk niveau rijdt iedereen hier? Heeft verder geen specifieke reden, maar gewoon om een beeld te vormen.