Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:16

MoniqueB schreef:
cherie78 schreef:
Even inhakend over het voorbereiden van een wending.
Als ik je goed begrijp, zet jij het paard in schoudervoor?
Ik heb altijd gedacht, dat het begin van een volte een schoudervoor/binnenwaarts is. En het uitkomen van de volte gezien kan worden als een travers.
Dit heb ik jaren geleden eens in een boekje gelezen.

Je hebt wel gelijk hoor cherie, ;) alleen moet de vermelding er dan bij dat het om een 10-meter volte gaat. Bij een 10-meter volte is de eerste pas schouderbinnenwaarts en de laatste pas travers.

Afbeelding

Ah, nu is het mij ook helder! Ik dacht dat er daadwerkelijk travers op de volte gereden werd, maar jullie bedoelen dat puur de positie van de benen en de buiging in het lichaam overeenkomt met die van de travers. Wij gebruiken namelijk ook het rijden van een travers en een schouderbinnenwaarts op de volte als oefening om de paarden losser en rechter te maken.

De woordkeus van rechtrichten bij het uitkomen van de volte was misschien niet de juiste: Rechtstellen is hier een beter woord voor. Dat doe ik met mijn buitenbeen en buitenteugel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:24

MoniqueB schreef:
cherie78 schreef:
Even inhakend over het voorbereiden van een wending.
Als ik je goed begrijp, zet jij het paard in schoudervoor?
Ik heb altijd gedacht, dat het begin van een volte een schoudervoor/binnenwaarts is. En het uitkomen van de volte gezien kan worden als een travers.

Je hebt wel gelijk hoor cherie, ;) alleen moet de vermelding er dan bij dat het om een 10-meter volte gaat. Bij een 10-meter volte is de eerste pas schouderbinnenwaarts en de laatste pas travers.

Afbeelding

ik weet niet hoe jullie een schouder binnen of een travers rijden, maar dit is absoluut niet de bedoeling in een volte (ook niet in het begin of eind)
Het inzetten van een volte gebeurd altijd met het buitenachterbeen, nooit met de voorhand.
gebeurd dit wel? dan stuur je vermoedelijk je paard teveel met de voorhand.
Bij een volte is ook de eerste pas gebogen door het hele lijf. en de laatste pas idem.
vanuit de achterhand wordt het lichaam weer recht gericht.

Zooist

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:13

Ik sluit me zowaar alweer bij Nombrado aan.....

Mi is travers of sbw iets heel anders dan een volte 8 mtr

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:32

:D het lijkt de fluisteroefening wel waarbij 1 persoon een verhaaltje in iemands oor fluistert en die moet dat dan weer door vertellen enz enz. Bij de laatste persoon is het verhaal ineens heel anders geworden.

ik heb het over een volte van 10 meter, nombrado heeft het over een volte (die volgens de boekjes een doorsnee van 20 meter heeft) en zooist heeft het over een 8 meter volte. :D :D

Ik doelde bewust op de 10 meter volte omdat op een 10 meter volte dezelfde buiging van een paard wordt verlangd als bij een SB en travers.
Vandaar dat die eerste stap bij het opgaan van een 10 meter volte een SB is en de laatste stap bij het verlaten van een 10 meter volte een travers is.
Afbeelding

"The 10-meter circle is a favorite training tool, as it can be used to increase impulsion and bend. It is often used when beginning to train three-track movements such as shoulder-in and haunches-in, as the circle gives the horse the correct bend needed for these movements. After performing a 10-meter circle, the rider keeps the bend and simply asks the horse to continue along the long side of the arena instead of continuing around on a circle." Bron Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Riding_figures

En dit alles naar aanleiding van deze overdenking van cherie ;)
cherie78 schreef:

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:06

Een volte is 8 meter. Een grote volte is 20 meter :)

Maar ik vind sbw of travers echt niet terug in mijn voltes hoor :n

Je kan wel een oefening als sbw of travers inzetten voor of na zo'n volte :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:08

Als je travers je volte uitkomt heb je te maken met een paard wat op vier sporen loopt. En met sbw op drie sporen terwijl je op de volte toch moet proberen dat de achterbenen de voorbenen volgen :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:13

MoniqueB schreef:
:D het lijkt de fluisteroefening wel waarbij 1 persoon een verhaaltje in iemands oor fluistert en die moet dat dan weer door vertellen enz enz. Bij de laatste persoon is het verhaal ineens heel anders geworden.

ik heb het over een volte van 10 meter, nombrado heeft het over een volte (die volgens de boekjes een doorsnee van 20 meter heeft) en zooist heeft het over een 8 meter volte. :D :D

een volte is een volte, of deze nu 10 , 8 of 20 meter heeft, het is en blijft achter ingezet.
Als je weet wat er in het paardenlijf gebeurd bij een volte is dat het bekken de buiging maakt om rond in het lijf , de volte in te zetten.
het lijf volgt daarmee de lijn van de volte, en gebeurd op dezelfde manier als wij een rondje zouden lopen :D (dan breng je de buitenkant van je bekken naar voren)
Bij een SB blijft het lijf nagenoeg recht en plaatst het paard de achterbeen in het spoor van het tegenovergestelde voorbeen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:14

Zooist schreef:
Als je travers je volte uitkomt heb je te maken met een paard wat op vier sporen loopt. En met sbw op drie sporen terwijl je op de volte toch moet proberen dat de achterbenen de voorbenen volgen :)

jep precies! ;) , in een volte heb je met 2 sporen te maken

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 01:41

Nombrado, wil jij nog eens precies uitleggen hoe jij een paard met het buitenbeen een volte in kan laten zetten?
En dan heb ik het niet alleen over jouw bekken, maar wat voor teugelhulpen geef je?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:22

Wanneer er ee. Volte 8 of 10 meter is begin, dus de eerste pas Sb en de laatste pas traver, dit is on onontkoombaar.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:01

Inderdaad Moll, met een krom paard :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:04

setteke schreef:
Nombrado, wil jij nog eens precies uitleggen hoe jij een paard met het buitenbeen een volte in kan laten zetten?
En dan heb ik het niet alleen over jouw bekken, maar wat voor teugelhulpen geef je?

teugelhulp?
ik begin met zithulp, ik geef dus met mijn zit aan dat het paard met het buitenachterbeen de wending of volte moet gaan inzetten, dan krijg je meteen de buiging van het hele paard.
met mn teugels leg ik alleen de buitenteugel tegen de hals, maar kan ook gewoon met lange teugels. Je gewicht is ook belangrijk....zorgen dat je NIET naar binnen hangt, want dan duw je je paard naar buiten en op het moment dat je dan je binnenhand erbij pakt om te herstellen, zwaait je paard achter weer uit
als je jezelf bekwaam maakt in het wendingen en voltes rijden met lange teugels, begrijp je precies wat ik bedoel.
op het moment dat je met je binnenhand gaat werken, krijg je idd dat de 1 ste pas (of meedere) schouderbinnen is en de laatste traver.
met de binnenhand werken zorgt altijd voor een uitwijken/zwaaien van een achterhand. Dan lijkt dit op schoudervoor...maar das toch de bedoeling niet.

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:11

Zooist schreef:
Een volte is 8 meter. Een grote volte is 20 meter :)

Maar ik vind sbw of travers echt niet terug in mijn voltes hoor :n

Je kan wel een oefening als sbw of travers inzetten voor of na zo'n volte :)

Citaat:
Als je travers je volte uitkomt heb je te maken met een paard wat op vier sporen loopt. En met sbw op drie sporen terwijl je op de volte toch moet proberen dat de achterbenen de voorbenen volgen

Zo denk ik er ook over :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:00

Zooist schreef:
Inderdaad Moll, met een krom paard :j

Dat ben Ik niet met je eens wanneer de volte correct in gezet word is de eerste pas Sb en is het paard niet krom
Laatst bijgewerkt door Moll op 17-07-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:01

Dan loopt het paard over de buitenschouder weg. Een lichte schouder voor kan ik nog wel inkomen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:08

Zooist schreef:
Dan loopt het paard over de buitenschouder weg. Een lichte schouder voor kan ik nog wel inkomen.

Als het achterbeen sporend is loopt het paard niet over de buiten schouder weg, en als de buiten teugel en buiten been begrenzen is er controle

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:04

Wat doet een paard met een schouder voor?
volgens zet het paard dan zijn binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen.
laat dat nu nét niet de bedoeling zijn van een volte
als dit wel gebeurd, dwing je als ruiter teveel af, terwijl je juist moet wachten tot het moment dat het paard het buitenbeen inzet voor de volte. (en blijf van de binnenhand af )

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:26

Het gaat ook niet om de hele volte.

Vroeger moest ik bij het opgaan van een 10 meter volte bij die eerste stap halthouden en voelen hoe de vorm was van mijn paard. Ook bij de laatste stap halthouden, dus het moment als de voorhand de hoefslag raakt en de achterhand nog niet. Weer bewust worden van de vorm van je paard.

De oefening was dus bedoeld als bewustwording om een volte correct in te zetten en af te werken en een voorbereiding op het werk op drie sporen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:44

Drie sporen? Travers is vier sporen dus heb je te maken met een krom gereden paard.

Bij schouder voor loopt niet het binnenbeen in de lijn van het buitenvoorbeen. Dat is schouder binnenwaarts. Hierbij blijven de achterbenen op hun eigen spoor. Dat rijdt er moeilijk de volte op zonder achterbenen.

De achterbenen moeten in het spoor van de voorbenen blijven op de volte. Is dat niet zondan is het paard scheef, valt het naar binnen of naar buiten, zit de ruiter scheef, wordt er teveel stelling gevraagd enz enz. Het een is vaak het gevolg van het ander.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:48

Domme vraag misschien... maar zet een paard een volte als eerste in met zijn buitenachterbeen of met zijn binnenachterbeen ? Nombrado zegt buitenachterbeen. Maar als ik zelf een volte loop begin ik toch echt met mijn binnenbeen ( nu weet ik dat een mens echt anders gebouwd is als een paard hoor ;) )

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:49

Ik zeg binnen achterbeen.
Daarin verschil ik van mening met Nombrado.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:57

Lijkt mij dat een paard de volte inzet met het binnenVOORbeen :Y)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:58

Pasterza schreef:
Lijkt mij dat een paard de volte inzet met het binnenVOORbeen :Y)

haha, je hebt gelijk, maar daarna ......?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:01

Uiteraard, maar daarna....

tenminste, zo las ik het :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:48

Daarna toch het binnenachterbeen ??! Ik snap de beredenering van Nombrado niet, dat dan het buitenachterbeen de volte in zou zetten namelijk. :o