Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:10

Weet niet waar je zadelmaker leest?
Bianca geeft les in klassieke dressuur en daar gaat het nu meer om.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:15

Over vrijheidsdressuur en paarden trainen, toevallig laatst tegenaan gelopen ;)
Het betreffende paard wilt als het moet halthouden nogal eens tegen de hand in gaan. Er is toen iemand op stal geweest, die paarden aanclickert onder het zadel. Ze hebben dus geoefend op halthouden met voerbeloningen. Een week later heb ik het paard tijdens een les ook even in handen gehad. Ik kon merken dat ie geclickerd was. Op het moment dat ik mijn hand sloot om haar te laten stoppen, voelde ik haar nadenken, en braaf halthouden. Op zich niet heel verkeerd, alleen heb je het dan niet meer over échte nageeflijkheid op de hulpen. Het is meer een trucje, de reactie is te laat en indirect.

Neemt niet weg dat het in extreem verreden paarden wel een nieuwe ingang kan bieden, want je kunt weer ergens beginnen zonder al die druk of stress of wat dan ook, waarmee je dus een nieuwe start kunt maken en wél naar echte nageeflijkheid kunt rijden. Echter, ik zou het echt alleen in uiterste gevallen van nood gebruiken, want het is meer een kunstje dan dat het echt rijden is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:18

hele gekke vraag even tussendoor. Maar ik het niet verwarrend voor een paard om EN werk aan de hand EN dubbele lijnen EN lange teugelen te doen met een paard ?
Het lijkt me namelijk alle 3 heel fijn en goed voor de afwisseling. Maar kan je het daarwerkelijk alle 3 doen met 1 paard ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:21

Woodstock schreef:
Owant het is meer een kunstje dan dat het echt rijden is.

Daar kan ik in komen. Maar is het dan per definitie slecht voor het paard of kan het, door een kundig trainer, ook op deze wijze lichamelijk goed voorbereid worden op het dragen van de ruiter en fysieke fitness?

In hoeverre is de vraag of dit een kunstje is of echt rijden, een probleem voor het paard? Is het wel een probleem voor het paard?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:22

laura1986 schreef:

Master Saddle fitter B. Boonacker

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:24

Tja, het is maar net wat je leest. Een fitter is geen zadelmaker, maar ik hoop dat dat iig algemeen bekend is?
Dat dat er ook bij staat, weet niet of dat een bewuste keuze was.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:34

Professor schreef:
Citaat:
ik heb het ook zo ervaren echter is hyperflexi van de nek wel een groot gevaar in deze evenals in het bekken.

Hyperflixie is niet goed, maar Flexion dus buigen in stand van de nek en hals is net zo als rekken en strekken.

Wat is grens waar flexion over gaat in iets hyperflexie?
Veel mensen laten hun paard mbv een snoepje hun hoofd zover mogelijk richting heup buigen om te rekken en strekken (net als een paar doet om te krabben. Is dat hyperflexie? Is wat in AR gebeurt hyperflexie? Of is dat alleen verbuigen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:38

Professor schreef:
Maris schreef:
Horst werkt met een gymnastiek teugel toch ? Ben je hier ook voor ?

Becker is een leerling van Knie een begaaafd Circusruiter en trainer misschien komt het daardoor dat Herr Becker weleens de grens van Klassiek overtreed?

het mag een Eikel eerste klas wezen, maar of dat hij bewust deze grens overtreed, neen dat kan ik hem nietg aanrekenen, en waar is die grens, en gaan we deze onbewust zelf ook soms niet te buiten?
ik kan het u eerlijkheidshalve niet zeggen, ik vind de Mhr Becker een zeer kundig persoon in het werken met paarden

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:28

laura1986 schreef:

en bij wie is zij in de leer geweest?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:40

Professor schreef:
Afbeelding1x aan de lange teugel.
AfbeeldingAan de dubbele longe.

Inhoudelijk commentaar:

1. Paard is veel te dik. Dat is slecht voor de gewrichten en bekort de levensduur van het edele ros.

2. Paard loopt teveel op de voorhand. RA is al bijna van de grond af terwijl LV nog half in het zand steekt. Tegelijkertijd is LA al neergezet terwijl de linkerdiagonaal nog niet van de grond is. Er is dus ook geen zweefmoment en dit is dus eigenlijk helemaal geen draf. Verder is paard gebroken bij de derde wervel de neus achter de loodlijn. Nee nee nee, dit heeft niets, maar dan ook werkelijk niets met de Klassieke RijKUNST te maken.

3. De longeur heeft geen handschoenen aan. Ook een klassieke zonde.

Mvg,

- C

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:53

Citaat:
clarence schreef:
Inhoudelijk commentaar:

1. Paard is veel te dik. Dat is slecht voor de gewrichten en bekort de levensduur van het edele ros.

is dat zo, weet u welk ras dit is, mischien is het wel een barrok type, in Wenen zijn ze ook goed aan de maat, en worden gemiddeld ook zo'n 35 jaar.

Citaat:
2. Paard loopt teveel op de voorhand. RA is al bijna van de grond af terwijl LV nog half in het zand steekt. Tegelijkertijd is LA al neergezet terwijl de linkerdiagonaal nog niet van de grond is. Er is dus ook geen zweefmoment en dit is dus eigenlijk helemaal geen draf. Verder is paard gebroken bij de derde wervel de neus achter de loodlijn. Nee nee nee, dit heeft niets, maar dan ook werkelijk niets met de Klassieke RijKUNST te maken.

ooit van hogeschool stap gehoord?
en weet u de gradatie van opleiding van dit paard?
Citaat:
3. De longeur heeft geen handschoenen aan. Ook een klassieke zonde
.

onzin

Mvg,

- C
Laatst bijgewerkt door Moll op 07-02-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:59

Clarence, de beelden werden getoond naar aanleiding van een vraag die ik stelde over de dubbele longe. Als je de moeite nam te lezen, had je dat geweten'

Eerlijk gezegd lijkt het erop dat de enige reden van je komst hier in dit topic bestaat uit het leveren van kritiek op anderen.
Als dit topic je zo dwars zit, wat ik bijna zou vermoeden, laat het dan alsjeblieft aan je voorbij gaan. Hier zitten een heleboel mensen (ook lezers) die de discussie met grote interesse volgen.
Die zitten niet op onzinnig kritiek te wachten.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:01

Citaat:
Ik denk dat het paard idd soepeler wordt van de AR, Mijn stijve tuigertje beweegt echt een stuk prettiger en heeft geleerd om los te laten. Ik ben van mening dat het rechtrichten voort moet komen uit balans en dat is ver te zoeken, na 3 jaar AR
Na een les KR en steeds een beetje contra daar waar hij op de schouder valt werkt super, beter dan de AR manier waar ik heb steeds met een teugel hulp van de schouder af probeerde te halen ( binnen teugel tegen de hals, buitenteugel er van af)

Citaat:
Wat je hierboven stelt is een hele mooie conclusie :) AR werkt heel veel met extreme buiging in de hals. Door de extreme halsbuiging maak je mooi de hals las, maar koppel je deze wel los van de rug. Doordat de hals veel buigt, hoeft de rug minder te doen. Lengtebuiging in de rug zie je dus ook niet zo veel.

Ik lees steeds vaker dat in de AR met extreme buiging van de hals gewerkt wordt, ik vind dat toch raar, ik vraag mij dan af wat er de laatste jaren is gebeurd. Men streeft (of moet ik nu zeggen streefde) ernaar naar buiging door het hele lichaam beginnende met vragen van stelling. Ook het contrastellen is (was?) een veelgebruikte oefening. Ook met het longeren is het de bedoeling dat de hals niet te veel naar binnen komt.

Het longeren vind ik nog steeds heel fijn zeker voor paarden die hun eigen balans kwijt zijn en niet meer weten hoe ze hun hals moeten gebruiken.

Dit is een paard dat alleen nog maar met de kin op de borst kon lopen (veel met slof gereden) en niet rechtsom gelongeerd kon worden waarschijnlijk omdat z'n balans zo erg verstoord was.

Afbeelding

Afbeelding

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk kon hij dan zijn hals strekken in draf terwijl zijn achterbenen blijven ondertreden. Deze foto is al van enige tijd geleden en er is nog genoeg om aan te werken maar we waren al heel blij dat hij met een lange hals durfde te draven.

Afbeelding

Dit paard idem dito, wilde zich graag opkrullen of ging loeihard met z'n kop in de lucht.
Afbeelding

PS bovenstaande foto's plaats ik als voorbeeld hoe er op AR-wijze gelongeerd kan worden. Het is "work in progress" en verre van perfect.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:07

Ik denk dat het punt met stelling voortkomt uit het werken aan de hand bij AR. Bij het longeren zie ik dat idd ook veel minder.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:12

Moll schreef:
laura1986 schreef:

en bij wie is zij in de leer geweest?

Ik weet dat ze nu zelf les krijgt van dhr ten Hage, meer info staat op haar website www.2bone.nl

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:17

laura1986 schreef:
Moll schreef:
[en bij wie is zij in de leer geweest?

Ik weet dat ze nu zelf les krijgt van dhr ten Hage, meer info staat op haar website http://www.2bone.nl

oke weet ik voldoende, ik pas.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:25

liljebo schreef:
Clarence, de beelden werden getoond naar aanleiding van een vraag die ik stelde over de dubbele longe. Als je de moeite nam te lezen, had je dat geweten'

De reden waarom de foto's geplaatst werden zijn voor mij niet ter zake doende.

Citaat:
Eerlijk gezegd lijkt het erop dat de enige reden van je komst hier in dit topic bestaat uit het leveren van kritiek op anderen.

Everything is in the eye of the beholder. Dat lijkt dus maar zo, maar is geenszins waar.

Citaat:
Die zitten niet op onzinnig kritiek te wachten.

De kritiek is inhoudelijk en verre van onzinnig. Dat moet toch kunnen. Net als humor.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:29

@MoniqueB: dit is toch niet specifiek AR? Zo longeer je normaalgesproken toch alle paarden zonder iets 'eraan'?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:12

in AR word trouwens de stelling gebruikt om het bekken mee naar voren te krijgen daar word veel aandacht aan besteeds naar wat ik geleerd heb , dat is de reden waarom er met zulke telling gereden word ook in de zijgangen .
de basis daarvan is in stilstand stelling vragen totdat het bekken naar binnenkomt , ik heb altijd gedacht dat dit op een andere manier niet bereikt kon worden en dat dit toch enorm belangerijk is.

Nu echter snap ik waarom de hoeveelheid stelling niet goed is en waarom dat beter anders kan alleen hoe rijm ik dat met dat bekken nu?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:17

liberty22 schreef:
in AR word trouwens de stelling gebruikt om het bekken mee naar voren te krijgen daar word veel aandacht aan besteeds naar wat ik geleerd heb , dat is de reden waarom er met zulke telling gereden word ook in de zijgangen .
de basis daarvan is in stilstand stelling vragen totdat het bekken naar binnenkomt , ik heb altijd gedacht dat dit op een andere manier niet bereikt kon worden en dat dit toch enorm belangerijk is.

Nu echter snap ik waarom de hoeveelheid stelling niet goed is en waarom dat beter anders kan alleen hoe rijm ik dat met dat bekken nu?

Ik ben even in de war, bekken mee naar voren krijgen? Hoe bedoel je dat?

Want bij veel stelling is een goede buiging krijgen juist lastiger, omdat je paard zich dan makkelijk onder de oefening uit kan wurmen,
door juist veel stelling te nemen, over de schouder weg te lopen/ zich eruit te drukken.
Het is denk ik juist makkelijker (ahum, moeilijk zat hoor, zei de amateur prutser) om bij minder stelling correcte buiging te krijgen.
Omdat je dan de schouder veel makkelijker kunt plaatsen en het paard om je been kan laten buigen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:20

ik heb het met name alleen over het bekken het is een gegeven dat als je je paard bijv. in stilstand buigt in de hals het bekken ook naar voren komt , dit was de leidraad door de trainingen heen zelfs als het bekken niet meekwam moest er stil gestaan worden zoveel stelling vragen dat het bekken weer mee kwam en dat meenemen naar bijv. stap ook in de zijgangen werd hiernaar terug gegrepen ( dont shoot me vond het al moeilijk om te vragen )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:26

Probeer mee te denken, maar ben geen AR, dus denk dat ik de andere kant op denk.
Aangezien in stilstand het bekken zowizo in mijn idee niet mee naar voren komt, maar statisch op zijn plaats is.

Ik probeer je niet te shooten, maar te snappen.

Als ik mijn paard stilzet staan zijn 4 voeten op de grond, bewegen niet, als ik dan stelling vraag met zijn hals, dan beweegt zijn hals wel, maar de 4 voeten blijven op hun plek.
Gevolg, rug geen buiging en geen mm verplaatsing in het bekken.
Dus in stilstand kan ik me er al helemaal niets bij voorstellen.

Pas als ik het paard dan zoveel stelling probeer te vragen dat ie uit balans komt en een voetje verzet zou hij misschien gaan buigen? maar lijkt me dan niet correct en het gevraagde.

edit, heb helaas niet van die mooie plaatjes als sommigen, probeer me een voorstelling te maken van wat er gebeurt als je wat doet.
Maar stilstaan en dan je voeten niet verplaatsen en toch je bekken naar voren? Lijkt mij anatomisch onmogelijk.
(of het moet zijn bekken naar voren kantelen, maar dat zie ik dan als rug wegdrukken en zal neit de bedoeling zijn :+ ;) )
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 07-02-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:29

nee echt in stilstand komt het bekken naar voren zonder te verstappen doe maar eens als je voor je paard staat stelling vragen dan kun je het zo zien

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:30

Maar dan wringt het toch in zijn schouders? etc??

Anatomisch toch ietwat vreemd?
(zit ondertussen aan kat te trekken, kijken of effect te bereiken is, maar hoofd hals houding is wat lastig,
kort in de hals zeg maar.. En rest van het beest te flexibel en het er niet mee eens.)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:32

ik heb het zo geleerd als erg belangerijk werd vanaf de basis meegenomen en bleef een leidraad , daarom mijn vraag hier, veel van wat ik geleerd heb draaide mede om dit gegeven