TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:28

Tja, en mijn paard vond kingekruist een drama. :+
De release was slecht (ik heb die van de ruitersportshop gehad, eentje van Barefoot en ook die van Voest ken ik). Ook de Dr. Cook, de kaakgekruiste was niets.

Nee hoor, geef mij maar de Marylot sidepull. Vriendelijk hoofdstel. Vriendelijker heb ik niet kunnen vinden eigenlijk in mijn experimenten met bitloze hoofdstellen.

Eske_B

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:55

Tja, zo vindt niet ieder paard elk bit fijn, en ook niet ieder paard vind elk bitlooshoofdstel fijn.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:39

Bitloos is niet altijd vriendelijk. Als je niet weet hoe je een bepaalde optoming moet gebruiken kan het nog onvriendelijker zijn als met bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:06

Waarbij je impliceert dat een bit per definitie een onvriendelijk instrument is.
Sommigen in dit topic zijn dat met je eens. Ik niet.

Mijn merrie vindt bitloos best leuk, met bit vindt ze echt helemaal prima. Zij is geen type wat op dat punt (op andere punten ook niet) over zich heen laat lopen. Zij kan erg boos worden als een zadel niet past, of een dekje niet goed zit. Het bitje hapt ze zo in.
En als het niet lekker zit, geeft ze dat echt wel aan, ze had pasgeleden last van haken (dat is verholpen) en dan wil ze het bit echt niet in, en als ze het wel in heeft, gaat ze haar mond opendoen, tong over het bit gooien, tong uit de mond gooien.......
Mij dunkt dat als een bit per definitie zo onvriendelijk is als jullie stellen, dat ik dan allang was gelanceerd ergens, dat ik in de eerste plaats haar echt geen bit in de mond zou kunnen doen. Ik kan dat wel. Ze hapt het zelfs zelf in.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:25

Dus omdat jouw merrie het bit vrijwillig inneemt, is een bit vriendelijk? B-)
Erg logisch.
Dan wordt ik ook maar gelijk van mening dat een bit onvriendelijk is, want mijn merrie wil hem niet meer in.
Of misschien vind ik dat toch niet, want mijn andere merrie neemt hem wel in..
hmm...

Voor het ene paard is constante druk bij oren en neus net zo'n 'straf' als een bit.
Vind het erg vreemd dat mensen van te voren al voor of tegen een bit zijn.
Kijk gewoon per paard waar het paard het best op reageert, waar hij zich het fijnste mee voelt.

Mijn andere paard raakte namelijk volledig in de stress, en kon de druk op haar hoofd totaal niet hebben..
Daarom ben ik van mening dat een bit voor haar beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:05

Nee, ik stel dat een bit niet per definitie onvriendelijk is.
Ik vind de stelling dat alle bitten per definitie onvriendelijk zijn, erg ongenuanceerd.

Jouw conclusie klopt dus niet helemaal.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:07

Nadat ik het boek 'Metaal in de mond' van dr Cook heb gelezen, kan ik het niet meer met je eens zijn, Yamcha...
Ik vind alle bitten paardonvriendelijk.

zico2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:25

Ja natuurlijk zeg, hij leeft van die boeken en paard vriendelijk bezig zijn dus kan hij niets anders zeggen.
ondanks dat ik ook een voorstander ben hoor.

e_horse schreef:
Nadat ik het boek 'Metaal in de mond' van dr Cook heb gelezen, kan ik het niet meer met je eens zijn, Yamcha...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:29

e_horse schreef:

Dat zijn ze ook.
Een stuk metaal in de mond kan onmogelijk vriendelijk zijn.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:29

zico2006 schreef:
Ja natuurlijk zeg, hij leeft van die boeken en paard vriendelijk bezig zijn dus kan hij niets anders zeggen.

e_horse schreef:

Hij kan wel dingen zeggen, maar hij zal het toch moeten onderbouwen anders neem ik het echt niet aan ;)
En dat doet hij prima.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:11

zico2006 schreef:

Als hij zomaar een boek had willen schrijven om van te leven, had hij ook een ander onderwerp kunnen kiezen ;).

Eigenlijk zou iedereen dit boek moeten lezen, want erna weet je hoe een bit werk en wat het doet in de paardenmond (en niet alleen in de mond). Hij zegt het niet alleen zomaar, maar onderbouwt dit ook heel goed. Het is bepaald niet uit de lucht gegrepen.

Ik ben het ook met JoviBan eens dat een stuk hard koud metaal in een gevoelige mond nooit vriendelijk kan zijn. Dat kan ik zo ook wel bedenken, daar hoef ik geen boeken voor te lezen.

Ilovehorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:18

Tesssaaa schreef:
Somebitch schreef:
Ook dat moet geen verschil maken. :)
Tenminste bij mijn pony maakte het geen verschil en dat is geen makkelijke.

haha nou bij die van mij wel die moest wel even wennen :+ maar dat i oook echt een clown

mijn verzorgpony ook ze begon of te slingeren of heel hard te rennen echt dan word je helemaal melig :P

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:20

Ik lees de laatste paar pagina's mee.. en ik vind dit een leuke discussie. Ik ben zelf van mening dat er voor beide methoden iets te zeggen valt... Ik heb ervaring met beide vormen (bit en bitloos) en ik heb het idee dat beide vormen gewoon vriendelijk zijn, mits correct gebruikt :).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:24

JoviBan schreef:
e_horse schreef:

Dat zijn ze ook.

Eerste gedachte: En wat als je een beugel hebt?
Ik denk dat een egoistische/sadistische ruiter onmogelijk vriendelijk kan zijn.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:09

geen idee waarom er mensen tegen zijn. ikzelf rijd met een bit maar toch heb ik er niets tegen :o

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:34

Geen bit is vriendelijker dan wel een bit en geen bitloos hoofdstel is vriendelijker dan wel een bitloos hoofdstel. :+
Volgens mij kun je niets anders doen, als je besloten hebt dat je wil paardrijden, dan accepteren dat je moet gaan voor het meest vriendelijke en dat dat iets is dat altijd onvriendelijker is dan niet paardrijden :P Zoek naar wat het beste bij je paard past.

Zoals bekend is dat je erg moet letten op welk bit in de paardenmond past, zo is inmiddels toch ook wel bekend dat je moet opletten welke bitloze optoming bij je paard past. Past het niet, dan is het beiden niet vriendelijk.
Ben je geen vriendelijke ruiter, dan is geen enkele optoming vriendelijk. De meest vriendelijke bitloze optoming kan nog zo gebruikt worden dat het voor het paard niet meer prettig is. Met een bit ben je misschien net iets sneller bij dat punt.

Uhm... wat was mijn punt ook alweer :+ _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:41

Je punt is mij iig volkomen duidelijk :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:35

JoviBan schreef:
e_horse schreef:

Dat zijn ze ook.

Omdat dr. Cook dus beweert dat bitten onvriendelijk zijn, gaan jullie allemaal achter hem aan lopen en stellen dat bitten onvriendelijk zijn? Dus als hij zegt dat alle paarden maar zonder zadel gereden moeten worden, doen jullie dat dan ook? Of hebben jullie zelf nog interpretatie vermogen?

Ik ben het met Yamcha eens, een bit, maar net zo goed bitloos is zo (on)vriendelijk als de kundigheid waarmee het gebruikt wordt. Denk maar eens goed na over de afgelopen jaren over zowel bit als bitloos. Als het allemaal zo vriendelijk/onvriendelijk was dan zagen we nu een zwart/witte wereld om ons heen wat dit onderwerp aan gaat.

Met beiden is niets mis mee, zolang de ruiter maar kundig genoeg is om ermee om te gaan.

Ik snap daarom ook nog steeds niet waarom er hier op Bokt zo'n grote verdeling is. Heb respect voor een ander wanneer diegene bit(loos) rijdt.

Denk ook maar eens na over deze uitspraak: "Zoveel soorten paarden, zoveel soorten monden, zoveel soorten optomingen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:59

magda_90 schreef:
Omdat dr. Cook dus beweert dat bitten onvriendelijk zijn, gaan jullie allemaal achter hem aan lopen en stellen dat bitten onvriendelijk zijn? Dus als hij zegt dat alle paarden maar zonder zadel gereden moeten worden, doen jullie dat dan ook? Of hebben jullie zelf nog interpretatie vermogen?

Voordat je reageert magda_90, kun je ook nog even verder lezen; e_horse schreef namelijk ook dit:
e_horse schreef:
Hij kan wel dingen zeggen, maar hij zal het toch moeten onderbouwen anders neem ik het echt niet aan ;)
En dat doet hij prima.

Ze loopt dus niet achter Cook aan.
En ik ook niet, want ik heb het betreffende boek niet eens gelezen. Wel heb ik me verdiept in de anatomie van het paard, en vooral in die van de mond en het hoofd. Wanneer je daar kennis van hebt, kùn je niet anders dan concluderen dat een bit onvriendelijk en pijnlijk is.
Cook heeft nòg meer kennis die blijkbaar nòg meer ogen openen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:04

Mijn bericht was in het algemeen bedoelt en dus geen persoonlijke aanval. Ook na aanvang van soortgelijke topics.

Verdiepen in de anatomie is een mooi iets, doe ik ook, maar het is maar net hoe betrouwbaar de bronnen zijn en welke (persoonlijke) draai je er aan geeft. Deze kennis kan op 2 manieren verspreid worden - met een negatieve en een positieve draai.

M.a.w. een bit wat kundig gebruikt wordt, belemmerd de anatomie van het paard niet. Maar ik ben het met je eens dat er door de jaren heen bitten op de markt zijn gekomen die (vooral i.c.m. ondeskundigheid) de anatomie wel ten nadele komen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:36

magda_90 schreef:
Ik snap daarom ook nog steeds niet waarom er hier op Bokt zo'n grote verdeling is. Heb respect voor een ander wanneer diegene bit(loos) rijdt.

Denk ook maar eens na over deze uitspraak: "Zoveel soorten paarden, zoveel soorten monden, zoveel soorten optomingen".

Goh grappig dat je dat zegt, sinds ik zelf bitloos rijd, kom ik veel mensen tegen die 'voor de lol' ook eens bitloos rijden.
Er zijn best veel mensen die zowel met bit, als bitloos, rijden.
Dat doe ik zelf trouwens ook, mijn ene paard word verschrikkelijk onzeker als ik haar bitloos wil rijden.
Natuurlijk ook omdat ze dit nog nooit eerder had gedaan, maar na een paar keer merkte ik nog steeds dat ze het echt niet fijn vond.

Ben het dus helemaal eens met die laatste uitspraak!

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:10

Ik vind dat het er maar net aan licht hoe je er mee omgaat. Als je er niks van weet en zo bitloos gaat rijden is echt gevaarlijk. De 1 pony vindt het bit fijner de andere zonder bit.
Je moet maar net voelen wat je pony het fijnste vind.
( waar veel wel opletten maar ook veel niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:14

Ik ben het volkomen met Magda eens. Je moet kijken naar wat bij jouw paard past. Paarden hebben zo hun voorkeuren (die anatomisch vaak heel goed verklaarbaar zijn trouwens) en dat is niet altijd hetzelfde.
JoviBan schreef:
Wel heb ik me verdiept in de anatomie van het paard, en vooral in die van de mond en het hoofd. Wanneer je daar kennis van hebt, kùn je niet anders dan concluderen dat een bit onvriendelijk en pijnlijk is.

Nee, jíj kon niet anders concluderen. Ik wel.

Ik heb overigens dat uitstekend onderbouwde hoofdstel van hem uitgeprobeerd. Merrie was strontchagrijnig, legde de oren plat in de nek, die was echt heel boos (denk dat ze de kruiselingse riemen niet leuk vond, en druk achter de oren heeft ze echt de pest aan).
Op een stalhalster wil ze wel lopen, rijtechnisch is het niet wat natuurlijk :D
Sidepull vindt ze ook oké. Die bevalt haar ook echt. En ze loopt nóg lekkerder op haar ongebroken trensje. Ik kon dus onmogelijk concluderen dat een bit onvriendelijk en pijnlijk is, mijn paard is het daar in het geheel niet mee eens :)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:45

Ik ben tegen bitloos als je niet weet hoe je er mee om moet gaan. Zo bedoel ik dus, dat mensen een halster daaraan twee halstertouwen maken en hun paard zowat omver trekken omdat het sturen niet goed gaat. Als je goed met bitloos omgaat heb ik er geen problemen, dit vind ik trouwens bij alles. Zoals sporen, zwepen enz. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:48

xAlientjex schreef:
Ik vind dat het er maar net aan licht hoe je er mee omgaat. Als je er niks van weet en zo bitloos gaat rijden is echt gevaarlijk. De 1 pony vindt het bit fijner de andere zonder bit.
Je moet maar net voelen wat je pony het fijnste vind.
( waar veel wel opletten maar ook veel niet)

Als je niks weet van het bit, kan ook heel gevaarlijk zijn;)