Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Gini schreef:Elin_ schreef:hahahahaha hier zitten allemaal Z ruiters hoor!Alleemaal brave en perfecte ruiters die NOOIT wat fout doen
![]()
Wat een reactie is dit nou. Beetje kinderachtig vind je niet. En dat allemaal omdat wij het bit niet door de mond snokken.
Een paard flink aanpakken doordat jij je geduld verliest en dan zeggen dat iedereen fouten maakt, dat is pas erg.

murphy102 schreef:Aprella schreef:Als je niet luisterd wordt je gestraft.
Ik trek liever in de mond dan men paard verrot te slaan. Meestal moet je ook maar één keer trekken en dan heeft ie het wel door.
Wat ik wel verkeerd vind is te snel naar trekken over gaan. Als ie niet reageert zet ik steeds meer druk op de teuegels en dan volgt er een snok.
De 600 kilo onder mij moet luisteren en mij respecteren. Als mijn paard geen respect heeft voor mijn leiderschap of voor mij in het algemeen, dan verlies ik mijn respect voor haar ook (tijdelijk). Een goede relaties is opgebouwd uit wederzijds respect en dat probeer ik nu in de kop van men bijrij paard te krijgen (wat niet ehct simpel is) maar we zullen er wel komen. Elke keer dat ik met haar bezig ben, ondervind ik al dat het een beetje makkelijker gaat.
Je moet kunnen straffen! Je mag niet bang zijn om te straffen, maar je moet wel nadenken en weten waarom je straf. Je moet verantwoord straffen.
Ik beloon veel liever. Straffen is niet tof, maar soms is het echt wel nodig.
Weet je wat zo typisch is: het zijn altijd dezelfde mensen die aan het vechten zijn met hun paard.
Omdat zij uitgaan van zichzelf!! Een ruiter die denkt dat een paard hem bewust tegen werkt! Dom! Verdiep je eens in het wezen van het paard, anatomisch en psychologisch. WIJ snappen er geen hout van! Ja, en dan moet je wel snukken en schoppen. Het zegt ALLES over de ruiter!!
Straffen?? Nee, wel disciplineren, maar dat is wel even wat anders!
Misschien eens op zoek gaan naar goeie instructie ipv er trots op te zijn een paard te beuken en te snukken. Zo dom!
Elin_ schreef:hahahahaha hier zitten allemaal Z ruiters hoor!Alleemaal brave en perfecte ruiters die NOOIT wat fout doen
![]()
!!
Lamar schreef:![]()
Ik heb mijn paard een keer de hele wei door gemept toen hij me heel hard had gebeten. Resultaat: hij is nu nog poesliever en heeft het nooit weer gedaan.
Ik geef ook wel eens een lel en ga daarbij flink tekeer als ze steeds weer hun voeten wegtrekken bij het bekappen (en ze mij daarbij pijn doen) of de standaard steeds omschoppen. Na zo'n lel kunnen ze wel ineens heel lief meewerken.
Ik trek wel eens flink aan de teugels als ze besluiten zomaar de drukke kruising over te lopen tewijl het commando toch echt wel "halt" was.
Ik spoor wel eens flink aan als één van beide heren besluit dat hij niet verder wil lopen. Omkeren en terug willen ze dan wel... dus na een paar keer normaal aansporen gaat het dan van SCHOP, EN NU IS HET GESODEMIETER AFGELOPEN, VOOORRRRUIT!!
... en dan zit er ineens weer voldoende benzine in![]()
(ik rijd niet met zweep en ook niet met sporen)
Het blijven even grote knuffelbeesten dus ze weten zelf ook wel dat ze dan wat fout hebben gedaan. Als ik zie hoe hard ze elkaar soms bijten en schoppen dan stelt dat wat ik doe niet veel voor.
murphy102 schreef:Aprella, allereerst als jij je paardje buiten niet kan houden, moet je er niet mee naar buiten gaan, want dan heb jij gewoon nog niet genoeg zeggenschap over het paard!
Dus het werkt bij jou ook: niet luisteren, dan een schop tegen je scheenbeen, want daar kun je een snuk mee vergelijken. Hoe lang werkt dat bij jou?? Wil je respect of wil je een angstig paard? Wel eens de lagen in de mond van een paard bekeken??. Van al die snukken in de mond zal ze een "dode" mond krijgen en heb je al een probleempaard ZELF gecreëerd! Je werkt direct op tandbeen en tandvlees in. Besef je wel hoe gevoelig dat is?!
Het verschil tussen straffen en disciplineren zit hem in het feit dat disciplineren betekent dat je heel consequent bent, niet streng, ja op jezelf!! Als jij heel consequent bent, hoef jij een paard niet te straffen.
Als jij een paard moet straffen, heb jij het zelf te ver laten komen, omdat jij niet consequent was op een bepaald moment. Dat ligt dus aan jou en niet aan je paard!
Goed gedrag belonen! Al het andere gedrag van een paard vloeit meestal voort uit het feit dat iets NIEUW voor hem is en dus ONBEKEND, of omdat hij jou niet begrijpt, omdat je iets de ene keer wel tolereert en de andere keer niet en dus NIET consequent bent.
Probleempaarden worden door de mens gemaakt!!
Elin_ schreef:Als je even beter leest
) Gelukkig is die weg....geen stress meer
murphy102 schreef:Aprella, allereerst als jij je paardje buiten niet kan houden, moet je er niet mee naar buiten gaan, want dan heb jij gewoon nog niet genoeg zeggenschap over het paard!
Dus het werkt bij jou ook: niet luisteren, dan een schop tegen je scheenbeen, want daar kun je een snuk mee vergelijken. Hoe lang werkt dat bij jou?? Wil je respect of wil je een angstig paard? Wel eens de lagen in de mond van een paard bekeken??. Van al die snukken in de mond zal ze een "dode" mond krijgen en heb je al een probleempaard ZELF gecreëerd! Je werkt direct op tandbeen en tandvlees in. Besef je wel hoe gevoelig dat is?!
Het verschil tussen straffen en disciplineren zit hem in het feit dat disciplineren betekent dat je heel consequent bent, niet streng, ja op jezelf!! Als jij heel consequent bent, hoef jij een paard niet te straffen.
Als jij een paard moet straffen, heb jij het zelf te ver laten komen, omdat jij niet consequent was op een bepaald moment. Dat ligt dus aan jou en niet aan je paard!
Goed gedrag belonen! Al het andere gedrag van een paard vloeit meestal voort uit het feit dat iets NIEUW voor hem is en dus ONBEKEND, of omdat hij jou niet begrijpt, omdat je iets de ene keer wel tolereert en de andere keer niet en dus NIET consequent bent.
Probleempaarden worden door de mens gemaakt!!