Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:13

Voed eerst jezelf op voordat je denkt een paard op te kunnen voeden.
Zodra je je geduld verliest ben je de laagste in rang en zul je nooit respect van je paard terug krijgen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:55

Elin_ schreef:
hahahahaha hier zitten allemaal Z ruiters hoor! :') Alleemaal brave en perfecte ruiters die NOOIT wat fout doen :=

Beetje zielige opmerking dit..

mariekepiet

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:21

Hoe leven paarden in de natuur? in een kudde! In deze kudde weten paarden heel goed hun plaats. Hoe zet het dominante paard een ander paard op zijn plek? Door het te schoppen, bijten...
Aangezien het paard in onze situatie naar ons moet luisteren, in principe dient het ons te zien als de dominantere (zeker niet andersom want anders heb je toch echt een probleem), is het nu eenmaal wel eens nodig om hem op zijn plek te zetten. Is dit met een tik dan moet het maar met een tik.
Ik zeg wel, een tik krijg je van mij echt niet zomaar maar als je te ver gaat krijg je hem. En ik geloof, dat die tik van ons geen reet voorstelt t.o. die tikken die ze krijgen van elkaar in de natuur!! (en ook nog weleens in de wei terwijl wij erbij staan te kijken)

En dan zou ik wel eens willen weten hoe iemand die zijn paard niet hard wil aanpakken, zijn paard aanpakt wanneer het hem bijvoorbeeld zou bijten met de oren plat in de nek? Zeggen diegene dan: "niet doen, vind ik niet leuk"? Ik ben echt heel erg benieuwd want zoiets kun je van je paard toch niet pikken?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:27

Gini schreef:
Elin_ schreef:
hahahahaha hier zitten allemaal Z ruiters hoor! :') Alleemaal brave en perfecte ruiters die NOOIT wat fout doen :=

Wat een reactie is dit nou. Beetje kinderachtig vind je niet. En dat allemaal omdat wij het bit niet door de mond snokken. :x
Een paard flink aanpakken doordat jij je geduld verliest en dan zeggen dat iedereen fouten maakt, dat is pas erg.

hahah kinderachtig hea? :)
Als je even beter leest ipv alleen op deze opmerking te katten lees je dat ik het niet over bit door de mond ''snokken'' heb ,maar gewooon dat sommige eerlijk zijn en andere gewwoon schijnheilig weer de ''regeltjes'' van het boekje oplezen en zeggen dat ze nooit zoiets doen (Nee niet bit door de mond heen trekken ,maar gewoon iets kleins).
En iedereen maakt fouten jah. Dat weet ik 1000% zeker ;)
Dat heet mens zijn ;)

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:28

Mijn paard doet ook wel eens vervelend, ff happe, snoepjes zoeken, mij aan de kant beuken. Sta regelmatig ff te schelden : DIKZAK KAPPE! en hij krijgt ook wel es ff een tik.
Ik vind dat je niet alles van je paard hoeft te pikken!
En jaa schreeuwen tegen je paard mag ook niet. Maar soms kan ik het ff niet inhouden. Maar als ie lief is dan beloon ik hem ook altijd natuurlijk :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:32

Waarom zou je niet tegen je paard mogen schreeuwen??

Als die van mij te ver gaat en ik roep HE!! dan is hij meer onder de indruk dan dat ik hem en kets voor zn harses geeft.. (betekend niet dat hij die nooit krijgt)

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:38

Je paard moet je best kunnen aanpakken. En als het dan niet volgens de regeltjes is dan maar niet. Je paard moet niet met je weglopen

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:44

Ach, hetzelfde als prikken met sporen en slaan met een zweep is slecht...
als ik mijn merrie rij moet ik soms écht even de spoor erin prikken, omdat ze anders gewoon geen reactie geeft, of een paar flinke tikken met de zweep geven, maar daarna loopt ze wel super, en hoef k mn sporen en zweep de rest van de tijd amper tot niet meer te gebruiken!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:06

murphy102 schreef:
Aprella schreef:
Als je niet luisterd wordt je gestraft.
Ik trek liever in de mond dan men paard verrot te slaan. Meestal moet je ook maar één keer trekken en dan heeft ie het wel door.
Wat ik wel verkeerd vind is te snel naar trekken over gaan. Als ie niet reageert zet ik steeds meer druk op de teuegels en dan volgt er een snok.
De 600 kilo onder mij moet luisteren en mij respecteren. Als mijn paard geen respect heeft voor mijn leiderschap of voor mij in het algemeen, dan verlies ik mijn respect voor haar ook (tijdelijk). Een goede relaties is opgebouwd uit wederzijds respect en dat probeer ik nu in de kop van men bijrij paard te krijgen (wat niet ehct simpel is) maar we zullen er wel komen. Elke keer dat ik met haar bezig ben, ondervind ik al dat het een beetje makkelijker gaat.

Je moet kunnen straffen! Je mag niet bang zijn om te straffen, maar je moet wel nadenken en weten waarom je straf. Je moet verantwoord straffen.
Ik beloon veel liever. Straffen is niet tof, maar soms is het echt wel nodig.

Weet je wat zo typisch is: het zijn altijd dezelfde mensen die aan het vechten zijn met hun paard.
Omdat zij uitgaan van zichzelf!! Een ruiter die denkt dat een paard hem bewust tegen werkt! Dom! Verdiep je eens in het wezen van het paard, anatomisch en psychologisch. WIJ snappen er geen hout van! Ja, en dan moet je wel snukken en schoppen. Het zegt ALLES over de ruiter!!
Straffen?? Nee, wel disciplineren, maar dat is wel even wat anders!
Misschien eens op zoek gaan naar goeie instructie ipv er trots op te zijn een paard te beuken en te snukken. Zo dom!

Wat is het verschil tussen disciplineren en straffen?
Het paardje dat ik berijd heeft een strenge hand nodig, ik moet, als ze niet luisterd, een snok geven. De eerste keer was ik veel te soft voor het paard en wat is er gebeurd? Ik en paardlief hadden bijna onder een auto kunnen liggen.
Je hebt paarden die misbruik van je maken als ze weten dat ze met alles weg kunnen en door ze te behandelen als een porseleinen pop ga je nog verder van huis staan.
Bij sommige paarden helpt het om hard in de mond te zijn, bij andere geeft dit het tegenover gestelde effect. Bij het paard dat ik berijd heeft het een positeif effect. Het is een heel drukke en ze is enorm moeilijk om rustig te houden en ze is mij nog volop aan het uittesten aangezien ik pas twee maal op haar heb gereden. Als niets helpt om haar te laten gehoorzamen behalve een snok, dan zal het een snok zijn. Als ik ze er mee weg laat komen, heb ik er op den duur niets meer over te zeggen en wordt ze een probleempaard.
Jij vind het miscchien niet diervriendelijk, maar het paard kan er echt wel tegen hoor.
Ik denk dat er zo goed als niemand is die in heel zijn leven altijd 100% "correct" (ik vind dat correct subjectief is) is om gegaan met een paard.
Ik haat mensen die direct beginnen te roepen "dierenmishandeling" als je eens streng op treed tegen je paard/hond/kat...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:15

Aprella, allereerst als jij je paardje buiten niet kan houden, moet je er niet mee naar buiten gaan, want dan heb jij gewoon nog niet genoeg zeggenschap over het paard!
Dus het werkt bij jou ook: niet luisteren, dan een schop tegen je scheenbeen, want daar kun je een snuk mee vergelijken. Hoe lang werkt dat bij jou?? Wil je respect of wil je een angstig paard? Wel eens de lagen in de mond van een paard bekeken??. Van al die snukken in de mond zal ze een "dode" mond krijgen en heb je al een probleempaard ZELF gecreëerd! Je werkt direct op tandbeen en tandvlees in. Besef je wel hoe gevoelig dat is?!
Het verschil tussen straffen en disciplineren zit hem in het feit dat disciplineren betekent dat je heel consequent bent, niet streng, ja op jezelf!! Als jij heel consequent bent, hoef jij een paard niet te straffen.
Als jij een paard moet straffen, heb jij het zelf te ver laten komen, omdat jij niet consequent was op een bepaald moment. Dat ligt dus aan jou en niet aan je paard!
Goed gedrag belonen! Al het andere gedrag van een paard vloeit meestal voort uit het feit dat iets NIEUW voor hem is en dus ONBEKEND, of omdat hij jou niet begrijpt, omdat je iets de ene keer wel tolereert en de andere keer niet en dus NIET consequent bent.
Probleempaarden worden door de mens gemaakt!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:26

Don_Zhivago schreef:
Elin_ schreef:

Beetje zielige opmerking dit..

Ja hea! Helemaal gelijk :j :') ! Jou opmerking is nuttig wil je zeggen :(:) ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:41

Elin_ schreef:

Elin, dat is niet zo. Iedereen maakt fouten, elke dag weer opnieuw. Paarden zijn zo loyaal jegens de mens, dat zij die mens ook steeds weer vergeven.
Het wordt een probleem als wij mensen willens en wetens een paard straffen, omdat we eigenlijk niet weten hoe het dan wel moet. Je weet wel van die mensen die zeggen dat een paard "nodig eens een lesje geleerd moet worden". Kijk, dat zijn de onkundige, gefrustreerde ruiters, vaak heel driftig en eigenlijk gewoon kwaad op zichzelf omdat ze niet weten hoe dan wel...!
Vaak zijn dat mensen die ook niet open staan voor mensen die hen willen proberen het op een andere manier te laten bekijken, door de ogen van een paard dus! Jammer, want het wordt allemaal zo logisch, als je het vanuit een paard bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:54

O:)
Ik heb mijn paard een keer de hele wei door gemept toen hij me heel hard had gebeten. Resultaat: hij is nu nog poesliever en heeft het nooit weer gedaan.
Ik geef ook wel eens een lel en ga daarbij flink tekeer als ze steeds weer hun voeten wegtrekken bij het bekappen (en ze mij daarbij pijn doen) of de standaard steeds omschoppen. Na zo'n lel kunnen ze wel ineens heel lief meewerken.
Ik trek wel eens flink aan de teugels als ze besluiten zomaar de drukke kruising over te lopen tewijl het commando toch echt wel "halt" was.
Ik spoor wel eens flink aan als één van beide heren besluit dat hij niet verder wil lopen. Omkeren en terug willen ze dan wel... dus na een paar keer normaal aansporen gaat het dan van SCHOP, EN NU IS HET GESODEMIETER AFGELOPEN, VOOORRRRUIT :( !!
... en dan zit er ineens weer voldoende benzine in :+
(ik rijd niet met zweep en ook niet met sporen)

Het blijven even grote knuffelbeesten dus ze weten zelf ook wel dat ze dan wat fout hebben gedaan. Als ik zie hoe hard ze elkaar soms bijten en schoppen dan stelt dat wat ik doe niet veel voor.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:12

Lamar schreef:
O:)
Ik heb mijn paard een keer de hele wei door gemept toen hij me heel hard had gebeten. Resultaat: hij is nu nog poesliever en heeft het nooit weer gedaan.
Ik geef ook wel eens een lel en ga daarbij flink tekeer als ze steeds weer hun voeten wegtrekken bij het bekappen (en ze mij daarbij pijn doen) of de standaard steeds omschoppen. Na zo'n lel kunnen ze wel ineens heel lief meewerken.
Ik trek wel eens flink aan de teugels als ze besluiten zomaar de drukke kruising over te lopen tewijl het commando toch echt wel "halt" was.
Ik spoor wel eens flink aan als één van beide heren besluit dat hij niet verder wil lopen. Omkeren en terug willen ze dan wel... dus na een paar keer normaal aansporen gaat het dan van SCHOP, EN NU IS HET GESODEMIETER AFGELOPEN, VOOORRRRUIT :( !!
... en dan zit er ineens weer voldoende benzine in :+
(ik rijd niet met zweep en ook niet met sporen)

Het blijven even grote knuffelbeesten dus ze weten zelf ook wel dat ze dan wat fout hebben gedaan. Als ik zie hoe hard ze elkaar soms bijten en schoppen dan stelt dat wat ik doe niet veel voor.

Oh maar, je hoort mij ook niet zeggen dat je je paard geen corrigerende tik mag geven als hij bijt, hoeven uit de hand trekt of zoiets dergelijks.
Ik zeg dat het dan ergens in de opvoeding niet goed is gegaan, omdat mensen niet consequent geweest zijn. Kijk, een terugtrekkend been bij de smid kan altijd, zolang het maar geen standaard vervelend gedrag is geworden. Met rust en duidelijkheid van de mens krijg je het meeste voor elkaar.
Een paard moet altijd gehoorzamen anders kan een paard levensgevaarlijk worden in sommige gevallen, maar dan zijn er dus ergens steken gevallen door ruiter/eigenaar. En dit gedrag VOORKOM je door consequent te zijn en daar hoef je een paard niet voor in elkaar te beuken.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:23

murphy102 schreef:
Aprella, allereerst als jij je paardje buiten niet kan houden, moet je er niet mee naar buiten gaan, want dan heb jij gewoon nog niet genoeg zeggenschap over het paard!
Dus het werkt bij jou ook: niet luisteren, dan een schop tegen je scheenbeen, want daar kun je een snuk mee vergelijken. Hoe lang werkt dat bij jou?? Wil je respect of wil je een angstig paard? Wel eens de lagen in de mond van een paard bekeken??. Van al die snukken in de mond zal ze een "dode" mond krijgen en heb je al een probleempaard ZELF gecreëerd! Je werkt direct op tandbeen en tandvlees in. Besef je wel hoe gevoelig dat is?!
Het verschil tussen straffen en disciplineren zit hem in het feit dat disciplineren betekent dat je heel consequent bent, niet streng, ja op jezelf!! Als jij heel consequent bent, hoef jij een paard niet te straffen.
Als jij een paard moet straffen, heb jij het zelf te ver laten komen, omdat jij niet consequent was op een bepaald moment. Dat ligt dus aan jou en niet aan je paard!
Goed gedrag belonen! Al het andere gedrag van een paard vloeit meestal voort uit het feit dat iets NIEUW voor hem is en dus ONBEKEND, of omdat hij jou niet begrijpt, omdat je iets de ene keer wel tolereert en de andere keer niet en dus NIET consequent bent.

Lols jullie doen echt alsof ik het bit uit haar mond trek ofzo...
De eigenaar had zelf voorgesteld om een stukje buiten te gaan omdat ze buiten veel rustiger is.
Ze is mij aan het uit proberenn. Ze wilt weten of zer bij mij kan doen wat ze wilt. ze negeerd druk op de teugels, ze negeerd mijn gewihct/knijpen met knieën, dus er blijft maar twee optie over: haar goesting geven of een snok in de mond.
Je doe talsof ik niets anders doe dan snokken... maar ik hoef dit maar één of twee keer te doen en dan reageerd ze wel op men "zachte hulpen"
Mijn ouders hebben mij vroeger ook wel eens een mep gegeven en ik vind dat kunnen. Als je ziet hoe sommige kinderen zich gedragen omdat ze nooit of amper gestraft worden...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:07

Elin_ schreef:
Als je even beter leest

Ik ben niet diegene die beter moet lezen. Als je mijn berichten in dit topic terugleest zul je merken dat ik tot in den treure herhaald heb dat een paard opvoeden (straffen wanneer een paard stout is, belonen wanneer een paard braaf is, simpel gesteld) niet gelijk staat aan gedrag waarvoor je moet uitkomen (gedrag dat dus eigenlijk niet door de beugel kan).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:13

Het paard aan de hand opvoeden en je geduld onder het zadel verliezen vind ik een heel erg groot verschil. Het eerste heeft met logica en kuddegedrag te maken (tenminste, voor de mensen die zich daadwerkelijk verdiept hebben in kuddegedrag!!!), terwijl het tweede onzinnig, dom en ontzettend zielig voor het paard is.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:17

Iedereen verliest weleens zijn geduld. En ook ik heb mijn paard weleens een dikke dreun verkocht. Soms omdat ik mijn geduld kwijt ben, soms gewoon omdat hij dat verdiende met zijn gedrag. Ik vind het namelijk ook zielig voor mij als ik hem niet aanpak en hij mij in gevaarlijke situaties brengt. Ik heb respect voor de paarden die ik gereden heb, maar soms moet het gewoon even. Een paard in een kudde heeft het volgens mij soms veel zwaarder. Dan kan hij die tik van mij echt wel hebben.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:19

Zelfs ik ben niet perfect... ^) :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:22

Met rijden ben ik tegen mijn huidige paard weinig unfair gedaan. Is niet nodig maar op stal als hij staat te emmeren op de wasplaats kan hij wel eens een correctie verwachten ja, maar hij weet donderdsgoed dat hij stout is.

Op mijn vorige paard was ik 9 vd 10 keer boos en kon ik heel soms echt heul boos worden uit machteloosheid. (vervolgens deed ie niks meer :+) Gelukkig is die weg....geen stress meer :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:38

Oooh ja, ik ben ook een ruiter die heel eerlijk en volgens het boekje rijdt zolang alles goed gaat:) daarna maak ik toch overwegingen hoe ik moet optreden(negeren en doorrijden of even flink op zn plekje zetten).
Maar ook kunnen sommige hulpen voor buitenaf(degene die alleen kijken en niet weten waar jij mee bezig bent op dat moment) heel grof gemeen of wat dan ook uit de verf komen. Terwijl ik soms heel eerlijk aan mijn paard 'vraag' of die even zn rechterschouder erbij wil houden, ja kijk als hij er dan een drama van gaat maken! Dat is toch zijn probleem??

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:09

Het is maar te hopen dat al die mensen die hier, "omdat ze hun geduld verliezen een flinke dreun uitdelen" , geen kinderen gaan krijgen. :n

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:08

geert100 schreef:
Het is maar te hopen dat al die mensen die hier, "omdat ze hun geduld verliezen een flinke dreun uitdelen" , geen kinderen gaan krijgen. :n

Geen appels met peren gaan vergelijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:15

Corona86 schreef:
geert100 schreef:

Geen appels met peren gaan vergelijken.

Het heeft altijd met zelfbeheersing te maken... :7
Geweld begint waar kennis eindigt. Toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:16

murphy102 schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_