Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:41

oji schreef:
HC, wat een hoogdraverij allemaal. Niet iedereen hoeft een hobby en zijn dierenliefde wetenschappelijk te onderbouwen. Sommige mensen hebben gewoon ongedwongen plezier en ja, zij kunnen daarbij wel heel erg goed voor hun paard zijn. Die hoeven niet afgebrand te worden.
Maar, mijn punt is, kijk eens naar het grotere geheel ipv naar de losstaande punten. Zo ook in jouw reactie, je pikt er 1 punt uit dat ik noem om vervolgens daarmee tot de conclusie te komen dat ik geen moeite neem mij in zaken te verdiepen. Ter verduidelijking, ik ben zelf biomedisch wetenschappelijk zeer onderlegd, heb vele jaren doorgebracht in discussies met bioethici, waar dierenwelzijn één van de belangrijke topics was. Ik heb in tegenstelling tot jouw veronderstelling mij wel degelijk verdiept in anatomische aspecten en training. Zeker op welzijnsgebied zijn wetenschappelijke meningen vaak verdeeld en is voor vele hypothesen een wetenschappelijke verklaring te vinden. Ik ben daarom ook niet onder de indruk van jouw verhaal. Je komt met een wetenschappelijke onderbouwing met als eenheid “handen” Er zullen weinig wetenschappelijke tijdschriften zijn die deze eenheid willen publiceren..het is namelijk geen wetenschappelijke SI eenheid. Dus zal het boekenwijsheid zijn…en in boeken kan men schrijven wat men wil, want daar zit geen wetenschappelijke toetsing door een commissie van experts. Daar sloeg ook mijn opmerking op “Als ik hier hoor, de één heeft het over een toelaatbaar gewicht van 12% van het gewicht van het paard, de ander over 20%. Dat is nogal een verschil en wie heeft er gelijk” Niet dat ik een ongeïnteresseerde muts ben die maar wat doet, maar zoveel mensen zoveel meningen en zoveel uitzonderingsgevallen en zoveel wetenschappelijke onderbouwingen. Sterke rugspieren door gerichte training zijn ook een belangrijke factor die meebepalen wat een paard kan dragen, die kom ik jouw verhaal weer niet tegen.
Maar ik ben blij dat jij voor jou persoonlijke situatie een “wetenschappelijke” verklaring hebt gevonden die jou helemaal in je gelijk stelt en waar je helemaal gelukkig mee bent. Persoonlijk denk ik als ik naar de profielfoto’s van de mensen op dit topic kijk, dat zij allemaal dik onder de door jou gestelde norm van 20% vallen en een paard bereiden dat bij hun type past. Ik stoor mij vooral aan het waardeoordeel dat uitgesproken wordt over mensen die je niet kent en vooral vind dat je het zelf allemaal geweldig doet. Ikzelf val onder die 12% dus zou mij geen zorgen hoeven te maken maar oeps…ik heb wel korten bovenbenen en de typische vrouwelijke bekkenvorm…het zou mij verboden moeten worden om paard te rijden… Maar goed dat ik verder kijk dan alleen naar die beperking, en weet dat mijn paard het ondanks dat, prima heeft bij mij. Niet wetenschappelijk meetbaar, maar onlangs nog door een DA beoordeeld is als zijnde in bijzonder goede conditie en bespiering, zij fris en attent uit haar ogen kijkt, glimt als een spiegel en mij vrolijk en blij tegemoet treedt als ik aankom. Dat is voor mij voldoende, daarvoor is gevoel en gezond verstand genoeg en heb ik geen wetenschappelijke verklaringen voor nodig. Je hebt boekenwijsheid en levenswijsheid. Mijn mening: veel boekenwijsheid leidt vaak tot tunnelvisie…veel levenswijsheid tot helikopterview en relativeringsvermogen. Het mooiste is als je beide kunt combineren.
Veder heb ik over dit onderwerp nu wel alles gezegd wat ik wilde zeggen. Heb geen zin in eindeloze welles/nietes en trek mij bij deze dus terug uit de discussie.

_/-\o_ _/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:59

oji schreef:
HC, wat een hoogdraverij allemaal. Niet iedereen hoeft een hobby en zijn dierenliefde wetenschappelijk te onderbouwen.

...en het gevolg is dat die dus minder basis heeft voor een mening en wat meer moet aannemen van personen die dat wel hebben
Of niet en dan ook niet zeuren over wel onderbouwde opmerkingen of opgelegde grenzen.

Het onderwerp is de vraag wat het negatieve effect is van overgewicht. Dat wordt goed onderbouwd uitgelegd.

Dat op een ruiterforum (let wel; géén paardenforum) de dierenliefde zeer relatief is, is helder en dit onderwerp illustreert dat.
Idem het keer op keer persoonlijk worden naar aanleiding van wat niet leuk gevónden wordt.
Wanneer er van dierenliefde sprake zou zijn, zou niet agressief persoonlijk gerageerd worden naar Jasmijn, mij e.a. maar geschokt naar hoe en wat en verbeteringsmogelijkheden gevraagd worden :)*

Geef niet de zwaartekracht de schuld, of Newton die geformuleerd heeft hoe dat werkt. Geef de boodschappers niet de schuld, maar onderken het probleem en werk naar een oplossinng.

Het is héél eenvoudig:

Overgewicht is onnodige belasting van het paard.

Een volslanke dame op een rond paard is door een optelling van drie factoren een dráma voor de biomechanica en een onnodige belasting van het paard.

Vind je het anders? Dat is te verwachten. Het is tenslotte een ruíterforum.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 30-07-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

AstridJ

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:07

HC hoe verklaar je dan dat mijn paard na 14 jaar met een volslanke dame te hebben rondgereden nergens last van heeft?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:16

astridklomp schreef:
HC hoe verklaar je dan dat mijn paard na 14 jaar met een volslanke dame te hebben rondgereden nergens last van heeft?

Hoe verklaar jij mijn vader naar 40 jaar roken niet dood was aan kanker?

Daarbij is het een vraag of dat paard geen last heeft.
Hoe lang gaan rijpaarden mee?
Hoe ziet de ruggengraat van menig veel te jong afgedankt paard er op het slachthuis uit?
Bedenk dat paarden door de evolutie geprogrammeerd zijn eventuele lichamelijke gebreken niet te laten merken aan de buitenkant: de paarden die dat wel toonden zijn door roofdieren van fok uitgesloten :)*
Heb jij röntgenopnames van de ruggengraat van jouw paard?

Paardrijden ís een belasting. Het ruitergweicht ís een zware last op de ruggengraat welke daar niet op geëvolueerd is. Dat wordt érg snel een overbelasting wanneer door te veel gewicht of onvaardigheid het kraakbeen de klappen op den duur niet aan kan.
Ja, dat is wetenschappelijk onderzocht. Zoek het op of neem het aan.
Bepaal zelf maar welk belang het zwaarste weegt en in welke mate. Zélf, dus wijs niet naar een ander.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:20

Huertecilla, maar ben jij eigenlijk niet veel te groot en zwaar voor het ranke paardje wat jij rijdt in je profiel? Kom jij wel in de buurt van die 12 - 15% norm?
Paardrijden is een belasting, of je nu zwaar of licht bent. Denk dat we allemaal maar moeten stoppen met rijden dan :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:32

Huertecilla: Afgezien over het onderwerp dat der discussie's, vind ik wel de toon die jij aanslaat heel neerbuigend en alwetend overkomen, ik ben dit topic al een tijdje aan volgen en dit stoort mij heel erg. Je schrijft in enkele reactie's om nie persoonlijk te worden maar je doet het zel en dan krijg je deze reactie's natuurlijk.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:34

Huertecilla schreef:
astridklomp schreef:

Hoe verklaar jij mijn vader naar 40 jaar roken niet dood was aan kanker?

Daarbij is het een vraag of dat paard geen last heeft.
Hoe lang gaan rijpaarden mee?
Hoe ziet de ruggengraat van menig veel te jong afgedankt paard er op het slachthuis uit?
Bedenk dat paarden door de evolutie geprogrammeerd zijn eventuele lichamelijke gebreken niet te laten merken aan de buitenkant: de paarden die dat wel toonden zijn door roofdieren van fok uitgesloten :)*
Heb jij röntgenopnames van de ruggengraat van jouw paard?

Paardrijden ís een belasting. Het ruitergweicht ís een zware last op de ruggengraat welke daar niet op geëvolueerd is. Dat wordt érg snel een overbelasting wanneer door te veel gewicht of onvaardigheid het kraakbeen de klappen op den duur niet aan kan.
Ja, dat is wetenschappelijk onderzocht. Zoek het op of neem het aan.
Bepaal zelf maar welk belang het zwaarste weegt en in welke mate. Zélf, dus wijs niet naar een ander.

Niet dood aan kanker, precies, dus niet elk paard zal last krijgen! Niet elk mens dat rookt krijgt kanker.

Ik zou toch ergens iets moeten merken als mijn paard na 14 jaar last heeft? Vooral na 14 jaar nu ze 18 is! En ik ken mijn paard na 14 jaar van haver tot gort. Ze heeft een kaarsrechte, geen doorgezakte rug!

Dat veel te jong afgedankt paard op het slachthuis is dan zeer zeker verkeerd gereden!

Te zwaar tillen is niet goed voor de mensenrug, de 1 krijgt daar last van, de ander niet. Waar ligt dat aan? Hoe degene tilt, hoe sterk zijn rugspieren zijn, of hij geen (erfelijke) afwijkingen heeft aan zijn ruggewervels enz.

En je zegt nu dat elk paard dus last van zijn rug krijgt omdat ruitergewicht altijd een last is, dus ook van de lichte ruiters.

Ik heb het over de rugspieren van een paard, deze moeten door correct rijden zo ontwikkeld worden dat hij het ruitergewicht kan dragen. doe je dat niet, krijg je idd een paard met versleten ruggewervels. Ruggewervels zelf doen niks, de spieren moeten het opvangen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:42

astridklomp schreef:
Niet dood aan kanker, precies, dus niet elk paard zal last krijgen! Niet elk mens dat rookt krijgt kanker.

Ik zou toch ergens iets moeten merken als mijn paard na 14 jaar last heeft? Vooral na 14 jaar nu ze 18 is! En ik ken mijn paard na 14 jaar van haver tot gort. Ze heeft een kaarsrechte, geen doorgezakte rug!

Dat veel te jong afgedankt paard op het slachthuis is dan zeer zeker verkeerd gereden!

Te zwaar tillen is niet goed voor de mensenrug, de 1 krijgt daar last van, de ander niet. Waar ligt dat aan? Hoe degene tilt, hoe sterk zijn rugspieren zijn, of hij geen (erfelijke) afwijkingen heeft aan zijn ruggewervels enz.

En je zegt nu dat elk paard dus last van zijn rug krijgt omdat ruitergewicht altijd een last is, dus ook van de lichte ruiters.

Ik heb het over de rugspieren van een paard, deze moeten door correct rijden zo ontwikkeld worden dat hij het ruitergewicht kan dragen. doe je dat niet, krijg je idd een paard met versleten ruggewervels. Ruggewervels zelf doen niks, de spieren moeten het opvangen.

En durf je nu echt te beweren dat jouw paard, zoals elk paard het niet fijner zou vinder om zo min mogelijk ruitergewicht te dragen? Kom op zeg!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:49

Jessix schreef:
astridklomp schreef:

En durf je nu echt te beweren dat jouw paard, zoals elk paard het niet fijner zou vinder om zo min mogelijk ruitergewicht te dragen? Kom op zeg!

Tuurlijk is dat wel zo, maar denk dat ze dan nog veel liever helemaal niet willen dat er iets op hun rug zit nietwaar ;)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:50

Ik denk zelfs dat mijn paard het fijner zou vinden om helemaal geen ruiter op zijn rug te hebben!

Maar als ie dan een ruiter op zijn rug heeft liever 1 die goed rijd en wat zwaarder is dan 1 die in zijn mond rukt en plukt en licht is!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:57

astridklomp schreef:
Ik denk zelfs dat mijn paard het fijner zou vinden om helemaal geen ruiter op zijn rug te hebben!

Maar als ie dan een ruiter op zijn rug heeft liever 1 die goed rijd en wat zwaarder is dan 1 die in zijn mond rukt en plukt en licht is!

Zal vast niet de bedoeling zijn van deze veel gemaakte opmerking, maar het komt wel een beetje over dat iedere lichte ruiter niet goed rijdt. Mijn pony heeft liever een goed rijdende lichte ruiter dan een slecht rijdende zware ruiter op zijn rug. Want ook onder de zwaardere ruiters zijn er personen die niet kunnen rijden en hupsen en bupsen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:08

gr_roos schreef:
astridklomp schreef:

Zal vast niet de bedoeling zijn van deze veel gemaakte opmerking, maar het komt wel een beetje over dat iedere lichte ruiter niet goed rijdt. Mijn pony heeft liever een goed rijdende lichte ruiter dan een slecht rijdende zware ruiter op zijn rug. Want ook onder de zwaardere ruiters zijn er personen die niet kunnen rijden en hupsen en bupsen.

Ja dat heb ik ook al gezegd, een zware ruiter die niet kan rijden is het allerslechtste natuurlijk! Ik zeg ook niet dat iedere lichte ruiter slecht rijdt! Alleen ter vergelijking is een zwaardere ruiter die goed rijd beter dan een lichte die slecht rijd. Maar dat lijkt me logisch....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:18

astridklomp schreef:

Nu stel je twee kwaden tegenover elkaar...dat is een onzinnige vergelijking, het is beide niet ideaal.

Uitgaande van gelijke rijkunsten is een lichte ruiter gewoon fijner voor het paard. Lijkt me niet dat iemand dat kan ontkennen. Ik ben niet echt dik maar ook zeker niet meer vederlicht. Toen ik laatst een paar kilo was afgevallen merkte ik gewoon aan het paard wat ik rij dat ze fijner liep.

Tuurlijk gaat paard niet dood van een paar kilo meer (als het binnen de perken blijft) maar als je je paard een plezier wil doen en beiden fijner wil rijden dan is het de moeite waard om, naar je mogelijkheden, zo licht mogelijk te blijven. Je rijdt zelf gewoon ook echt prettiger en beter als je ruimte in het zadel hebt en geen hele dikke bovenbenen hebt waar je de flappen soms onder vandaan moet trekken om je beenhouding goed te krijgen (ik spreek hier uit ervaring :+ ). Wat is het nut om dat te ontkennen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:23

astridklomp schreef:

Waarom rij je dan op dat paard? :?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:27

Waratje schreef:
astridklomp schreef:

Ik denk dat ieder paard dat wel vind Waratje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:28

Nee, Suuskipje, dat vindt niet ieder paard. ;)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:29

Waratje schreef:
astridklomp schreef:

Dat geld voor elk paard, om het paard een plezier te doen en niet te belasten zou je op geen 1 paard moeten rijden. Een paard zou ook liever 24 uur op de prairie lopen. Ik zou ook liever niet werken en alleen maar leuke dingen doen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:31

Omdat ik egoïstisch ben :Y)
Hoewel ik het betwijfel of ze het leuk vinden om niets meer te doen. Misschien als ze nooit iemand op de rug gehad hebben dat het dan anders is.

Mijn (sport)paard begon zich na 4 maanden te vervelen en overal overheen te springen en als eerste bij het ek te staan. Nu zijn we weer aan het rijden, helaas voor haar alleen dressuur en dan rent ze wel eens weg als ik het land op kom. Hoef er nooit achteraan, maar ze mag gerust af en toe geen zin hebben. Mijn pony doet vanwege peesproblemen heel weinig, maar dat hij met mijn vorige bijrijder na 3 jaar weer op concours was zag je hem weer blij worden.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:33

Waves schreef:
astridklomp schreef:

Nu stel je twee kwaden tegenover elkaar...dat is een onzinnige vergelijking, het is beide niet ideaal.

Uitgaande van gelijke rijkunsten is een lichte ruiter gewoon fijner voor het paard. Lijkt me niet dat iemand dat kan ontkennen. Ik ben niet echt dik maar ook zeker niet meer vederlicht. Toen ik laatst een paar kilo was afgevallen merkte ik gewoon aan het paard wat ik rij dat ze fijner liep.

Tuurlijk gaat paard niet dood van een paar kilo meer (als het binnen de perken blijft) maar als je je paard een plezier wil doen en beiden fijner wil rijden dan is het de moeite waard om, naar je mogelijkheden, zo licht mogelijk te blijven. Je rijdt zelf gewoon ook echt prettiger en beter als je ruimte in het zadel hebt en geen hele dikke bovenbenen hebt waar je de flappen soms onder vandaan moet trekken om je beenhouding goed te krijgen (ik spreek hier uit ervaring :+ ). Wat is het nut om dat te ontkennen?

Hmm, ja daar moet ik je wel gelijk in geven.... dat geef ik toe! Het rijd wel fijner als je slanker bent dat ontken ik niet, en misschien vind het paard het ook wel fijner (alhoewel ik dat aan mijn paard dus niet merk, ben ook slanker en weer dikker geweest). Maar het gaat erom of het paard er schade aan ondervind.
En dan denk ik nogmaals dat dat alleen is als een dikker iemand het paard rijtechnisch slecht rijd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:40

astridklomp schreef:
Dat geld voor elk paard, om het paard een plezier te doen en niet te belasten zou je op geen 1 paard moeten rijden. Een paard zou ook liever 24 uur op de prairie lopen. Ik zou ook liever niet werken en alleen maar leuke dingen doen.

Kennelijk zijn mijn paarden dan geen "paarden" en een aantal paarden van anderen ook niet, want die zijn compleet van de kook als ze niet mee mogen doen.
Ons kwartje zou zeker niet liever op de prairie lopen, die vindt het enorm gemakkelijk dat hij zijn voer krijgt en dat hij in de winter 's nachts op stal mag. Hij is een watje dat op de prairie waarschijnlijk niet eens volwassen was geworden.

Enne, als jij je werk niet leuk vindt, waarom zoek je dan geen ander werk? Ik vind werken in ieder geval wel leuk, ook al zijn er onderdelen waar ik minder enthousiast over ben zou ik mijn baan ernstig missen als ik hem niet meer had. En dat is echt niet een financiele overweging, maar vooral toch het werk en de bijbehorende contacten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:43

Ik heb ook echt helemaal niemand op dit topic gezien die dat ontkent waves. Maar niemand heeft nou eenmaal uitsluitend ideale omstandigheden te bieden. Zolang het totale pakket dat jij als ruiter/verzorger het paard te bieden hebt, past bij het paard en leidt tot een gezond en prettig in zijn vel zittend paard is er geen probleem. Het kan altijd op punten beter, bij een ieder van ons, maar zolang iederen binnen zijn mogelijkheden en onmogelijkheden zijn best doet, varen de paarden daar gewoon wel bij. Als afvallen om wat voor reden dan ook een onmogelijkheid is, kun je wel beseffen dat je zwaarder bent en daarbij extra nadenken over hoe je omgaat met die belasting/piekbelasting. Zo kun je bijvoorbeeld wat vaker longeren, goed over de rug zodat je zeker weet dat de rugspieren van je paard goed ontwikkeld worden/blijven. Met een krukje opstappen ter voorkoming van piekbelasting, kortere stukjes doorzitten, investeren in een zo goed mogelijke zit en zadel dat jouw gewicht het best verdeeld, zijn allemaal dingen waar je rekening mee kunt houden, zodat je het nadeel wat je hebt tov die lichtere ruiter zo min mogelijk maakt. Allerbelangrijkste is uiteindelijk de klik die jij met je paard en je paard met jou heeft. Wil hij/zij het voor jou doen met datgene wat jij te bieden hebt.
En ik betwijfel of mijn paard het fijn zou vinden op de prairie hoor...geen appels...geen wortels...geen aandacht, wel hitte, geen garantie op voldoende voer en water, prairiehonden die in je benen kunnen hangen. Vinden wij het nog prettig om in een hol te wonen met een berevel...geen auto of fiets, geen luxe leventje, lekker wijntjes, en geen paardjes...dat is onze natuurlijke leefomstandigheid. Kijk naar je paard en zie waar hij of zij goed onder gedeidt...en dat verschilt per paard, net zoals het per mens verschilt hoe hij graag leeft en waar ie zich prettig bij voelt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:45

Hoe weet je dat jouw paard dat vind Waratje, kan jij paards spreken? Ik denk dat het voornamelijk is omdat hij de andere paarden ziet die dan weggaan uit het land of de stal, dat hij dan ook wil, kuddedier. Diep van binnen blijven het 'wilde' dieren die liever in een kudde staan grazen op een groot stuk land dan door een stoffige bak lopen met iemand op zijn rug.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:50

Waratje schreef:
astridklomp schreef:

Kennelijk zijn mijn paarden dan geen "paarden" en een aantal paarden van anderen ook niet, want die zijn compleet van de kook als ze niet mee mogen doen.
Ons kwartje zou zeker niet liever op de prairie lopen, die vindt het enorm gemakkelijk dat hij zijn voer krijgt en dat hij in de winter 's nachts op stal mag. Hij is een watje dat op de prairie waarschijnlijk niet eens volwassen was geworden.

Enne, als jij je werk niet leuk vindt, waarom zoek je dan geen ander werk? Ik vind werken in ieder geval wel leuk, ook al zijn er onderdelen waar ik minder enthousiast over ben zou ik mijn baan ernstig missen als ik hem niet meer had. En dat is echt niet een financiele overweging, maar vooral toch het werk en de bijbehorende contacten.

Ik denk dat geen 1 paard van ons het op de prairie zo overleven, daar hebben wij ze teveel voor verwend :D En er zijn vast paarden die het leuk vinden om te werken, net zoals jij het leuk vind om te werken. Zoals er ook paarden en mensen zijn die liever niet werken.
En ik heb een hele leuke baan hoor, een leuk eigen bedrijf al 10 jaar, werk thuis en kijk vanaf mijn werkplek naar mijn paard. Maar als ik echt moest kiezen zou ik nog meer tijd voor mijn dieren willen hebben :D En helaas, paard aan huis en geen werk=geen geld gaat niet lukken.
We dwalen wel een beetje af nu.......

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:56

Niet allen verwend, door gericht fokken op eigenschappen die ideaal zijn voor onze (al dan niet sport) behoefte, zullen de meeste paarden die bij ons op stal staan niet meer de juiste eigenschappen en instincten hebben om te overleven maar daarentegen betere eigenschappen als rijpaard hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:06

astridklomp schreef:
Maar het gaat erom of het paard er schade aan ondervind.

'Negatief effect' staat er in de ts titel.

Aan alle paardrijden ligt een ethisch compromis ten grondslag. Daarna geldt hoe minder belastend hoe beter.

Het negatieve effect van overgewicht is een optelsom van zwaardere belastingen met gevolgen naar de ernst ervan.
Vervolgens trekken blijkbaar zichzelf overgewichtig vindende ruiters zich dit evidente gegeven aan en gaan om zich heen meppen.

Overgewicht belast extra. Wie de schoen past moet die zélf aantrekken.