Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:23

FEI schreef:
FEI Round-Table Conference Resolves Rollkur Controversy 09/02/2010

http://www.fei.org/Media/News_Centre/Ne ... Feb10.aspx
Following constructive debate at the FEI round-table conference at the IOC Headquarters in Lausanne today (9 February), the consensus of the group was that any head and neck position achieved through aggressive force is not acceptable. The group redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable. The technique known as Low, Deep and Round (LDR), which achieves flexion without undue force, is acceptable.

The group unanimously agreed that any form of aggressive riding must be sanctioned. The FEI will establish a working group, headed by Dressage Committee Chair Frank Kemperman, to expand the current guidelines for stewards to facilitate the implementation of this policy. The group agreed that no changes are required to the current FEI Rules.

The FEI Management is currently studying a range of additional measures, including the use of closed circuit television for warm-up arenas at selected shows.

The group also emphasised that the main responsibility for the welfare of the horse rests with the rider.

The FEI President HRH Princess Haya accepted a petition of 41,000 signatories against Rollkur presented by Dr Gerd Heuschman.

The participants in the FEI round-table conference were:

HRH Princess Haya, FEI President
Alex McLin, FEI Secretary General
Margit Otto-Crépin, International Dressage Riders Club Representative
Linda Keenan, International Dressage Trainers Club Representative
Sjef Janssen, Dressage Representative
Frank Kemperman, Chairman, FEI Dressage Committee (by conference call)
François Mathy, International Jumping Riders Club Representative
David Broome, Jumping Representative
Jonathan Chapman, Eventing Representative
Roly Owers, World Horse Welfare Representative
Tony Tyler, World Horse Welfare Representative
Ulf Helgstrand, President, Danish Equestrian Federation
John McEwen, Chairman, FEI Veterinary Committee
Dr Sue Dyson, Veterinary Representative
Dr Gerd Heuschman, Veterinary Representative
Prof. René van Weeren, Veterinary Representative
Jacques van Daele, FEI Honorary Steward General Dressage
Graeme Cooke, FEI Veterinary Director
Trond Asmyr, FEI Director Dressage and Para-Equestrian Dressage
John Roche, FEI Director Jumping and Stewarding
Catrin Norinder, FEI Director Eventing
Carsten Couchouron, FEI Executive Director Commercial
Richard Johnson, FEI Communications Director

The Federation Equestre Internationale (FEI), founded in 1921, is the international body governing equestrian sport recognised by the International Olympic Committee (IOC) and includes 133 National Federations. Equestrian sport has been on the Olympic programme since 1912 with three disciplines - Jumping, Dressage and Eventing. It is one of the very few sports in which men and women compete on equal terms. It is also the only sport which involves two athletes - horse and rider. The FEI has relentlessly concerned itself with the welfare of the horse, which is paramount and must never be subordinated to competitive or commercial influences.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:26

Ach, paarden kunnen zich goed aanpassen aan omstandigheden, maar mensen kunnen dat ook.
Wij noemen dat maskeren. Ben benieuwd wie naast wie gaat zitten en of ze allemaal blijven.

Ik zou met erwtjes gaan schieten, }:) zout, peper of suiker in enkele glazen doen, veters aan elkaar knopen, schoenen insmeren met 1 seconde lijm en dat soort ongein. }> Daarom hebben ze mij vast deze keer ook niet uitgenodigd O:)

Denk dat de heren en dames zich vast wel nobel opstellen tegenover elkaar. Dat heet ook wel 'politieke belangen' en netwerken.

Ik wacht het officiele wel even af.

Heej FS da's snel !
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-02-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:29

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:56

Omdat: the consensus of the group was that any head and neck position of the horse achieved through aggressive force is not acceptable. The group redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable. The technique known as Low, Deep and Round (LDR), which achieves flexion without undue force, is acceptable.

concensus, ik ben het spoor bijster....:\

'k Ga eten.

FaberSmid

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:36

Paardentango de goede kant op gaat met kleine stapjes en de slechte kant op met grote stappen. Het is nu weer aan de ruiters met dit besluit positief om te gaan en niet te misbruiken. Zodat de jury en organisatie niet behoeven in te grijpen. Of dat er weer topic's etc zoals op bokt nodig zijn, voor de paarden te spreken.
Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat "alles" verboden en aangepakt zou worden. Had ook niet raar opgekeken als er niks verboden zou worden. Het is gelukkig de tussenweg geworden, afwachten wat het de paarden, paardensport en ons ruiters brengen zal.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:48

En nu maar hopen dat de stewards goed opgeleid worden, en erkennen wat het verschil is.
Verbieden vind ik een tussen weg, maar kleine stapjes voorwaarts is beter als grote stappen achterwaarts.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:40

Negatief straffen en positief belonen.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 06:58

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 13:55

clarence schreef:
Lekker Western:

http://i962.photobucket.com/albums/ae10 ... da4190.jpg

Foto is te breed en moet dus link plaatsen.

Slof aan de beugels.

Ouch...... (en dit mag dus niet meer van de FEI als ik het goed begrijp... Dat is namelijk de hoofdhalshouding met geweld forceren) Onder welke vlag wordt western eigenlijk gereden? Niet onder de FEI toch? Vooralsnog is western ook geen olympysche discipline...

De bonte achterin loopt er ook niet florrisant bij... Toevallig Western insiders die hier meer van weten?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:08

Neen Paardentango,
Een goed lezer heeft en half woord nodig; "Without undue force". Daarmee zou men anderen ook een wat ruimte kunnen geven voor hun opvattingen.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:17

Die post begrijp ik niet goed Kadankovitch?

Wat bedoelt u daar precies mee, vindt u dat ik een slechte lezer of/en geef ik anderen geen ruimte voor hun opvattingen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:30

Neen de Tekst van Het FEI geeft ruimte vor andersdenkenden: Ik vind het een Salomons-oordeel. Ik ben er heel blij mee. Hyperflexie wordt bepaald door de mate van kracht waarmee een paard in die houding wordt gebracht: Geen Kracht= Geen Hyperflexie.
Ik ga rijden!

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:31

jasmijn78 schreef:
clarence schreef:
Lekker Western:

http://i962.photobucket.com/albums/ae10 ... da4190.jpg

Slof aan de beugels.

Ouch...... (en dit mag dus niet meer van de FEI als ik het goed begrijp... Dat is namelijk de hoofdhalshouding met geweld forceren) Onder welke vlag wordt western eigenlijk gereden? Niet onder de FEI toch? Vooralsnog is western ook geen olympysche discipline...

De bonte achterin loopt er ook niet florrisant bij... Toevallig Western insiders die hier meer van weten?

Dit is in Amerika. Geen FEI wedstrijd, maar maakt wel duidelijk dat Rollkur niet alleen in de dressuur voorkomt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:17

Zo zie je maar weer met bovenstaande foto van Clarence, waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas... Als het alleen om dierenliefde gaat, is er ook nog genoeg te doen in andere disciplines.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:28

clarence schreef:
Lekker Western:

http://i962.photobucket.com/albums/ae104/aganci1/Florida4190.jpg

Slof aan de beugels.

Alle hulpteugels zijn toch niet toegestaan, op het wedstrijdterrein?
Dit soort ruiters genadeloos aanpakken en straffen!

Kadankovitch hoe zit het dan met?:
Any head and neck position achieved through aggressive force is not acceptable. FEI redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable.

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:26

Column Ton Corbeau (11 feb)

Hyperflexie

"Hyperflexie als onderdeel van de training blijft de gemoederen bezighouden. Op 9 februari, na het ter perse gaan van dit nummer, is een rondetafelgesprek bij de FEI, waarin voor- en tegenstanders uit verschillende rijdisciplines aan het woord komen.

Hyperflexie wordt al vele jaren toegepast door olympische winnaars en andere kampioenen, maar laag, diep en rond ingestelde paarden – slechts een klein onderdeel van de dressuurtraining – worden bij vlagen fel bekritiseerd door puristen uit de klassieke rijkunst en de buitenwacht. Internet blijkt daarbij een geducht wapen te zijn. Zin en vooral onzin vinden er wereldwijd hun weg. De FEI zit met de ontwikkelingen in zijn maag. Men voelt de druk. In Cavallo (februari) staat een nieuwe bijdrage aan de discussie. Onderzoekers hebben ontdekt dat bij hyperflexie de luchtwegen van het paard zich vernauwen waardoor het paard ademhalingsproblemen krijgt. Andere wetenschappers bestrijden dit weer. Kortom, wederom geen duidelijkheid, maar de toon is gezet. Het grootste probleem is de FEI zelf. Visie en standvastigheid ontbreken. Dat kan de totale paardensport opbreken. Laag, diep en rond ingestelde paarden zijn niet nieuw. Springruiters doen niet anders sinds de jaren zeventig. Niemand heeft het daar over. Maar zodra op het voorterrein een dressuurruiter zijn paard dieper instelt, klikken en draaien camera’s. Dit geeft aan dat het in dressuur om meer gaat dan dierenwelzijn. Verliezen went nooit. Als de FEI toegeeft aan de waan van de dag door geen duidelijk standpunt in te nemen, dan zijn vervolgens bitten, sporen en het paardrijden zelf aan de beurt. Waarom zou je er op gaan zitten? Paarden in de westerse wereld ontlenen hun bestaansrecht slechts aan het feit dat ze in de sport van toegevoegde waarde zijn voor de mens. Zo niet, dan verdwijnen ze snel uit het landschap. Onderzoek, voorlichting en adequate scholing kunnen tegenwicht bieden. Daarin moet door de paardenwereld veel meer worden geïnvesteerd, wil men de eigen sport voor de toekomst veiligstellen."

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hier volledig mee eens ben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:35

Meneer Corbeau zou beter moeten weten dan voorafgaand aan het inmiddels plaatsgevonden gesprek, te speculeren. En dit nu nog plaatsen is nogal zinloos. De uitkomsten zijn inmiddels toch in grote lijn bekend en men is in afwachting van de uitwerking van de details. Doemdenkerij over de toekomst van de paardensport.. och..

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:38

Jannepauli schreef:
Meneer Corbeau zou beter moeten weten dan voorafgaand aan het inmiddels plaatsgevonden gesprek, te speculeren. En dit nu nog plaatsen is nogal zinloos. De uitkomsten zijn inmiddels toch in grote lijn bekend en men is in afwachting van de uitwerking van de details. Doemdenkerij over de toekomst van de paardensport.. och..

Als we over zinloos beginnen kunnen we direct de halve discussie schrappen, dus dat is wel erg makkelijk gezegd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 03:31

Wat ik me inmiddels afvraag, willen we er echt met z'n allen heen, dat straks paardrijden verboden wordt? Ook voor alle mensen, die het vriendelijk bedoelen? Het gehak en getak in een bepaalde vorm van sport (vooral de dressuur) en dan denken dat het geen gevolg zal hebben voor hun eigen diervriendelijke vorm?
Als de leek of semileek gaat bepalen wat er nu echt diervriendelijk is en die kant willen blijkbaar velen op, nou knoop al je fijne zaakjes maar in de boom, als jullie allemaal jullie zin krijgen, mag je NIET meer op een paard zitten. En wie wordt daar blij van, de slager misschien? En de hoefsmid heeft niet veel meer te doen... en de rest aan paardengerelateerde beroepen....
Goed stuk van Ton Corbeau.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:38

Setteke bull de paardensport wordt helemaal niet verboden, dat maakt u er van door uw negatieve mening te schrijven. Het is geen aanvallen op dressuur. Dan heeft u niet alles goed gelezen en begrepen. Het is ook geldig voor springen en hopelijk voor de gehele paardensport in de toekomst. Of bent u nu werkelijk van mening dat de ruiter maar mag doen en laten ten kosten van de welzijn van de paarden en sport, omdat volgens uw mening dan de sport blijft toegestaan en voorbestaan? De hoefsmeden behouden hun werk wel, net als de rest van de sport. Omdat het ook niet ten behoeve van de welzijn van de paarden is, dat alle paarden maar in het wild gejaagd worden en dan aan hun lot overgelaten. Bijvoeren mag immers ook niet, ziet u alle paarden met ziektes en hoefproblemen etc al verwilderen?
Waarom niet gezamenlijk werken aan het verbeteren van de welzijn van de paarden en de sport? Daar heeft ieder zijn voordelen van en niet alleen maar nadelen zoals u zo negatief schrijft.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:46

Daar kan ik maar een ding op zeggen FS, zoals u het verwoordt zo zou het moeten zijn. Chapeau !
Op naar een hoger niveau.

Laat de paardensport een positieve impuls krijgen aub.
Waar woorden als riuterlijk en sportief weer waarde krijgen.

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:22

setteke schreef:
Wat ik me inmiddels afvraag, willen we er echt met z'n allen heen, dat straks paardrijden verboden wordt? Ook voor alle mensen, die het vriendelijk bedoelen? Het gehak en getak in een bepaalde vorm van sport (vooral de dressuur) en dan denken dat het geen gevolg zal hebben voor hun eigen diervriendelijke vorm?
Als de leek of semileek gaat bepalen wat er nu echt diervriendelijk is en die kant willen blijkbaar velen op, nou knoop al je fijne zaakjes maar in de boom, als jullie allemaal jullie zin krijgen, mag je NIET meer op een paard zitten. En wie wordt daar blij van, de slager misschien? En de hoefsmid heeft niet veel meer te doen... en de rest aan paardengerelateerde beroepen....
Goed stuk van Ton Corbeau.

Ik ben het met je eens.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:51

Een hoofdredacteur moet reageren en zal dus ook wel speculeren.
Ik vind het een goed stuk, dat qualitate qua, ook achterhaald zal worden.
Ik heb, denk ik, hetzelfde gevoel als Setteke: Er heerst en stemming waarbij eenieder die ook maar iets ten gunste van laag rond en diep, Janssen/van Grunsven, of elke andere die hierbij betrokken kan worden, durft te schrijven, bijna onmiddelijk wordt aangewreven voorstander te zijn van een willekeurig gebruik van paarden, of anders geschreven; men wordt in de hoek geplaatst van mensen die onwillig zijn, in te zien dat de andere kant het absolute gelijk aan haar zijde heeft. ONWILLIG DUS STRAFBAAR zo de inquisitie. Die andere kant die alles wat maar riekt naar Janssen en de hele tritst, per definitie, afkeurt : DIT LIJKT MEER OP EEN HETSE. Hier is op dit moment geen redelijke, serene, discussie te voeren.

Ik ben zeer tevreden met de her-definitie, uitgevoerd door het FEI, waardoor het gewelddadige element van de handeling apart is gezet en zodoende de personen die op zorgvuldige wijze hun paarden lager, ronder en dieper willen instellen, dat kunnen blijven doen.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:22

Als de 'partijen' niet naar elkaar luisteren - tja, dan is er geen discussie te voeren. Stemmingmakerij zoals het doemdenken over wat er mogelijk met de toekomst van de paardensport te gebeuren staat van Corbeau et al maakt de zaak er niet beter op.
De meesten die zich uitgesproken hebben tégen de rollkür zijn tevreden met het nu bereikte resultaat. Het gebruiken van de LDR-methode is een keuze - - K. ik ga er van uit dat u, althans in theorie, genoeg kennis heeft om te weten dat men ook voor andere trainingswijzen kan kiezen. Wat mij betreft staat het iemand vrij om voor LDR te kiezen als het paard dit aan kan (i.e. als het niveau van het paard zodanig is dat het dier er aan toe is) en zolang het zonder dwang- of krachtmiddelen gebeurt.

Wat mij betreft is er geen hetze - ik krijg echter wel het gevoel dat er een aantal pro-rollkür mensen zijn die nu het dekseltje op de neus kregen van de FEI en toch nog even willen doorzeuren door wat olie op het vuur te gooien door te jammeren dat "de sport kapot gaat".

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:01

Kadankovitch wist niet dat u zo een hyperflexi rollkur fan was? Lijkt wel of u een uitnodiging heeft verkregen?

Jannepauli dat heeft u zeer goed beschreven, dacht dat ik de enige was die het idee had dat de hyperflexy rollkur ruiters aan het janken waren dat de sport nu verloren zal gaan zonder hun manier van rijden.