Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:25

:+ geloof me.. dat half jaartje maakt niet veel uit ;) een paard op 3 jaar is ook nog niet volgroeid dus eigenlijk net zo zielig...

mriaam

@ Lovely, een half uur is ook lang, maar daar word 15 minuten in gestapt, ik heb haar nou een maand en ze kon niet een normaal stappen met los teugeltje dat vond ze super raar :)) Ik wil het wel veranderen maar ik sta helaas ergens waar 100 andere paarden zijn, dus ik zoek op dit moment de rustige tijden uit, vorige keer reed ik met 10 andere en dan stop ik er maar gelijk mee zo zonder stuur valt er dan nog niet op te rijden.
Maar ik geef je wel gelijk hoor het kan alleen niet anders :(

Daisies

Waar begin je dan niet gewoon met 2 als het toch niks uitmaakt ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:27

ja das een goed idee! dat kan ik idd wel doen ja... :+

de paarden worden met 2 jaar op de foto gezet (bewezen is dat dan de evt. oc ocd tjes volgroeid zijn!) mochten ze iets hebben worden ze meteen geopereerd, kunnen ze heel de zomer bij komen en begin ik meestal in nov. met longeren
en zo raar is dat niet hoor (kijk maar naar de hengstenkeuringen)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:28

Dit paard is wereldkampioen geworden... Dit paard heeft geen drie, maar maar liefst 5 gangen en beheerst deze in perfectie... ondanks dat het paard eerst heeft mogen uitgroeien.
Het paard is nu verkocht en heeft werkelijk tonnen opgeleverd! Ik begrijp dat er soms wat grappig wordt gedaan gezien het formaat van deze paarden, maar het is serious business. Een zeer getalenteerde temperamentvolle hengst opleiden is geen geintje voor recreatieruiters, trust me....

Afbeelding

Anoniem

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:29

Maar Ninx, het enige wat deze paarden op hun top dus hoeven te doen is de gangen laten zien en meer niet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:30

daisies schreef:
Ninx volgens mij zie jij niet in dat een ijslander geen top dressuur paard is :n dit is niet verkeerd bedoeld maar een sportpaard en een ijslander is wel even een verschil. En ja je hebt ook ijslanders die in de sport mee draaien maar niet in de top sport

Hahaha, niet praten over wat je niet weet.
Los daarvan: we hebben het over inrijden van jonge paarden... we hebben het niet uitsluitend over het inrijden van jonge paarden die op olympisch niveau moeten meedraaien of wel?
Er zijn hier in dit topic mensen met eigen paarden die ze vroeg hebben beleerd, en mensen die ze later hebben beleerd... geen van deze mensen rijdt op wereldniveau... laten we daar duidelijk over zijn.
Het lijkt me dat we moeten bepalen wat wenselijk is voor het GROS van de paarden voor het GROS van de mensen, en niet alleen voor Edward Gal en de zijnen... daar zijn er nl maar een handjevol van.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:30

Nee dat snap ik ook wel, heb ook niet gezegd dat het recreatiepaarden zijn. Maar het is geen topsport paard. En daarmee zal ik het ras niet afkraken. Vind het enorm knap dat een paard 5 gangen heeft en wil ooit nog wel eens op een ijslander rijden! Maar ik blijf bij mijn standpunt dat het geen topsport paard is

essiesilly ; Als 2,5 en 3 niet uitmaakt. Tsja? Dan 2? 1,5? Wat maakt het allemaal uit :roll:

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:31

yeah right...

Daisies

Vertel dan eens wat een Ijslander allemaal moet kunnen als het een echte topper is?

RandyOrton25

Ninx schreef:
Dit paard is wereldkampioen geworden... Dit paard heeft geen drie, maar maar liefst 5 gangen en beheerst deze in perfectie... ondanks dat het paard eerst heeft mogen uitgroeien.
Het paard is nu verkocht en heeft werkelijk tonnen opgeleverd! Ik begrijp dat er soms wat grappig wordt gedaan gezien het formaat van deze paarden, maar het is serious business. Een zeer getalenteerde temperamentvolle hengst opleiden is geen geintje voor recreatieruiters, trust me....

Afbeelding

hoe oud was dit paard toen het werd beleerd???

daar komt volgens mij ook bij dat de meeste paarden met 12 op hun top zitten qua leer vermogen wat dus betekend dat als je een paard uit laat groeien tot 6of 7 jaar je nog gemiddeld 6 jaar heb om hem op hoog niveau te krijgen.
dat gaat niet werken
Laatst bijgewerkt door RandyOrton25 op 21-12-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:32

essiesilly schreef:
yeah right...

Waar is de grens dan? Voor mij is dat 3. Als dat voor jou 2,5 is. Is dat jouw keuze toch?

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:33

Ik vind dat je niet zomaar een leeftijd kan noemen van dan kun je gaan beginnen. Leer kijken naar je paard om te zien of hij/ zij er aan toe is. Hoe is hij/zij in z'n ontwikkeling en gedrag? Is z'n rug voldoende ontwikkeld? Ik denk dit vele malen belangrijker is dan te kijken naar de leeftijd. Sommige paarden zijn met 3 al behoorlijk ver in hun ontwikkeling, sommige zijn dat pas rond hun zevende. Waarom een leeftijdsgrens stellen? En het beleren hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de paarden meteen vol aan de bak moeten, ook spelenderwijs kan je een paard een boel leren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:34

Lovely schreef:
Maar Ninx, het enige wat deze paarden op hun top dus hoeven te doen is de gangen laten zien en meer niet?

Een paard kan deze gangen niet in perfectie beheersen wanneer ie niet dressuurmatig 100% voorelkaar is.
Het is inderdaad een ander type paarden dan de wolbollen die je tegenkomt in het NL bos.
Maar voor zowel de paarden die op wereldniveau meedraaien, als de paarden die op lokaal niveau meedraaien geld dezelfde vuistregel: niet te vroeg beginnen.
De gangen correct rijden met voldoende schwung, en volkomen taktzuiver is ware kunst... een niveau wat ik naar alle waarschijnlijkheid nooit zal behalen (dat weet ik wel zeker).
Daar doe je ook jaaaaaaren over, de opleiding is dan ook lang en zeer afwisselend...
Het zal je versteld doen staan hoe die wereld in elkaar steekt, het heeft mij destijds echt gegrepen... ik denk dat je het echt interessant zou vinden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:34

daisies schreef:
essiesilly schreef:
yeah right...

Waar is de grens dan? Voor mij is dat 3. Als dat voor jou 2,5 is. Is dat jouw keuze toch?

respecteer dat ook dan ;) en niet van die domme geintjes maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:35

In de westernsport worden de paarden al met 2 beleerd en ook daar wordt van gezegd dat de dieren er geen nadeel bij hebben.

Ninx, je wilt het hebben over het GROS van de paarden, maar je komt zelf wel met Het Lichtend Voorbeeld De Wereldkampioen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:36

Respecteer jij dan dat mijn grens ergens anders ligt? Want dat doe je ook niet. een grens is een keuze. En die keuze moet ieder voor zich zelf maken

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:37

dat doe ik wel.. mij maakt het niet uit dat jij later zadelmak maakt hoor...
jij komt met die geintjes dat ik m n veulen, jaarling en 2 jarige zadelmak moet maken omdat het met toch niks uit maakt :S

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:39

Fijn dat je snapt dat het een grapje was :')

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:40

lach me dood... ( lijk nu net jerney van idols)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:44

Lovely schreef:
In de westernsport worden de paarden al met 2 beleerd en ook daar wordt van gezegd dat de dieren er geen nadeel bij hebben.

Ninx, je wilt het hebben over het GROS van de paarden, maar je komt zelf wel met Het Lichtend Voorbeeld De Wereldkampioen.

Ik sluit mij aan bij jullie Grand Prix argumenten.
Maar geef wel aan dat de behandeling van toppers niet anders is dan de recreatie-paarden.
Doordat de sport nu wel populairder wordt, komt commercieel belang er nu ook ingeslopen en worden er al paarden vroeger beleerd om er eerder klinkende munt uit te slaan.
Zeer kwalijk, en hopelijk zet deze tendens niet door.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:48

Lovely schreef:

Modellen beweren ook kerngezond te zijn op een dieet van citroenwater.... dus in hoeverre we die beweringen serieus moeten nemen.
Iedereen die zich heeft verdiept in de binnenzijde van paarden en dus weet hoe het skelet eruitziet en hoe het zich ontwikkeld, weet toch wel beter dan dat?
Kinderen mogen niet voor niets niet meer in een fabriek werken, of zouden die er ook geen nadelen aan ondervinden? Lekker bakstenen laten sjouwen op 4-jarige leeftijd ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:49

De druk wordt steeds eerder gelegd. Wat ik wel een goed ding vind is dat er een leeftijdgrens is bij wedstrijden. Helaas is dit erg ruim genomen en betekent dus dat als een paard bijv in december pas 4 wordt. in januari al 5 is en dus hoger mag starten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:50

dat vind ik ook goed, maar dat zelfde paard mag pas vanaf april een klasse hoger starten :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:51

Ja klopt. Maar stel je paard wordt in december 3, officieel vanaf 1 januari 4 en mag dus al L1 en L2 starten op zijn 3e levensjaar. Dan pas 3 en 4 maanden