Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:40

pharagirlke schreef:
Dus we zijn het er over eens dat dit paard normaal niet zo loopt zoals hij op dit moment loopt?

Al eens eerder is gezegd dat geen paard zo loopt zoals in de hogere proeven van hem gevraagd wordt. Zelden een paard gezien die spontaan in de wei een pirouette in passage maakt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:41

Ben benieuwd wie hier daadwerkelijk de bewegen plaatjes heeft gezien. Foto's vertekenen ontzetten. Ik krijg pijn in mijn hoofd als ik de foto hier zie, terwijl ik van het bewegende beeld heel erg blij wordt. Dat dier loopt zo schijjjnbaar moeiteloos door de baan. Daarbij een extra hulde aan Edward die er alles aan doet om de ontspanning te bewaren. Dat lukt niet altijd ( dier is ook nog maar 9 )maar wat wel zichtbaar beter wordt.

Vind ik op hem op de eerste foto wel een dweil hoor. Daar wordt hij slecht gereden. Nog een wonder dat ie daar zijn voorbenen van de grond krijgt.

WinBinChes

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:42

HC, ik vind je meeste post erg interesant om te lezen, maar dat laaste moet je me wel medisch kunnen onderbouwen. Is daar onderzoek naar gedaan, of ook weer boeken kennis. Daarbij maakt elk paard en de uitgestrekte draf langere passen, niet alleen dit paard. Deze gooit daarbij ook zijn benen meters hoog de lucht in.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:43

sarabande schreef:
pharagirlke schreef:
Dus we zijn het er over eens dat dit paard normaal niet zo loopt zoals hij op dit moment loopt?

Al eens eerder is gezegd dat geen paard zo loopt zoals in de hogere proeven van hem gevraagd wordt. Zelden een paard gezien die spontaan in de wei een pirouette in passage maakt.

Ik wou net zeggen, volgens mij loopt geen GP paard ''normaal'' in de proeven :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:45

ThePast03 schreef:
Peelie schreef:
Dat vind ik reuze meevallen... Je ziet aan hem dat hij aanleg heeft voor veel knieactie (zoals bij veel ander paarden, maar waar het er nooit uitgereden word) en dat benut edward.

Ik vind zijn draf niet spectaculair als hij normaal draft...

Daar verschillen de meningen dus over. De een zegt dat hij dit van nature heeft en de ander zegt dat het Edward is die dit eruit rijdt (al dan niet getrixt).

Als een paard het er van nature niet in heeft, krijg je het er ook niet op zo'n manier uitgereden. Ook al ben je Anky of edward of Adelinde Cornelissen. Je hebt een paard nodig met kwalitatief goede bewweging en voor dit soort bewegingen een paar met een "knietje" in de draf. Als je een paard hebt met een sterkerige draf, wordt het nooit 1 met veel knieactie...
wel kun je een draf verbeteren door goede training.
Men zegt niet voor niets dat je de stap en galop van nature goed moeten zijn omdat dat moeilijker te verbeteren valt met training, dan de draf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:50

pharagirlke schreef:
Peelie: Dat hij OOK normaal kan lopen of dat hij TOEN nog normaal kon lopen? Is nl een filmpje van 2007 en bewijst bitter weinig vrees ik.

Denk je dat zij zo losrijden als ze de draf in de proef tonen?
Mijn instructrice lest ook bij een toptrainer en daar beginnen ze ook met een shetlander drafje los te werken. die term leren wij zelfs in de lessen. niets gelijk tempo en voorwaarts, nee, eerst ontspannen en loslaten in kleine draf, kleine tempowisselingen en overgangen en dan uitbouwen naar steeds meer impuls en expressie. Wat ik van de trainingsdvd van Anky heb begrepen gaat dat bij hun ook op die manier en als je die clinic van Edward helemaal bekeken hebt, trainen zij ook op die manier. En dan moet je even meenemen dat het paard van te voren al warmgereden is voor het de ring in kwam, dus de tijd die hij er in de clinic voor neemt is niet representatief voor de tijd die ze er normaal aan zouden (kunnen) besteden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:51

Bomba schreef:
Die drie foto's van Totilas zijn niet in passage, maar gewoon in draf genomen hoor.

Je begrijpt mijn hup één-twee-drie verkeerd. Ik ken zeker de geschiedenis van dit paard. Wat ik bedoel is, Edward heeft Totilas heel, heel weinig gestart in de Grand Prix, terwijl andere paarden in de Grand Prix tijd krijgen om zich te ontwikkelen, om te groeien in de oefeningen.

Ik vergeet berichten niet expres zoals je schrijft, maar ik ga niet op alles reageren.

En die foto die jij plaatste, is één van de twee foto's die qua beenzetting goed zijn. En als starter van dit topic, moet ik toch foto's plaatsen waarop te zien is wat ik bedoel.

@ Peelie, bedankt!

dier is ook pas 9 Bomba :D :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:57

joyce B schreef:
pharagirlke schreef:
Peelie: Dat hij OOK normaal kan lopen of dat hij TOEN nog normaal kon lopen? Is nl een filmpje van 2007 en bewijst bitter weinig vrees ik.

Denk je dat zij zo losrijden als ze de draf in de proef tonen?
Mijn instructrice lest ook bij een toptrainer en daar beginnen ze ook met een shetlander drafje los te werken. die term leren wij zelfs in de lessen. niets gelijk tempo en voorwaarts, nee, eerst ontspannen en loslaten in kleine draf, kleine tempowisselingen en overgangen en dan uitbouwen naar steeds meer impuls en expressie. Wat ik van de trainingsdvd van Anky heb begrepen gaat dat bij hun ook op die manier en als je die clinic van Edward helemaal bekeken hebt, trainen zij ook op die manier. En dan moet je even meenemen dat het paard van te voren al warmgereden is voor het de ring in kwam, dus de tijd die hij er in de clinic voor neemt is niet representatief voor de tijd die ze er normaal aan zouden (kunnen) besteden.

Dat mag ik hopen dat iedereen eerst los en ontspannen op warmt := Ik zou het erg vinden als dat niet gebeurde. :?

WBC maar de meeste paarden behouden wel hun natuurlijke gangen, zij het met meer lossigheid en meer van de grond af.

sarabande: dan heb ik dat gemist want ik las tot gisteren toch nog steeds dat men drie meter hoog sprong van woede als men zei dat het niet "van nature" in hem zit. :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:00

zipje71 schreef:
Off topic
toepasselijke avatar HF

-:) O:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:02

joyce B schreef:
Als een paard het er van nature niet in heeft, krijg je het er ook niet op zo'n manier uitgereden. Ook al ben je Anky of edward of Adelinde Cornelissen. Je hebt een paard nodig met kwalitatief goede bewweging en voor dit soort bewegingen een paar met een "knietje" in de draf. Als je een paard hebt met een sterkerige draf, wordt het nooit 1 met veel knieactie...
wel kun je een draf verbeteren door goede training.
Men zegt niet voor niets dat je de stap en galop van nature goed moeten zijn omdat dat moeilijker te verbeteren valt met training, dan de draf.

Leuk om af en toe iets te lezen wat daadwerkelijk met dressuur te maken heeft en nog klopt ook! +:)+

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:06

PHara: Heeft hij die niet meer dan? Of dartelt hij ook zo bij het losrijden rond :+

Ik heb geen paard gezien met meer lossigheid in de normale gang dan deze. Dus waar die wijsheid wegkomt :?

Iedereen denkt het altijd zo goed te weten. Hoge bomen vangen veel wind....

Gelukkig zullen de hoge bomen zich er niks van aantrekken :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:07

dat knietje zit er dus van nature al in, maar door het te trainen, komt het er steeds meer uit, op het moment dat het gevraagd wordt. Hij kan ook nu nog lopen zonder extreem knietje. Normaal dus. Dat bedoelde ik.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:08

Ja, precies Joyce. Elk paard heeft een ander bewegingsmechnisme en elk paard heeft daar zijn kwaliteiten in die je verder kunt uitdiepen. Maar dat is voor sommige niet te begrijpen. Maar dat ik engels makkelijk vind en jij duits is dan wel weer logisch :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:10

WinBinChes schreef:
Deze gooit daarbij ook zijn benen meters hoog de lucht in.

..en als hij daarbij ook meer verticale beweging in de rug heeft = grotere maximale lastpieken op rug en onderstel.
Met name het kraakbeen van de wervelschijven krijgt daarmee optaters.

Dat de beweging op zich ook meer energie vraagt is wel spectaculair maar alleen ´goed´ als je dat wil zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:14

Huertecilla schreef:
Dat de beweging op zich ook meer energie vraagt is wel spectaculair maar alleen ´goed´ als je dat wil zien.

Of niet wilt zien :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:14

WinBinChes schreef:
Gelukkig zullen de hoge bomen zich er niks van aantrekken :D

De valkuil van succes :)*

Het positieve ervan is dat het nét weer een andere groep ruiters laat zien dat FEI dressuur niet meer noch minder is dan één heel specifieke vorm van dressuur, gericht op een ruiterspel in een omheinde rijbak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:23

sarabande schreef:
Huertecilla schreef:

Of niet wilt zien :)*

Klopt.
Als voorbeeld van een paard te leren het ruitergewicht zo min mogelijk belastend te dragen is het slechte dressuur.
Dat zal wellicht menig poster hier niet willen zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:26

Zo kun je wel bezig blijven. Zo is het belasten van je paard met boodschappen ook belasting.....

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:37

Even toevoegen dat alle bewegingen die een paard toont, op elk niveau dan ook, niet "nieuw" zijn voor een paard. Hij leert een beweging dat hij kent van zijn instinkten (piafferen, halve pirouettes, zijn onderdeel van een imponeringsritueel of zelfs verdedigingsritueel)
Alleen vragen wij dat paard daarbij zijn hoofd en lichaam zo en zo te houden.

Zoals Totilas loopt is zeer uitzonderlijk. De werkmethode daar naartoe zou ik graag willen weten. Ze zullen nooit toegeven dat hij ooit elastieken of gewichten aan zijn benen heeft gehad, dus hoe hebben ze dat paard zo kunnen conditioneren dat hij op bevel zo loopt? Want het is duidelijk dat hij dat nooit heeft laten zien in zijn vroegere jaren, anders was hij toen al beroemd geworden.
Zie maar op you tube naar de clinic-filmjes van toen hij 7 was. Daar zag ik het niet aan dat hij 2 jaar later bijna zijn eigen tanden zou uitslaan.

Even daarvan af, ik vind het een super paard en zie hem heel graag werken!!!!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:44

webster543, heb je een link van die filmpjes van toen hij 7 was??

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:45

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:48

horseyfries schreef:
Zo kun je wel bezig blijven. Zo is het belasten van je paard met boodschappen ook belasting.....

Correct.
Paardrijden is schadelijk voor een paard.

Één doel van mijn boodschappendressuur is het paard leren zó onder het ruitergewicht (met/zonder boodschappen) te lopen dat de belasting daardoor minimaal is.
Dat is niets unieks. Dat is zelfs deel van de definitie van goed paardrijden door Federico Caprilli zelf.

Ik méénde dat het ook een peiler was van de FEI klassieke dressuur. Wellicht is dat niet zo zijn de prioriteiten verschoven en ligt het accent nu bij show.
Nogmaals, dat is dan zoals het is. Zwaai er dan ook gewoon die vlag boven. Dat is dan voor de beoefenaars duidelijk en kunnen de ruiters die dat zo of anders willen zonder begripsverwarring kiezen.

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:49

Ilzas schreef:
Oh van Anky ken ik de verhalen dat ze ingebonden en al op stal zouden staan.... :z

Enne, zal wel heel blond zijn, maar WTF is Guus???

staan ze ook, voor de bescherming van de benen..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:51

Ingebonden is iets anders als gebandageerd, Kell......

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:57

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:

Correct.
Paardrijden is schadelijk voor een paard.

Één doel van mijn boodschappendressuur is het paard leren zó onder het ruitergewicht (met/zonder boodschappen) te lopen dat de belasting daardoor minimaal is.
Dat is niets unieks. Dat is zelfs deel van de definitie van goed paardrijden door Federico Caprilli zelf.

Ik méénde dat het ook een peiler was van de FEI klassieke dressuur. Wellicht is dat niet zo zijn de prioriteiten verschoven en ligt het accent nu bij show.
Nogmaals, dat is dan zoals het is. Zwaai er dan ook gewoon die vlag boven. Dat is dan voor de beoefenaars duidelijk en kunnen de ruiters die dat zo of anders willen zonder begripsverwarring kiezen.

Dit is één van de belangrijkste peilers:

1. The object of Dressage is the harmonious development of the physique and ability of the horse. As a result it makes the horse calm, supple, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.

Het gaat dus om het ontwikkelen van de natuurlijke kwaliteiten van een paard.
Dat is niet hetzelfde als hem zo efficient mogelijk laten bewegen, zo lees ik het niet tenminste.
Het is het naar voren halen van kwaliteiten die het paard al heeft en die verder ontwikkelen.
Dat is bij Totilas dus in bijzonder grote mate gelukt kun je wel stellen.
Webster543, de aparte bewegingen van Totilas waren ook op jonge leeftijd al waar te nemen. Dat jij aan dit filmpje niet kan zien dat hij zo extreem kan bewegen, is omdat er in dit filmpje niet het uiterste van zijn mogelijkheden gevraagd wordt. Op die leeftijd was absoluut al te zien hoe een extreme schoudervrijheid hij heeft. Zegt het je niet genoeg wat er tijdens het WK voor jonge dressuurpaarden al over hem gezegd werd?