Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:11

nou even korte metten make dan, waar en wanneer gaan we deze clinic doen?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:29

Wat een hoogst amusant topic is dit. Zeer amusant want ik zit hier af en toe te schaterlachen.
Vooral de zin:
Citaat:
het geschreven woord door ieder op zijn/haar manier kan worden geintroputeerd

In ieder geval ben ik ook erg verrast over de metamorforse van een van de paardentrainers alhier. Die ziet er zomaar een stuk serieuzer uit als trainer en heeft tijdens zijn werk keurige zelfdiscipline.
Weer een ander persoon vlindert er tussendoor met ik ben zo leuk, zo goed, oh wat ben ik leuk.

Ga aub door, zeer vermakelijk ! Lees denk ik voorlopig even mee.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:17

:O Och gut hebben we haar weer. Hoe kinderachtig om, als je niks functioneels aan de discussie toe te voegen hebt omdat enige kennis je ontbreekt over dit onderwerp, het dan maar op mensen hun taalgebruik te gaan gooien he?

p.s. in een schriftelijke discussie worden schrijffouten eerder erkend dan denkfouten.

p.p.s. metamorfose schrijf je niet als metamorforse :D

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:22

Ik hou eigenlijk meer van de paardenrumba.
Gewoon relaxed.

Of heb ik het fout geschreven...

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:31

Haha Gerner :D

Volgens mij heb ik trouwens 20 jaar geleden nog les van je gehad :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:33

Gerner schreef:
Ik hou eigenlijk meer van de paardenrumba.
Gewoon relaxed.

Of heb ik het fout geschreven...

*proest* :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:58

Mindfields schreef:
@ Professor:
De vaktermen die zo mooi in mijn boeken stonden, daar had ik niet zoveel aan, want het ene paard vertelde me dit, en het andere weer dat.

En welke termen gebruikten die paarden dan? :+

zonder gekheid; als je over zaken praat, moet je weten dat je het over het zelfde hebt. Anders kan je geen informatie overdragen.
Heel simpel; als je leerling niet begrijpt wat het binnenbeen is, hoef je hem ook niet te vertellen dat hij met zijn binnenbeen moet drijven. Dat is zinloos. Als je zegt, dat zijn paard te weinig buiging heeft en de leerling denkt dat het paard dieper moet lopen, heb je een communicatieprobleem. en dan weet ik wat het paard gaat zeggen: 'Bekijk het maar; ik snap er niks meer van'. (in paardentaal: staken/verzet)

Dus ja: jargon is essentieel, niet voor het paard maar voor de communicatie instructeur-ruiter.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:21

beantsje schreef:
Mindfields schreef:
@ Professor:
De vaktermen die zo mooi in mijn boeken stonden, daar had ik niet zoveel aan, want het ene paard vertelde me dit, en het andere weer dat.

En welke termen gebruikten die paarden dan? :+

zonder gekheid; als je over zaken praat, moet je weten dat je het over het zelfde hebt. Anders kan je geen informatie overdragen.
Heel simpel; als je leerling niet begrijpt wat het binnenbeen is, hoef je hem ook niet te vertellen dat hij met zijn binnenbeen moet drijven. Dat is zinloos. Als je zegt, dat zijn paard te weinig buiging heeft en de leerling denkt dat het paard dieper moet lopen, heb je een communicatieprobleem. en dan weet ik wat het paard gaat zeggen: 'Bekijk het maar; ik snap er niks meer van'. (in paardentaal: staken/verzet)

Dus ja: jargon is essentieel, niet voor het paard maar voor de communicatie instructeur-ruiter.

Uiteraard, dat snap ik ook nog wel, maar zoals hier zo ver doorgedraaft wordt met theoretische ingewikkelde dingen, dat is dus niet mijn ding, ik voel gewoon en leg dingen uit in jip en janneke taal zodat ook Truusje Troelala het snapt en haar paard beter kan helpen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:34

Wat betreft jargon of duidelijk uitleggen in jip en janneke taal is voor beiden wat te zeggen, het hangt helemaal van de situatie af.
Ik geef als voorbeeld twee termen, halsstrekken en überstreichen.

Mij is verteld dat als ik voor ruimte geef mijn paard de hand hoort te volgen (halsstrekken) en zelf het bit moet opzoeken. Maar bij überstreichen geef je ruimte en hoort de houding van het paard hetzelfde te blijven. Tenminste zo is het mij verteld en het is ook al eens eerder gevraagd op bokt.

Ooit kwam op deze vraag als antwoord: Halsstrekken en überstreichen zijn twee heel verschillende zaken.
Nou fijn denk ik dan bij mezelf, nu weet ik precies hoe ik het moet uitvoeren. :?
Nog zo'n dooddoener die vaak gebruikt wordt: als je er aan toe bent dan snap je het vanzelf.

Op zo'n moment zit ik toch echt meer te wachten op iemand die mij in jip en janneke taal uitlegt wat je nu anders doet, met andere woorden welk gevoel hoort er bij halsstrekken en welk gevoel bij überstreichen en hoe krijg je dat voor elkaar. Dat ik het dan nog niet kan uitvoeren is een heel ander verhaal maar als de instructeur mij het verschil niet kan uitleggen in gewone duidelijke taal dan heb ik mijn bedenkingen.

Het is ook erg elitair om net te doen alsof iets alleen maar met jargon te begrijpen is. Zo geef ik ook vaak met exacte vakken de voorkeur aan Amerikaanse boeken. In Amerika vindt men namelijk wel dat je ook hele moeilijke wis- of natuurkundige principes in gewone heldere taal moet kunnen uitleggen en niet alleen in formules met veel Griekse letters erin. Kun je dat niet dan gaat men er van uit dat je het misschien zelf niet echt goed begrijpt, in ieder geval niet goed genoeg om het aan andere mensen uit te leggen. Alhoewel ik graag aanneem dat de theorie van paardrijden moeilijk is en een zeker jargon handig is betwijfel ik of het theoretisch moeilijker is dan quantumfysica.

Als iemand een poging wil wagen om mij eens uit te leggen wat je nu precies anders doet bij halsstrekken en überstreichen al dan niet in jip en janneke taal dan zou ik zeer dankbaar zijn. En dan nog een vraag om op het onderwerp van dit topic terug te komen is het mogelijk om een correcte schouderbinnenwaarts uit te voeren en tegelijkertijd te laten halsstrekken of überstreichen?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:56

@ Hermelientje:
halsstrekken: voorwaarts-neerwaarts rijden zodat zijn neus richting kniehoogte gaat en de halslengte toeneemt. Tempo blijft hetzelfde.
Uberstrechen: handen naar voren en het paard blijft hetzelfde lopen. Kan iemand dit aanvullen??
Je ziet, ik geef de voorkeur aan jip-en janneke taal! :P
Wat betreft schouderbinnenwaarts: dit kan niet in halsstrekken, maar je kan wel uberstrechen lijkt mij.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:59

Mindfields schreef:
@ Professor:

Ik bekijk het even vanuit mezelf. Ik ben een gevoelsmens, en ook een absoluut gevoelsruiter. Ik benader het niet theoretisch, de vaktermen kende ik natuurlijk ook ooit allemaal uit mijn hoofd want dat was wat we op Deurne voorgeschoteld kregen 14 jaar geleden toen ik daar zat voor mijn opleiding. (Voorbeeld van een zinnetje wat nog steeds in mijn hoofd zit van daar: Impuls is de innerlijke drang naar voren van het paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter.")

Paardrijden heb ik daar echter niet geleerd! Voelen ook niet.

Paardrijden heb ik juist geleerd daarna, door de paarden die ik reed. Door te voelen, en nog beter te voelen, en nog beter te voelen.

Ik merk ook in mijn lessen, dat mijn klanten juist de jip en janneke benadering fijn vinden, omdat het dan begrijpelijk wordt en ze de dingen veel sneller kunnen oppikken dan bij andere instructeurs die misschien wel hetzelfde bedoelen als ik, maar het in zulke ingewikkelde taal uitleggen dat de klant het niet meer snapt en daarmee het paard dus niet geholpen wordt.

Ik ben dus zo, benader het ook zo en vandaar schrijf ik het hier ook zo neer.

Is dat er definitie verkeerd?

Er valt me namelijk 1 ding op. Als iemand op Bokt mijn raad vraagt over hun paard, en ik leg in een topic uit wat er naar mijn mening zou moeten gebeuren, dan hoor ik alleen maar: Je legt het zo duidelijk uit, ik snap het nu ineens!

U schijnt de enige te zijn(en FS kan er ook wat van trouwens(is nog steeds vriendelijk bedoeld dit allemaal, want ik mag u beide toch stiekem wel al was het alleen maar omdat u ook vanuit het paard denkt beide)die mijn stukken tekst niet snapt. En dat valt me toch wel op.

Ik sluit me hier volledig bij aan!
Dat zinnetje wordt trouwens ook in de ORUN gebruikt, het maakt wel goed duidelijk wat het is!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:08

Kev schreef:
@ Hermelientje:
halsstrekken: voorwaarts-neerwaarts rijden zodat zijn neus richting kniehoogte gaat en de halslengte toeneemt. Tempo blijft hetzelfde.
Uberstrechen: handen naar voren en het paard blijft hetzelfde lopen. Kan iemand dit aanvullen??
Wat betreft schouderbinnenwaarts: dit kan niet in halsstrekken, maar je kan wel uberstrechen lijkt mij.

Maar je geeft nu definities van wat het is maar zegt niet hoe het moet worden uitgevoerd. Je maakt je er te gemakkelijk van af. ;)

Ik zag laatst iemand een piaffe uitvoeren in voorwaarts-neerwaarts, waarom zou schouderbinnenwaarts dan niet kunnen in voorwaarts-neerwaarts?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:36

Hermelientje schreef:
Kev schreef:
@ Hermelientje:

Maar je geeft nu definities van wat het is maar zegt niet hoe het moet worden uitgevoerd. Je maakt je er te gemakkelijk van af. ;)

Ik zag laatst iemand een piaffe uitvoeren in voorwaarts-neerwaarts, waarom zou schouderbinnenwaarts dan niet kunnen in voorwaarts-neerwaarts?

Ikzelf ga bij het voorwaarts-neerwaarts iets naar voor in mijn schouders. Ik geef dan gelijk een beetje ruimte voor het achterbeen om meer onder te treden.
Een zachte kuithulp en tegelijkertijd mijn handen mee naar voor (maar wel net zoveel als hij "vraagt")
En als er dan geen bakkabouters in de buurt zijn, zakt zijn hals mooi naar beneden.
IK probeer wel natuurlijk hetzelfde ritme te behouden.

überstreichen: stel bv in de verzamelde draf, mijn paard "luistert" goed naar mijn zit en been, dan kan ik de teugels een stukje naar voor doen (in een boogje) en mijn paard blijft "gewoon" in hetzelfde ritme, tempo doorlopen, in de oefening, dus op dit moment verzamelde draf.
Voorwaarde voor überstreichen is dus een paard wat al zover opgeleid is, dat het goed blijft reageren op de zithulpen (al of niet in combinatie met been-hulpen)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:48

Uberstreichen: je doet je hand zodanig naar voren, dat het contact met je hand en de mond van het paard helemaal verbroken wordt. Het paard moet dan in de zelfde houding (oprichting, halsboog ed) blijven lopen in het front en in zijn lijf. Je kunt dit gebruiken om je paard dit juist te leren. De eerste keren zal hij het niet snappen en zul je weer van voren af aan moeten beginnen je paard goed aan je hulpen te zetten. Herhaal je dit, dan zal je paard steeds meer gaan begrijpen dat je hem een zelfhouding wilt aanleren en dat hij je hand niet nodig heeft om opgericht te blijven lopen.
Bij halsstrekken laat je de teugels langer worden en houd je de verbinding met de mond. De hals gaat naar beneden en het hele paardenlijf strekt. Dit heeft niets met zelfhouding te maken, maar is een rek-/strekoefening. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:58

piaf in het voorwaards neerwaards waar eb je dat gezien dan dat ze wat zakken in de hals in het begin ja tuurlijk maar meer ook niet hoor

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:36

Modie en Vur

Bedankt dat hebben jullie goed uitgelegd.
Ik dacht dat ik eens gehoord had dat het in beginnersproeven zat in Duitsland maar dat zal dan wel niet, tenzij de Duitse beginners de zelfhouding al beter onder de knie hebben dan de Nederlandse beginners. (Dit is natuurlijk een inkopper voor Professor).

@Moll
Ik heb natuurlijk geen piaffe in het voorwaarts-neerwaarts gezien tijdens een proef maar gewoon in een training, eerst in oprichting en toen net als ik het bij draf doe langzaam uitschuiven naar voorwaarts-neerwaarts terwijl alles verder hetzelfde bleef, als gymnastiserende oefening dus.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:20

dan is het toch geen piaf meer, piaf is een oefening opzich het heeft namelijk geen meerwaarde dan alleen voorbereiding tot, levade enz enz de de oprichting in de piaf is een must.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:20

Moll schreef:
dan is het toch geen piaf meer, piaf is een oefening opzich het heeft namelijk geen meerwaarde dan alleen voorbereiding tot, levade enz enz de de oprichting in de piaf is een must.

Piaffe is gewoon een vorm van draf, namelijk een zeer verzamelde draf, dus ik zie niet in wat de hoofd/halshouding daar precies mee te maken heeft. Dan kan ik net zo goed zeggen arbeidsdraf is een voorbereiding op verzamelde draf, dus dan kan dat ook niet in voorwaarts-neerwaarts.

Het feit dat ik het persoonlijk niet kan uitvoeren betekent bij mij niet dat het niet bestaat. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:35

Hermelientje schreef:
Moll schreef:

Piaffe is gewoon een vorm van draf, namelijk een zeer verzamelde draf, dus ik zie niet in wat de hoofd/halshouding daar precies mee te maken heeft. Dan kan ik net zo goed zeggen arbeidsdraf is een voorbereiding op verzamelde draf, dus dan kan dat ook niet in voorwaarts-neerwaarts.

Het feit dat ik het persoonlijk niet kan uitvoeren betekent bij mij niet dat het niet bestaat. ;)

eerlijk gezegd snap ik dat niet.
De voor- en achterkant van een paard zijn toch met elkaar in verbinding. als je meer verzamelt, dus meer de achterhand eronder, is de oprichting aan de voorkant daar toch een logisch gevolg van? en aangezien piaffe een uiterst verzamelde gang is, is dat toch helemaal niet mogelijk zonder oprichting? Dan zou de voorkant totaal niet in overeenstemming zijn met de achterkant. neem alleen al het gewicht: het zwaartepunt komt met een langere/rechtere hals immers meer naar voren te liggen, wat dus de verzameling tegenwerkt.

Arbeidsdraf is in principe een gang die zonder verzameling gereden kan worden dus ook voorwaartsneerwaarts.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:55

Inderdaad Beantsje, goed omschreven !!!! Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe je een piaffe voorwaarts/neerwaarts wilt gaan doen en zoals Moll het omschrijft is de piaffe voorbereiding op de levade.

De levade ,achterbenen gehoekt al het gewicht op de achterhand. Paard moet in evenwicht blijven door de oprichting .
Afbeelding
Levade is een ontzettend moeilijke oefening en kan alleen maar goed worden uit gevoerd door de paard eerst correct te laten piafferen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:43

andafries schreef:
Inderdaad Beantsje, goed omschreven !!!! Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe je een piaffe voorwaarts/neerwaarts wilt gaan doen en zoals Moll het omschrijft is de piaffe voorbereiding op de levade.

De levade ,achterbenen gehoekt al het gewicht op de achterhand. Paard moet in evenwicht blijven door de oprichting .
Afbeelding
Levade is een ontzettend moeilijke oefening en kan alleen maar goed worden uit gevoerd door de paard eerst correct te laten piafferen.

Met respect, Andafries. Prachtig paard in een mooie levade.
Onderstaande is ook geen commentaar, maar gewoon een vraagje.

Maar hoe is de hoofd/halshouding in de piaffe bij een paard in vrijheid?
Mijn mening is dan nl, dat de hoofd/halshouding toch zeer zeker dan daalt.

Dus waarom niet, voorwaarts/neerwaartse hoofd/halshouding in de piaffe?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:27

Dankje wel !!! Levade is nog lang niet perfect maar lukt steeds beter , trouwens dit hebben we bereikt na zo'n 10 jaar training en we zijn er nog lang niet !

Ik heb eerlijk gezegd nooit en paard in volledige vrijheid een piaffe zien doen. Maar zou dat wel zo zijn dan zal het paard volgens mij hoofd /hals oprichten om in balans te kunnen blijven. Zou het paard voorwaarts /neerwaarts zijn dan zal hij dus op de voorhand komen en blijven de achterbenen achter de massa en wordt het dribbelen ook leuk maar geen piaffe.
Maar misschien is er ergens een filmpje te vinden hierover, ik ben benieuwd.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:27

Helemaal mee eens hele mooi de levade, maar ik zie ook niet wat dat te maken heeft met de piaffe zelf in voorwaarts-neerwaarts. Is dit trouwens vanuit piaffe naar de levade, hij staat namelijk zo breed achter (niet als kritiek bedoeld maar ik ben gewoon niet zo bekend met de levade, kan het alleen maar vanuit piaffe?)
Ik heb toevallig wel eens een hengst (van Grand Prix ruiter) heel opgewonden een piaffe zien doen in het hoekje van een wei (kwam mooie merrie langs) en dat kon hij met zijn hoofd in allerlei posities, dus toen hij keek of hij niet ergens door de planken van het hek heen kon ontsnappen ging hij gewoon door met piafferen. Als je in draf voorwaarts-neerwaarts doet is het ook niet de bedoeling dat het paard meer op de voorhand komt (ideaal gesproken), dus moet de achterhand nog meer onderschuiven, logisch dat dat dan ook moet tijdens een piaffe in het voorwaarts neerwaarts.

Ik vond op de site van Marijke de Jong het volgende over de levade:
"De oefening wordt aan de hand gestart vanuit de piaffe op de plaats. Door animerend tongklakken en het steeds meer ondervragen van de achterbenen wordt het paard uitgenodigd om 100% gewicht op de achterhand op te nemen. Daartoe kan de ruiter de aanzet van de staart ritmisch toucheren om deze naar de grond te laten zakken of op het spronggewricht of de kogel om de achterbenen onder het zwaartepunt te vragen. Het is belangrijk dat de ruiter het paard niet met de teugels aan de voorkant wil optillen, maar dat hij juist het hoofd voorwaarts neerwaarts blijft vragen."

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:23

Hermelientje , Deze levade is vanuit de piaffe. Hij staat inderdaad te breed achter ben ik helemaal mee eens. Dat doet hij om in evenwicht te blijven. Dus nog lang niet perfect.

Ontzettend mooi gezicht inderdaad als hengsten zich mooi maken voor de merrie's dan kunnen ze zich inderdaad hoofd in allerlei posities brengen. Maar een voorwaarts /neerwaarts misschien zie ik het wel verkeerd . Maar ik rij mijn paard ook veel voorwaarts /neerwaarts maar bij mij brengt het paard zijn hoofd hals naar voren en beneden. Ik wil dan echt dat de neus voor de loodlijn komt dat het paard zijn hoofd dus echt naar voren brengt en in die positie zou mijn paard geen piaffe kunnen doen. Want hij gaat dan wel op de voorhand lopen.

Het is belangrijk dat de ruiter het paard niet met de teugels aan de voorkant wil optillen (daardoor raakt het paard uitbalans)
maar juist hoofd voorwaarts /neerwaarts blijft vragen (ik zou zeggen aanleuning blijven vragen) Paard heeft wel wat steun nodig van de ruiter anders blijft hij niet 4 seconden in de levade. Bij de rijscholen zie je als ze het aan de hand uitvoeren dat het paard bijgezet is. En bij de foto's van Marijke de Jong paard in de levade zie ik toch wel oprichting heb nog geen foto/filmpje gezien voorwaarts /neerwaarts.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:42

een paard die goed getraind is moet makkelijk 7 min kunnen piaferen zonder te stoppen.
en zoals gezegd is het paar na late geen in deze het geen wat er door marijke de jong word bedoeld in het verhaal een paard wat in een piaaf zijn hals naar voren uitschuift en naar beneden gaat niet in balans in de piaf je krijg hier namelijk te maken met voorwaardse beweging , het bijztten van het paard in piaf is zoals aan gegeven een stukje aan leuning voor het paard om de optimaale houding en rug gebruik te behouden en te stimuleren, paar dat verder in opleiding is is het niet meer nodig