Woodstock schreef:Lusitano schreef:Het probleem waar ik steeds tegenaan loop is dat hij bij het oprichten geen lengtebuiging meer aan wil nemen, hij houdt zijn rug dan erg vast. Ik maak veel overgangen, rijd hem tussen iedere oefening door weer lang en laag maar hij vindt het erg lastig. Het opbouwen van de spanning heb ik wel nodig want hij is wat flegmatiek van nature. Iemand tips om de losheid ook bij de oprichting beter vast te kunnen houden?
Dit is inderdaad een probleem waar je met veel barokkies tegenaan loopt, ze verzamelen makkelijk, maar hebben vaak moeite met lengtebuiging.
Het helpt vaak om zowieso niet aan oprichting zelf te werken, want dan wordt de rug vaak weggedrukt, maar aan het loswerken. Dus veel zijgangen, schouderbinnen, travers, appuyement, evt op de volte en daarin veel tempowisselingen en varieren in hoogte. Op het moment dat ze gebogen zijn en je je tempowisselingen rijdt, dan moeten ze los blijven want ze kunnen hun rug niet tweezijdig aanspannen. En echt heel veel afwisseling, minstens elke kwart van de bak weer iets anders vragen, zodat hij alert blijft op je hulpen en niet de kans krijgt zich vast te zetten. Liever kort maar veel afwisseling dan lang en eentonig.
Oh wat een goed advies, mijn paard heeft nu precies dezelfde fase. Doet heel erg der best om te verzamelen maar vergeet daarbij wel der rug te ontspannen, ik doe ele mogelijke zijgang met zoveel mogelijk afwisseling in hoogtes en veel stelling wisseling en nouja... veel