Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:41

Woodstock schreef:
Lusitano schreef:
Het probleem waar ik steeds tegenaan loop is dat hij bij het oprichten geen lengtebuiging meer aan wil nemen, hij houdt zijn rug dan erg vast. Ik maak veel overgangen, rijd hem tussen iedere oefening door weer lang en laag maar hij vindt het erg lastig. Het opbouwen van de spanning heb ik wel nodig want hij is wat flegmatiek van nature. Iemand tips om de losheid ook bij de oprichting beter vast te kunnen houden?

Dit is inderdaad een probleem waar je met veel barokkies tegenaan loopt, ze verzamelen makkelijk, maar hebben vaak moeite met lengtebuiging.

Het helpt vaak om zowieso niet aan oprichting zelf te werken, want dan wordt de rug vaak weggedrukt, maar aan het loswerken. Dus veel zijgangen, schouderbinnen, travers, appuyement, evt op de volte en daarin veel tempowisselingen en varieren in hoogte. Op het moment dat ze gebogen zijn en je je tempowisselingen rijdt, dan moeten ze los blijven want ze kunnen hun rug niet tweezijdig aanspannen. En echt heel veel afwisseling, minstens elke kwart van de bak weer iets anders vragen, zodat hij alert blijft op je hulpen en niet de kans krijgt zich vast te zetten. Liever kort maar veel afwisseling dan lang en eentonig.

Oh wat een goed advies, mijn paard heeft nu precies dezelfde fase. Doet heel erg der best om te verzamelen maar vergeet daarbij wel der rug te ontspannen, ik doe ele mogelijke zijgang met zoveel mogelijk afwisseling in hoogtes en veel stelling wisseling en nouja... veel :P En het helpt wel iets denk ik. Zodra ik simpel hoefslag ga volgen voel ik haar oprichting ook echt veranderen naar gespannen rug. Dus dit is goed om te horen, dan klopt een beetje wat ik deed :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:23

Woodstock schreef:
Dit is inderdaad een probleem waar je met veel barokkies tegenaan loopt, ze verzamelen makkelijk, maar hebben vaak moeite met lengtebuiging.

Komt dat omdat ze vaak wat kort en rond zijn? :)

Woodstock

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:25

Ik denk het wel. Hun ribben zitten wat dichter op elkaar misschien, het bekken zit wat dichter bij de ribben, de ribben zijn ronder waardoor ze verder van het lichaam afstaan, en dus eerder 'botsen'.... Durf t niet 100% zeker te zeggen hoor, maar ik vermoed haast van wel!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:01

*relatief nieuwe rechtrichter meldt zich*

Ben sinds gisteren begonnen met het rechtrichten van mijn 15-jarige ruin. We hebben bijna vijf jaar met een peesblessure getobt, sinds enige tijd mogen we alles weer doen. Toen diende het volgende probleem zich aan: linksvoor heel kort. DA erbij gehaald. Conclusie: rugprobleem. Advies: longeren met bijzet. Nu is de paddock bij ons loodzwaar, dus dit leek me - ivm oude peesblessure - geen goed idee.
Van een bokker kreeg ik de link paardenbegrijpen.nl en toen vielen er voor mij wat puzzelstukjes op hun plaats...vandaar dat ik er meer over wil weten!

Wat zijn goede oefeningen om mee te beginnen? Zowel onder het zadel als onbelast. Wie helpt me op weg? Ik ben gisteren begonnen met voltes en slangevoltes (ohz).

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:34

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:50

dorothea schreef:
Wat zijn goede oefeningen om mee te beginnen? Zowel onder het zadel als onbelast. Wie helpt me op weg? Ik ben gisteren begonnen met voltes en slangevoltes (ohz).

Het zijn niet zozeer oefeningen, maar aandachtspunten waar wij op letten. Lees het topic maar eens door, dan kom je er meer dan genoeg tegen ;) Ennuh welkom!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:08

Toevallig enig idee wie de beste tips heeft, dan kan ik daar wat gerichter op zoeken...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:49

dorothea schreef:
Toevallig enig idee wie de beste tips heeft, dan kan ik daar wat gerichter op zoeken...

Als je echt gericht advies wilt kan je het beste les nemen :) Op paardenbegrijpen.nl staat wel een lijstje met mensen die les geven en kan je iemand uit jouw buurt zoeken.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:26

Zo, ik kom weer even binnen vallen. Gisteren heb ik Sam gelongeerd. Ik longeer hem altijd zonder bijzet en gebruik van nature (ik kwam daar vandaag iets over tegen op bokt :-) ) het vierpuntsysteem. Dan vraag ik hem dus lang en laag en wat lengtebuiging. Veeeeeeel overgangen helpt ook. Ben nu bezig met het aanspringen in galop vanuit stilstand. Naar draf ging al prima. Hij pakt het zo goed op! Wordt duidelijk sterker.

Ik vermoed dat ik meer moet werken aan de gedragenheid in de oprichting. Veel overgangen helpt daar goed bij. Hij heeft de natuurlijke neiging om zijn hoofd op te tillen en daarbij zijn rug weg te drukken (kijk maar naar een alert paard). De overgangen en nog veel meer werken aan het reageren op de beenhulp om hem verder te laten ondertreden. Dan moet hij zijn buikspieren wel meer gaan aanspannen en meer gaan zitten waarbij hij dan hopelijk beter in staat is om ook de bovenlijn wat meer te ontspannen en dus ook meer in te kunnen buigen.

Ik vind het overigens niet raar, nu ik er zo over nadenk, dat hij minder lengtebuiging aanneemt. Hij heeft per slot van rekening meer spierspanning in de oprichting. Kenners die daar iets over los willen-kunnen laten?

Dorothea. Wat mij goed geholpen heeft is het werk aan de hand. En meer specifiek het begrip van de ondertredende achterhand. Het binnenachterbeen wordt verder onder de massa geplaatst, onder het zwaartepunt. Je wilt daarbij voorkomen dat het buitenachterbeen ter compensatie gaat uitzwaaien.
Belangrijk is in ieder geval dat je continu je lengtebuiging controleert. Slangevoltes met de verkeerde buiging helpen je verder van huis.

controleer dus of hij niet op zijn binnen of buitenschouder valt. Ik denk dat goede begeleiding (voelen) in de praktijk je snel verder helpt!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:31

Woodstock schreef:
Lusitano schreef:
Het probleem waar ik steeds tegenaan loop is dat hij bij het oprichten geen lengtebuiging meer aan wil nemen, hij houdt zijn rug dan erg vast. Ik maak veel overgangen, rijd hem tussen iedere oefening door weer lang en laag maar hij vindt het erg lastig. Het opbouwen van de spanning heb ik wel nodig want hij is wat flegmatiek van nature. Iemand tips om de losheid ook bij de oprichting beter vast te kunnen houden?

Het helpt vaak om zowieso niet aan oprichting zelf te werken, want dan wordt de rug vaak weggedrukt, maar aan het loswerken. Dus veel zijgangen, schouderbinnen, travers, appuyement, evt op de volte en daarin veel tempowisselingen en varieren in hoogte. Op het moment dat ze gebogen zijn en je je tempowisselingen rijdt, dan moeten ze los blijven want ze kunnen hun rug niet tweezijdig aanspannen. En echt heel veel afwisseling, minstens elke kwart van de bak weer iets anders vragen, zodat hij alert blijft op je hulpen en niet de kans krijgt zich vast te zetten. Liever kort maar veel afwisseling dan lang en eentonig.

BTW mooi onderschrift heb je!

Danke schon (voor het onderschriftcompliment :-) )

bedankt voor de tips. Dat is eigenlijk precies wat ik al aan het doen ben. De oprichting pak ik op wanneer ik meer schoudervrijheid nodig heb in een oefening (zoals strekken, de zijgangen etc) als ik klaar ben met de oefening rijd ik hem weer meer over de rug, lang en laag. Daarin pakt hij de lengtebuiging keurig op.
Ik denk dat ik soms wel iets te lang in een oefening blijf hangen, die verleiding is groot....

De tempowisselingen werken inderdaad fantastisch. Hij komt overigens ook goed los van aandraven vanuit achterwaarts, daarna is hij veel losser op de hulpen en pakt hij ook de lengtebuiging makkelijker mee.

Je zou eigenlijk veel vaker begeleid moeten worden he.....Er zijn weinig instructeurs en degene die er zijn kan ik helaas niet wekelijks betalen op het moment.... max 1x in de 2 weken.

zijn er mensen in de buurt van Castricum, wellicht dat we elkaar af en toe vanaf de grond kunnen helpen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:57

Lusitano schreef:
zijn er mensen in de buurt van Castricum, wellicht dat we elkaar af en toe vanaf de grond kunnen helpen?

Ik kom uit Heiloo en paard woont in Egmond. Eerder was er in tot topic al iemand uit Limmen :)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:01

fransje23 schreef:
Als je echt gericht advies wilt kan je het beste les nemen :) Op paardenbegrijpen.nl staat wel een lijstje met mensen die les geven en kan je iemand uit jouw buurt zoeken.

Dat heb ik een aantal dagen geleden al gedaan, maar nog altijd geen reactie op ontvangen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:30

@ Hannahfrouk: nu mijn paardje behandeld wordt aan zijn spieren ben ik weer begonnen met het stretchen van zijn hamstrings (maar dan wel ná het werk, geen idee of je het ook als warming-up kan doen?) In ieder geval, wanneer ik zijn benen rek :P pak ik zijn achterbeen op en zet ik dat zo ver mogelijk naar voren. Als het goed is laat het paard het been daar dan ook staan. Ook de voorbenen kun je rekken, daarvoor het been optillen, naar voren doen (zoals de smid ook doet om bijv. de hoefnagels om te buigen) en dan het been strekken, en kijken hoe ver je het op kunt tillen. Beetje type spaanse pas, maar dan dus dat je het been vasthoudt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:03

Heb zojuist een berichtje gekregen van Miranda Hofmeester :-)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 21:37

hestejente schreef:
@ Hannahfrouk: nu mijn paardje behandeld wordt aan zijn spieren ben ik weer begonnen met het stretchen van zijn hamstrings (maar dan wel ná het werk, geen idee of je het ook als warming-up kan doen?) .

Ja, inderdaad, die doe ik dus ook (maar ik bedoelde wel dat ik hem eerst even een klein beetje warm laat draaien en dan pas ga stretchen hoor!). Ik masseer de billen ook altijd even lekker mee, zo onder het mom van, als dat er ver onder moet, dan moet het ook mooi los zijn! Hij heeft trouwens hele strakke broekspieren en dat is natuurlijk bij de oefeningen sowieso een nadeel.

Misschien kan ik weleens een filmpje plaatsen van het stretchen voor de RR oefeningen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:45

@ Hannah ja lijkt me een goed plan :-) Leuk!

Wij hebben vanavond weer les gehad en het was erg leerzaam.
Ik reed met bontje en smalle kaptoom met bitje erbij (maar daar kom ik bijna niet aan). Als ik de brede kaptoom gebruik heeft hij de neiging om een beetje te gaan hangen soms.
Het ging echt heel erg lekker. Het loslaten van mijn onderrug gaat nu al veel beter, ook in draf gaat het al best fijn. Alleen zodra er een oefening komt dan span ik mijn billen enzo weer aan, zo lastig.

Na mij bevalling heb ik last gekregen van mij si gewricht en ik merk als ik echt in hem zak en ontspan, mijn si gewricht dat ook fijn vindt :-) Goede oefening dus!

We zijn nu begonnen met de travers (erop dan he). Jeetje, ik mag wel een lijstje tussen zijn oren plakken met de dingen waar ik op moet letten.
Maar vooral schouders en navel centraal naar voren de kant die je opgaat. Je linkerzitbeen knobbel in hem laten zakken. Je linker been iets op de singel leggen en hem met je buitenbeen naar binnen zetten. Zoiets geloof ik. En natuurlijk met een goede druk op je buitenteugel en lichte stelling en hem iets liften alsvorens je begint met de oefening in te zetten. Ik geloof dat het zoiets was en dat moet je dan allemaal onthouden *pfff*

Ik kan niet wachten om het zelf te gaan oefenen. :-)

Truste!

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:55

hier kan ik wel iets mee

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:02

@ Ingrid50 waarmee ? :-)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 22:58

Owkee, ik heb maar 'ns foto's gemaakt van onze warming-up en stretching. Ik vind persoonlijk dat dat er ook een beetje bij hoort, omdat je paard nu eenmaal niet lekker kan buigen voordat hij warm en startklaar is. Wat ik zelf dus altijd doe met mijn niet al te piepjonge heer is eerst even longeren (liefst wel met stelling, maar soms is er dan nog geen land mee te bezeilen) en dan doen we DIT:

NB helaas heeft Torop op dit moment weer wat last van stijve rugspieren dus het is nu ook echt noodzaak om dit eerst te doen.

Rekken van de broekspieren:
Afbeelding

Kus als dank (het begin van de massage vindt hij nooit zo lekker, maar als hij eenmaal los begint te worden, wordt hij er giga knuffelig van):
Afbeelding

En wat filmpjes
Massage van de schoft (let niet op mijn intelligente blik aan het eind van het filmpje en nee, ik heb gisteren geen fles wodka opgezopen).
http://www.youtube.com/watch?v=rWMTzj_zJIE

Massage van de broekspieren
http://www.youtube.com/watch?v=wI24ON-HnIY

http://www.youtube.com/watch?v=LHgHNCjWmxw

De lendenen
http://www.youtube.com/watch?v=BNaEGEcbQu8

Naar achteren rekken vh achterbeen
http://www.youtube.com/watch?v=DlhqGsTUS_U

Rekken van de nekspieren (dit vindt hij heerlijk trouwens, hij doet dit voor het grootste deel zelf)
http://www.youtube.com/watch?v=Oyi_mch_pwA

en de rug
http://www.youtube.com/watch?v=TtjEFXB_puE

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 23:16

En dan heb ik nog twee foto's waar jullie op mogen schieten! Ik heb trouwens niet de illusie dat het er vandaag goed uitzag, want hij heeft dus weer last van stijve rugspieren (osteopaat is onlangs ook weer geweest) en daarom rijd ik weer zonder zadel, hij kan dan om de een of andere reden makkelijker ontspannen. Ik zal helaas ook een ander zadel moeten hebben, het begint steeds minder goed te passen.

Vanwege de stijfheid in zijn rug krijgt hij z'n achterbenen dus (nog) minder goed naar voren dan anders. Hij ging dus voor het grootste deel van de tijd voornamelijk te hard en ik had moeite om een beetje mee te komen. Na 20 minuutjes begon het trouwens wel beter te gaan. Ik zou hier best graag commentaar op willen hebben.

En ik ben eigenlijk allang blij dat we weer wat GEDAAN hebben! Het begint lente te worden, jippie!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik er nog een filmpje bij. Zelf had ik op dit moment juist NIET het idee dat het nou zo geweldig ging, ten eerste kwam ik met lichtrijden nauwelijks mee en had ik het idee dat hij z'n achterbenen erg liet slingeren. Ten tweede voelde het alsof hij erg achter de teugel kroop. En ten derde voelde het alsof hij over de schouder uitzwaaide.

Zodat we er allemaal van kunnen leren, plaats ik het filmpje toch, en ben benieuwd of jullie ook vinden wat ik vind .

http://www.youtube.com/watch?v=68zY17_CmE4

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:31

Ik vind de filmpjes erg leerzaam...:j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:35

Even afgaande op de foto's kan het dier niet in balans lopen omdat de ruiter te ver naar achteren zit.Schouder,heup en hak zijn niet 1 lijn.Ook is er inderdaad geen verbinding en is de neus er niet uit,dus drukt ie z'n rugspieren weg.Mischien dat dat al een heel stuk zou verbeteren als de ruiter goed gaat zitten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 10:04

Dat zou idd een stuk uitmaken als ik dat voor mekaar kreeg in draf. Maar dan heb je het over het eeuwige probleem van: paard zet zijn achterhand er niet goed onder (kan dat ook niet), ruiter kan daardoor ook weer minder goed zitten. Zodra hij meer en beter gaat dragen gaat het zitten ook steeds beter.

Dat blijft idd heel lastig en meestal krijg ik dat dus ook niet voor elkaar.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:28

Hannah, ik heb dat probleem ook een beetje. Als hij lekker loopt kan ik lekker zitten, maar als ik goed zit kan hij beter gaan lopen. Niet zo handig.
Ik vind het er erg netjes uitzien. Van het filmpje zo ik zeggen, iets meer ruimte geven en toch ietsje hoger instellen zodat hij meer kan ondertreden. Hij is wel een beetje aan het duikelen en komt zo overal onderuit zeg maar.

De massagefilmpjes zijn superleuk en leerzaam.
Zjief vind het heerlijk als ik hem masseer met de rosborstel, nu helemaal omdat hij verhaart :-)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:38

ik heb zelf gemerkt dat mijn houding inderdaad veranderd naarmate het paard meer verzameld loopt. de houding van het paard is dan uiteraard ook geheel veranderd.
Wat ik zelf ook merk is dat als ik 'in de 'verzamelhouding'' ga zitten terwijl we nog niet verzameld zijn 1 ik niet lekker zit, 2 ik het paard in de weg zit op dat moment (niet in volgorde van belangrijkheid haha ).
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je zit op een manier die verzameling niet tegenhoudt, dus op elke moment bereid om te gaan zitten in jouw 'verzamelhouding' maar om nu in 'verzamelhouding' te zitten als mijn paard niet geheel verzameld loopt maar met een ontspannen rug dat werkt mij en haar meer tegen.
Waar ik dus op let is een houding waarbij ik het paard zo min mogelijk hinder en waarbij ik het paard elke mogelijkheid geef zich zo goed mogelijk te bewegen.

Maar, als ik netjes met mijn billen en hakken op 1 lijn zit, zit ik lang niet zo netjes ontspannen, wat het paard direct aanvoelt en waardoor hij ook niet ontspannen gaat zitten.

Ik wil niet zeggen dat je niet aan je houding moet denken.
Juist wel.
Ik wil alleen zeggen dat er niet 1 correcte houding is voor elke situatie, ik denk dat er wel 1 correcte houding is in elke situatie, en dat is de houding waarbij je je paard niet tot last bent en hem de mogelijkheid geeft te verzamelen.

Ik denk dus dat je heel goed bezig bent, je je bewust bent van je houding en zolang je in de gaten houdt dat jouw evenwicht en balans in het middelpunt is van jullie beide en het paard op zijn best kan presteren voor dat moment.
Ik kan me voorstellen dat doordat je benen naar voren steken je zijn schoudervrijheid enigszins belemmert namelijk en dat doordat je benen daar liggen jouw balans ook moeilijker is.

Fijn de filmpjes van het masseren, goed idee ook!