Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:44

Wat heerlijk Milkberry! Ik kan me helemaal voorstellen hoe je grijnzend en genietend aan het rijden was :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:50

Haha leuk geschreven en heel herkenbaar, die grijns als het zo lekker gaat!

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:53

Jeetje wat enorm veel tips! Bedankt.

Met lucht geven bedoel ik inderdaad dat ik mijn hand dus iets open/lichter maak. Ik geef niet alles volledig weg.

Art2ride ga ik opzoeken.

Aan de hand op ho reageren en aan de longeerlijn doet ze super. Ik kan dr zelfs los overal mee naar toe nemen en haar dan met mijn stem remmen of vooruit laten gaan.
T is zodra ze aan t werk moet dat er een knop omgaat.

Ik denk idd ook dat ik een stuk basis mis daar ga ik eerst hard aan werken.

Wat ik me dan wel afvraag is het een goed idee om wanneer ze fijn vwnw loopt in de zelfde training ook gelijk dat kortere frame mee te pakken? Of eerst alleen een periode vwnw?

Kan met trouwens herinneren dat ze zaterdag aan de longeerlijn super stukken vwnw toonde. Ik longeer haar dan met een elastiek.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:56

Het is zo fijn als er vooruitgang is. Dat miste ik de laatste week. En dan is het zo'n cadeautje als het ineens weer beter gaat.

Ikheetesmee, ik zou me voor de komende tijd echt alleen bezighouden met vwnw. Pas als ze alle oefeningen vwnw loopt zonder spanning op te bouwen, dan gaan oppakken. Niet te snel willen. Geef haar tijd om haar balans te vinden tijdens de ontspanning.
Gespannen oefeningen doen heeft geen zin, dan train je niets.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:01

Wat leuk om te lezen Milkberry! Ik zie je grijns voor me. *\%/* *\%/* Ik was gisteren ook in een stralend humeur, dankzij mijn paardje....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 12:51

ikheetesmee schreef:
Met lucht geven bedoel ik inderdaad dat ik mijn hand dus iets open/lichter maak. Ik geef niet alles volledig weg.

Aan de hand op ho reageren en aan de longeerlijn doet ze super. Ik kan dr zelfs los overal mee naar toe nemen en haar dan met mijn stem remmen of vooruit laten gaan.
T is zodra ze aan t werk moet dat er een knop omgaat.

Ik denk idd ook dat ik een stuk basis mis daar ga ik eerst hard aan werken.

Dat wat jij "lucht geven" noemt is een aanduiding dat je een verkeerd begrip hebt van aanleuning.
Er zijn in dit topic heel veel stukjes over geschreven, kijk of je ze re uit kunt filteren.

In ieder geval, je paard heeft ALTIJD lucht, als hij dat niet heeft dan loopt hij in de krul.
Het is je paard dat op den duur aanleuning neemt, hij doet dat aan een hand die altijd net voor het punt is waar hij met zijn hoofd is.
Het geeft het gevoel alsof je geen enkele macht meer over je paard hebt.
Het ios je paard dat kiest voor de aanleuning, hij doet dat alleen maar wanneer die aanleuning niet onaangenaam is voor hem.
Wanneer hij vertrouwen heeft in de zachtheid, zorgvuldigheid en de tederheid van je hand.

Dat halthouden aan een halster laat je zien dat je paard maar heel weinig aanwijzing nodig heeft om te doen wat je van hem vraagt.
Dat zegt jou dat wanneer hij niet naar je luistert je aanwijzingen niet juist zijn.
Hij heeft je niet begrepen, of je aanwijzingen zijn zo onaangenaam dat hij van je weg wil......
Een paard wijkt voor druk, hij gaat er van weg.
Denk hier over na, dit is de meest voorkomende oorzaak van problemen.

Zorg dat je paard bij je wil blijven. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:58

Goed, waar vind ik nu een fijne betaalbare chambon?!
Ik heb IJslanders, dus ik de standaard maten gaan niet passen wellicht....
Heeft iemand een linkje naar een prettige aankoop?

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:14

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:21

Ninx, eigenlijk kun je gewoon een normale grote kopen. Het uiteinde is meestal gewoon touw met een klipsluiting.
Je kunt dus gewoon een schaar nemen, touw op maat knippen en de klip er weer aan knuppen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:24

Ik wil gelijk even inhaken op het begrip aanleuning. Nu heb ik zelf een heel fijn gevoel over gehouden aan mijn training gister. echter weet ik niet of ik in de geode richting zit. Ik merkte dat ik bije en gelijke lichte druk in de mond (dat zal bij die van mij wat groter zijn dan bij andere paarden) hij dit aannam en zich over de rug onspande. het voelde aan alsof hij mijn hand gebruikt om met een lage lange hals zijn rug omhoog te duwen om zo bol te worden. nu had ik voor mijn gevoel een fijn contact maar denk dat dit achter iets te veel druk was. je merkte heel sterk zodra er een miscommunicatie was met mijn handen waardoor er geen contact meer was dat hij uit elkaar viel.

Dus als ik de "aanleuning" omschrijf van gister: hij duwde in mijn hand om zijn rug bol te maken en zijn achterhand onder te brengen (zo voelde het aan) wat vinden jullie hiervan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:24

Sizzle schreef:
Ninx, eigenlijk kun je gewoon een normale grote kopen. Het uiteinde is meestal gewoon touw met een klipsluiting.
Je kunt dus gewoon een schaar nemen, touw op maat knippen en de klip er weer aan knuppen.

Ik begrijp het.... dat is gewoon 'op maat' te maken dus. Prima, dan ga ik gewoon bestellen!
Kwam specifiek voor IJslanders dit nog wel tegen.... maar dat bevreemdt me een beetje, lijkt bedoeld te zijn voor ohz...... http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... eugel.html

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:25

Ninx schreef:
Goed, waar vind ik nu een fijne betaalbare chambon?!
Ik heb IJslanders, dus ik de standaard maten gaan niet passen wellicht....
Heeft iemand een linkje naar een prettige aankoop?

het enige wat je nodig hebt is het leren stuk met de ringen voor de druk op zijn pol. de rest kan ook gewoon met twee touwtjes.

ik heb die van mij op maat gemaakt met 4 tiewraps, werkt prima

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:27

Mmmm.... die onderdelen heb ik wel.... Toch maar even knutselen dan wellicht.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 13:28

Een neusriem van een oud stalhalster, de rest knip je er af, een bijzetteugel tussen de benen door om af te kunnen stellen, voor de touwtjes neem je strotouwtjes.
Het is comfortabel om twee karabijnhaakjes te hebben voor de bit kant, dan kun je hem gemakkelijk aan en af doen.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:35

Ninx, die teugel die je plaatste is in feite gewoon een veredelde bijzetteugel die je op lengte kan verstellen zoals een Thiedeman.
Prima dingetje voor ondernemende ponies met vederlichte kindjes erop :P

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 13:46

DarkoFoitzik schreef:
Ik wil gelijk even inhaken op het begrip aanleuning. Nu heb ik zelf een heel fijn gevoel over gehouden aan mijn training gister. echter weet ik niet of ik in de geode richting zit. Ik merkte dat ik bije en gelijke lichte druk in de mond (dat zal bij die van mij wat groter zijn dan bij andere paarden) hij dit aannam en zich over de rug onspande. het voelde aan alsof hij mijn hand gebruikt om met een lage lange hals zijn rug omhoog te duwen om zo bol te worden. nu had ik voor mijn gevoel een fijn contact maar denk dat dit achter iets te veel druk was. je merkte heel sterk zodra er een miscommunicatie was met mijn handen waardoor er geen contact meer was dat hij uit elkaar viel.

Dus als ik de "aanleuning" omschrijf van gister: hij duwde in mijn hand om zijn rug bol te maken en zijn achterhand onder te brengen (zo voelde het aan) wat vinden jullie hiervan?

Dat een van de voornaamste redenen waarom we een bit en teugels nodig hebben om correct dressuur te kunnen rijden.
De begrenzing aan de voorkant.

Visueel:
Neem een longeerzweep in één hand, de handzijde is de achterhand van het paard die draagt.
Voor is niets, de zweep hangt in een flauwe boog af naar voren, de body van de zweep is licht, los, soepel, vrij.
Stel nu voor dat je de zweep er twee voorbenen bij geeft, het grootse deel van de soeplesse gaat nu verloren.
Zet je nu mét die "voorbenen" het losse uiteinde van de zweep tegen een muur dan kun je de zweep met de stuwende "achterhand"een klein beetje naar voren opduwen, er ontstaat nu een spanningsboogje en de zweep wordt weer soepel.

Je leert eerst je paard zich los te laten, tegelijkertijd versterk je de achterhand door in het strekken voorwaarts te drijven, op den duur begrens je de voorkant en je paard zal nu zelf een spanningsboogje opbouwen en soepel blijven.

Op den duur wordt de aanleuning steeds lichter, heeft niets met het gewicht van het paard te maken maar alles met de kracht waarmee hij de spanningsboog kan handhaven.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:17

Ik plaats eigenlijk nooit foto's op bokt, maar aangezien dit een foto/beoordeling/discussie-topic is, ben ik wel benieuwd naar jullie mening over deze foto's (dit ben ik op verschillende paarden). Duidelijk is iig dat ik aan mijn houding moet werken :+

Edit: ik ben aan het klooien met uploaden. Kan de foto's toevoegen, klik dan op 'save', teller gaat naar 100%, maar vervolgens gebeurt er niets...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door FCSA op 01-02-16 15:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:19

Geen foto te zien. Iets mis gegaan?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:28

Heerlijk Milkberry, kan mij heel goed voorstellen dat je met een grijns zat!

Bij mij gaat het ook wisselend. Ze loopt het fijnst vwnw in de buitenbak gek genoeg, maar helaas werkt het weer niet mee dus in de binnenbak aan de slag.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:00

Jennyxx schreef:
Ik weet ook niet welke foto's.

Dit filmpje kwam ik tegen. Wat vinden jullie er van. Ik zie nog wel een dipje achter het zadel regelmatig, maar vind de rug ook vaak lekker swingen.

[ Video ]

Met deze erachteraan :D
https://www.youtube.com/watch?v=UbLXpW5-DG0

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 16:25

@FCSA,

Netjes en vriendelijk.

Inderdaad een verbetering van je zit kan veel goed doen.
Doe je beugels even uit, draai dan je knieën naar binnen, en doe alsof je op de bovenkant van je dijen wilt gaan zitten.
Laat je gevoelsmatig zakken van je zitbeenknobbels naar je knieën, je komt nu helemaal op je zitbeenknobbels, je dijbeen is aangesloten tot aan je knie, je onderbeen hangt af.
Je hebt nu de juiste beugellengte.

Dit gevoel moet je telkens als contrôle even opnieuw opzoeken en proberen vast te houden.

Wat betreft je rijden, zoek naar meer openheid voor, denk naar voren, voor je uit, los en omhoog en laat je paard daar naar toe komen, nodig hem uit.
Je probeert het té netjes en té gecontroleerd te doen, geef je paard een kans, geef hem zijn eigen lijf dan kun je gaan dansen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:29

Dank voor de tips :)
Houding wordt aan gewerkt (ik heb vooral moeite met een juiste houding op een veelzijdigheidszadel, zoals op foto 2). Omhoog & naar voor zal ik meenemen in de training. Ik ben in mijn rijden idd vaak wat te correct en voorzichtig :o

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 16:31

Het gaat dieper, het is een instelling, een gevoel.
Je focust op de hals en het hoofd, focus op de achterhand en breng die naar voren.
Dat kun je dan niet meer met je handen en je ogen doen maar moet je met je gevoel en je zit doen, dat veranderd alles.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:32

All right, ga ik mee oefenen!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:36

Ja, aan je houding valt nog te werken. Maar ik kom het regelmatig erger tegen.
Waar precies wil je onze mening over? :)